Nieuws van politieke partijen in Alblasserdam inzichtelijk

197 documenten

Dag van de verpleging

ChristenUnie ChristenUnie Alblasserdam 12-05-2021 09:02

https://alblasserdam.christenunie.nl/k/n6779/news/view/1373154/598619/Dag dan de verpleging.jpg

Vandaag is het dag van de verpleging. In deze moeilijke corona tijd is een bedankje meer dan op zijn plaats:

https://alblasserdam.christenunie.nl/k/n6779/news/view/1373154/598619/Dag dan de verpleging

Transferium

D66 D66 Alblasserdam 03-05-2021 16:15

Onze fractie heeft ingestemd met het voorstel om de plannen voor een transferium, in de buurt van het Nedstaal-terrein verder uit te werken. Het is hierbij verstandig om de oorspronkelijk locatie op Haven-Zuid, als plan B, achter de hand te houden.

Dit transferium zal zorgen voor minder verkeer over de dijk naar de molens van Kinderdijk én deze locatie zorgt ervoor dat er op Haven-Zuid meer woningen gebouwd kunnen worden. Het is duidelijk geworden dat het college wel beter moet communiceren met de huidige omwonenden van de Nedstaal-locatie. Ook zal er gekeken moeten worden naar een manier om ook onze ondernemers in het centrum mee te laten profiteren. Bijvoorbeeld door een opslag op het parkeerkaartje, in de vorm van een tegoed, dat in het centrum besteed kan worden.

– Remco de Boer

deze tekst is de ‘Blik op de raad’ uit de Klaroen van donderdag 29 april 2021

Nieuwsbrief maart 2021

ChristenUnie ChristenUnie Alblasserdam 01-04-2021 14:09

https://alblasserdam.christenunie.nl/k/n6779/news/view/1368931/598619/alblasserdam.gif

Via de link hieronder is de nieuwsbrief van maart 2021 in te zien.

Regiorace

ChristenUnie ChristenUnie Alblasserdam 08-03-2021 10:23

https://alblasserdam.christenunie.nl/k/n6779/news/view/1365579/598619/onderweg.jpg

In het kader van de campagne voor de Tweede Kamer verkiezingen van 17 maart a.s. werd zaterdag 6 maart een regiorace georganiseerd. Daarbij werden vanuit alle afdelingen duurzame initiatieven verzameld en deze werden op een milieuvriendelijke wijze onderling doorgegeven. Uiteraad was Alblasserdam ook van de partij! Het duurzame initiatief waar we aandacht voor vragen is het terugdringen van niet afbreekbaar plastic in de natuur.

https://alblasserdam.christenunie.nl/k/n6779/news/view/1365579/598619/molenlanden.jpg

Vanuit Molenlanden kregen we het 'stokje' aangereikt. Ons initiatief hebben we toegevoegd en doorgegeven aan Hendrik-Ido-Ambacht. Vandaar werden initiatieven toegevoegd van Zwijndrecht en Dordrecht. Vandaar worden de verzamelde initiatieven vanuit onze regio per trein naar Amersfoort gebracht. Daar worden ze, samen met de initiatieven uit vele regio's in Nederland, aangeboden aan lijsttrekker Carla Dik-Faber en Pieter Grinwis. Met onze deelname aan de regiorace hebben we zelfs de Klaroen gehaald!

https://alblasserdam.christenunie.nl/k/n6779/news/view/1365579/598619/hendrikidoambacht.jpg

APV en feestdagen

D66 D66 Alblasserdam 23-12-2020 18:41

Afgelopen raadsronde is de gewijzigde APV vastgesteld. Hierin is een algemeen verbod opgenomen op het crossen met voertuigen. De gedachte hierachter is dat dit nodig is om de overlast hierdoor tegen te gaan. Het is jammer dat het daarbij nodig is om een algemeen verbod op te leggen. Wij zien in dit soort gevallen liever dat uitwassen (zoals bijvoorbeeld overlast) aangepakt worden, in plaats van dat er een algemeen verbod op dingen komt.

Na de laatste gemeenteraad van 2020 is het ook een moment om terug te blikken. Het is bijna niet te bevatten wat voor raar jaar het is geweest. Laten we er met z’n allen voor zorgen dat we in 2021 zo snel als mogelijk de draad weer op kunnen pakken.

Wij wensen u allen fijne feestdagen toe en een prettig 2021!

– Jacco Schook

deze tekst is de ‘Blik op de raad’ uit de Klaroen van woensdag 23 december 2020

Schriftelijke vragen: overlast riolering West-Kinderdijk

D66 D66 Alblasserdam 30-06-2020 14:16

Aan de voorzitter van de gemeenteraad.

Het college wordt verzocht de volgende vraag/vragen te beantwoorden, zo veel mogelijk voor aanvang van het zomerreces. Indien dit niet volledig mogelijk is, wordt het college verzocht in ieder geval die vragen te beantwoorden, die voor aanvang van het zomerreces beantwoord kunnen worden.

1. Is het college bekend met het artikel Wateroverlast na stortbuien in Alblasserdam? [1]

2. In het artikel wordt gesproken over problemen met de riolering langs de West-Kinderdijk. Is het college bekend met de situatie ter plaatse?

3. Klopt het dat de riolering daar met enige regelmaat overstroomt, waardoor rioolwater en -inhoud de achtertuinen van bewoners en het oppervlaktewater van het Oosteromse Wiel vervuilt? Hoe lang spelen deze problemen al?

4. Klopt het dat het riool dat de problemen veroorzaakt eigendom is van de gemeente? Zo niet, wie is volgens u dan de eigenaar?

5. Klopt het dat de eigenaar van het riool verantwoordelijk is voor de problemen die het riool veroorzaakt? Zo niet, wie is volgens u dan verantwoordelijk?

6. Wat is volgens u de oorzaak van de genoemde problemen?

7. Klopt het dat bewoners na overstroming van het riool zelf geacht worden hun achtertuin schoon te maken? Vindt het college dat redelijk, mede gezien het feit dat er allerlei ziekteverwekkers in het rioolwater zitten, en bijvoorbeeld de aanwezigheid van SARS-CoV-2 (‘het Coronavirus’) in rioolwater is aangetoond [2]?

8. Welke schade ontstaat er door deze problemen aan het oppervlaktewater / milieu van het Oosteromse Wiel?

8. Hoe gaat de gemeente om met door de bewoners geleden schade, zowel materiële schade als bijvoorbeeld inhuurkosten, materiaalkosten en/of uren besteed aan schoonmaak- en herstelwerkzaamheden?

9. Welke afspraken zijn er met bewoners gemaakt om problemen zo veel als mogelijk te voorkomen? Worden deze afspraken, volgens het college, adequaat nageleefd? Wat kan de gemeente nog meer betekenen om problemen voor te zijn?

10. Welke technische mogelijkheden zijn er om het probleem structureel op te lossen? Is het bijvoorbeeld mogelijk om een zogenaamde ‘bypass’ aan te leggen?

11. Op welke termijn kunnen bewoners een structurele oplossing voor dit probleem verwachten?

12. Zijn er in Alblasserdam meer plekken waar zich structureel problemen voordoen met het riool? Welke overlast wordt daardoor veroorzaakt? En wat wordt er gedaan om die problemen op te lossen?

13. Wilt u deze vragen, met het oog op het naderende reces, vóór 8 juli beantwoorden? Mochten bepaalde vragen een langere beantwoordingstijd vergen, wilt u dan in ieder geval díe vragen beantwoorden die voor 8 juli beantwoord kunnen worden?

Gevraagd wordt de vragen schriftelijk te beantwoorden.

 

[1] Wateroverlast na stortbuien in Alblasserdam, Alblasserdamsnieuws.nl, 27 juni 2020, https://www.alblasserdamsnieuws.nl/wordpress/2020/06/27/wateroverlast-na-stortbuien-in-alblasserdam/ [2] Het Coronavirus & afvalwater, STOWA, https://www.stowa.nl/onderwerpen/diversen/diversen/het-coronavirus-afvalwater-projectdossier

 

Toelichting:

Wij hebben naar aanleiding van de berichtgeving op Alblasserdamsnieuws.nl de situatie aan de West-Kinderdijk bekeken en gesproken met bewoners. Ook hebben wij films en foto’s gezien. Wij zijn daarvan geschrokken. Achtertuinen staan er bij herhaling vol met rioolwater. Bewoners moeten zelf de rommel maar opruimen, en zijn meerdere dagen met de hogedrukspuit in de weer. Kinderspeelgoed en zandbakinhoud kunnen worden weggegooid. Ondertussen ervaren de bewoners weinig steun of medewerking van de gemeente. Integendeel, hun gevoel is dat de gemeente ze – letterlijk – in de stront laat zitten.

De oorzaak zoals die ons ter plekke is geschetst is een openbaar riool dat door de achtertuinen loopt dat dusdanig verzakt is dat het vuile water zich op het laagste punt, onder die achtertuinen, ophoopt. Als de druk op het riool oploopt, klappen op verschillende plekken in achtertuinen de putdeksels eruit en loopt het vuile water en alle bijkomende rioolinhoud (uitwerpselen, condooms, tampons, et cetera) de tuinen in en vervolgens in het oppervlaktewater van het Oosteromse Wiel, dat in verbinding staat met de Middelwetering.

Deze situatie is onhoudbaar. Er is de fractie van D66 dan ook alles aan gelegen dat er voor dit probleem een structurele oplossing komt. In de tussentijd zouden de bewoners ondersteund moeten worden bij opruimwerkzaamheden en schadeherstel, en bij het zo veel mogelijk voorkomen van vervolgincidenten – bijvoorbeeld door frequent het riool ter plekke leeg te zuigen.

https://alblasserdam.d66.nl/2020/06/30/schriftelijke-vragen-overlast-riolering-west-kinderdijk/https://alblasserdam.d66.nl/2020/06/30/schriftelijke-vragen-overlast-riolering-west-kinderdijk/https://alblasserdam.d66.nl/2020/06/30/schriftelijke-vragen-overlast-riolering-west-kinderdijk/

Samenlevingsagenda

D66 D66 Alblasserdam 11-06-2020 12:31

Het college heeft met veel ambitie een collegeprogramma gemaakt voor de periode 2018-2022: de samenlevingsagenda. Vanuit de samenleving konden onderwerpen op deze agenda worden gezet. Vijf thema’s, met een treinmetafoor ‘sporen’ genoemd, werden gevuld met in totaal 66 projecten, de ‘wagons’. Nu in 2020 blijkt, halverwege de rit, dat de ambities te hoog zijn gegrepen. Niet alles kan worden uitgevoerd. Wagons worden op een zijspoor gezet of terug de remise ingeduwd. Voor de samenleving vindt D66 dit zeer teleurstellend, verwachtingen worden nu niet ingevuld. D66 blijft aandacht vragen voor onderwerpen die we belangrijk en urgent vinden zoals de realisatie van woningen op het oude Wipmolen terrein en een veilig fietspad voor onze jeugd over de A15.

– Ramon Pardo Kruidenier

deze tekst is de ‘Blik op de raad’ uit de Klaroen van woensdag 3 juni 2020

Visie op prioriteitstelling gemeente Alblasserdam

SGP SGP Alblasserdam 26-05-2020 00:00

Voorzitter, vanavond bespreken we als raad de voorliggende raadsinformatiebrief met als onderwerp ‘prioriteitstelling’.Aanleiding

Wat was de aanleiding? Terug naar juli 2018, onze oproep tijdens de discussie over de perspectiefnota 2019: ‘College houden we niet te veel ballen in de lucht, moeten we niet keuzes maken en meer focus aanbrengen?’ Het college werd opgeroepen om bij de begrotingsraad van november te komen tot prioritering. Dat bleef uit, met als gevolg een motie waarin het college nogmaals werd opgeroepen invulling te geven aan de vraagstelling van de raad. Bijna twee jaar na onze oproep, die ook weerklank vond bij andere partijen, ligt er nu een duidelijke en gevoelige raadsinformatiebrief. Daar zijn we als fractie blij mee. We zijn wel benieuwd hoe het college hierop terugblikt. Wanneer vond onze oproep weerklank? Zijn er ook signalen vanuit de organisatie zelf geweest? Zo ja, zijn deze serieus genomen of (lang) genegeerd? Als fractie hebben wij eerder de vinger gelegd bij het ziekteverzuimpercentage. Zijn daarin parallellen te trekken?

Kijkend naar de inhoud van de brief, dan kan het volgende geconcludeerd worden: de locomotief met 62 wagons is onderweg en op momenten vieren we ook onze successen (goed om daar vanavond ook bij stil te staan), maar we laten ook wagons achter, of wagons zijn te vol, soms ontbreekt het aan voldoende brandstof (denk aan het sociaal domein) en af en toe lijkt het te ontbreken aan voldoende paardenkrachten. Algeheel, het ontbreekt aan de juiste balans!

Zelfreflectie

Het onderwerp heeft mij de achterliggende maanden vaker bezig gehouden. Enige zelfreflectie is mijn inziens ook op z’n plaats. Terugkijkend kan de vraag worden gesteld of de coalitie niet te veel wagons (lees ambities) aan de locomotief heeft gekoppeld? Vaak heb ik hier verwezen naar de goede gesprekken die wij, tijdens de coalitieonderhandelingen, met de gemeentesecretaris en MT-leden hebben gevoerd. We dachten meer focus te hebben aangebracht, temeer daar we ons doordrongen waren van het feit dat er ook nog veel afgemaakt moest worden. Het had beter gekund.

Naast het afronden van projecten zijn er ook weer wagons bijgekomen. Denk hierbij aan Nedstaal, bezuinigingen in de regio Drechtsteden, oplopende tekorten in sociaal domein, fietslus, grondstoffenplan, kruising Kelvingring/Edisonweg, droogte in de buitenruimte, stankincident.... allemaal zaken die nog uitlegbaar zijn ook. Enerzijds zijn we namelijk met z’n allen behoorlijk ambitieus, anderzijds kan gesteld worden dat elke organisatie met nieuwe vragen, projecten, ad-hoc zaken te maken heeft. Je mag van een bedrijf als de gemeente enige flexibiliteit verwachten. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat de gemeente wispelturige opdrachtgevers kent, die bij de dag leven en tegenstrijdige zaken met zich meebrengen. Als raad zijn we daar ook onderdeel van.

Wensen en ambities

Voorzitter, het zou te gemakkelijk zijn wanneer we vanavond alles zouden afschuiven op bestuurlijke wensen en ambities. We zien ook lijnen met betrekking tot personele bezetting, maar ook in relatie tot de bedrijfsvoering zelf. De raadsinformatiebrief geeft wat ons betreft daarin een gevoelige inkijk.

Pas na interne consultatie is de vraag gesteld: waar geven we zelf prioriteit aan; waar hollen we achteraan; waar zijn we dagelijks druk mee; is men gefocust op de bestuurlijke prioriteiten of zijn we dagelijks bezig met het blussen van brandjes, waardoor een stankincident direct z’n weerslag heeft op de projecten? Een Fixi-app is leuk, maar als dit ten koste gaat van de kerntaken, als we hierdoor belangrijke zaken laten liggen, we continue in de overdrive werken, we soms figuurlijk door het ijs zakken, dan hollen we de organisatie van binnenuit uit. Een gevoelige conclusie, maar wel een noodzakelijke om vooruit te kunnen kijken.

Dat roept nogmaals de vraag op: waarom niet eerder ingegrepen? De Dienst Gezondheid en Jeugd, waarbij ook sprake is van stapeling, had het college toch als spiegel moeten aangrijpen om niet in de zelfde valkuil te stappen?

Keuzes

Als fractie hebben wij kennis genomen van de voorgestelde prioriteringen in projecten. Wat ons betreft noodzakelijke keuzes waar we in 2018 al om gevraagd hebben, maar maak ook en vooral werk van een veranderende bedrijfsvoering. Burgemeester, naast alle mooie doelstellingen en budgetten zoals geformuleerd en opgenomen in de begroting 2020, waar ontbreekt het u (nog) aan of wat heeft u (nog) nodig om te werken aan basic stability? Moeten we niet meer gebruik maken van een flexibele Drechtstedenschil zowel op uitvoering als op beleid? Wat ons opvalt is dat gemeenten in de regio hier forser gebruik van maken.

Dit alles moet volgens ons ertoe leiden dat bestuur en organisatie in balans zijn met de juiste focus. Daar is nu een goede aanzet toe gegeven waarbij we de verder uitwerking graag tegemoet zien in de perspectiefnota 2021.

Speerpunten

Tot slot nog enkele opmerkingen t.a.v. de bestuurlijke speerpunten. Als het gaat om ruimtelijke ontwikkelingen:

1.       Wipmolen wordt aangedragen als extra stapeling, wat ons betreft niet juist. De actie ligt bij Woonkracht10, de raad heeft een aanzet gegeven. Zo zijn er namelijk meer projecten en initiatieven, te denken aan Fatimakerk, Hardam locatie, Bogor ontwikkeling, uitbreiding DOK11 en waar we allemaal (nog) niet van weten.

2.       Wachtlijsten. Los van de beheersbaarheid voelt deze manier van werken bijzonder ongemakkelijk. Onze fractie roept het college op hier, mede ook in het licht van de Omgevingswet, een andere werkwijze op na te houden door bijvoorbeeld projecten eerst te trechteren:

- Met wie praten we (grondeigenaar)?

- Is er maatschappelijk draagvlak?

- Is er economisch draagvlak?

- Haalbaarheid?

Waar we ons ook minder senang bij voelen, is om de sporen 57 en 58 door te schuiven naar 2021 of om dit zelf niet te doen. Momenteel gaat het vrij goed, maar wat als de coronacrisis voorbij is? Moeten we dan niet juist nu inzetten op goede maatregelen?

Voorzitter, een kritische noot die losstaat van onze grote waardering die wij hier nogmaals uitspreken voor het werk dat zowel door het college als de ambtelijke organisatie dagelijks wordt verricht.

 

Blik op de raad: Inburgering

SGP SGP Alblasserdam 07-05-2020 00:00

We hebben in de commissie en in de raad van gedachten gewisseld over de nieuwe Wet Inburgering, die volgend jaar zomer ingevoerd wordt. Vanaf dat moment zijn gemeenten verantwoordelijk voor de inburgering van migranten. De SGP ziet het als een morele verplichting om vreemdelingen in nood te ontvangen en verder te helpen om een nieuw bestaan op te bouwen. Wat ons betreft organiseren we de inburgering zoveel mogelijk lokaal: in ons dorp zijn de lijntjes kort; instanties en vrijwilligersorganisaties weten elkaar te vinden. Van de immigrant verwachten we een stukje wederkerigheid in de vorm van het leren van Nederlands en het actief op zoek gaan naar werk. Jaarlijks vangt Alblasserdam zo’n 15 a 20 nieuwkomers op. Kortom, dit zouden we lokaal moeten kunnen organiseren.   

 

Vaccineren boven de 18 tot 28 jaar gratis, maar nog even geduld

PvdA PvdA Alblasserdam 06-05-2020 14:15

De vaccinatie graad in Alblasserdam is één van de laagste van Nederland. Niet iets om trots op te zijn.  De verantwoording voor deze vaccinatiegraad ligt bij de raad. De PvdA Alblasserdam, bij monde van Wim van Krimpen is dan ook steeds actief om deze veel te lage vaccinatiegraad omhoog te krijgen.

Iets wat de coronacrisis bewijst is het belang van een veilige vaccinatiegraad. Deze is rond de 95% terwijl hij in Alblasserdam beneden de 80% ligt.

Een lichtpuntje is een nieuwe mogelijkheid voor spijtoptanten zich alsnog gratis te laten vaccineren na hun 18e jaar. Deze nieuwe mogelijk geeft jongvolwassenen, van 18 tot 28 jaar de mogelijkheid zich te beschermen tegen diverse type  ziekten. Bedenk hierbij, dat polio, mazelen etc geen kinderziekten zijn!

Nog wel even geduld, de minister heeft toegezegd dat het in de tweede helft van 2020 geregeld is.

Wij houden u op de hoogte!

Het bericht Vaccineren boven de 18 tot 28 jaar gratis, maar nog even geduld verscheen eerst op PvdA Alblasserdam.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.