Nieuws van politieke partijen in Tholen over SGP inzichtelijk

174 documenten

Huisvesting internationale werknemers

SGP SGP Tholen 20-06-2020 00:00

 

Huisvesting internationale werknemers 

 Tijdens de gemeenteraadsvergadering van donderdag 18 juni 2020 is het beleid voor huisvesting van internationale werknemers vastgesteld. Internationale werknemers (soms ook arbeidsmigranten genoemd) zijn onmisbaar voor veel Thoolse ondernemers, met name in de agrarische sector. Het is dan ook belangrijk dat daar kwalitatief goede huisvesting voor geregeld wordt.

 Tegelijkertijd zien we dat huisvesting in de dorpskernen regelmatig tot overlast leidt. Dat proberen we met het nieuwe beleid op te lossen. Huisvesting in gewone huizen binnen de bebouwde kom wordt verboden, tenzij een huishouden zich inschrijft in de gemeente. Huisvesting bij agrarische bedrijven of in leegstaande panden aan de rand van de kern wordt wel mogelijk gemaakt. Hiervoor gelden wel maximum aantallen. De huisvestingsopties in het beleid komen onder andere uit de enquête, die vorig jaar uitgezet is onder de inwoners van de gemeente Tholen.

 Als SGP-fractie vinden we dat alle huisvestingslocaties minimaal moeten voldoen aan één van de landelijke keurmerken. Dit beschermt de internationale werknemer tegen ondermaatse huisvesting en biedt alle partijen duidelijkheid. We hebben dit door middel van een amendement (wijziging) toegevoegd aan het beleid. De details van het beleid worden de komende periode uitgewerkt in een overkoepelend bestemmingsplan.   

Een haalbare en betaalbare energiestrategie

SGP SGP Tholen 19-06-2020 00:00

 

Een haalbare en betaalbare energiestrategie

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van donderdag18 juni 2020 is de Zeeuwse regionale energiestrategie (RES) vastgesteld. Daarin staat de Zeeuwse strategie voor de verduurzaming van onze energievoorziening. Als SGP-fractie willen we vanuit het principe van rentmeesterschap hier royaal aan bijdragen. Wel hebben we in twee moties belangrijke kanttekeningen geplaatst bij de RES. Beide moties zijn unaniem aangenomen door de gemeenteraad van Tholen.

De eerste motie ging over de haalbaarheid en betaalbaarheid. De gemeente Tholen heeft niet de financiële middelen om de plannen in de RES uit te kunnen voeren. Rijksfinanciering is absoluut noodzakelijk. Daarnaast moet er bij de te nemen maatregelen rekening gehouden worden met de inkomenspositie van onze inwoners. Zij mogen niet met onmogelijke kosten opgezadeld worden.

De tweede motie ging over de locaties voor windmolens op Tholen. De motie verduidelijkt dat de RES hiervoor geen extra mogelijkheden biedt en dat de gemeenteraad van Tholen hier altijd het laatste woord over heeft. In het nieuw op te stellen beleid zal duidelijk worden of en op welke locaties windmolens geplaatst mogen worden.

Corona en kerkdiensten

SGP SGP Tholen 08-06-2020 00:00

Corona en kerkdiensten

Kerkdiensten zijn voor christenen belangrijk, sterker nog onmisbaar. Kerken worden ook wel “huis des gebeds” genoemd, en wat is er in deze tijd meer nodig dan te bidden? De wereldwijde pandemie van het Corona-virus gevoelen wij als een vinger Gods. Hij roept ons heden op tot het drievoud van inkeer, toekeer en terugkeer tot Hem en zijn geboden.

 

Natuurlijk is het houden van digitale diensten een goed alternatief in deze situatie, maar dit vervangt bij lange na niet de fysieke kerkdienst. Maar we dienen ons ook te houden aan de regels die de overheid ons stelt, daarom hebben vrijwel alle kerken de afgelopen periode volledig digitaal gekerkt. De dringende oproep hiertoe van onze burgemeester en het voor velen onduidelijke beeld over de ontwikkelingen hebben hieraan bijgedragen.

 

Echter, hoewel ernstig ontraden, bood de overheid kerken de mogelijkheid om binnen strikte regels toch een fysieke kerkdienst te houden met maximaal 30 personen. Enkele kerkenraden hebben besloten toch van deze mogelijkheid gebruik te maken. Dat is strikt genomen mogelijk en ieder mag binnen die kaders een eigen afweging maken, mits de richtlijnen van het RIVM in acht worden genomen.

 

Vanaf 1 juni zullen naar verwachting veel kerken deze stap zetten en vinden reeds voorbereidingen plaats om per 1 juli naar 100 aanwezigen te gaan.

 

We hopen en bidden dat deze pandemie zal ophouden en er niet meer slachtoffers zullen vallen. Laat deze indringende gebeurtenis ons brengen tot een diep besef van ons aller afhankelijkheid van de Heere, zodat we ons zouden bekeren van onze zonden en mochten wederkeren tot Gods heilzame geboden. Want alleen in de Heere Jezus, Gods Zoon, zijn wij geborgen, zowel voor de tijd als de eeuwigheid.

 

 

Amendement inzake knelpunten in het kader van de coronacrisis

CDA CDA SGP Tholen 21-04-2020 12:35

Vanwege de coronacrisis heeft het college gevraagd om een mandaat om voorzieningen te kunnen treffen voor getroffen bedrijven en inwoners van Tholen. Het voorstel tot mandateren bevatte vrijwel geen randvoorwaarden waaraan de uitgaven zouden moeten voldoen. Dit was de aanleiding voor het CDA om een amendement in te dienen. We zijn namelijk van mening dat we als gemeenteraad duidelijke kaders en richtlijnen moeten meegeven, vooral ook omdat we moeilijke tijden tegemoet gaan waarbij de gemeente zorgvuldig met de financiële middelen moet omgaan. Nadat dit amendement met de overige partijen gedeeld was heeft de SGP nog enkele aanvullingen voorgesteld en hebben we het amendement gezamenlijk ingediend. Dit amendement werd vervolgens raadsbreed gesteund.De randvoorwaarden die met dit amendement zijn ingebracht zijn; dat het college zich moet houden aan de volgende richtlijnen: -zich in het kader van deze mandatering te beperken tot de gemeentelijke kerntaken en (gedelegeerde) verantwoordelijkheden; -als uitgangspunt te hanteren dat uitgaven rechtmatig en doelmatig moeten zijn, rekening houdend met het voorkomen van rechtsongelijkheid en oneerlijke concurrentie, daartoe dienen de uitgaven inclusief overwegingen goed te worden gedocumenteerd; -zich te onthouden van maatregelen die politiek controversieel geacht kunnen worden; -slechts tot uitkering c.q. steunmaatregelen over te gaan indien bestaande/nieuwe (landelijke) regelingen hierin niet voorzien en er geen dubbelingen optreden; -de gecumuleerde uitgaven voorlopig te maximeren op 100.000 euro. CDA-Tholen herkent de noodzaak van steunmaatregelen en dat schrijnende situaties voorkomen moeten worden. Naast deze materiele maatregelen hebben we aandacht gevraagd voor de onderlinge steun, solidariteit en sociale cohesie. Dit is een verantwoordelijkheid van eenieder en laten we daar ook maximaal op inzetten. We wensen iedereen hierbij sterkte en gezondheid toe.

Amendement inzake knelpunten in het kader van de coronacrisis

CDA CDA SGP Tholen 21-04-2020 12:35

Vanwege de coronacrisis heeft het college gevraagd om een mandaat om voorzieningen te kunnen treffen voor getroffen bedrijven en inwoners van Tholen. Het voorstel tot mandateren bevatte vrijwel geen randvoorwaarden waaraan de uitgaven zouden moeten voldoen. Dit was de aanleiding voor het CDA om een amendement in te dienen. We zijn namelijk van mening dat we als gemeenteraad duidelijke kaders en richtlijnen moeten meegeven, vooral ook omdat we moeilijke tijden tegemoet gaan waarbij de gemeente zorgvuldig met de financiële middelen moet omgaan. Nadat dit amendement met de overige partijen gedeeld was heeft de SGP nog enkele aanvullingen voorgesteld en hebben we het amendement gezamenlijk ingediend. Dit amendement werd vervolgens raadsbreed gesteund.De randvoorwaarden die met dit amendement zijn ingebracht zijn; dat het college zich moet houden aan de volgende richtlijnen: -zich in het kader van deze mandatering te beperken tot de gemeentelijke kerntaken en (gedelegeerde) verantwoordelijkheden; -als uitgangspunt te hanteren dat uitgaven rechtmatig en doelmatig moeten zijn, rekening houdend met het voorkomen van rechtsongelijkheid en oneerlijke concurrentie, daartoe dienen de uitgaven inclusief overwegingen goed te worden gedocumenteerd; -zich te onthouden van maatregelen die politiek controversieel geacht kunnen worden; -slechts tot uitkering c.q. steunmaatregelen over te gaan indien bestaande/nieuwe (landelijke) regelingen hierin niet voorzien en er geen dubbelingen optreden; -de gecumuleerde uitgaven voorlopig te maximeren op 100.000 euro. CDA-Tholen herkent de noodzaak van steunmaatregelen en dat schrijnende situaties voorkomen moeten worden. Naast deze materiele maatregelen hebben we aandacht gevraagd voor de onderlinge steun, solidariteit en sociale cohesie. Dit is een verantwoordelijkheid van eenieder en laten we daar ook maximaal op inzetten. We wensen iedereen hierbij sterkte en gezondheid toe.

Actieplan Centrum Tholen

CDA CDA SGP VVD Tholen 21-12-2019 11:47

Rob Duijm legt uit waarom het CDA twijfels heeft bij “Actieplan vitalisering Tholen centrum”. In de afgelopen raadsvergadering werd het actieplan gepresenteerd dat moet leiden tot de vitalisering van de Thoolse binnenstad in combinatie met verplaatsing van detailhandel naar Vestetuin. In september 2018 is het besluit genomen om extra ruimte te bieden aan detailhandel in Vestetuin, zodat Kruidvat zou kunnen verhuizen vanuit de binnenstad. CDA heeft hier toen al tegengestemd omdat het ten koste zou gaan van de Thoolse binnenstad. De meerderheid van de raad was wel voorstander waarbij ze als voorwaarde gesteld hebben dat eerst een actieplan gericht op vitalisering van de binnenstad gereed moest zijn voordat aan de bouw van de plint werd begonnen. Het plan dat nu is voorgelegd mist helderheid over wat we gaan doen en ook over de kans van slagen. Wat we zien in het voorliggend actieplan is wensdenken dat er meer toeristen naar Tholen komen en het is nog meer wensdenken dat die toeristen dan voor meer winkels en horeca gaan zorgen. Ook het CDA is voorstander van toeristische ontwikkeling, maar laten we eerlijk zijn: hoe mooi Tholen ook is, op basis van dit actieplan gaan niet plots in grote getale mensen komen. Inmiddels weten we dat het winkelbestand in de kern Tholen het afgelopen jaar alleen is afgenomen en van de riviercruises waarvan we in 2016 begrepen dat ze op zijn vroegst in 2018 zouden aanmeren, weten we nu dat dit niet voor 2026 gebeurt. Vanuit het CDA zijn enkele alternatieven voorgesteld, maar dit neemt niet weg dat we nog steeds overtuigd zijn dat een winkel zoals Kruidvat onmisbaar is als publiekstrekker voor de Thoolse binnenstad. Tijdens de behandeling heeft het CDA ook gevraagd aan college en overige fracties of dit actieplan voldoet om de bouwwerkzaamheden aan de plint te starten. De reactie hierop van het college was teleurstellend. De raad heeft geen enkele mogelijkheid om de bouw van de plint te verhinderen met of zonder actieplan. De raadsfracties die destijds voorwaarden hebben gesteld (SGP, VVD, CU, ABT) hebben wel ferme besluiten genomen maar het college trekt zich hier blijkbaar weinig van aan. Geen van deze partijen heeft zich hierover tijdens de raadsvergadering uitgesproken. Voor het CDA restte geen andere mogelijkheid dan tegen het voorstel te stemmen.

Vloekverbod blijft gehandhaafd in APV

SGP SGP GroenLinks CDA Tholen 07-11-2019 00:00

 

In de gemeenteraadsvergadering van 7 november 2019 is een voorstel behandeld over het vereenvoudigen van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Het doel van het voorstel was onder andere het beter leesbaar maken van de APV, het vereenvoudigen waar past en de menselijke maat terug te brengen.

Tijdens de behandeling van het voorstel diende de SP fractie een motie in met het verzoek aan het college om artikel 2.23a over 'Godslastering' toe te voegen aan de lijst met artikelen voor een participatietraject. Volgens de SP zou het artikel juridisch niet opgenomen mogen zijn in de APV. Ook stelde de SP dat het een overbodig artikel zou zijn.

Onze fractie bracht onderstaande bijdrage in tijdens de behandeling van het voorstel.

Voorzitter,

Respect en veiligheid! Twee van de drie thema’s die resultaat waren van de brainstormsessie tijdens de informatieve raad van 30 mei 2018. Met deze brainstormsesseie, uitgevoerd conform het vastgestelde Plan van Aanpak in de raadsvergadering van december 2017, is de raad betrokken geweest bij de selectie en prioritering van artikelen uit de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) die meegenomen zouden worden bij een participatietraject. Dit met als doel de APV te vereenvoudigen, waar past regeldruk te verminderen en de menselijke maat terug te brengen in de APV. De gemeenteraad is weldegelijk betrokken bij de selectie van artikelen die in aanmerking konden komen voor een participatietraject. De motie waarin verzocht wordt om Artikel 2.23a over Godslastering toe te voegen aan de lijst met artikelen voor het participatie traject, ingediend door de fractie van de SP, is daarmee feitelijk onjuist opgesteld.

Respect! Voor een groot deel van de Thoolse bevolking is het artikel waar het nu over gaat belangrijk. Het opnemen van dit artikel in de APV past bij het DNA van Tholen. Het zorgt ervoor dat er een signaal afgegeven wordt over wat voor een samenleving we willen zijn. Als je vloekt, gebruik je Gods naam beledigend en kwetsend voor een grote groep inwoners. Deze inwoners geloven in God. Voor hen creëert vloeken een onaangename, een kwetsende, een onprettige en zelfs een onveilige sfeer.

Veiligheid! Een onprettige sfeer draagt bij aan een onveilig gevoel en een onveilige omgeving. Het hebben van een vloekverbod geeft een signaal af in de strijd tegen taalverruwing waaronder onzedelijk taalgebruik. Met onzedelijke taal kwetst men overigens een nog grotere groep inwoners. De signaalfunctie van het vloekverbod is wat ons betreft van groot belang. Naar onze mening kan een goed functionerende samenleving hier niet zonder mee.

Veiligheid is een kerntaak van de overheid. De gemeente moet zich inspannen voor een veilige en prettige woon- en leefomgeving. In onze samenleving past het schrappen, los van onze principiële redenen, gewoon niet. Een onveilige en onprettige samenleving voor een groot deel van onze samenleving willen we niet! De SGP is van mening dat we met een vloekverbod anderen niets te kort doen en onze inwoners beschermen voor een onveilige en onprettig samenleving. Het vloekverbod is dus een preventief middel. Preventie vinden wij als SGP en gemeenteraad op veel thema’s belangrijk. Wat ons betreft ook op dit onderwerp.

Vloeken is kwetsend. Misschien niet voor iedereen. Maar mij en andere christenen trapt u er mee op het hart. Verkeerd of zinloos gebruik van Gods Naam doet echt pijn. Wij geloven dat God realiteit is en als een Vader voor ons zorgt. Wie een vader heeft of heeft gehad, die ontzettend goed voor hem/ haar gezorgd heeft, weet wat het betekent als er iets negatiefs van hem gezegd werd. Dat doet pijn, toch?"

Ik hoop en verwacht dat de indiener van de motie het met mij eens is dat taal ruwer en platter wordt. Dat vinden we toch ongewenst en onfatsoenlijk? Dat geven we toch niet aan onze jeugd en onze inwoners mee? Het kan toch niet zo zijn dat we als overheid een regel op dat gebied willen afschaffen?

De SP gaf net aan dat wij, de SGP, dan op de stoel van onze inwoners gaan zitten. We zitten hier in deze raadszaal echter met mandaat van onze inwoners. Ik ben het dan ook met u oneens! De Pvda/GroenLinks haalde de Bond tegen het Vloeken aan die volgens u niets ziet in het artikel. Ik heb behoefte hierop te reageren. Het is niet zo dat de Bond tegen het Vloeken tegen dit artikel is. De Bond tegen het Vloeken heeft wél geconstateerd dat het vloekverbod in die gemeenten waar het opgenomen is in de APV helaas niet tot een voor de Bond gewenste resultaat leidt. Dat is echt wat anders! Het CDA gaf aan positief te staan in het voorstel om het artikel mee te nemen in het participatietraject. Ik hoorde echter een klein voorbehoud: 'als het niet polariserend werkt'. Ik ben benieuwd wat uw mening is na mijn bijdrage. Ik doel dan op de vraag of het polariserend werkt.

Ik ga afronden met de woorden van onze voormalig fractievoorzitter Kraamer:

‘Het vloekverbod geeft aan hoe wij in Tholen als burgers met elkaar om willen gaan’. ‘Het zou juist goed zijn het vloekverbod nog uit te breiden met het verbod op ander ruw taalgebruik. Intimidatie en schelden zouden tot het verleden moeten behoren’.

Ik dank u.

Na behandeling werd de motie met 19 stemmen tegen en één stem voor verworpen. Dankbaarheid past ons, daarom: 'Soli Deo Gloria!'

Graven opnieuw in gebruik nemen

SGP SGP Tholen 10-10-2019 00:00

 

In de gemeenteraadsvergadering van 26 september 2019 is de tweede fase van het opnieuw in gebruik nemen van graven vastgesteld. In deze 2e fase worden mogelijke rechthebbenden van de graven van voor 1973 aangeschreven. Voor de kernen Stavenisse en Poortvliet gebeurt dit in 2019 al, de overig kernen volgen in de jaren daarna.  

Tijdens de behandeling van dit agendapunt heeft onze fractie aangegeven dat we het liefst de graven ongewijzigd behouden. Bij ongewijzigd beleid zullen we echter wel te maken krijgen met een forse stijging van de lijkbezorgingsrechten. Dit komt omdat in 2011 door de gemeenteraad besloten is dat de lijkbezorgingsrechten 100% van de kosten van begraven moeten dekken. Onze fractie heeft daar destijds als enige fractie bezwaar tegen gemaakt en gepleit voor behoud van het percentage van 85%, maar helaas stonden we daar alleen in.  

Gegeven die politieke realiteit weten we dat niets doen tot een forse stijging van de lijkbezorgingsrechten zal leiden. Dat wil onze fractie koste wat het kost voorkomen. Tarieven voor de begraafrechten moeten zo laag mogelijk gehouden worden, zodat iedereen grafrechten kan kopen. Daarom denken we graag mee in voorstellen die begraven betaalbaar houden. Het voorliggend plan van aanpak voor de 2e fase is zo’n voorstel. In de 1e fase (graven na 1973) was gekozen voor het herbegraven in verzamelgraven met behulp van knekeldoosjes, waarbij de verzamelgraven worden voorzien van een grafmonument met alle namen van de overledenen. In de 2e fase (graven voor 1973) is herbegraven niet aan de orde. Als afstand gedaan wordt van de rechten of als de rechten vervallen worden verklaard (als zich geen rechthebbende meldt), wordt het grafmonument verwijderd. De stoffelijke resten blijven onaangeroerd. We vinden dat daarmee recht gedaan wordt aan de grafrust en tegelijkertijd de betaalbaarheid richting de toekomst verzekerd blijft.  

We zijn ons ervan bewust dat we het hier hebben over een uiterst gevoelig dossier. Dit onderwerp kan bij nabestaanden emoties oproepen, oude wonden kunnen weer open gaan. In dezen is een zorgvuldig proces, meer dan anders nodig. Als fractie waren dan ook blij om te zien dat in dit voorstel voorzien was in een uiterst zorgvuldig proces. Ook de speciale aandacht voor de cultuurhistorische waarden van grafmonumenten past bij onze visie op cultuurhistorisch (funerair) erfgoed. In het komende jaar zal in samenwerking met o.a. de heemkundekring verder uitgewerkt gaan worden welke grafmonumenten onder het zogeheten funerair erfgoed vallen. Het doel is om deze grafmonumenten te behouden.  

Het principiële standpunt van de SGP in deze materie is helder: De SGP is principieel voor begraven en ziet het als taak van de overheid om een waardig begraven te faciliteren. Begraven moet voor iedereen een betaalbare mogelijkheid zijn. In 1 Korinthe 15 gebruikt Paulus het beeld van een graankorrel die in de aarde gezaaid wordt in verderfelijkheid en wordt opgewekt in onverderfelijkheid. Zo is begraven een getuigenis van het geloof in de wederopstanding van het lichaam. Tegelijkertijd is het de vraag of deze en ander Bijbelse teksten het op een zorgvuldige manier herbegraven verbieden. De één denkt van wel, de ander meent dat vanuit de vergankelijkheidsgedachte ‘men kent en vindt haar standplaats zelfs niet meer’ en het feit dat het vooral van belang is dat onze naam bij God bekend is, het herbegraven er niet toe doet. 

Ook voor onze fractie is en blijft dit een lastig dilemma. Gegeven de politieke situatie, waarin een raadsmeerderheid voorop stelt dat begraven kostendekkend moet zijn, hebben wij gemeend dat het op een zorgvuldige manier herbegraven (1e fase) en het verwijderen van grafmonumenten (2e fase) enerzijds recht doet aan de notie van grafrust en anderzijds begraven ook voor toekomstige generaties mogelijk en betaalbaar houdt.

MIGRATIE: STEMMEN MET DE VOETEN?

SGP SGP Tholen 17-09-2019 00:00

 

Internationale Conferentie SGP - 2019 MIGRATIE: STEMMEN MET DE VOETEN?

Het thema 'migratie' is van alle tijden. Maar de laatste decennia merken we steeds nadrukkelijker de gevolgen van het wegtrekken van mensen uit Oost-Europese landen en uit het Midden-Oosten naar West-Europa.

Wat zijn de effecten van migratie voor het land van herkomst en voor het land van aankomst? Denk bijvoorbeeld aan werkgelegenheid, lagere lonen en braindrain.

Op vrijdagmiddag en -avond 11 oktober 2019 willen we samen met onze internationale sprekers en gasten uit diverse landen van Oost-Europa en het Midden-Oosten nadenken over de gevolgen van migratie. Welk beleid is gewenst? Welke houding nemen we als christen aan ten opzichte van de arbeidsmigrant of vluchteling?

U bent van harte welkom!

Het middagprogramma begint om 14.00 uur (vanaf 13.30 uur inloop met koffie); het avondprogramma begint om 19.30 uur (vanaf 19.15 uur inloop met koffie). Tussen 17.30 en 19.30 uur wordt een maaltijd geserveerd. U kunt ook apart deelnemen aan het avondprogramma als u 's middags verhinderd bent (of andersom).

Na de lezingen, tijdens de workshops en de pauzes is er ruim de gelegenheid om hierover van gedachten te wisselen en contacten te leggen.

De voertaal tijdens de conferentie is de engelse taal. U kunt wel uw evt. vraag in het Nederlands stellen. Die wordt dan voor de andere deelnemers vertaald.

In verband met de catering is tijdige aanmelding zeer gewenst. U kunt zich aanmelden door onderstaand formulier in te vullen. Wilt u dit uiterlijk 4 oktober doen? Na aanmelding ontvangt u het programma. U kunt dit ook opvragen via een email naar wi@sgp.nl

Deze internationale conferentie is een initiatief van de Stichting Vormingsactiviteiten Oost-Europa SGP en het Wetenschappelijk Instituut voor de SGP.

Wanneer: vrijdag 11 oktober 2019Tijd: 14:00 - 21:30 uurLocatie: GOES, Hoornbeeck College (Van Dusseldorpstraat 45; 4461 LT Goes)Sprekers: Prof. Florin Duma (Roemenië), Minze Beuving, Peter Schalk, Jacques Bazen, Kees Hulsman (Egypte) e.a

AANMELDFORMULIER

Voorletter(s)
Tussenvoegsel
Achternaam
Emailadres
Ik wil graag deelnemen aan de volgende onderdelen:
Middagprogramma
Diner
Avondprogramma
Aantal Personen
Privacyverklaring
Ja, ik ga akkoord met gebruik van mijn gegevens conform de privacyverklaring die ik kan vinden op https://www.sgp.nl/privacyverklaring.
Verzenden

Jeugdhulp in verbinding: gezamenlijk manifest Zeeuwse SGP-fracties

SGP SGP Tholen 07-09-2019 00:00

 

Kinderen en jongeren zijn de toekomst van onze samenleving. Als er omstandigheden zijn die ervoor zorgen dat er hulp nodig is om het leven van een kind of jongere weer op de rit te krijgen of houden, horen we dat met elkaar te bieden. Dagelijks wordt daar door veel mensen in Zeeland met hoofd, hart en handen aan gewerkt. In het (speciaal) onderwijs, de jeugdhulpverlening maar ook door bijvoorbeeld pleegouders en gezinshuizen. Werk waar de SGP veel waardering voor heeft! In de afgelopen periode is er in de politiek en op de werkvloer veel over jeugdhulp gesproken. Vanuit kostenperspectief, omdat de toenemende kosten zorgen geven. Maar juist ook van uit de inhoud: wat kunnen we verbeteren? Alle SGP-fracties in Zeeland hebben in de achterliggende maanden gezamenlijk stil gestaan bij dit onderwerp. Die gezamenlijkheid is niet vanzelfsprekend, nu alle gemeenten afzonderlijk sinds 2015 verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de jeugdzorg. Die gezamenlijkheid is wel noodzakelijk, gezien de complexiteit van de nieuwe jeugdzorgtaken. Samen presenteren wij tien punten in de vorm van een manifest om richting te geven aan de actuele discussie met mogelijke oplossingsrichtingen.

Ons vertrekpunt ligt bij het kind, de jongere en hun ouders: schotten en grenzen rondom het aanbieden van jeugdhulp mogen nooit een belemmering zijn. De SGP ziet hier zowel in de planvorming als uitvoering scherp op toe. Verschillende domeinen zoals het passend onderwijs, jeugdhulp maar ook de WMO moeten met elkaar samenwerken. Het terugdringen van de administratieve lasten in de jeugdzorg is van groot belang voor de bevordering van kwaliteit en het terugdringen van kosten. We roepen aanbieders en gemeenten op hierin het initiatief te nemen en een ‘Zeeuwse schrapdag’ te organiseren in samenwerking met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Monitoring is belangrijk om de effecten van beleid te kunnen volgen. Bijvoorbeeld hoeveel zorg wordt verleend, hoe lang duren trajecten en waar is veel vraag naar? Monitoring kan mogelijk ook invloed hebben op de inzet van de meest passende zorg in de wijk of het dorp en de benodigde financiën. Zeeuwsbrede monitoring, centraal georganiseerd binnen Zeeland, verbonden met de andere gebieden binnen het sociaal domein, moet dan ook zo snel mogelijk in de steigers staan. Productie is geen doelstelling, het resultaat telt. Niet het aantal behandelingen of de snelheid ervan, maar het zo goed mogelijk hulp bieden aan jongeren. Wij staan voor een financiering op basis van het resultaat of van een traject. Jongeren krijgen wat nodig is en de zorgaanbieder weet welke vergoeding hier tegenover staat. Jeugdhulp in Zeeland organiseren we samen. De manier waarop jongeren toegang kunnen krijgen tot jeugdhulp in hun eigen gemeente, kan nog beter af worden gestemd met andere Zeeuwse gemeenten. Wij willen dat om betere hulp te verlenen, kosten te reduceren, tijd te winnen en om van elkaar te leren. Lokaal kunnen verschillende accenten worden gelegd, bijvoorbeeld om keuzevrijheid en de toegang tot identiteitsgebonden zorg te borgen. Het is nodig om de verschillen en overeenkomsten van de toegang bij Zeeuwse gemeenten in beeld te brengen. Dit moet leiden tot eenduidige werkprocessen.  Waar mogelijk kunnen we samen de lasten dragen. Dat betekent dat de Zeeuwse gemeenten opnieuw met elkaar in gesprek moeten gaan over het omgaan met mee- en tegenvallers. Daarbij willen we in ieder geval dat de gemeenten met een aanpak komen rondom het gezamenlijk optrekken in dure hulpverleningstrajecten.  Nieuwe verbindingen zorgen voor betere jeugdhulp. Verbinding met scholen, kerken en maatschappelijke organisaties. Informele en professionele zorg kunnen veel meer hand in hand gaan. Hiervoor moeten netwerken worden gecreëerd of verder versterkt. Gemeenten kunnen van elkaar leren en goede voorbeelden delen. We stellen voor om op Zeeuwse schaal met elkaar in gesprek te gaan hoe we als gemeenten samenwerkingsverbanden van passend onderwijs nog verder kunnen ondersteunen.  Een stabiel gezin is de hoeksteen van onze samenleving. Wanneer in het leven van kinderen of jongeren die stabiliteit er niet is, leidt dat vaak tot inzet van jeugdhulp. Wij staan vóór het gezin en zetten in op versterking van relaties en laagdrempelige opvoedondersteuning. Dit zorgt er voor dat de impact op kinderen bij gezinsproblematiek vermindert, bijvoorbeeld bij (v)echtscheidingen. Er zijn nog witte vlekken in Zeeland waarbij er geen aanbod van hulp is, maar wel vraag. Wij denken bijvoorbeeld aan ouder-kind voorzieningen waar integrale hulp mogelijk is, zonder dat het kind bij (een) ouder(s) weggehaald wordt. We zien veel belang in een Zeeuws actieplan om meer pleegouders te vinden en te behouden en in te zetten op extra gezinshuizen. Als Zeeuwse gemeenten kunnen we de krachten nog beter bundelen om hulp te bieden waar dit nodig is. De SGP-fracties in Zeeland willen een bijdrage leveren aan het maken van keuzes bij het beleid van jeugdhulp. Hierover willen we graag het gesprek aangaan in de gemeenteraden met (collega-)raadsleden en met professionals. Op deze manier stimuleren we in de politiek, met ambtenaren en alle betrokken partijen de dialoog om met een positief-kritische houding naar de huidige aanpak te kijken en deze waar mogelijk te verbeteren. Dit met het uiteindelijke doel voor ogen: goede, toegankelijke en betaalbare jeugdhulp voor alle Zeeuwse kinderen en jongeren. Vanuit een Bijbelse les: niet alleen het eigen belang voor ogen stellen, maar ook die van een ander. Met hoofd, hart en handen! 

SGP (i.c.m. CU) BorseleSGP (i.c.m. CU) GoesSGP KapelleSGP MiddelburgSGP Noord-BevelandSGP ReimerswaalSGP Schouwen-DuivelandSGP TerneuzenSGP TholenSGP (i.c.m. CU) VeereSGP VlissingenSGP Statenfractie Zeeland

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.