Nieuws van CDA in Noordoostpolder over SGP inzichtelijk

3 documenten

GroenLinks en CDA: Meer aandacht voor biodiversiteitsherstel

CDA CDA GroenLinks SGP Noordoostpolder 04-07-2020 17:39

De fracties van GroenLinks en CDA in de gemeente Noordoostpolder komen tijdens de raadsvergadering van 29 juni met een motie om samen met boerenorganisaties, bedrijven, kennisinstellingen en natuur-en milieuorganisaties en inwoners te werken aan herstel van de biodiversiteit. In het najaar staat bij de gemeenteraad het nieuwe Beleidsplan Openbare Ruimte op de agenda. Dit beleid gaat over de inrichting van de openbare ruimte. Het college heeft aangegeven dat biodiversiteit hierin opgenomen zal gaan worden en dat de gemeenteraad later dit jaar de ambitie mag gaan bepalen. GroenLinks en CDA vinden dit goed nieuws, maar vinden dat er meer moet gebeuren. Zij willen dat er naast de openbare ruimte ook wordt ingezet op het vergroten van de biodiversiteit in de landbouw en natuur. En dat hiervoor de samenwerking wordt gezocht met lokale partijen. Tevens willen ze dat de gemeente zich aansluit bij het landelijke ‘Deltaplan Biodiversiteitsherstel’ en dat er een actieplan komt. GL-fractievoorzitter Hylke Hekkenberg: ’Er zijn ontzettend veel mogelijkheden om in de Noordoostpolder te werken aan het versterken van de biodiversiteit. Er zijn veel organisaties, (bewoner)groepen en agrariërs die zich hier al voor inzetten. Wij willen daarom dat er een klankbordgroep of netwerk wordt opgericht die een bijdrage gaat leveren aan het opstellen van beleid en samen met de gemeente aan de slag gaat met het actieplan. Omdat het grootste gedeelte van het grondoppervlakte in de Noordoostpolder bestaat uit landbouw, is het belangrijk dat deze sector vertegenwoordigd is in de klankbordgroep. Volgens CDA-fractievoorzitter Johan Goos zou het mooi zijn om van onder af gezamenlijk te komen met een voorstel tot herstel van biodiversiteit. ‘Door samen te werken bereik je in de regel meer. Voor herstel moet je de tijd nemen alles kan niet in een keer. We zien op sommige plekken de biodiversiteit toenemen in de polder maar in zijn geheel is er een achteruitgang van de biodiversiteit. Het is mooi om te zien dat er door inwoners soms initiatieven worden ondernomen om de biodiversiteit te vergroten in de wegbermen.’ CDA en GroenLinks hopen maandag een meerderheid van de gemeenteraad achter hun voorstel te krijgen. CU SGP heeft al laten weten dat ze de motie zullen ondersteunen.

Perspectiefnota 2021-2014: Niet alles kan en niet alles kan tegelijk

CDA CDA SGP Noordoostpolder 29-06-2020 13:19

De fractie CDA Noordoostpolder dankt het ambtelijk apparaat voor het werk wat is verricht. De Perspectiefnota is onder de huidige onzekere omstandigheden eigenlijk in potlood geschreven. Wat zijn de niet vergoede effecten van Corona? Wat zijn de effecten van de herverdeling van het Gemeentefonds? Hoe pakken de kosten van het Sociaal Domein uit? Onzekerheden die het reëel en evenwichtig begroten dit jaar extra moeilijk maken. Vooral de sterke toename van de niet- beïnvloedbare lasten zoals bijvoorbeeld de Veiligheidsregio, de Omgevingsdienst en de open eindregelingen in het sociaal domein maken een sluitende begroting moeilijk. De financiële structuur van gemeente Noordoostpolder is robuust. Er zijn afgelopen jaren flinke reserves en liquide middelen opgebouwd. Een uitkomst van jaren verstandig met middelen omgaan. Echter de ruimte in de exploitatie wordt ieder jaar minder. Met grote investeringen is er voorzichtig beleid gevoerd. Eerst sparen en dan pas investeren. In tegenstelling tot vele andere gemeenten is het lenen voor grote duurzame investeringen hier niet aan de orde. Echter het ambitieniveau voor investeringen is groot. Het CDA is van mening dat niet alles kan en niet alles tegelijk kan. Er komen nieuwe tijden en daarbij horen aangepaste ambities, voor alle beleidsterreinen. Echter als grote maatschappelijke investeringen aan snee komen moeten we het gezond verstand gebruiken. Niet alleen cijfers maar ook maatschappelijke effecten bepalen de keuze en het moment van de investering. Daarom vindt het CDA dat na een zorgvuldig gevoerd proces over het Bosbad het verantwoord is te kiezen voor scenario 2. We dienen hiervoor samen met CU-SGP en GL een amendement in. Het CDA houdt vast aan begrotingsevenwicht. Echter het CDA kiest voor 2021 en 2022 voor een demping van de voorgestelde bezuinigingen. Dit is mogelijk vanwege de omvang van de reserves. We zijn met CU-SGP mede-indiener van een motie. Het CDA hecht belang aan biodiversiteit in de openbare ruimte. Na de landbouw is de openbare ruimte de grootste grondgebruiker. Uitbreidingen van bebouwing en infrastructuur moeten zo worden uitgevoerd dat ze meer biodiversiteit opleveren en een positief effect hebben op natuur en klimaat. Het CDA is samen met GL mede-indiener van een motie. Als de gemeente Noordoostpolder een bedrage mag leveren aan het tekort aan woningen in Nederland wil het CDA weten wat de sociaal economische effecten zijn van de bouw van 6000 woningen. Echter bij de bouw van deze woningen horen wel voorwaarden als de N50 vierbaans en de komst van de Lelylijn. Met een gunstige prijsstelling biedt de bouw van extra woningen kansen voor het bedrijfsleven, voor het toerisme en voor de komst van nieuwe inwoners. Samen met D’66 dient het CDA een motie in. Ook is het CDA mede-indiener van een motie om fietsroutes in Noordoostpolder aantrekkelijker te maken. Het CDA vindt het niet verantwoord dat de lasten in het sociaal domein met ruim 3 miljoen toenemen bij het bestendigen van het huidige beleid. Het CDA kiest daarom voor scenario 2 met aanvullende maatregelen. Dit scenario laat een evenwicht zien tussen goede zorg en betaalbaarheid. Sinds de decentralisaties verstrekt het Rijk gemeenten onvoldoende middelen om de lasten in het sociaal domein te dekken. De lage eigen bijdrage in de WMO wekt een toenemende vraag op. Met de PU dient het CDA een motie in om het Rijk te verzoeken het abonnementstarief in de WMO terug te draaien. Binnen het sociaal domein moet meer ruimte voor innovatie komen. Digitale en technologische ontwikkelingen kunnen in zorg en de toeleiding ernaar versterkend en besparend werken. Om het voordeel en de mogelijkheden te onderzoeken dient het CDA samen met D’66 een motie in. Het CDA vindt dat het sportstimuleringsbudget ten goede aan de betreffende sportverenigingen dient te komen. Grote evenementen moeten volgens het CDA gefinancierd worden uit het budgetten voor gebiedspromotie. Het CDA dient hiertoe een motie in. Raad, College en ambtelijke dienst: De tijden zijn veranderd.We moeten ons echter niet door angst en vastomlijnde taakstellingen laten leiden, maar het gezonde verstand gebruiken. We moeten vooruitkijken en voorstellen doen die niet in beton zijn gegoten, maar flexibel zijn. Hierbij ligt naast financiële haalbaarheid draagvlak onder onze inwoners van belang.

Passend organiseren: De Gemeenteraad weer aan zet

CDA CDA SGP Noordoostpolder 16-06-2020 20:09

Waar de een zegt: 'Het zit nu in ons DNA', tot 'er moet nog veel gebeuren' en 'de ontwikkeling stokt', zit een groot verschil. Gesprekspartners waarderen de opbrengsten van passend organiseren. Passend organiseren heeft eraan bijgedragen dat de gemeente sneller reageert op wensen en vragen uit de samenleving. We doen het ten opzichte van vergelijkbare gemeentes goed. Toch zijn er zeker nog verbeteringen- en ontwikkelpunten. De betekenis van passend organiseren wordt door de ondervraagden zeer verschillende geïnterpreteerd en uitgelegd. Daar moeten we dan mee naar de slag en daar willen we de fractie van het CDA ook zijn bijdrage aanleveren, omdat het beeld dat we hebben over passend organiseren voor iedereen gelijkt moet zijn. Met de start van passend organiseren zijn we gestart (2010-2014) in het college van CU-SGP, CDA, PVDA en D66. E en andere manier van dienstverlening waarbij niet alleen vanuit regels wordt geredeneerd, maar waar inwoners, bedrijven en organisaties centraal staan. De ambtenaar moet zich richten op de klant in plaats andersom en die rol hebben ze ook opgepakt. Het rapport gaat sec over de invoering van passend organiseren en de rol van de raad. De voorzitter van de rekenkamercommissie was daar heel duidelijk in als wij passend organiseren verder willen verbeteren dan is de raad zelf aan zet. Dan moeten niet naar anderen wijzen maar zelf onze nemen nemen. Het CDA heeft aangegeven dat ze zich niet in alles herkent wat in het rapport staat, m et name de kwalificatie 'sterke ambtelijke sturing' . Het is te gemakkelijk om de schuld neer te leggen bij de ambtelijke organisatie, en ook dat is dan hebben wij het zelf laten gebeuren. Onze fractie vindt het ook niet terecht dat in het openbaar door politieke partijen over ambtenaren wordt gezegd dat er iets fundamenteel fout is in de organisatie. Dat ambtenaren hun gang maar gaan. Dat zij de route bepalen op belangrijke dossiers. Over ambtenaren van alles zeggen die zich niet kunnen verdedigen in deze kring mag en kan niet . Het CDA deelt deze opmerkingen niet. Het was beter geweest dit dan in het openbaar debat kenbaar te maken. Zo moeten wij niet met elkaar om gaan. Er zijn partijen die zeggen dat er er in de raad bijna geen democratie is. In het rapport staat dat er enigszins monistische verhoudingen zijn tussen raad en college. Wij denken dat niet terecht is. Onze fractie heeft alle amendementen en moties bekeken vanaf 2014-2019 waar uiteindelijk wordt gestemd door ij de perspectiefnota en de begroting. Van het totaal waren er slechts vier waarbij de verdeling volledig tegengesteld was, coalitie was. Wij hebben allemaal onze achterban als politieke partij waar we aan uit willen leggen waarom we voor of tegen een besluit zijn (wij zetten het belang van onze kiezers voorop). Door die verschillen wordt er ook verschillende gestemd, wanneer dan de verschijnt van de raad voor stemt is dat in onze ogen democratisch en duaal. Wij vinden het jammer dat er geen duiding wordt gegeven met voorbeelden waar en bij welke onderwerpen en momenten dat het proces verkeerd is gegaan. Hoe pakken we als raad het passend organiseren weer positief op? Het is belangrijk het gesprek, de dialoog goed te voeren en zaken goed vast te leggen. Wanneer het beeld dat we hebben van passend organiseren nog zo van elkaar verschild, dan moeten we aan de slag. Of je je nu wel of niet in alles herkent. We hebben als raad de taak om samen te werken. Zoals in de raadsvoorstel staat, wil het CDA het gesprek aangaan om meer duiding te geven aan passend organiseren samen met de ambtelijke organisatie, college en raad, wij stellen voor om 2 keer per jaar te evalueren. Misschien wel eens goed dat de woordvoerders van dit debat en zelfs een stapje terug doen, de raad is meer dan de fractievoorzitters, dit omdat het een feit is dat sommige raadsleden zich zoals in de rapportage staat zich soms geremd voelen om hun standpunten naar voren te brengen. Maar dat begint bij een goed samenspel en goede verhoudingen in de raad. Als die goed zijn gaat dat lukken. Laten we allemaal zelf in de spiegel kijken het gesprek met elkaar aan gaan en vooruit kijken met elkaar.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.