Nieuws van politieke partijen in Laarbeek over CDA inzichtelijk

11 documenten

Hoe houden we de Energietransitie betaalbaar?

PvdA PvdA VVD CDA Laarbeek 29-03-2020 10:54

We moeten aan de slag!

Gemeentes en de provincies zijn druk bezig met het verder uitwerken van het klimaatakkoord. In 2030 moeten (en willen) we 49% CO2 minder uitstoten en in 2050 een nagenoeg complete fossielvrije en recyclebare samenleving zijn.

Laarbeek werkt dit uit, samen met de 21 gemeentes in de regio. Voor de PvdA Laarbeek is het belangrijk dat er in deze energietransitie flinke stappen worden gezet: het is vijf voor twaalf om het klimaat te redden. Zeker als we voor onze (klein)kinderen nog een leefbare planeet over willen houden.

De nieuwe wind die in Den Bosch zal gaan waaien, zal niet bevorderlijk zijn voor deze kordate aanpak De Provincie is een belangrijke partner in dit proces. Nu straks de progressieve partijen geen deel meer uitmaken van het Provinciebestuur en VVD en CDA met Forum voor Democratie in zee gaan is er een grote kans dat er op gebied van duurzaamheid en zeker ook stikstofaanpak op de rem getrapt zal worden! Forum heeft niet eens de moeite genomen een programma te maken voor Brabant. We hebben dus geen idee wat ze willen, behalve dat we weten dat de landelijke kopstukken de klimaatuitdagingen vooral niet al te serieus nemen en zelfs ontkennen.

 

Betaalbaar en bereikbaar voor iedereen.

de gemeenteraad van Laarbeek heeft vorig jaar een visie voor grootschalige energieopwekking vastgesteld. Daar is zorgvuldig vastgesteld dat in bepaalde gebieden in het buitengebied ruimte is voor een beperkt aantal zonneparken en windturbines. Dit zal een hele impact hebben in het buitengebied en de bewoners.

De PvdA Laarbeek is het eens met deze visie maar vindt dat daar draagvlak voor moet zijn. Dus goede voorlichting is noodzakelijk! Wij vinden dat ook inwoners met een smalle beurs mee moeten kunnen doen. Daarom hebben we vorig jaar een motie ingediend voor het realiseren van collectieve zonneparken omdat daarmee participatie en betaalbaarheid het meest gewaarborgd is. Jammer genoeg heeft de PvdA daar geen meerderheid voor gekregen.

 

Afgelopen woensdag zou in Eindhoven de energietransitie van de 21 gemeentes besproken worden. Deze is op het laatst gecanceld i.v.m. de corona adviezen van het RIVM. Met deze bijeenkomst zou een goede richting ingeslagen worden om dit voortvarend aan te pakken. De PvdA Laarbeek blijft pleiten voor een eerlijke lastenverdeling en een gezonde woonomgeving voor iedereen!

Hans Strijbosch

Het bericht Hoe houden we de Energietransitie betaalbaar? verscheen eerst op PvdA Laarbeek.

Verliezen wij de jongeren uit het oog?

CDA CDA Laarbeek 05-02-2020 20:08

Overeenzaamheidhoren we steeds meer. Maar wie denkt dat eenzaamheid alleen bij ouderen voorkomt, heeft het mis. Vermoedelijk is 3 tot 10 procent van de jongeren chronisch eenzaam. Volgens onderzoekers gaat het om een onderschat probleem, met ernstige gevolgen zoals depressies, slaapproblemen, suïcidale gedachten, angstgevoelens en verslaving. De oorzaken van eenzaamheid onder jongeren lopen uiteen. Sommige eenzame jongeren zijn sociaal onhandig, maar anderen zijn vooral slachtoffer van een negatieve blik op zichzelf en op de wereld. Sinds 2017 helpt Join Us onze jongeren in Laarbeek om sociaal redzaam te worden. In samenwerking met de gemeente Laarbeek en welzijnsorganisatie Vierbinden organiseerden zij bijeenkomsten voor jongeren van 12-18 jaar. Eens in de twee weken is er op vrijdag een avond waarop jongeren samen komen. Zij ondernemen activiteiten met elkaar binnen en buiten de deur van het jongerencentrum de Boemerang. ‘Schriftelijke vragen gesteld aan het college’ Helaas hebben wij als CDA Laarbeek moeten vernemen dat dit “werd” georganiseerd door Join Us omdat per 1 januari 2020 de samenwerking door welzijnsorganisatie Vierbinden en de gemeente Laarbeek is opgezegd. CDA Laarbeek heeft daarom vragen gesteld die betrekking hebben op deze beëindigde samenwerking. Een belangrijke oorzaak blijkt kostenbesparing te zijn. Naar onze mening mag kostenbesparing niet de hoofdreden zijn. De overige antwoorden hebben ons en de ouders van de kinderen niet het vertrouwen gegeven dat deze jongeren in de toekomst eenzelfde goede begeleiding gaan krijgen. Het is namelijk nog onduidelijk hoe de LEV-groep, onze nieuwe welzijnsorganisatie per 1 april, deze hulpvraag gaat invullen. Ook het (gedwongen) vertrek van de jongerenwerker in Laarbeek per 1 februari zorgt voor onduidelijkheid. De jongeren hebben nu de komende maanden niet de gewenste begeleiding, hebben niet de zekerheid of ze de beschikking hebben over de vertrouwde jongerenruimte en verkeren daardoor in sociale onzekerheid. Voor het CDA Laarbeek zijn de positieve ervaringen met Join us bij de jongeren en hun ouders, voldoende reden om de samenwerking met Join Us in Laarbeek voort te zetten. Deze samenwerking kan worden voorgezet met de LEV-groep. Join us helpt de begeleiders van deze organisatie met professionalisering op het gebied van eenzaamheid bij jongeren. Join us leidt op, coacht, borgt de kwaliteit van hun methodiek. Ook bij buurgemeente Son en Breugel wordt volgens dezelfde methodiek samengewerkt met dezelfde LEV-groep. 'Niet luchtig over doen' Als CDA Laarbeek vinden wij dat er niet luchtig over moet worden gedaan: “even eenzaam zijn en langdurige eenzaamheid zijn echt niet hetzelfde. Net als een hoofdpijntje geen migraine is." Preventief werken helpt voor eenzame jongeren. Door eenzaamheid bij jongeren vroegtijdig aan te pakken kunnen ernstige gevolgen zoals verslaving, depressie en suïcide voorkomen worden. Extra hoge zorgkosten kunnen hierdoor waarschijnlijk bespaard blijven voor deze jongeren. Hoe dan ookhet blijft belangrijk om die langdurige of chronische eenzaamheid serieus te nemen. Het CDA Laarbeek blijft daarom de ontwikkelingen nauwgezet volgen en zal het college houden aan haar uit te voeren taken… CDA Laarbeek

van de voorzitter:

CDA CDA Laarbeek 01-01-2020 16:42

Problemen van 2019, uitdagingen voor 2020 Een enerverend en turbulent 2019 ligt achter ons. Een jaar van opstand en protesten: wereldwijd, nationaal, provinciaal en lokaal. De Brexit, onlusten in Parijs, in Chili, Hongkong. In ons land zijn het de onderwijzers die zich roeren, de boeren, de bouwers, de zorgverleners. Ze gingen de straat op, naar het Malieveld, naar Groningen naar Den Bosch. Soms kregen ze gelijk, soms niet. In onze provincie sneuvelde de coalitie op onenigheid over de snelheid van de stikstofreductie. In onze gemeente viel de raadsbrede coalitie over geld: de (on)balans tussen behoud van voorzieningen en belastingverhoging. De oorzaken van deze protestdynamiek zijn dikwijls divers. Het gaat over geld of over het gevoelde gebrek aan inspraak, het niet gehoord worden, of over klimaat en energie, of over migratie. Hoe dan ook, deze dynamiek voorkomt dat we inslapen; ze is nodig om acties in gang te zetten of te versnellen. De protesten werken als katalysator. De problemen van vandaag worden de uitdagingen voor morgen. Er is veel werk aan de winkel in 2020. De eeuwige optimist premier Marc Rutte opperde onlangs dat hij het voorbije protestjaar als zwaar heeft ervaren. Vooral het stikstofdossier lag en ligt hem zwaar op de maag. Daar komen nog bij de klimaatdoelen, namelijk reductie van de CO2 uitstoot in 2020 tot 25%, in 2030 tot 49% en de Parijse afspraken tot vrijwel volledige reductie in 2050. Het reductietempo verliep tot nu in slow motion. Daar zal vanaf 2020 een tandje bij moeten. Het verheugt ons zeer dat ook Laarbeek de thema’s klimaat en energietransitie gestructureerd gaat aanpakken. Op de laatste raadsvergadering van 12 december heeft de Raad de “Duurzaamheidsagenda” geaccordeerd. In de vorige Mooi Laarbeekkrant is deze op hoofdlijnen terug te vinden. Eerder dit jaar. Afgelopen september verscheen het rapport “Grootschalige opwek van duurzame energie in Laarbeek”. Dat document gaat in op plaatsing van zonnepaneelparken en windmolenparken. Ons CDA besteedde daaraan aandacht tijdens een bijeenkomst op 27 november . In het nieuwe jaar zal de uitwerking van het onderwerp duurzaamheid voortdurend aandacht vragen en krijgen: van probleem naar uitdaging en oplossing. Er is interessant werk aan de winkel. In de politiek maar vooral ook daarbuiten hebben vele vrijwilligers zich zeer betrokken ingezet om het voorzieningenniveau in Laarbeek op peil te houden. Zij waren de smeerolie die de sociaal-maatschappelijke trein deed lopen. Dat gebeurde in en buiten “Vierbinden”-verband. Namens het CDA wil ik deze honderden medeburgers graag van harte danken. Houd deze positieve blik in 2020! Gelukkig Nieuwjaar. Jacques Kals voorzitter CDA Laarbeek

Kandidatenlijst CDA Brabant: plaats 5 voor Tanja van de Ven-Vogels

CDA CDA Laarbeek 17-10-2018 16:59

Laarbeek/Regio - Het CDA in de provincie Noord-Brabant draagt Marianne van der Sloot voor als lijsttrekker voor de Provinciale Statenverkiezingen volgend jaar. De partij presenteerde de eerste dertig namen op de concept-kandidatenlijst, met Van der Sloot als nummer 1 en Tanja van de Ven uit Beek en Donk op plaats 5. Daarmee is Tanja de hoogste nieuwkomer. Inge van Dijk, partijvoorzitter van het CDA in de provincie Noord-Brabant: "Ik ben trots op deze kandidatenlijst, waarvoor ik de kandidaatstellingscommissie hartelijk wil bedanken. Het is een echte Brabantse lijst geworden, waarop alle regio's vertegenwoordigd zijn en waarin elke Brabander zich zou kunnen herkennen. Een mooie combinatie van ervaring en vernieuwing, man en vrouw, jong en oud, stad en platteland." De kandidaatstellingscommissie bestond uit Frank van der Meijden (Burgemeester van Laarbeek), Judith Keijzers-Verschelling, Jeroen Bruijns en Otto Dieleman. Zij spraken in de afgelopen maanden met tientallen kandidaten, stelden de concept-kandidatenlijst samen en legden deze voor aan het partijbestuur van het CDA Brabant. Het partijbestuur heeft deze lijst ongewijzigd overgenomen. De concept-kandidatenlijst wordt nu verstuurd aan de lokale CDA-afdelingen in Brabant, die wijzigingsvoorstellen kunnen indienen op deze lijst. Tijdens de algemene ledenvergadering op 24 november stellen de Brabantse CDA-leden de lijst definitief vast. bron bovenstaande tekst de MooiLaarbeekkrant. Voor het complete artikel zie onderstaande link: https://www.mooilaarbeek.nl/nieuws/algemeen/31552/kandidatenlijst-cda-brabant-plaats-5-voor-tanja-van-de-ven-

Amendement Zienswijze ontwerp Provinicaal Inpassingsplan N279 Veghel-Asten

CDA CDA Laarbeek 06-07-2018 10:22

Amendement Zienswijze ontwerp Provinciaal Inpassingsplan N279 Veghel-Asten Voorstel nr: 6 De Raad van de gemeente Laarbeek in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 heeft het voorstel van het college van 25 juni 2018 over het geven van een zienswijze op het ontwerp Provinciaal Inpassingsplan N-279 Veghel-Asten, gelezen ; en heeft de hierover gevoerde discussies in de raadsvergadering van 5 juli 2018, gehoord; Overweegt dat - In het MER onvoldoende de effecten van de voorkeursvariant op het verkeer in het middengebied zijn meegenomen;   - Dat als gevolg van de uitgewerkte voorkeursvariant de verkeersbewegingen naar het middengebied alleen maar toenemen; - Hiermee de problematiek bij de Beekse brug en de doorgaande wegen door de kernen en het buitengebied van Laarbeek alleen maar groter wordt; - Hiermee niet tegemoet is gekomen aan de door de gemeenteraad van Laarbeek gestelde uitgangspunten bij de goedkeuring van het voorkeursalternatief. Besluit de concept zienswijze op de inhoud van het ontwerp-PIP zoals verwoord in de conceptbrief gericht aan de provincie aan te passen als volgt: De laatste alinea "Dit laatste past ……..verbreed moeten worden" te vervangen voor: "De uitgewerkte voorkeursvariant zal naar verwachting wel zorgen voor een betere doorstroming op de N279 maar zorgt niet voor een zodanige verleiding van de verkeersdeelnemer dat deze kiest voor de N279 bij zijn doorreis naar Eindhoven. In de gemeenteraad van Laarbeek is goedkeuring gegeven aan de voorkeursvariant onder de voorwaarden dat de verkeersproblematiek op de N272, N615 (Beekse brug) en doorgaande wegen en kernen van Laarbeek daarmee zou verminderen. Uit de verkeersgegevens blijkt echter dat de aanpassing van de N279 tot nog meer verkeersbewegingen door het middengebied zal leiden. De voorkeursvariant voldoet hiermee niet aan de voorwaarden die vanuit Laarbeek zijn gesteld. Het MER schiet hierin ook tekort. De gevolgen voor de belasting van de wegen in het middengebied zijn onvoldoende meegewogen. Vertraging van het proces is niet gewenst. De aanpassing van de N279 zal doorgang moeten vinden, maar niemand is gebaat bij halve maatregelen waarmee alleen de problematiek van de N279 wordt opgelost, terwijl de bereikbaarheid en leefbaarheid in het middengebied verslechterd. Het alternatief 2x2 baans wordt vaak genoemd als mogelijke oplossing van genoemd probleem. Om goed te kunnen beoordelen of de variant 2x2 baans daadwerkelijk leidt tot het oplossen van niet alleen de problematiek op de N279 maar ook op de N272, N615 en alle andere doorgaande wegen binnen Laarbeek dient deze variant doorgerekend te worden voordat het definitieve inpassingsplan wordt vastgesteld. Deze doorrekening zou plaats moeten vinden aanvullend op de gevraagde doorrekening op basis van het nieuwe verkeersmodel in de vorige alinea. Streven zou moeten zijn dat bij een juiste uitvoering van de N279 het aantal verkeersbewegingen naar het middengebied afneemt. Wij vragen ook de MER-commissie goed hiernaar te kijken. Indien de problematiek in het middengebied met het alternatief 2x2 baans wordt verminderd zou de provincie bij de uiteindelijke vaststelling van het Inpassingplan de afweging moeten maken welk alternatief voor de toekomst de beste oplossing biedt voor het verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio: het voorkeursalternatief of het alternatief 2x2 baans." En gaat over tot de orde van de dag. De CDA-fractie

Amendement Zienswijze ontwerp Provinicaal Inpassingsplan N279 Veghel-Asten

CDA CDA Laarbeek 06-07-2018 10:22

Amendement Zienswijze ontwerp Provinciaal Inpassingsplan N279 Veghel-Asten Voorstel nr: 6 De Raad van de gemeente Laarbeek in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 heeft het voorstel van het college van 25 juni 2018 over het geven van een zienswijze op het ontwerp Provinciaal Inpassingsplan N-279 Veghel-Asten, gelezen ; en heeft de hierover gevoerde discussies in de raadsvergadering van 5 juli 2018, gehoord; Overweegt dat - In het MER onvoldoende de effecten van de voorkeursvariant op het verkeer in het middengebied zijn meegenomen;   - Dat als gevolg van de uitgewerkte voorkeursvariant de verkeersbewegingen naar het middengebied alleen maar toenemen; - Hiermee de problematiek bij de Beekse brug en de doorgaande wegen door de kernen en het buitengebied van Laarbeek alleen maar groter wordt; - Hiermee niet tegemoet is gekomen aan de door de gemeenteraad van Laarbeek gestelde uitgangspunten bij de goedkeuring van het voorkeursalternatief. Besluit de concept zienswijze op de inhoud van het ontwerp-PIP zoals verwoord in de conceptbrief gericht aan de provincie aan te passen als volgt: De laatste alinea "Dit laatste past ……..verbreed moeten worden" te vervangen voor: "De uitgewerkte voorkeursvariant zal naar verwachting wel zorgen voor een betere doorstroming op de N279 maar zorgt niet voor een zodanige verleiding van de verkeersdeelnemer dat deze kiest voor de N279 bij zijn doorreis naar Eindhoven. In de gemeenteraad van Laarbeek is goedkeuring gegeven aan de voorkeursvariant onder de voorwaarden dat de verkeersproblematiek op de N272, N615 (Beekse brug) en doorgaande wegen en kernen van Laarbeek daarmee zou verminderen. Uit de verkeersgegevens blijkt echter dat de aanpassing van de N279 tot nog meer verkeersbewegingen door het middengebied zal leiden. De voorkeursvariant voldoet hiermee niet aan de voorwaarden die vanuit Laarbeek zijn gesteld. Het MER schiet hierin ook tekort. De gevolgen voor de belasting van de wegen in het middengebied zijn onvoldoende meegewogen. Vertraging van het proces is niet gewenst. De aanpassing van de N279 zal doorgang moeten vinden, maar niemand is gebaat bij halve maatregelen waarmee alleen de problematiek van de N279 wordt opgelost, terwijl de bereikbaarheid en leefbaarheid in het middengebied verslechterd. Het alternatief 2x2 baans wordt vaak genoemd als mogelijke oplossing van genoemd probleem. Om goed te kunnen beoordelen of de variant 2x2 baans daadwerkelijk leidt tot het oplossen van niet alleen de problematiek op de N279 maar ook op de N272, N615 en alle andere doorgaande wegen binnen Laarbeek dient deze variant doorgerekend te worden voordat het definitieve inpassingsplan wordt vastgesteld. Deze doorrekening zou plaats moeten vinden aanvullend op de gevraagde doorrekening op basis van het nieuwe verkeersmodel in de vorige alinea. Streven zou moeten zijn dat bij een juiste uitvoering van de N279 het aantal verkeersbewegingen naar het middengebied afneemt. Wij vragen ook de MER-commissie goed hiernaar te kijken. Indien de problematiek in het middengebied met het alternatief 2x2 baans wordt verminderd zou de provincie bij de uiteindelijke vaststelling van het Inpassingplan de afweging moeten maken welk alternatief voor de toekomst de beste oplossing biedt voor het verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio: het voorkeursalternatief of het alternatief 2x2 baans." En gaat over tot de orde van de dag. De CDA-fractie

Raadsbreed gedragen collegiaal bestuur in Laarbeek

CDA CDA PvdA Laarbeek 01-05-2018 17:00

Persbericht gemeente Laarbeek 1 mei 2018 Laarbeekse partijen slaan handen ineen Uit de gesprekken die informateur Jan Kerkhof de afgelopen weken heeft gevoerd met vertegenwoordigers van alle politieke partijen is duidelijk geworden dat alle partijen kiezen voor een raadsbreed gedragen collegiaal bestuur. Informateur Jan Kerkhof: “Een intensief en zeer zorgvuldig proces. Er was ruimte om alles te bespreken wat besproken moest worden. Dat heeft tijd gekost, maar heeft geleid tot een mooi resultaat.” “Dit is het beste wat Laarbeek had kunnen overkomen” aldus een tevreden burgemeester Frank van der Meijden. “Deze oplossing doet recht aan de uitslag van de verkiezingen en ondersteunt de beweging om de betrokkenheid van onze inwoners nog verder te vergroten. Met samenwerking is meer mogelijk.” De intensieve voorbereidende gesprekken onder leiding van Jan Kerkhof hebben duidelijk gemaakt, dat er voldoende synergie is tussen de partijen om een gezamenlijk bestuur op hoofdlijnen te vormen. In het belang van Laarbeek is ook dat de gemeenteraad goed in positie komt en blijft. Bij de verdere uitwerking van het akkoord zal dit een belangrijke opdracht zijn, naast de inhoudelijke uitdagingen die Laarbeek de komende vier jaar te wachten staan. De partijen hebben er vertrouwen in dat deze samenwerking ertoe zal leiden dat de positieve koers die kenmerkend is voor Laarbeek nog verder wordt uitgebouwd. Alle hebben uitgesproken snel aan de slag te willen! Het nieuwe raadsbreed gedragen collegiaal bestuur bestaat uit de burgemeester en 5 wethouders op 3,5 fte. De verdeling is: Financiën en beheer, Ria van der Zanden (Partij Nieuw Laarbeek), 0,8 fteJeugd en projecten, Joan Briels (De Werkgroep), 0,8 fteRuimte en economische zaken, Tonny Meulensteen (CDA), 0,7 fteInwonerparticipatie, Monika Slaets (Algemeen Belang Laarbeek), 0,6 fteWerk en inkomen, Greet Buter (PvdA), 0,6 fteburgemeester Frank van der Meijden behoudt de wettelijke taken Naar verwachting wordt op 17 mei het nieuwe college geïnstalleerd.

motie 06 juli 2017 vernieuwing buitengebied Laarbeek

CDA CDA Laarbeek 06-07-2017 17:48

Motie ontwikkeling visie buitengebied De raad van de gemeente Laarbeek in vergadering bijeen op donderdag 6 juli 2017 Overwegende dat in 2016 een viertal bijeenkomsten hebben plaatsgevonden over het buitengebied waarbij inwoners van het buitengebied hun wensen, problemen enz. kenbaar konden maken; in 2015 alle bedrijfslocaties in het buitengebied van Laarbeek zijn gecontroleerd op hun bedrijfsactiviteiten; al vanaf 2006 alle vergunningen van veehouderijen in Brabant ingevoerd moeten zijn in het Bestand Veehouderijbedrijven Brabant (BVB) en dat uit dit bestand voor verschillende jaren kaarten t.a.v. geurbelasting en fijnstofconcentratie en overzichten t.a.v. vergunde geur- fijnstof- en ammoniakemissies en dieraantallen kunnen worden gegenereerd; door beëindiging van activiteiten op agrarische locaties nu en in nabije toekomst de noodzaak om deze locaties te kunnen herontwikkelen naar niet agrarische activiteiten of woonbestemmingen toeneemt; steeds meer bouwwerken in het buitengebied geen (juiste) bestemming meer hebben; voorkomen moet worden dat dit leidt tot ongewenste en criminele activiteiten; gestimuleerd moet worden dat sanering van asbest daken en materialen in gebouwen ruim voor 2024 in gang wordt gezet, evenals sloop van oude gebouwen; de Omgevingswet naar verwachting pas na 1 juli 2019 in werking zal treden; om verpaupering en ongewenste activiteiten in het buitengebied te voorkomen, in 2018 een visie moet worden ontwikkeld waarbij een evenwicht wordt gevonden tussen de belangen van bewoners, bedrijven en natuur en waarbij herontwikkeling van (agrarische) locaties makkelijker wordt zonder dat de uitstraling van het buitengebied wordt aangetast. Besluit Het college op te dragen om voor 1 oktober 2017: - de informatie van de vier bijeenkomsten over buitengebied te verstrekken; - de constateringen van de controles van bedrijven in het buitengebied te verstrekken; - het bestaande beleid ten aanzien van het buitengebied inzichtelijk te maken; - inzichtelijk te maken hoeveel veehouderijen deelnemen aan de stoppersregeling met het voornemen om voor 2020 het bedrijf te beëindigen; - inzichtelijk te maken hoeveel (agrarische) ondernemers om andere redenen voor 2022 het bedrijf zullen beëindigen; - op basis van het bestand BVB voor Laarbeek een kaart met achtergrondgeurbelasting, een kaart met fijnstofconcentratie en een overzicht met vergunde geur- fijnstof en ammoniakemissie en dieraantallen te maken voor de huidige situatie en de situatie juli 2012; - op basis van CBS-cijfers voor Laarbeek een overzicht met gehouden dieraantallen in Laarbeek te maken voor de huidige situatie en de situatie juli 2012; En vervolgens, vooruitlopend op een toekomstig Omgevingsplan, voor 2018 een tijdsplanning te geven ten einde in 2018 te komen tot een visie ten aanzien van het wonen, werken, recreëren en behouden/ontwikkelen van natuur in het buitengebied. En gaat over tot de orde van de dag. De CDA-fractie

motie 06 juli 2017 huishoudelijke hulp

CDA CDA Laarbeek 06-07-2017 16:50

Motie huishoudelijke ondersteuning De raad van de gemeente Laarbeek in vergadering bijeen op donderdag 6 juli 2017 Gelet op het feit dat de wijzigingen in het WMO beleid vanaf 1 januari 2015 met betrekking tot de huishoudelijke ondersteuning tot veel commotie heeft geleid in de Peelgemeenten en Overwegende dat - in de ontwikkelagenda van het College van B&W is opgenomen om de inhoudelijke vernieuwing van deWMO volop ruimte en kansen te geven. - de huidige financieringssystematiek met betrekking tot de huishoudelijke ondersteuning in plaats van minder tot meer bureaucratie leidt. - de regeling huishoudelijke toeslag per 1 januari 2018 komt te vervallen en dat de gebruikers hiervan zeer tevreden zijn. - daardoor nieuwe onzekerheid wordt gecreëerd over de mate van ondersteuning en de beschikbaarheid van de vertrouwde hulpverlener. - het daarom nodig is te komen tot een structurele regeling die de eigen regie en eigen inbreng van de gebruiker mogelijk maakt. Besluit Het college op te dragen om 1 te onderzoeken of voor 1 oktober 2017, overeenkomstig de succesvolle regeling voor de muziekopleidingen, een vouchersysteem kan worden ontwikkeld voor alle vormen van huishoudelijke ondersteuning waarin moet worden voorzien binnen de WMO, te beginnen met de cliënten die nu van de huishoudelijke toeslag gebruik maken; 2 de kosten van het huidige systeem en van het vouchersysteem in beeld te brengen voor Laarbeek en Peelbreed; 3 bij een positief resultaat het vouchersysteem voor 1 januari 2018 in te voeren. En gaat over tot de orde van de dag. De CDA-fractie

Reactie Notie Reikwijdte en Detailniveau Project N279-Zuid

CDA CDA Laarbeek 20-10-2016 18:10

Provincie Noord-Brabant Laarbeek, 20 oktober 2016 Betreft: Reactie Notitie Reikwijdte en Detailniveau Project N279-Zuid Geachte heer/mevrouw, Hierbij willen wij als CDA-fractie van de gemeente Laarbeek onze reactie geven op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau Project N279-Zuid die van 12 september tot en met 24 oktober 2016 ter inzage ligt. In zijn algemeenheid spreken wij onze goedkeuring uit over de stappen die tot nu toe gezet zijn. Voor bedrijven uit onze “slimme” brainportregio zou de aanleg van de weg een mooie uitdaging moeten zijn om nieuwe technieken te presenteren. Technieken die ervoor zorgen dat de weg zo goed mogelijk wordt ingepast in de omgeving en technieken waarbij de omgeving een zo min mogelijk negatieve invloed ervaart van de weg. Bedrijven zouden uitgenodigd moeten worden om voorstellen te doen ten aanzien van dergelijke technieken. De weg zou hierbij een visitekaartje kunnen worden voor de hieraan deelnemende bedrijven, en uiteraard ook voor de regio. Hieronder treft u de zienswijzen aan waarvan wij van mening zijn dat ze meegenomen dienen te worden om de volgende stap in het proces te kunnen zetten. 1) Meenemen alternatief: N279 met 2x2 rijbanen In het MER zal als soort voorkeursalternatief meegenomen worden: de N279 uitgevoerd met 2x1 rijbanen. Daarnaast zullen verschillende andere alternatieven meegenomen moeten worden om te kunnen vergelijken of het voorkeursalternatief de beste oplossing biedt voor de verkeersproblematiek op de N279 en omgeving. Als alternatief willen wij graag dat wordt meegenomen de N279 uitgevoerd met 2x2 rijbanen van Veghel tot Asten, als 80 kilometer weg. In het MER willen we onderzocht hebben of een verdubbeling leidt tot een extra verkeersaanzuigende werking van het verkeer dat normaal gebruik maakt van het middengebied en van het gebied van Boxmeer tot Laarbeek ten opzichte van het voorkeursalternatief. Verder zou onderzocht moeten worden wat het effect is op de verkeersbewegingen door de kernen van Laarbeek en kernen van andere gemeenten verder in het middengebied ten opzichte van het voorkeursalternatief. Onderzocht moet worden wat het effect is op de milieubelasting en leefbaarheid langs de N279 maar ook de kernen van het middengebied. Uitgangspunt zou moeten zijn dat de aanpassing van de N279 zodanig wordt dat dit leidt tot ontlasting van de doorgaande wegen in het middengebied. Alleen kijken naar de verbetering van de doorstroming van het verkeer op de N279 is te beperkt. Het is het waard om in het MER te onderzoeken of door de verdubbeling het verkeer van bijvoorbeeld Gemert/Boxmeer gestimuleerd kan worden om richting Eindhoven en omgekeerd niet meer het middengebied te verkiezen maar de route via N279 naar A67 of A50 richting Eindhoven. Mogelijk in combinatie met Smart Mobility. Dit heeft mogelijk het effect dat verkeersknelpunten in het middengebied zodanig worden verminderd dat dure aanpassingen van wegen, zoals een tunnel bij de Beekse brug, niet meer nodig zijn. Hierdoor kunnen de kosten, die verband houden met de uitvoering van de bereikbaarheidsagenda, voor gemeenten, maar zeker ook voor de provincie en andere instanties worden verlaagd. Het is de moeite waard voor alle deelnemers van de bereikbaarheidsagenda dat de kosten voor aanleg van 2x2 rijbanen worden afgezet tegen de verwachte kosten voor de uitvoering van de bereikbaarheidsagenda. 2) Effecten op natuur en ruimtegebruik In het MER moeten ook de effecten op de natuur van de EHS-gebieden en niet EHS-gebieden worden meegenomen. De is met name van toepassing bij de omleiding rondom Dierdonk. Hierbij moet niet alleen worden gekeken naar beschermde soorten. Hierbij moet ook worden meegenomen op welke manier deze negatieve effecten op de natuur qua ruimtebeslag en verstoring kunnen worden voorkomen en/of gecompenseerd. Voor beschermde soorten moeten mitigerende maatregelen worden beschreven. In het document wordt niet beschreven waar, wanneer en op welke manier deze maatregelen getroffen moeten worden om daadwerkelijk het compenserende effect te bereiken. Deze vragen moet in het MER worden beantwoord. Verschillende mitigerende maatregelen voor beschermde soorten zullen getroffen moeten worden ruime tijd voordat werkzaamheden aan de N279-Zuid gaan plaatsvinden Hiermee moet worden voorkomen dat beschermde soorten al zijn verdwenen voordat mitigerende maatregelen zijn genomen of dat beschermde soorten niet tijdig een mitigerende maatregel hebben gevonden. Evenals bij beschermde soorten wordt ten aanzien van de compensatie vanwege ruimtebeslag en verstoring EHS in het document niet beschreven waar, wanneer en op welke manier deze compensatie gerealiseerd moeten zijn om daadwerkelijk het compenserende effect te bereiken. Deze vragen moet in het MER worden beantwoord. Ter vergelijking: Ten aanzien van landbouwbedrijven wordt in de Verordening Ruimte aangegeven dat gebruik van het bouwblok alleen mogelijk is indien 15% van het oppervlak wordt gebruikt voor landschappelijke inpassing. Een dergelijke maatregel zou ook kunnen gelden voor een omleiding van de N279-Zuid bij Zijtaart en Dierdonk. Het oppervlak dat wordt gebruikt voor landschappelijk inpassing moet komen bovenop de normale compensatie vanwege ruimtebeslag en verstoring. Wel kan worden gekeken naar maatregelen die zorgen voor een landschappelijk inpassing en die tegelijkertijd het verstorende effect van de mogelijke omleidingen van de N279 verminderen. Te denken valt aan geluidwerende voorzieningen (zie ook reactie 3). 3) Gebruik compenserende maatregelen langs N279-Zuid In het MER moet ook gekeken worden naar het extra bijkomend effect van maatregelen die voor verschillende aspecten positief kunnen uitwerken en compenserend kunnen zijn. Ter verduidelijking: Door het op een bepaalde manier laten begroeien van bijvoorbeeld geluidwerende voorzieningen kan naast het reduceren van het geluidniveau langs de weg ook een hoeveelheid fijnstof worden afgevangen. Daarnaast kan een begroeide geluidswal- of voorziening ook ten aanzien van de natuur een positief of compenserend effect hebben. Met name aan de verkeersluwe zijde van de voorziening. Gestreefd moet worden naar een slimme keuze in maatregelen zodat met een voorziening zoveel mogelijk positieve effecten behaald kunnen worden. Dit soort maatregelen kunnen de negatieve milieueffecten bij de mogelijke omleidingsroute Zijtaart, het huidige traject bij Dierdonk en op alle overige gebieden langs de N279 mogelijk verminderen. De invloed van dergelijke maatregelen moeten daarom in het MER worden meegenomen bij de verschillende uitwerkingen van de alternatieven. In het MER moet in zijn algemeen integraal worden gekeken naar maatregelen, zodat de positieve of compenserende effecten van een maatregel zo groot mogelijk zijn. Indien u vragen heeft ten aanzien van de bovenstaande reactie dan kunt u contact met ons opnemen middels het emailladres: marcel.vanderheijden@hotmail.com. CDA-fractie Laarbeek Marcel van der Heijden fractievoorzitter

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.