Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

3 documenten

Meten is weten

D66 D66 Zuid-Holland 01-07-2020 15:38

Het steunpakket dat de Rijksoverheid heeft samengesteld voor KLM bevat voorwaarden. Een van de voorwaarden is het terugbrengen van het aantal nachtvluchten op Schiphol van 32.000 naar 25.000. In de omgeving van Rotterdam The Haque Airport hebben de omwonenden gemerkt wat het effect is van minder (nacht)vluchten.

Veel minder geluidsoverlast en een schonere lucht. Voor omwonenden is de vermindering van de geluidsoverlast eenvoudig (subjectief) te meten. De afname van het aantal vluchten door de coronacrisis heeft – naast minder geluid – ook voor schonere lucht gezorgd. Op heel veel plaatsen in Nederland en Europa is dit gemeten. “Wij roepen de gedeputeerde op om nú in Zuid-Holland een nulmeting te houden, zodat we duidelijk kunnen volgen wat het effect van het vliegverkeer is op de lucht kwaliteit”, zegt Statenlid Jeroen Heuvelink. “Daarom hebben we, samen met de SP, nog eens schriftelijk gevraagd om de toezegging in de commissie van de Gedeputeerde om meer te meten, zwart op wit te krijgen.”

Het is wel erg wrang dat door de schonere lucht bijna meer levens zijn gered dan door het virus zijn ontnomen.

Nieuwe loods: duurzaamheid of leefbaarheid?

Progressieve Partij Progressieve Partij D66 Aalten 25-10-2019 12:07

26 oktober - Op dinsdag 15 oktober sprak Bert Weevers in de raad over de aanvraag van CWV Barlo om een grote loods te mogen bouwen op hun terrein aan de Lichtenvoordsestaartweg. Het voorstel van het college is een logische voortzetting van het raadsbesluit van april 2016 (amendement op Bestemmingsplan Landelijk gebied 2015). Er dienen zwaarwegende redenen te zijn om bestaand beleid te wijzigen. Dat kan inhoudelijk zijn of procedureel. Inhoudelijk is leefbaarheid een zwaarwegende reden. De buren die aan de noordzijde van deze berging wonen hebben bezwaren tegen de werktuigenberging. De bezwaren van de noordelijke buren betreffen hun leefbaarheid, dus moet er een belangenafweging gemaakt worden. Waar gaat het om:

1. Geluidsoverlast buren

2. Beperking uitzicht buren

3. Voordelen van een overkapte berging.

Ad 1. Volgens het akoestisch onderzoek wordt de geluidsoverlast door de geïsoleerde wand en het geluidsscherm juist beperkt. Daartegen wordt door de buren ingebracht dat de overlast door het galm-effect wordt vergroot. De Progressieve Partij heeft, in tegenstelling tot de andere fracties, Adviesbureau de Haan, de opsteller van het rapport, gevraagd hier nog een specifiek oordeel over te geven. In hun uitgebreide antwoord wordt onder meer geconcludeerd dat het reflecteren van geluid automatisch wordt meegenomen in het rekenmodel. Dit geeft echter een veel lagere geluidsbelasting dan wanneer de woning rechtstreeks (dus zonder wand) wordt blootgesteld aan rijdend materieel. ”Bij elkaar geven de deze effecten een reductie van de geluidsbelasting op de woning”, aldus het adviesbureau.

Ad 2. Beperking uitzicht. Er is een groensingel op de grens van de beide percelen die de nieuwe hal grotendeels aan het zicht onttrekt. Beperking van het uitzicht is dus beperkt.

Ad 3. De voordelen van de hal zijn evident. Machines kunnen nu op één locatie overdekt worden geparkeerd. Dit verlengt de levensduur van de machines, is bedrijfseconomisch efficiënt en bovendien vanuit duurzaamheidsoogpunt gunstig.

De belangenafweging door de Progressieve Partij valt dus in het voordeel van het collegebesluit uit.

Bij het beoordelen van het procedurele aspect moeten we bedenken dat de nieuwe hal een lange voorgeschiedenis kent. Al bij de verplaatsing van de woning in 2006 was bekend dat CWV Barlo een nieuwe hal wenste te bouwen. Toen dit zijn formele beslag moest krijgen in het bestemmingsplan in 2015/2016 is uitgebreid met de buurt overleg geweest. Dat dit niet tot overeenstemming heeft geleid is jammer, maar soms onvermijdelijk. Het landschappelijke inrichtingsplan zorgt er in onze ogen voor dat het algemene belang (natuur/biodiversiteit en uitzicht/landschap) voldoende is gewaarborgd.

Alleen D66 stemde tegen het collegevoorstel omdat men vond dat er onvoldoende participatie was geweest.

D66 stelt schriftelijke vragen over toenemend vliegverkeer boven de provincie Utrecht

D66 D66 GroenLinks Utrecht 12-07-2019 12:07

Op dit moment wordt er landelijk gewerkt aan een nieuwe luchtvaartnota. Men spreekt over welke normen er voor de luchtvaart moeten gelden en hoe het vliegverkeer zich in de toekomst gaat ontwikkelen. Voor onze provincie betekent dit wellicht meer vliegbewegingen boven de noordwestkant van onze provincie. Meer vliegbewegingen betekenen meer overlast en luchtvervuiling. Als er gekozen wordt voor een vierde aanvliegroute, de zogenaamde vierde fix, kan ook de rest van de provincie Utrecht hier hinder en overlast van ondervinden.

Wij hebben zorgen over de mogelijke hinder en overlast en stellen daarom samen met de provinciale fractie van GroenLinks schriftelijke vragen aan het college van GS. Wij vragen welke risico’s het college ziet voor onze provincie vanuit de nieuwe luchtvaartnota. Verder willen wij antwoord op de vraag hoe de belangen van de inwoners (van de hele provincie, en specifiek aan de noordwest kant) worden behartigd in de verschillende gremia en aan de overlegtafels.

Statenlid Hayat Chidi over de vragen: “Wij hebben zorgen over verdere hinder en overlast door meer vliegverkeer boven onze provincie. Het gaat niet alleen om geluidsoverlast, maar ook over luchtvervuiling. Onze zorgen en belangen moeten goed gehoord worden in Den Haag”.

Lees hier de schriftelijke vragen

The post D66 stelt schriftelijke vragen over toenemend vliegverkeer boven de provincie Utrecht appeared first on Provincie Utrecht.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.