Nieuws van BREDA'97 inzichtelijk

14 documenten

Ontsluitingsweg Roosberg, Bouwloods Ulvenhout en snelheidscontroles zijn aangenomen moties van Breda'97

BREDA'97 BREDA'97 GroenLinks CDA VVD PvdA Breda 18-11-2019 12:57

Tijdens de begrotingsbehandeling van de gemeente Breda voor 2020 zijn een aantal door Breda'97 gemaakte moties en moties die Breda'97 mee ingediend heeft aangenomen door de gemeenteraad.

Breda'97 had een motie ingediend voor een snelle aanpak van de ontsuitingsweg bij sportpark de Roosberg. Ook het CDA had een vergelijkbare motie. Door één motie in te dienen werd deze ingediend door Breda'97, CDA en VVD aangenomen door de Raad.Volgens de motie moet er een oplossing komen in 2020 of 2021.

Breda'97 heeft de motie "Lobby Verkeerscontroles naar gemeenten" ingediend. Deze werd medeondertekend door de PvdA en Groen Links. Wij stelen voor een lobby richting regering op te starten met het doel snelheidscontroles ook door handhaving uit te laten voeren. Ter financiering hiervan de opbrengsten van de verkeersboetes aan de gemeente toe te bedelen. De reden hiervoor is dat de politie te weinig capaciteit heeft om op regulieren wijze snelheidscontroles  uit te voeren op kritische wegen. De motie is aangenomen.

In de bijdrage van Breda'97 heeft Peter Vissers maar weer eens aandacht gevraagd voor de vervanging van de bouwloods aan de Slotlaan. Deze moet wijken voor woningbouw. Al vele jaren geleden zijn er toezeggingen door de politiek gedaan dat dit probleem opgelost zou worden voordat de oude loods niet beschikbaar zou zijn. Het lijkt er op dat er op korte termijn positieve ontwikkelingen te verwachten zijn.

Ook het collectief bouwen is weer aan de orde gekomen Het CDA heeft gesteund door Breda'97 het initiatief genomen tot de motie "Zo komt CPO van de grond"Zo komt CPO van de grond". De motie draagt het college op dat  CPO niet als sluitpost gezien mag worden en het college moet een maximale inspanning leveren om betaalbare grond op de juiste plaats voor CPO beschikbaar te krijgen met als doel starters en ouderen de kans te gunnen om in de eigen wijken en dorpen te kunnen blijven wonen.

100 km op de snelwegen rond Breda goed voor mens en milieu

BREDA'97 BREDA'97 Breda 01-11-2019 09:56

Het kabinet zoekt stikstofruimte om bouwplannen uit te voeren en gaat volgens BNdeStem de maximum snel omlaag brengen.

De stikstof en fijnstofconcentraties in en rond de gemeente Breda zijn te hoog. Het Natura 2000 gebied Ulvenhoutse Bos dient beschermt te worden. Maatregelen zijn nodig om de uitstoot van stikstof en fijnstof omlaag te brengen. Daarnaast willen we in Breda 6000 woningen bouwen en hebben daarvoor vermindering van de stikstofuitstoot nodig om dit te realiseren.

De wijken en dorpen die liggen aan de snelwegen rond Breda hebben daarnaast ook geluidsoverlast van deze snelwegen. Enkele wijkraden hebben aangegeven dat ze voorstander zijn van verlaging van de maximum snelheid op de snelwegen naar 100 km.

Nu is het rijk verantwoordelijk voor het beleid op de snelwegen, maar dat wil niet zeggen dat de gemeenten geen inspraak hebben.

Breda'97 roept het college door middel van onderstaande vragen op hiervan gebruik te maken:

Is het college het met Breda’97 eens dat de uitstoot van stikstof en fijnstof omlaag moet?

Is het college het met Breda ’97 eens dat het omlaag brengen van de maximum snelheid naar 100 km voor alle snelwegen rond Breda hiertoe een bijdrage kan leveren?

Is het college het met Breda ’97 eens dat een snelweg door een Natura 2000 gebied met een maximum snelheid van 130 km in strijd is met het beschermen van dit Natura 2000 gebied?

Is het college bereid om op korte termijn aan de regering voor te stellen om de snelheid van de snelwegen rond Breda te verlagen naar 100 km?

Breda heeft over 2018 een tekort van 8 miljoen en in de nabije toekomst nauwelijks geld voor investeringen.

BREDA'97 BREDA'97 Breda 21-06-2019 09:58

Breda'97 vindt dat het jaarverslag van de gemeente Breda over 2018 moeilijk leesbaar is. Een motie van Breda'97 in 2018 om het college aan te zetten tot een duidelijker leesbaar stuk te komen heeft niet veel geholpen. Dat het een hardnekkig probleem is blijkt wel uit een rapportage uit 2011 van de Rekenkamer die zich hierover ook al beklaagde.

Alhoewel het college vindt dat Breda er financieel er goed voorstaat is Breda'97 het daar in ieder geval niet mee eens.

Wij worden hierin gesteund door de Rekenkamer en door de externe accountant. Normaal gesproken verwacht je dat in goede economische tijden de financiële positie van de gemeente verbeterd zodat er bij een komende crises wat meer vlees op de botten zit.

Niet in Breda, daar stijgt het bedrag dat geleend wordt en daalt de solvabiliteit. Dit gevoegd bij het feit dat er voor investeringen, na de keuze van de huidige coalitie voor de Nieuwe Mark (ongeveer 25 miljoen) en een uitgebreide topsporthal (ongeveer 24 miljoen) geen geld meer is voor nieuwe investeringen. Als je dan bedenkt dat er een Bavel een grote behoefte is aan een multifunctionele (sport) accommodatie die de huidige Huif moet vervangen en ook plaats moet bieden aan grote verenigingen en bijvoorbeeld carnaval en muziekuitvoeringen en dat in Princenhage sporthal de Doelen vervangen moet worden, dan kun je op je vingers natellen dat de financiering hiervan moeilijk wordt.

Breda'97 pleitte dan ook voor een heroverweging over de noodzaak van de aanleg van de Nieuwe Mark en of de topsporthal nu al uitgebreid moet worden met een onrendabele atletiekhal. Om nog maar niet te spreken van een kostbaar evenement als het songfestival.

Laten we eerst een zorgen dat de faciliteiten voor de inwoners van Breda op orde zijn voordat we beginnen aan allerlei grote prestigeprojecten.

Verbreding A58

BREDA'97 BREDA'97 Breda 18-01-2019 19:20

Vandaag hebben Peter Vissers en Jos van Etten met Wethouder Boaz Adank gesproken over de verbreding van de A58 tussen knooppunt Galder en knooppunt Annabos.

Breda ‘97 wilde van de wethouder weten wat de prioriteiten van de gemeente zijn voor deze verbreding richting Rijkswaterstaat. Dit omdat het tijdens de presentaties van de Dorpsraden van Bavel en Ulvenhout met de vereniging Markdal in november onduidelijk was of de gemeente dezelfde prioriteiten heeft als de genoemde verenigingen.Uiteraard zitten er ook verschillen tussen de prioriteiten tussen deze clubs maar allen willen op zijn minst geen verslechtering van de huidige situatie en liefst een verbetering.

Wethouder Adank gaf aan dat de volgorde van prioriteiten van de gemeente is 1. Verbreding van de A58 en beter doorstroming bij de knooppunten 2. De mens of te wel geen verhoging van de geluidsoverlast en de uitstoot van schadelijke stoffen en 3. Milieu dieren en planten.

Een prioriteitsstelling die wij kunnen onderschrijven.

De uitgangspunten van Rijkswaterstaat sluiten hier tot nu toe niet bij aan, omdat zij de verbreding van de A58 binnen het bestaande budget uit moeten/willen voeren.

De gemeenten Breda en Alphen Chaam trekken samen met de provincie op om Rijkswaterstaat tot betere keuzes te laten komen.

Dit zal niet gemakkelijk zijn maar de druk op Rijkswaterstaat is al opgevoerd om tot de gewenste resultaten te komen.

Wij wachten af en zullen de voortgang blijven volgen

Slechte fietspaden aan de Allerheiligenweg worden pas in 2021 aangepakt

BREDA'97 BREDA'97 Breda 17-01-2019 09:43

Al vele jaren zijn de fietspaden langs de Allerheiligenweg tussen het Valkeniersplein en de Ulvenhoutselaan erg slecht. Zo slecht dat er nu borden staan met het slecht wegdek icoon!.

Op vragen van Breda'97 werd aangegeven dat de fietspaden pas in 2021 wordt aangepakt.

Reden:"Tijdens het programmeren is gebleken dat de werkzaamheden aan de betreffende fietspaden diverse raakvlakken hebben met andere disciplines. Zo hebben de werkzaamheden aan de Allerheiligenweg een directe relatie met de bomen en daarnaast trachten we om de werkzaamheden gezamenlijk uit te voeren met het vervangen/aanpassen van de verkeersregelinstallaties. Deze combinatie van werkzaamheden vraagt om een gedegen afstemming qua budget, belangen en uitvoeringsjaar. Om die reden is de beoogde planning om de werkzaamheden in 2021 gelijktijdig uit te voeren."

Breda'97 begrijpt dat het complex is maar de slechte staat van de fietspaden is niet van vandaag. Deze inventarisatie had minstens 5 jaar geleden al gedaan moeten worden.

Volgens wethouder Bos liggen de veilige comfortabele fietspaden voor de stad Breda op het afgesproken B niveau. Naar onze mening ligt het niveau van de Allerheiligen weg eerder op niveau F tot Z.

De wethouder zegt toe tot 2021 extra klein onderhoud te gaan doen met extra controles tijdens droge en hete periodes "om calamiteiten voor te zijn".

Hopelijk geldt dat ook voor de vele plassen die er liggen bij regen waardoor het al een kunst is met droge voeten over de weg te rijden.

De vraag en het volledige antwoord van wethouder Bos:

Sinds kort staan er op de fietspaden langs de Allerheiligenweg tussen het Valkeniersplein en de Ulvenhoutselaan verkeersborden "Slecht wegdek". Volgens het overzicht onderhoudswerkzaamheden openbare ruimte bijlage https://breda.raadsinformatie.nl/document/6810950/1/Raadsbrief_13092018__inzake_overzicht_onderhoudswerkzaamheden_openbare_ruimte_bijlage worden deze fietspaden pas in 2021 geasfalteerd. Nu zijn deze fietspaden al vele jaren van zeer slechte kwaliteit en het wordt nu ook door de gemeente bevestigd door het plaatsen van deze borden.

In Breda willen we het fietsen bevorderen. Hiervoor is het noodzakelijk dat fietspaden en zeker de doorgaande fietspaden in goede staat van onderhoud zijn. Mijn vraag is daarom of het onderhoud van de fietspaden naar voren gehaald kan worden, waarbij mijn inziens de aanpak zo snel mogelijk dient te geschieden liefst al in 2019.

Reactie:

Het verstrekte overzicht onderhoudswerkzaamheden geeft een beeld van de beoogde projecten in de komende jaren. Deze projecten bevinden zich veelal in de initiatieffase voorafgaand aan een project. De projecten zijn vooral nog monodisciplinair gepland. Hierbij heeft echter nog maar in een beperkte mate een verkenning plaatsgevonden wat de exacte projectscope gaat worden.

Tijdens het programmeren is gebleken dat de werkzaamheden aan de betreffende fietspaden diverse raakvlakken hebben met andere disciplines.  Zo hebben de werkzaamheden aan de Allerheiligenweg een directe relatie met de bomen en daarnaast trachten we om de werkzaamheden gezamenlijk uit te voeren met het vervangen/aanpassen van de verkeersregelinstallaties. Deze combinatie van werkzaamheden vraagt om een gedegen afstemming qua budget, belangen en uitvoeringsjaar. Om die reden is de beoogde planning om de werkzaamheden in 2021 gelijktijdig uit te voeren.

Wij onderschrijven het belang voor veilige comfortabele fietspaden voor de stad Breda. Onze fietspaden liggen overall cfm CROW systematiek op het afgesproken B niveau. In de tussenliggende periode hebben dus wij extra aandacht voor dit specifieke fietspad. Middels klein onderhoud houden wij dit fietspad veilig tot 2021. Daarnaast schouwen wij extra (2- wekelijks),  tijdens droge en hete periodes om calamiteiten voor te zijn.

Onbevredigende antwoorden op vragen over nalatenschap Winterland en openbaarheid over Betoverend Breda

BREDA'97 BREDA'97 Breda 27-10-2018 09:05

Op 12 september heeft Breda'97 vragen gesteld over de nalatenschap van de twee Winterland edities, waarvoor de gemeente Breda meer dan een half miljoen euro aan subsidie verleend had. Met deze subsidies zijn onder andere veel attributen gekocht voor deze evenementen.

Zoals wij al dachten zijn de met subsidiegelden gekochte goederen eigendom van de subsidieontvangers Showdriven BV en de stichting Winterland. Jammer genoeg is Showdriven BV failliet verklaard en over Stichting Winterland zij de diverse berichten die Breda’97 binnen heeft kregen ook niet al te positief.

De wethouder heeft met een van de eigenaren gesproken en die heeft beloofd met het evenement Betoverend Breda in gesprek te gaan over het gebruik van de materialen. De vraag is echter of hij nog eigenaar is vanwege het faillissement. Veel attributen zijn bedrukt met Winterland en kunnen dus niet meer gebruikt worden. Echter er zijn nog genoeg lampen, versieringen etc.  gekocht die wel gebruikt kunnen worden.

Uit reacties die wij op onze vragen kregen van mensen uit het evenementenwereldje begrijpen wij dat zij vragen stellen of deze materialen nog wel bij Showdriven of Winterland zijn. Helaas geeft het college geen antwoord op deze vraag.

Op onze vraag of in de subsidiebeoordeling ook gekeken kan worden naar de kosten die gemaakt worden en die te vergelijken met andere soortgelijke evenementen in de gemeente, zoals Winterwonderbeek, een organisatie die een ijsbaan en kerstmarkt heeft in Prinsenbeek zonder noemenswaardige subsidie, geeft het colege het antwoord dat zij geen aanleiding ziet om een andere werkwijze te hanteren. Indien de afgelopen twee jaar dit wel gedaan was, was er zeker veel minder publiek geld, geld van de inwoners van Breda, besteedt aan Winterland.

Wat Breda'97 betreft onbegrijpelijk. Dat geldt ook voor het antwoord op onze vraag of de aanvraag en verantwoording van de subsidie niet geheim verklaard kan worden. Volgens het antwoord kan de raad zijn controlerende functie uitvoeren door het college om verantwoording te vragen.

En daar zat nou net het probleem de afgelopen jaren. Inderdaad we kregen verantwoording, echter doordat het dossier geheim verklaard werd had de raad wel de informatie maar mocht er naar buiten toe niets over zeggen en werden aanvullende vragen niet of nauwelijks beantwoord.

Breda'97 wil nou juist voorkomen dat we weer terecht komen in geheimhoudingen en achterdeur praktijken en vraagt om openbaarheid van de besteding van publiek geld.

Breda’97 gaat hier dan ook op korte termijn over in overleg met de verantwoordelijke Wethouder.

Bavel verdiend ook in de toekomst goede voorzieningen voor cultuur en verenigingsleven. Breda'97 vraagt geld voor onderzoek.

BREDA'97 BREDA'97 Breda 26-10-2018 08:02

In de burgersessie presenteerde een afvaardiging van het Bavelse verenigingsleven en ondernemers de notitie "verzoek tot haalbaarheidsstudie multifunctionele accommodatie de Huif". In dit 16 bladzijde tellend document wordt op heldere wijze uiteengezet waarom Bavel een multifunctionele accommodatie nodig heeft voor Sport en cultuur en verenigingsleven.

Door de naderende sluiting van de Tussenpausz, die in de komende jaren wordt verwacht, zal Bavel in de nabije toekomst geen accommodatie meer hebben waar grotere evenementen ( meer dan 120 mensen) kunnen plaatsvinden. Nu worden er al incidenteel activiteiten gehouden in de Huif zoals bijvoorbeeld Bavel is Music. In de toekomst zal er meer gebruik gemaakt moeten worden van de Huif omdat er bij het sluiten van de Tussenpausz geen andere ruimten is voor de repetities van de Harmonie, de Bonte avonden, carnaval etc. etc.

Uitwijken naar Ulvenhout of Breda is volgens Breda'97 geen optie omdat het verenigingsleven in een dorp de smeerolie is voor een sociale en gezellige leefomgeving.

De initiatief nemers stellen daarom nieuwbouw of verbouw van de Huif op dezelfde centrale locatie voor.

Breda'97 steunt het initiatief van harte. Tijdens de bijeenkomst kondigde Jos van Etten al aan dat Breda'97 tijdens de begrotingsbehandeling een amendement in gaat dienen om geld uit te gaan trekken voor een onderzoek. Dat zal waarschijnlijk een Quick scan onderzoek worden waar snel onderzocht gaat worden naar de eisen, haalbaarheid en kosten van een verbouwde of nieuwe Huif.

Openbaar vervoer naar de dorpen verslechterd. Breda'97 stelt vragen aan het college

BREDA'97 BREDA'97 VVD CDA Breda 10-10-2018 17:16

Op zondag met de bus naar Bavel? Vergeet het maar. Arriva aschrapt de buslijnen op zondag naar Bavel. Voor Breda'97, gesteund door de VVD onbegrijpelijk.

In een tijd waarbij het openbaar vervoer een prominente rol toegewezen krijgt in de mobiliteit wordt een heel dorp op zondag van het openbaar vervoer afgesloten. Waarom zouden inwoners van Bavel zich gestimuleerd worden om het openbaar vervoer te genruiken.

Nu is de bereikbaarheid van het openbaar vervoer in de dorpen van Breda al niet optimaal. Meestal loopt een lijn door het dorp en worden wijken ver van deze lijnen niet bediend. Op zich een ongelijke behandeling ten opzichte van de wijken in Breda.

Nu stelt Arriva ook nog een stadskaartje voor, dat niet geldig wordt voor de inwoners van de dorpen. Een onbegrijpelijke beslissing, zeker als je weet dat de afstanden van de uiteinden van de wijken vaak niet korter zijn dan de afstanden die gereden worden uit de dorpen.

Volgens BNdeStem maken het CDA en CU in de provinciale staten zich ook zorgen over deze veranderingen. Artikel BNdeStem

Breda'97 heeft darom samen met de VVD onderstaande vragen gesteld aan het college

_______________________

Aan: Het college van Burgemeester en Wethouders

van gemeente Breda

Postbus 90156

4800 RH BREDA

Datum: 9 oktober 2018

Betreft: vragen op basis van artikel 9 Reglement van Orde

Onderwerp: Openbaar vervoer in de gemeente Breda

Het openbaar vervoer in de dorpen Prinsenbeek, Bavel, Ulvenhout is niet zodanig dat het een goed alternatief is voor de auto. In de meeste gevallen zijn de dorpen ’s avonds niet goed bereikbaar en grote delen van de dorpen liggen ver van bushaltes af. Breda’97 is van mening dat de frequentie en de bereikbaarheid de gehele dag en avond moeten worden verbeterd.

In BN/DeStem van 9 oktober 2018 wordt melding gemaakt van 14 veranderingen in de dienstregeling van het openbaar vervoer in West Brabant.

Voor De gemeente Breda worden op de maatregelen na voor het dorp Teteringen een aantal opvallende wijzigingen doorgevoerd die nadelig zijn voor het wonen in de dorpen van de gemeente Breda.

Op zondag komt lijn 11 naar Bavel te vervallen.

Er wordt een Stadskaartje ingevoerd.

Volgens Breda’97 dient in relatie tot de woningbouwopgave voor de gemeente Breda juist ingezet te worden op het verbeteren van de bereikbaarheid via duurzamere vervoerswijzen als het openbaar vervoer om mede te voorkomen dat de wegen van en naar en in Breda zoals de singels en de Noordelijke Rondweg verder dichtslibben.

Daarom hebben wij de volgende vragen aan uw college:

Waarom heeft u toegestaan dat lijn 11 naar Bavel geschrapt is ?

Bent u met Breda’97 van mening dat dit tot minder duurzame verplaatsingen tussen Bavel en de stad Breda zal leiden?

Gaat u vanuit de gemeente Breda voor de nieuwe OV-concessie bij de provincie inzetten op het verbeteren van het OV voor dorpen en wijken in Breda.

En gaat u daarbij voor deze lijn 11 heroverwegen in het kader van de gemeente brede mobiliteitsdiscussie in relatie tot de woningbouwopgave?

Gaat het stadskaartje ook gelden op de ritten tussen de dorpen en de binnenstad?

Zo nee, bent u dan niet met Breda’97 van mening dat dit het gebruik van duurzame vervoerswijzen om vanuit de dorpen van Breda naar de stad te gaan niet verbeterd en het klimaatakkoord niet ondersteunt? Hoe gaat u dit voor inwoners van de dorpen compenseren?

Peter Vissers                                                                                    August Veenebos

Fractievoorzitter Breda’97                                                          Raadslid VVD-Breda

Hoe wordt de subsidie aan Betoverend Breda besteed en verantwoord?

BREDA'97 BREDA'97 Breda 12-09-2018 16:39

De afgelopen twee jaar is meer dan een half miljoen euro subsidie verstrekt voor Winterland in de kerstperiode. Winterland wordt gehouden in de binnenstad.

De aanvragen en de verantwoordingen van de verstrekte subsidie werden geheim verklaard wat leidde tot grote ergernis van de oppositiepartijen. Hoe de verstrekte subsidies (van de gemeente, ondernemersfonds en citymarketing) werden besteed werd niet in het openbaar duidelijk. Daarom blijft de vraag staan hoe het kan dat in Prinsenbeek  Winterwonderland georganiseerd wordt met slechts 1500 subsidie. Subsidie die ook nog eens gestopt gaat worden

Ook is nog steeds niet duidelijk van wie de materialen zijn die gekocht zijn met de verstrekte subsidies? Materialen die waarschijnlijk goed gebruikt kunnen worden door de nieuwe organisatie Betoverend Breda.

Om te voorkomen dat we in het voorjaar van 2019 voor de derde keer geconfronteerd worden met geheim verklaarde stukken, dat er onnodig veel subsidie verstrekt wordt en dat materialen die met subsidie gekocht worden niet gebruikt kunnen worden door andere subsidieontvangers hebben wij het college de volgende brief met artikel 9 vragen gesteld.

Hopelijk wil het nieuwe college, met ons, een hoop discussie voorkomen, wij wachten het antwoord af.

Aan: Het college van Burgemeester en Wethouders

Betreft: vragen op basis van artikel 9 Reglement van Orde

Onderwerp: Winterland wordt Betoverend Breda.

De ondernemers in de binnenstad hebben samen met Citymarketing aangekondigd dat zij een nieuw winterevenement op willen zetten onder de naam Betoverend Breda als opvolger van Winterland Breda.

Breda’97 is blij met het initiatief van de ondernemers en Citymarketing en hopen dat het resultaat dit jaar mooier en beter zal worden dan afgelopen jaren.

Winterland Breda heeft in de afgelopen 2 jaar een behoorlijk bedrag aan subsidie gekregen, direct en indirect van de gemeente. De verantwoording hierover is door het college telkens geheim verklaard waardoor in het openbaar nooit duidelijk is geworden waar het subsidiegeld aan besteed is en of het goed besteed was.

De ondernemers en Citymarketing hebben een subsidieverzoek ingediend voor Betoverend Breda.

Bovenstaande leidt tot de volgende vragen:

- Van het subsidiegeld aan Showdriven BV en Stichting Winterland zijn vele attributen, verlichting, decors, etc. aangeschaft. Op de vraag wie eigenaar is van deze, met subsidiegelden, aangekochte  materialen is tot nu toe geen helder antwoord ontvangen. Is dit Showdriven BV die de eerste editie heeft georganiseerd of de stichting Winterland of toch de gemeente als subsidieverstrekker?

- Kunnen de organisatoren van Betoverend Breda de voornoemde materialen gratis gebruiken?

- Wordt de subsidieaanvraag dit keer wel beoordeeld op basis van ervaringen die opgedaan zijn bij andere organisaties. We denken bijvoorbeeld aan de kosten van een ijsbaan, die wordt ook tijdens het  evenement Winterwonderbeek gebouwd tegen veel lagere kosten dan die op de Grote Markt wordt gebouwd.

- Het heeft Breda’97 altijd gestoord dat de verstrekte subsidies aan de 2 edities Winterland bij voorbaat als geheim werden aangemerkt. Kan het college toezeggen dat de subsidieaanvraag en de verantwoording openbaar inzichtelijk zullen zijn?

Breda’97

Jos van Etten

Breda'97 vraagt onderzoek naar de meerwaarde van door de gemeente gesponsorde evenementen.

BREDA'97 BREDA'97 Breda 06-09-2018 07:54

Breda heeft de laatste jaren een aantal malen grootschalige evenementen gefaciliteerd en gefinancierd. Te denken valt aan Serious Request, Tour du Jour , Winterland en de Hockey Champions Trophy 2018.

We zijn nu bezig om de Vuelta in 2020 door Breda te laten rijden. Allemaal evenementen, met de gedachte, om Breda nog beter op de kaart te zetten.

De gedachte is dat dit goed is voor de economie in Breda en dat de investeringen renderen. Maar is dat ook zo? Tijdens de herijking hoe om te gaan met NAC is onderzoek gedaan naar de effecten, dit leverde heldere inzichten op hoe belangrijk NAC is voor Breda.

Breda'97 zou goed vinden om de maatschappelijke meerwaarde in beeld te brengen van deze evenementen voor onze stad en dorpen.

Bij deze evenementen is regelmatig gebleken dat de financiële risico’s groot zijn. Zo hebben we bij Serious Request te maken gehad met een forse overschrijding van het begrote budget. Daarom zijn we benieuwd hoe de financiëele resutaten zijn van de in juni gehouden Champions Thropy.

Daarom heeft Breda'97 de volgende vragen gesteld aan het college:

Aan: Het college van Burgemeester en Wethouders

Betreft: vragen op basis van artikel 9 Reglement van Orde

Onderwerp: Meerwaarde onderzoek evenementen en verantwoording ChampionsThropy

Breda heeft de laatste jaren een aantal malen grootschalige evenementen gefaciliteerd en gefinancierd. Te denken valt aan Serious Request, Tour du Jour , Winterland en de Hockey Champions Trophy 2018.

We zijn nu bezig om de Vuelta in 2020 door Breda te laten rijden. Allemaal evenementen, met de gedachte, om Breda nog beter op de kaart te zetten.

Het zou goed zijn om de maatschappelijke meerwaarde in beeld te brengen van deze evenementen voor onze stad en dorpen.

Bij deze evenementen is regelmatig gebleken dat de financiële risico’s groot zijn. Zo hebben we bij Serious Request te maken gehad met een forse overschrijding van het begrote budget.

Daarom hebben wij de volgende vragen aan uw college:

Bij de herijking van de relatie met NAC is onderzoek gedaan naar de maatschappelijke meerwaarde van NAC. Dat heeft ons een goed inzicht gegeven in de meerwaarde van NAC voor de stad en dorpen. Wij denken dat gezien de bedragen die voor deze grootschalige evenementen geïnvesteerd worden of nog worden uitgegeven, een onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde op zijn plaats is van deze evenementen, zodat de raad beter in staat gesteld kan worden om te kunnen bepalen of de geïnvesteerde bedragen te rechtvaardigen zijn.

Bent u voornemens het door ons bedoelde maatschappelijk meerwaardeonderzoek uit te laten voeren?

Geen financiële verplichtingen aan te gaan voor toekomstige grootschalig evenementen alvorens de maatschappelijke meerwaarde voor de inwoners uit onze stad en dorpen is vastgesteld?

Wij hebben aan de financiële verantwoording van Serious Request géén goed gevoel overgehouden. Een onafhankelijk onderzoek door de rekenkamer om de rechtmatigheid van het e.e.a. vast te stellen is er toen niet gekomen. Onze ervaring is dat door de raad beschikbaar gestelde budgetten makkelijk worden overschreden. Wij vragen ons oprecht af of het beschikbare budget van € 600.000,- voor de organisatie van de Hockey Champions Trophy toereikend is geweest.

Wanneer krijgt de raad de financiële verantwoording van de Hockey Champions Trophy 2018?

Is het college voornemens om ons voortaan pro-actief te informeren over financiële afwikkeling van eenmalige grootschalige evenementen?

Breda’97

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.