Nieuws van CDA in Smallingerland over D66 inzichtelijk

13 documenten

Uit de Raad van 9 juni

CDA CDA D66 Smallingerland 12-06-2020 14:07

Ronde Tafel Als gast bij het onderwerp begroting FUMO 2021 en jaarstukken FUMO 2019 was de financial controller van de FUMO. Uit de jaarrekening blijkt dat het ziekteverzuim is gedaald en de productiviteit is verhoogd, de FUMO voert alle taken naar behoren uit, aldus FUMO. Wel heeft zij begrip voor de financiële situaties van de gemeenten, waaronder hoge kosten in het sociaal domein en Corona gerelateerde kosten. Een efficiency slag bij de FUMO is daarom ook van belang om kosten zoveel mogelijk laag te houden. De voorzitter van de cliëntenraad vond de jaarrapportage sociaal domein 2019 uitgebreid, maar miste in het hele stuk wel of het beleid nu ook de resultaten geeft die men voor ogen heeft. De cliëntenraad zal haar verbeterpunten delen met de raad. Bij de begroting Carins was als gast de directrice van Carins aanwezig. Er is in de afgelopen maanden kritisch gekeken naar organisatie en taken van Carins, waarbij is aangegeven dat hiermee efficiency in de organisatie is behaald. De CDA fractie vroeg of de begroting van 7,3 miljoen euro reëel en voldoende was om al het werk uit te voeren. Volgens Carins is dit een reële, maar krappe begroting. Onverwachte toename van hulpvraag of nieuw landelijk beleid kunnen kosten eventueel verhogen. Duidelijk is dat Carins intern nog bezig is om taken en functies beter te beschrijven, waarbij er gekeken wordt naar wat men doet en welke ureninzet hiervoor nodig is. Gasten bij het onderwerp monitor onderwijshuisvesting waren tevreden over de monitor, met name in investering in huisvesting en het uitgangspunt van integrale kind centra (samenvoeging kinderopvang/school en peuterspeelzaal). Debat Jaarstukken Marrekrite 2019/concept begroting 2021/meerjaren rekening 2022-2024: De Marekrite heeft een gezonde financiële uitgangspositie, waarbij er een vrij hoge algemene reserve aanwezig is. De concept zienswijze van het college stelt voor om de Marekrite hierop te bevragen. Wethouder de Ruiter is het niet eens met de visie van de Marekrite om deze algemene reserve nog verder te verhogen. De Marekrite was niet aanwezig bij de ronde tafel en de wethouder zal zorgen dat de vragen die er nog leven bij de gemeenteraad schriftelijk door de Marekrite zullen worden beantwoord. Jaarstukken GR SW Fryslân 2019/begrotingswijziging 2020/begroting GR SW Fryslân: Er werd aandacht gevraagd om naast aandacht voor de begroting van de GR SW, ook aandacht te houden voor de NV Caparis zelf. Wethouder Hoekstra zal zeker met de 3 andere deelnemende gemeenten de situatie bij Caparis goed in de gaten zal houden. Toekomst vliegveld Drachten: Het college stelt voor om het raadsbesluit van december 2019 niet uit te voeren (exclusiviteitsbeding Vlieg Club Fryslân) omdat hier juridisch haken en ogen aan kunnen zitten. Het nieuwe raadsvoorstel is om geen uitvoering te geven aan het raadsbesluit van december, in de loop van dit jaar met een concept kader op inhoud en proces te komen en het vliegveld dus niet te sluiten op dit moment. Er werden 2 amendementen ingediend, waarbij D66 voorstelde dat de VCF een gedeelte van het vliegveld pacht en de rest van het vliegveld te gebruiken voor aanleg van een zonnepark. De CDA fractie ziet graag dat alle belangen van relevante partijen worden meegenomen en gerespecteerd, de fractie constateert dat de VCF vooral naar zich zelf kijkt. Het voorstel van de commerciële partijen die de raad heeft ontvangen, spreekt de CDA fractie aan. Hierbij is oog voor duurzaamheid, economische kansen en ontwikkelingen en inzet op duurzaamheid. Volgens de CDA fractie staat gebrek aan daadkracht de toekomst van het vliegveld in de weg. De opdracht aan de vliegclub om te komen met een gedragen plan met de huidige gebruikers kwam niet uit de verf omdat zij niet allemaal tot samenwerking konden komen. Daarom stelde de CDA fractie in haar amendement voor om een externe deskundige aan het werk te zetten, deze in overleg te laten gaan met alle huidige en potentiele gebruikers en uiterlijk eind augustus met een voorstel te komen. Voor het CDA staat het vliegveld voor een uniek aspect van Smallingerland met kansen voor de huidige gebruikers en duurzame initiatieven, toepassing van innovatie zoals elektrisch vliegen en toepassing waterstof. Niet alleen hobbymatig maar ook meer kansen voor werkgelegenheid en bovenal het behoud van het vliegveld. Ook daarom is snelheid geboden! Wethouder Hoekstra zegde toe dat hij met alle betrokken partijen om de tafel, maar kan niet toezeggen dat dit proces ook voor eind augustus klaar is. Beide amendementen werden bij het besluit verworpen en helaas moeten we constateren dat andere partijen tevreden zijn met de vage toezeggingen van het college om pas in het najaar 2020 met weer een nieuw plan te komen. Besluit Tijdens het vragenuur stelde de CDA fractie vragen over de stand van zaken van een eerder aangenomen motie over de plaatsing van kleine windmolens. Wethouder de Ruiter kon melden dat er tot nu toe geen enkele aanvraag is binnengekomen bij de gemeente. Plaatsing van kleine windmolens mag volgens provinciaal beleid alleen bij agrarische bedrijven, en dan alleen als er nog geen zonnepanelen zijn geplaatst op het dak. Verder werden er vragen gesteld door de SB over berichten in de media (o.a. positieve jaarrekening gemeente, aanvraag wietteler) die eerder de media bereiken dan de raad. Wethouder Sijperda erkende dat er een aantal zaken in de communicatie niet goed zijn gegaan en dat dit intern wordt bijgesteld. Ondanks de schriftelijke beantwoording van het college aan de ELP over uitbreiding terrassen op de Kaden, stelde de ELP alsnog vragen hierover. F inanciële stukken Marekrite: aangenomen Financiële stukken GR SW Fryslân: aangenomen Amendement CDA vliegveld(VVD/SB): verworpen Amendement D66 vliegveld Drachten: verworpen Raadsvoorstel vliegveld (geen uitvoering raadsbesluit december 2019 en voorlopig geen sluiting vliegveld): aangenomen Met vriendelijke groet uit de CDA fractie, Karin (van der Velde-Ronda), Hans (Doddema), Corrie (Ponne), Minke (de Voor-Veenstra), Douwe (Hiemstra) en Sjouke (Rijpma) Reacties welkom via cdarijpma@hotmail.com Sjouke Rijpma (fractievertegenwoordiger CDA Smallingerland) 06-470 56 678

Uit de Raad van 2 juni 2020

CDA CDA D66 Smallingerland 05-06-2020 14:05

Ronde Tafel Als gast was aanwezig dhr. Luinstra (secretaris GR SW Fryslan) om verdere duiding te geven over de concept jaarstukken 2019, de concept begrotingswijziging 2020 en de concept begroting 2021 GR Fryslan. Na de fair deal in 2019, is de organisatie en begroting anders geworden; de GR is nu de formele werkgever van de WSW medewerkers, andere activiteiten verlopen nu via de individuele deelnemende gemeenten en de NV Caparis. Er werden vragen gesteld over de nog missende loonkosten van het ambtelijk kader personeel in de begroting 2020, waarbij door dhr. Luinstra werd aangegeven dat per 1-1-2020 het kaderpersoneel in dienst is gekomen van de NV Caparis en niet meer in de GR. Debat Met de concept Regionale Energiestrategie Fryslan geeft de provincie Fryslan haar plannen weer hoeveel duurzame energie kan worden geleverd in 2030. In maart 2021 moet een definitief bod aangeleverd worden (samen met de andere 29 RES regio’s) bij de overheid. Het concept bod van 2,3 TWh is dit volgens de opstellers van de RES Fryslan concreet en realistisch en biedt mogelijkheden voor een eventuele hogere doelstelling. Smallingerland streeft naar energieneutraliteit in 2050. De CDA fractie ziet in deze concept RES een 1e stap naar duurzaamheid voor Fryslan, waarbij er een haalbaar bod ligt. Wel vraagt de fractie aandacht voor participatie en betrokkenheid van inwoners van Fryslan en Smallingerland bij het hele proces. Een aantal partijen gaf aan de RES niet ambitieus te vinden en vond dat er grotere stappen genomen kunnen worden. Wethouder de Ruiter gaf aan dat het huidige bod realistisch is voor Fryslan en dat met dit bod niet de kantjes er vanaf worden gelopen. Verder wil hij graag met de fracties bespreken hoe de raad en de inwoners actief kunnen worden betrokken bij verdere stappen. FNP kwam met een amendement op haar eigen voorstel n.a.v. de ronde tafel. Het voorstel behelsde nu om geen onafhankelijk journalistiek verslag te maken van raadsbijeenkomsten, maar wel korte samenvattingen van voorstellen en besluiten en dit op de gemeente website kenbaar te maken. De CDA fractie is geen voorstander van het amendement, aangezien zij vindt dat een partij een eigen verslag kan maken en haar achterban informeren en daarnaast is er voldoende mogelijkheid voor inwoners om vergaderingen bij te wonen en aandacht via de normale media. Bij de reactie van de ELP werd duidelijk dat dit onderwerp een harde eis is geweest van de FNP tijdens de coalitie onderhandelingen en dat de ELP zich aan haar woord zou houden. Een interessante opmerking, aangezien de ELP altijd heeft verwoord dat er geen hard coalitie akkoord lag met duidelijke afspraken. Wethouder Sijperda had al eerder in een brief op het voorstel gereageerd dat het college geen voorstander was (met name een eigen journalistiek verslag), maar met dit amendement liet zij het laatste woord aan de raad. Jaarraportage Carins 2019 CU, CDA en ELP diende een motie in, mede naar aanleiding van een rapport van de Rekenkamer commissie over Carins. De motie hield in om meer en betere sturing te krijgen op (zorg)kosten van Carins, de bedrijfsvoering en een goede prestatie overeenkomst gemeente en Carins. Met de motie wilde de partijen een positieve bijdrage leveren om Carins verder helpen te verbeteren in organisatie en zorg. Wethouder Sipkema vertelde dat 2019 een roerig jaar is geweest, dat er zeker nog zaken zijn die beter kunnen, maar dat Carins ook zelf hiermee bezig is. Hij wil niet dat dit proces zou vertragen door de ingediende motie. Naar aanleiding van de stakende stemmen aangaande de amendement FNP (passieve beheersing Fryske taal nieuwe wethouder), werd dit amendement en het amendement D66 wederom bij het besluit geagendeerd. Ook de ELP kwam met een nieuwe motie om de vacature opnieuw uit te zetten en de sluitingstermijn te verlengen en had zij nog een amendement als verrassing waarbij zij apart wilde stemmen over het profiel nieuwe wethouder en de raadsvisie 2020-2022. Dit met als reden dat de ELP dan tegen het profiel wethouder kon stemmen. De CDA fractie vindt dat de vorming van het zakencollege en de procedure onderhand veel te lang gaat duren en wil spoed in dit dossier. Daarnaast heeft burgemeester Rijpstra vorige week al aangegeven dat de definitieve vacaturetekst zal worden aangepast en dit aan belangstellenden kenbaar gemaakt wordt. Mede daarom stemde zij tegen de amendementen en de motie. Besluit Bezoekerspas en verordening parkeerbelasting 2020: aangenomen Verordening naamgeving en nummering adressen Smallingerland: aangenomen Concept RES Fryslan: aangenomen Amendement Initiatief voorstel FNP verslaglegging raadsbijeenkomsten: (CDA tegen): aangenomen Motie CU/CDA/ELP Carins: aangenomen Motie vreemd ELP (opnieuw uitzetten van de vacature wethouders zakencollege met correcte vacature tekst (CDA tegen): verworpen Amendement ELP apart stemmen wethoudersprofiel en raadsvisie 2020-2022 (CDA tegen): aangenomen Functieprofiel wethouders zakencollege: aangenomen Raadsvisie 2020-2022: aangenomen Met vriendelijke groet uit de CDA fractie, Karin (van der Velde-Ronda), Hans (Doddema), Corrie (Ponne), Minke (de Voor-Veenstra), Douwe (Hiemstra) en Sjouke (Rijpma) Reacties welkom via cdarijpma@hotmail.com Sjouke Rijpma (fractievertegenwoordiger CDA Smallingerland) 06-470 56 678

Uit de Raad van 26 mei 2020

CDA CDA D66 PvdA Smallingerland 31-05-2020 14:01

Ronde Tafel Bij het onderwerp Friese Regionale Energiestrategie pleitte de stichting MienskipsEnergie voor het tijdig en goed meenemen van inwoners in de energietransitie. De gemeente moet bij wind- en zonne-energie opwekking vooral sturend en actief zijn en bij de warmtetransitie heeft de gemeente een regie rol. De potentie van duurzame energie opwekking is in potentie veel hoger dan de ambitie die nu is verwoord in de RES. Omdat een meerderheid van de fracties op 12 mei vond dat het dossier het vliegveld nog niet rijp was voor het debat, stond dit dossier weer op de agenda. Er waren dus ook een groot aantal insprekers aanwezig, waaronder advocaten. Op initiatief van de SEVD (Stichting Exploitatie Vliegveld Drachten) heeft op 25 mei een bijeenkomst plaats gevonden met relevante betrokkenen, waarbij het doel was om overeenstemming te krijgen over samenwerking met alle partijen. Uit dit overleg is duidelijk geworden dat er 2 kampen zijn; De ondernemers die het vliegveld willen behouden met een GA status (vliegtuigen boven de 450 kg), nieuwe bedrijvigheid aantrekken (vliegtuig gerelateerd zoals ontwikkeling van duurzame vliegtuigen) en zij bieden volledige financiële verantwoordelijkheid voor opknappen vliegveld. De vliegvereniging Fryslân blijft bij haar standpunt dat het vliegveld een MLA status moet krijgen (vliegtuigen onder de 450 kg) en zal op eigen kosten een kunststof landingsbaan aanleggen. De CDA fractie vroeg aan de SEVD waarom zij een vliegveld bestemming wil hebben voor de duur van 50 jaar en of bij uitbreiding van vliegtuig gerelateerde bedrijven er meer overlast zou komen voor omwonenden. De reden voor de duur van 50 jaar is om de ondernemers de kans te geven ook hun investering terug te verdienen. Momenteel vinden er tussen de 4000-5000 vliegbewegingen plaats op Drachten, bij een uitbreiding zou dit ongeveer met 1/3 toenemen. Volgens de SEVD kan dit binnen geldende milieu- en geluidsnormen gebeuren. Verder werden veel technische en juridische zaken toegelegd en werd er niet afgeweken van de bekende standpunten van betrokkenen. Op 9 juni staat het onderwerp geagendeerd voor het debat. Debat De CDA fractie diende een amendement in bij financiële stukken van de Veiligheidsregio Fryslân (jaarstukken 2019, 1 e begrotingswijziging 2020 en programma begroting 2021). Ondanks het goede werk van de VRF (ook tijdens de corona crisis), ziet de fractie nog volop kansen om de bedrijfsvoering van de VRF verder te verbeteren. Het amendement hield in om bij de begrotingswijziging 2021 wel een zienswijze in te dienen om deelnemende gemeenten beter in overleg te laten gaan met de VRF over doelstellingen en behaalde resultaten, de informatievoorziening naar de deelnemers te verbeteren en een verbeterde planning- en control cyclus te hanteren. De CDA fractie wil vooral dat deelnemende gemeenten meer gezamenlijk optrekken en op 1 lijn komen. Portefeuillehouder Rijpstra beaamde dat de onderbouwing voor extra geld en de begroting van de VRF beter kan, maar dat dit in de afgelopen al verbeterd is. Hij kon zich vinden in de besluitpunten van het amendement, maar liet ook blijken dat Smallingerland vaak alleen staat in kritische zienswijzen. Bij het vaststellen van het functieprofiel en raadsvisie 2020-2022 werden er 2 amendementen ingediend. D66 riep op om in de vacaturetekst ook specifieke kennis en ervaring toe te voegen op het gebied van duurzaamheid en ruimtelijke ordening en FNP riep op om passieve beheersing van de Friese taal op te nemen. Wat volgde was een bijzonder debat en stemming; het blijkt dat de vacature reeds is uitgezet en de sluitingsdatum 3 juni is. Volgens Rijpstra was dit niet goed gegaan, het was de bedoeling om alleen een melding uit te zetten dat Smallingerland nieuwe wethouders zoekt, maar de vacature was al compleet geplaatst. Bij de latere stemming (CDA fractie tegen amendementen) bleek de uitslag van het amendement van de FNP 15 voor en 15 tegen. De PvdA stelde voor om van standpunt te wijzingen en zodoende toch een meerderheid te krijgen voor het amendement van de FNP. De gemeentewet verbiedt dit echter en zodoende werden alle amendementen en het functieprofiel van de agenda gehaald en verplaatst naar 2 juni. Aangezien de deadline van de vacature 3 juni is, is het de vraag of de vacature tekst nog zal worden aangepast. Besluit Bij het vragenuur stelde de CDA fractie vragen over het van de agenda halen van de omgevingsvergunning van het van der Valk hotel. In de brief van het college staat dat de initiatiefnemer in overleg zal gaan met de omwonenden, echter in 2019 was de raad al akkoord gegaan met de uitbreiding. Wethouder Sijperda vertelde dat omwonenden zich onvoldoende gehoord voelen met de initiatiefnemer en deze heeft voorgesteld zelf in gesprek te willen en de dialoog aan te gaan. Dit zal zo snel mogelijk worden gedaan, zodat de tijdsduur qua uitbreiding ook niet in geding komt.  Amendement CDA financiële stukken VRF: aangenomen  Zienswijze Financiële stukken VRF: aangenomen  FUMO lidmaatschap WSGO: aangenomen  Functieprofiel wethouders en raadsvisie 2020-2022: nieuwe stemming op 2 juni Met vriendelijke groet uit de CDA fractie, Karin (van der Velde-Ronda), Hans (Doddema), Corrie (Ponne), Minke (de Voor-Veenstra), Douwe (Hiemstra) en Sjouke (Rijpma) Reacties welkom via cdarijpma@hotmail.com Sjouke Rijpma (fractievertegenwoordiger CDA Smallingerland) 06-470 56 678

Uit de Raad van 19 mei 2020

CDA CDA D66 PvdA Smallingerland 23-05-2020 13:58

Ronde Tafel De FNP heeft een inisjatyfutstel journalisiteke ferslachlizzing riedsgearkomsten gemaakt en hiervoor waren journalisten van de LC, Friesch Dagblad en een inwoner aanwezig tijdens de ronde tafel. Alle insprekers stonden niet echt positief tegenover dit voorstel, met als reden dat de journalistiek in principe altijd onafhankelijk is en dat de schrijvende media in Friesland voldoende aandacht heeft voor de gemeente politiek. Het maken van een onafhankelijk verslag van een gemeenteraad bijeenkomst, zou in feite een schriftelijke samenvatting worden van de bijeenkomst. Dit is in meerdere gemeenten geprobeerd, maar de ervaring leert dat dit vaak geen succes is. Verder kan de gemeente dit altijd zelf organiseren via een communicatie afdeling. Daarnaast hebben Inwoners voldoende gelegenheid om raadsbijeenkomsten bij te wonen. De Veiligheidsregio Fryslan heeft de jaarstukken 2019, programma begroting 2021 en de 1e begrotingswijziging 2020 opgeleverd, hiervoor was dhr. Oostinga namens de VRF aanwezig. In verband met de corona crisis maakt ook de VRF extra kosten, waarbij er nu landelijk overleg plaats vindt om deze extra kosten te declareren bij de overheid. Gevolg van de corona crisis is wel dat er werk niet uitgevoerd kan worden, die wel financieel zijn ingepland. Dit werk met bijbehorende financiën zullen mogelijk in de bestemmingsreserve worden geplaatst, het is zeker niet de bedoeling om gemeenten extra te belasten. Debat Bestemmingsplan extra woningen Kletsterlaan Drachten: Door D66 werd aangegeven dat zij tegen dit plan gezien het cultureel agrarisch grondgebied betreft en hier geen woningen gebouwd zouden moeten worden. Wethouder Sijperda gaf aan dat het cultureel beeld vooral de lintbebouwing langs de straat betreft en niet de grond betreft waar gebouwd zal worden. Verder met zonne-energie in Smallingerland: De meeste fracties zijn positief over het plan, waarbij de CDA fractie aangaf meer duidelijkheid te willen van de wethouder over het opruimen van de zonnepanelen bij einde van de levensduur. Hierbij werd aangegeven dat de ontwikkelaar Kronos Solar bij het beoogde zonneveld in Opeinde, heeft aangegeven om de zonnepanelen na levensduur naar Afrika te verschepen. De CDA fractie wil voorkomen dat ontwikkelingslanden mogelijk de dupe worden van afval uit het Westen. Er werden 2 amendementen ingediend; amendement FNP/GL/CDA) voor een garantie dat zonnepanelen bij einde levensduur door de ontwikkelaar worden opgeruimd en zij ook financieel verantwoordelijk zijn, amendement PvdA om alleen ontwikkelaars toe te laten die de gedragscode “zon op land” hebben ondertekend (de gedragscode houdt in dat ontwikkelaars zoveel mogelijk inwoners laat participeren, goede locatiekeuze en vormgeving en oorspronkelijk grondgebruik mogelijk blijft na levensduur zonnepark). De motie van D66 hield in om minimaal 50 % participatie te eisen bij inwoners. Wethouder de Ruiter zei dat beide amendementen goed uitvoerbaar zijn en ook zijn vermeld in het beleidsstuk. Tevens staat in het beleidsstuk vermeld zoveel mogelijk (financiële) participatie van inwoners te stimuleren, waarbij dit ook al is vastgelegd in het klimaatakkoord. Een harde eis van minimaal 50% is discutabel. Beleidsplan focus op werk: De CDA fractie gaf aan content te zijn met het beleidsplan en gaf complimenten hoe dit plan in gezamenlijkheid met relevante betrokkenen tot stand is gekomen. Koersen op maatwerk is een belangrijk onderdeel, vindt de fractie. Wel had zij vragen aan de wethouder over de uitvoering van het plan, aangezien het college in de begeleidende brief schrijft dat beleid afhankelijk is van financiële situatie. Daarnaast ziet de fractie graag dat een aantal doelstellingen meer SMART worden beschreven en de koppeling met het onderwijs. Wethouder Hoekstra vertelde dat de koppeling met het onderwijs loopt en ook met het innovatiecluster, maar dat dit nog verbeterd kan worden. De opmerking van het college over de financiën, moet men zien als een “winstwaarschuwing”. De volledig uitvoering van het plan is financieel niet gedekt en Hoekstra zal de raad hier verder over informeren. Besluit Bestemmingsplan Kletsterlaan: aangenomen (CDA voor) Amendement PvdA (verplichting governance code): verworpen (CDA tegen) Amendement FNP/GL/CDA (garantie opruimen zonnevelden): aangenomen Motie D66 (verplichting en eis minimaal 50% deelname): verworpen (CDA tegen) Verder met zonne-energie: aangenomen Beleidsplan focus op werk: aangenomen In verband met de eerder uitgestelde raadsvergaderingen vinden er extra vergadering plaats op 26 mei. De agenda hiervoor is in te zien via de gemeente website en de vergaderingen zijn online te volgen. Met vriendelijke groet uit de CDA fractie, Karin (van der Velde-Ronda), Hans (Doddema), Corrie (Ponne), Minke (de Voor-Veenstra), Douwe (Hiemstra) en Sjouke (Rijpma) Reacties welkom via cdarijpma@hotmail.com Sjouke Rijpma (fractievertegenwoordiger CDA Smallingerland) 06-470 56 678

Uit de Raad van 10 december 2019

CDA CDA D66 VVD Smallingerland 17-12-2019 08:16

Debat Een volle agenda met maar liefst 13 onderwerpen bij het debat beloofde een lange avond te worden. Het belangrijkste onderwerp was de toekomst van het vliegveld Drachten, een dossier wat al meerdere jaren regelmatig de agenda in de Raad bepaalt. Wethouder Bakker nam de Raad mee in de geschiedenis van het vliegveld en wat het Smallingerland heeft gebracht. Het voorstel van het college om het vliegveld te verkopen of te sluiten lag vanavond op tafel. Er werden meerdere amendementen ingediend door de fracties. Standpunt van de CDA fractie is dat we trots mogen zijn op het vliegveld in Drachten en dat deze functie behouden moet blijven, maar dat exploitatie geen taak van de gemeente is, maar van derden. Sluiting van het vliegveld is voor de CDA fractie geen optie. De fractie diende 2 amendementen in; ga het verkoopproces aan en stel een aantal verbindende voorwaarden hierbij (o.a. bescherming rechten van huidige gebruikers, een non speculatie beding en recht op eerste terugkoop), het 2e amendement hield in onder geen beding over te gaan tot sluiting. Het amendement van de ELP hield in om niet meer over te gaan tot verkoop, de grond in eigendom van de gemeente te houden en tot overeenstemming te komen met de vliegclub Drachten voor gebruik. De omliggende gronden gebruiken voor aanleg van zonnepanelen, om te voldoen aan de energietransitie opdracht. Het amendement van D66 steunde de ELP en hield in een zonnepark aan te leggen met maximale participatie van inwoners. CU kwam met 2 amendementen; geen sluiting van het vliegveld indien verkoop niet lukt en onderzoek of een erfpacht constructie mogelijk is. In het debat was de conclusie dat veel fracties de functie van het vliegveld wilden behouden, maar de wijze hoe was de vraag. De waarde van de 25 hectare riepen ook vragen op, in eerdere documenten werden koopbedragen genoemd van 1 euro tot 1 miljoen euro. Het vliegveld zou niet moeten worden verkwanseld aan een partij met dollartekens in de ogen. De CDA was zeer verbaasd over het amendement van de ELP, de partij die wil opkomen voor de ondernemer, sluit verkoop bij voorbaat uit aan een commerciële partij. Een aantal partijen heeft serieus interesse in het vliegveld en laat dit dan in ieder geval goed onderzoeken, aldus Karin. Conclusie van het debat: partijen willen wel de lusten van een vliegveld, maar niet de lasten. Na een schorsing van het debat was het woord aan wethouder Bakker. Gezien de geluiden van de fracties (vliegveld functie behouden, geen verkoop of sluiting, ga voor duurzaamheid) stelde hij voor dat het college met een nieuw voorstel zou komen in Q2 2020 om te kijken met geïnteresseerde partij exploitatie kan worden uitgewerkt. Het college trok dus vrij gemakkelijk haar eigen voorstel terug. Meerdere fracties hadden moeite met de termijn die Bakker stelde bij dit nieuwe voorstel, ook de CDA fractie was voorstander van nu doorpakken en een besluit nemen. Bij de stemming over alle amendementen, bleek een meerderheid voor het amendement van de ELP te zijn: Stop verkoopactiviteiten en kom met de vliegclub Drachten tot overeenstemming over gebruik en verantwoordelijkheid van de airstrip. De CDA fractie stemde tegen, aangezien het amendement inhoudt dat als het college niet tot overeenstemming kan komen met de vliegclub, het vliegveld op 31 december 2020 gesloten zal worden. Actieagenda economie: Minke sprak namens de CDA fractie over het voorstel van het college en pleitte voor een specifiekere focus op een aantal gebieden: zet vooral in op acquisitie en promotie, high tech industrie, haveneconomie en zorgeconomie. Denk vooral in wat er mogelijk is en neem een meer pro actieve rol als college. Andere fracties vroegen om een goede monitoring op de activiteiten van de actieagenda. Wethouder Bakker vond dat het college met de actieagenda gekeken heeft naar korte- en lange termijn doelstellingen; in 2050 zijn er 25% minder werkenden en hier moet je al rekening mee houden. Hij zegde toe waar mogelijk effectrapportages aan de raad te doen toekomen. Het focussen op 4 thema’s i.p.v. 9, zoals de CDA fractie voorstelde, vond hij geen goed idee. Alle thema’s staan in verbinding met elkaar en hebben elkaar nodig om op alle gebieden voortgang te maken. Halfjaarsrapportage Sociaal Domein: Enkele fracties spraken hun waardering uit van deze rapportage, waarin beleid en “uitkomsten” van zorg meer aan elkaar gekoppeld worden. Wel was er ongerustheid over de toenemende tekorten (400 K per maand), de werkdruk en lange wachtlijsten bij Carins en hoe de raad meer grip kan krijgen op het sociaal Domein. Wethouder Trompetter verwoordde dat het college scherp aan de wind zeilt in het Sociaal Domein, door structureel overleg met Carins over zaken, snellere terugkoppeling aan de raad in de toekomst en deed het voorstel om een commissie college-raad op te richten, waarin sneller en beter overleg kan plaatsvinden over het Sociaal Domein. Voorbereidingsbesluit wonen in bestemmingsplan: Dit voorstel van het college houdt in om illegale kamerverhuur in woningen tegen te gaan. In bestaande bestemminsplannen is dit niet geregeld. Enkele fracties maakten zich zorgen dat bijvoorbeeld mantelzorgers dupe zouden worden van dit nieuwe beleid en er onnodig vergunningen moeten worden afgegeven. Wethouder Trompetter deelde deze mening niet, hij zegde toe dat hier goed naar wordt gekeken, maar dat het college middelen wil hebben om illegale kamerhuur tegen te gaan. Motie vreemd D66/CDA/GL: de motie roept op om via een zienswijze bij de Provincie Fryslân aan te dringen tot het verruimen van provinciale windmolenbeleid. In dit beleid worden geen nieuwe windmolens (dorps)molens toegestaan en molens met een ashoogte tot 15 meter alleen bij boerenbedrijven mogen worden geplaatst mits daar nog geen zonnepanelen aanwezig zijn. Wethouder de Ruiter was blij met deze motie en zou dit meenemen richting de provincie. Besluit  Amendement CDA (verkoop vliegveld met verbinden voorwaarden): verworpen  Amendement CDA (geen sluiting vliegveld): verworpen  Amendement CU (geen sluiting vliegveld): verworpen  Amendement CU (onderzoek erfpacht constructie vliegveld): verworpen  Amendement ELP: aangenomen (CDA tegen)  Subamendement D66 (plaatsen zonnepanelen bij vliegveld en participatie inwoners): aangenomen  Amendement CDA (focus op 4 thema’s in actieagenda economie): verworpen  Actieagenda economie: aangenomen  Halfjaarsrapportage Sociaal Domein 2019: aangenomen  Belastingverordening 2020: aangenomen  Verordening gegevensverstrekking basisregistratie Smallingerland 2020: aangenomen  Statutenwijziging Adenium: aangenomen  Tweede wijziging verordening maatschappelijke ondersteuning 2019: aangenomen  Verordening toekenning uitsluitend recht: aangenomen  Voorbereidingsbesluit wonen in bestemmingsplan: aangenomen  Motie vreemd windmolens: aangenomen Installatie van dhr. Molhoek als raadslid VVD en dhr. Brandsma als fractievertegenwoordiger VVD. Met vriendelijke groet uit de CDA fractie, Karin (van der Velde-Ronda), Hans (Doddema), Corrie (Ponne), Minke (de Voor-Veenstra), Douwe (Hiemstra) en Sjouke (Rijpma) Reacties welkom via cdarijpma@hotmail.com Sjouke Rijpma (fractievertegenwoordiger CDA Smallingerland) 06-470 56 678

Uit de Raad van 9 april

CDA CDA D66 PvdA Smallingerland 24-04-2019 06:27

Uit de Raad 9 april 2019 Ronde Tafel Er vonden 2 Ronde Tafels plaats; in de Trouwzaal de begroting van de Overheids BV voor het sociale domein { Carins} en het Frysk taalbeleid. Voor de Overheids BV zijn mensen vanuit sociale zaken en van de consortiumpartners bij elkaar gebracht in de Overheids BV Carins. Een BV die los staat van de gemeente, maar wel met het gemeentebestuur als enige aandeelhouder. Het doel is om beter te kunnen samenwerken en meer greep te krijgen op de verschillende processen binnen het sociaal domein. Deze BV heeft naast personeel ook huisvesting en andere facilitaire zaken nodig om goed te kunnen functioneren. Daarvoor heeft de BV een begroting opgesteld en de gemeenteraad heeft de gelegenheid om haar zienswijze hierop te geven.Tijdens de vragenrondes bleek dat op financieel gebied nog veel zaken niet duidelijk zijn. De stelling dat alle onkosten worden gedekt door de gemeentelijke begroting komt niet overeen met de hoeveelheid uitgaven. Ook heeft het CDA al vooraf technische vragen gesteld over o.a. de juistheid van deze begroting. Zo wordt er € 100.000 aan de jaarrekening 2018 onttrokken voor nieuwe uitgaven in 2019. Dat mag niet en daarbovenop heeft dit college gewaarschuwd dat de jaarrekening 2018 een miljoenentekort zal geven. Het CDA wil bevestiging dat de kwartaalrapportage van Carins nu ook inzage gaat geven in de uitgaven sociaal domein (o.a. Jeugdzorg) en er dus geen ‘verrassingen’ achteraf meer gaan plaatsvinden. De directeur van Carins wilde deze bevestiging juist niet geven. Hij heeft niet de opdracht gekregen over de prestaties van de Overheids BV te rapporteren. De rapportage betreft alleen de bedrijfsvoering!?! Kortom Smallingerland geeft weer meer geld uit, zonder beter resultaat! Het tweede onderdeel betrof het Frysk taalbelied. Het enthousiasme voor de Friese taal van de opstellers van deze notitie oversteeg duidelijk de noodzaak bij de aanwezige raadsleden. De warme pleidooien om toch vooral altijd te beginnen met Fries bij de balie en in brieven werden zonder woorden voor kennisgeving aangenomen.Er is wel degelijk aandacht bij de aanwezige raadsleden voor de Friese taal. Daarbij klinkt ook een realistisch beeld, we niet toe moeten naar raadsvoorstellen in het Fries etc. Het enthousiasme van de initiatiefnemers zal er zeker voor zorgen dat de gemeente alert blijft op het behoud van de Friese Taal. Overigens worden veel debatten in het Fries gevoerd! Bij de Ronde Tafel in de Raadszaal was het belangrijkste onderwerp de toekomst van het vliegveld in Drachten. Het college is voornemens om het vliegveld te verkopen en eventuele kopers konden hun plannen toelichten. Bij de verkoop stelt het college 2 voorwaarden; het moet de functie van een vliegveld behouden en de gemeente wil het eerste recht van terugkoop houden. Er zijn 2 partijen geïnteresseerd in koop: ondernemer Jellema uit Dokkum die met de invoer en assemblage van energie zuinige vliegtuigen uit Zuid Afrika het vliegveld wil behouden en daarnaast de afspraken die er zijn met de huidige gebruikers volledig zal respecteren. Op de vraag of investering in het vliegveld nu en in de toekomst (o.a. vervanging asfalt laag van de landingsbaan) garant stond, werd volmondig positief beantwoord dor Jellema.De ander partij is een consortium van ondernemers, die ook de functie van het vliegveld wil behouden in de vorm van een zelfvoorzienend “ duurzaam mobiliteitscentrum” voor vliegtuigen op stroom. Dit consortium heeft de benodigde financiële middelen voor huidige en toekomstige investering nu nog niet op orde, aldus de woordvoerder. Over 2 weken debatteert de Raad over dit onderwerp. Debat Het debat werd geopend door de nieuwe burgemeester Jan Rijpstra.Tijdens het vragenuur werden vragen gesteld over het parkeerbeleid in Drachten. Wethouder bakker lichtte toe dat omwonenden van het Kiryat Onoplein in een extra info sessie zijn bijgepraat, aangezien nieuw beleid vooral hier aanpassingen zal geven. Volgens D66 was dit “fragmentarisch“ beleid, de wethouder vond dit echter niet. Rond de zomer kan de Raad het parkeer evaluatiebeleid verwachten en kan nieuw beleid opgesteld worden.SB stelde vragen over berichtgeving in de media over het tekort in de Jeugdzorg , ongeveer 3,2 miljoen euro. SB vond deze gang van zaken (eerst media informeren en niet de Raad) een schoffering voor de Raad.Wethouder Trompetter begreep de verbazing, echter de verklaring was simpel. Een week geleden is de Jaarrapportage Sociaal Domein afgerond (met voorlopige cijfers) en dit stond op de besluitenlijst. De media heeft dit stuk opgevraagd en zodoende was het in de krant geplaatst. De wethouder gaf toe dat het wel zo netjes was geweest om de Raad actief via een brief te informeren.De term “schoffering” vond hij niet gepast. Motie vreemd aan de orde van de dag door PvdA/GL: volgens de indieners wordt het doen van onderzoek door derden die stage lopen bij de gemeente(bijvoorbeeld stagiaires/studenten etc), beperkt om via gemeentekanalen inwoners te benaderen. Dit zou komen door strenge beleid van de afdeling communicatie. Portefeuillehouder Rijpstra antwoordde dat afhankelijk van het onderzoek er wordt gekeken hoe en wie via gemeentebronnen benaderd kunnen worden voor onderzoek.Hij zegde toe dat er binnen 6 weken nieuw communicatie beleid ter bespreking in de Raad en dat dit specifieke onderwerp zal worden meegenomen. De motie werd daarop ingetrokken door de indieners. Het Besluit Vaststelling van de besluitenlijsten Overig nieuws Op 10 april heeft een grote groep van 83 Friese CDA-ers, die hebben meegedaan aan de provinciale campagne, een bezoek gebracht aan het Europees Parlement in Brussel.We hebben een zeer interessante dag gehad onder de leiding van Wiebe Strikwerda (beleidsmedewerker van Esther de Lange) en uitleg gekregen over een aantal zaken van Esther zelf. Na een korte tour door het Europees Parlement zelf, werden we aan het einde van de dag bijgepraat door Job van den Berg (Hoofd Relaties met het Europees Parlement, Permanente Vertegenwoordiging van Nederland). Met vriendelijke groet uit de CDA fractie, Karin (van der Velde-Ronda), Hans (Doddema), Corrie (Ponne), Minke (de Voor-Veenstra), Douwe (Hiemstra) en Sjouke (Rijpma) Reacties welkom via cdarijpma@hotmail.com Sjouke Rijpma (fractiesecretaris CDA Smallingerland) 06-470 56 678

Uit de Raad van 12 maart

CDA CDA D66 PvdA Smallingerland 11-04-2019 07:38

Ronde Tafel Tijdens de Ronde tafel stonden de volgende onderwerpen geagendeerd: Vaststelling bestemmingsplan De Pender Mieder herziening, bestemmingsplan Iendrachtsingel 2 Opeinde, onderzoek Rekenkamercommissie over privacy- en informatieveiligheid en de privacybeleid van gemeente Smallingerland. Er werden geen vragen gesteld door de fracties over de onderwerpen. Vragenuur Er werden vragen gesteld door de PvdA fractie over het informatieboekje van Carins (de naam van de Overheids BV Sociaal Domein) en waarom bij sommige Carins medewerkers er nog een mailadres van de gemeente Smallingerland achter stond. Meerdere fracties gaven aan dat het toch juist de bedoeling was om deze Overheids BV volledig los van de gemeente te laten werken en vroegen zich af het dit zat. Wethouder de Ruiter bevestigde dat het informatieboekje van Carins alleen voor interne medewerkers is bestemd en niet voor externe doeleinden. Sinds vorige week zijn de mailadressen voor medewerkers van Carins allemaal aangepast naar de nieuwe situatie. Hij benadrukte dat bij de gemeente inmiddels duidelijk is “ ingedaald” dat Carins een zelfstandige organisatie is en los staat van de gemeente. D66 had vragen over het Noordelijk Belastingkantoor en de geluiden die zij hoorden over de moeilijke bereikbaarheid en matige service vanuit deze organisatie bij bijvoorbeeld kwijtschelding og betalingsregelingen. Wethouder ter Keurs maakte duidelijk dat de gemeente weinig zaken doet met het Noordelijk belastingkantoor, zij int alleen de waterschapsbelasting voor de 3 noordelijke provincies. De gemeente Smallingerland is zelf verantwoordelijk voor de invordering van de gemeentelijke belastingen. De CDA fractie kwam met een motie vreemd: de motie riep op om gezamenlijk in Friesland met provincie, gemeenten en andere partijen, burgerparticipatie mogelijk te maken voor zowel dorps- en molens op zee. In het kader van rentmeesterschap en verbondenheid voelt het CDA zich geroepen om te zorgen voor klimaat en natuur. Mogelijkheden voor deze energietransitie is een en-en verhaal. Niet alleen zonnepanelen, geothermie, waterstof, windmolens op land, maar ook op zee. Het CDA vraagt om ook te kijken naar investering en participatie van burgers in windmolenparken op zee. Een windmolen op zee levert meer opbrengst dan een windmolen op land. De meeste fracties stonden niet onwelwillend tegenover de motie, maar zien meer in lokale participatie en de energie opdracht die er ligt. Wethouder de Ruiter is zeker voorstander van burgerparticipatie, maar beargumenteerde dat veel van de zaken die worden gevraagd in de motie, al zijn of worden ingezet in Friesland. Na een korte schorsing werd duidelijk dat de motie op dit moment geen voldoende steun zou krijgen van de andere fracties en de motie werd niet in stemming gebracht. Het CDA is het eens met de wethouder dat er al veel wordt gedaan, maar vindt tevens dat er ook “out of the box” mag worden gedacht. https://www.waldnet.nl/wn/nieuws/60892/CDA_pleit_voor_dorpsmolens_op_zee.html Met vriendelijke groet uit de CDA fractie, Karin (van der Velde-Ronda), Hans (Doddema), Corrie (Ponne), Minke (de Voor-Veenstra), Douwe (Hiemstra) en Sjouke (Rijpma) Reacties welkom via cdarijpma@hotmail.com Sjouke Rijpma (fractiesecretaris CDA Smallingerland) 06-470 56 678

Uit de Raad van 8 januari 2019

CDA CDA D66 PvdA Smallingerland 10-01-2019 11:07

Ronde tafelEr stonden 2 onderwerpen geagendeerd bij de Ronde tafel, te weten de verordening jeugdhulpSmallingerland 2019 en de herziening bestemmingsplan Drachten- Buitenstvallaat ontsluiting De Werf.Op een vraag van CU na, om het taalgebruik in de verordening jeugdhulp meer begrijpelijk op testellen, werden er geen vragen gesteld.Het DebatDe opening van het Debat begon met de installatie van de nieuwe griffier, Gert-Jan Fokkema.Tijdens het vragenuur werden vragen gesteld door D66 over de beoogde locatie van nieuwbouw van de school Samen Kansrijk in de wijk Vrijburgh. Ook de CDA fractie heeft enkele weken geleden bezoek gehad van enkele bewoners met de zorgen die leven. De zorgen gaan o.a. om het niet pro actief meenemen van wijkbewoners in het plan en de toename van verkeersactiviteiten in omliggende wijken. De bewoners zoeken hierbij actief de media op en hebben een website gemaakt.Namens de CDA fractie stelde Karin vast dat het college door hun optreden in dit dossier al met 3-0achter staan. Wethouder de Ruiter beargumenteerde dat er in juli 2018 nog niet voldoendeduidelijkheid was over de beoogde locatie van de school, mede door de mogelijke komst vanwoonwagens in Vrijburgh. Deze duidelijkheid is er nu wel en het college gaat nu actief in gesprekmet de bewoners. Dit onderwerp komt ongetwijfeld weer terug op de agenda, aangezien de bouw van een school in Vrijburgh ook om een bestemmingswijziging vraagt.Verder stelde de PvdA vragen over de papieren afvalkalender (geen huis aan huis verspreiding, maardigitaal en via app) en vroeg de CU hoe het zat met de voortgang voor het ondergronds leggen van dehoogspanningskabels (aangenomen motie 2018). Wethouder de Ruiter vertelde dat de opdracht isverleend aan TenneT en dat er eerst onderzoek wordt gedaan, waarvan de resultaten eind 2019 wordenverwacht.Spoeddebat de LaweiDit spoeddebat was aangevraagd door de CDA fractie met als reden dat de Raad medio december 2018 door het college per brief is geïnformeerd over de voortgang van het onderzoek.In de brief van het college wordt gemeld dat de huisaccountant Deloitte dit onderzoek niet kanuitvoeren (in verband met noodzakelijke onafhankelijkheid en voorkomen van iedere indruk vanbelangenverstrengeling) en dat accountant PWC alleen een volledig nieuw onderzoek wil uitvoeren. Inhet eindrapport van de enquêtecommissie Lawei zijn 6 aanbevelingen gedaan, die in een motie unaniemzijn aangenomen. Eén van de aanbevelingen was, om een onafhankelijk vervolgonderzoek te latenuitvoeren naar een deel van de verstrekte subsidie (de niet verantwoordde 1,1 miljoen aanvoorbereidingskosten).Karin uitte namens de CDA fractie haar ongenoegen over de voortgang en de brief van het college engaf beide accountantsbureaus een dikke onvoldoende voor hun houding.Ze vroeg zich af of het college en de coalitiepartijen wel echt de onderste steen boven wildehalen, niet met de handen in het haar zitten en dat het er op leek dat de coalitiepartijen zichterug lijken te trekken en het dossier willen sluiten.De CDA motie riep op om met spoed uitvoering te geven aan het vervolgonderzoek zoals unaniem door de raad is aangenomen.Portefeuillehouder van Mourik had kennis genomen van de motie en het betoog van de CDA fractiesprak hem aan. Hij gaf een toelichting op de brief: in juli 2018 was er een gesprek met Deloitte enhierin gaf Deloitte aan dit onderzoek wel even te kunnen uitvoeren en van belangenverstrengelingwas geen sprake. Afgesproken is dat Deloitte met een plan van aanpak en een prijsopgave zou komenvoor het vervolgonderzoek. Medio september gaf Deloitte echter plotseling aan dit onderzoek niet te kunnen uitvoeren, tot teleurstelling van het college.In oktober vond een gesprek plaats met accountant PWC en eind november heeft PWC een aantal scenario’s voor het onderzoek bij het college neergelegd. Dit was voor het college reden om de Raadin te lichten over de gebrekkige voortgang.Veel fracties gaven aan dat er openheid moet komen in dit dossier, omdat dit anders de Lawei maarblijft achtervolgen. De ELP fractie gaf aan dat zij niet moe waren gestreden en ook de onderstesteen boven water wilde hebben. Zij sprak teleurstelling uit in de portefeuillehouder en riep optot transparantie en openheid, en opteerde namens de coalitie om de motie van de CDA fractie 14dagen aan te houden, intern op zoek te gaan naar de cijfers en deze vervolgens intern te latenbeoordelen. Dit was volgens de ELP allemaal niet zo moeilijk en simpel op te lossen.De PvdA had grote moeite met nog meer kosten voor dit vervolgonderzoek (volgens CDA fractieongeveer 35.000 euro) en dat dit geld ook anders besteedt kon worden. Indien de motie niet werdaangehouden, dan steunde de PvdA de motie niet.De CDA fractie sprak haar verbazing uit over dit voorstel van de coalitie, waarbij werd aangevendat het niet reëel is om te verwachten dat er nu plotseling wel duidelijkheid binnen 14 dagen zoukomen en dat deze cijfers ook nog eens intern zouden worden beoordeeld. Indien het allemaal zogemakkelijk was geweest om de cijfers aan te leveren, waarom is dit de enquêtecommissie dan nietgelukt, aldus Karin.De CDA fractie gaf aan dat een zorgvuldig en onafhankelijk onderzoek belangrijk was, dat de motieniet voor 14 dagen zou worden aangehouden (“dat klinkt als chantage”) en tijdens deze vergaderingin stemming werd gebracht.Na een schorsing van de vergadering gaven de coalitiepartijen aan de motie van de CDA fractie teondersteunen, vanwege het feit dat onafhankelijkheid van vervolgonderzoek en het definitief kunnenafsluiten van dit dossier belangrijk is.De portefeuillehouder gaf aan dat het college graag betrokken is hierbij en in de komende dagenzelf alvast onderzoek doet naar de noodzakelijke data die het accountantsbureau nodig heeft. Dit omvoorwerk te doen en extra kosten die dit onderzoek meebrengt te verlagen.Het Besluit:De motie van het CDA werd bij de stemming unaniem aangenomen.TIP: de afvalwijzer is te downloaden op uw telefoon via de app “afvalwijzer”. Bij het invullen vanpostcode en adres, wordt automatisch weergegeven wanneer afval wordt gehaald in uw wijk.Met vriendelijke groet uit de CDA fractie,Karin (van der Velde-Ronda), Hans (Doddema), Corrie (Ponne), Minke (de Voor-Veenstra), Douwe(Hiemstra) en Sjouke (Rijpma)Reacties welkom via cdarijpma@hotmail.comSjouke Rijpma (fractiesecretaris CDA Smallingerland) 06-470 56 678

Uit de Raad van 11 december 2018

CDA CDA D66 Smallingerland 16-12-2018 11:20

Het Debat Op voorhand een volle agenda tijdens de laatste gemeenteraad van 2018, waarbij het onderwerp uitbreiding van de woonwagenplaatsen weer zorgde voor een volle publieke tribune. Bij de start van het debat gaf wethouder ter Keurs een korte uitleg over het voorstel van het college voor de verdere stappen om te komen tot concreet beleid en erkende dat het hele proces veel te lang heeft geduurd, waarvoor hij excuses aanbood. De FNP kwam, namens de gehele coalitie, met een amendement voor het college om voor de zomer met een plan te komen voor extra woonwagenplaatsen en direct te starten met de fysieke realisatie van de locatie Dr. Compagnie en de Wetterwille. Ook D66 had maar liefst 3 moties met alternatieve locaties. In het debat wat volgde, was de conclusie dat alle partijen betreuren dat dit dossier al jarenlang loopt, waarbij opviel dat zowel D66 en PvdA een emotioneel betoog hielden voor de woonwagenbewoners, terwijl deze 2 partijen deel uit maakten van het vorige college en dit dossier enigszins hebben laten liggen. Namens de CDA fractie stelde Corrie dat de woonwagenbewoners een plek verdienen in de gemeenschap, dat er concrete stappen gemaakt moeten worden, dat het amendement van de FNP een goede aanvulling was op het raadsvoorstel en om de motie van D66 te vervlechten in het amendement van de FNP. Na een korte schorsing werd het aangepast amendement van de FNP besproken en hier bleek nog enige onduidelijkheid over het totaal maximale aantal plaatsen. De woordvoerder van de woonwagenbewoners heeft het ineens over maximaal 30 plaatsen (eerder tussen de 15-25) en het college uit gaat van maximaal 20 plaatsen. Dit verschil ligt in het feit dat de woonwagenbewoners uitgaan van de reële behoefte en het college van bewoners die ingeschreven staan voor een plek. Bijzonder was dat de wethouder zich direct richtte tot de woordvoerder van de woonwagenbewoners op de tribune en hem vroeg “dat 8 plaatsen bij Dr. Compagnie toch wel voldoende was”. Bij Drachtstercompagnie ziet de wethouder ruimte voor maximaal acht plekken. Bij de Wetterwille is uitbreiding met drie woonwagens mogelijk. Een ander belangrijk onderwerp was de Statuten van de Overheids BV voor het sociale domein. Namens het college voerde wethouder de Ruiter het woord, aangezien wethouder Haverkort zijn functie om persoonlijke redenen heeft neergelegd, zoals u in de pers heeft kunnen lezen. Volgens de gehele coalitie zijn de voorliggende aangepaste statuten het meest maximaal haalbare aan raadsbeïnvloeding bij de Overheids BV, D66 kwam met een motie (gesteund door de CDA fractie) om een onbezoldigde RvC in te stellen, om toch meer invloed uit te kunnen oefenen. In het korte debat wat volgde werd snel duidelijk dat de coalitie-oppositie stellingen niet meer te vermurwen zijn en dat er geen gemeenschappelijke raadsconsensus zal zijn over de BV. Hans stelde namens de CDA fractie vragen over het onderwerp Belastingverordening 2019: het CDA pleit in haar verkiezingsprogramma al voor vrijheidstelling van WOZ belasting voor niet commerciële sport- en maatschappelijke verenigingen. Binnen de gemeente is er een werkgroep die hier onderzoek naar doet en de CDA fractie is erg benieuwd naar de uitkomsten hiervan. Daarnaast pleitte de CDA fractie om in 2019 als raad en college te kijken naar de draagkracht van mensen met weinig inkomen en het effect op gemeentelijke belastingen wat dat heeft op inkomen. De fractie vindt dat hier meer aandacht voor moet komen en zijn. VVD en PvdA stonden positief in deze oproep en dit wordt ongetwijfeld vervolgd. Het Besluit: De SP kwam met een motie vreemd aan de orde van de dag over de Voedselbank: het blijkt dat de Voedselbank liquiditeitsproblemen heeft (tekort van 12-15.000 euro), mede veroorzaakt door de huur van het pand en de hoge energiekosten. De motie riep om een voor 2019 een éénmalige extra subsidie te geven en te kijken naar verdere ondersteuning. Duidelijk werd dat een aantal partijen geen voorstander zijn van directe extra subsidie wegens het feit dat dit mogelijk een structureel beleid zal krijgen. Na een korte schorsing werd de motie op advies van de CDA fractie aangepast: onderzoek samen met de Voedselbank hoe in 2019 en structureel de huur en energiekosten omlaag gebracht kunnen worden (bijvoorbeeld door zonnepanelen plaatsing), kijk wat het effect zal zijn op de kosten en bepaal hierna of een éénmalige extra subsidie nog nodig is. De Stemmingen: Uitbreiding woonwagenstandplaatsen: amendement FNP unaniem aangenomen (met luid applaus vanaf de tribune) Nieuwe WMO verordening: aangenomen Samenwerking OPO Furore en PCBO Smallingerland: aangenomenBestemminsplan Drachtstercompagnie-Zuid: aangenomen Aanpassing Wabo bouwleges en Wro leges 2019: aangenomen Belastingverordening 2019: aangenomenStatuten Overheids BV: o amendement instellen onbezoldigde RvC: verworpen Politieke goedkeuring Statuten: verleend en aangenomen motie vreemd Voedselbank: unaniem aangenomen De volgende raadsvergadering is op 2 januari 2019. De CDA fractie wenst u alvast noflike krystdagen en in lokkich nijjier! Met vriendelijke groet uit de CDA fractie, Karin (van der Velde-Ronda), Hans (Doddema), Corrie (Ponne), Minke (de Voor-Veenstra), Douwe (Hiemstra) en Sjouke (Rijpma) Reacties welkom via cdarijpma@hotmail.com Sjouke Rijpma (fractiesecretaris CDA Smallingerland) 06-470 56 678

Uit de Raad van 27 november

CDA CDA D66 Smallingerland 28-11-2018 10:37

Ronde TafelTijdens de Ronde Tafel stond de uitbreiding van de woonwagenplaatsen op de agenda. In dit aljarenlang slepende dossier, komt het definitief besluit van de gemeenteraad nu eindelijk in zicht.Een zeer volle publieke tribune en veel insprekers voor dit onderwerp was het gevolg.Vertegenwoordiging vanuit de woonwagen bewoners en wijkraden van de mogelijke locaties (Fennepark, Vrijburgh, Folgeren, Plaatselijk Belang Drachtster Compagnie).Duidelijk is dat er vanuit de wijkraden weerstand is tegen de mogelijke komst van woonwagens in hunwijk, de redenen variëren hierbij van niet passend in de in de opzet van de wijk, overlast,planmatige invulling in weide/natuurgebied, overlast en verkeersontsluiting. Plaatselijk Belang Dr.Compagnie had onder haar inwoners een enquête uitgezet, waarbij 2/3 van de inwoners positief staattegen de komst en 1/3 negatief. Daar wordt de komst van de woonwagen bewoners vooral positiefgezien, o.a. door meer leefbaarheid en het ten goede komen van meer kinderen op scholen ensportverenigingen.Op de vraag van de CDA fractie aan de vertegenwoordiging van de woonwagenbewoners, waar zij nu zelf het liefst een locatie willen hebben, blijkt dat 50% van de woonwagenbewoners aangeeft graag naar Dr. Compagnie wil. De overige 50% wil het liefst in Drachten blijven. Verder werd duidelijk dat er nog veel vooroordelen zijn naar de woonwagenbewoners en dat de woonwagenbewoners zelf graag in gesprek willen met wijkbewoners. De wijkvertegenwoordigers vonden dat op dit moment nog te vroeg, zij wachten liever eerst het definitieve besluit omtrent de locaties af. Alle woonwagenbewoners willen dit dossier graag afsluiten en wachten met smart op het besluit over de definitieve locatiekeuze. Op 11 december debatteert de Raad over dit onderwerp.Het DebatHet Debat stond in het teken van de overheids BV voor het Sociaal Domein, dit onderwerp was door deSP (en ondersteund door de CDA fractie) als spoed op de agenda gezet.Een avond vol met schorsingen, felle debatvoering en een ouderwetse oppositie-coalitie opstellingwas het gevolg.Oorzaak van dit alles is dat het college en wethouder Haverkort een aantal weken geleden in deraadsvergadering heeft toegezegd dat de Raad volledig en maximale inspraak houdt in de overheids BVdoor dit vast te leggen in de statuten. Nu blijkt dat dit niet kan zoals de wethouder en de Raaddit zelf hadden voorgesteld. Feitelijk krijgt de Raad geen invloed door de scheiding van publiek enprivaatrecht.Termen als teleurstelling, gebrek aan kennis en inzicht, ontbreken daadkracht en verkeerdeinformatie naar de Raad werden de wethouder toegeworpen.Ook de CDA fractie (woordvoerster Corrie) is teleurgesteld over het hele proces tot nu toe enpleitte daarom voor het heroverwegen van het voorgenomen Besluit en op een creatieve manier tekijken hoe maximale inspraak dan toch te waarborgen, dit bijvoorbeeld door het toevoegen vanbestuurlijke afspraken via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.Bijzonder was de opstelling van de ELP: bottom line van het betoog was dat zowel de werkgroep vande Raad (die de zienswijze heeft opgesteld), het college en de wethouder totaal geen kennis hebbenvan zaken en zich als leken hebben gedragen.De ELP was in de Raadsvergadering van 16 september een fel tegenstander van de overheids BV endiende zelfs een amendement in om alles met 1 jaar uit te stellen. Dit werd toen niet voldoendeondersteund en conclusie was: “had toen maar naar ons geluisterd”……Desalniettemin bleek dat de ELP wel door wil met de overheids BV, want dit was nu eenmaal door demeerderheid van de Raad in september besloten.Op de vraag van de CDA fractie waarom de ELP het besluit dan niet wil heroverwegen was het antwoordvan de ELP: “als we elk raadsbesluit waar we niet over hebben nagedacht moetenterugdraaien, is de gemeente niet te besturen”.Dit was de CDA fractie te gemakkelijk en antwoordde “dat de Raad toch geen slaaf is van haar eigenbesluiten”? Het antwoord van de ELP bleef echter uit.Wethouder Haverkort beaamd dat het proces tot nu toe moeilijk is geweest, met name het juridischedeel, dat het college dit dossier niet op waarde heeft ingeschat (“maar gelukkig hebben we daar deELP voor”) en zich onvoldoende heeft laten informeren. Meerdere excuses werden gemaakt in hetbetoog.In het debat werd langzaam duidelijk dat de oppositie er stevig in stond en bleef staan. D66 steldedat ELP geen leiderschap durfde te tonen in dit dossier en de houding van de ELP wekte vooralirritatie op. Bij de coalitiepartijen was enige onrust het gevolg.Na een schorsing van bijna een uur, kwam onverwacht de FNP namens alle coalitiepartijen met eenmotie met de strekking:“de besluitvorming van dit college in dit dossier is ver onder de maat en voldoet niet aan de openbestuursstijl die dit college voorstaat”.De CDA fractie vroeg de FNP wat zij nu precies wilde bereiken met deze motie, moeten we dit nu zienals een motie van wantrouwen of treurnis? De FNP zag dit niet zo, maar wilde een signaal afgeven.Na een debat van 2,5 uur werd de vergadering gesloten en worden de voorliggende statuten van deoverheids BV op 11 december geagendeerd.Duidelijk is dat dit dossier als een molensteen om de nek hangt van dit college, de wethouder zichniet veel meer kan permitteren en dat alle partijen zich niet senang voelen op welke wijze degemeenteraad een maximale rol kan krijgen via de statuten.Het Besluit:Tijdens het vragenuur stelde de CDA fractie (Hans) vragen over de afwijzing van het college aanDorcas (organisatie die zich inzet voor armen) voor een kringloopwinkel op het Industrieterrein DeHaven en met name hoe het college dit verder oppakt met Dorcas.Volgens wethouder ter Keurs is hij in gesprek is met DORCAS voor een passende oplossing. ZowelDorcas als de medewerker van de gemeente geven aan nergens vanaf te weten.Verder vroeg de ELP aandacht voor de onrust onder de GR over deelname aan Caparis, er zijn enkelegemeente die twijfelen of men verder wil. In de GR vergadering in december zal hier meerduidelijkheid moeten komen, vindt ook wethouder ter Keurs.• Vaststelling van de besluitenlijst dd. 16 en 30 oktober• Aanmeldingsnotitie vormvrije M.E.R. beoordeling kalveren export- en verzamelcentrum deSkieding in Houtigehage: aangenomen• Motie SP heroverwegen oprichten overheids BV: verworpen• Motie FNP dat proces overheids BV onder de maat is, geen recht doet aan Hoofdlijnenakkoord ende beoogde open bestuursstijl van dit college: aangenomen. De CDA fractie gaf een stemverklaring afdat zij deze motie als een motie van treurnis ziet.Media n.a.v. debat 27-11:Corrie Ponne op Omrop Fryslân:https://www.omropfryslan.nl/nijs/850390-noch-hieltyd-gjin-dudlikens-oer-lokaasje-wenweinplakken-smellingerlanOverig:Op vrijdag 23 november bezocht een delegatie van de CDA fractie het zonnepanelenpark in Noordwolde(Weststellingwerf). Dit om ons nader te laten informeren door de lokale CDA fractie en deparkbeheerder over een aantal zaken. Ook in Smallingerland is en wordt de energietransitie eenonderwerp van gesprek in de gemeenteraad en het is goed om vooraf kennis te krijgen over hetpolitieke proces, de totstandkoming, financiën, opbrengst etc.Met vriendelijke groet uit de CDA fractie,Karin (van der Velde-Ronda), Hans (Doddema), Corrie (Ponne), Minke (de Voor-Veenstra), Douwe(Hiemstra) en Sjouke (Rijpma)Reacties welkom via cdarijpma@hotmail.comSjouke Rijpma (fractiesecretaris CDA Smallingerland) 06-470 56 678

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.