Nieuws van CDA in Harlingen over GroenLinks inzichtelijk

4 documenten

Verslag Raadsvergadering van 6 mei 2020

CDA CDA GroenLinks Harlingen 07-05-2020 10:00

Harlingen – Grondbeleid, concept Energie strategie inclusief 2 moties, Nieuwe Havenverordening en 2 moties buiten de bespreekstukken om. De eerste digitale vergadering van de gemeente Harlingen is een feit. Na een matige oefenraadsvergadering waarbij er nog wel het een en ander te verbeteren was, zat iedereen keurig om half acht present voor de vergadering. Nadat de voorzitter de presentielijst had doorgenomen konden we starten. Voorafgaand aan de bespreekstukken had wethouder Schoute nog een mededeling van het college die betrekking had op een eerdere vraag van het CDA. Dit betreft de garantie van de toekomstige bereikbaarheid van de haven van Harlingen. Het antwoord wat in eerste instantie was gegeven, was dat er binnen de gebiedsagenda overeenstemming was over het op diepte houden van vaargeul de Boontjes, essentieel voor de economische activiteiten in de haven. De mededeling was dat de tekst over dit betreffende onderwerp intussen toch was gewijzigd. Wij wachten in spanning af of de bereikbaarheid gegarandeerd zal zijn voor de toekomst in de tekst van de gebiedsagenda Wadden 2050. In het vragenhalfuurtje vroeg het CDA naar het onderzoeksrapport over de sportaccommodaties dat ons als raad was beloofd in het voorjaar. Deze toezegging was bij de begroting in oktober al gegeven. Antwoord van de portefeuillehouder: De onderzoeksresultaten van de accommodaties zijn er. De opstellers van het rapport presenteren de resultaten volgende week aan het college, daarna wordt er een advies door B&W opgesteld. De uitkomsten zullen binnenkort aan de raad worden aangeboden. Hamerstukken Fumo Lidmaatschap WSGO – De Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) waar de gemeente Harlingen bij is aangesloten. Op 1 januari 2020 is de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) in werking getreden. Hierdoor vallen werknemers van gemeenschappelijke regelingen niet langer onder de rechtspositieregeling (Cao Gemeenten/Car Uwo) maar onder de cao Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties (Cao SGO). Hiervoor is vereist dat de FUMO als werkgever lid wordt van de Werkgeversvereniging Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties (WSGO). De gemeenteraad van Harlingen is hiermee akkoord gegaan. Bespreekstukken Grondbeleid – Het gemeentelijk grondbeleid biedt instrumenten om de door de gemeenteraad gestelde doelen te ondersteunen. Dit beleid wordt vastgesteld voor de periode 2020-2023. Het grondbeleid is op een aantal onderdelen aangepast. Hierbij valt te denken aan de Omgevingswet, Wet Markt en Overheid en de aantrekkende woningmarkt. Met name het Groenstroken-en erfpachtbeleid uit 2017 is door veranderende marktomstandigheden nu gewijzigd. De afgelopen jaren is er veel veranderd op de woning- en financiële markten. De rentes zijn scherp gedaald en de huizen– en grondprijzen zijn fors gestegen. Het CDA is van mening dat effecten van het hebben of verkopen van grond, vaak pas na meerdere bestuursperiodes in beeld zijn. Je moet bij het vervreemden van grond wat je als gemeente in eigendom hebt, zeer zorgvuldig te werk gaan.Een ding staat vast, weg is weg. Gelukkig hebben de gemeentebestuurders van lang geleden bijvoorbeeld grond in erfpacht uitgegeven aan o.a. de bouwvereniging, dit is nu een appeltje voor de dorst. Dit is dus niet een verdienste van de huidige raad, maar een gevolg van een actie van destijds. Helaas komt het andersom ook voor. We zullen u een paar voorbeelden noemen; De grond die de gemeente Harlingen in plan Ludinga moest kopen, is allemaal van de gemeente geweest, sterker nog, de grondposities van de ontwikkelaar ook. Alle grond is voor 1,50 gulden per vierkante meter verkocht omdat de gemeente vond dat ze geen grond hoefden te bezitten evenals de percelen waarover nu het wandelpad Byniastate zal worden aangelegd, dit is nog maar vier bestuursperiodes geleden voor de prijs van 1 gulden per meter verkocht. Het CDA wil hiermee zeggen, dat als je de rente goed kunt opbrengen niet snel van grond afstand moet doen en een paar keer moet nadenken voordat je grond verkoopt. We snappen goed dat je zoiets niet zomaar in een raadsvoorstel kunt schrijven, maar het CDA wil hiermee wel benadrukken dat als grondverkopen niet beslist hoeft, je iets terughoudend moet zijn zodat gemeenteraden in de verre toekomst ook een appeltje voor de dorst hebben en sommige ontwikkelingen makkelijker kunnen realiseren. Met grond heb je een sterke positie en naast rente geen kosten. Het voorstel is unaniem aangenomen. Concept Regionale Energie strategie (RES) – De gemeenteraad heeft in november besloten om deel te nemen aan het traject voor de opstelling van de RES Fryslan. Dit is vastgelegd in een startdocument. Het opstellen van een RES is nodig om tot regionaal gedragen keuzes te komen op het gebied van duurzame elektriciteit en regionale warmte. Nu ligt de Concept RES voor. Met deze Concept RES presenteert de RES Fryslân de Friese duurzame energieproductie voor 2030 van tenminste 2,3 TWh. Dat is een mooie stap in de energietransitie. Één van de kernwaarden van het CDA is rentmeesterschap, wij zijn verantwoordelijk om ook voor onze kinderen en het verdere nageslacht maatregelen te nemen. Dat de RES in onze en andere regio’s in Nederland een grote impact heeft staat bij ons niet ter discussie. Gezien de directe impact op onze leefomgeving, is het belangrijk dat er aandacht is en blijft voor de inwoners van de regio op dit vlak en dat de maatregelen breed gedragen worden. Wij hebben de overtuiging dat dit in het vervolg van de RES een goede plaats heeft. Het CDA vindt dit voor nu een passend eerste bod omdat het reeds vergund is, het bod is daarom realistisch en concreet. Het CDA heeft dit voorstel gesteund. Bij het voorstel waren ook 2 moties ingediend. Een verzoek aan het college om nog iets toe te voegen naast het voorstel. De eerste (gewijzigde)motie was van de fractie van HOOP. Te onderzoeken of restwarmte van de REC gebruikt kan worden als stadsverwarming. Hiermee kon het CDA uiteindelijk mee instemmen. De andere motie was van de fractie van GroenLinks; het realiseren van een substantiële verhoging van de Friese bijdrage aan de landelijke doelstelling en krachtig te sturen op het creëren van een maatschappelijk draagvlak voor duurzame energieopwekking in Fryslan en hiervoor activiteiten te ontwikkelen. Ondanks dat de wethouder, nadat GroenLinks de motie had aangepast, de motie wel wilde overnemen besloten de overige raadsleden tegen te stemmen. In de tijdlijn is opgenomen dat er wordt gewerkt aan een maatschappelijk en bestuurlijk gedragen RES 1.0. Waarin ook wordt gekeken naar een opslag bovenop dit bod. Ambitie is er dus en dat wordt duidelijk richting de RES 1.0. Een belangrijk onderdeel van de RES is juist maatschappelijk draagvlak creëren, onder andere door het aansporen van burgerinitiatieven. Volgens het CDA was de motie op dit punt volstrekt overbodig. Havenverordening – Opnieuw stond de havenverordening op het programma, in eerste instantie waren niet alle belanghebbenden tijdig op de hoogte gebracht om het te kunnen beoordelen. In het kader van burgerparticipatie is het voorstel daarom doorgeschoven naar de raadsvergadering van 6 mei. Het CDA heeft de HSBA (HarlingenSeaport Business Association - De ondernemersvereniging van haven) gevraagd naar haar op- en aanmerkingen op de nieuwe verordening. Na het overleg heeft het CDA enkele schriftelijke vragen gesteld. Ook heeft de HSBA zelf input aangeleverd bij het college. De inbreng van de HSBA heeft niet direct geleid tot een nieuwe versie. Haar argumenten kunnen volgens het college worden ondervangen met overname van de rechten en plichten uit de huidige verordening zoals bij de eis om certificering van de bootlieden. Met certificering wordt in deze context een interne training bedoeld. Ook bij andere paragrafen blijkt dat het college tegemoet kan komen aan de wensen van de bedrijven door de algemene afwijkingsbevoegdheid toe te passen. Het moet namelijk wel werkbaar blijven voor onze havenbedrijven. Je kunt Harlingen nu eenmaal niet in alle opzichten vergelijken met havens als Amsterdam en Rotterdam. Deze herziening was nodig en sluit aan bij de wens van de scheepvaartsector om te komen tot een harmonisatie van alle verschillende verordeningen en aanpassing aan de actuele geldende wet en regelgeving. De verscheidenheid zorgde binnen de sector voor onduidelijkheid, ze werden in elke stad geconfronteerd met andere regelgeving. Een ander belangrijk punt is de toekomstige bereikbaarheid van de haven. Zoals de wethouder eerder heeft meegedeeld, is het nog even wachten op de definitieve tekst in de gebiedsagenda Wadden2050 die de bereikbaarheid van vaargeul De Boontjes moet garanderen. Het CDA vraagt daarnaast om aandacht voor de veiligheid bij de werkzaamheden op het haventerrein. Hierover wordt niet gesproken in de verordening. Het terrein maakt onderdeel uit van het openbaar gebied. Het CDA zou graag zien dat er op korte termijn een plan van aanpak komt die gezamenlijk met de havenbedrijven is opgesteld om te komen tot afspraken over het afsluiten van bepaalde delen als er bedrijvigheid op de haven is voordat de arbeidsinspectie gaat ingrijpen. In het antwoord op vragen die het CDA heeft gesteld, dat er maatregelen worden uitgewerkt, is onze indruk dat er vanuit de POH wel overleg is, maar dat bedrijven nu zelf maatregelen treffen door camera’s te installeren om de slagboom te bedienen en dat er één-richtingsverkeer wordt gehanteerd. Wij zijn benieuwd welke maatregelen er binnenkort nog meer zullen komen. Wij hopen op een snelle oplossing. De nieuwe havenverordening is met 17 stemmen voor aangenomen! Moties Er resteerden nog 2 moties die niet tot de bespreekstukken behoorden. Coalition of the willing OZB Maatschappelijk Nut De eerste motie is een oproep aan het kabinet voor opname van alleenstaande minderjarige kinderen en jongeren uit Griekenland. Het verzoek aan het college luidde als volgt: Verzoekt het college om er bij de Nederlandse regering op aan te dringen direct in actie te komen voor vluchtelingenkinderen op de Griekse eilanden en de Grieks/Turkse grens Er bij de Nederlands regering aan te dringen op effectieve maatregelen om de crisis te doorbreken Mee te bouwen aan de “Coaltion of the Willing” waartoe de samenwerkende NGO’s oproepen Aan te geven in Den Haag dat de gemeente Harlingen bereid is kinderen op te nemen De CDA fractie is van mening dat er meerdere keuzes zijn om in actie te komen en ondersteunen deze motie daarom niet. Soms zijn er vraagstukken die schrijnend zijn en waar ieder weldenkend mens uiteindelijk hetzelfde doel voor ogen heeft. Dit geldt ook voor de benarde situatie waarin veel wereldburgers verkeren die om uiteenlopende redenen op de vlucht zijn, zo ook de vluchtelingen op de Griekse eilanden. Initiatieven om aan het kabinet duidelijk te maken dat ze in beweging moeten komen, heeft de schijn dat de bewindslieden in den Haag niets doen of niet de juiste beslissingen zou nemen en hun ogen sluiten voor het probleem dat zich daar afspeelt. Zoals hierboven genoemd, kun je dit op meerdere manieren beoordelen en je invloed uitoefenen om uiteindelijk hetzelfde doel te bereiken. CDA Harlingen vindt meedoen aan een oproep tot het ondernemen van actie niet de juiste keuze. Een aangenomen verzoek vanuit een lokale gemeenteraad moet naar ons idee omgezet worden in daden en actie. De lokale CDA fractie, onderdeel van een landelijke volkspartij, die op dit moment regering verantwoordelijkheid draagt, heeft zelf gemeend om invloed uit te oefenen binnen haar landelijke partij. Afgelopen weekend kregen wij te horen dat er hard aan een oplossing word gewerkt voor minderjarige vluchtelingen op de Griekse eilanden. Daar zou deze week duidelijkheid over komen. Bij het schrijven van dit verslag is inmiddels een kabinetsbesluit genomen. In onderstaande link kunt u dit besluit lezen: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/05/07/nederland-en-griekenland-gaan-samenwerken-bij-de-opvang-van-minderjarige-vreemdelingen Onze partij wordt echter kritisch bejegend opdat zij haar Christelijke normen en waarden zouden schenden door niet mee te werken aan deze motie/oproep. Niet meedoen aan de oproep, betekent in dit geval niet dat het CDA daar tegen is. De initiatiefnemers en de CDA fractie hebben hetzelfde doel voor ogen, namelijk kinderen uit erbarmelijke omstandigheden halen. Alleen we hebben niet dezelfde weg gekozen. De motie is wel door een meerderheid van stemmen aangenomen De tweede motie betreft een verzoek aan het college om met een voorstel te komen om de verenigingen met een maatschappelijk nut niet meer voor het hoge OZB tarief-voor niet woningen te belasten maar voor het lagere woningtarief. Onder maatschappelijk nut wordt verstaan: sportkantines, muziekgebouwen, dorpshuizen, wijkgebouwen en bijvoorbeeld gebouwen voor de duivensport. De ozb belasting voor de verenigingen/stichtingen is vier keer hoger dan het woningtarief. Daarnaast is het met het huidige subsidie beleid niet mogelijk om verenigingen/stichtingen hiervoor een subsidie te verstrekken. De lokale politiek heeft al eens aangegeven dat dit ongewenst is en gerepareerd dient te worden. De wet maakt het op dit moment al mogelijk dat gemeentes dit mogen toepassen, maar de Vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG) vraagt om hier nog even mee te wachten omdat de wet momenteel gerepareerd wordt. Daarom stelt de raad een tussenoplossing voor totdat de wet is aangepast, om bij de begroting van 2021 deze verenigingen tegemoet te komen ter hoogte van 75% van de gemeentelijke OZB-aanslag. De motie opgesteld door het CDA en ingediend samen met 7 partijen werd in stemming gebracht en unaniem aangenomen. Het college is op pad gestuurd om met een oplossing te komen en een raadsvoorstel aan de raad voor te leggen.

Verslag Raadsvergadering 22 januari 2020

CDA CDA GroenLinks Harlingen 22-01-2020 20:30

Harlingen – OZB percentages, Veiligheidsregio Fryslan en bestemmingsplan fietspad Wijnaldum-Midlum Het CDA begon deze vergadering met een rondvraag over de rechtszaak die loopt tegen Liander over precariobelasting. De uitspraak in hoger beroep heeft gemeente Tytsjerksteradiel in het gelijk gesteld. Omdat de zaak van Harlingen vergelijkbaar is aan die van Tytsjerksteradiel vroeg Reynold Bontes aan de wethouder wat dit voor Harlingen betekent. College is in afwachting van de uitspraak. Het zou de gemeente daarmee 5 miljoen euro kunnen opleveren. Aanwijzingsbesluit griffier Omdat de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren vanaf 1 januari in werking is gesteld, zijn de publiekrechtelijke aanstellingen van de griffier en locogriffier gewijzigd in privaatrechtelijk arbeidsovereenkomsten. Deze aanstelling gaf de griffier en de loco griffier speciale bevoegdheden. De nieuwe arbeidsovereenkomsten geven hen deze bevoegdheden niet. Om hen toch speciale bevoegdheden toe te kennen was dit aanwijzingsbesluit nodig. Daarnaast wordt een tweede loco-griffier aangewezen vanwege ziektevervanging. Aanpassen ozb percentages In de gemeenteraad van 13 november is de verordening op de ozb vastgesteld. Omdat op dat moment nog niet voldoende informatie beschikbaar was om de percentages definitief vast te stellen, zijn ze in eerste instantie hoger vastgesteld. Als alle waarden voor de ozb berekeningen bekend zijn, kunnen de percentage definitief naar beneden worden aangepast. Het is namelijk wettelijk niet toegestaan om met terugwerkende kracht de percentages te verhogen, maar wel te verlagen. De gebruikersbelasting is in 2006 voor woningen(huurder) afgeschaft en voor niet woningen is deze gehandhaafd. Voor woningeigenaren 1 percentage en voor niet woningen(bedrijfspanden) 2 percentages die je bij elkaar op moet tellen, dan kom je tot een verhouding van 1 staat tot 4,38. In 2019 was dit 4,02 In 2018 was dit 1 staat tot 3,96. Harlingen zit daarmee 8% hoger dan het landelijk gemiddelde. Het CDA heeft gevraagd om 2 jaar lang het percentage voor niet woningen te bevriezen. De verwachting was dat het verschil dichter bij elkaar zou komen. De constatering is na twee jaar, dat het verschil alleen maar groter wordt. Dit komt door de grote waardeontwikkelingen binnen een zeer kleine groep. Was deze beslissing voor het bevriezen niet genomen, dan was het verschil nu veel groter geweest. De argumentatie van partijen die stellen dat het tarief van woning-eigenaren dan ook niet verhoogd moet worden, is hetzelfde dan dat je daarmee aangeeft dat je vindt dat iedereen hetzelfde behandeld moeten worden en dus hetzelfde bedrag/percentage moet gaan betalen. Het CDA heeft ingestemd met het aanpassen van de percentages. Kaderbrief Veiligheidsregio Elk jaar brengt de Veiligheidsregio Fryslân (VRF) de kaderbrief uit ter voorbereiding op de begroting. In de kaderbrief worden zowel de beleidsmatige als de autonome ontwikkelingen weergegeven voor Brandweer en GGD. Deze kaderbrief voor 2021 en verder staat vooral in het teken van investeringen en bedrijfsvoering. De noodzaak tot het doen van de extra uitgaven bij de VRF wordt op voldoende wijze onderbouwd en beargumenteerd. Wij zijn ook goed geïnformeerd in de commissievergadering. De kostenstijging in verband met de beleidsmatige keuzes die worden voorgelegd, is aanzienlijk en legt een extra beslag op de financiële middelen van onze gemeente. Maar het is eveneens duidelijk en onbetwist dat voor waarborgen van een VRF die voldoet aan de eisen een financiële impuls noodzakelijk is. Het vrij forse bedrag wat gevraagd wordt, komt voor het CDA wel wat onverwacht, maar hebben daar enige tijd geleden al voor gewaarschuwd. Sietse Zoodsma gaf in de raad aan dat het CDA daarom kritisch en terughoudend is m.b.t. de beleidsmatige invulling voor communicatie en bedrijfsvoering. Dit voorstel is unaniem aangenomen. Wijziging precariobelasting In de raad van 13 november 2019 is de verordening precariobelasting voor 2020 vastgesteld. Voor het belastingjaar 2020 was er 1,5% inflatiecorrectie opgeteld. Dit betreft de precariobelasting die geheven wordt op nutsbedrijven. Per 1 juli 2017 is echter de precariobelasting op nutsbedrijven afgeschaft. In verband met de overgangsregeling moeten deze tarieven vast blijven staan op het tarief zoals dat gold op 10 februari 2016 tot het einde van de overgangsregeling op 1 januari 2022. Het betreft een correctie op de beslissing van november. Met dit aangenomen voorstel is dit weer hersteld. Wijziging Gemeenschappelijke Regeling (GR) Dienst SoZaWe Dit is een technische wijziging m.b.t. de inwerkingtreding van de wet normalisatie rechtspositie ambtenaren(Wnra). Hiermee is de GR aangepast aan de WNRA en kan de GR lid worden van een werkgeversvereniging. Bestemmingsplan Fietspad Wijnaldum - Midlum De voorbereidingen voor het fietspad zijn in volle gang. Het exacte tracé is bekend en nu kan het planologisch worden geregeld. Hiervoor moet de gemeenteraad eerst een bestemmingsplan vaststellen om de realisatie mogelijk te maken. Er werd nog een discussie in de raad gevoerd over een verlicht fietspad, maar dat staat los van het bestemmingsplan wat nu ter behandeling ligt. Hendrik Sijtsma gaf in het debat aan dat het CDA ervoor kiest dat het buitengebied donker blijft zoals dit ook op het zwarte weggetje tussen Ludinga en Atjetille is. Het antwoord van het college hierop was, dat er op het fietspad tussen Wijnaldum en Midlum reflecterende belijning op het fietspad wordt aangebracht en de tunnel wordt verlicht. Het bestemmingsplan is aangenomen. De planning is om de aanleg van het fietspad in het voorjaar van 2020 aan te besteden en in de zomer/najaar van 2020 aan te leggen. Moties Door Groenlinks werden nog 2 moties ingediend. Een ging over de inhoud en de besteding van de Kerstpakketten, de tweede motie ging over dat de gemeente Harlingen meer aandacht zou moeten besteden aan vegetariërs bij gemeentelijke etentjes. Het CDA vindt dat de inhoud van beide moties niet thuishoort in een raadsvergadering. Er worden argumenten gebruikt die nogal twijfelachtig zijn en vooral het opdringen van je eigen gedachtegoed. Dit hoort hier niet thuis. De uitslag was, dat de motie Kerstpakketten aangehouden is door Groen Links en dat de motie vegetarische gemeente weggestemd is. De vergadering werd door de voorzitter om 21.05 afgehamerd. Goed voor elkaar! Namens de fractie van CDA: Hendrik Sijtsma, Reynold Bontes en Sietse Zoodsma

Verslag Raadsvergadering 22 januari 2020

CDA CDA GroenLinks Harlingen 22-01-2020 20:30

Verslag van het CDA Harlingen uit de Raadsvergadering van woensdag 22 januari 2020 Harlingen – Ozb percentages, Veiligheidsregio Fryslan en bestemmingsplan fietspad Wijnaldum-Midlum Het CDA begon deze vergadering met een rondvraag over de rechtszaak die loopt tegen Liander over precariobelasting. De uitspraak in hoger beroep heeft gemeente Tytsjerksteradiel in het gelijk gesteld. Omdat de zaak van Harlingen vergelijkbaar is aan die van Tytsjerksteradiel vroeg Reynold Bontes aan de wethouder wat dit voor Harlingen betekent. College is in afwachting van de uitspraak. Het zou de gemeente daarmee 5 miljoen euro kunnen opleveren. Aanwijzingsbesluit griffier Omdat de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren vanaf 1 januari in werking is gesteld, zijn de publiekrechtelijke aanstellingen van de griffier en locogriffier gewijzigd in privaatrechtelijk arbeidsovereenkomsten. Deze aanstelling gaf de griffier en de loco griffier speciale bevoegdheden. De nieuwe arbeidsovereenkomsten geven hen deze bevoegdheden niet. Om hen toch speciale bevoegdheden toe te kennen was dit aanwijzingsbesluit nodig. Daarnaast wordt een tweede loco-griffier aangewezen vanwege ziektevervanging. Aanpassen ozb percentages In de gemeenteraad van 13 november is de verordening op de ozb vastgesteld. Omdat op dat moment nog niet voldoende informatie beschikbaar was om de percentages definitief vast te stellen, zijn ze in eerste instantie hoger vastgesteld. Als alle waarden voor de ozb berekeningen bekend zijn, kunnen de percentage definitief naar beneden worden aangepast. Het is namelijk wettelijk niet toegestaan om met terugwerkende kracht de percentages te verhogen, maar wel te verlagen. De gebruikersbelasting is in 2006 voor woningen(huurder) afgeschaft en voor niet woningen is deze gehandhaafd. Voor woningeigenaren 1 percentage en voor niet woningen(bedrijfspanden) 2 percentages die je bij elkaar op moet tellen, dan kom je tot een verhouding van 1 staat tot 4,38. In 2019 was dit 4,02 In 2018 was dit 1 staat tot 3,96. Harlingen zit daarmee 8% hoger dan het landelijk gemiddelde. Het CDA heeft gevraagd om 2 jaar lang het percentage voor niet woningen te bevriezen. De verwachting was dat het verschil dichter bij elkaar zou komen. De constatering is na twee jaar, dat het verschil alleen maar groter wordt. Dit komt door de grote waardeontwikkelingen binnen een zeer kleine groep. Was deze beslissing voor het bevriezen niet genomen, dan was het verschil nu veel groter geweest. De argumentatie van partijen die stellen dat het tarief van woning-eigenaren dan ook niet verhoogd moet worden, is hetzelfde dan dat je daarmee aangeeft dat je vindt dat iedereen hetzelfde behandeld moeten worden en dus hetzelfde bedrag/percentage moet gaan betalen. Het CDA heeft ingestemd met het aanpassen van de percentages. Kaderbrief Veiligheidsregio Elk jaar brengt de Veiligheidsregio Fryslân (VRF) de kaderbrief uit ter voorbereiding op de begroting. In de kaderbrief worden zowel de beleidsmatige als de autonome ontwikkelingen weergegeven voor Brandweer en GGD. Deze kaderbrief voor 2021 en verder staat vooral in het teken van investeringen en bedrijfsvoering. De noodzaak tot het doen van de extra uitgaven bij de VRF wordt op voldoende wijze onderbouwd en beargumenteerd. Wij zijn ook goed geïnformeerd in de commissievergadering. De kostenstijging in verband met de beleidsmatige keuzes die worden voorgelegd, is aanzienlijk en legt een extra beslag op de financiële middelen van onze gemeente. Maar het is eveneens duidelijk en onbetwist dat voor waarborgen van een VRF die voldoet aan de eisen een financiële impuls noodzakelijk is. Het vrij forse bedrag wat gevraagd wordt, komt voor het CDA wel wat onverwacht, maar hebben daar enige tijd geleden al voor gewaarschuwd. Sietse Zoodsma gaf in de raad aan dat het CDA daarom kritisch en terughoudend is m.b.t. de beleidsmatige invulling voor communicatie en bedrijfsvoering. Dit voorstel is unaniem aangenomen. Wijziging precariobelasting In de raad van 13 november 2019 is de verordening precariobelasting voor 2020 vastgesteld. Voor het belastingjaar 2020 was er 1,5% inflatiecorrectie opgeteld. Dit betreft de precariobelasting die geheven wordt op nutsbedrijven. Per 1 juli 2017 is echter de precariobelasting op nutsbedrijven afgeschaft. In verband met de overgangsregeling moeten deze tarieven vast blijven staan op het tarief zoals dat gold op 10 februari 2016 tot het einde van de overgangsregeling op 1 januari 2022. Het betreft een correctie op de beslissing van november. Met dit aangenomen voorstel is dit weer hersteld. Wijziging Gemeenschappelijke Regeling (GR) Dienst SoZaWe Dit is een technische wijziging m.b.t. de inwerkingtreding van de wet normalisatie rechtspositie ambtenaren(Wnra). Hiermee is de GR aangepast aan de Wnra en kan de GR lid worden van een werkgeversvereniging. Bestemmingsplan Fietspad Wijnaldum - Midlum De voorbereidingen voor het fietspad zijn in volle gang. Het exacte tracé is bekend en nu kan het planologisch worden geregeld. Hiervoor moet de gemeenteraad eerst een bestemmingsplan vaststellen om de realisatie mogelijk te maken. Er werd nog een discussie in de raad gevoerd over een verlicht fietspad, maar dat staat los van het bestemmingsplan wat nu ter behandeling ligt. Hendrik Sijtsma gaf in het debat aan dat het CDA ervoor kiest dat het buitengebied donker blijft zoals dit ook op het zwarte weggetje tussen Ludinga en Atjetille is. Het antwoord van het college hierop was, dat er op het fietspad tussen Wijnaldum en Midlum reflecterende belijning op het fietspad wordt aangebracht en de tunnel wordt verlicht. Het bestemmingsplan is aangenomen. De planning is om de aanleg van het fietspad in het voorjaar van 2020 aan te besteden en in de zomer/najaar van 2020 aan te leggen. Moties Door Groen Links werden nog 2 moties ingediend. Een ging over de inhoud en de besteding van de Kerstpakketten, de tweede motie ging over dat de gemeente Harlingen meer aandacht zou moeten besteden aan vegetariërs bij gemeentelijke etentjes. Het CDA vindt dat de inhoud van beide moties niet thuishoort in een raadsvergadering. Er worden argumenten gebruikt die nogal twijfelachtig zijn en vooral het opdringen van je eigen gedachtegoed. Dit hoort hier niet thuis. De uitslag was, dat de motie Kerstpakketten aangehouden is door Groen Links en dat de motie vegetarische gemeente weggestemd is. De vergadering werd door de voorzitter om 21.05 afgehamerd. Goed voor elkaar! Namens de fractie van CDA: Hendrik Sijtsma, Reynold Bontes en Sietse Zoodsma

Verslag van het CDA Harlingen uit de Raadsvergadering van woensdag 31 oktober 2018

CDA CDA GroenLinks ChristenUnie Harlingen 05-11-2018 06:14

Verslag van het CDA Harlingen uit de Raadsvergadering van woensdag 31 oktober 2018 Harlingen – Over Algemene beschouwingen, de begroting 2019 en lange debatten. Een zes uur durende raadsvergadering…. De jaarlijkse begrotingsbehandeling lag voor ons, waarbij we begonnen met de algemene beschouwingen. Anders dan voorgaande jaren, kregen de raadsfracties aan het begin van dit agendapunt de beschouwingen van de andere partijen pas te lezen. Het CDA mocht de spits afbijten. De intentie van de algemene beschouwingen is, om een aantal onderwerpen even extra aan te stippen die in de ogen van de partijen extra aandacht moeten krijgen of het college enkele aandachtspunten mee te geven. Daarbij kun je ook verwijzen naar wijzigingen die je wilt in de begroting in de vorm van amendementen en moties. Het moet gezegd worden dat dit een begroting is die bomvol nieuw beleid zit, ambitieus en een hele kluif voor de ambtenaren om het uit te voeren. De gemeente staat er financieel goed voor en ook de komende jaren blijft er nog voldoende over. Onze speerpunten in onze beschouwing gingen over water- en klimaatbeheer, de zoutwinning, voldoende budget beschikbaar houden in het sociaal domein voor professionele hulp, Empatec, het project ‘Harlingen Werkt’, Renovatie/nieuwbouw en nieuwe woonvormen, huisvesting voor arbeidsmigranten, de omgevingswet die er aan zit te komen, de FUMO, vrijheid van schoolkeuze en de OZB voor niet woningen. We zijn onze voordracht geëindigd met het onderstaande appél: De ‘A’ in het CDA verwijst naar het appél wat wij doen op mensen die de verantwoordelijkheid kunnen dragen voor de samenleving. Het CDA ziet de kracht in de gemeenschap voor het vrijwilligerswerk en het verenigingsleven. Wij hebben het vertrouwen dat mensen samen veel tot stand kunnen brengen en naar elkaar om willen (blijven) zien. Met elkaar bouwen aan de samenleving en aan een betere toekomst. Ieder met de eigen talenten en inzet. Het CDA appelleert hier nadrukkelijk aan zoals de Liefde de belangrijkste is in de bekende Bijbeltekst ’Geloof Hoop en Liefde’ is voor het CDA de A het belangrijkste! U kunt onze volledige beschouwing nalezen op onze website of via de onderstaande link: https://www.cda.nl/fryslan/harlingen/actueel/nieuws/algemene-beschouwing-cda-harlingen-2018/ Iedere partij kreeg maximaal 6 minuten spreektijd. Nadat iedere partij haar zegje had gedaan, vervolgden we de vergadering met een reactie van het college op alle bijdragen. De antwoorden leidden met name voor de oppositie voor vele langdradige interrupties. Dit resulteerde tot nog toe al in een totaal van drie uur durende vergadering. Toen was het voor de raadsleden, college en belangstellenden tijd voor een goed verzorgd stamppotbuffet. Na de maaltijd werd vervolgd met de behandeling van 10 amendementen en 3 moties die onderdeel uitmaken van de begroting. Iedere partij gaf een korte toelichting op zijn/haar amendement of motie en lazen de oproep aan het college nog even voor ter verduidelijking van de wens tot aanpassing. Daarna mochten alle fracties reageren op elkaars algemene beschouwing, de begroting en alle amendementen en moties. Het werd een voorstelling van de verenigde oppositie tegen de coalitie. Groen Links die op 17 mei voor het bestuursakkoord stemde, keerde zich nu in de uitwerking daarvan tegen de begroting. Heel opmerkelijk. Opmerkingen als: Te duur, niet in samenspraak, geen alternatieven en door de strot duwen. Hoezo? Alle punten van de begroting komen direct uit diverse verkiezingsprogramma’s. De handreiking om een bestuursakkoord op te stellen wordt niet aangenomen, dus dit rituele dansje zullen we 4 jaar lang te zien krijgen. Het belangrijkste wordt echter vergeten, dat we samen een gemeente moeten besturen en die we verder willen brengen in de toekomst. Oh ja, dan nog uitkomst van de stemmingen over de amendementen. Negen van de tien amendementen kwamen van de oppositie. Drie daarvan zijn aangenomen en het amendement over de regenbooggemeente werd aangehouden. Het amendement van de coalitie over het topsportfonds werd unaniem aangenomen. O.a. het terugdraaien van de afschaffing van de hondenbelasting en het tarief van de OZB voor woningen ook te bevriezen werden niet aangenomen. De woonlasten voor inwoners zijn immers al de laagste van Friesland! De amendementen over 100% circulair en Tiny Houses zijn al de raad geweest en hebben geen effect om ze op te nemen in de begroting. Na de inhoudelijke behandeling werd de begroting ter stemming gebracht. De coalitie gesteund door HOOP en de ChristenUnie stemden voor met 12 tegen 5. De motie van de ChristenUnie die een zeetrap willen realiseren op de Zuiderpier werd aangehouden omdat de veiligheid door de stroming nader onderzocht moest worden en de gehele Westerzeedijk nog in de fase van het Open Plan Proces zit. De tweede motie van de verenigde oppositie behelsde om de fietstunnel tussen de fietspadverbinding Wijnaldum-Midlum te schrappen en met een nieuw raadsvoorstel te komen. Deze motie heeft het niet gehaald. De motie over de ecologische bermen is unaniem aangenomen. De begroting kan nu inclusief de aangenomen amendementen en moties worden uitgevoerd. We kunnen hiermee verder bouwen aan de toekomst van Harlingen, Midlum en Wijnaldum! CDA Harlingen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.