Nieuws van VVD in Utrechtse Heuvelrug inzichtelijk

93 documenten

Algemene beschouwingen ~ VVD Fractie

VVD VVD Utrechtse Heuvelrug 08-07-2021 07:02

Lees hier de algemene beschouwingen terug die kersvers fractievoorzitter Judith van Roy voorlas tijdens de algemene beschouwingen (8-7-2021) terugkijkend naar de afgelopen jaren. Klik voor de bijdrage op onderstaande PDF.

https://utrechtseheuvelrug.vvd.nl/nieuws/44901/algemene-beschouwingen-vvd-fractie

Raadslid Jorrit Linders heeft zijn afscheid van de raad aangekondigd.

VVD VVD Utrechtse Heuvelrug 08-07-2021 05:59

Raadslid Jorrit Linders heeft zijn afscheid van de raad aangekondigd. Op 31 augustus is zijn laatste dag als raadslid. Reden daarvan is dat hij per 1 september begint aan een nieuwe baan, waarin hij verantwoordelijk wordt voor de bestuurlijke ondersteuning van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht. De gemeenten Utrecht en Utrechtse Heuvelrug werken op meerdere terreinen nauw samen, onder meer in de energietransitie.

Jorrit Linders: "Ik wil te allen tijde (de schijn van) belangenverstrengeling voorkomen. Voor de gemeente, voor onze fractie en voor mezelf. Daarom heb ik ervoor gekozen om afscheid te nemen als raadslid voordat ik begin aan mijn nieuwe functie. Ik had al aangekondigd te stoppen in maart 2022, maar neem dus eerder afscheid. Dat zorgt voor een dubbel gevoel, omdat ik de nevenfunctie als raadslid als eervol heb ervaren. Ik hoop dat ik een bijdrage heb kunnen leveren, namens onze kiezers."

Utrechts Landschap heeft belangstelling voor De Koeheuvels en de Heidetuin

VVD VVD Utrechtse Heuvelrug 02-12-2020 07:42

Een aantal weken geleden werd op ons initiatief unaniem een motie aangenomen om de natuur en bosgebieden op de gemeentelijke vastgoedlijst alleen te verkopen aan organisaties die gespecialiseerd zijn in het beheer van natuur en dan alleen als de huidige bestemming inclusief het behoud van de functie, (gedoog) hondenlosloopgebied en toegankelijkheid gewaarborgd blijven.

Wij zijn daarom zeer verheugd om te kunnen melden dat de Stichting Utrechts Landschap van plan is om 120 hectare bos te kopen van de gemeente Utrechtse Heuvelrug. Het gaat om de Heidetuin in Driebergen, de Koeheuvels in Maarn en nog een aantal andere stukken natuur op de vastgoedlijst. Daarmee is het voortbestaan en onderhoud van deze natuurgebieden inclusief behoud van de huidige functie(s) gewaarborgd.

Doen wat we moeten doen; herplanten van bomen!

VVD VVD Utrechtse Heuvelrug 14-09-2020 06:02

Wist u dat de gemeente het (her)planten van bomen niet mee mag rekenen voor het behalen van de klimaatdoelstellingen? Daarom ligt de focus op onderzoeken en plannen om CO2 terug te dringen terwijl een van de meest basale maatregelen, het herplanten van bomen, is geschrapt. Dat vinden wij van de zotte.

https://utrechtseheuvelrug.vvd.nl/nieuws/40683/doen-wat-we-moeten-doen-herplanten-van-bomen

Enige tijd geleden dienden wij al een motie in om weer te gaan voldoen aan de wettelijke herplantingsplicht van bomen. Sinds 2012 is hiervoor onvoldoende budget vrijgemaakt. We hoeven niemand uit te leggen waarom bomen zo belangrijk zijn en ook niet dat het gaat om meer dan CO2-reductie. Het is onderdeel van de identiteit van onze gemeente en raakt aan ons welzijn.

 

Wij vinden dan ook dat de prioriteit moet liggen bij het op orde brengen van de basis voor we andere dingen gaan doen. Zeker in deze tijd waarin CO2-reductie en stikstofopname zo belangrijk zijn.  Een grote boom kan gemiddeld 25kg CO2 per jaar (!) opnemen.

 

 Wij zullen daarom aandringen op het herplanten van bomen en als daar in de beheerbudgetten geen geld voor wordt gevonden dan dient dit te worden betaald uit het duurzaamheidsbudget. Een boom draagt tenslotte niet alleen bij aan de leefbaarheid en het groene karakter van onze dorpen, maar ook aan CO2-reductie. Meetbaar, zichtbaar èn bewezen.

 

 

VVD Live

VVD VVD Utrechtse Heuvelrug 09-06-2020 07:30

https://utrechtseheuvelrug.vvd.nl/nieuws/39817/vvd-live

 

Aanstaande zaterdag vanuit Ahoy Rotterdam: VVD-live! De allereerste editie van onze eigen online talkshow. Normaal gesproken vindt er in het voorjaar altijd een festival plaats. Dit kan door de coronacrisis niet. Een uniek moment om met een nieuw concept te komen: VVD-live. Aan tafel praat Klaas Dijkhoff je bij over de laatste stand van zaken omtrent de coronacrisis. We gaan op reis in eigen land met Erica (blijft thuis). Daarnaast gaat de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb in gesprek met de directeur van Ahoy Jolanda Jansen. Partijvoorzitter Christianne van der Wal vertelt over haar rol als voorzitter in tijden van crisis. Minister Eric Wiebes praat je in een mini-college bij over de economische steunpakketten. En gaat aanstaand minister voor Medische Zorg Tamara van Ark gaat op afstand in gesprek met talkshowhost Raja Moussaoui. Aansluitend beantwoorden premier Mark Rutte en fractievoorzitter Klaas Dijkhoff live al jullie vragen. Aanstaande zaterdag vanaf 17.00 tot 18.30 uur te zien via www.vvd.nl of via onze social media! Kijk je mee?

 

Raad keurt Bestemmingsplan Buitengebied Driebergen op 7 mei 2020 goed

VVD VVD D66 Utrechtse Heuvelrug 18-05-2020 06:20

Begin deze maand heeft de gemeenteraad het aangepaste bestemmingsplan Buitengebied Driebergen goedgekeurd. En dat was nodig ook want het oude bestemmingsplan was van 2004. Een bestemmingsplan beschrijft wat er met de ruimte in een bepaalde gemeente mag gebeuren. VVD fractie is van mening dat na jaren van voorbereidend werk, intensieve contacten met belanghebbenden door zowel de gemeente als raadsleden, inspraak, procedures, rechtsgangen die onze gemeente overigens veel geld hebben gekost, afwikkelen cq beantwoorden van tientallen zienswijzen, er door het college een bestemmingplan is gepresenteerd dat nu rijp was ter besluitvorming. Hierbij moet worden vermeld dat tijdens het proces de plannen van de eigenaar van het landgoed Broekbergen van zodanig aard waren, dat dit buiten het bestemmingsplan is gehouden. Een juiste keuze. Hier komen we later dit jaar op terug.

https://utrechtseheuvelrug.vvd.nl/nieuws/39524/raad-keurt-bestemmingsplan-buitengebied-driebergen-op-7-mei-2020-goed

 

Onze fractie kon zich in het algemeen goed vinden in de uitgangspunten van dit bestemmingsplan. Flexibiliteit, aandacht voor de natuur, behoud en bescherming van culturele elementen. Met name de ruimte die wordt geboden aan agrariërs om kleinschalige nevenactiviteiten te ontplooien, is zeker een verbetering. Vooruitlopend  op een toekomst waar intensieve veehouderijen niet wenslijk zijn in deze prachtige omgeving en waarbij circulair boeren juist zal worden bevorderd, kan hierdoor het voedsel zoveel mogelijk lokaal worden geproduceerd en afgezet.

 

Hoewel de natuur en natuurwaarden in dit plan goed worden beschermd, kan gezien de mogelijke toekomstige recreatieve en economische druk op het gebied  toenemen. Wij willen graag vaststellen dat het behoud en versterken van de natuurlijke waarden cq biodiversiteit van groot belang zijn en niet alleen van onze prachtige gemeente. We zullen de komende jaren dan ook alert moeten zijn op ontwikkelingen die hiermee in strijd zijn.

 

Opvallend was dat van de meer dan 1000 pagina’s en tientallen zienswijzen en wijzigingen et cetera, tijdens de raadsavond, die overigens digitaal werd georganiseerd, de discussie zich toespitste op een locatie die betrekking had op twee woningen. Woningen waarvan er één al in de 19e eeuw is gebouwd als boerderij.  De andere ontstaan uit een schuur aan het eind van de jaren negentig van de vorige eeuw. En al meer dan twintig jaar bewoond. Sinds het vaststellen van het huidige bestemmingsplan in 2004 zijn deze woningen, boerderij en verbouwde schuur, door de toenmalige gemeente en Raad van Driebergen alsmede de Provincie Utrecht aangemerkt als zorgwoningen omdat ze toen deel uit gingen maken van het landgoed Broekbergen. Tot op de dag van vandaag wonen er mensen in deze woningen. Indien, zoals D66 en de BHV Lokaal hadden gewild, de woningen de bestemming zorg zouden blijven houden en deze bij het vertrek van de huidige bewoners als zodanig kunnen worden ingericht middels een persoonsgebonden uitsterfconstructie, zoals door diversen is voorgesteld, dan zijn we weer 30 jaar verder.  In 2050 zouden deze woningen dan beschikbaar komen voor zorg en is er straks ongeveer 50 jaar sprake geweest van gewone bewoning! Dat lijkt ons onwenselijk. Daarnaast zouden deze mensen hier de aflopen 20 jaar illegaal hebben gewoond waartegen de gemeente nooit heeft opgetreden. Net als bij alle andere wijzigingen en zienswijzen in het bestemmingsplan werden wij ook hier geacht een afweging van belangen te maken. Hierbij telde ook mee de toezegging zoals gedaan door de inwoners over het afbreken van een te groot herbouwde schuur. Het college stelde voor de bestemming te wijzigen in wonen. Dat leek ons een veel verstandiger stap op deze afgelegen en kwetsbare  locatie. Hiermee sluiten we hopelijk voor alle partijen een hoofdstuk af en kijken met belangstelling uit naar de behandeling van bestemmingsplan landgoed Broekbergen.

 

Ron van der Laan,

 

VVD Fractie

Ingewikkelde regels en verschil in handhaving: hoe kunnen we beter omgaan met de corona-maatregelen?

VVD VVD Utrechtse Heuvelrug 18-05-2020 05:40

Bijna iedereen wil zich aan de corona-maatregelen houden. Gelukkig wel. Want alleen samen kunnen we deze moeilijke periode doorkomen en het coronavirus het hoofd bieden. De uitwerking van de landelijke corona-maatregelen is soms echter ingewikkeld. Hoe leg je die maatregelen precies uit? En hoe ga je daarop handhaven? De Veiligheidsregio maakt de regels in een noodverordening, de handhaving doen politie en gemeente.

https://utrechtseheuvelrug.vvd.nl/nieuws/39523/ingewikkelde-regels-en-verschil-in-handhaving-hoe-kunnen-we-beter-omgaan-met-de-corona-maatregelen

In de praktijk blijkt dat het de regels onduidelijk zijn voor veel inwoners en ondernemers. De VVD Utrechtse Heuvelrug maakt zich zorgen over de onduidelijkheid van de regels en de handhaving erop. Terwijl de consequenties van een overtreding groot zijn: niet alleen een hoge boete, maar vaak ook een aantekening op het strafblad waar iemand nog lang last van kan hebben.

We stelden we deze week vragen aan de burgemeester om meer helderheid te krijgen voor inwoners en ondernemers. Wanneer en waar wordt wel en niet gehandhaafd op samenkomst? Waarom verschilt dat zo per regio en kan dat anders? Kunnen de boete en de aantekening op het strafblad uit elkaar worden getrokken? Hoe moeten horeca-ondernemers straks handhaven op de terrassen, en op welke regels? Kan de gemeente meedenken, zodat de horeca niet omvalt? En kan de communicatie duidelijker?

Bekijk onze vragen hier (de oranje link).

Hopelijk kunnen de vragen ook de Veiligheidsregio’s helpen bij het maken van de volgende noodverordening. 

- https://nos.nl/artikel/2333867-verschillend-hanteren-coronaregels-leidt-tot-willekeur.html- https://www.nu.nl/coronavirus/6051208/coronaboete-leidt-vaak-tot-strafblad-maar-niet-iedereen-weet-dat.html

Wel verhuren – niet verbouwen

VVD VVD Utrechtse Heuvelrug 07-05-2020 08:25

Op initiatief van Judith van Roy van de VVD is er vanavond besloten om het gebouw De Hoeve van het gemeentekantoor wel te verhuren maar geen krediet beschikbaar te stellen voor een verbouwing.

https://utrechtseheuvelrug.vvd.nl/nieuws/39362/wel-verhuren-niet-verbouwen

Afgelopen februari ontvingen wij van het College een voorstel voor verhuur van het gebouw De Hoeve met daarin ook het verzoek een krediet van 1,5 miljoen euro beschikbaar te stellen voor een aantal verbouwingen waaronder die van het pand ’t Woud. Dit was nodig om de ambtenaren uit het pand De Hoeve te kunnen huisvesten. Corona heeft er echter voor gezorgd dat de gemeentelijke organisatie versneld gedigitaliseerd wordt waardoor ambtenaren ook na corona en de anderhalvemetersamenleving meer thuis zouden kunnen werken.

 Vanuit de organisatie kregen wij signalen dat er ambtenaren zijn die dat graag zouden willen en ook uit een onderzoek van `Binnenlands bestuur’ blijkt dat ruim de helft van de ambtenaren graag meer vanuit huis wil werken. Daardoor kan de gemeente straks toe met minder kantoorruimte waardoor een verbouwing overbodig is.

Lintjesregen Utrechtse Heuvelrug - Bob van Lierop gefeliciteerd!

VVD VVD CDA Utrechtse Heuvelrug 25-04-2020 01:02

Gisteren is Bob van Lierop benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Bob van Lierop is een gerespecteerd lid van de VVD en hij zet zich al vanaf 1978 in voor de samenleving. Bob namens de fractie en het bestuur gefeliciteerd!

https://utrechtseheuvelrug.vvd.nl/nieuws/39173/lintjesregen-utrechtse-heuvelrug-bob-van-lierop-gefeliciteerd

Tussen 2006-2014 is Bob raadslid geweest voor de VVD fractie. Toen had Bob al een bijzondere belangstelling voor sport.

Bob heeft een ontzettend groot sport hart. Hij heeft zich op diverse fronten ingezet bij hockey vereniging Shinty als o.a trainer en bestuurslid. Momenteel is Bob de voorzitter van de HSI Vereniging Heuvelrug Sportinitiatief. Deze vereniging heeft Bob mede opgericht in 2005, dit als voorzitter van de Driebergse sportfederatie.   Uiteraard willen we als VVD ook alle andere gedecoreerde feliciteren.de heren P. Kranenburg, J. Nab, G.J. Snijders, H. Hardeman, J.A, Dirkse, J.A. Belderbos, K.Peper, A.T. Smit en H.W. Nieuwerf en mevrouw B.J. Barkmeijer, allen te Doorn. Uit Leersum de heren H. van Brenk en R. Zaaijer. Verder mevrouw P. Vink-Vreugdenhil uit Amerongen en uit Driebergen-Rijsenburg de heer B. van Lierop en de dames G.M. Zwarts-Oostergo en C.M. Le Clercq-Veerman.

Onder hen is ook CDA raadlid Peter Kranenburg, net als Bob van Lierop een man met een groot sporthart. Peter gefeliciteerd.

 

VVD Utrechtse Heuvelrug

Bestuur en fractie.

 

 

 

 

Raadslid van de week; Judith van Roy

VVD VVD Utrechtse Heuvelrug 21-04-2020 00:12

Raadslid Judith van Roy uit Amerongen is deze week te zien in de rubriek raadslid van de week bij de Nederlandse vereniging voor raadsleden. Zie hieronder het artikel;

https://utrechtseheuvelrug.vvd.nl/nieuws/39117/raadslid-van-de-week-judith-van-roy
 

Naam: Judith van Roy Raadslid in de gemeente: Utrechtse Heuvelrug Raadslid sinds: maart 2018 Partij: VVD Hoofdberoep: Operations Director Twitter: Judith van Roy Facebook: Judith van Roy  LinkedIn: Judith van Roy

 

Waarom bent u raadslid geworden?

 

In plaats van aan de zijlijn commentaar te leveren, wil ik graag op een oprechte, open en actieve wijze bijdragen aan een veilige en stabiele samenleving. Er is behoefte aan doeners in plaats van schreeuwers. Ik ben zo’n doener.

 

En ik zou de politiek iets minder politiek willen maken, doorzichtiger, met een open manier van besturen om op die manier het vertrouwen in de politiek te herstellen. We moeten echter ook eerlijk zijn, zowel naar ons zelf als naar de kiezers, en dus ook minder populaire besluiten durven nemen, zolang we maar goed uitleggen en communiceren waarom die nodig zijn.

 

De gemeenteraad is het hoogste politieke orgaan. Beleeft u dat ook zo?

 

Ja en nee, ik merk namelijk wel een bepaalde spanning. Het college staat tussen de raad en ambtelijke organisatie en moet met beiden werken en heeft dus een belang bij een goede verhouding en werksfeer. Verder is de raad over het algemeen reactief, in de zin dat er weinig initiatieven van de raad uitgaan. Bovendien is het lastig om de vinger echt achter zaken te krijgen. We moeten het doen met informatie die het college en de ambtelijk organisatie aandraagt, maar beseffen tegelijkertijd dat dit geen 100% objectieve informatie is. Beiden hebben belangen en zullen, bewust of onbewust, proberen de raad een bepaalde kant op te sturen.

 

We zitten in de tweede helft van de raadsperiode. Wat zijn uw doelen om het restant van de raadsperiode tot een succes te maken?

 

Voor de coronacrisis had ik gezegd, het verder op orde brengen van de gemeentelijke financiën en verlagen van onze schuldenlast, maar nu moeten we realistisch zijn en eerst maar eens afwachten hoe we door deze crisis komen. Daarna de stand van zaken opmaken en aan de hand daarvan bepalen wat de prioriteiten worden voor de komende 2 jaar.

 

 

 

De kunst is om niet te verdwalen in de details en om te focussen op wat echt belangrijk is.

 

 

 Gemeenteraden reserveren minder dan 1 procent van het gemeentelijk budget voor opleiding, onderzoek (Rekenkamer, accountant) en ondersteuning (griffie) door en voor de raad. Is er door uw raad voor opleiding, onderzoek en ondersteuning voldoende gereserveerd?  

Ik weet zo uit mijn hoofd niet hoeveel wij hieraan uitgeven, maar op dit moment ben ik tevreden met de manier waarop de rekenkamer en griffie functioneren.

 Waar ziet u eventuele mogelijkheden tot verbetering van de ondersteuning van raadsleden door de griffie(r)?  

Hier zie ik met name mogelijkheden voor de griffie om op regionaal niveau een rol te spelen bij het tot stand komen van structureel overleg met betrekking tot de regionale samenwerkingsverbanden.

 Wat is volgens u nodig om de gemeenteraad krachtiger en relevanter te maken?  

De kracht van de gemeenteraad is de kracht van het individu.

 

Het is dus belangrijk dat er voldoende goede (kandidaat-)raadsleden zijn. De gemeentelijke politiek heeft een suf imago. Daarnaast bestaat het beeld dat raadslid zijn heel veel tijd kost. Zo dacht ik er zelf tot een paar jaar geleden ook over, maar het tegendeel is waar; het is interessant, helemaal niet saai en je kan echt iets bijdragen. En ja, het kost tijd, maar die kun je buiten de vergaderingen om zelf indelen en je bepaalt zelf hoeveel tijd je ergens insteekt. De kunst is om niet te verdwalen in de details en om te focussen op wat echt belangrijk is.

 Steeds meer beslissingen vinden plaats in regionale samenwerkingsverbanden. Hoe zou u de controle en invloed van de raad op regionale samenwerkingsverbanden willen verbeteren?  

In praktijk zie ik dat kadernota’s, begrotingen en begrotingswijzigingen van regionale samenwerkingsverbanden worden aangenomen, omdat andere raden dat ook al gedaan hebben en het niet veel nut heeft om dat als enige niet te doen. Wanneer je echter met raadsleden van andere gemeenten hierover praat blijkt dat zij vaak dezelfde vragen en opmerkingen hebben.

 

Het is dus belangrijk voor het democratische proces dat wij als raden regionaal gaan samenwerken. Hiertoe zie je al een aantal initiatieven zoals bijvoorbeeld de Raadskring Regio Rivierenland, welke ik met grote belangstelling volg. In navolging daarvan zullen wij in de Utrechtse Heuvelrug ook een aantal moties indienen om de regionale samenwerking te bevorderen en deze moties ook delen met de andere gemeenten van onze regionale samenwerkingsverbanden.

 

Ik vraag me echter wel af of dat zoiets niet ‘wettelijk’ geregeld zou moeten worden, in plaats van het initiatief hiertoe over te laten aan raadsleden en/of griffies.  

 De Regionale Energiestrategie (RES) is een belangrijk en complex dossier. Hoe zorgt u ervoor dat u als raadslid bepaalt wat er nodig is in het RES-proces?  

Dit onderwerp maakt geen deel uit van mijn portefeuille, maar ik heb begrepen dat het landelijke klimaatakkoord de kaders heeft bepaald en de RES de tijdslijnen. Wij zorgen voor de lokale invulling van het akkoord in overleg met de buurgemeenten. De invloed van de raad op het proces zelf is gering.

 Elke gemeente geeft op haar eigen manier invulling aan burgerparticipatie. Kunt u het beste voorbeeld uit uw gemeente geven?  

Ik vind participatie een lastig onderwerp, omdat ik in de praktijk zie dat over het algemeen de mensen die het ergens niet mee eens zijn mee willen praten, of als het om ruimtelijke onderwerpen gaat: de 'not in my backyards'. Daardoor krijg je als raad een scheef beeld van de situatie. Het lastige aan participatie is om ervoor te zorgen dat je alle partijen aan tafel krijgt, dat moet proactief. Niet alle inwoners hebben echter zin in participatie, ze hebben daar bijvoorbeeld geen tijd voor en geven aan dat ze tijdens de verkiezingen toch hun keuze al gemaakt hebben.

 

Daarnaast kun je nooit iedereen tevredenstellen en moet je als raad dus een keuze durven maken. Daar moeten we niet voor weglopen. Ik heb nu echter het idee dat er regelmatig onder druk van de grootste schreeuwers keuzes worden gemaakt.

 Welk kenmerk van de huidige lokale democratie vindt u belangrijker? Participatie van inwoners of representatie door vertegenwoordigers?  

In principe zijn raadsleden door participatie gekozen vertegenwoordigers. Als raadslid vertegenwoordigen wij dus de inwoners die op ons gestemd hebben. Zoals bij de vorige vraag aangegeven, vind ik participatie een lastig onderwerp. Het gaat er eigenlijk ook vanuit dat je als raadslid geen actief contact hebt met je achterban en dus niet weet wat er speelt.

 De keuze voor een directe verkiezing van de burgemeester door de raad of de inwoners is een stap dichterbij gekomen. Als de burgemeester direct gekozen zou worden, wat verandert dit dan volgens u aan de verhouding tussen de raad en de burgemeester?  

De gekozen burgemeester heeft een politiek belang en is dus niet meer onpartijdig. Ik verwacht dus dat een gekozen burgemeester meer invloed zal proberen uit te oefenen op de raad en ambtelijke organisatie om op die manier zijn ‘agenda’ uit gevoerd te krijgen, en de kans op herverkiezing te vergroten. Daar zal de raad dan extra alert op moeten zijn maar misschien wel het meest belangrijke punt is: Wie controleert de burgemeester dan?

 Wat is volgens u de waarde van diversiteit voor de raad en het raadswerk?  

De raad dient een afspiegeling te zijn van de maatschappij zodat de belangen van iedereen meetellen en meegewogen worden.

 Stelling: Agressie, intimidatie of geweld tegen één raadslid is een aanval op de gemeenteraad. Bent u het hiermee eens?   

Oneens – Deze stelling is te zwart/wit, dat ligt geheel aan de situatie en context.

 

Wanneer dit gebeurt naar aanleiding van een uitspraak van iemand als raadslid dan ja, dan is dit een aanval op de hele gemeenteraad. Echter wanneer een raadslid het willekeurige slachtoffer is van bijvoorbeeld intimidatie of geweld dan zie ik dit niet als een aanval op de hele raad. Daarbij wil ik wel duidelijk stellen dat ik elke vorm van agressie, intimidatie of geweld tegen wie dan ook afkeur.

 Digitalisering speelt een steeds groter wordende rol in de samenleving. Welke kansen biedt digitalisering volgens u voor de lokale democratie?   

Met de goedkeuring van de spoedwet om digitaal te kunnen vergaderen en stemmen, kunnen we ons werk voortzetten. Ik vind dat een goede zaak omdat we er nu voor kunnen zorgen dat het democratische proces zoveel mogelijk doorgaat. Ik heb stiekem de hoop dat we door digitaal te vergaderen, efficiënter kunnen werken, en dus minder tijd kwijt zijn aan vergaderen en meer tijd ‘buiten’ door kunnen brengen. Wat mij betreft zou dit dan altijd mogelijk moeten zijn. Verder zie ik mogelijkheden om op een snelle en efficiënte manier inwoners te consulteren.

 De spoedwet die digtiale besluitvorming tijdelijk mogelijk maakt is recentelijk aangenomen. Wat zijn u ervaringen met digitaal vergaderen en besluiten?  

Wij beginnen eigenlijk deze week pas echt met digitaal vergaderen. Ik heb a.s. donderdag mijn eerste digitale commissievergadering en de eerste digitale raad staat gepland voor begin mei.

 

Zelf heb ik geen moeite met digitaal vergaderen. Ik ben vanuit mijn werk eigenlijk niet anders gewend en hoop dat we als raad digitaal mogen blijven vergaderen (en besluiten) na afloop van de crisis, omdat ik denk dat dat veel efficiënter is.

 Hebt u al besloten om bij de volgende verkiezingen door te gaan als raadslid?  

Ja, ik wil heel graag nog een periode door en hoop dat de kiezers en fractie daar ook zo over denken!

 Kunt u een voorbeeld geven van een succes van uw gemeenteraad waar u trots op bent?  

Dit vind ik een lastige vraag. Ik ben er bijvoorbeeld trots op dat we een meerderheid van de raad hebben kunnen overtuigen om de door het college voorgestelde OZB verhoging voor 2020 van 17% terug te brengen naar 12%. Nog veel te veel maar op dat moment het maximaal haalbare. Dit zie ik echter niet als een succes van de (hele) raad, omdat een aantal partijen daar heel anders over dachten en het hard werk was om een meerderheid te vinden.

 Wat is uw belangrijkste advies voor nieuwe raadsleden?  

Neem de tijd om je in te lezen, probeer te achterhalen wat er in grote lijnen gebeurd is op jouw portefeuilles in de jaren voorafgaand aan je raadslidmaatschap. Zorg dat je je goed voorbereidt op vergaderingen en debatten. Het helpt mij altijd om vooraf te bedenken welke argumenten andere partijen naar voren zouden kunnen brengen en daar dan mijn antwoord al voor klaar te hebben.

 

En misschien wel het belangrijkste: blijf je zelf en heb plezier.

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.