Voorzitter, wij zijn een financieel gezonde gemeente met
een solide en sluitende begroting voor de komende 2 jaar. Ik wil namens de VVD het
college en ambtenaren bedanken.
We hebben wel zorgen over de lagere bijdrage van de
overheid met betrekking tot de jeugdzorg en de fors stijgende kosten in dit (sociaal)
domein. Het blijft ons verbazen dat welzijnsorganisaties 5 jaar na dato nog
kosten in rekening kunnen brengen. De meeste financiële risico’s zitten
daar, maar ook de meeste kansen op structurele besparingen.
Het
samengaan van welzijnsorganisaties als randvoorwaarde bij subsidie verlening
bijvoorbeeld. De overhead wordt dan efficiënter geregeld, zodat het geld gaat
naar activiteiten i.p.v. naar organisaties en processen. Besparen met gelijke
kwaliteit en dienstverlening, want die staat bij de VVD voorop!
Door de preventieve inzet van jongerenwerk is jeugdzorg niet altijd
(direct) nodig. Wanneer jongerenwerk met zorg wordt gecombineerd, is het
mogelijk om zorg af te schalen en te normaliseren. Dat maakt dat jongerenwerk
een belangrijke bijdrage kan leveren aan het beheersen van de zorgkosten.
De Krimpenerwaard is al jaren een veilige gemeente. Daarom is het
hier ook goed wonen. Minder inbraken komt mede door goed hang- en sluitwerk, de
vele actieve Whatsapp-groepen en buurt coördinatoren. Maar we mogen niet
achteroverleunen!
Zorgen zijn er ook, vooral over het vele dealen en drugsgebruik. Bij
de kadernota vroegen wij hier ook aandacht voor. De VVD vindt dat er stevig op
gehandhaafd moet worden. Luister naar de meldingen van inwoners en pak de
overlast gericht aan! Zet het VVC
(Veel Voorhande Criminaliteit) en flexteam van het district in, op de bekende
plekken. Dit bovenop de inzet van het basisteam.
Eerder dit jaar vroegen we ook
aandacht voor het varend ontgassen op de Lek. Een zorgelijke ontwikkeling.
Recentelijk heeft de Werkgroep Stop Ontgassen uit Lekkerkerk de rechtzaak
gewonnen om ook daadwerkelijk te handhaven. We moeten blijven aandringen bij de
ODMH dat er ook gehandhaafd gaat worden! Ook al is het geen rol voor de
gemeente, het zijn wel onze inwoners! Datzelfde geldt voor GENX. Nu blijkt ook
mede veroorzaker van van de landelijke bouwstop. De VVD heeft hiervoor al in
2017 de nodige aandacht gevraagd. We moeten met elkaar blijven aandringen
bij het Rijk en provincie om de uitstoot hiervan te stoppen.
Veiligheid zit ook in gezondheid
en de mate waarin kinderen worden gevaccineerd.
Eerder heeft de wethouder
toegezegd naar aanleiding van schriftelijke vragen op 9 mei dat er meer
aandacht voor voorlichting zou komen. Wat is hiervan de stand van zaken?
We zijn blij met de aandacht voor
onze ondernemers. Het stimuleren van de economie, ook op het gebied van cultuur,
recreatie en toerisme, is onmisbaar voor de werkgelegenheid en houdt onze
gemeente gezond en aantrekkelijk. Samenwerking en innovatie zijn
sleutelwoorden voor een gezond bedrijfsleven, voor nu en de toekomst.
Een veel gehoorde zorg van ondernemers is het gebrek aan voldoende
gekwalificeerd personeel. De lijnen tussen het bedrijfsleven,
onderwijsinstellingen en de gemeente moeten kort zijn.
We moeten blijven inzetten op een verbetering van het
ondernemersklimaat in onze kernen.
Maar we moeten ook inzetten op het verminderen van de regeldruk. Weg
met overbodige regels en vereenvoudig de vergunningverlening. Gekscherend heb
ik bij de kadernota gepleit voor een vergunning binnen een dag, dat zou nog
eens service gerichte dienstverlening zijn! Laten we eens een proef doen
voor een vergunning binnen een week.
Want het terugdringen van de regeldruk en bureaucratie blijft voor
de VVD belangrijk. We willen graag een nieuwe inventarisatie van hinderlijke
en onnodige regels, zowel lokaal als landelijk. Die landelijke regels
kunnen we met de lokale landelijke partijen uit de Raad aankaarten in Den Haag.
De dienstverlening naar de inwoners is al behoorlijk op orde. Maar
een aantal zaken kan nog verbeterd worden. Zoals de reactietermijn op vragen
van inwoners en het digitale aanvraagformulier subsidies, maar overall zijn wij
zeer tevreden.
De wereld digitaliseert en de dienstverlening ook. Dat betekent
niet dat er geen contact zal zijn met inwoners, in tegendeel. Dat zal de
komende jaren toenemen met de komst van de nieuwe Omgevingswet. Vooruitlopend
hierop geven wij het College ter overweging mee, dat de oprichting van
dorpstafels en stadstafels hier een positieve bijdrage aan leveren. Met
duidelijke spelregels en verwachtingen vooraf, kan dat goed werken om inwoners
te betrekken.
De afgelopen maanden hebben we veel in dit huis en daarbuiten met
elkaar gesproken over onze bereikbaarheid. Deze is ronduit belabberd. Daarom
zijn wij blij met de toezegging van het Rijk en de regio, om middelen
beschikbaar te stellen om het Algeraprobleem adequaat aan te pakken. We blijven
ons echter wel inzetten op een structurele oplossing op de lange termijn.
Gelijktijdig zien we de oostkant van de Krimpenerwaard steeds
vaker en langer vast staan. We vragen van de wethouder om extra inzet om de
belangen van de Krimpenerwaard bij Gouda en de Provincie onder de aandacht te
brengen en houden. Zeker nu Gouda haar verkeersplan aan het herschrijven
is!!
Doordat er de komende jaren steeds meer wordt gebouwd in en rond
de kernen komt de verkeersveiligheid ook meer onder druk te staan. Het
collegeprogramma gaat uit van een ambitie dat in 2022 50% van de inwoners geen
onveilige situaties meer ervaren. Wij hebben bij de kadernota aandacht gevraagd
voor een intensiever beleid om de verkeersveiligheid juist in de kernen te
verbeteren. Mede samengesteld door de inwoners. Buiten PK is onze motie raadsbreed
aangenomen.
Kan de wethouder al een doorkijk geven in een plan van aanpak, planning
ed.?
Meermalen heeft de VVD aandacht gevraagd voor het terugdringen van
het scheef wonen. Wij pleiten daarom regelmatig voor de bouw van meer goedkope
koopwoningen en middeldure huurwoningen (720-1100 euro p/m), waardoor de
doorstroming in deze markt echt wordt bevorderd. Door dit
segment te vergroten, krijgen inwoners meer kansen om wooncarrière te maken.
Onze motie bij de kadernota, smeerolie
voor de woningmarkt, heeft de wethouder proactief opgepakt. De eerste
gesprekken lopen. Zijn er al meer successen te melden?
Het
bouwtempo mag niet verslappen en moet omhoog! Maak bouwprogramma’s flexibel,
zodat er ingespeeld kan worden op actuele marktvragen. Tijden veranderen,
traditionele planologie waarin alles is uitgekristalliseerd is verleden tijd.
Pak de regierol als overheid en faciliteer initiatiefnemers in de realisatie
van kwaliteitsvolle bouwplannen. Wij zijn dan ook blij met het initatief van
het college om meer gebruik te maken van een flexibele schil.
Met meer
inhuur kan de slagkracht van de afdelingen verder worden versterkt. Dat
verdient zich terug, want meer woningen is meer leges, meer inwoners, meer
kansen voor ondernemers.
Onze bewoners kijken natuurlijk naar hun woonlasten. De
OZB-opbrengst, door veel gemeenten als een melkkoe gezien, stijgt niet meer dan
met de inflatie. Belasten wat nodig is, niet wat mogelijk is. Voor een gemiddeld
huishouden stijgen de woonlasten het komende jaar met 2,5%, met name door een
fors hogere afvalstoffenheffing. Dat is een zorgelijke situatie waarin we
het college vragen scherp te blijven op de prijs-kwaliteit verhouding. Mede
ondertekenaar van amendement Afvalstoffenheffing.
Het dekkingspercentage van de begrafenisrechten is gestegen naar
53% tegen 38% vorig jaar. Een goede ontwikkeling. Op naar de 60%!
Ook de havengelden en toeristenbelasting gaan meer richting de
kostendekkendheid. Echter moeten we ook concurrerend blijven met omliggende
gemeenten, anders heeft het averechtse effecten. We kunnen ons daarom vinden
in het naar beneden bijstellen van de stroomtarieven, maar vinden de
havengelden acceptabel, als we de vergelijking maken met omliggende gemeenten
en de moderne voorzieningen die we hier hebben.
Voor de toeristenbelasting hebben we een motie voorbereid om deze
de komende twee jaar niet verder te verhogen.
Zoals gezegd, is de toeristenbelasting een doelbelasting. De
inkomsten moeten ingezet worden binnen het programma om deze sector verder te
versterken. Nieuwe vormen, zoals verblijfsrecreatie, daar is de VVD voorstander
van. Dit komt ten goede aan de werkgelegenheid en biedt kansen voor jongeren. Kan
de wethouder hier al iets meer over zeggen?
Het is
goed dat we bewuster met onze omgeving omgaan. Maar we moeten wel met beide
benen op de grond blijven staan. Dat ontslaat ons natuurlijk niet van de
verplichting om op een verstandige manier met onze leefomgeving om te gaan. Wij
zien initiatieven en oplossingen graag in een breder verband. Dus meer ruimte
voor groen en biodiversiteit in de kernen en dat er meer wordt ingespeeld op de
klimaatverandering. Zowel in droge als in natte perioden.
Het
verduurzamen van het wagenpark van de gemeentelijke organisatie is een goede
ontwikkeling die vorig jaar is gerealiseerd. Hoe zijn de ervaringen van de
werknemers?
Duurzaamheid
en vastgoed is vandaag de dag een kostbaar huwelijk. De gemeente heeft
verschillende panden in eigendom en beheer. Het voldoen aan de ambitie om in
2030 een 50% lagere CO2-uitstoot te hebben is ambitieus. (in 2021 is de
CO2-uitstoot met tenminste 5% afgenomen t.o.v. 2015) We kijken uit naar de
resultaten uit het huisvestingsonderzoek.
Voorzitter, de VVD is tevreden met deze begroting. Het geeft een
solide en vitale basis voor de komende periode.