Nieuws van politieke partijen in Harderwijk inzichtelijk

476 documenten

Woonactie Apeldoorn

SP SP Harderwijk 06-07-2021 11:11

Zaterdag was het Superzaterdag

Door heel het land besteedden SP'ers aandacht aan de wooncrisis.

Ook in Apeldoorn zijn wij op pad gegaan.

 

Betaal je te veel huur?Zoek je al tijden naar een huis?Woon je in een huis vol vocht, tocht en schimmel of ander slecht onderhoud?Doet jouw verhuurder nooit iets met klachten?Of heb je op een andere manier last van de wooncrisis?

DEEL DAN NU JOUW VERHAAL

Ieder mens heeft recht op een gezond en betaalbaar huis. Maar dat recht is de afgelopen jaren door de kabinetten steeds verder afgebroken. Zij leverden onze volkshuisvesting over aan de markt. In 10 jaar Rutte verdwenen ruim 100.000 socialehuurwoningen en stegen de huren met maar liefst 35 procent. Huurders betaalden ondertussen samen meer dan 10 miljard euro aan de staatskas via de asociale verhuurdersheffing. Dat geld kan niet naar het bouwen van nieuwe woningen, het laag houden van de huren of het opknappen van huizen. Op de woningmarkt profiteren vooral beleggers en huisjesmelkers.

Of het nu het kabinet is, de gemeente, of de verhuurder; naar huurders wordt niet geluisterd. Wij willen dat niemand meer wordt overgeleverd aan de ellende van de markt.

De politiek in Den Haag, de gemeenten en de verhuurders moeten huurders weer serieus gaan nemen. Daarom verzamelen we zoveel mogelijk bewijs dat het anders moet, zodat ze er niet meer omheen kunnen. Na de zomer bundelen we al deze bewijzen uit het hele land in het grootste zwartboek ooit. Dit vormt de basis van onze eisen voor gezond en betaalbaar wonen voor iedereen. Dus help mee!

Vertel ons jouw verhaal en roep anderen op om dit ook te doen.

 

Vragen over uitkering bij gedwongen opname

ChristenUnie ChristenUnie Harderwijk 07-06-2021 08:51

Je zult maar in de positie komen dat je gedwongen wordt opgenomen in een GGZ-instelling. Dat is al een moeilijke en kwetsbare gebeurtenis. Ontvang je op dat moment een uitkering, dan wordt die stopgezet. Raadslid Fenneke Fredrikze: ‘Je kunt dan een beroep doen op bijzondere bijstand, maar dat kost tijd en veel regelwerk. Doe je dat niet dan kan je zo maar in financiële problemen komen, want vaste lasten als huisvesting en zorgverzekering lopen gewoon door.’

Lokale politiek: altijd dichtbij

ChristenUnie ChristenUnie Harderwijk 26-05-2021 08:40

In de lokale politiek speelt momenteel een aantal grote onderwerpen: de huisvesting van arbeidsmigranten, de nieuwbouw van Randmeer, Waterfront fase 3, de inrichting van het terrein van Flora Jozina aan de Stadsdennenweg en de ontwikkeling van Nieuw Weiburg bij het station. Politiek ver weg? Zeker niet! 

Verkeersveiligheid N302

CDA CDA Harderwijk 12-02-2021 18:52

Er gebeuren de laatste tijd veel ongelukken op de Leuvenumseweg in Harderwijk. Wij hebben samen met D66 schriftelijke vragen gesteld over de verkeersveiligheid en geluidsoverlast van de N302/Leuvenumseweg. Geachte college, In het najaar van 2020 hebben wij gesproken met bewoners van de Leuvenumseweg en Sonnevanck. Deze bewoners hebben destijds ook gebruik gemaakt van het inspraakrecht bij de commissie Ruimte om hun zorgen kenbaar te maken, met name omtrent verkeersveiligheid en geluidsoverlast van de N302. Op het betreffende, 4 kilometer lange, weggedeelte van de N302 is een maximumsnelheid van 80 km/h is toegestaan. Het traject tussen de splitsing met de Jonkheer Dr. C.J. Sandbergweg en de kruising met de Ceintuurbaan bevat diverse oversteekplaatsen voor fietsers, wandelaars en atleten. Er zijn parkeerplaatsen voor het Hondenbos, de trimbaan, het natuurspeelterrein en de regionale mountainbike route. Een afslag naar dierenasiel De Ark, naar verpleeghuis Sonnevanck en bovendien nog twee gedeeltes met een adviessnelheid van 50km/h omdat er gevaar bestaat voor overstekend wild. Veel dynamiek op 4 kilometer! Het traject is wel opgenomen in het verkeersveiligheid plan van de gemeente Harderwijk en een regionale lijst maar heeft geen prioriteit omdat hier voornamelijk gevoelsmatig onveiligheid ervaren zou worden. Bent u ervan op de hoogte dat op genoemd weggedeelte de laatste tijd diverse, ernstige ongevallen met letsel hebben plaatsgevonden? Is het college bereid om dit nogmaals onder aandacht te brengen van onze provincie omdat we van hen afhankelijk zijn voor een aanpak van de N302. Zo nee, waarom niet. Zo ja, wat zijn uw plannen en acties daartoe? Komt dit weggedeelte van de N302 voor op de inventarisatielijst en/of de provinciale uitvoeringsagenda verkeersveiligheid? Wat betekent dit voor de planning van onderhoud en de mogelijkheid tot verbetering van de verkeersveiligheid van dit weggedeelte? Op welke wijze kan de gemeente Harderwijk bijdragen aan versnelling van het proces en de prioriteit helpen verhogen? Recreatie speelt, met name in deze Coronatijd, een grote rol in de drukte op dit weggedeelte net buiten de bebouwde kom van Harderwijk. Er zijn bezoekers van het hondenlosloopgebied en het natuurspeelterrein, wandelaars, overstekende atleten tussen de atletiekbaan en trimbaan en bovendien kruist de succesvolle, regionale mountainbikeroute dit weggedeelte. Hoe ziet u kans om voor hen de veiligheid te vergroten? Bestaat de mogelijkheid om op dit weggedeelte van de N302, over de lengte van 4 kilometer, een pilot te starten om de veiligheid te vergroten door de maximumsnelheid te verlagen naar 60km/h ? Zo nee, waarom niet? De parkeergelegenheid aan de Watertorenweg is nu vaak al overvol. Is het mogelijk om op momenten van grote drukte, bijvoorbeeld in de weekenden en/of wanneer het weer mooi weer wordt, verkeersregelaars in te zetten? Klik hier voor de schriftelijke vragen Foto:wegforum.nl

CORONA EN JONGEREN

SP SP Harderwijk 23-01-2021 14:29

De coronamaatregelen zijn nodig om elkaar te beschermen. Bijvoorbeeld om onze ouders, grootouders, vrienden en buren te beschermen, maar ook om de harde werkers in de zorg te ontzien.Solidariteit is geen luxe, het kan mensenlevens redden.

Daarom is het ook zo belangrijk om samen corona eronder te krijgen. Bij “samen” hoort ook het elkaar horen en mét elkaar in gesprek gaan in plaats van óver elkaar praten.

Heel veel jongeren in Apeldoorn doen ontzettend goed mee. Het vraagt veel en het kan soms psychisch zwaar zijn, maar toch doen jullie dit. En dat is ontzettend tof en goed. Dat kan niet vaak genoeg gezegd worden.

We spreken veel jongeren in Apeldoorn die het gevoel hebben niet genoeg gehoord te worden. “Ze hoeven niet persé te doen wat wij willen. Maar met ons praten in plaats van vooral over ons praten, zou al heel erg helpen”. Wij snappen dat.

Omdat wij met jullie in gesprek willen en jullie een stem willen geven, gaan we verhalen van jonge mensen in Apeldoorn verzamelen.

Ik hoor en spreek jou graag!

Daarom zullen we de komende tijd (corona-proof) de straat op gaan om jonge mensen te spreken. Maar je kunt ons ook zelf benaderen. Ben jij of ken jij een jongere die ook met mij in gesprek wil gaan? Laat het ons dan weten via sbiharie@sp.nl

Samen staan we sterk!

Sunita BiharieSP ApedoornFractievoorzitter 

De schaduwkant van Black Friday

ChristenUnie ChristenUnie Harderwijk 26-11-2020 11:50

Is jouw mailbox ook overstroomd met reclame van winkels die in vette zwarte letters adverteren voor BLACK FRIDAY? Die van raadslid Bart Jonkman wel. Hij vraagt in zijn blog aandacht voor de schaduwkant van lekker goedkoop aanbiedingen scoren.

Bomenfonds zorgt voor meer bomen in onze mooie stad

ChristenUnie ChristenUnie Harderwijk 13-11-2020 14:03

Harderwijk krijgt een Bomenfonds. De gemeenteraad heeft ingestemd met ons voorstel om zo’n fonds op te richten. Iedere eigenaar die een boom wil kappen, moet ook zorgen voor herplant. Als dat niet mogelijk is of er minder bomen terugkomen, wordt een financiële bijdrage aan het fonds verwacht. Het geld in het Bomenfonds zal gebruikt worden voor de herplant en nieuwe aanplant van bomen.Raadslid Marcel Heldoorn legt uit.

Denk mee! Waar komt uw energie vandaan over 10 jaar?

ChristenUnie ChristenUnie Harderwijk 21-09-2020 15:49

In de afgelopen periode is met de gemeenten op de Noord-Veluwe, de provincie, het waterschap en heel veel maatschappelijke instellingen een concept-plan opgesteld waarin staat hoe in de toekomst op de Noord-Veluwe duurzame energie opgewekt kan gaan worden.

In het plan moeten lastige keuzes gemaakt worden. Zonnepanelen op daken, in het landschap of juist windmolens langs de randmerenkust? Of toch misschien windmolens in dorpen? U kunt uw mening geven door online een aantal vragen te beantwoorden. Uw mening heeft invloed op het definitieve plan uiteindelijk ter goedkeuring voorleggen aan het Rijk. Geef uw mening op www.energienoordveluwe.nl

Flinke drukte op Harderwijkse boulevard

CDA CDA Harderwijk 20-09-2020 07:20

Van Dale geeft als betekenis voor Boulevard: “Een brede straat in grote steden of langs het strand” In Harderwijk hebben we de Strandboulevard-Oost en Strandboulevard-West. Dan mag je wel wat verwachten toch? Echter, onze Boulevard is niet breed en loopt ook niet langs het strand. Best verwarrend eigenlijk en dat is ook het geval voor de diverse bezoekers van deze Boulevard. Afstappen of niet? Als bewoner van de binnenstad zie en hoor je nog weleens wat. Zo was ik op een mooie dag in de maand juli getuige van een discussie op de Harderwijkse Boulevard tussen een aantal fietsers. De ene dacht dat ze moesten afstappen en andere zei van niet. Al snel kwam er een inwoner van de stad bij, hij wist hen te vertellen dat je hier, ondanks het gele bord waarop men vraagt fietsers af te stappen, gewoon mag fietsen. Dus dat deden ze toen maar. Een drukte van belang Dat tafereel was een eyeopener voor mij. Als raadslid denk ik soms kunnen of moeten we hier iets mee? Dat onze Boulevard zoveel bezoekers trekt is natuurlijk super. Het is een mooi gebied geworden en bovendien erg gezellig met de vele terrassen. Aan de andere kant ontstaan er soms gevaarlijke situaties en/of opstoppingen door de vele gebruikers zoals wandelaars, fietsers, het treintje en zo nu en dan auto’s. Duidelijkheid bieden is nodig Met name het gedeelte van de Strandboulevard-Oost tussen de Vischpoort en Kokki’s is erg smal. De fietsknooppunten- en Zuiderzeefietsroute lopen hier ook langs. Het CDA heeft gevraagd of met name voor dit stuk een veilige fietsroute zou kunnen komen via het Dolfinariumeiland. Veel bewoners die bekend zijn met de situatie fietsen hier nu ook al langs om de drukte te omzeilen. Denkend aan de toekomst mag verwacht worden dat bij voltooiing van Waterfront fase 3, het Dolfinariumeiland en de Wijde Wellen nog veel meer verkeersbewegingen zullen ontstaan. Veel bezoekers van de Boulevard en het Strandeiland komen met de fiets en dat is een goede zaak. We zien dat het voor hen niet altijd duidelijk is waar hun fietsen gestald kunnen worden met als gevolg dat ze overal geparkeerd staan. Bijvoorbeeld tegen de stadsmuur, tegen de Vischpoort en voor de banken zodat er nog minder zitplaatsen zijn. Maar die duidelijkheid wordt niet gegeven. CDA in actie! Op onze vragen heeft het college geantwoord dat ze gebruik wil maken van maatwerk en in de zomermaanden aan fietsers vraagt of ze vrijwillig willen afstappen en dat ze willen kijken naar een tijdelijke fietsroute via het Dolfinariumeiland. Ook wil men de stenen bank bij de Vischpoort aanduiden als bank omdat dit nu niet duidelijk zou zijn. Wij vinden deze antwoorden erg vrijblijvend en nog steeds geen duidelijkheid geven. We zijn met deze vraagstukken nog druk aan de slag en zijn van plan om zelf met voorstellen te komen zodat de situatie in 2021 anders zal zijn! Door: Gerdien Morren, Raadslid

Commissie Ruimte september 2020

CDA CDA Harderwijk 13-09-2020 16:46

Verslag van de commissievergaderingen Ruimte 3 en 8 september j.l. Volle agenda’s en meteen weer vol aan de bak met twee vergaderingen na het zomerreces, het was even schakelen. Rondvraag De rondvraag gebruikten wij om de vraag te stellen of er een (tijdelijke) oplossing komt omtrent de overlast die geparkeerde auto’s bezorgen in de aanliggende straten van het Crescentpark. Wethouder De Jong zegde toe dat er een duidelijke bewegwijzering komt naar het Biezenplein, de parkeerplaats bij de Regenboogkerk en de scholen. In de nabije toekomst is voorzien in een parkeerplaats in het nog te ontwikkelen deel van Harderweide. Maatwerkwoningen of ‘Skeave huse’ Er is behoefte aan een woonvorm die gericht is op stabiel prikkelarm kunnen wonen, voor mensen die niet passen in het gewone aanbod van zorg, voor opvangslapers en voor mensen die uit huis zijn gezet. Aan de raad wordt nu gevraagd of zij kunnen instemmen met een haalbaarheidsstudie voor acht maatwerkwoningen aan de Parallelweg 7. Ook de regiogemeenten moeten in hun gemeente een plek aanwijzen voor meerdere maatwerkwoningen. De CDA-fractie gaat hiermee akkoord met dien verstande dat a) naar de inbreng en voorstellen van de bewoners van de naastliggende woningen geluisterd en gehandeld wordt, b) een beheerder van Iriszorg 24/7 aanwezig zal zijn en c) als uit de studie blijkt dat de locatie niet geschikt te maken is, alsnog een haalbaarheidsstudie voor de locatie aan de Zandlaan zal worden uitgevoerd. Bestemmingsplan De Harder-Zeebuurt De fractie is het eens met de ambtelijke reactie op de zienswijze van de indieners. De indieners menen dat er onaanvaardbare leegstand zou komen met onaanvaardbare gevolgen voor het ondernemersklimaat. Het betreft een verplaatsing en volgens het Stec-rapport valt te verwachten dat de ruimtelijke effecten aanvaardbaar zijn. De verhuurder van de huidige bouwmarkt aan de Verkeersweg, die ook de verhuurder is van de benzinepomp, is het niet eens met die stelling. De fractie beraad zich nog over een motie over een mogelijke andere invulling van het gebied aan de Verkeersweg. Bestemmingsplan Slenck en Horst Met dit bestemmingsplan wordt de functie van recreatie gewijzigd naar wonen en mag er 20 m2 aan bijgebouwen per perceel zijn. Het meerdere boven de 20m2 moet verwijderd worden. 13 van de 190 eigenaren menen dat hen te veel beperkingen wordt opgelegd, bovendien zijn zij het niet eens met de vereveningsbijdrage die zij moeten betalen. De bezwaren komen erop neer dat de bewoners de voordelen willen van zowel de recreatie- als de woonbestemming, overigens hebben zij wel getekend voor een woonbestemming. De CDA-fractie sprak haar waardering uit voor de jarenlange inzet en doorzettingsvermogen van wethouder De Jong en allen die aan dit dossier gewerkt hebben. Het CDA zal dan ook instemmen met het bestemmingsplan Buitengebied- Park Slenck en Horst zodat het park een woonbestemming krijgt. Werksessie scenario’s bouwhoogte Waterfront De dilemma’s kwamen aan de hand van enkele stellingen duidelijk aan het licht. De commissie discussieerde over parkeren, ruimtelijke kwaliteit en financiën. Voor hoger bouwen en dus meer woningen zijn meer parkeerplaatsen nodig, volgens ons moet je omliggende wijken hier niet mee opzadelen. Hoge gebouwen van negen verdiepingen als een lint langs wijken met grondgebonden woningen is niet wenselijk. Je wil toch over 30 jaar niet het verwijt krijgen dat jij daar aan meegewerkt hebt? Ruimtelijke kwaliteit heeft naar onze mening prioriteit. Spreiding van betaalbare woningen over het Waterfront en de stad verdient onze voorkeur. Gerdie Morren en Ida Stoevelaar foto: Wijkvereniging Drielanden

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.