Nieuws van politieke partijen in Amersfoort inzichtelijk

3 documenten

Scholen als afspiegeling van de wijk | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks D66 Amersfoort 07-04-2019 00:00

Wij vinden het van belang dat kinderen in hun eigen wijk naar school gaan. Op dinsdag 9 april gaan we daarom in gesprek met betrokkenen uit het onderwijsveld en raadsleden, tijdens een rondetafelgesprek dat we samen met D66 hebben georganiseerd. In hoeverre gaan leerlingen in de eigen wijk naar school en hoe kunnen we dat bevorderen?

Waarom vinden we dit belangrijk? Raadslid Bram Leeuwenkamp - die scholen ziet als maatschappij in het klein - licht toe in dit artikel.

Scholen als maatschappij in het klein Op school bereiden we kinderen voor op de toekomst. Kinderen doen er kennis en vaardigheden op die ze later in de maatschappij nodig zullen hebben. Ze leren rekenen en spellen, wat de hoofdstad van Drenthe is en wie Napoleon Bonaparte was. Ook leren ze respectvol met elkaar omgaan, dat er verschillen zijn tussen mensen en dat deze verschillen er mogen zijn. Eigenlijk is de school een soort maatschappij in het klein waar kinderen leren hoe je met al die verschillende mensen op een vreedzame manier kunt samenleven.

Het gevaar van segregatie Wanneer kinderen echter opgroeien op een school die wat betreft samenstelling eenzijdig is, bestaat het risico dat ze ook opgroeien met een eenzijdig perspectief van de samenleving. Deze segregatie in het onderwijs is onwenselijk, omdat het kinderen de kans ontneemt om kinderen met een andere achtergrond dan zijzelf te leren kennen en te begrijpen.

De situatie in Amersfoort Onderwijssegregatie is een serieus probleem in Nederland: de Onderwijsraad concludeerde vorig jaar dat de segregatie op scholen in Nederland is toegenomen. Ook in Amersfoort is er sprake van segregatie: in het Soesterkwartier vertrekken ‘s morgens veel kinderen naar scholen buiten de eigen wijk. In Liendert staan twee basisscholen die op geen enkele manier een afspiegeling van de eigen wijk zijn. Dat zijn gevolgen van keuzes die we als gemeente maken in ons huisvestingsbeleid en ook zijn het keuzes die ouders maken. Keuzes die vergaande gevolgen hebben voor hoe kinderen opgroeien in onze stad, voor wijken waar de sociale samenhang onder druk staat en uiteindelijk ook met gevolgen voor hoe wij samen een stad willen zijn.

Wij vinden het daarom van belang dat kinderen in Amersfoort zoveel mogelijk in de eigen wijk naar school gaan. Dat vergroot de sociale samenhang binnen een wijk, legt minder druk op de infrastructuur: leerlingen kunnen lopend of met de fiets naar school worden gebracht en tenslotte is het in een diverse stad als Amersfoort belangrijk dat kinderen van jongs af aan al ervaren dat er meer is dat ons bindt, dan dat ons onderscheidt van elkaar.

Wil je meer weten over onze visie op onderwijs in Amersfoort of geeft dit stuk aanleiding om daar eens met ons over door te praten? Neem dan contact op met Bram Leeuwenkamp, onze woordvoerder Onderwijs. Telefoon: 06 2440 0202 of mail: bl.leeuwenkamp@amersfoort.nl

 

 

Vragen – Onvoldoende Onderwijsvoorzieningen in Amersfoort-Noord

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) Amersfoort 12-03-2019 17:44

Nummer: 2019-037

Datum: 11 maart 2019

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Amersfoort.

Steller: Burger Partij Amersfoort (BPA)

Onderwerp: Onvoldoende Onderwijsvoorzieningen Amersfoort Noord / Hooglanderveen / Vathorst.

Het College wordt verzocht (n.a.v. onderstaande BPA Toelichting) de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

Is het College op de hoogte van onderstaande BPA toelichting?

Hoe duidt het College haar antwoord ( 2019 – 18 ) op vraag 10 in relatie tot het aannamebeleid van de St. Josephschool?

Is, en blijft het College van mening dat het aannamebeleid van de St. Josephschool gericht is op Hooglanderveen als verzorgingsgebied, ondanks dat de zonering, die de St. Josephschool hanteert, (dus geen Postcode zoals het College beweerd) een ander beeld geeft?

Hoeveel kinderen staan er, volgens het College, momenteel per basisschool in Amersfoort Noord / Hooglanderveen / Vathorst op een wachtlijst c.q. zijn uiteindelijk niet geplaatst op hun basisschool van voorkeur?

Hoe zien deze aantallen, volgens het College, eruit voor de afgelopen jaren?

Welke trends zijn er, volgens het College, uit deze cijfers op te maken?

________________________________________________

BPA Toelichting:

Bij het College antwoord 2019 – 18, op vraag 10 in de vorige schriftelijke BPA vragen over dit onderwerp stelde het College:

Vraag 10:

Is het College van mening dat de vraag naar basisonderwijs vanuit het dorp Hooglanderveen in principe door Katholieke basisschool St. Joseph opgevangen dient te kunnen worden?

a. Zo ja, hoe heeft het kunnen gebeuren dat ouders uit Hooglanderveen nu moeten uitwijken naar basisscholen in Vathorst voor basisonderwijs?

b. Zo nee, hoe duidt het College dit in relatie tot de extra autobewegingen die het uitwijken naar Vathorst tot gevolg heeft, gelet op het voor sluipverkeer autoluw gemaakte dorp Hooglanderveen ?

Antwoord van het College op vraag 10:

Nee, hoewel de Sint Josephschool van oudsher de ‘dorpsschool’ is van Hooglanderveen is het niet zo dat alle leerlingen uit het ‘dorp’ daar opgevangen moeten kunnen worden. In relatie tot de nieuwbouw in 2008 van deze school zijn twee aspecten van belang voor het schoolbestuur.

Ten eerste moet de school door omvang herkenbaar blijven als ‘dorpsschool’ en niet de omvang krijgen van een multifunctionele accommodatie zoals verder het geval is in Vathorst.

Ten tweede moet de school toegankelijk zijn voor leerlingen vanuit het dorp Hooglanderveen, in geval ouders kiezen voor katholiek basisonderwijs.

Dit laatste is gewaarborgd doordat het schoolbestuur in haar aannamebeleid een postcodebeleid hanteert.

Leerlingen die binnen het postcodegebied van de school wonen hebben voorrang op leerlingen van buiten het postcodegebied van de school. Het staat ouders uiteraard vrij om niet te kiezen voor de Sint Josephschool, omdat ze voorkeur geven aan een school van een andere geloofsrichting of onderwijskundig profiel.

Echter, in het aannamebeleid van de St. Josephschool ( https://cdn1.kbs-st-joseph.nl/uploads/Editor/aannamebeleid-01-07-2015-definitief.pdf ) staat te lezen dat zij werkt met drie zones: A (eerste voorrangsgebied), B (tweede voorrangsgebied, grenzend aan zone A) en C (grenzend aan zone B en tot aan het spoor) en zogenaamde ‘overige straten’.

Het valt hierbij op dat de voorrangsgebieden meerdere straten buiten Hooglanderveen bevatten en dat zowel zone C als overige straten veel straten binnen Hooglanderveen bevatten.

De door het college gestelde waarborg voor de mogelijkheid tot het volgen van katholiek basisonderwijs voor kinderen uit Hooglanderveen lijkt de Burger Partij Amersfoort (BPA) daarmee apert onjuist.

Kinderen uit Hooglanderveen die in zones A, B, C of overige straten wonen kunnen namelijk op een wachtlijst terecht komen, blijkens punten 4 en 5 uit het beleid:

4. Valt uw woning niet in onderstaand overzicht van straten, dan wordt uw kind automatisch op de wachtlijst geplaatst (=blauw gebied). In het schooljaar voordat uw kind naar school gaat, rond maart, zal directie beslissen of er ruimte is om uw kind te plaatsen. Het blauwe gebied aangrenzend aan het spoor heeft voorrang boven de overige straten in het blauwe gebied.

5. Indien de groepen vol zitten zullen ook de kinderen uit de zones A, B en C op de wachtlijst geplaatst worden.

Bovendien wordt er gesteld:

Straatnamen die niet voorkomen in bovengenoemde opsomming en zonering A, B, C en wel bij de wijk Vathorst horen (gebied blauw), blijven tevens voedingsgebied voor de St. Josephschool. Ook hiervoor geldt de wachtlijstregeling, zie punt 4 …

De BPA ontvangt bezorgde signalen van ouders wiens kind(eren) op een wachtlijst voor een basisschool geplaatst worden. Zo ook bij basisschool St. Joseph.

Hieruit blijkt volgens de BPA dat het aanbod op basisscholen in Amersfoort-Noord in de praktijk achterblijft bij de vraag. Om het probleem te kwantificeren verzoeken wij het college om inzage in de wachtlijstlengte voor de verschillende basisscholen in Amersfoort-Noord, Hooglanderveen en Vathorst.

Bram Leeuwenkamp stelt vragen over lerarentekort | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks Amersfoort 03-01-2019 00:00

We maken ons zorgen over het toenemende lerarentekort in het basisonderwijs en op middelbare scholen. Bram Leeuwenkamp heeft daarom schriftelijk vragen ingediend en wil van het college onder meer weten hoe groot het lerarentekort in de stad precies is.

“We moeten voorkomen dat er straks een generatie opgroeit die kwalitatief minder goed onderwijs krijgt. Daarnaast heeft het tekort ook invloed op het pedagogische klimaat: kinderen dreigen niet meer de zorg en aandacht te krijgen die zij nodig hebben, vanwege maatregelen om de tekorten op te vangen, zoals bijvoorbeeld het onderverdelen van klassen. Met name voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben is dit risicovol en onwenselijk.”

„Een gebrek aan bevoegde leraren binnen Amersfoort betekent niet alleen een risico voor de kwaliteit van het onderwijs, maar heeft ook gevolgen voor het pedagogische klimaat op scholen’’, zegt Bram, zelf werkzaam in het onderwijs, vandaag in de Amersfoortse editie van het AD.

Bram wil weten welke rol het college voor zichzelf ziet in het terugdringen van de tekorten en of er hierover al gesprekken gaande zijn met de schoolbesturen. Onvoldoende betaalbare woonruimte voor leraren in de stad kan bijvoorbeeld een rol spelen en daarom vraagt hij ook wat het college doet om ervoor te zorgen dat er specifiek voor leraren voldoende betaalbare woonruimte beschikbaar komt.

Verder wil Bram  van het college weten of er net als elders ook in Amersfoort scholen zijn die overwegen te experimenteren met een vierdaagse schoolweek vanwege gebrek aan leerkrachten..

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.