Nieuws van GroenLinks in Maastricht inzichtelijk

7 documenten

Pijnlijk, noodzakelijk en urgent | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 03-09-2020 00:00

Bezuinigingen in Maastricht

Het Maastricht dat ik ken, bezuinigt niet op mensen op of onder het Sociaal Minimum. Niet de zwaarste lasten op de zwakste schouders.

Dat was de kernboodschap die ik namens GroenLinks in het debat over de bezuinigingen inbracht. Vandaar

geen aantasting van de 110% norm voor toegang tot de bijzondere bijstand geen aantasting van de inkomensregelingen in het armoedebeleid zoals de mogelijkheid van kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.

De boodschap klonk helder maar of hij overal goed ontvangen is????

We houden de uitwerkingen van de maatregelen dan ook goed in de gaten, want daar zouden we nog wel eens voor verrassingen kunnen komen te staan.

Moet er dan helemaal niet bezuinigd worden in het Sociaal Domein?

Jawel en liefst zo snel mogelijk. Het is duidelijk dat we weer grip moeten krijgen op de uitgaven.

We zullen binnen de WMO een einde moeten maken aan een aantal ruimhartige regelingen die voor alle Maastrichtenaren gelden. Juist om de meest kwetsbaren te ontzien. De gemeentelijke organisatie moet meer toegesneden worden op het werken vanuit de dialoog en met samenhang tussen beleid en uitvoering. Het gat van meer dan 25 miljoen moet wel gedicht worden. Ook om bezuinigingen te voorkomen die bijvoorbeeld de culturele voorzieningen en onze ambities op duurzaamheid en klimaat structureel aantasten.

In het grote raadsdebat van afgelopen dinsdag hebben we gelukkig een aantal culturele gezelschappen kunnen vrijwaren van de bezuinigingsdrift.

Musica Sacra, Jazz Maastricht, Intro in Situ en Viewmaster behouden hun subsidie. Bureau Europa behoudt een deel waarmee ze in stand blijven, maar waarmee ze ook een opgave hebben naar de toekomst.

Bij klimaat en duurzaamheid hebben we echt wel moeten slikken. Onze wethouder, Gert-Jan Krabbendam, heeft ons uiteindelijk kunnen overtuigen dat de huidige voorstellen verantwoord uitgevoerd kunnen worden. En dat die onze lange-termijn doelstellingen niet fataal raken.

De korting op de uitvoering van de Klimaatbegroting bijvoorbeeld kan bij het MKB worden neergelegd omdat die sector nu ook financiering voor klimaatmaatregelen uit andere potjes kan krijgen. We hebben ons sterk ingezet voor het behoud van de Natuurtuinen en hebben daarvoor een motie ingediend. (zie onder MEER LEZEN) En de wethouder beloofde, in reactie op onze breed gesteunde motie, dat hij in de gesprekken met CNME zorgvuldig zal kijken naar de bescherming van de Natuurtuinen, bijvoorbeeld door over onderhoud en exploitatie van het gebouw in samenspraak met CNME andere afspraken te maken. De educatieve rol van CNME is sowieso al van bezuiniging uitgezonderd en de energiecoaches kunnen elders financiering krijgen.

We hebben moeten instemmen met pijnlijke voorstellen en totdat in november de definitieve begroting is vastgesteld zullen nog vele dilemma’s volgen.

Maar er ligt nu wel een pakket vanuit een visie waarmee we denken dat Maastricht zich als stad en gemeenschap verder kan ontwikkelen.

Op 19 augustus hadden we een meet-up over de mogelijkheden om in het Sociaal Domein te bezuinigen.

Wethouders van Eindhoven (Renate Richters, GroenLinks ) en Venlo (Frans Schatorjé, EenLokaal) legden uit hoe zij dat in hun steden hebben aangepakt.

Met

goed toezicht op de toekenningen, verstandige afspraken met zorgaanbieders, een calamiteitenfonds voor zaken die niet voorzien werden en vooral meer en beter onderlinge samenwerking

kom je al een heel eind.

Daar putten we hoop uit. En uit het feit dat Maastricht al tal van initiatieven kent die daarin voorgaan, waar we lering uit kunnen trekken.

Die initiatieven kunnen passen in een goed toegankelijk Sociaal Domein dat iedereen de zorg levert die hij/zij in zijn/haar situatie nodig heeft.

Marlise Korsten  

Uit de gemeenteraad: | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 07-06-2020 00:00

GroenLinks kiest voor mensen aan de onderkant, voor cultuur en natuurlijk voor groen

10 uur lang heeft de gemeenteraad gedebatteerd over het ‘’KPMG-rapport”. Het rapport is heel erg kritisch over de manier waarop de Gemeente zijn geld beheert in het Sociaal Domein (geen overzicht van uitgaven, niet duidelijk wie verantwoordelijk is, niet duidelijk wie aan de bel moet trekken). En heel erg kritisch over het gebrek aan een duidelijk herkenbare koers in het Sociale Domein. Zonder uitzondering lieten de politieke partijen weten dat dit echt niet verder kan en dat van het College al veel eerder actie was verwacht op deze punten. Alleen als op deze punten afdoende antwoorden komen kan de Raad zich buigen over de acute bezuinigingsvoorstellen voor 2021-2024.

Het College trok het boetekleed aan, omarmde alle conclusies van het rapport en beloofde een hele reeks verbeterplannen en -maatregelen: een veranderplan voor de gemeentelijke organisatie, een verplichtingenadministratie bij Jeugd, meer en beter gebruik van de beschikbare data etc. Nu maar afwachten of dit ook in rap tempo gaat gebeuren. Ook over de koers van het Sociaal Domein wordt hard nagedacht. Dat zal leiden tot meer uitgewerkte plannen voor het aantal zorgaanbieders (nu meer dan 100), voor betere afstemming met bijvoorbeeld huisartsen, voor veel meer samenwerking tussen de verschillende posten in het Sociale Domein. En natuurlijk ook over het brede begrip Maastrichtse Maat. Wat bedoelen we daar nu precies mee? Kunnen we het ons nog veroorloven om ruimhartig te zijn voor iedere Maastrichtenaar die een aanvraag voor bijvoorbeeld WMO-ondersteuning doet? Of willen we ruimhartig zijn voor de mensen die dat echt nodig hebben? De mensen die moeten rondkomen van 110% van het Sociaal Minimum?

Moeilijke vragen, waar wij als fractie mee worstelen. Doordrongen van het feit dat tekorten in het Sociaal Domein onvermijdelijk leiden tot kortingen bij andere belangrijke terreinen zoals cultuur, sport en groen.

En in deze Corona-tijd is het ook lastig om daarover goed in gesprek te komen met jullie, onze achterban. We hopen binnenkort een uitnodiging te doen om bijvoorbeeld online met elkaar te praten.

Intussen waren we tussen al die vergaderingen door getuige van de fantastische en inspirerende groei van de anti-racisme beweging: Black Lives Matter. Natuurlijk waren er GroenLinksers aanwezig bij die allereerste demonstratie in Nederland: die in Maastricht op maandag 1 juni op de markt. Met corona-afstand en heel erg samen tegen het gif dat ook in Nederland met alle kracht bestreden moet worden.

Marlise Korsten

06-06-2020

Cultuurstad Maastricht in gevaar | Maastricht

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Maastricht 29-04-2020 00:00

GroenLinks stuurt samen met D66, SPM en CDA een open brief aan het college ter ondersteuning van de culturele sector in de Corona crisis.

De Corona crisis brengt vele mensen in existentiële problemen. Veel ondernemers, zzp'ers en flexwerkers worden in hun bestaan bedreigd.

De cultuursector heeft een boven gemiddeld aandeel aan zzp'ers en flexwerkers, die vaak niet in het schema van de hulppakketten van TOZO en TOGS passen.

Ook vele podia, zoals de Muziekgieterij, waar we net veel geld in geïnvesteerd hebben, hebben het zwaar, want geen publiek betekent geen inkomsten. Ook vele amateurverenigingen kunnen geen events organiseren en lopen zo veel broodnodige inkomsten mis.

We hebben te horen gekregen, dat er tot 1 september geen evenementen mogen plaatsvinden.

Hierdoor dreigt onze mooie, diverse cultuurstad Maastricht in de toekomst te gaan veranderen in een kleurloze, cultuurarme stad. Ook voor onze regio zou dat funest zijn.

Cultuur werd altijd al slecht betaald, zodat de meeste cultuurmakers nauwelijks een buffer konden opbouwen om deze lange periode te kunnen overbruggen; bovendien zal ook de anderhalvemeter maatschappij, als cultuur weer mag, het heel moeilijk maken voor cultuurmakers, het hoofd boven water te houden.

Daarom hebben we een open brief geschreven met de oproep aan college, provincie en rijk om extra aandacht en steun voor de cultuursector te vragen.

Tegelijkertijd nodigen we de cultuursector uit, zelf aan te geven, waar en hoe ze het beste ondersteund kan worden. 

Bekijk voor de complete tekst de open brief hieronder.

Met dank aan Cilia Daemen.

 

GroenLinks stemt tegen het geamendeerde voorstel voor het terrassenbeleid. | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 12-02-2020 00:00

Een van de breekpunten was de motie om staand drinken toe te staan. Er waren veel ingezonden brieven van verontruste bewoners binnengekomen en door het aannemen van deze motie werden ook enige convenanten, die tussen plaatselijke horeca en bewoners gesloten waren, buiten spel gezet.

 

De raad van Maastricht heeft unaniem ingestemd met een motie van GroenLinks die het college vraagt de lokale afdeling van Koninklijke horeca uit te nodigen om met de gemeente Maastricht een green deal aan te gaan. In die afspraak wordt met de ondernemers onderzocht op welke manier de horeca in Maastricht gestimuleerd kan worden om de terrasverwarming te verduurzamen.

 

Het is GroenLinks al een tijd een doorn in het oog om de energieverslindende terrasverwarming te zien branden op bijna lege terrassen. Sowieso is het, als je er oog voor hebt, een ergerniswekkende energieverspilling. Gelukkig zien we ook horecaondernemers die al vanuit zichzelf op meer duurzame terrasverwarming zijn over gegaan.

 

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zet zich in bewustzijn bij haar deelnemers te wekken om energiebesparing serieus te nemen door o.a. terrasverwarming te verduurzamen

De green deal van KHN en de gemeente Tilburg is daarvan een goed voorbeeld.

 

We verwachten binnenkort van het college een duidelijk beeld te krijgen van de green deal.

 

Het terrassenbeleid en de verordening die dinsdag 11 februari werd besproken in de raad leverde veel amendementen en moties op.

We hebben een aantal amendementen en moties ondersteund.

Waar we fel tegen waren, was het amendement dat de duur van de vergunning wilde verlengen. We willen juist een gelijk speelveld en meer flexibiliteit. Eventuele nieuwe ondernemers moeten niet eindeloos hoeven wachten op een terrasvergunning.

Ook de motie van het CDA om staand drinken toe te staan, waren we niet voor. We vinden het staand drinken wel een sympathieke sfeer geven en is zeker gepast bij bepaalde evenementen. Maar we vinden het regelen daarvan uitvoering en niet passen bij de kader stellende rol van de raad. We willen graag dat het college bij verschillende gelegenheden nagaat of het staand drinken mogelijk is.

Maar dan wel op zo’n manier dat de leefbaarheid in de stad wordt gewaarborgd.

Ook de eis van extra toiletten voor droge horeca druist in tegen het rechtsgevoel. Want binnen een terrasvergunning een verschil maken voor droge en natte horeca heeft invloed op alle droge en natte horeca in de stad en niet alleen voor de pleinen waar dit amendement vooral op gericht was. Ons voorstel om het college een opdracht te geven te komen met een voorstel waarin het aantal toiletten een relatie had met de grootte van het terras werd niet door de indieners overgenomen.

Hoewel we voor de terrassenverordening waren, waren we tegen het geamendeerde voorstel.

Volgens GroenLinks onuitvoerbaar en slecht voor de uitvoering van het beleid.

GroenLinks zorgt voor brede opdracht bij het zoeken naar bezuinigingen | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 13-11-2019 00:00

Zoals jullie in de media hebben kunnen lezen en horen, heeft het College voor het komende begrotingsjaar 2020 een begroting met een tekort van ongeveer €11 miljoen moeten presenteren.

Dat tekort komt vrijwel geheel voor rekening van het Sociaal Domein, meer precies de WMO en de Jeugdhulp en wordt ook verklaard doordat het Rijk de decentralisaties met een te forse korting op het budget hebben gecombineerd. Maastricht staat hierin niet alleen.

Het Maastrichtse tekort is op zich al een slechte zaak en vooral het feit dat dit oplopend tekort voor het College als verrassing kwam maakte dat het een behoorlijk beladen debat is geworden. Het College erkende ruiterlijk dat dit niet zo had mogen lopen en presenteerde een plan om in de Kadernota 2020 voorstellen te doen om dit tekort structureel op te lossen en beter grip op de uitgaven te krijgen.

GroenLinks heeft er sterk op aangedrongen om degelijk en diepgaand te analyseren wat de oorzaken van het tekort zijn. We stelden vragen als:

Is de informatie-uitwisseling goed ingericht, gericht op tijdige en adequate rapportage aan de ambtelijke en politieke leiding? Is de wijze en frequentie van aanbesteding te hoog of te laag of verkeerd. Hebben we misschien teveel aanbieders en is dat een van de oorzaken van een grote bureaucratie?? Hoe is het te verklaren dat externe voorschrijvers zwaardere behandelingen voorschrijven; is er goed contact met de externe voorschrijvers? Is de controle op de uitgaven goed geregeld en worden die controles inmiddels bemand en uitgevoerd? En hoe komt het dat u vanaf 2017/2018 met draaiknoppen denkt besparingen te realiseren en dat ieder keer niet realiseert? Hoe en door wie is daarop gestuurd?

GroenLinks denkt dat veel winst te maken is door integraler, minder verkokerd te werken. Geef dus mooie vernieuwingen zoals De Blauwe Zorg, de Krachtenbundeling en de 50-gezinnen aanpak ruim baan. Ze bewijzen hun meerwaarde voor de burgers en leveren ook aantoonbaar besparingen op. Volg die trend als gemeente en zet het gebiedsgebonden werken van de Sociale Dienst door. Laat Sociale wijkteams integraal werken en bijvoorbeeld de contacten met scholen intensiveren. Dan kan je kinderen die in de problemen komen eerder van de goede hulp voorzien.

De raad nam uiteindelijk mijn voorstel voor een onderzoeksopdracht aan waarin alle door GroenLinks genoemde elementen opgenomen zijn. (zie bijlage) De resultaten van het onderzoek komen hopelijk in februari voor de Raad beschikbaar. En dan wordt het pas echt spannend: want waar komen die besparingen terecht?? Het is immers duidelijk dat de meningen hierover tussen de politieke partijen flink uiteenlopen. “De Maastrichtse Maat”, het sociale gezicht van onze stad zit ons in het hart gebakken en daarmee is duidelijk waar de grens voor GroenLinks ligt. Het is immers niet acceptabel als burgers die hulp en zorg nodig hebben de rekening van deze tekorten moeten gaan betalen.

En verder:

Stemden we voor een onderzoek naar de mogelijkheden van een woonplicht in Maastricht Stemden we voor een motie die ook MBO-studenten onder het programma Studentenstad laten vallen. Stemden we voor een motie om de buurtbrökke in Pottenberg en Malperthuis zekerheid voor de toekomst te bieden En stemden we voor een motie die structurele financiering met ontschotte budgetten voor projecten als Athos-Eet-Maakt-Doet mogelijk kan maken. Namen we graag kennis van de Maastrichtse klimaatbegroting ‘’Missionzeromaastricht’’ en het Spoorboekje verbeteren luchtkwaliteit en bereikbaarheid. En kondigden we een motie aan over de toekomst van de luchthaven Maastricht Aken Airport. Die luchthaven verliest immers opnieuw zijn bestaansrecht nu de private eigenaar zijn licentie heeft ingeleverd en er nog steeds geen regulier passagiersvervoer mogelijk is. Geen cent meer dus voor de MAA. Afwachten hoe dat gaat lopen in de Raadsvergadering van 26 november.

Marlise Korsten.

Moties en amendementen afgelopen jaar | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 05-08-2019 00:00

We hebben niet stilgezeten, het afgelopen jaar!

Het zomerreces loopt ten einde.

Tijd voor een overzicht van de moties en amendementen die we het afgelopen jaar (mee) hebben ingediend.

 

Afkortingen: GL betekent opgesteld en ingediend door GroenLinks

                      MI betekent mede ingediend door GroenLinks

 

GL   Motie GroenLinks inzake Verlenging aanstelling de heer Postema

GL  Amendement GroenLinks inzake Betrokkenheid raad bij majeure projecten (n.a.v. rekenkamerrapport Geusseltbad)

GL  Aanpassen overnemen aanbevelingen rapport Rekenkamer Zicht op Samenwerking

MI   Amendement inzake Aanpassen inzamelfrequentie afval

MI   Motie inzamelen luier- en incontinentiemateriaal

MI   Wachtlijsten Jeugdzorg

MI   Wachtlijsten WMO

GL  Maastricht Kinderpardongemeente

MI  Wachtlijsten GGD Veilig Thuis (aangehouden)

GL  Nachtnet Limburg

GL  Subsidie Regentonnen

MI  Onderzoek naar gratis Omnibuzz vervoer in de daluren

MI  Milieuzone Maastricht

MI  Werkwijze raad inzake borging kwaliteit raadsvoorstellen

GL  Indicatoren, Risico’s en SDG in Raadsvoorstellen

MI  Maatregelen Luchtkwaliteit

GL  Evaluatie innovatieagenda cultuur

GL  Beleid Culturele en sociale broed- en vrijplaatsen (aangehouden)

GL  25-06-2019: Tendervoorwaarden Landbouwbelang

GL  Woonprogrammering studentenhuisvesting 2019 – 2024

MI  Bankastudio’s

MI  Subsidie Jazz Maastricht

MI  Onderzoek naar invoering woonplicht (aangehouden)

MI  Motie bijenhotels op het ‘Mosae Forum’

MI  Tweede toets verruiming van het cultureel ondernemerschap van het Theater aan het Vrijthof

MI  Maastrichtse Kinderburgemeester

 

Cultuurvisie Maastricht | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 09-05-2019 00:00

Onze motie, waarin het college van B en W werd opgeroepen om zo spoedig mogelijk een Maastrichtse samenhangende visie te ontwikkelen op het gebied van Cultuur werd unaniem aangenomen.

Op dinsdag 7 mei j.l. dienden we een motie in met de titel: "Evaluatie innovatieagenda cultuur" in. Na flink wat overleg met de verschillende partijen en een uitstel van behandeling op de vergadering van 16 april is de motie met 35 stemmen (er waren 4 raadsleden afwezig) unaniem aangenomen.

Het begon allemaal met het veldonderzoek dat Lex Vos, burgerraadslid en Hans Passenier, raadslid, samen uitvoerden. In gesprekken met veel verschillende culturele instellingen werd de behoefte benoemd om een echte Maastrichtse visie op het gebied van Cultuur te hebben. Nu zijn er wel stukken die zich vooral richten op de landelijke cultuurplanperiode, maar er wordt in het veld geen samenhangend beleid ervaren waarbinnen de mooie initiatieven die worden genomen kunnen landen.

In de stadsronde rond cultuurparticipatie in januari bleek dat we allerlei losse onderdelen met elkaar bespraken en vaststelden, terwijl we geen overkoepelend kader hebben anders dan de visie in het licht van de landelijke subsidies. Landelijke subsidie is een belangrije geldstroom, maar inhoudelijk willen we Maastricht als 2de culturele hotspot verder ontwikkelen. 

De evaluatie innovatieagenda cultuur gaf de trigger, omdat we het als basis voor een te ontwikkelen visie nog verder uitgewerkt willen zien. Vooral de reflectie op de behaalde doelen en de feitelijke kostenverantwoording. Er is 1 miljoen euro uitgegeven aan allerlei projecten en activiteiten met als doel om te bepalen hoe dit leidt tot verankering van innovatie in het cultuurbeleid. Maar uit de geleverde evaluatie is dat niet duidelijk.

Het culturele veld heeft in de afgelopen jaren geleden onder bezuiniging en kaalslag. De samenhang die leek te ontstaan is niet verder opgebouwd vanaf 2014. Daarom hebben we als GroenLinks ons als doel gesteld de Maastrichtse Cultuur in de komende periode verder te ondersteunen en te ontwikkelen. Vandaar onze oproep aan het college:

Een aanvullende evaluatie innovatieagenda te maken met meetbare resultaten en een financiële onderbouwing. Spoedig, nog vóór de zomer, een breed, sector-overschrijdend stadsbreed gesprek met zoveel mogelijk actoren te voeren over een Maastrichtse cultuurvisie, gevolgd door meerdere gesprekken (En en NL) bijvoorbeeld in samenwerking en in de marges van Parcours en Pas festival. Samen met de raad de uitwerking vorm te geven. De conclusies van deze stadsgesprekken een nieuw fundament te laten zijn van een uit te werken stadsvisie op cultuur. Vervolgens een cultuurvisie Maastricht te formuleren uiterlijk in het eerste kwartaal van 2020 op grond waarvan onderdelen als cultuurparticipatie, de mogelijkheden van verzelfstandiging van cultuurinstellingen en andere zaken die de cultuur in Maastricht betreffen vervolgens vormgegeven worden;

De voorlopige conclusies uit ons veldonderzoek zijn:

Er is behoefte aan een Maastrichtse Infra Struktuur (MIS): verbind Amateurkunst, (Voor)opleiding met het beroepsveld en faciliteer dit. Het is nodig om de samenwerking tussen Kunst en Cultuur enerzijds en Onderwijs, Welzijn, Zorg en Regio anderzijds te stimuleren. Educatie, participatie, productie en vooral integraal denken kunnen zo bevorderd worden. Het Kultureel Overleg Maastricht (KOM) is weer geactiveerd; de gemeente zou dit kunnen faciliteren o.a. door ook een integrale cultuurmarketing eraan te verbinden Het subsidietraject van de gemeente is ondoorzichtig; aanpassing aan de structuur van de publieke fondsen is wenselijk. Cultuurmakers en zeker onorthodoxe, vernieuwende kunstenaars kunnen de huurprijzen op de Maastrichtse woningmarkt niet betalen. Uitbreiding van het aantal woon- en/of atelierruimtes voor betaalbare prijzen (tot 300€, zoals in Arnhem) is een basisbehoefte voor kunstenaars. Broedplaatsen zijn essentieel voor vernieuwing en dynamiek in de cultuur. Het is belangrijk, deze structureel te faciliteren. Cultuurinstellingen hebben vrijheid nodig om zich verder te ontwikkelen. Geef ze deze vrijheid, door ze op afstand te plaatsen en geef ze een risicobudget mee; zonder risico is er geen ontwikkeling en een cultureel budget zal per definitie niet altijd sluitend zijn. Maak de cultuurmakers zichtbaar in de stad, letterlijk en figuurlijk! We kunnen trots zijn op deze diversiteit, maar laat die ook zien door wegwijzers, wederzijdse vermelding op de agenda’s, reclamespots… Faciliteer samenwerking, ook regionaal en euregionaal. Als cultuur werkelijk zo belangrijk is en een van de pijlers van het merk Maastricht, dan is het nodig dit te faciliteren en erop te investeren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.