Nieuws van politieke partijen in Zeist over GroenLinks inzichtelijk

37 documenten

Bijdrage GroenLinks aan de Algemene beschouwingen 2020 | Zeist

GroenLinks GroenLinks Zeist 01-07-2020 00:00

Normaal gesproken zijn de algemene beschouwingen een brede gedachtewisseling over het gehele beleidsterrein van de gemeente. Vanwege de onzekere financiële situatie focussen we ons dit jaar op de begroting. De fractie van GroenLinks wil drie kaders hanteren om te komen tot een sluitende begroting vanaf 2021:

Neem je verlies Stop met sparen Durf ook nee te zeggen

Bijdrage GroenLinks aan de Algemene beschouwingen 2020 - zoals uitgesproken door Ronald Camstra tijdens de raadsvergadering op 30 juni 2020:

Normaal gesproken zijn de algemene beschouwingen een brede gedachtewisseling over het gehele beleidsterrein van de gemeente. Vanwege de onzekere financiële situatie focussen we ons dit jaar op de begroting. Daarbij is de vraag gesteld welke kaders de fractie van GroenLinks wil hanteren om te komen tot een sluitende begroting vanaf 2021 en welke drie voorstellen de fractie daartoe concreet wil doen.

De lijn die wij willen voorstellen bevat de volgende drie aspecten:

Neem je verlies Stop met sparen Durf ook nee te zeggen

Ik licht ze alle drie kort toe.

In de eerste plaats: neem je verlies. Een gemeente houdt in Nederland een algemene reserve aan voor incidentele onvoorziene kosten. In Zeist hebben we een zeer forse algemene reserve, 42 miljoen euro. Je zou kunnen zeggen dat we de afgelopen twintig jaar hebben gespaard voor als er zich een keer een ramp zou voordoen. Die ramp doet zich nu voor, die heet Corona. Hier hebben we voor gespaard! Daarom moeten we de kosten die samenhangen met de Corona-crisis eenmalig afboeken. Dit jaar, maar de met Corona samenhangende kosten die de komende jaren doorlopen ook in komende jaren. Neem het verlies direct uit ons spaargeld en schuif de rekening niet door naar de toekomst.

Punt 2: stop met sparen. Naast de algemene reserve van 42 miljoen heeft Zeist ook nog eens bestemmingsreserves van in totaal maar liefst 93 miljoen. Geld dat opzij is gelegd voor toekomstige uitgaven. Dat is verstandig beleid in goede tijden, maar hier is een pas op de plaats nodig in slechte tijden. We kunnen deze crisis doorkomen door tijdelijk de reserves niet meer verder aan te vullen. Door de komende jaren niet te reserveren dalen de uitgaven structureel, en we pakken het reserveren dan weer op als de financieel slechte tijden weer achter de rug zijn.

En ten derde: durf ook nee te zeggen. Ook in financieel slechte tijden zijn er grenzen aan wat acceptabel is. Het gesprek over de kosten in de zorg loopt al langer, is al gestart voor de corona-crisis. Er loopt een gedegen traject dat expliciet niet een bezuinigings- maar een transformatie opgave is. De voorzitter van de zorgautoriteit heeft recent ook gewaarschuwd om de zorg niet te veel als verdienmodel te benaderen.

Bezuinigen op de zorg is wat GroenLinks betreft niet verstandig, en zeker niet in tijden van crisis. Er ontbreekt nog te veel informatie om nu al te speculeren over bezuinigingen. De Corona-crisis treft de samenleving hard, en de gevolgen die dat heeft moeten we met elkaar opvangen. Niet bezuinigen op de vangnetten van mensen, ook niet op publieke voorzieningen zoals bibliotheken en wijkcentra. Niet bezuinigen op voorzieningen die de maatschappij dragen. We kunnen onze jeugd niet in de kou laten staan!

Natuurlijk is het goed om te kijken naar de kostenkant: kan het efficiënter, kunnen we zorgfraude tegengaan, zo kunnen we geld besparen. Maar dat is wat anders dan bezuinigen. Mensen die zorg nodig hebben moeten dat ook geleverd krijgen. We willen geen wachtlijsten aanleggen en geen nee zeggen tegen mensen die zorg nodig hebben. Geen zorgplafonds.

En voorzitter, als we dan toch niet uitkomen op een geheel sluitende begroting, dan is dat ook een signaal, aan landelijke en provinciale overheden. Als het niet kan, dan kan het niet. Niemand is gehouden aan het onmogelijke. Wij gaan in Zeist niet de landelijke problemen oplossen, daarvoor ligt de sleutel in Den Haag. Den Haag heeft te weinig geld meegegeven met de decentralisaties en Den Haag moet dat zelf rechtzetten. Diverse brandbrieven zijn al die kant op gestuurd. GroenLinks overweegt dan ook om volgende week in de raadsvergadering een motie in te dienen die oproept tot het scherper in beeld brengen van de rol van het Rijk in het ontstane begrotingsgat. Een stevig geluid richting Den Haag is nodig. Mijn verwachting is dat het Rijk uiteindelijk ook zijn verantwoordelijkheid gaat nemen. Daarom willen we in Zeist nu niet meer kapot bezuinigen dan straks nodig blijkt te zijn geweest. Haastige spoed is in dit soort zaken zelden goed.

Ontwerp Regionale Energie Strategie (RES) goedgekeurd door de Raad | Zeist

GroenLinks GroenLinks Zeist 26-06-2020 00:00

Tijdens de Raadsvergadering van 16 juni is het raadsvoorstel over de Ontwerp RES van de regio U16, met hierin het concept bod van de regio voor de grootschalige opwekking van duurzame energie, aangenomen. Een duurzame regio is hierdoor weer een stap dichterbij gekomen. In het concept-bod is de bijdrage van de Gemeente Zeist meegenomen die voortkomt uit de ‘Routekaart nieuwe energie’. Dit najaar gaan we in de Raad aan de slag met de kaders voor grootschalige opwek van zonne-energie en windenergie in voorbereiding op het definitieve bod van de Regio in maart 2021.

Koudwatervrees

Het moment dat we in Zeist gaan besluiten over concrete projecten voor zonne-energie en/of windenergie komt steeds dichterbij. Veel mensen vinden dit erg spannend. Dat is terecht want zonnevelden en windmolens kunnen een grote impact hebben op, met name, het buitengebied van Zeist. Zonnevelden nemen veel ruimte in en windmolens zijn op grote afstand zichtbaar en maken geluid.

Het is dan ook van groot belang dat we in Zeist goede afspraken maken waar een zonneveld aan moet voldoen of de plaats waar een windmolen komt te staan, zogeheten kaders voor zonne- en windenergie, specifiek geldend voor Zeist. Er spelen namelijk altijd meer belangen zoals het welzijn van direct omwonenden, ecologie, cultuur historie en economische belangen.

Ambitie

GroenLinks wil zich er voor inzetten dat zowel de inwoners als de natuur waar mogelijk profiteren van de ontwikkeling van grootschalige duurzame energieopwekking. Inwoners door hen waar mogelijk de kans te bieden om deel te nemen aan energieprojecten en hiermee te delen in de winst. De natuur door bij de inrichting en plaatsing van de installaties rekening te houden met natuurwaarden en deze zo mogelijk te versterken.

GroenLinks pleit ook voor een nauwe samenwerking met de buurgemeenten. Een windmolen zie en hoor je namelijk over de gemeentegrenzen heen. Wanneer velden of installaties over gemeentegrenzen heen op elkaar aansluiten, kan dat ook helpen bij het aansluiten van installaties op het elektriciteitsnet en mogelijk ook om ingrepen in het landschap en aanlegkosten te verminderen.

RES

De Regionale Energie Strategie (RES) is een samenwerking tussen de gemeenten rondom Utrecht verenigd in de U16. De RES maakt onderdeel uit van het Ruimtelijk Economisch Programma van diezelfde U16 maar is tevens een aparte opdracht van het Rijk. Deze opdracht is onderdeel van het klimaatakkoord. Dertig regio’s moeten samen een grote hoeveelheid duurzame energie op te wekken in 2030. Daarvoor worden nu de plannen gemaakt.

Het concept-bod is een inschatting van de hoeveelheid duurzame energie in de vorm van elektriciteit die in de regio U16 kan worden opgewekt door met name windmolens en zonnevelden maar ook grootschalige zon op dak in de periode tot 2030.

In 2021 zal de definitieve RES 1.0 worden vastgesteld. Hierin zal een definitief bod worden vastgelegd. In de jaren daarna zal de Energie Strategie regelmatig worden getoetst en worden uitgebreid en een levend document zijn richting 2050. Wanneer door innovatie nieuwe mogelijkheden voor duurzame energie opwekking ontstaan kunnen deze worden opgenomen in een nieuwe versie van de RES.

Falco van ’t Riet

Raadslid Gemeente Zeist

Ontwerp Regionale Energie Strategie goedgekeurd door de Raad | Zeist

GroenLinks GroenLinks Zeist 26-06-2020 00:00

Tijdens de Raadsvergadering van 16 juni is het raadsvoorstel over de Ontwerp Regionale Energie Strategie (RES) van de regio U16, met hierin het concept bod van de regio voor de grootschalige opwekking van duurzame energie, aangenomen. Een duurzame regio is hierdoor weer een stap dichterbij gekomen. In het concept-bod is de bijdrage van de Gemeente Zeist meegenomen die voortkomt uit de ‘Routekaart nieuwe energie’. Dit najaar gaan we in de Raad aan de slag met de kaders voor grootschalige opwek van zonne-energie en windenergie in voorbereiding op het definitieve bod van de Regio in maart 2021.

Koudwatervrees

Het moment dat we in Zeist gaan besluiten over concrete projecten voor zonne-energie en/of windenergie komt steeds dichterbij. Veel mensen vinden dit erg spannend. Dat is terecht want zonnevelden en windmolens kunnen een grote impact hebben op, met name, het buitengebied van Zeist. Zonnevelden nemen veel ruimte in en windmolens zijn op grote afstand zichtbaar en maken geluid.

Het is dan ook van groot belang dat we in Zeist goede afspraken maken waar een zonneveld aan moet voldoen of de plaats waar een windmolen komt te staan, zogeheten kaders voor zonne- en windenergie, specifiek geldend voor Zeist. Er spelen namelijk altijd meer belangen zoals het welzijn van direct omwonenden, ecologie, cultuurhistorie en economische belangen.

Ambitie

GroenLinks wil zich ervoor inzetten dat zowel de inwoners als de natuur waar mogelijk profiteren van de ontwikkeling van grootschalige duurzame energieopwekking. Inwoners door hen waar mogelijk de kans te bieden om deel te nemen aan energieprojecten en hiermee te delen in de winst. De natuur door bij de inrichting en plaatsing van de installaties rekening te houden met natuurwaarden en deze zo mogelijk te versterken.

GroenLinks pleit ook voor een nauwe samenwerking met de buurgemeenten. Een windmolen zie en hoor je namelijk over de gemeentegrenzen heen. Wanneer velden of installaties over gemeentegrenzen heen op elkaar aansluiten, kan dat ook helpen bij het aansluiten van installaties op het elektriciteitsnet en mogelijk ook om ingrepen in het landschap en aanlegkosten te verminderen.

RES

De Regionale Energie Strategie (RES) is een samenwerking tussen de gemeenten rondom Utrecht verenigd in de U16. De RES maakt onderdeel uit van het Ruimtelijk Economisch Programma van diezelfde U16 maar is tevens een aparte opdracht van het Rijk. Deze opdracht is onderdeel van het klimaatakkoord. Dertig regio’s moeten samen een grote hoeveelheid duurzame energie op te wekken in 2030. Daarvoor worden nu de plannen gemaakt.

Het concept-bod is een inschatting van de hoeveelheid duurzame energie in de vorm van elektriciteit die in de regio U16 kan worden opgewekt door met name windmolens en zonnevelden maar ook grootschalige zon op dak in de periode tot 2030.

In 2021 zal de definitieve RES 1.0 worden vastgesteld. Hierin zal een definitief bod worden vastgelegd. In de jaren daarna zal de Energie Strategie regelmatig worden getoetst en worden uitgebreid en een levend document zijn richting 2050. Wanneer door innovatie nieuwe mogelijkheden voor duurzame energieopwekking ontstaan kunnen deze worden opgenomen in een nieuwe versie van de RES.

Falco van ’t Riet

Raadslid Gemeente Zeist

VVD Zeist: Zonne-energie, ja! Windmolens, nee, tenzij.

VVD VVD GroenLinks Zeist 16-06-2020 07:53

https://zeist.vvd.nl/nieuws/39905/vvd-zeist-zonne-energie-ja-windmolens-nee-tenzij

In de raadsvergadering van 16 juni is gesproken over de Regionale Energie Strategie (RES). 

Een belangrijk maatschappelijk vraagstuk dat steeds urgenter wordt en de komende tijd grote gevolgen zal hebben voor de invulling van ons landschap. De VVD diende over dit onderwerp een motie in om draagvlak nieuwe energiebronnen te vergroten, innovatie te bevorderen met een duidelijke voorkeur voor 

zonne-energie. Windmolens in beginsel nee, tenzij. Deze motie werd aangenomen, met de stem van GroenLinks tegen.

 

Nieuwe energiebronnen: heel normaal

VVD-woordvoerder Tjarda Struik benadrukte dat de inzet van de gemeente Zeist een volgende stap is richting een Zeist waar nieuwe energiebronnen de normaalste zaak van de wereld zullen zijn. Stapje voor stapje gaan we zo naar een steeds duidelijker beeld voor onze inwoners. 

 

Innovatie

De VVD herkent zich in het gebruik van bewezen techniek om de ambities vorm te geven. Tegelijkertijd wil de VVD ruimte houden voor innovatie en een regionale aanpak om de ambities te kunnen versnellen. Ook moet er ruimte zijn voor lokale initiatieven in onze regio. 

 

Kader voor windmolens beschermt inwoners

Zij gaf drie punten mee aan het College van B&W: 

·      Draagvlak bij de inwoners is cruciaal. Dit draagvlak moet groeien, het gesprek moet breder gevoerd worden, niet alleen met de inwoners die al gemotiveerd zijn mee te denken;

·      Windmolens kunnen nadelige gevolgen hebben: slagschaduw, geluidsoverlast, lekkage van gevaarlijke gassen. De VVD wil aan de ene kant verantwoordelijkheid nemen voor de landelijke opgave voor energie en aan de andere kant ruimte voor het individu open houden. Daarom is aan het college gevraagd kaders te ontwikkelen zodat inwoners tegen overlast kunnen worden beschermd. Zoals scherpe richtlijnen waaraan een windmolen locatie moet voldoen en / of inwoners de kans te bieden gedeeltelijk eigenaar te worden van een windmolen. 

·      Iedere gemeente krijgt in de RES de mogelijkheid een keuze te maken rond de energiemix. Wat de VVD betreft wordt dus maximaal ingezet op zonne-energie, met een lage drempel voor inwoners en bedrijven

 

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraph, li.MsoListParagraph, div.MsoListParagraph {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpFirst, li.MsoListParagraphCxSpFirst, div.MsoListParagraphCxSpFirst {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpMiddle, li.MsoListParagraphCxSpMiddle, div.MsoListParagraphCxSpMiddle {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpLast, li.MsoListParagraphCxSpLast, div.MsoListParagraphCxSpLast {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:1042287384; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:-1504265686 68354049 68354051 68354053 68354049 68354051 68354053 68354049 68354051 68354053;} @list l0:level1 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l0:level2 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l0:level3 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level4 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l0:level5 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l0:level6 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level7 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l0:level8 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l0:level9 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} -->

Kort samengevat: Zonne-energie: ja, windmolens, nee, tenzij!

Politieke Omgangsvormen | Zeist

GroenLinks GroenLinks Zeist 14-06-2020 00:00

Manifest voor een empathische, kritische en verbindende politiek

GroenLinks Zeist staat voor een verbindende, kritische, mensgerichte, empathische, warme en relationele manier van politiek bedrijven. Daarom staan wij voor de volgende zes punten. Wie doet er mee?

Manifest voor een empathische, kritische en verbindende politiek

GroenLinks Zeist staat voor een verbindende, kritische, mensgerichte, empathische, warme en relationele manier van politiek bedrijven. Daarom staan wij voor de volgende zes punten. Wie doet er mee?

1.    Begrip voor elkaar

De ene partij is de andere niet. Dat is de kracht van een pluriforme democratie. GroenLinks is een inhoudelijke partij en veranderingsgedreven. Daarin verschillen we van sommige andere partijen. We willen ervoor waken dat dergelijke cultuurverschillen een effectieve samenwerking in de Raad in de weg kunnen staan. Wij gaan hierover doorlopend het gesprek aan. Niet om onszelf of de ander te willen veranderen, maar om te vertellen over onze drijfveren en kennis te nemen van de drijfveren van de ander. Hierdoor ontstaat meer begrip voor elkaar.

2.    C’est le ton qui fait la musique

Het is de toon die de muziek maakt. Eén van de wettelijke taken van een gemeenteraadslid is de controlerende taak, en als veranderingsgezinde partij is GroenLinks van nature wat ongeduldig van aard. Dat kan kritische vragen opleveren, en het is in een duaal bestel ook goed om kritisch te zijn. Maar we bewaken wel de balans en de toon daarin, benoemen ook wat goed gaat, geven een compliment daar waar dat verdiend is, en stellen geen onredelijke eisen. Richting het College stellen we doelen, het debat voeren we vooral met de andere politieke fracties, en altijd met respect. We blijven daarbij zo veel mogelijk op hoofdlijnen en gaan alleen de details in als het onderwerp daarom vraagt.

3.    Politiek is mensenwerk

We onderhouden intensieve en vriendelijke banden met alle collega-raadsleden. Wederzijds begrip begint bij elkaar kennen. We zoeken dit contact actief op. Ook onderhouden we warme en actieve contacten met relevante stakeholders in de samenleving, maatschappelijke partners en organisaties met wie we als politiek samenwerken, en de inwoners van de gemeente Zeist.

4.    Samen zijn we sterk

In de politiek is het goed dat elke partij een eigen profiel heeft en eigen speerpunten. Daarmee is er onderscheid en valt er wat te kiezen. Maar dat wil niet zeggen dat elke partij altijd haar eigen plan hoeft te trekken. In veel gevallen vinden we elkaar op inhoud en kunnen dan ook samen optrekken bij het stellen van vragen, het formuleren van moties en het aangaan van de dialoog met de samenleving. In Zeist werkt GroenLinks samen in een coalitie, waarbinnen commitment bestaat over de realisatie van 86 ambities zoals omschreven in het Hoofdlijnenakkoord. Maar dat wil niet zeggen dat we de deur sluiten voor de andere fracties, GroenLinks zoekt bij voorkeur de verbinding met de héle Raad.

5.    Bruggen bouwen

Geen enkele fractie heeft in de Zeister raad in haar eentje een meerderheid. We hebben elkaar dus nodig om tot besluitvorming te komen. Vanuit het eigen gelijk ontstaat nog niet direct een verbinding met de andere fracties. Sterker nog, een te sterke focus op alleen de inhoud kan de ander afschrikken. Politiek is compromissen sluiten en bruggen bouwen naar een gezamenlijk belang. Bij het verdelen van woordvoerderschappen sturen wij daarom niet alleen op inhoudelijke kennis maar ook waar nodig op verbindende vaardigheden. 

6.    Hand in eigen boezem 

Goed en effectief samenwerken begint bij jezelf. Alle leden van de GroenLinks-fractie investeren daarom continu in zichzelf. Ieder raadslid heeft coaching vanuit een onafhankelijke begeleidingscommissie en ieder raadslid volgt elk seizoen minimaal één training die erop gericht is de eigen vaardigheden (niet de inhoud) te versterken. Want het kan altijd beter. Investeren in jezelf is de basis van investeren in samenwerking met de ander.

Manifest Politieke Omgangsvormen | Zeist

GroenLinks GroenLinks Zeist 14-06-2020 00:00

Afgelopen half jaar heeft er zich in de Zeister politiek een klacht afgespeeld. Dat is een hele lastige tijd geweest voor de hele Zeister politiek maar vooral voor de direct betrokkenen. En de vraag is natuurlijk: wat we leren we hier nou van? De fractie van GroenLinks heeft een zespuntenplan opgesteld over hoe wij met elkaar willen omgaan in de Zeister politiek. Ronald licht deze zes punten toe.

Manifest voor een empathische, kritische en verbindende politiek

GroenLinks Zeist staat voor een verbindende, kritische, mensgerichte, empathische, warme en relationele manier van politiek bedrijven. Daarom staan wij voor de volgende zes punten. Wie doet er mee?

1.    Begrip voor elkaar

De ene partij is de andere niet. Dat is de kracht van een pluriforme democratie. GroenLinks is een inhoudelijke partij en veranderingsgedreven. Daarin verschillen we van sommige andere partijen. We willen ervoor waken dat dergelijke cultuurverschillen een effectieve samenwerking in de Raad in de weg kunnen staan. Wij gaan hierover doorlopend het gesprek aan. Niet om onszelf of de ander te willen veranderen, maar om te vertellen over onze drijfveren en kennis te nemen van de drijfveren van de ander. Hierdoor ontstaat meer begrip voor elkaar.

2.    C’est le ton qui fait la musique

Het is de toon die de muziek maakt. Eén van de wettelijke taken van een gemeenteraadslid is de controlerende taak, en als veranderingsgezinde partij is GroenLinks van nature wat ongeduldig van aard. Dat kan kritische vragen opleveren, en het is in een duaal bestel ook goed om kritisch te zijn. Maar we bewaken wel de balans en de toon daarin, benoemen ook wat goed gaat, geven een compliment daar waar dat verdiend is, en stellen geen onredelijke eisen. Richting het College stellen we doelen, het debat voeren we vooral met de andere politieke fracties, en altijd met respect. We blijven daarbij zo veel mogelijk op hoofdlijnen en gaan alleen de details in als het onderwerp daarom vraagt.

3.    Politiek is mensenwerk

We onderhouden intensieve en vriendelijke banden met alle collega-raadsleden. Wederzijds begrip begint bij elkaar kennen. We zoeken dit contact actief op. Ook onderhouden we warme en actieve contacten met relevante stakeholders in de samenleving, maatschappelijke partners en organisaties met wie we als politiek samenwerken, en de inwoners van de gemeente Zeist.

4.    Samen zijn we sterk

In de politiek is het goed dat elke partij een eigen profiel heeft en eigen speerpunten. Daarmee is er onderscheid en valt er wat te kiezen. Maar dat wil niet zeggen dat elke partij altijd haar eigen plan hoeft te trekken. In veel gevallen vinden we elkaar op inhoud en kunnen dan ook samen optrekken bij het stellen van vragen, het formuleren van moties en het aangaan van de dialoog met de samenleving. In Zeist werkt GroenLinks samen in een coalitie, waarbinnen commitment bestaat over de realisatie van 86 ambities zoals omschreven in het Hoofdlijnenakkoord. Maar dat wil niet zeggen dat we de deur sluiten voor de andere fracties, GroenLinks zoekt bij voorkeur de verbinding met de héle Raad.

5.    Bruggen bouwen

Geen enkele fractie heeft in de Zeister raad in haar eentje een meerderheid. We hebben elkaar dus nodig om tot besluitvorming te komen. Vanuit het eigen gelijk ontstaat nog niet direct een verbinding met de andere fracties. Sterker nog, een te sterke focus op alleen de inhoud kan de ander afschrikken. Politiek is compromissen sluiten en bruggen bouwen naar een gezamenlijk belang. Bij het verdelen van woordvoerderschappen sturen wij daarom niet alleen op inhoudelijke kennis maar ook waar nodig op verbindende vaardigheden. 

6.    Hand in eigen boezem 

Goed en effectief samenwerken begint bij jezelf. Alle leden van de GroenLinks-fractie investeren daarom continu in zichzelf. Ieder raadslid heeft coaching vanuit een onafhankelijke begeleidingscommissie en ieder raadslid volgt elk seizoen minimaal één training die erop gericht is de eigen vaardigheden (niet de inhoud) te versterken. Want het kan altijd beter. Investeren in jezelf is de basis van investeren in samenwerking met de ander.

Werkbezoek: Torenlaan Theater en Zeister Mannenkoor | Zeist

GroenLinks GroenLinks Zeist 13-05-2020 00:00

Vrijdag 6 maart was GroenLinks te gast bij het Torenlaan Theater. Raadsleden Roel van Nieuwstadt en Falco van ’t Riet werden gastvrij ontvangen door Henk ter Voorde en Jan van der Linden, beide vrijwilligers van het Torenlaan Theater. Met hen bespreken wij het wel en wee van het theater en het Zeister Mannenkoor.

Het Torenlaan Theater, bij de recente verbouwing voorzien van een prachtige ruime en lichte entree, is naast de oefenruimte van diverse Zeister koren ook een sociaal cultureel centrum. De zalen, er zijn naast de grote zaal ook een aantal kleine vergader- en oefenruimten, en faciliteiten worden ter beschikking gesteld aan diverse organisaties in Zeist met een sociaal cultureel karakter. Zo zijn er naast de oefenavonden van de koren ook een kerkdienst, Jazz, dans en folk ontmoetingen en evenementen.

Het theater is eigendom van het Zeister Mannenkoor en wordt beheerd door een groep enthousiaste en deskundige vrijwilligers. Er wordt samengewerkt met andere culturele ontmoetingsplaatsen via het ‘Podia netwerk’. Daarnaast worden er goede contacten onderhouden met de omgeving en diverse andere verenigingen zoals de Algemene Seniorenvereniging Zeist. Het Torenlaan Theater heeft met ASZ een samenwerkingsverband voor diverse activiteiten.

Welke uitdagingen ziet het Torenlaan Theater voor de toekomst? Het ledenbestand van het Mannenkoor (de belangrijkste bron van vrijwilligers) vergrijst, dat maakt dat het draaien van rooster van het theater en alles wat daarbij komt kijken (zoals planning van vrijwilligers en activiteiten, publiciteit, contacten met huurders, schoonmaak en onderhoud van het theater enz.) in de toekomst niet meer haalbaar is met alleen mensen uit het Mannenkoor. Daarom is de afgelopen jaren begonnen met het aantrekken van vrijwilligers uit gebruikers van het gebouw (bv Shantykoor Nootdweer) en van buitenaf.

In overleg met de gemeente Zeist is aan Cultuur+Ondernemen gevraagd om de vereniging te begeleiden en te adviseren bij het ontwikkelen van een ondernemingsplan om genoemde vraagstukken nader te verkennen en oplossingsrichtingen te ontwikkelen. Hoofddoelstelling is waarborging van de continuïteit van het Torenlaan Theater en het Zeister Mannenkoor met behoud van haar unieke DNA. Resultaat van het traject is een ondernemingsplan met één of meerdere uitgewerkte scenario’s dat de vereniging in staat stelt volgende stappen te zetten in de waarborging van de continuïteit.

De vraag is, gezien onze ambitie, of het runnen van het Torenlaantheater door vrijwilligers zowel qua menskracht als financieel een haalbare kaart is. Ook hierover zijn gesprekken met de gemeente.

Ondanks dat blijft de organisatie ambitieus, zij wil graag een bijdrage leveren aan de Zeister samenleving op sociaal en cultureel gebied. De activiteiten die plaatsvinden in het Theater trekken veel en een toenemend aantal enthousiaste deelnemers. Door te blijven streven naar een laagdrempelige toegang voor enerzijds organisatoren en anderzijds deelnemers hoopt het theater ook in de toekomst mensen te blijven trekken, juist ook die mensen die worstelen met eenzaamheid.

Verklaring Fluitman en Pastoor tijdens raadsdialoog over het onderzoeksrapport (video)

CDA CDA GroenLinks Zeist 12-05-2020 18:14

Lees hieronder de verklaringen van zowel CDA Zeist fractievoorzitter Aline Pastoor als wethouder Marcel Fluitman: Aline Pastoor: Beste collega-raadsleden, burgemeester en Marcel, Het CDA is blij dater met het grondigeonderzoekeen einde is gekomen aan een vervelende periode. De conclusie van het rapport is glashelder: de klachten tegen wethouder Marcel Fluitman zijn,zoals verwacht, ongegrond.Hier is geen speld tussen te krijgen. Het voeltnietteminongemakkelijkdat wij hier vanavond over een klacht praten die van mens tot mens uitgepraat had kunnen worden. Dieookin deze publieke ruimte, de raadzaal, besproken had kunnen worden.Dan hadden we als raad en college onze energie enmiddelenbeter kunnen inzetten op wat de samenleving nu nodig heeft. Watons vanhet hart moet,is datwij niet begrijpenhoe een collega raadslid deze stap kan zetten,ende wijze waarop. Zonder enige vooraankondiging. Zonder enig besef van samenwerking. Zonder enig gevoel van empathie. Zonderenige vorm van reflectie. Het is natuurlijk ieders recht om een klacht in te dienen. Maar het bij voorbaat afwijzen van een gesprek van mens tot mens, past niet bijonze omgangsvormen. Niet bij het CDA, maar zeker ook niet bij deZeisterRaad.Wij zijnóók teleurgesteld dat er de afgelopen periodegeheime stukken zijn gelekt naar de pers. Dit heeft forse impact gehad op betrokkenen.Kunnen we elkaar nog vertrouwen?Al die vragen spelen dooronshoofd. Het CDA heeft hetantwoord niet.Ikzou hetdaaromgepastvinden alsde fractievoorzitter van GroenLinks hier vanavond op wil reflecteren. Het CDA heeft veel respect voor onze wethouder. Hijis niet bij de pakken neer gaan zitten, maarisvoortvarend doorgegaan met wat het beste is voor Zeist.Met alle verdachtmakingen was dat niet makkelijk. Nu ligt er dan eindelijk een glashelder rapport en kunnen we onze aandacht weer volledig richten op de uitdagingen voor Zeist. En natuurlijk heeft ieder mens ook zo zijn eigen uitdagingen en verbeterpunten. Die heeft Marcel ook.Wij kennen Marcel en weten dat hijnogal direct kan zijn,maarmeteen klein hart. Een hart dat altijd het beste voor Zeist voor ogen heeft. Tot slot. Laat het CDAoverééndingduidelijk zijn:het CDA is een partij van het zoeken naar de verbinding, van het samen doen.Onze uitgestoken hand,reiken wij nog steeds aan.Weet dat het CDA altijd open staat voor een gesprek.Een gesprek vanreflectie en verbinding.Waar iedereen kan en mag zeggen wat hij vindt.Een gesprek van mens tot mens.Juist nu hebben we elkaar hard nodig.Wantsamenkomenwe verder. Namens onze CDA-fractie, Marcel Fluitman Voorzitter, leden van de raad en toehoorders Dank voor de gelegenheid die mij wordt geboden om vandaag in deze bijeenkomst een verklaring af te leggen inzake de klacht die tegen mij op 17 december jl. is ingediend door twee leden van de GroenLinks fractie uit de Zeister gemeenteraad. Nu, na bijna vijf maanden, niet in het openbaar gesproken te hebben over deze klacht is het nu de tijd om mijn verhaal te doen: in eerste instantie tegenover de leden van onze gemeenteraad. De klacht In een brief van 17 december is een klacht tegen mij ingediend conform hoofdstuk 9 Algemene Wet Bestuursrecht door twee fractieleden (een raadslid en een buitengewoon raadslid) van de GroenLinks fractie uit onze gemeenteraad. De inhoud van de klacht behelsde 5 punten: ·Fluitman Verdraait woorden en zaken zodanig dat er sprake is van onheuse bejegening ·Fluitman Hanteert in gesprekken en bijeenkomsten dusdanige emoties, met name boosheid, dat je je niet vellig voelt om te zeggen wat je wilt ·Fluitman maakt het klagers moeilijk om hun werk uit te oefenen, voelen zich geremd om iets te zeggen of te vragen en voelen zich niet in een veilige omgeving en gaan soms met een knoop in hun maag naar het gemeentehuis. om hun werk uit te oefenen Vervolgens werd bovenstaande onderbouwd in de brief met omschrijvingen die er niet om logen. Enkele voorbeelden hiervan: komt met ongenuanceerde verwijten, draait zaken om, een patroon van herhaaldelijk buitengewoon intimiderend gedrag en onheuse bejegening en veel meer. Het proces Na de bekendmaking van de klacht aan mij door de Burgemeester is mij gevraagd of ik open stond voor mediation. Ik stond hier positief tegenover en vervolgens heeft er een intake gesprek plaats gevonden met een mediator. Na dit gesprek is mij medegedeeld dat klagers niet het proces van mediaton wilden volgen maar direct een klachtenprocedure wilden starten conform hoofdstuk 9 Algemene wet bestuursrecht. Vervolgens is het klachten proces opgestart. Hiervoor heeft de Burgemeester het bureau Bezemer &amp; Schubad ingeschakeld. Het is een zorgvuldig en gedegen onderzoek geworden met als resultaat een eindrapport en conclusie. Vervolgens heeft, conform de AWB, het college van de gemeente Zeist, vanzelfsprekend niet in mijn aanwezigheid, een besluit genomen. Dit besluit is mij op 7 mei jl. persoonlijk door de Burgemeester overhandigd. Het besluit Het college heeft besloten om de slotconclusie en aanbeveling integraal over te nemen. Slotconclusie is: De klachten van mevrouw Pereboom en de heer El Mansouri jegens wethouder Fluitman zijn ongegrond. De aanbeveling luidt als volgt: Dat het gedrag van wethouder Fluitman jegens klagers niet grensoverschrijdenden niet klachtwaardig is geweest, neemt niet weg dat hij er wijs aan zal doen om gegeven die grotere en kleinere fricties die zijn gedrag met enige frequentie heeft opgeroepen, in het vervolg meer rekening te houden met de effecten van zijn wijze van communiceren op anderen en in voorkomende gevallen meer zelfbeheersing aan de dag te leggen. En vervolgt: Het is aan klagers en wethouder Fluitman om te besluiten of zij als vervolg op dit onderzoek in mediation willen proberen nader tot elkaar te komen. Mijn reflectie op proces en besluit Waar ik in eerste instantie nog dacht dat het hier om een communicatieprobleem ging tussen mensen werd het opeens heel groot. De onderzoeker heeft mij in zijn eerste gesprek klip en klaar duidelijk gemaakt dat het ernst was: “er liggen heel zware aantijgingen tegen u. U wordt voor zeer, zeer ernstige zaken aangeklaagd. Ook een van de klagers laat zich bijstaan door een advocaat.” Dit was voor mij het moment om het gesprek te schorsen en later weer op te starten in het bijzijn van een advocaat. De gesprekken met de onderzoeker waren constructief maar ook confronterend. De onderzoeker heeft mij het vuur aan de schenen gelegd. Het waren heel intensieve gesprekken. De onderzoeker was in mijn ogen volledig neutraal, objectief en niet te peilen over zijn mening in zijn gesprekken. Tijdens de gesprekken heb ik mijn beeld en weerwoord goed kunnen weergeven. Ook was er voldoende ruimte om verslagen te corrigeren of aanvullingen hierop te kunnen geven. Er zijn naast de klagers en mij ook een aantal mensen uit de politiek en ambtelijke organisatie gehoord. Allen onder naam op 1 na die anoniem wil blijven. Geconcludeerd wordt door de onderzoeker dat mijn wijze van acteren en werken niet grens overstijgend en klachtwaardig is. Dit alles resulteert in de eindconclusie: De klachten van mevrouw Pereboom en de heer El Mansouri jegens wethouder Fluitman zijn ongegrond. Wat doet het met de politiek en samenleving in Zeist Een klacht als deze heeft mijn inziens grote uitwerking op de politiek en samenleving. Ten aanzien van de politiek het volgende. Gaat het hier nu over een klacht tussen drie personen of raakt het de politiek? In het rapport is de onderzoeker hier heel duidelijk over: de klacht heeft een directe relatie met de politiek en staat hier niet los van. Ik heb ervaren dat de uitstraling van de klacht mijn werk en dat van anderen sterk heeft beïnvloed. Veel tijd en energie is weggevloeid die anders en beter had kunnen worden besteed. In de politiek is dagelijks sprake van verschillen van mening. Dit hoort ook bij een democratie. Hier voeren wij, zoals dat hoort, het debat over in de gemeenteraad, binnen de grenzen van de gedragscode zoals wij dit als richtsnoer van ons handelen zien. In Zeist is ook de goede gewoonte dat als ons iets dwars zit wij hier elkaar op aanspreken en met elkaar hier het gesprek over voeren. Nu is dit anders gelopen. Het is goed dat als er ontoelaatbare gedragingen zijn het ieders goed recht is hier een klacht over in te dienen. Echter in dit geval was ik van mening (en stond ik ook voor open) om via mediation tot een oplossing te komen in plaats van dit zeer zware middel in te zetten. Het aanzien van de politiek en de kwaliteit vraagt om elkaar te blijven opzoeken: ook bij verschillen. Dit zal ik altijd blijven uitdragen. Ten aanzien van de samenleving wil ik het volgende opmerken. Politiek staat nog steeds te ver af van onze inwoners. Dagelijks doen wij allemaal ons best om hen te betrekken, aan te laten sluiten en uit te leggen wat we doen en waarom besluiten worden genomen die voor de een positief zijn en voor de ander teleurstellend. Echter het indienen van een klacht, het op straat komen liggen hiervan en, ik zeg het maar zo: ruzie maken met elkaar schaadt het vertrouwen in de politiek en komen samenleving en politiek niet dichter bij elkaar. Wij moeten blijven werken aan verbinding met de samenleving en hen niet belasten met interne verschillen van mening. Dit draagt niet bij aan een betrouwbare overheid. Wat heeft het met mij persoonlijk gedaan Dit is het lastigste deel van mijn verklaring om vanavond met u te delen. Ik ben al heel lang betrokken bij de politiek in Zeist. In mijn jeugd actief, later aan de zijlijn en de laatste 20 jaar weer actief. In 2007 ben ik in de raad gekomen en vanaf 2014 actief als wethouder. Mijn achtergrond ligt binnen het HRM werkveld en heb hier jarenlange ervaring in, met name binnen de overheid. Ik werk graag met mensen. Waardeer ieder op zijn of haar inbreng. Vier successen maar ben ook kritisch op wat fout gaat. Ook kritisch naar mijzelf; waarom loopt dit anders dan gepland en wat is mijn rol hierin geweest? Ik zet mij altijd 100% in voor doelen die behaald moeten worden en samenwerken is hierbij voor mij een sleutelwoord. Gaan voor het doel en beslissingen durven nemen en deze uit kunnen leggen: leuk of niet leuk. En ik weet als geen ander wat mijn valkuilen zijn. ‘te snel denken’, ‘te duidelijk in mijn uitspraken’, ‘kritisch gericht op het eindresultaat’, ‘verwacht hoge inzet van anderen’, en soms niet altijd even diplomatiek in mijn uitspraken. Maar nooit met de intentie mensen bewust te beschadigen of weg te zetten. Dit zijn leerpunten voor mij, niet alleen vanuit het verleden, maar ook in het heden. Totaal onverwacht en zonder enige voor-communicatie ligt er dan een klacht. Ik kan u vertellen dat dit oprecht iets met je doet. Zeker als de kerstdagen en jaarwisseling zich aandienen. Dagen die feestelijk moeten zijn. Nu, ik kan u melden dat dit voor mij en familie wel anders was. Vrijwel dagelijks ben ik, en mijn familie, bevraagd in en buiten Zeist: hoe gaat het ermee en hoe staat het met de klacht. Iedere keer heb ik afhoudend geantwoord. Vervolgens lag de klacht, ondanks anders dan was afgesproken, op straat. Hoe graag had ik mijn mening willen verkondigen maar de afspraak was om tijdens het onderzoek niet naar buiten te treden. Hier heb ik mij dan ook aan gehouden. De afgelopen week is het eindrapport verschenen. Een rapport met veel herkenbare zaken voor mij maar toch ook nog enkele verrassingen. Klagers hebben niet geschroomd nog meer aantijgingen en kwalificaties richting mij aan te voeren en er meer mensen in naam en functie bij te betrekken die niet opgenomen waren in de door hen opgestelde klachtenbrief en hen hiervan in kennis te stellen. Een spijtige constatering. Het was een lastige tijd. Maar mede dankzij ook de vele positieve reacties die ik in de afgelopen maanden van inwoners, organisaties, vanuit de politiek en ambtenaren heb ik mijn werk met volle inzet gewoon uitgevoerd. Maar ik mag aannemen dat u begrijpt dat dit veel van mij gevraagd heeft en niet altijd gemakkelijk was. Graag spreek ik hierbij mijn dank uit aan iedereen die mij in deze lastige maanden hebben gesteund en hun vertrouwen in mij hebben uitgesproken. In eerste instantie mijn vrouw, drie jongens en hun aanhang. Ook dank aan mij partij het CDA. Veel raadsleden en oud raadsleden hebben mij een hart onder de riem gestoken. Geweldig hoe jullie er voor mij zijn! Maar ook dank voor de vele steunbetuigingen vanuit de samenleving die ik heb mogen ontvangen en de mensen die mij raadgevend hebben bijgestaan. Deze hebben mij oprecht geholpen in deze lastige periode. De toekomst De klacht is afgehandeld. De conclusie is overduidelijk: ongegrond en mijn gedrag richting de klagers is niet grensoverschrijdend geweest. Nu is er weer ruimte om te kijken naar de toekomst. Er zijn, zeker nu in deze crisistijd, grote problemen en vraagstukken die vragen om onze aandacht. Een groot deel van onze inwoners hebbe grote zorgen. Samen moeten we werken hoe wij door deze crisis komen en klaar zijn voor de tijd hierna. Een tijd die anders zal zijn dan voor de crisis. Inwoners, organisaties en ondernemers hebben ons harder nodig dan ooit. Laten wij het politieke klimaat in Zeist blijven koesteren en kiezen voor het gesprek in plaats van het machtsmiddel. Zowel in de politiek als in de samenleving. Wij hebben elkaar juist nu hard nodig om te werken aan een gezond en toekomst bestendig Zeist. De inzichten die ik in de afgelopen periode heb gekregen neem ik mee in mijn werk in de toekomst. Ik ben in de politiek gegaan om een steentje bij te dragen aan de samenleving in Zeist. Dit doe ik en blijf ik doen met veel plezier en grote inzet. Maar bovenal wil ik dit doen in goede verstandhouding en samenwerking met de samenleving en u als raad. Voorzitter, dank voor de gelegenheid om vanavond in deze bijeenkomst mijn verklaring tegenover de gemeenteraad en samenleving af te mogen leggen.

Verklaring CDA tijdens raadsdialoog over het onderzoeksrapport

CDA CDA GroenLinks Zeist 12-05-2020 18:14

Lees hieronder de verklaring die CDA Zeist fractievoorzitter Aline Pastoor uitsprak tijdens de raadsdialoog over het onderzoeksrapport. Beste collega-raadsleden, burgemeester en Marcel, Het CDA is blij dater met het grondigeonderzoekeen einde is gekomen aan een vervelende periode. De conclusie van het rapport is glashelder: de klachten tegen wethouder Marcel Fluitman zijn,zoals verwacht, ongegrond.Hier is geen speld tussen te krijgen. Het voeltnietteminongemakkelijkdat wij hier vanavond over een klacht praten die van mens tot mens uitgepraat had kunnen worden. Dieookin deze publieke ruimte, de raadzaal, besproken had kunnen worden.Dan hadden we als raad en college onze energie enmiddelenbeter kunnen inzetten op wat de samenleving nu nodig heeft. Watons vanhet hart moet,is datwij niet begrijpenhoe een collega raadslid deze stap kan zetten,ende wijze waarop. Zonder enige vooraankondiging. Zonder enig besef van samenwerking. Zonder enig gevoel van empathie. Zonderenige vorm van reflectie. Het is natuurlijk ieders recht om een klacht in te dienen. Maar het bij voorbaat afwijzen van een gesprek van mens tot mens, past niet bijonze omgangsvormen. Niet bij het CDA, maar zeker ook niet bij deZeisterRaad.Wij zijnóók teleurgesteld dat er de afgelopen periodegeheime stukken zijn gelekt naar de pers. Dit heeft forse impact gehad op betrokkenen.Kunnen we elkaar nog vertrouwen?Al die vragen spelen dooronshoofd. Het CDA heeft hetantwoord niet.Ikzou hetdaaromgepastvinden alsde fractievoorzitter van GroenLinks hier vanavond op wil reflecteren. Het CDA heeft veel respect voor onze wethouder. Hijis niet bij de pakken neer gaan zitten, maarisvoortvarend doorgegaan met wat het beste is voor Zeist.Met alle verdachtmakingen was dat niet makkelijk. Nu ligt er dan eindelijk een glashelder rapport en kunnen we onze aandacht weer volledig richten op de uitdagingen voor Zeist. En natuurlijk heeft ieder mens ook zo zijn eigen uitdagingen en verbeterpunten. Die heeft Marcel ook.Wij kennen Marcel en weten dat hijnogal direct kan zijn,maarmeteen klein hart. Een hart dat altijd het beste voor Zeist voor ogen heeft. Tot slot. Laat het CDAoverééndingduidelijk zijn:het CDA is een partij van het zoeken naar de verbinding, van het samen doen.Onze uitgestoken hand,reiken wij nog steeds aan.Weet dat het CDA altijd open staat voor een gesprek.Een gesprek vanreflectie en verbinding.Waar iedereen kan en mag zeggen wat hij vindt.Een gesprek van mens tot mens.Juist nu hebben we elkaar hard nodig.Wantsamenkomenwe verder. Namens onze CDA-fractie, Aline Pastoor

Verklaring Fluitman en Pastoor tijdens raadsdialoog over het onderzoeksrapport (video)

CDA CDA GroenLinks Zeist 12-05-2020 18:14

Lees hieronder de verklaringen van zowel CDA Zeist fractievoorzitter Aline Pastoor als wethouder Marcel Fluitman: Aline Pastoor: Beste collega-raadsleden, burgemeester en Marcel, Het CDA is blij dater met het grondigeonderzoekeen einde is gekomen aan een vervelende periode. De conclusie van het rapport is glashelder: de klachten tegen wethouder Marcel Fluitman zijn,zoals verwacht, ongegrond.Hier is geen speld tussen te krijgen. Het voeltnietteminongemakkelijkdat wij hier vanavond over een klacht praten die van mens tot mens uitgepraat had kunnen worden. Dieookin deze publieke ruimte, de raadzaal, besproken had kunnen worden.Dan hadden we als raad en college onze energie enmiddelenbeter kunnen inzetten op wat de samenleving nu nodig heeft. Watons vanhet hart moet,is datwij niet begrijpenhoe een collega raadslid deze stap kan zetten,ende wijze waarop. Zonder enige vooraankondiging. Zonder enig besef van samenwerking. Zonder enig gevoel van empathie. Zonderenige vorm van reflectie. Het is natuurlijk ieders recht om een klacht in te dienen. Maar het bij voorbaat afwijzen van een gesprek van mens tot mens, past niet bijonze omgangsvormen. Niet bij het CDA, maar zeker ook niet bij deZeisterRaad.Wij zijnóók teleurgesteld dat er de afgelopen periodegeheime stukken zijn gelekt naar de pers. Dit heeft forse impact gehad op betrokkenen.Kunnen we elkaar nog vertrouwen?Al die vragen spelen dooronshoofd. Het CDA heeft hetantwoord niet.Ikzou hetdaaromgepastvinden alsde fractievoorzitter van GroenLinks hier vanavond op wil reflecteren. Het CDA heeft veel respect voor onze wethouder. Hijis niet bij de pakken neer gaan zitten, maarisvoortvarend doorgegaan met wat het beste is voor Zeist.Met alle verdachtmakingen was dat niet makkelijk. Nu ligt er dan eindelijk een glashelder rapport en kunnen we onze aandacht weer volledig richten op de uitdagingen voor Zeist. En natuurlijk heeft ieder mens ook zo zijn eigen uitdagingen en verbeterpunten. Die heeft Marcel ook.Wij kennen Marcel en weten dat hijnogal direct kan zijn,maarmeteen klein hart. Een hart dat altijd het beste voor Zeist voor ogen heeft. Tot slot. Laat het CDAoverééndingduidelijk zijn:het CDA is een partij van het zoeken naar de verbinding, van het samen doen.Onze uitgestoken hand,reiken wij nog steeds aan.Weet dat het CDA altijd open staat voor een gesprek.Een gesprek vanreflectie en verbinding.Waar iedereen kan en mag zeggen wat hij vindt.Een gesprek van mens tot mens.Juist nu hebben we elkaar hard nodig.Wantsamenkomenwe verder. Namens onze CDA-fractie, Marcel Fluitman Voorzitter, leden van de raad en toehoorders Dank voor de gelegenheid die mij wordt geboden om vandaag in deze bijeenkomst een verklaring af te leggen inzake de klacht die tegen mij op 17 december jl. is ingediend door twee leden van de GroenLinks fractie uit de Zeister gemeenteraad. Nu, na bijna vijf maanden, niet in het openbaar gesproken te hebben over deze klacht is het nu de tijd om mijn verhaal te doen: in eerste instantie tegenover de leden van onze gemeenteraad. De klacht In een brief van 17 december is een klacht tegen mij ingediend conform hoofdstuk 9 Algemene Wet Bestuursrecht door twee fractieleden (een raadslid en een buitengewoon raadslid) van de GroenLinks fractie uit onze gemeenteraad. De inhoud van de klacht behelsde 5 punten: ·Fluitman Verdraait woorden en zaken zodanig dat er sprake is van onheuse bejegening ·Fluitman Hanteert in gesprekken en bijeenkomsten dusdanige emoties, met name boosheid, dat je je niet vellig voelt om te zeggen wat je wilt ·Fluitman maakt het klagers moeilijk om hun werk uit te oefenen, voelen zich geremd om iets te zeggen of te vragen en voelen zich niet in een veilige omgeving en gaan soms met een knoop in hun maag naar het gemeentehuis. om hun werk uit te oefenen Vervolgens werd bovenstaande onderbouwd in de brief met omschrijvingen die er niet om logen. Enkele voorbeelden hiervan: komt met ongenuanceerde verwijten, draait zaken om, een patroon van herhaaldelijk buitengewoon intimiderend gedrag en onheuse bejegening en veel meer. Het proces Na de bekendmaking van de klacht aan mij door de Burgemeester is mij gevraagd of ik open stond voor mediation. Ik stond hier positief tegenover en vervolgens heeft er een intake gesprek plaats gevonden met een mediator. Na dit gesprek is mij medegedeeld dat klagers niet het proces van mediaton wilden volgen maar direct een klachtenprocedure wilden starten conform hoofdstuk 9 Algemene wet bestuursrecht. Vervolgens is het klachten proces opgestart. Hiervoor heeft de Burgemeester het bureau Bezemer &amp; Schubad ingeschakeld. Het is een zorgvuldig en gedegen onderzoek geworden met als resultaat een eindrapport en conclusie. Vervolgens heeft, conform de AWB, het college van de gemeente Zeist, vanzelfsprekend niet in mijn aanwezigheid, een besluit genomen. Dit besluit is mij op 7 mei jl. persoonlijk door de Burgemeester overhandigd. Het besluit Het college heeft besloten om de slotconclusie en aanbeveling integraal over te nemen. Slotconclusie is: De klachten van mevrouw Pereboom en de heer El Mansouri jegens wethouder Fluitman zijn ongegrond. De aanbeveling luidt als volgt: Dat het gedrag van wethouder Fluitman jegens klagers niet grensoverschrijdenden niet klachtwaardig is geweest, neemt niet weg dat hij er wijs aan zal doen om gegeven die grotere en kleinere fricties die zijn gedrag met enige frequentie heeft opgeroepen, in het vervolg meer rekening te houden met de effecten van zijn wijze van communiceren op anderen en in voorkomende gevallen meer zelfbeheersing aan de dag te leggen. En vervolgt: Het is aan klagers en wethouder Fluitman om te besluiten of zij als vervolg op dit onderzoek in mediation willen proberen nader tot elkaar te komen. Mijn reflectie op proces en besluit Waar ik in eerste instantie nog dacht dat het hier om een communicatieprobleem ging tussen mensen werd het opeens heel groot. De onderzoeker heeft mij in zijn eerste gesprek klip en klaar duidelijk gemaakt dat het ernst was: “er liggen heel zware aantijgingen tegen u. U wordt voor zeer, zeer ernstige zaken aangeklaagd. Ook een van de klagers laat zich bijstaan door een advocaat.” Dit was voor mij het moment om het gesprek te schorsen en later weer op te starten in het bijzijn van een advocaat. De gesprekken met de onderzoeker waren constructief maar ook confronterend. De onderzoeker heeft mij het vuur aan de schenen gelegd. Het waren heel intensieve gesprekken. De onderzoeker was in mijn ogen volledig neutraal, objectief en niet te peilen over zijn mening in zijn gesprekken. Tijdens de gesprekken heb ik mijn beeld en weerwoord goed kunnen weergeven. Ook was er voldoende ruimte om verslagen te corrigeren of aanvullingen hierop te kunnen geven. Er zijn naast de klagers en mij ook een aantal mensen uit de politiek en ambtelijke organisatie gehoord. Allen onder naam op 1 na die anoniem wil blijven. Geconcludeerd wordt door de onderzoeker dat mijn wijze van acteren en werken niet grens overstijgend en klachtwaardig is. Dit alles resulteert in de eindconclusie: De klachten van mevrouw Pereboom en de heer El Mansouri jegens wethouder Fluitman zijn ongegrond. Wat doet het met de politiek en samenleving in Zeist Een klacht als deze heeft mijn inziens grote uitwerking op de politiek en samenleving. Ten aanzien van de politiek het volgende. Gaat het hier nu over een klacht tussen drie personen of raakt het de politiek? In het rapport is de onderzoeker hier heel duidelijk over: de klacht heeft een directe relatie met de politiek en staat hier niet los van. Ik heb ervaren dat de uitstraling van de klacht mijn werk en dat van anderen sterk heeft beïnvloed. Veel tijd en energie is weggevloeid die anders en beter had kunnen worden besteed. In de politiek is dagelijks sprake van verschillen van mening. Dit hoort ook bij een democratie. Hier voeren wij, zoals dat hoort, het debat over in de gemeenteraad, binnen de grenzen van de gedragscode zoals wij dit als richtsnoer van ons handelen zien. In Zeist is ook de goede gewoonte dat als ons iets dwars zit wij hier elkaar op aanspreken en met elkaar hier het gesprek over voeren. Nu is dit anders gelopen. Het is goed dat als er ontoelaatbare gedragingen zijn het ieders goed recht is hier een klacht over in te dienen. Echter in dit geval was ik van mening (en stond ik ook voor open) om via mediation tot een oplossing te komen in plaats van dit zeer zware middel in te zetten. Het aanzien van de politiek en de kwaliteit vraagt om elkaar te blijven opzoeken: ook bij verschillen. Dit zal ik altijd blijven uitdragen. Ten aanzien van de samenleving wil ik het volgende opmerken. Politiek staat nog steeds te ver af van onze inwoners. Dagelijks doen wij allemaal ons best om hen te betrekken, aan te laten sluiten en uit te leggen wat we doen en waarom besluiten worden genomen die voor de een positief zijn en voor de ander teleurstellend. Echter het indienen van een klacht, het op straat komen liggen hiervan en, ik zeg het maar zo: ruzie maken met elkaar schaadt het vertrouwen in de politiek en komen samenleving en politiek niet dichter bij elkaar. Wij moeten blijven werken aan verbinding met de samenleving en hen niet belasten met interne verschillen van mening. Dit draagt niet bij aan een betrouwbare overheid. Wat heeft het met mij persoonlijk gedaan Dit is het lastigste deel van mijn verklaring om vanavond met u te delen. Ik ben al heel lang betrokken bij de politiek in Zeist. In mijn jeugd actief, later aan de zijlijn en de laatste 20 jaar weer actief. In 2007 ben ik in de raad gekomen en vanaf 2014 actief als wethouder. Mijn achtergrond ligt binnen het HRM werkveld en heb hier jarenlange ervaring in, met name binnen de overheid. Ik werk graag met mensen. Waardeer ieder op zijn of haar inbreng. Vier successen maar ben ook kritisch op wat fout gaat. Ook kritisch naar mijzelf; waarom loopt dit anders dan gepland en wat is mijn rol hierin geweest? Ik zet mij altijd 100% in voor doelen die behaald moeten worden en samenwerken is hierbij voor mij een sleutelwoord. Gaan voor het doel en beslissingen durven nemen en deze uit kunnen leggen: leuk of niet leuk. En ik weet als geen ander wat mijn valkuilen zijn. ‘te snel denken’, ‘te duidelijk in mijn uitspraken’, ‘kritisch gericht op het eindresultaat’, ‘verwacht hoge inzet van anderen’, en soms niet altijd even diplomatiek in mijn uitspraken. Maar nooit met de intentie mensen bewust te beschadigen of weg te zetten. Dit zijn leerpunten voor mij, niet alleen vanuit het verleden, maar ook in het heden. Totaal onverwacht en zonder enige voor-communicatie ligt er dan een klacht. Ik kan u vertellen dat dit oprecht iets met je doet. Zeker als de kerstdagen en jaarwisseling zich aandienen. Dagen die feestelijk moeten zijn. Nu, ik kan u melden dat dit voor mij en familie wel anders was. Vrijwel dagelijks ben ik, en mijn familie, bevraagd in en buiten Zeist: hoe gaat het ermee en hoe staat het met de klacht. Iedere keer heb ik afhoudend geantwoord. Vervolgens lag de klacht, ondanks anders dan was afgesproken, op straat. Hoe graag had ik mijn mening willen verkondigen maar de afspraak was om tijdens het onderzoek niet naar buiten te treden. Hier heb ik mij dan ook aan gehouden. De afgelopen week is het eindrapport verschenen. Een rapport met veel herkenbare zaken voor mij maar toch ook nog enkele verrassingen. Klagers hebben niet geschroomd nog meer aantijgingen en kwalificaties richting mij aan te voeren en er meer mensen in naam en functie bij te betrekken die niet opgenomen waren in de door hen opgestelde klachtenbrief en hen hiervan in kennis te stellen. Een spijtige constatering. Het was een lastige tijd. Maar mede dankzij ook de vele positieve reacties die ik in de afgelopen maanden van inwoners, organisaties, vanuit de politiek en ambtenaren heb ik mijn werk met volle inzet gewoon uitgevoerd. Maar ik mag aannemen dat u begrijpt dat dit veel van mij gevraagd heeft en niet altijd gemakkelijk was. Graag spreek ik hierbij mijn dank uit aan iedereen die mij in deze lastige maanden hebben gesteund en hun vertrouwen in mij hebben uitgesproken. In eerste instantie mijn vrouw, drie jongens en hun aanhang. Ook dank aan mij partij het CDA. Veel raadsleden en oud raadsleden hebben mij een hart onder de riem gestoken. Geweldig hoe jullie er voor mij zijn! Maar ook dank voor de vele steunbetuigingen vanuit de samenleving die ik heb mogen ontvangen en de mensen die mij raadgevend hebben bijgestaan. Deze hebben mij oprecht geholpen in deze lastige periode. De toekomst De klacht is afgehandeld. De conclusie is overduidelijk: ongegrond en mijn gedrag richting de klagers is niet grensoverschrijdend geweest. Nu is er weer ruimte om te kijken naar de toekomst. Er zijn, zeker nu in deze crisistijd, grote problemen en vraagstukken die vragen om onze aandacht. Een groot deel van onze inwoners hebbe grote zorgen. Samen moeten we werken hoe wij door deze crisis komen en klaar zijn voor de tijd hierna. Een tijd die anders zal zijn dan voor de crisis. Inwoners, organisaties en ondernemers hebben ons harder nodig dan ooit. Laten wij het politieke klimaat in Zeist blijven koesteren en kiezen voor het gesprek in plaats van het machtsmiddel. Zowel in de politiek als in de samenleving. Wij hebben elkaar juist nu hard nodig om te werken aan een gezond en toekomst bestendig Zeist. De inzichten die ik in de afgelopen periode heb gekregen neem ik mee in mijn werk in de toekomst. Ik ben in de politiek gegaan om een steentje bij te dragen aan de samenleving in Zeist. Dit doe ik en blijf ik doen met veel plezier en grote inzet. Maar bovenal wil ik dit doen in goede verstandhouding en samenwerking met de samenleving en u als raad. Voorzitter, dank voor de gelegenheid om vanavond in deze bijeenkomst mijn verklaring tegenover de gemeenteraad en samenleving af te mogen leggen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.