Laat helder zijn: De VVD staat voor het
bieden van ruimte aan ondernemers, is van mening dat strandbungalows
zorgen voor een nieuwe toeristische doelgroep en gelooft dat dit
zorgt voor meer verblijfstoerisme in Zandvoort. Broodnodig voor het
toerisme en daarmee voor meer banen voor hardwerkende Zandvoorters.
De stem tegen dit huidige collegevoorstel is dan ook niet een stem
tegen het idee van strandbungalows, maar tegen de manier waarop het
college dit wil bereiken. De VVD gelooft niet meer dat
strandbungalows op deze manier bereikt kunnen worden. Door de
handelswijze van de afgelopen 2 jaar is het draagvlak onder
omwonenden compleet weggevallen.
Even terug in de geschiedenis. In 2013
stelt de gemeenteraad de nota verblijfsaccomodaties vast. Met deze
nota wil de gemeente het verblijfstoerisme vooruit helpen, onder
andere door strandbungalows toe te staan. In eerste instantie door 24
bungalows te plaatsen op het bufferstrand. Na een amendement van de VVD besluit
de gemeenteraad dat kleinschalige bungalows ook mogelijk moeten zijn
bij de huidige paviljoens, na toetsing van onder andere het
draagvlak. Volgens het bestemmingsplan is overnachten op het strand
niet toegestaan. In de nota wordt aangegeven wanneer van dit
bestemmingsplan kan worden afgeweken: de zogeheten toetsingscriteria.
Een tijd later, inmiddels zit er een
nieuw college, dient het eerste paviljoen een aanvraag in voor een
zestal strandbungalows. Er ontstaat kritiek bij omwonenden: hen is
niks gevraagd. Het College krijgt koudwatervrees en besluit de
vergunningaanvraag te weigeren. Volgens het College is er te weinig
participatie geweest over de toetsingscriteria en zouden die moeten
worden ingetrokken, om na een nieuw participatietraject opnieuw te
worden vastgesteld. De VVD is hier kritisch over. Een eerlijke
ondernemer, die meent te voldoen aan alle geldende regels en
criteria, wordt zwaar gedupeerd. Maar ook de omwonenden wordt geen
recht gedaan. Hen zou per locatie gevraagd worden wat zij er van
vinden. Dit is door het College ten onrechte nooit gedaan. Dit hoewel
de tekst van het amendement uit 2013 duidelijk maakt dat
strandbungalows mogelijk moeten zijn ‘met raadpleging vooraf van
alle betrokkenen ter zake.’
Het participatietraject over de nieuwe
toetsingscriteria verloopt niet goed. Veel omwonenden zijn ronduit
tegen de komst van elke strandbungalow, anderen willen bepaalde
stranddelen uitsluiten. Dit gaat veel verder dan de inhoud van de
toetsingscriteria, waar het traject over zou gaan. Het College vraagt
de gemeenteraad of ook deze input mag worden gebruikt bij een nieuw
voorstel. Dit lijkt sympathiek, maar is niet goed voor het
participatietraject. Immers; als bekend was dat de participatie ook
mocht gaan over zonering en het hele principe van strandbungalows,
waren er wellicht mensen komen inspreken die nu thuis waren gebleven.
Of hadden insprekers zich anders voorbereid. Het College had op dit
moment een nieuw participatietraject kunnen starten, zodat elke
inspreker weet waar hij of zij aan toe is. Helaas nam men die
suggestie van de VVD niet over. Door o.a. dit onjuist verlopen
participatietraject verliest de VVD op dit moment het vertrouwen in
het realiseren van de strandbungalows. Een ruime meerderheid aan
partijen is dat tijdens een commissievergadering met de VVD eens. Na
een korte schorsing en overleg in de achterkamertjes zijn de
coalitiepartijen CDA en OPZ plots wel weer voor de verdere uitwerking
van een voorstel door het College.
Dat voorstel ligt nu voor. De 24
bungalows op het bufferstrand worden geschrapt en voor de rest van
het strand geldt een aangepaste zonering. Sommige strandtenten mogen
wel, en andere niet. Dit tast het gelijkheidsbeginsel aan. Volgens de
VVD is het van belang dat elke ondernemer gelijke kansen heeft, een
gelijk speelveld. Door bepaalde stranddelen op voorhand uit te
sluiten, blijft er van dit ‘gelijke speelveld’ niks over. Dit is
een belangrijke reden waarom de VVD tegen het voorstel is.
Een andere reden is dat met de
belangrijkste bezwaren van insprekers niets is gedaan in de
toetsingscriteria. Zo is bijvoorbeeld geen eis opgenomen over een
maximaal aantal vervoersbewegingen. Ook is geen voorwaarde gesteld
over bijvoorbeeld 24-uurstoezicht. Door in de toetsingscriteria niet
tegemoet te komen aan enkele van de grootste zorgen, heeft het
College een kans laten lopen het draagvlak te doen toenemen. Dit
terwijl draagvlak essentieel is bij dit soort controversiële
beslissingen. Ten slotte is nog steeds nagelaten de eis uit het
amendement uit 2013, raadpleging van betrokkenen vooraf, te
verwerken. Omwonenden worden dus in de toekomst niet meer
geraadpleegd, waarmee de aanleiding voor deze hele discussie niet is
opgelost.
Doordat het draagvlak onder omwonenden
vrijwel ontbreekt en het College onvoldoende heeft gedaan dit te
vergroten, door een onduidelijk en zwalkend proces, door het ontstaan
van willekeur en door het nog steeds niet raadplegen van omwonenden
per locatie kan de VVD niet anders dan concluderen dat het College
gefaald heeft in het realiseren van strandbungalows. En zijn we na drie jaar weer terug bij af.
Volgens de VVD
kan dit voorstel dan ook het beste de prullenmand in. College en raad
zullen moeten nadenken hoe nu verder. Wat de VVD betreft blijft de
ambitie om strandbungalows op het strand te realiseren. Dit kan het
beste door het proces opnieuw te starten en hierbij de ‘koninklijke
weg’ te bewandelen. Geen nota meer om af te wijken van het
bestemmingsplan, maar het wijzigen van het bestemmingsplan zelf. Door dat
traject te volgen, nemen we alle belanghebbenden, ondernemers en
omwonden, serieus. Bovendien is het beleid daarna grondiger
verankerd, waardoor zowel ondernemers als omwonenden weten waar aan
ze toe zijn.