De gemeenteraad van Meerssen staat donderdag 24 september
voor een loodzware beslissing.
Op 4 juni 2016 verscheen er een persbericht van de colleges
van B&W van Valkenburg en Meerssen inzake een gezamenlijke verkenning van
het bestuurlijke landschap en verdergaande samenwerking tussen gemeenten.
Dit persbericht vormde de start van een langdurig,
zorgvuldig en intensief proces over verdergaande bestuurlijke samenwerking met
andere gemeenten waarbij behoud van zelfstandigheid van de gemeente Meerssen
steeds het vertrekpunt is geweest.
Als oud-voorzitter van de begeleidingsgroep “Onderzoek
Gemeentelijke Samenwerking”, als oud-raadslid en als inwoner van Rothem doe ik
een dringende oproep aan de raad om thans in het belang van de inwoners van
Meerssen het gezonde verstand te gebruiken. Steek de energie donderdagavond in
de inhoud van een breed gedragen besluit en stop met eindeloze politieke
schermutselingen die, gegeven de thans
bekende feiten, niets meer toevoegen aan de reeds langlopende discussie en niet
in het belang zijn van de inwoners van Meerssen.
Gegeven de thans bekende ernstige feiten en de energie die
reeds gestoken is in het gehele proces zal de raad donderdag een duidelijke
keuze moeten maken die realistisch gezien alleen nog maar in de richting van een
herindeling met Maastricht kan gaan.
Waarom?
· De gemeente Maastricht heeft de constructie van
een regiegemeente met Meerssen met behoud van zelfstandigheid van de gemeente
Meerssen met een eigen college en eigen gemeenteraad afgewezen.
·
De financiële begroting van de gemeente Meerssen
is uitermate zorgwekkend met het risico dat de gemeente Meerssen onder
preventief toezicht van de provincie komt te staan.
·
Het, bij gekozen zelfstandigheid van Meerssen,
realiseren van een meerjarig sluitende financiële begroting is alleen mogelijk
met aanzienlijke lastenverzwaringen voor de inwoners en ingrijpende beperkingen
van de voorzieningen zoals bijvoorbeeld subsidies, sportaccommodaties, gemeenschapshuizen
en ondersteuning binnen het sociale domein.
·
De gemeente Meerssen is qua inwoners (minder dan
19.000) te klein om alle gedecentraliseerde taken van de overheid (onder andere
de WMO, Jeugdzorg en Omgevingswet) zelfstandig uit te voeren.
·
Volgens recente onderzoeksrapporten is
herindeling voor Meerssen op termijn de enige duurzame oplossing.
·
De bestuurskracht van Meerssen (organisatie en
bestuurlijke verhoudingen) is zwak.
·
Herindeling is geen doel op zich maar moet
meerwaarde opleveren voor de inwoners van Meerssen dus met voldoende
schaalgrootte.
·
Met de gemeente Maastricht bestaan al intensieve
vormen van samenwerking zoals op het gebied van het sociale domein, milieu,
handhaving en veiligheid.
·
Op het niveau van colleges en gemeenteraden
(Maastricht en Meerssen) is al geruime tijd intensief overleg over verdergaande
samenwerking en overdracht van personeel.
·
Bij een positief besluit door de gemeenteraad
tot herindeling volgt een financiële tegemoetkoming in de frictiekosten door
provincie/rijksoverheid.
·
Herindeling met andere gemeenten zoals Stein,
Beek, Valkenburg of andere gemeenten biedt op dit moment te weinig perspectief
voor realistische, snelle en duurzame oplossingen.
·
Als Meerssen niet vóór eind 2020 overeenstemming
bereikt over een principeakkoord tot herindeling (en dit is dus nog geen
definitief besluit!), zal Meerssen nog minimaal vijf jaar als zelfstandige
gemeente moeten doorgaan met alle financiële en organisatorische consequenties
van dien.
Daarom is herindeling met de gemeente Maastricht per 1
januari 2023 voor de inwoners van Meerssen de meest realistische en duurzame
oplossing ter voorkoming van draconische verzwaring van de lasten en beperking
van de voorzieningen.
René van Beekum
Oud-voorzitter begeleidingsgroep “Onderzoek Gemeentelijke
Samenwerking”
Oud-raadslid