Nieuws van politieke partijen in Moerdijk inzichtelijk

74 documenten

VVD Moerdijk stelt Artikel 35 vragen over de wateroverlast in Fijnaart

VVD VVD Moerdijk 30-06-2021 05:57

Ons raadslid Ben Vos heeft zogenaamde Artikel 35 vragen gesteld aan het College, inzake de wateroverlast in Prinses Christinastraat in Fijnaart.

https://moerdijk.vvd.nl/nieuws/44761/vvd-moerdijk-stelt-artikel-35-vragen-over-de-wateroverlast-in-fijnaart

Deze Artikel 35 vragen betreffen vervolgvragen op de beantwoording van eerdere individuele raadsvragen met betrekking tot de wateroverlast in de Prinses Christinastraat in Fijnaart.

Anders dan technische vragen (ter verduidelijking) of individuele raadsvragen, zijn artikel 35 vragen politiek getint. Ze dienen een politiek doel, bijvoorbeeld door aandacht te vragen of een oplossing voor een probleem, waar je als fractie je hard voor maakt. Men wil van het College weten wat zij van een bepaalde zaak of gebeurtenis vinden (“Bent u het met ons eens dat..... Zo nee, waarom niet?”, welke acties ze hebben ondernomen of nog gaan ondernemen (“Hebt u actie ondernomen? Zo ja, welke? Zo nee, waarom niet?”), etc. Het burgerlid of raadslid wil bereiken dat het College iets herkent en erkent, ergens toe bereid is, ergens toe genegen is, in actie komt.

De vragen van Ben Vos:

Geacht college,

Dank voor de beantwoording van mijn raadsvragen (klik HIER). Uw antwoorden  (klik HIER) hebben mij echter verbaasd en teleurgesteld. Immers, u legt de verantwoordelijkheid voor dit probleem primair bij Brabantse Delta.

Een houding die u niet past want:

We hebben hier te maken met gevolgen van klimaatverandering. Mede daarom is de waterberging aangebracht. De consequenties van klimaatverandering zijn niet alleen voor inwoners of alleen voor Brabantse Delta. Uw programma 1 luidt niet voor niets “Samen aan de slag voor het klimaat in Moerdijk”. Het begrip samen vereist ook uw aantoonbare eigen inbreng.

Getuige het nieuwsbericht in BN de Stem van 17 mei 2017 neemt het college van de gemeente Moerdijk wel samen met Brabantse Delta de credits van de vergrote waterberging in ontvangst maar schuift nu de verantwoordelijkheid voor daaruit voortkomende problemen voor naastgelegen percelen door naar Brabantse Delta. Dat is een houding die u niet siert en die we ook niet van u gewend zijn.

Gezien de kosten van aanleg en onderhoud van de waterberging vergt het oplossen van de wateroverlast voor de bewoners van de Prinses Christinastraat een relatief kleine bijkomende inspanning. Waarschijnlijk volstaat het verhogen van de bestaande beschoeiing. Een kleine inspanning die de vergrote waterberging wel tot het succes maakt dat de gemeente Moerdijk en Brabantse Delta verdienen.

1. Onderschrijft het college daadwerkelijk haar eigen programma “Samen aan de slag voor het klimaat in Moerdijk”?

2. Waarom neemt het college niet direct haar eigen verantwoordelijkheid jegens haar inwoners?

Alvast dank voor de beantwoording, met vriendelijke groet,

Ben Vos

VVD Moerdijk

Stijgend aantal mensen in de bijstand komende periode?

CDA CDA Moerdijk 19-01-2021 05:36

Het Werkplein Hart van West-Brabant (één van de verbonden partijen waarmee onze gemeente samenwerkt) heeft de tweede bestuursrapportage 2020 aangeboden. In deze rapportage wordt teruggeblikt op de eerste helft van dit jaar waarbij ingegaan wordt op de voortgang van de geformuleerde doelstellingen voor de uitvoering van de participatiewet en de stand van zaken ten aanzien van baten en lasten. Deze bestuursrapportage geeft de deelnemende gemeenten onder andere inzicht in de prestaties wat betreft de uitvoering van taken op het gebied van Werk en Inkomen. De activiteiten van het Werkplein zijn gericht op een blijvend mee kunnen doen op de arbeidsmarkt waar mogelijk. Het bieden van inkomensondersteunende maatregelen zorgt voor een (tijdelijk) vangnet voor hen die niet in een eigen inkomen kunnen voorzien. Het Werkplein heeft ook een notitie bijgevoegd ‘Analyse en prognose coronagevolgen’, waarin een beeld wordt geschetst van de gevolgen van de coronacrisis voor de dienstverlening van het Werkplein en de verwachtingen rond de ontwikkeling van het aantal mensen die geburruik maken van de bijstand in de komende jaren, inclusief de consequenties daarvan voor de uitkeringslasten. Dat dit aantal zal stijgen hadden we wel verwacht. Logisch gevolg is dat de uitkeringslasten dit jaar hoger uitvallen dan in de eerste werkpleinbegroting was geschat. Het bedrag dat de gemeente Moerdijk zal moeten bijdragen zal daardoor uiteraard ook hoger uitvallen. Maar we zijn blij dat we deze mensen kunnen ondersteunen, ze hebben het vaak al moeilijk genoeg. En de overheid betaalt een aanzienlijk bedrag mee, waardoor de meerkosten voor Moerdijk toch nog meevallen.

Wethouder Désirée Brummans: Terugblikken, vooruitkijken en schouders eronder

CDA CDA Moerdijk 15-12-2020 18:30

In deze laatste weken van het jaar blikken we automatisch terug en kijken we vooruit. Het was natuurlijk een bijzonder jaar, met vooral onzekerheid en verdriet veroorzaakt doorcorona. Toch is het zeker niet zo dat corona alles heeft stilgelegd.We hebben in Moerdijk het afgelopen jaar op veel terreinen belangrijke stappen gezet. Met woningbouw bijvoorbeeld. In al onze dorpen en stadjes zijn we bezig met woningbouwplannen waarbij we de aandacht steeds meer richten op starters en senioren. We willen starters meer kans geven bij het kopen van een huis. Niet alleen door meer voor hen te gaan bouwen maar ook door onze starterslening te gaan verruimen. Ook voor mensen die een huurwoning zoeken wordt gebouwd in meer dorpskernen of zijn er plannen in de maak. Afgelopen jaar hebben we samen met inwoners ook hard gewerkt aan de energietransitie. Overstappen op schone energie, en vooral zorgen dat iedereen hier zoveel mogelijk van kan meeprofiteren. Met bijvoorbeeld een subsidieregeling en onze duurzaamheidslening, maar vooral steeds met de nieuwste informatie en overleg met onze inwoners. Dat laatste geldt voor alle belangrijke plannen en ontwikkelingen; we willen u er zoveel mogelijk bij betrekken. Via onze dorps- en stadstafels, informatiebijeenkomstenenenquetes, zodat we de verschillende belangen en meningen in besluitvorming en uitvoering kunnen meenemen. Op het moment dat ik dit schrijf, is nog niet met zekerheid te zeggen hoe de komende maanden er uit gaan zien. Er gloort hoop, want vaccineren tegen het coronavirus lijkt in zicht. Ondertussen gaan wij verder op de vele terreinen waar ons werk ligt.En natuurlijk proberen we waar mogelijk hulp en steun te bieden aan inwoners en ondernemers die als gevolg van de crisis in de problemen dreigen te komen. Ja,we hebben te maken met beperkingen door corona, maar we kijken vooruit en zetten de schouders eronder.Persoonlijk doe ik dat met de ambitie om onze mooie gemeente nog een beetje beter te maken, voor ons allemaal. Pas goed op uzelf en uw naasten, probeer het jaar positief af te sluiten en kijk vooruit!

Bosjes vol confetti bij opruimactie Standdaarbuiten | Moerdijk

GroenLinks GroenLinks Moerdijk 30-08-2020 00:00

Vrijwilligers en leden van GroenLinks Moerdijk hebben zaterdag 8 volle vuilniszakken zwerfvuil geraapt in Standdaarbuiten. Eén van de vondsten was een gebroken spiegel, een teken voor ongeluk. Maar het leek niet te werken, want de opruimploeg vond ook een briefje van 5 euro.

Standdaarbuiten had opvallend veel last van een specifiek type zwerfafval: goudkleurige folie-confetti. Volgens voorbijgangers uit de buurt is het een overblijfsel van carnaval. De struiken liggen er nog vol mee. GroenLinks Moerdijk wil daarom kijken of er tijdens carnaval een milieuvriendelijke confetti gebruikt kan worden.

Broertjes helpen spontaan mee

Er waren 11 mensen afgekomen op de opruimactie van GroenLinks. En niet alleen uit Standdaarbuiten zelf, maar ook uit omliggende dorpen. De jonge broers Jermo en Merjo zagen de vrijwilligers zwerfafval opruimen en besloten spontaan ook mee te helpen. De jongens vinden het heel belangrijk dat het zwerfafval niet in zee of bij dieren terecht komt.

De vrijwilligers hebben zwerfies geruimd in het dorp, aan de rand van de Veerstraat bij het gebied van Staatsbosbeheer en bij de hangplek voor jongeren. Iedere deelnemer heeft een rugzakje meegekregen met drinken en wat lekkers, gesponsord door de SPAR in Standdaarbuiten.

31 oktober in Moerdijk

Zwerfafval is voor iedereen een doorn in het oog. Het zorgt voor een verwaarloosde aanblik van de omgeving en geeft een onveilig gevoel bij de inwoners. Zwerfafval is ook een aanslag op de natuur. De bodem wordt vervuild en de dieren die ervan eten krijgen o.a. plastic binnen en worden ziek of erger.

GroenLinks Moerdijk wil graag meehelpen de woonomgeving schoon en veilig te houden. Daarom steken de partijleden graag de handen uit de mouwen om in de kernen van de gemeente zwerfafval op te ruimen. De volgende opruimactie is in Moerdijk, op zaterdag 31 oktober. Start 10.00 uur. Iedereen is welkom mee te doen.

Alleen vergunningplicht voor 5G-masten hoger dan 5 meter | Moerdijk

GroenLinks GroenLinks Moerdijk 13-08-2020 00:00

De gemeente Moerdijk heeft geen onderzoek gedaan naar de gevolgen van 5G. Dat antwoordt burgemeester Jac Klijs op de schriftelijke vragen die wij hebben gesteld. Telecombedrijven hoeven ook niet voor alle 5G-zendmasten een vergunning aan te vragen. Antennes die kleiner zijn dan 5 meter zijn vergunningsvrij.

De gemeente Moerdijk heeft geen onderzoek gedaan naar de gevolgen van 5G. Dat antwoordt burgemeester Jac Klijs op de schriftelijke vragen die wij hebben gesteld. Telecombedrijven hoeven ook niet voor alle 5G-zendmasten een vergunning aan te vragen. Antennes die kleiner zijn dan 5 meter zijn vergunningsvrij.

Welke vergunning er aangevraagd moet worden, is afhankelijk van het type mast dat gebouwd wordt en de plek waar dat gebeurt. Als er een omgevingsvergunning nodig is, dan kan de gemeente die verlenen door middel van een reguliere of een uitgebreide procedure. “Op basis van de Wet algemene bepalingen omgevingswet (Wabo) wordt bepaald of een omgevingsvergunning verleend wordt,” schrijft de burgemeester.

Plekken met masten staan online

Als inwoners bezwaar willen maken tegen de bouw van een zendmast, dan bepaalt de vergunningsprocedure op welke manier ze dat moeten doen. Bij een reguliere procedure kunnen ze een bezwaar indienen bij het college van burgemeester en wethouders. Bij een uitgebreide procedure kunnen ze een zienswijze indienen bij het college. Een bezwaar en een zienswijze moeten altijd binnen 6 weken worden ingediend, nadat de gemeente het besluit over de vergunning heeft genomen. Zo’n besluit van de gemeente wordt in de Moerdijkse Bode gepubliceerd.

Er kunnen al 5G-masten actief zijn in de gemeente Moerdijk sinds eind april. “Naar verwachting zal de 5G zendtechniek op termijn door alle operators landelijk worden toegepast,” aldus burgemeester Klijs. Hij verwijst naar het antenneregister waarop te zien is hoeveel zendmasten er staan in de gemeente Moerdijk. De gemeente krijgt elk jaar een plaatsingsplan van Monet, waarop staat of er nieuwe masten bijkomen. Klijs: “Dit jaar hebben wij in februari een plaatsingsplan ontvangen. Daarop waren geen nieuwe zendmasten aangegeven. Wij verwachten pas begin 2021 een nieuw plaatsingsplan waarin eventuele nieuwe locaties worden aangegeven.”

Planschade vragen bij waardedaling woningen

Wij wilden ook weten of inwoners bij de gemeente kunnen aankloppen als ze kosten hebben door de 5G-masten. Bijvoorbeeld door gezondheidsproblemen of waardedaling van hun huizen. De burgemeester gaat alleen in op de waardedaling van de woningen. “Mocht een inwoner menen waardevermindering van zijn of haar woning te hebben als gevolg van het plaatsen van een SG-mast, dan kan een belang­hebbende een tegemoetkoming in planschade bij de gemeente Moerdijk aanvragen op grond van artikel 6.1 van de Wet ruimtelijke ordening.”

Niet bezuinigen op het sociaal domein!

PvdA PvdA Moerdijk 10-07-2020 11:50

Er gebeurt veel in de gemeente Moerdijk. Financieel stevent de gemeente structureel af op een oplopend tekort van 4,4 miljoen in 2021, tot 8,6 miljoen in 2024 en ook de corona crisis gaat voor moerdijk financiele schade veroorzaken, al is nu nog niet in te schatten hoeveel dat zal zijn. Volgens de PvdA is het belangrijk dat er niet bezuinigd mag worden op het sociale domein. De inwoners van Moerdijk hebben namelijk recht op goede voorzieningen en een betrouwbare gemeente.

De wethouder heeft gereageerd met dat als er bezuinigd gaan worden dat alles open staat en ze nu nog niets kunnen uitsluiten. Er zijn volgens de “need to have” en “nice to have” in het sociale domein.  Volgens de PvdA zijn alle voorzieningen  voor onze inwoners binnen het sociale domein een “Need to have”!!

We hebben de wethouder gevraagd  om een lijstje te maken met wat hij “need to have” of “nice to have” vind en dat de gemeenteraad hierover mag beslissen. we zullen dit kritisch voor u blijven volgen!

Het bericht Niet bezuinigen op het sociaal domein! verscheen eerst op PvdA Moerdijk.

Raadsvragen speeltuinen in Moerdijk

PvdA PvdA Moerdijk 06-07-2020 19:35

Geacht college,

De gemeenteraad heeft, alweer enige jarengeleden, middelen ter beschikking gesteld om in onze kernen samen met de inwoners nieuwe speeltuinen aan te leggen, danwel de bestaande speeltuinen op te knappen. Op de website van gemeente Moerdijk is overigens over dit onderwerp via de zoekfunctie niets te vinden, mochten onze inwoners daarover meer willen lezen.

 

PvdA heeft behoefte aan overzicht over de uitvoering van het speeltuinenbeleid. Hoe zijn de ervaringen van inwoners die meedenken over de (her)inrichting? Hoeveel geld is reeds uitgegeven en hoeveel geld is nog beschikbaar? Wordt bij de (her)inrichting vanaf het begin gedacht aan speelmogelijkheden voor kinderen die afhankelijk zijn van een rolstoel? In de speeltuin in de kern Moerdijk zijn speeltoestellen voor kinderen met een handicap via crowdfunding aangeschaft. PvdA is van mening dat bij (her)inrichting standaard rekening wordt gehouden met kinderen, ouders en (groot)ouders met een handicap. Hoe denkt het college hierover?

 

Naast deze vragen van algemenere aard, vragen we aandacht voor 2 speelmogelijkheden in Heijningen en Zevenbergen. In de Moerdijkse Bode lazen we over het verdriet in Heijningen bij de bewoners waarbij de speeltoestellen zijn weggehaald in verband met de komst van een nieuwe speeltuin elders.[1] We lezen dat bewoners niet op de hoogte waren van het weghalen om de speeltoestellen in de wijk. Het gaat niet enkel om de speeltoestellen, maar ook om het feit dat die plek een ontmoetingsplek voor de wijk was. Elders (in de Polderstraat) is er een nieuwe voor teruggekomen, maar dat neemt niet weg dat de plek waar de buurtbewoners gewend aan waren geraakt er niet meer is.

PvdA Moerdijk zou graag zien dat die plek alsnog wordt benut als speelruimte voor de kinderen en een ontmoetingsplek voor de buurtbewoners. We zien dan ook niet het nut van het weghalen van de speeltoestellen. Als er geen gebrek was en geen veiligheidsissue, dan hadden die er net zo goed kunnen blijven staan.

 

In Zevenbergen is er een goede gelegenheid om de sport- en speelmogelijkheden te vergroten, door het opknappen van het veld tussen De Knip en de Provinciale weg. Dat veld is nu een “knollen”veld vol met hondenpoep. Met een nieuwe grasmat (met beplanting die mollen weghoudt), een aparte hondenuitlaatplek en een paar picknicktafels is het een perfecte plek voor de jeugd om te voetballen en te chillen.

Wij willen u de volgende vragen stellen:

Kunt u de gemeenteraad van Moerdijk inzicht geven in de stand van zaken van de uitvoering van de (her)inrichting van de speeltuinen in de gemeente Moerdijk? Welke speeltuinen zijn gerealiseerd tegen welke kosten? Hoe kijken de betrokken buurtbewoners terug op het totstandkomingsproces? Wat is het resterende budget? Wat is de resterende planning? Wordt bij de aanleg of herinrichting van speeltuinen rekening gehouden met mensen met een beperking? Is het college bereid tegemoet te komen aan de wensen van de inwoners van Heijningen om het leeggehaalde speeltuintje opnieuw in te richten als ontmoetingsplek en speelplek? Hoe denkt het college over het beter benutten van het “knollenveldje” aan de Knip in Zevenbergen? Welke procedure moet doorlopen worden om dit veldje opgeknapt te krijgen?

De PvdA fractie,

[1] https://www.internetbode.nl/regio/moerdijk/315589/verdriet-in-heijningen-om-sluiten-speeltuintje

Het bericht Raadsvragen speeltuinen in Moerdijk verscheen eerst op PvdA Moerdijk.

GroenLinks Moerdijk stelt vragen over 5G | Moerdijk

GroenLinks GroenLinks Moerdijk 13-05-2020 00:00

Op 6 mei 2020 heeft GroenLinks Moerdijk zich tot de gemeente Moerdijk gewend om duidelijkheid te krijgen over 5G in onze gemeente.

GroenLinks Moerdijk heeft hierbij de volgende vragen gesteld:

a. Is er binnen de gemeente Moerdijk onderzoek gedaan naar de gevolgen van 5G?

b. Moet er een vergunning zijn voor 5G-zendmasten? Wat zijn de procedures rondom vergunningverlening?

c. Hoe kunnen inwoners bezwaar aantekenen tegen de komst van 5G-zendmasten?

d. Is er al een tijdsplan klaar voor activatie van 5G in de gemeente?

e. Is er al bekend waar de masten staan of komen te staan? Ook de kleine masten/ zenders?

f. Kunnen inwoners eventuele kosten, ontstaan door gezondheidsproblemen of waardedaling van hun woonhuis t.g.v. 5G verhalen op de gemeente?  

Wij hopen op korte termijn antwoorden van de gemeente Moerdijk te ontvangen op deze vragen. Ondertussen blijven wij ons verdiepen in dit onderwerp en volgen wij het nieuws hieromtrent op de voet. Zodra er duidelijkheid is vanuit de gemeente zullen we hierover een update op onze website plaatsen.

Moerdijk kiest voor online vergaderen

VVD VVD Moerdijk 05-05-2020 07:19

De Moerdijkse politie heeft ruim een maand vrijwel stil gelegen als gevolg van de Coronacrisis. Inmiddels is er op 23 april jl. voor het eerst sinds 5 maart weer door de gemeenteraad vergaderd.

https://moerdijk.vvd.nl/nieuws/39312/moerdijk-kiest-voor-online-vergaderen

Hoewel vergaderingen van de raadscommissies en de gemeenteraad fysiek mogen doorgaan (een dergelijke samenkomst is een uitzondering op het samenkomstverbod uit de noodverordening, maar men moet daarbij uiteraard wel de RIVM-richtlijnen volgen), heeft de Moerdijkse raad ervoor gekozen om online te vergaderen. Slechts 4% van de Nederlandse gemeenten blijft fysiek (met daarbij wel de nodige maatregelen) vergaderen.Uiteraard schrijft de onlangs aangenomen Noodwet ten behoeve van het digitaal vergaderen wel voor dat ook online vergaderingen van raadscommissies en gemeenteraad door het publiek te volgen moeten zijn.Moerdijk heeft ervoor gekozen om zolang het nodig is online te vergaderen met behulp van ‘Teams’. Onze vergaderingen zijn via de reguliere streaming op Moerdijk.nl live te volgen en terug te zien:

https://moerdijk.raadsinformatie.nl/

Veerkracht na corona. Negen aanbevelingen voor een weerbare samenleving | Moerdijk

GroenLinks GroenLinks Moerdijk 02-05-2020 00:00

Een bericht van Robbert Bodegraven, directeur van Wetenschappelijk Bureau GroenLinks.

Hoe richten we de samenleving zo in dat ze minder vatbaar is voor volgende crisis? Die vraag doemt op nu de grote economische, sociale en geopolitieke gevolgen van de coronacrisis zich steeds duidelijker manifesteren. Negen aanbevelingen voor een meer veerkrachtige samenleving.

Zij die denken dat de wereld van voor corona precies zo terugkeert na corona, leven in een illusie.’ Het zijn woorden van Mark Rutte, de premier die aan het hoofd van onze regering het land al weken stevig bij de hand neemt. Ze vielen wat weg in het debat over aantallen ic-bedden en het mogelijk versoepelen van de noodmaatregelen. Maar ze zijn veelzeggend.

Terwijl we van uur tot uur de coronacrisis te lijf gaan, is het denken over de wereld na Covid-19 in volle gang. Een wereld die nu in brand staat en er zodanig beschadigd uitkomt dat herstel van de oude orde niet meer mogelijk zal zijn. Een wereld die hoe dan ook geconfronteerd zal worden met een volgende mondiale crisis.

Veerkracht Natuurlijk ligt de focus op de korte termijn nog volledig op bestrijding van de gezondheidscrisis. We zitten er middenin, iedere dag worden mensen ziek en overlijden vaders, moeders, oma’s en opa’s, kinderen, geliefden. Maar er is een wereld na deze crisis. En we kunnen het ons niet veroorloven te wachten met nadenken over hoe die wereld eruit zal zien.

In een crisis zoals we die nu meemaken komt het aan op veerkracht. Dat betekent niet alleen: zorgen dat we uit deze crisis komen. Veerkracht is ook: de samenleving zo vormgeven dat ze minder vatbaar is voor volgende crises. We weten dat die gaan komen. Is het niet een volgend virus, dat misschien – God verhoede – nog agressiever en dodelijker om zich heen grijpt, dan is het wel de crisis van het nu even naar de achtergrond gedreven veranderende klimaat. Dus: hoe gaan we onze veerkracht vergroten? Hoewel het nog te vroeg is om volledig te kunnen zijn, tekent de noodzaak voor verandering én de kans op verbetering op een aantal terreinen zich onmiskenbaar af. Negen lessen waarmee we veerkracht versterken.

Les 1: De overheid doet ertoe

Als wereldwijd één ding duidelijk wordt in de aanpak van de coronacrisis, dan is het wel dat de samenleving een krachtige overheid nodig heeft die met vaste hand het stuur in handen neemt – niet alleen in tijden van crisis, maar ook daarna. We zien een rehabilitatie van de overheid die met behoud van vrijheden en instandhouding van de democratische rechtsstaat, de regie neemt over de richting die de samenleving op moet. Omdat de situatie dat vraagt en de bevolking het aan haar toevertrouwt.

Hiermee laat de overheid de rol los die ze zich sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw zelf toebedeelde: als een partij op de achtergrond, die zoveel mogelijk vrijheid aan vooral het bedrijfsleven geeft. In plaats van een overheid die bureaucratisch, log en behoudend is – het imago dat door de vrije marktdenkers lang als vanzelfsprekend werd gevoed – zien we nu een overheid die krachtdadig, snel en vernieuwend te werk gaat.

Die zelfbewuste rol zal na deze crisis hard nodig blijven. Het zal ertoe leiden dat de overheid nu eindelijk weer meer sturend wordt in de richting waarin de economie zich moet ontwikkelen. Zodat sectoren die we nu allemaal zo belangrijk vinden (zorg, onderwijs, vuilophaal) op meer steun van de overheid mogen rekenen. En de sectoren die onze veerkracht groter maken, zoals groene industrie, versterkt worden.

Het betekent ook dat de assertieve overheid de vele innovaties die in publieke instituten, de universiteiten en kenniscentra worden ontwikkeld niet langer kosteloos aan het bedrijfsleven overdraagt, zonder een redelijk deel van de opbrengsten terug te laten vloeien naar de samenleving.

Daar hoort wel een kritische houding van burgers bij. Controle op de keuzes van die overheid, op de manier waarop ze de economie stuurt, publieke middelen inzet of met onze privacy omgaat, wordt des te belangrijker. De ruimte, financiële steun en fiscale voordelen die grote bedrijven de afgelopen decennia kregen, vaak betaald uit door burgers opgebrachte belastingen, zal er hoe dan ook door ingeperkt worden. Het publieke belang wordt weer belangrijker.

Les 2: Brede welvaart gaat boven economische groei

Onze welvaart meten we af aan economische groei. Wereldwijd drukken we dat uit in het bruto binnenlands product (bbp). Het geloof dat eraan ten grondslag ligt is dat economische groei tot meer welzijn en geluk leidt. De uitbraak van het coronavirus laat zien dat zowel geluk als welzijn door iets anders bepaald worden.

Door de focus op economische groei hadden overheden minder oog voor belangrijke investeringen in publieke diensten. Investeringen in onderwijs tellen in het bbp-systeem als kosten, en leveren dus negatieve cijfers op. Verkoop van vlees van wilde dieren, met het risico dat virussen overspringen op de mens, telt in het bbp als opbrengst en wordt dus gestimuleerd.

Deze crisis laat zien dat we met onze groeimodellen op het verkeerde paard wedden. Voor welvaart en geluk is niet altijd meer productie van goederen nodig, er zijn ook publieke diensten nodig die de samenleving leefbaar, veilig en gezond houden. Zoals: gezondheidszorg, onderwijs, sociale voorzieningen, kennisontwikkeling en onderzoek. Uitgaven die vaak niet in financiële groei zijn uit te drukken.

Deze crisis toont aan dat we juist de diensten die geld kosten hard nodig hebben. Dat we dus naar nieuwe modellen moeten zoeken, die inzicht geven hoe activiteiten voor brede welvaart zorgen, welvaart die naast economische ook ecologische en sociale voorspoed brengt. Als we onze groei voortaan sturen op basis van zulke modellen, vergroten we enerzijds onze veerkracht tijdens gezondheidscrises en worden we anderzijds weerbaarder tegen die andere grote crisis, de klimaatcrisis.

Les 3: De publieke sector levert meer op dan hij kost

Een van de grote misverstanden van de afgelopen decennia is het geloof dat de overheid geen onderdeel van de vrije markt is. Daarbij is uit het oog verloren dat de overheid niet alleen een functie als marktmeester heeft, maar ook onderdeel van de markt is: namelijk als opdrachtgever en werkgever van al die diensten die samen de publieke sector vormen.

We zien nu dat de overheid zich als werkgever in de publieke sector niet als een verantwoordelijke baas heeft gedragen. Jarenlang is er bezuinigd op diensten die van publiek belang zijn. Het business model van het bedrijfsleven gold als lichtend voorbeeld.

Dat het bedrijfsleven, de private partijen, het publieke belang niet altijd goed bedienen zagen we al voor de corona-uitbraak. Maar nu we met een acute gezondheidscrisis zitten is het voor iedereen zonneklaar. De private sector neemt niet de verantwoordelijkheid voor het ‘vitale’ werk.

En nu delen van die private sector volledig stilvallen, is de overheid nodig voor een financieel vangnet. De gevolgen zijn duidelijker dan ooit: er zijn te weinig bedden, te weinig medicijnen en een tekort aan ervaren en geschoolde krachten.

Ook de publieke voorzieningen waar mensen elkaar tegenkomen zijn langzaam afgebroken. Buurthuizen, bibliotheken, ontmoetingscentra, plaatsen waar mensen elkaar ontmoeten, waar buurtinitiatieven ontstaan, wijkzorg geleverd wordt. Ze zijn in groten getale wegbezuinigd. Het kostte immers geld. Veel te weinig aandacht was er voor de sociale netwerken die hiermee verdwenen.

Dankzij de corona-crisis erkennen we het belang van sociale betrokkenheid en de publieke sector weer. We leren dat een gezonde, welvarende samenleving geld kost. De hogere uitgaven hiervoor zullen we na deze crisis moeten beoordelen op kwaliteit en toegevoegde waarde, in plaats van alleen op kostenefficiëntie.

Les 4: Vitale functies laten we niet aan de markt over

De farmaceutische industrie, in Nederland met name het Zwitserse Roche, vond bescherming van het eigen verdienmodel belangrijker dan het bijdragen aan de publieke zaak. In dit geval: testen op besmetting met het coronavirus. Tegelijkertijd leerden we dat Nederland de eigen productie van vaccins en testmaterialen al jaren geleden de nek omdraaide. De overheid dacht dat de markt het beter en goedkoper kon. De markt besloot vervolgens dat andere activiteiten lucratiever zijn.

Na decennia van neoliberaal beleid maakt deze crisis duidelijk dat het roer om moet. Overmatige privatisering van vitale functies – zoals zorg, elektriciteit of openbaar vervoer – maakt ons kwetsbaar. In Nederland zien we hoe het zorgsysteem piept en kraakt. De introductie van marktwerking en financiële verwaarlozing eisen nu hun tol.

Grote crises laten zien dat het van levensbelang is dat de overheid zeggenschap heeft over vitale functies.

Les 5: De ketens moeten korter

De econoom Milton Friedman legde ooit beeldend uit hoe een potlood gemaakt wordt. De schakels die tot het eenvoudige tekengerei leiden zijn talrijk en over de hele wereld verdeeld. Dat is geen probleem als de ketens goed functioneren. Maar bij een crisis vallen schakels uit. En als zo’n schakel niet vervangen kan worden – wat nogal eens het geval is in onze geglobaliseerde economie – dan hebben we geen potloden meer. Of mondkapjes. Of vaccins.

Verbaasd zien we de afhankelijkheid die we onszelf oplegden. En verschrikt vragen burgers hoe het kan dat de overheid niet koopt wat nodig is. Modulaire productie, waarbij afzonderlijke schakels vervangen kunnen worden door andere, is een oplossing. Het dichter bij huis produceren helpt ook. Korte ketens zijn immers makkelijker te beïnvloeden. Natuurlijk betekent dit niet dat we voortaan alles lokaal moeten produceren. Dat is een idealistische illusie, de wereld is er te verbonden en te bevolkt voor.

Maar de wereld waar productie exclusief geconcentreerd is op de plek waar dat het goedkoopste is, zullen we moeten verlaten. Voor Nederland geldt dat het stimuleren van lokale en Europese modulaire productie oplossingen biedt. Het verkleint afhankelijkheid en het versterkt de Europese eenheid. Een meer diverse economie maakt ons weerbaarder. Lokale productie is bovendien goed voor de werkgelegenheid.

Les 6: Internationale samenwerking is van levensbelang

Het virus houdt zich niet aan grenzen, net als bij die andere mondiale crises, de bankencrisis van 2008 en de voortsluipende klimaatcrisis. Om ze het hoofd te bieden is internationale samenwerking nodig. Helaas waren de afgelopen jaren niet bepaald de hoogtijdagen van het multilateralisme. Europa wil maar geen eensgezind project worden, grote landen als de VS, China, Brazilië, Turkije, Rusland en India kiezen voor protectionistische politiek en spelen de nationalistische kaart als het ze uitkomt. Een mondiale crisis toont de zwakheid daarvan aan.

Zowel binnen Europa als wereldwijd is samenwerking en solidariteit onmisbaar bij het bestrijden van crises. We kunnen nog zo trots zijn op onze spaarzaamheid, we kunnen eigenwijs ons gelijk willen krijgen in het bekritiseren van uitgaven van andere landen en we kunnen de vinger heffen naar landen die door corrupte leiders niet uit de armoede komen. Maar daarmee lossen we geen mondiale crisis op en maken we onszelf op termijn alleen maar kwetsbaar.

Solidariteit en wederzijdse hulp (ja, wij hebben ook hulp nodig, zie de tekorten aan ic-bedden en mondkapjes) vergroten onze weerbaarheid. Wie die les nu nog niet accepteert, zal hem spoedig leren, als corona een nieuwe vlaag van ziekte en dood over het Afrikaanse continent uitstort.

Les 7: Gezonde natuur is geen hoax

De virussen die de wereld de afgelopen jaren teisterden, zijn aan elkaar verwant en hebben te maken met de manier waarop we met de natuur omgaan. Corona is immers een zoönose, een ziekte die van dier op mens overgaat. Net als SARS, MERS en ebola ontstond corona hoogstwaarschijnlijk door het eten van wilde dieren. De VN waarschuwde in 2016 in een stevig rapport voor dit soort ziektes.

De afname van ecosystemen en biodiversiteit en de toename van de hoeveelheid dieren die mensen houden, zorgen voor veel nieuwe risico’s. De kans op het overspringen van ziekte van dier op mens is groter dan ooit.

China vaardigde inmiddels een verbod op de handel in wild vlees af. Het zal niet het laatste verbod zijn. Als we ons beter tegen ziektes als corona willen weren, dan is er geen andere weg dan drastische veranderingen in onze verhouding tot land en dieren door te voeren.

We moeten versneld maatregelen tegen klimaatverandering doorvoeren. Natuurgebieden moeten in ere worden hersteld, zodat wilde dieren daar weer hun leefgebieden hebben, op noodzakelijke afstand van mensen.

Het betekent dat eetgewoontes moeten veranderen. En het heeft gevolgen voor de manier waarop we in het westen dieren houden. Overmatig gebruik van antibiotica, uitbraken van varkenspest: deze crisis markeert het einde van de bio-industrie.

Les 8: Werk geeft zekerheid

Voor grote groepen mensen betekent een crisis als de huidige een directe bedreiging van hun bestaanszekerheid. Mensen met flex- of nulurencontracten vliegen er als eerste uit. Zzp’ers met weinig buffers zien hun opdrachten verdampen. Tijdelijke contracten worden ineens heel onzeker. Zelfstandig ondernemers met personeel moeten hun moeizaam opgebouwde buffers aanspreken.

In Nederland, kampioen flex- en tijdelijke contracten, treft die onzekerheid heel veel mensen. Met alle gevolgen van dien: stress waar gezondheidsklachten uit voortkomen, hoge kosten voor bijstandsuitkeringen, onzekerheid die verlammend werkt op de veerkracht en weerbaarheid van mensen.

De huidige verhouding tussen werknemers met een vast contract en mensen die een of andere vorm van een losser contract hebben, is overduidelijk uit de hand gelopen. Ook hier weer heeft de vrije markt de ruimte gekregen en hadden de vakbonden te weinig invloed op de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Het is enorm belangrijk dat er bijgestuurd wordt, om bij een volgende crisis minder mensen aan de huidige onzekerheid bloot te stellen.

Les 9: Zeggenschap is van belang

Het sociale kapitaal in de maatschappij is als de kleefpasta die individuen tot één samenleving maakt. Sociaal kapitaal houdt in dat mensen contacten onderhouden, voor elkaar zorgen, dezelfde dingen als goed ervaren. Hoe meer sociaal kapitaal, hoe meer onderling vertrouwen en hoe minder onzekerheid en onveiligheid. In de coronacrisis zien we hoe het ervoor staat met dat sociale kapitaal, en dat valt in Nederland helemaal niet tegen.

Een gevolg hiervan is dat we ervaren hoe het is om aan een groot gemeenschappelijk project te werken. Samen bestrijden we dezelfde vijand. Het gedrag van ieder mens doet ertoe, iedereen heeft invloed.

Ineens lijkt de kloof tussen politiek en burger, tussen wetenschap en samenleving, tussen stedelijke en provinciale gebieden verdwenen. We doen het samen en zijn samen verantwoordelijk. Dat maakt dat polarisatie, het venijn dat de samenleving al zo lang verscheurt, ineens uit beeld verdwijnt.

Om dit vast te houden na de crisis moet er iets veranderen. Betrokkenheid van mensen betekent zeggenschap, gehoord worden, ertoe doen. We kunnen niet, net als na de financiële crisis van 2008, crises blijven oplossen over de hoofden van burgers heen. Nu we de kracht van samenwerking zien hebben we een leidraad voor de toekomst. Terug naar het oude - Rutte zei het al - gaat niet meer.

Het nieuwe Nederland zullen we samen - met gebruikmaking van het sociale kapitaal - tot stand moeten brengen. Iedereen is daarbij nodig, iedere stem telt. Zo kunnen we een breed gedragen nieuwe weg in slaan. Een weg die ons weerbaarder en veerkrachtiger dan ooit zal maken.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.