Nieuws van politieke partijen in Ridderkerk inzichtelijk

6 documenten

Raadsbijdrage Startnotitie Woonvisie Ridderkerk 2021

SGP SGP Ridderkerk 11-06-2020 00:00

 

Voorzitter,

 

 

Ridderkerk is in de regio geen uitzondering als het gaat om de verdeling van schaarste op de woningmarkt. 

 

De crisis van 2008 heeft laten zien hoe belangrijk het is te anticiperen op een periode van economisch groei en de ontwikkeling van woningbehoefte in het algemeen. 

 

Zelfs in een tijd van Corona-crisis worden we nog dagelijks geconfronteerd met het vraagstuk van een scheve balans tussen vraag en aanbod.

 

Alleen hierom al is er reden genoeg om ook op lokaal niveau een nieuwe woonvisie te presenteren. 

 

Gelet op de Ridderkerkse situatie vragen wij uitdrukkelijk in het proces (en schaar daar ook de onderzoeksopdracht onder) aandacht te hebben voor de toepasbaarheid en effectiviteit van planoptimalisatie binnen Ridderkerk. En denk in dit kader ook aan zgn. ‘kavelruil’

 

Het belang van het beantwoorden van de vraag hoe je het beste de lokale woningzoekende kan bedienen krijgt bij het volgende agendapunt al aandacht als het gaat om de verdeling van de sociale woningvoorraad, maar kan als het om dit agendapunt gaat natuurlijk breder worden gezien. 

De SGP-fractie stemt in met de voorliggende startnotitie en kijkt uit naar de verschillende processtappen.

 

Gemeente: Vergaderingen gemeenteraad en raadscommissies uitgesteld | Ridderkerk

GroenLinks GroenLinks Ridderkerk 22-04-2020 00:00

Het presidium (de fractievoorzitters van de elf partijen in de gemeenteraad, de burgemeester en de voorzitters van de twee raadscommissies) heeft op 20 april digitaal vergaderd. Gesproken is onder andere over de actuele zaken rond de corona-crisis. Raadsleden worden dagelijks hierover geïnformeerd door de burgemeester.

Daarnaast is ook gesproken over het eerdere besluit van het presidium dat er vóór juni geen commissie- en raadsvergaderingen worden gehouden. Er zijn geen raadsvoorstellen waarvoor het per se noodzakelijk is vóór 1 juni een beslissing te nemen. Over een aantal raadsvoorstellen dat na 1 juni behandeld wordt, kunnen de raadsleden al schriftelijke vragen stellen aan het college. Als de vergaderstukken worden gepubliceerd, worden deze vragen daaraan toegevoegd.

Afgesproken is dat het presidium binnenkort een besluit neemt over de vergaderingen na 1 juni. Vóór 1 juni wordt er wel digitaal vergaderd door de Auditcommissie en de werkgroep KAS.

Tevens is besloten om vóór 1 juni een commissievergadering te houden over dat wat te maken heeft met de coronacrisis. Het presidium overlegt nog over de vorm van deze commissievergadering. Deze zal in ieder geval via internet te volgen zijn.

Het nieuwe afvalplan in ...

Partij 18PLUS Partij 18PLUS Ridderkerk 04-04-2019 08:40

Het nieuwe afvalplan in Jip-en-Janneketaal. Vorige maand heeft de gemeenteraad ingestemd met het beleidsplan afval en grondstoffen 2019 – 2023. Enkele lokale media hebben hierover een artikel geschreven waar niet alle feiten in benoemd staan. Dit roept een hoop vragen en frustratie op bij onze inwoners. Partij 18PLUS probeert in deze uitgebreide post duidelijk te maken wat de gevolgen zijn van het nieuwe afvalplan. Om het nieuwe afvalplan goed uit te kunnen leggen is het belangrijk de geschiedenis te kennen. Sinds jaar en dag betalen inwoners van Ridderkerk afvalstoffenheffing via de gemeentebelastingen. Er zijn twee tarieven. Een tarief voor een éénpersoonshuishouden en een tarief voor een meerpersoonshuishouden. Met het geld dat de gemeente via de afvalstoffenheffing ontvangt, wordt het huishoudelijk afval opgehaald en verwerkt, bij u thuis, in de wijk en bij de Milieustraat. Dit tarief is maximaal 100% kostendekkend. Met andere woorden; de gemeente mag geen “winst” maken op de afvalstoffenheffing en deze “winst” inzetten voor bijvoorbeeld het bouwen van een sporthal. De afvalstoffenheffing moet helemaal ingezet worden voor het ophalen en verwerken van afval en alles wat daaromheen hangt. Dit tarief gaat voor zowel eenpersoonshuishoudens (€ 29,-) als meerpersoonshuishoudens (€ 45,-) omhoog. Zowel in de huidige situatie als in de nieuwe situatie zou dit tarief omhoog gaan. De stijging van het tarief heeft voor een groot gedeelte te maken met een verhoogde belasting vanuit het Rijk voor het verbranden van restafval. Iedere gemeente heeft hiermee te maken. In de nieuwe situatie mag een huishouden met laagbouw, voor de jaarlijkse afvalstoffenheffing, de kliko voor PMD/restafval 26 keer per jaar aan de straat zetten en een huishouden met hoogbouw, voor de jaarlijkse afvalstoffenheffing, 104 zakken per jaar in de verzamelcontainer PMD/restafval gooien. Sinds enkele jaren kunnen inwoners hun PMD (PlasticMetaalDrankkarton) afval apart op laten halen middels de PMD zak. Voor de invoering van de PMD zak werd deze afvalstroom gewoon met het restafval aangeboden. De PMD zak is toentertijd ingevoerd zodat deze afvalstromen hergebruikt konden worden wat goed is voor het milieu. Een hele hoop enthousiaste inwoners scheiden dit afval netjes van het restafval. Een ander deel van de inwoners gooit deze afvalstroom nog steeds bij het restafval. Tegenwoordig zijn de technieken bij de installaties van de afvalverwerker zo intelligent dat het efficiënter is om PMD achteraf te scheiden bij de afvalverwerker dan vooraf bij de inwoners. De systemen herkennen de verschillende soorten plastic en zorgen voor een hoger scheidingspercentage. De opbrengst PMD is bij nascheiding ook nog eens hoger omdat een deel van de inwoners niet aan afvalscheiding doet. Hierdoor zit er nu nog gemiddeld 27 kilogram PMD per jaar tussen het restafval van inwoners. Deze kilogrammen worden er met nascheiding dus ook uitgehaald wat een enorme winst is voor het milieu. Met de invoering van het nieuwe afvalplan gaan we feitelijk weer terug naar de situatie voor de invoering van de PMD zak. Namelijk PMD tussen het restafval. Het nieuwe afvalplan bevat een werkwijze voor laagbouw en een werkwijze voor hoogbouw. Bij laagbouw is de huidige situatie als volgt: Een huishouden heeft: Eén kliko voor restafval welke eens in de twee weken wordt geleegd. Eén kliko voor GFT welke eens in de twee weken wordt geleegd. PMD zakken welke wekelijks worden opgehaald. Oud papier en karton wat één keer per maand aan de straat wordt gezet. Bij laagbouw is de nieuwe situatie als volgt: Een huishouden heeft: Eén kliko voor PMD/Restafval welke eens in de twee weken wordt geleegd. Eén kliko voor GFT welke eens in de twee weken wordt geleegd. Eén kliko voor oud papier en karton welke eens in de twee weken wordt geleegd. Alle drie kliko’s worden voorzien van een chip zodat de gemeente kan monitoren of de ophaalfrequentie voldoende is en om te zorgen dat er geen illegale containers of containers van bedrijven worden aangeboden. Bij hoogbouw is de huidige situatie als volgt: Een huishouden heeft: Een ondergrondse container dicht bij de portiek of een inpandige voorziening voor restafval/GFT PMD zakken welke wekelijks worden opgehaald. Oud papier en karton wat één keer per maand aan de straat wordt gezet. Bij hoogbouw is de nieuwe situatie als volgt: Een huishouden heeft: Een ondergrondse verzamelcontainer op korte loopafstand voor restafval/PMD waar een huishouden 104 zakken kan aanbieden voor de afvalstoffenheffing welke zij hebben betaald. Een verzamelcontainer voor GFT op korte loopafstand. Een verzamelcontainer voor oud papier en karton op loopafstand. Deze containers worden uitgerust met een vulgraadcensor en een chip zodat de gemeente weet wanneer de verzamelcontainer geleegd dient te worden en wie er restafval/PMD aanbiedt. Partij 18PLUS ziet al haar standpunten terug in het nieuwe afvalplan, maar snapt dat ook dit plan de gemoederen flink bezig zullen houden doordat inwoners niet alles meekrijgen via de lokale media. Partij 18PLUS en andere partijen hebben er bij het gemeentebestuur op aangedrongen om een zeer goede communicatiecampagne neer te zetten zodat inwoners snappen wat het nieuwe afvalplan inhoudt. Om ook nu enige onrust weg te nemen hebben we in deze post enkele vragen beantwoord en zullen we binnenkort LIVE op Facebook vragen van kijkers beantwoorden. Uiteraard kan men ook onder deze post vragen stellen welke Partij 18PLUS tracht te beantwoorden. Hieronder enkele veel gestelde vragen / opmerkingen welke wij lezen op sociale media: Werkt nieuwe afvalplan afvaltoerisme in de hand? Partij 18PLUS denkt van niet. Kliko’s staan veelal in de tuinen van mensen en weerhoudt anderen ervan om hun afval in de kliko te doen. Wanneer de kliko aan de straatkant is gezet door de inwoner dan is de mogelijkheid er wel maar heeft dit geen financiële consequenties voor de inwoner aangezien deze er zelf voor heeft gekozen de kliko aan te bieden. Werkt het nieuwe afvalplan zwerfafval in de hand? Partij 18PLUS denkt van niet. Inwoners mogen hun restafval een aantal keer per jaar aanbieden voor de betaalde afvalstoffenheffing. Bij laagbouw mag de kliko voor PMD/restafval 26 keer per jaar aan worden geboden en bij hoogbouw mogen inwoners 104 zakken deponeren in de verzamelcontainer voor PMD/restafval. Partij 18PLUS denkt dat zwerfafval juist af zal nemen aangezien er geen losse PMD zakken en los oud papier / karton meer aangeboden worden. Gaat een huishouden extra betalen voor het nieuwe afvalplan? Ja. Zoals in de inleiding gesteld gaat de jaarlijks betaalde afvalstoffenheffing omhoog. Echter dit had ook het geval geweest met het huidige afvalplan. Daarnaast kunnen inwoners geld terugkrijgen of bijbetalen. Dit hangt af of ze minder of meer PMD/restafval aanbieden dan het jaarlijks toegestane aantal. Past het PMD/restafval nog wel in de kliko nu er niet meer apart wordt ingezameld? Partij 18PLUS denkt van wel. Voor de invoering van de PMD zak paste het ook en was de ophaalfrequentie gelijk als in de nieuwe situatie. Volgens het CBS neemt het huishoudelijk afval per inwoner sinds 2007 af. Huishoudens hadden in het vorige afvalplan de mogelijkheid om een extra kliko voor restafval te nemen. Huishouden betaalden hiervoor extra afvalstoffenheffing van € 89,- per extra kliko per jaar. In de nieuwe situatie kunnen huishouden gratis een extra kliko voor PMD/restafval aanvragen. Echter betalen ze dan € 3,- per keer dat ze een kliko extra aanbieden naast het jaarlijks toegestane aantal van 26x. Hoe werkt nascheiding? Dit filmpje van een afvalverwerker uit het noorden van het land geeft een goede uitleg over nascheiding. Het filmpje is bijna twee jaar oud en de technieken zijn inmiddels nog beter. https://youtu.be/YqBaCNPLPzk

Herstel getijdenhaven Huys ten Donck

VVD VVD Ridderkerk 26-11-2018 10:15

Voorzitter,

 

De VVD Ridderkerk staat sympathiek tegenover Huys ten Donck en we waren, ondanks onze terughoudendheid in het geven van subsidies in welke vorm dan ook, in eerste instantie bereid om

akkoord te gaan met het raadsvoorstel. Echter bij het lezen van de niet voor de openbaarheid bestemde stukken, kreeg twijfel de overhand. Hoewel de wethouder heeft aangegeven dat het herstel van de historische getijdenhaven Huys ten Donck volledig losstaat van het concept businessplan Huys ten Donck, hebben wij daar zeer grote vraagtekens bij. In het raadsvoorstel wordt o.a. gezegd: “Hiermee werken we mee aan het behoud van Huys ten Donck met buitenplaats”. Een koppeling met het businessplan is hiermee nadrukkelijk gelegd. In het concept businessplan Huys ten Donck staat vermeld dat de gemeente gevraagd kan worden garant te  staan voor (maximaal) 5 miljoen aan leningen. Een garantstelling aan een stichting, die de provincie Zuid-Holland niet kapitaalkrachtig genoeg vindt om rechtstreeks subsidie aan te verlenen.

 

Voorzitter,

 

De gemeente heeft aangegeven in principe mee te werken aan planologische wijzigingen die nodig zijn voor de realisatie van het businessplan. Een plan dat tevens leidt tot verstening van het gebied terwijl de raad en het college bij de begrotingsvergadering beide nadrukkelijk aangegeven hebben dat de buitengebieden groen moeten blijven. De VVD Ridderkerk wil niet aan verwachtingsmanagement doen en met het akkoord geven van dit voorstel doen we dat wel. Daarom zullen wij tegen dit raadsvoorstel stemmen.

Uitvoering kunsttoepassing Koningsplein

VVD VVD Ridderkerk 25-10-2018 08:03

https://ridderkerk.vvd.nl/nieuws/32290/uitvoering-kunsttoepassing-koningsplein

Voorzitter,

 Over smaak valt niet te twisten, maar over het gevraagde aanvullende budget voor de kunsttoepassing op het Koningsplein wel. De VVD Ridderkerk vindt een budgetoverschrijding van 75% onacceptabel, waarbij de raad wederom voor een voldongen feit wordt geplaatst en niet duidelijk is waarvoor het extra geld nodig is. De VVD stemt daarom tegen het raadsvoorstel voor de uitvoering kunsttoepassing Koningsplein in de huidige vorm. Het logische gevolg hiervan is, dat wij ook tegen de ingediende amendementen zullen stemmen.

Tijdens de gemeenteraadsvergadering ...

VVD VVD Ridderkerk 07-07-2018 09:37

Tijdens de gemeenteraadsvergadering op donderdagavond 5 juli is het raadsvoorstel over het goedkeuren van de begrotingrechtmatigheid van de jaarstukken 2017 ter debat behandeld. De VVD Ridderkerk heeft voor extra steekproeven gepleit om vast te kunnen stellen dat de begrotingsoverschrijdingen binnen de afgesproken marges zijn gebleven en financiële processen alvast extra bekeken konden worden. Wij hebben dan ook tegen het raadsvoorstel gestemd. De raad heeft echter besloten geen extra steekproeven te laten uitvoeren De gehele raadsbijdrage is via de onderstaande link te lezen. https://ridderkerk.vvd.nl/nieuws/31134/begrotingsrechtmatigheid-jaarrekening-2017

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.