In Gulpen-Wittem zijn deze randvoorwaarden grotendeels aanwezig, wij hebben reeds een hulpdienst, boodschappendienst, klussendienst enz., Goed functionerende vrijwilligers organisaties en een vrijwilligerscentrale voor de bemiddeling van vraag en aanbod. Het steunpunt Mantelzorg Maastricht/Heuvelland ondersteund onze mantelzorgers. Zijn we er dan? Helaas zorgen de voorgestelde forse bezuinigen van ons VVD/PvdA kabinet voor donkere wolken boven ons huidig zorgstelsel. Meer taken erbij voor onze gemeente op het terrein van de WMO en het totale sociale domein. Helaas met fors minder budget, geen uitvoeringskosten en de verplichting tot niet vrijwillige samenwerking. Is dat alleen maar rampspoed? Nee het biedt ook kansen voor een vernieuwde aanpak met ontschotting tussen de diverse beleidsterreinen met nu nog verschillende financieringsstructuren. Wij zullen creativiteit moeten tonen om zorg te kunnen blijven bieden aan de mensen die het nodig hebben. Bijvoorbeeld met sociale wijkteams, waarin professionele en vrijwilligers organisaties samenwerken en trefpunten waar hulpvraag en aanbod bij elkaar komen. Ons project zelfsturing kan daar een eerste basis voor zijn. Helaas kunnen we niet wachten tot het VVD/PvdA kabinet ons duidelijkheid geeft. Wij moeten nu zelf als Gulpen-Wittem en in de regio aan de slag om ons voor te bereiden op wat op ons afkomt en onze inwoners de noodzakelijke ondersteuning te kunnen blijven bieden. De nu voorgestelde gekantelde werkwijze is een eerste veel belovende stap. Dan kort iets over de moties en het ingediende amendement. Welke gebruikelijke zorg van jeugdige mantelzorgers mag worden verwacht staat helder in de stukken. Wij vragen als CDA echter nadrukkelijk aandacht voor deze bijzonder kwetsbare groep. Dat is de reden dat wij de motie over de mee indienen. Geweldig om je als Groen-Links te proberen te profileren met een 10 punten plan voor mantelzorgers. Wij hebben echter reeds een goed functionerend steunpunt mantelzorg, waar onze mantelzorgers voor ondersteuning, themabijeenkomsten en cursussen terecht komen via de één loket gedachte. De invoering de kanteling is inderdaad een majeur project en vergt een goede communicatie. Dat zijn we met Groen Links eens. Echter dit is reeds door de portefeuillehouder toegezegd. . Hoe kun je aan het college vragen om nu een financieel plaatje uit te werken terwijl op landelijk niveau dit nog niet helder is. Deze motie steunen we dus niet. Als CDA fractie blijven wij duidelijk vasthouden aan de functie scheiding tussen raad en college. Wij hebben een kaderstellende en controlerende rol. Het college is verantwoordelijk voor een goede uitvoering. Het voorliggende amendement kunnen we derhalve niet steunen. Namens de fractie CDA Jos Hendriks Motie Balans, CDA, Franssen, GROEN!, Groenlinks en PvdA n.a.v. de behandeling van BP/250: de gekantelde Verordening Wmo: het bijbehorend besluit Voorzieningen Maatschappelijke Ondersteuning gemeente Gulpen-Wittem 2013 De raad van de gemeente Gulpen-Wittem in vergadering bijeen op donderdag 25 april 2013 Onderdeel A: Gebruikelijke zorg Overwegende dat In het besluit Voorzieningen Maatschappelijke Ondersteuning gemeente Gulpen-Wittem 2013, dat bij vaststelling van de Verordening gekantelde Wmo aan de raad ter kennisname wordt aangeboden een regeling is opgenomen over de gebruikelijke zorg (hoofdstuk 3 van bijlage VII: richtlijn indicatiestelling voorzieningen maatschappelijke ondersteuning)Dat daarin het volgende is opgenomen:“Indien de huisgenoot van een zorgvrager vanwege werk fysiek niet aanwezig is wordt hiermee bij het indiceren uitsluitend rekening gehouden, wanneer het om een aaneengesloten periode van tenminste 7 etmalen gaat Dat de raad - en ook de Wmo-raad duidt hier in haar advies op – van mening is dat er daarmee sprake is van een veel te lange periode waarin geen gebruikelijke zorg kan worden geleverdDat er in het besluit wel wordt aangegeven dat als sprake is van een kortere afwezigheid onderzocht moet worden of de huisgenoot feitelijk kan voorzien in het verlenen van zorg en dat er in bepaalde situaties iets soepeler kan worden omgegaan met “gebruikelijke zorg”, maar dat de raad deze periode van 7 etmalen onverantwoord lang vindt aangezien de raad van mening is dat het wel mogelijk moet zijn om voor enkele dagen met een maximum van vijf aaneengesloten dagen alternatieve – ad hoc - zorg te vinden, doch dat een langere termijn dan vijf aaneengesloten dagen door de raad niet meer niet meer als redelijk gezien wordt voor het zoeken van deze alternatieve –ad hoc – zorg Geeft het college opdracht: Met in achtname van bovenstaande overwegingen de redactie van het (in de koptekst genoemde) besluit zodanig aan te passen dat bij het indiceren voor gebruikelijke zorg rekening wordt gehouden bij een fysieke afwezigheid van een aaneengesloten periode van tenminste vijf aaneengesloten dagen. Onderdeel B: jeugdmantelzorg Overwegende dat In het besluit Voorzieningen Maatschappelijke Ondersteuning gemeente Gulpen-Wittem 2013, dat bij vaststelling van de Verordening gekantelde Wmo aan de raad ter kennisname wordt aangeboden, een regeling is opgenomen over de bijdrage van kinderen en jong-volwassenen aan het huishouden (hoofdstuk 3 van bijlage VII: richtlijn indicatiestelling voorzieningen maatschappelijke ondersteuning)Dat daarin bepalingen zijn opgenomen over de inzet van kinderen en jong volwassenen, onderverdeeld in de leeftijd tot 5 jaar, van 5 t/m 12 jaar, van 13 t/m 17 jaar, van 18 t/m 23 jaar en vanaf 23 jaar; waarmee er in feite sprake is van jonge (deels minderjarige) mantelzorgersDat de raad de inzet van kinderen en meerderjarige jong volwassenen (tot 21 jaar) zoveel mogelijk wil beperken, zodat alle kinderen, dus ook jonge mantelzorgers, de tijd en ruimte krijgen om kind te zijn (naast alle zorgen die zij vaak al hebben; denk maar aan het feit dat een kwart van alle kinderen en jongeren opgroeit in een gezin met een ouder of broer danwel zus, die chronisch ziek of gehandicapt is of psychiatrische problemen heeft)Dat de raad daarom van oordeel is dat in de uitvoering van de Wmo expliciet rekening moet worden gehouden met kinderen in het huishouden en mantelzorg verrichten, zodat zij niet door maatregelen van de overheid een grotere druk op hun schouders krijgen dan andere kinderen van hun leeftijdDat de raad daarmee niet wil uitsluiten dat kinderen en meerderjarigen tot 21 jaar binnen hun eigen mogelijkheden hun steentje kunnen bijdragen aan de huishouding, naar wat in het algemeen maatschappelijk verkeer als normaal wordt ervaren (zoals nu wordt beschreven bij de 3 categorieën kinderen die vallen tussen de leeftijd van 5 – 18 jaar), doch dat dit niet mag leiden tot het ‘noodgedwongen’ overnemen van huishoudelijke taken (zowel de niet uitstelbare als de wel uitstelbare taken alsmede de verzorging van kinderen) die de primaire verzorger normaliter op zich neemtDat vanaf de leeftijd van 21 jaar een gezonde jong volwassene door de raad wel in staat wordt geacht om taken als beschreven onder het kopje “taken van een 18-23 jarige te kunnen verrichten Geeft het college opdracht Met in achtname van bovenstaande overwegingen de redactie van het in de koptekst genoemde besluit onder punt 3.6 zodanig aan te passen dat kinderen en meerderjarige jong volwassenen (tot 21 jaar), buiten hetgeen binnen hun mogelijkheden en naar wat in het algemeen maatschappelijke verkeer als een normale huishoudelijke bijdrage voor die leeftijd wordt ervaren, niet worden gedwongen tot huishoudelijke taken (zowel uitstelbaar als niet uitstelbaar) en het opvangen van kinderen. Deze motie wordt ingediend door de fracties: Balans CDA Franssen GROEN! GroenLinks PvdA