Nieuws van VVD in Eindhoven over D66 inzichtelijk

2 documenten

De Ruit 2.0: terug op de agenda!

VVD VVD D66 PvdA Eindhoven 17-03-2018 08:45

De lange files op de ring en de Kennedylaan zijn een doorn in het oog. Het verkeer van Eindhoven van en naar Helmond moeten over een nieuwe weg! Tom Meylink, Monique List, Gaby Scholder en Hans Spijkerman schreven er een opiniestuk over.

In de aanloop naar de gemeente-raadsverkiezingen op 21 maart gonst het; willen we de Ruit rond Eindhoven weer op de politieke agenda? Ja, zeggen de Eindhovense en Nuenense VVD met overtuiging.

Veel van onze inwoners staan regelmatig in de file, omdat de oost-west-verbindingen drukker worden. Verkeer op de Eindhovense Kennedylaan en de rondweg staat vaker en langer vast richting Nuenen en Helmond en in de ochtend in omgekeerde richting. De Eindhovense rondweg aan de oostkant kan het verkeer uit het zuiden nauwelijks nog aan. De Nuenense Smits van Oyenlaan en Europalaan en A270/Helmondweg zijn in beide richtingen overvol. De N615 krijgt groot onderhoud, maar de stroom (vracht)verkeer wordt ook daar langer, mede door de economische groei. Na een ongeval op de A2, N2 of A67, zoals afgelopen donderdag, is de verkeerschaos enorm.

BereikbaarheidsakkoordEven terug in de tijd. In 2014 draaiden, ook in Eindhoven, de politieke verhoudingen en was een meerderheid van PvdA, D66, SP en GL tegen de plannen om de wegenruit rond Eindhoven te voltooien. Het plan voor de noordoost-randweg sneuvelde en werd vervangen door het regionale Bereikbaarheidsakkoord. Inzet op smart mobility en gebruik van verschillende vervoerswijzen was de kern. Prachtige ambities, mooie woorden, maar vier jaar later is maar bar weinig gerealiseerd. De geplande quick wins in 2018 zijn stukjes snelfietspad tussen Eindhoven en Helmond, die nog lang geen fietsroute vormen, en het stimuleren van deelauto's... Duizenden kratjes bier uit Lieshout laten zich niet verplaatsen per fiets. Daarbij komt dat vanaf 2019 nog aanvullend geld nodig is.

Volgens de kosten-batenanalyse uit 2014 was de Ruit de beste oplossing voor de filedruk op de rondweg en de luchtvervuiling. Hiervoor biedt het Bereikbaarheidsakkoord nauwelijks oplossingen.

In Nuenen werd de gemeentelijke mobiliteitsvisie kortgeleden besproken in de gemeenteraad. De leefbaarheid komt steeds meer onder druk te staan omdat het doorgaande verkeer het dorp als het ware in delen splitst. Voor de Nuenense VVD heeft het prioriteit het doorgaande verkeer buiten de bebouwde kom te krijgen. Door alle drukte worden bedrijventerreinen als Eeneind slecht bereikbaar. En dat betekent dat de optie randweg Nuenen-Oost actueel blijft en een mogelijke verbinding ten noorden van het kanaal tussen de A58 en de N279.

TopWe zijn de economisch snelst groeiende regio, we willen in de top van Europese kennis- en innovatieregio's blijven en het aantal inwoners stijgt. We willen betere spoorverbindingen om in één uur op Schiphol, in Düsseldorf of in Brussel te zijn. Wij zijn blij dat er geld komt om de A2, A58 en A67 te verbreden en 20 miljoen euro voor de ontwikkeling van het NS-station in Eindhoven tot internationaal knooppunt. Maar we kunnen de (vracht)autobereikbaarheid in onze regio niet vergeten! Het goederenvervoer blijft groeien en niet iedereen kan of wil met het openbaar vervoer. We gaan schoner rijden, maar laten onze auto niet staan. Zonder maatregelen worden de files langer en de luchtkwaliteit slechter.

Steden worden slechter bereikbaar, dat ervaar je dagelijks in Eindhoven. Meer verkeer en wegen die worden afgesloten of versmald leiden tot opstoppingen, onveilige verkeerssituaties en een slechtere luchtkwaliteit. De voorbeelden Europalaan, Vestdijk, Aalsterweg, Hertogstraat zijn bekend. De VVD Eindhoven wil dat wegen naar de binnenstad gebruikt worden voor bestemmingsverkeer en niet als doorgangsroute van zuid naar noord. Dan moet er wel een alternatief zijn. Geen wegen sluiten als er geen alternatief is, zoals nu gebeurt. De Eindhovense rondweg aan de oostkant is nu te druk om het verkeer te verwerken dat niet in de binnenstad moet zijn, plus al het verkeer dat eigenlijk om de stad heen moet worden geleid. Door het ontbreken van de Ruit neemt de druk op de rondweg toe en daarmee de druk op het gebied binnen de rondweg. Daar heeft ook de binnenstad last van.

SluipverkeerVanuit Nuenen is er veel (sluip)verkeer. Gezamenlijk willen we werken aan betere doorstroming. Dat geldt ook voor de geluidsoverlast en verslechterde luchtkwaliteit op bijvoorbeeld de A270: een gezamenlijke aanpak, mogelijk met de provincie.

Het is dus niet raar dat het weer gonst dat de Ruit opnieuw op de bestuursagenda moet komen. En niet alleen in Eindhoven of Nuenen. Het is een regionaal bereikbaarheidsprobleem.

Wat ons betreft wordt dat een Ruit 2.0 in een kleine of grotere vorm. Slimme innovaties gaan ons in de toekomst vast helpen, maar we kunnen onze ogen niet sluiten voor de capaciteit van de wegen aan de oostkant van Eindhoven.

Opinie: de gemeentelijke financiën

VVD VVD D66 PvdA Eindhoven 27-10-2017 02:52

Afgelopen dinsdag kwam het college (PvdA, D66, SP en GL) met twee belangrijke documenten naar buiten. Het eerste was de tussentijdse rapportage; oftewel: waar staan wij financieel per 1 oktober 2017? Het tweede stuk was de beantwoording van de technische vragen van raadsleden over de begroting voor 2018. De tussentijdse rapportage liet zien dat de gemeente Eindhoven bovenop het tekort van minimaal 40 miljoen, nog eens 10 -15 miljoen extra kan verwachten. Al met al zal er dan een tekort ontstaan van 40 tot 60 miljoen. Let wel, dit is een tekort dat overblijft nadat alle potjes, reserves etc. al door dit college leeg zijn geplunderd. Voor onze inwoners betekent dit dat er in drie jaar tijd per inwoner 540,- teveel is uitgegeven.

De VVD heeft de afgelopen jaren steeds gevraagd naar een helder financieel beleid en duidelijke voorwaarden waarop het college de stad wil besturen. De begroting voor 2018 is het laatste belangrijke document van het zittend college en geeft aan wat ze bereikt hebben en wat ze achter laten voor een nieuw college.

De begroting liet zoveel open einden zien, dat de gemeenteraad gezamenlijk meer dan 300 vragen heeft moeten indienen. En alweer blijkt dat er op de sociale uitgaven geen enkele rem zit, de bezuinigingen niet gehaald worden, sterker nog; het tekort loopt verder op. DeVVD heeft aangegeven dat de voornaamste oplossing is om plafonds in te stellen binnen het sociaal domein, daarnaast willen wij meer grip op de contracten en woekerwinsten tegengaan bij zorgaanbieders. De sturing ontbreekt volledig en nog steeds is het college niet in staat om inhoudelijk antwoord te geven op de vraag of de juiste zorg wel aan de juiste mensen wordt gegeven. Een beschamend resultaat, waar de wethouder haar verantwoordelijkheid nu echt dient te nemen.

In het kort komt het er op neer dat dit college 90% van de inwoners laat opdraaien voor het tekort van 42 miljoen. De gevolgen zijn zeer groot:ongekende OZB-verhogingen, parkeertarieven stijgen, bouwleges gaan omhoog en nog slechter, toekomstige belangrijke investeringen in de stad gaan in de ijskast. Dinsdag werd pijnlijk duidelijk dat dit college zelf aangeeft dat zede zaken niet kan oplossen en dat zij de oplossingen overlaat aan een nieuw daadkrachtiger college. Het voltallig college is verantwoordelijk voor deze puinhopen, waarbij de normale keuze om de wethouder financiën het vetorecht te geven om onverantwoorde uitgaven tegen te houden bewust niet is genomen en ook niet werd geaccepteerd. De VVD vindt dat alle individuele wethouders hun verantwoordelijkheid hadden moeten nemen en volledig eigenaarschap van de grote financiële problemen hadden moeten tonen. Geen enkele wethouder heeft blijk gegeven om op korte termijn politiek moeilijke keuzes te maken.

De tweede zeer pijnlijke conclusie is die van arbeidsparticipatie. De werkeloosheid daalt in onze regio sterk, de economische groei in de Brainport regio is een voorbeeld voor heel Nederland. Helaas kan dit college geen enkele invulling geven aan de ambitie om ook de mensen in de bijstand aan een baan te helpen. Jawel, er is nu een trendbreuk opgetreden, dit wil zeggen, eindelijk gaan er meer mensen uit de bijstand dan er ingaan. Maar als we dan naar de cijfers kijken zijn dat er maar een paar! Een trendbreuk betekent voor de VVD een belangrijke ontwikkeling, zodat we kunnen zeggen dat vele mensen in de bijstand nu ook een baan hebben gevonden. Dit college kan zoiets niet zeggen. Het pappen en nathouden van deze groep heeft een dusdanig effect dat thuiszitten lonend is en werken niet. En weer mogen 90% van onze inwoners betalen voor deze politieke keuze. Kosten: 11 miljoen extra!

De stad Eindhoven heeft vele mogelijkheden en zeker als we de regio Brainport als voorbeeld mogen nemen. Bij onze nieuwe status als mainport, 1 van de drie belangrijkste economische gebieden in Nederland, mogen we ook verwachten dat er een college zit dat invulling geeft aan deze status. Helaas moeten wij na 3,5 jaar links afbraakbeleid constateren dat onze mainport status ontkracht wordt door de slechte financiële situatie.Dat het college oproept om meer geld vanuit Den Haag naar Brainport te sturen is zeker juist. Onze regionale functie, onze economische uitstraling en onze innovaties zijn een voorbeeld voor heel Nederland en zelfs voor heel de wereld.Daar hoort een goed voorzieningenniveau bij, zoals een muziekcentrum, een bruisende (binnen)stad met mooie evenementen zoals de DDW en goede sportaccommodaties. Maar bij deze ambities behoort ook een goed functionerend college, dat sterk en daadkrachtig invulling kan geven aan onze status. Dit college heeft bewezen dat ze dat niet kan en voor de komende 8 jaar andere colleges opzadelt met de zeer slechte uitvoering van haar eigen beleid. De VVD zal zonder enig plezier terugkijken op deze 4 jaar. Het politieke wanbeleid zonder op tijd in te grijpen blijft niet alleen binnen het stadhuis zichtbaar,maar is voor al onze inwoners de komende jaren zichtbaar en voelbaar in de portemonnee.

Voor de VVD is het tijd om de balans op te maken. De bereikbaarheid van de stad is aanzienlijk achteruitgegaan, de financiële situatie verslechtert per jaar met 42 miljoen euro, het voorzieningenniveau is sterk gedaald, de luchtkwaliteit in de stad is niet verbeterd en van de ambities om de stad te verduurzamen is ook niets terecht gekomen. Daarnaast zijn de lasten voor de inwoners van Eindhoven sterk gestegen en krijgen de ondernemers, die de grote economische groei mogelijk hebben gemaakt nog een afscheidscadeautje: een OZB-verhoging van minimaal 12%, oplopend tot 30%.

Marcel OosterveerRaadslid Eindhovense VVD

<!-- /* Font Definitions */@font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;}@font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:8.0pt; margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:Calibri; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:NL;}.MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:11.0pt; mso-ansi-font-size:11.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:Calibri; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:NL;}.MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:8.0pt; line-height:107%;}@page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:72.0pt 90.0pt 72.0pt 90.0pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;}div.WordSection1 {page:WordSection1;}-->

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.