Nieuws van GroenLinks in Ridderkerk inzichtelijk

5 documenten

Raadsvergadering over de toekomst van het Ridderkerkse centrum. | Ridderkerk

GroenLinks GroenLinks Ridderkerk 02-07-2020 00:00

Onze bijdrage tijdens de raadsvergadering over de toekomst van het Ridderkerkse centrum.

Voorzitter,  Toen op 31 december 2019 China het eindelijk nodig achtte een cluster longontstekingen te melden aan de WHO konden we niet voorspellen wat ons te wachten stond. Toen een week later de waarschuwing richting alle landen van de wereld ging was dit centrumplan al grotendeels klaar. De economie draaide op volle toeren.

Wat mij verbaasd is dat dit plan, nu een half jaar later, in een compleet andere realiteit ongewijzigd is. Er staat geen letter in over Corona. Terwijl voor winkeliers de wereld er compleet anders uitziet.

Het is star vasthouden aan een eerder plan voor middellange termijn terwijl de ondernemers die wij spreken snakken naar maatregelen op de zeer korte termijn. Het getuigd van bijzonder weinig flexibiliteit dat de wethouder heeft niet eens de moeite genomen om bijvoord een briefje of bijlage te schrijven over de eerste gevolgen en een analyse of een aantal maatregelen waar de detailhandel nu helpt. 

Uiteraard is het goed dat er een visie is voor de iets langere termijn. Of hiermee de leegstand wordt opgelost dat denk ik niet. Zelfs wanneer de geruchten kloppen dat de Lidl van Drievliet naar het centrum verhuist, verplaats je het probleem en vul je tijdelijk m2 op in het centrum.

De visie om te komen tot een doorgaande hoofdwinkelstraat met meer groen en een verlevendiging van het Jorisplein en Koningsplein steunt GroenLinks van harte. Wij zijn dan ook voor de uitbreiding van de terrassen en voor fontijntjes op het Koningsplein. Maar wanneer we met zijn allen meer lichtere horeca willen op het Jorisplein zullen we voor deze horeca niet als winkels behandelen qua openingstijden. Voor horeca zaken is het essentieel op zondag ook open te kunnen. Dat mag in heel Ridderkerk het geval behalve op het St. Jorisplein. Is de wethouder bekend met deze situatie en is de wethouder bereid om te kijken of voor deze paar horeca ondernemers deze oneerlijke situatie aan te passen.

Voorzitter, 18 plus en GroenLinks zijn het niet altijd eens. Maar ik zie een kentering in mobiliteit waar wij elkaar vinden. Vorige week een forse investering in OV, net bij mobiliteit forse investering in fiets ipv de auto zelfs dat gaat 18+ niet ver genoeg. Het getuigd van lef dat 18plus nu ook het gratis parkeren wil beperken zelfs tegen de wil van de winkeliers en tegen hun eigen verkiezingsprogramma in.

Tot slot voorzitter,  Terwijl ik vanmiddag aan het voorbereiden was, vanuit mijn thuiswerkplek met uitzicht over de bibliotheek  heen op de singelkerk, wil ik opmerken dat ik geen mening heb of zal hebben over de woningen die er gerealisserd gaan worden op de plek van de bibliotheek en de woonlagen die worden toegevoegd.

GroenLinks test ‘snelle’ bus | Ridderkerk

GroenLinks GroenLinks Ridderkerk 06-04-2019 00:00

Zo handig en snel als wordt voorgesteld is de nieuwe bus helemaal niet. Dat is de conclusie na twee weken testen en vergelijken van de huidige RET buslijnen en de nieuwe zogenaamde HOV (hoogwaardig Openbaar Vervoer) variant.

Donderdag bespreekt de gemeenteraad het nieuwe openbaar vervoer plan voor Ridderkerk. Het nieuwe plan gaat uit van twee belangrijke buslijnen naar Rotterdam. Een over de Rotterdamse weg naar Kralingse Zoom en een bus die de huidige 146 en 144 moet gaan vervangen vanaf Drievliet via oost, west, Lombardijen naar Zuidplein. Er komt geen directe verbinding vanaf Ridderkerk naar Dordrecht.

Inmiddels rijden nieuwe ‘snelle’ rode R-net bussen over de Rotterdamse weg, terwijl de oude vertrouwde grijze RET Bussen nog rijden. Dat gaf de fractie van GroenLinks Ridderkerk de mogelijkheid twee weken lang diverse lijnen te testen.

De conclusie uit de steekproef van GroenLinks Ridderkerk is dat er geen verbetering in de reistijd is tussen de nieuwe snelle lijn en het huidige netwerk naar Kralingse Zoom is. Of je moet vlakbij de Rotterdamse weg wonen. Daarnaast hebben de fractieleden een behoorlijke tijd in de files in de Brienenoord gestaan. De enige manier om echt te kunnen spreken van een snelle bus, zou een vrije busbaan op de Brienenoord zijn. Maar dat lijkt niet haalbaar.

Tegelijk starten de groenen vanaf een aantal centrale plekken in Ridderkerk via de nieuwe en oude lijnen. Bijvoorbeeld vanaf het Koningsplein wint de RET 245 het van de R-net bus. Dat heeft vooral met het kwartier wandelen te maken. Vanaf plein Oost en Vlietplein is er een overstap nodig om bij de Rode R-net lijn uit te komen waardoor hier het huidige netwerk hier ook wint. Vooralsnog concludeert GroenLinks dat de nieuwe ‘snelle’ lijnen helemaal geen verbetering zijn en in de toekomst een verdere uitkleding van het busnetwerk voor Ridderkerk valt te verwachten.

Vragen met antwoorden van GroenLinks van de commissie vergadering Samen Wonen | Ridderkerk

GroenLinks GroenLinks Ridderkerk 15-11-2018 00:00

Vragen en antwoorden rondom plan 'De rivier als getijdepark':

1 - V = Is en blijft het gehele gebied kosteloos bereikbaar voor elke burger om te bezoeken?

A = -Ja

2. V= Krijgt het nieuwe gebied aan de rivier ook een beschermd natuurgebied-status net als het Donckse Bos achter de dijk?

A = Alleen de grienden wat maar een klein deel is van het gebied (rondom het boothuis).

3. Zijn de opstellers van De rivier als getijdepark zoals EcoShape, Rijkswaterstaat en WNF gevraagd om een reactie op het businessplan te geven?

- Alleen van het getijdepark. Niet het businessplan op zich.

4. Wat heeft de bouw van gebouwen rond de Donckselaan/Kievitsweg ten voordeel voor het initiële plan om de rivierbedding te verbeteren/vergroenen?

- Als verdienste voor de stichting. Nieuwe woningen met erfpacht.

5. In de openbare stukken staat een kaartje met veel woningen en diverse grotere gebouwen. Kunt u aangeven wat voor gebouwen dit zijn?

- Hotel/orangerie/recreatiegebouwen.

Vragen en antwoorden rondom plan 'Ontwerp bouw Salem':

1. In het raadsvoorstel staat dat er uitgebreid wordt richting de Rotterdamse Weg. Nu zie ik in afbeeldingen van het ruimtelijk onderbouwing bestand dat er eigenlijk in de richting van de Vlietlaan wordt gebouwd. Is de wethouder op de hoogte van dit gegeven en is er bewust voor gekozen de Rotterdamse weg te benoemen in het raadsvoorstel i.p.v. de Vlietlaan? Of is dit een foutje?

- Op basis van vorig ontwerp. Verandering is nu meer richting Rotterdamse Weg.

2. Bijlage 1A: Blz. 24+25:

Tijdens de omgevingsvergunningsprocedure zal een aanvullend ecologisch onderzoek voor vleermuizen worden ingediend. Tijdens de werkzaamheden zal in ieder geval rekening worden gehouden met de zorgplicht. INDIEN er twijfel bestaat over het al dan niet naleven van de zorgplicht en/of het welzijn van flora en fauna tijdens de werkzaamheden wordt er contact opgenomen meteen erkend ecoloog.

Conclusie

Middels een voorwaardelijke verplichting (in de regels) voor het uitvoeren van aanvullend ecologische onderzoek naar vleermuizen, is geborgd dat de renovatie, herontwikkeling en nieuwbouw van gronden en bouwwerken niet eerder gaat plaatsvinden dan dat het aanvullend ecologisch onderzoek is  afgerond en de resultaten ervan volgens wetgeving zullen worden gerespecteerd waaronder het maken van voorzieningen. Vooralsnog is de verwachting dat het aspect flora en fauna een belemmering vormt voor onderhavig planvoornemen. Dit lijkt me erg tegensprekend, aangezien eerst staat geschreven dat er een ecoloog bij wordt gehaald indien er twijfel is en vervolgens wordt geconcludeerd dat er niet gebouwd zal worden voordat er een onderzoek is uitgevoerd. Kan de wethouder dit misschien verduidelijken?

- Tijdens de bouw worden meerdere onderzoeken uitgevoerd.

3. Op de illustraties zijn 3 van de 5 daken groen gekleurd. In de tekst is vermeld dat er groene daken worden gerealiseerd maar verder is er geen informatie over te vinden. Waarom is dit niet op alle daken zo en op welke manier wil men groene daken bewerkstelligen?

- Sedum. Op daken met zonnepanelen komt geen sedum.

Vragen mislukken HOV bus | Ridderkerk

GroenLinks GroenLinks SGP CDA Ridderkerk 05-07-2018 00:00

Door Björn Ros, fractievoorzitter GroenLinks Ridderkerk

Het vorige en huidige college hebben onder leiding van SGP en CDA wethouders volledig ingezet op snelle HOV buslijnen. Directe snelle verbindingen naar Kralingse Zoom, intercitystation Dordrecht, station Lombardijen en Zuidplein via het zogenaamde R-Net en SnelBuzz lijnen. De HOV bussen zouden de ruggengraat van ons Ridderkerkse OV systeem worden. Dat Qbus deze vorm van vervoer gaat verzorgen is dan ook al lang bekend. Maar vorige week heeft het college een brief naar de raad gestuurd waarbij zij aangeven dat er een streep gaat door 4 van de 5 snelle HOV verbindingen door Ridderkerk. 

Naar Kralingse Zoom is er nu al een goede directe snelle verbinding over de Rotterdamse weg. De verbetering zou ‘m vooral zitten in een verbinding naar Zuidplein, Dordrecht en Lombardijen en juist al deze lijnen gaan niet door Ridderkerk rijden. Het college stelt verrast te zijn dat zij niet betrokken zijn bij de plannen van Qbus en het schrappen van de HOV verbinding en het merendeel van het busvervoer door Rijsoord.

Daarover heeft GroenLinks de volgende vragen

Wanneer is Qbus de concessie Drechtsteden gegund? Wat heeft het college gedaan om de HOV bussen door Ridderkerk te laten lopen? Kunt u ons meenemen in het proces? Op welke momenten is er overleg geweest tussen Qbus en het Ridderkerkse college over de HOV bussen en de dienstregeling vanaf eind dit jaar?

Wanneer en op welke wijze hoorde het college voor het eerst dat de belangrijkste HOV lijn en het busvervoer niet door Ridderkerk zal rijden?

Is HOV een speerpunt van het huidige en vorige college? Op welke wijze gaat het college in gesprek met de Qbus om het HOV busvervoer alsnog te redden voor Ridderkerk?

Wanneer dit niet lukt, gaat college andere vormen van HOV vervoer overwegen wanneer de HOV bus een debacle blijkt te worden?

In de commissie heeft de wethouder aangegeven dat zelfs met een half HOV lijntje, dat exact dezelfde reistijd heeft als de huidige bus van Ridderkerk naar Kralingse Zoom, er gesneden gaat worden in de RET concessie van 2020. Dat zou een dubbele klap betekenen voor het OV in Ridderkerk. Klopt deze constatering en wat gaat het college exact doen om dit te voorkomen. Wanneer wordt de raad daarover geïnformeerd?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.