Nieuws van GroenLinks in Capelle aan den IJssel inzichtelijk

70 documenten

Fractie aan het woord | Capelle aan den IJssel

GroenLinks GroenLinks PvdA Capelle aan den IJssel 15-05-2020 00:00

Twee jaar geleden kwam GroenLinks met twee zetels terug in de Capelse gemeenteraad. We voerden campagne voor een sociale, groene en open gemeente. In dit stuk kijken we terug op de afgelopen jaren en vooruit naar wat ons nog te wachten staat. Op het moment van schrijven is het openbare leven echter grotendeels stilgevallen vanwege de coronacrisis en zijn de omstandigheden behoorlijk veranderd. Hoewel we niet zeker weten wat de komende maanden gaan brengen, past de samenleving zich toch langzaam aan aan het nieuwe normaal: de anderhalve-meter-samenleving.

 

Allereerst is dit de plek om ons respect en onze dank te tonen aan iedereen die zich inzet om de samenleving draaiende te houden. Mensen in de zorg en retail, maar natuurlijk ook het openbaar vervoer en het onderwijs. Iedereen krijgt met de huidige crisis te maken. Het virus zorgt voor een hoop groot en klein leed en veel onzekerheid, maar ook voor veel mooie en vindingrijke initiatieven.

Tegelijkertijd biedt deze crisis ook een kans om bepaalde processen anders in te richten. We streven naar een samenleving waar ecologische, maatschappelijke en economische belangen in balans zijn.

 

Groene gemeente

De afgelopen twee jaar heeft GroenLinks zich ingezet voor meer aandacht voor de thema’s groen en duurzaamheid. Dit heeft geleid tot meer geld voor een natuur- en bijvriendelijk maaibeleid. Daarnaast is de gemeente – dankzij GroenLinks – op zoek naar een stadsecoloog, zodat het belang van de natuur beter kan worden meegewogen. Ook de komende jaren zullen we ons daar sterk voor maken. Het herstel van het Schollebos staat hoog op onze actielijst en we zijn voorstander van bijvriendelijk onderhoudsbeleid als de standaard.

We zien ook kansen op het gebied van vervoer. Door het vele autoverkeer slibt Capelle dicht. De huidige oplossing voor de Algeracorridor – nog meer asfalt – is wat ons betreft niet voldoende: meer asfalt leidt tot meer auto’s. We pleiten daarom juist voor ruimte voor de fiets en het openbaar vervoer. In onze plannen voor de komende jaren komt onder andere de fietssnelweg over de ’s Gravenweg terug. Ook zien we graag een uitbreiding van de capaciteit van de metro. Hierdoor worden andere vervoersmiddelen net zo aantrekkelijk als de auto.

Om verder als gemeente de klimaatdoelen te halen, zetten we ons in om de hoeveelheid restafval per persoon te verminderen tot onder de honderd kilo. Ook willen we alle woningen binnen Capelle isoleren vóór 2030.

 

Sociale gemeente

Wij staan voor een sociale gemeente, waar plaats is voor iedereen. Vandaar dat wij afgelopen jaren fel tegenstander zijn geweest van de ingevoerde Rotterdamwet, die het mogelijk maakt om mensen voor bepaalde woningen te weren. Ook hebben we – samen met onze linkse collega’s van de SP en de PvdA – gestreden voor de bewoners van De Hoven. We zullen ons ook in de toekomst inzetten voor deze groep, en ook voor andere mensen die op straat dreigen te komen.

We willen van Capelle een gemeente maken waar plek is voor iedereen door te stoppen met het slopen van goedkope woningen. Deze kunnen volgens GroenLinks veel beter gerenoveerd worden: zo blijven ze betaalbaar. We streven naar een goede balans in de woningvoorraad. Nog meer huurwoningen slopen om er dure koophuizen neer te zetten is geen oplossing voor Capelle.

Er liggen grote uitdagingen in het verschiet voor Capelle op het gebied van duurzaamheid, woningbouw en vervoer, maar de grootste uitdaging op dit moment is corona. Iedereen doet wat hij/zij kan om ons door deze crisis heen te slepen. We wensen iedereen sterkte en een goede gezondheid en we vragen nogmaals aandacht voor de maatregelen: was uw handen regelmatig, houd afstand en blijf zo veel mogelijk thuis.

Leefbaar Capelle en VVD: winst belangrijker dan bewoners Florabuurt | Capelle aan den IJssel

GroenLinks GroenLinks SGP VVD PvdA Capelle aan den IJssel 14-05-2020 00:00

Tegen de wil van de buurtcoalitie en veel insprekers heeft de gemeenteraad op 20 april het koersdocument gebiedsvisie Florabuurt aangenomen, met alleen de stemmen van PvdA, SP en GroenLinks tegen. Volgens deze visie moet het aandeel vrije sector huur- en koopwoningen in deze buurt omhoog van 16 naar 40%, door nieuwbouw en verkoop van bestaande huurwoningen. Protesten van bewoners tegen een vrije sector woontoren aan de Dotterlei bleken aan dovemansoren besteed.

Terwijl Leefbaar Capelle steeds met de mond belijdt dat de bewoners het mogen zeggen bleek ook hier dat andere belangen, zoals hier die van investeerders, voor gaan. Dat is precies wat de rekenkamer in het rapport “Van inspraak naar invloed” in 2016 opmerkte: “De doorwerking van de inbreng is zeer beperkt. […] Dit leidt ertoe dat de uitvoering van burgerparticipatie in de praktijk nauwelijks effectief is.”

Het renoveren van de Florabuurt, een gebiedje van ongeveer 350 bij 400 meter, in 1966 bebouwd met 847 merendeels portiekflats, is hard nodig. Na jarenlange verwaarlozing zijn deze goedkope woningen toe aan een grondige renovatie van onder andere keukens, badkamers en portieken, isolatie, uiterlijk en buitenruimten. Door renovatie stijgt de huur aanzienlijk, maar blijft dankzij de huurtoeslag bereikbaar voor de vele laagst betaalden in deze buurt. Er komt ook sociale nieuwbouw ter compensatie van het verlies aan goedkope woningen door sloop in de Hoven. Toevoegen van extra vrije sector nieuwbouw zou de toch al hoge dichtheid van deze buurt verder verhogen, ten koste van het groen en de veiligheid, maar de gemeente zegt dat nodig is voor de wooncarrière van bewoners met een gestegen inkomen. Dat is overduidelijk een drogreden. Binnen een straal van een halve kilometer rond de buurtsuper aan de Wingerd vindt je in de Molenbuurt 360 middeldure eengezinskoopwoningen. Ten oosten van het winkelcentrum ligt de Bloemenbuurt-west met een variëteit van 615 woningen, waaronder eengezinswoningen in diverse prijsklassen en éénderde koopwoningen. Loop je 3 minuten naar het zuiden dan sta je in de Akker- en Haagwinde met bijna honderd ééngezinskoopwoningen en meer dan 300 particuliere huurflats. Ook de bewoners daarvan doen hun boodschappen aan de Wingerd.

Een motie van de coalitiepartijen om de Dotterleitoren te heroverwegen kreeg geen steun van Leefbaar Capelle, VVD en SGP. De VVD vond dat deze toren er wel moest komen en maakte zich anders zorgen over de grondexploitatie van de gemeente. Ook hier regeert dus de financiële winst.

Begroting Capelle aan den IJssel 2020 mist visie | Capelle aan den IJssel

GroenLinks GroenLinks VVD Capelle aan den IJssel 12-11-2019 00:00

De begroting van de gemeente voor 2020 bevat weinig nieuws. Wel wordt ruimte gezien voor het verhogen van de kwaliteit van de buitenruimte – gelet op alle brandnetels en de toestand van het Schollebos geen overbodige luxe – maar een concreet voorstel ontbreekt. Daarnaast blijven de lage doelstellingen voor woningisolatie en afvalscheiding GroenLinks een doorn in het oog. De ellende voor de bewoners van De Hoven die geen vervangende woonruimte krijgen bij de sloop toont aan dat de gemeente ook met dit beleid het spoor bijster is.

Het is al bijna 2 jaar geleden dat een deel van het Schollebos omwoei. Onderzoek leverde een waslijst aan problemen op die met spoed moeten worden aangepakt. Ook de bezuinigingen op het groenonderhoud door het vorige stadsbestuur eist zijn tol: meer brandnetels en minder bloemen voor insecten, doordat het maaisel niet meer wordt afgevoerd. Dat de gemeente nu ruimte ziet voor verhoging van de kwaliteit is een hele vooruitgang. Nu nog een concreet voorstel.

Een eerdere motie van GroenLinks voor het versnellen van de isolatie van woningen door gerichte stimuleringsmaatregelen kreeg geen steun van Leefbaar Capelle en de VVD. Bewoners gaan daardoor onnodig veel betalen voor hun stookkosten. Ook worden de doelstellingen van Parijs zo in 2050 niet gehaald. En dit terwijl woningisolatie een onbetwist effectieve maatregel is, ook voor de portemonnee. GroenLinks pleit voor het versnellen van de isolatie, zodat die in 2030 op orde is. Daarna hebben we nog de handen vol aan het installeren van alternatieve warmtebronnen, om in 2050 van het gas af te zijn.

In 2018 is de gemeente gestopt met het ophalen van plastic huisvuil, die toen weer bij het restafval mocht. De nascheiding heeft inderdaad tot een hoger scheidingspercentage geleid in de hoogbouw, waar dat lastiger is dan bij eengezinswoningen. Maar sindsdien blijft het op 56% steken, waardoor de gemeente de doelstelling van 75% in 2020 niet gaat halen. Door het plastic weer op te halen in laagbouw buurten kunnen we al veel verder komen. Ook voor de hoogbouw heeft GroenLinks voorstellen ingediend, maar daarover moet het gesprek nog gaan beginnen.

Veel bewoners van De Hoven dreigen uit hun huis gezet te worden omdat ze geen vast contract konden krijgen, ook niet na 7 jaar tijdelijke huur. De gemeente had gedacht dit complex goedkope woningen te kunnen slopen op basis van een regionaal onderzoeksrapport, dat ervan uit gaat dat iedereen qua woonlasten volgens de norm woont. Dat was nog nooit zo en kan ook niet zomaar omdat een woning ook in andere opzichten moet passen. Omdat ook in Rotterdam op basis van dit rapport massaal gesloopt wordt konden de bewoners zelf ook geen ander huis vinden. Ondertussen laat de gemeente op de locatie aan de Kanaalweg koophuizen bouwen van 3,5 ton tot 1 miljoen. Het is maar wat je belangrijk vindt.

Groen wijkt voor woning | Capelle aan den IJssel

GroenLinks GroenLinks Capelle aan den IJssel 27-09-2019 00:00

Met de sloop van de oude locatie van het IJsselcollege ligt er een mooie kans om een bijdrage te leveren aan de hoge woningnood onder lage en middeninkomens in Capelle aan den IJssel mede veroorzaakt door de sloop van De Hoven. De gemeente kiest echter aan de Kanaalweg voor koopappartementen en rijtjeswoningen vanaf 3,5 ton, naar schatting van de wethouder in de commissievergadering van maandag. Het achterste deel van deze locatie en het slagenlandschap tot aan het fietspad langs de golfbaan worden bestemd voor twee-onder-één kap woningen en vrijstaande villa's met een prijs tot 1 miljoen.

Met de sloop van de oude locatie van het IJsselcollege ligt er een mooie kans om een bijdrage te leveren aan de hoge woningnood onder lage en middeninkomens in Capelle aan den IJssel mede veroorzaakt door de sloop van De Hoven. De gemeente kiest echter aan de Kanaalweg voor koopappartementen en rijtjeswoningen vanaf 3,5 ton, naar schatting van de wethouder in de commissievergadering van maandag. Het achterste deel van deze locatie en het slagenlandschap tot aan het fietspad langs de golfbaan worden bestemd voor twee-onder-één kap woningen en vrijstaande villa's met een prijs tot 1 miljoen. Dat terwijl er door de van de Hoven een schreeuwend tekort is aan betaalbare huurwoningen.

Met deze keuze in het bestemmingsplan 's-Gravenwetering dat op 30 september in de raad komt, bestemt de gemeente één van de laatste resten van het slagenlandschap grotendeels voor dure koopwoningen. Enkele oude watergangen in de locatie van het IJsselcollege worden weliswaar hersteld en de omgeving van de woonbestemmingen houdt een bestemming 'groen + landschap', waarmee de gemeente hoopt de biodiversiteit van het landschap te behouden en versterken. Deze bestemming ligt echter deels op particuliere kavels. Het Q-team dat de gemeente adviseert vraagt zich af of de toekomstige bewoners het concept begrijpen en concludeert: “Het behoud van de kwaliteit van het groene karakter op de langere termijn is een zorgpunt.” Datzelfde geldt voor het gemeentelijk groen langs het fietspad, waar nu al een veld met brandnetels prijkt, doordat de gemeente op het onderhoud bezuinigt en het maaisel niet wil afvoeren, ondanks herhaaldelijk aandringen van de Stichting Natuurvrienden en de GroenLinks-fractie. In de commissie wilde de wethouder hierover wederom geen nadere toezeggingen doen.

Wij zijn er bij op 8 september, jij ...

GroenLinks GroenLinks Capelle aan den IJssel 28-08-2019 14:55

Wij zijn er bij op 8 september, jij toch ook?

Deze week in de categorie 'In de ...

GroenLinks GroenLinks Capelle aan den IJssel 16-07-2019 16:57

Deze week in de categorie 'In de Capelse gemeenteraad' Monirah Schep

‘s Avonds niet meer met de metro naar de stad | Capelle aan den IJssel

GroenLinks GroenLinks Capelle aan den IJssel 16-07-2019 00:00

GroenLinks Capelle stelt vraagtekens bij de sluiting van de fiets- en voetgangerstunnel bij metrostation Capelsebrug. Afgelopen maandag 15 juli werd daarover vergaderd in een actualiteitenraad aangevraagd door de PvdA. 

Deze zomer gaat de tunnel onder de Abraham van Rijckevoorselweg vijf weken dicht, dit is een slagader van het fiets- en voetgangersverkeer van de wijken ‘s Gravenland, Capelle West en Krimpen aan den IJssel. De tunnel wordt overdag en ‘s nachts veelvuldig gebruikt en daarom heeft het college van Capelle ook shuttlebussen geregeld om voetgangers van de ene kant van de Abraham van Rijckevoorselweg naar de andere kant te verplaatsen. 

Helaas rijden deze shuttlebussen maar tot zes uur ‘s avonds, een tijdstip wat het moeilijk maakt voor mensen om in de avond nog vanuit ‘s Gravenland of Capelle West met de metro naar Rotterdam te reizen of om terug te reizen naar Capelsebrug. Er is immers geen snelle verbinding meer met de metro en de meeste mensen zullen een half uur om moeten lopen om bij een metrostation te komen.

GroenLinks vindt dit uiterst treurig en roept daarom ook het college van Burgermeester en Wethouders op om de shuttlebussen ook na zes uur ‘s avonds te laten doorrijden totdat de laatste metro Capelsebrug heeft aangedaan. Het is namelijk belangrijk dat de inwoners van Capelle ‘s avonds gewoon met de metro naar Rotterdam kunnen gaan.

Voorjaarsnota 2019 Capelle niet goed voor het milieu en de Capellenaren | Capelle aan den IJssel

GroenLinks GroenLinks VVD Capelle aan den IJssel 08-07-2019 00:00

GroenLinks vindt dat er te weinig geld wordt uitgetrokken voor isolatie van woningen. Ook het plastic afval wordt niet opgehaald. Er wordt daardoor teveel verbrand en de CO2-uitstoot blijft te hoog. Het groenonderhoud in de buitenruimte blijft op sober staan, met veel brandnetels en weinig bloemen en vlinders als gevolg. Het fietsverkeer wordt niet meer geteld, waardoor er geen zicht meer is op gevaarlijk overbelaste fietspaden.

Moties van GroenLinks dit jaar voor het verhogen van het tempo van woningisolatie door het stimuleren van woningeigenaren en ondersteuning bij het verkrijgen van een lening zijn door B&W afgewezen. Nu de aardgasprijs omhoog gaat zijn ook zij – naast huurders van slechte woningen – de dupe en blijft de CO2-uitstoot te hoog. De doelstellingen van Parijs worden zo niet gehaald. Leefbaar Capelle vindt dat de mens geen oorzaak is van de opwarming van de aarde en de VVD vindt het niet de taak van de gemeente om daar iets aan te doen.

Sinds het invoering van nascheiding van het plastic afval is het scheidingspercentage gestegen van 44 naar 56%, maar blijft sindsdien op dat getal steken. De norm voor 2020 is 75% en 2025 90%. De gemeente blijft achter bij anderen. Doordat de inwoners is gezegd hun plastic afval bij het restafval te gooien worden ze niet meer gestimuleerd om het andere afval wel te scheiden. De enige manier om het beter te krijgen is door apart ophalen van al het huisvuil door bronscheiding, betere voorlichting en met de bewoners samen te zoeken naar oplossingen voor de hindernissen. GroenLinks heeft een motie ingediend.

De gemeente heeft jaren geleden bezuinigd op groenonderhoud. Het gevolg: wel brandnetels en geen bloemen en daardoor ook geen voedsel voor vlinders. Driekwart van de insecten en vlinders is verdwenen. De financiële situatie van de gemeente blijkt echter helemaal niet slecht te zijn en GroenLinks vindt dat deze bezuiniging van tafel moet. Het bij-vriendelijk maaibeleid van de provincie Zuid-Holland moet per direct worden ingevoerd.

De gemeente is gestopt met het tellen van het fietsverkeer in Capelle. Dit terwijl iedereen in de regio het erover eens is dat fietsen één van de oplossingen is voor de verkeerscongestie en bovendien gezond. Er komt met provinciaal geld een snelfietsroute van Gouda naar Rotterdam door Capelle en er worden er meer voorgesteld. Door de toename van het fietsverkeer en de snelheidsverschillen door elektrische fietsen is het belangrijk om het aantal fietsers per uur te blijven tellen om gevaarlijke situaties door inhalen op te smalle paden vroegtijdig te kennen en maatregelen te kunnen nemen. GroenLinks heeft een motie ingediend om samen met de fietsersbond Capelle een nieuw plan te maken voor fietstelling en dat direct uit te voeren.

GroenLinks😱Het wordt een ...

GroenLinks GroenLinks Capelle aan den IJssel 02-05-2019 17:46

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.