Nieuws van VVD in Nijmegen inzichtelijk

12 documenten

VVD Nijmegen zoekt nieuwe fractievolgers

VVD VVD Nijmegen 15-06-2020 23:29

Ben jij een creatieve en welbespraakte VVD’er die zich graag wil inzetten voor de lokale politiek? Ben jij het nieuwe liberale politieke talent van Nijmegen? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Fractie en fractievolgers

De Nijmeegse gemeenteraadsfractie van de VVD telt vier raadsleden. Zij worden in hun raadswerk bijgestaan door een fractiemedewerker en een aantal fractievolgers. Als fractievolger ben je lid van de fractie en draag je inhoudelijk bij. Je bereidt stukken van raadsleden voor, duikt eens diep in een groot thema of stelt schriftelijke vragen. Als fractievolger neem je bovendien namens de VVD aan de zogenaamde Raadskamers (een soort commissievergadering van de gemeenteraad) deel. In feite ben je dus een mini-raadslid.

 

Wat we van je vragen:

•       Je wil een actieve bijdrage leveren aan de Nijmeegse politiek en hebt affiniteit met de lokale politiek;

•       Je onderschrijft het verkiezingsprogramma van VVD Nijmegen;

•       Je bent nieuwsgierig, communicatief vaardig, zelfstandig en kunt goed samenwerken;

•       Je hebt de drive om te leren en jezelf continu te verbeteren;

•       Je bent woonachtig in gemeente Nijmegen;

•       Je bent ongeveer 6 uur per week en sowieso op woensdagavond beschikbaar;

•       Je bent bereid om deel te nemen aan de (permanente) campagne van VVD Nijmegen.

 

Vergoeding

Je inspanningen voor VVD Nijmegen zijn op vrijwillige basis, maar zodra je na een proefperiode officieel wordt benoemd tot fractievolger krijg je voor iedere Politieke Avond waarop je in de Raadskamers debatteert vanuit de gemeente Nijmegen een kleine vergoeding. Daarnaast krijg je via de fractie de kans om een aantal cursussen en trainingen van de VVD te volgen.

 

Proefperiode en aanstelling

Na een sollicitatiegesprek wordt een selectie van kandidaten gemaakt die worden uitgenodigd om deel te nemen aan de fractievergaderingen. De eerste drie maanden is een proefperiode waarin je een kijkje in de keuken krijgt bij de fractie, mee debatteert in de fractievergaderingen, van je laat horen en af en toe een politiek inhoudelijk stuk voorbereidt voor de fractie. Deze proefperiode start september 2020. Als na drie maanden blijkt dat de lokale politiek echt iets voor je is, de samenwerking in de fractie goed gaat en je inhoudelijke inbreng van toegevoegde waarde is voor de fractie word je officieel benoemd tot fractievolger. Benoeming vindt plaats in de gemeenteraad.   

 

Solliciteren?

Ben je geïnteresseerd om fractievolger te worden voor VVD Nijmegen? Dan kun je bij ons solliciteren. Stuur je motivatie, een cv en foto naar fractie@vvd.nijmegen.nl. De deadline voor sollicitaties is vrijdag 3 juli 2020. De beste sollicitanten worden uitgenodigd voor een gesprek met enkele fractieleden. Deze gesprekken vinden plaats op maandagavond 13 juli of dinsdagavond 14 juli.

Ruim baan op de Graafseweg

VVD VVD Nijmegen 10-06-2020 02:05

Het versmallen van de Graafseweg is een prestigeproject dat lijdt aan tunnelvisie van ‘groene’ partijen. De bewoners van de Graafseweg wordt een groene oase voorgespiegeld, maar ze krijgen straks file voor de deur. Dat is namelijk óók gebeurd bij de versmalling van het eerste stuk Graafseweg.

https://nijmegen.vvd.nl/nieuws/39830/ruim-baan-op-de-graafseweg

 

Langzaam verkeer

Wethouder Tiemens wil de Graafseweg versmallen om ‘meer ruimte te creëren voor langzaam verkeer’. Ruimte voor langzaam verkeer is helemaal niet nodig. Enkele jaren geleden heeft dezelfde wethouder namelijk parallel aan de Graafseweg een prachtige fietsstraat aangelegd: de Hatertseveldweg. Deze miljoeneninvestering werkt hartstikke goed en zit nog lang niet aan de maximum capaciteit. Ruimte zat voor langzaam verkeer dus.

 

Racebaan

De andere aanleiding om de Graafseweg te versmallen is om de leefbaarheid te vergroten. Dat de Graafseweg eruit ziet als een racebaan, daar zijn vriend en vijand het over eens. Maar moet je dan de weg versmallen? Verkeersmodellen dienen als bewijsvoering. Bij de eerdere versmalling tussen het Keizer Karelplein en de Graafsebrug bewezen die verkeersmodellen óók dat versmallen kon. Dat bewoners nu steen en been klagen dat er dikke files staan die er eerder niet stonden, dat er kruisingen geblokkeerd worden en dat zich levensgevaarlijke situaties tussen auto’s en fietsers voordoen… Laten we buiten beschouwing. Je kunt de Graafseweg toch ook veiliger inrichten zonder hem te versmallen?!

 

Er worden bewust onrealistische keuzes gemaakt in de modellen. Zo wordt er uitgegaan van ‘gelijkblijvend verkeersaanbod’. Als je weet dat Nijmegen de komende paar jaar huizen bouwt om te groeien naar tweehonderdduizend inwoners, dan weet je hoe onrealistisch dat is. Er komt minder ruimte voor meer auto’s. De Graafseweg verruilt een racebaan voor een file. Dat vergroot de leefbaarheid niet.

 

Alleen verliezers

Niet alleen de bewoners van de Graafseweg zijn de dupe. Dukenburg en Lindenholt worden een soort Wijchen-Noord. Het centrum van Wijchen is immers in 10 minuutjes binnen handbereik, met gratis parkeren. Nijmegen centrum, daar doe je minstens een half uur over. Onze eigen binnenstad wordt wéér een stukje slechter bereikbaar, pech voor de ondernemers. En ook de bewoners van Willemskwartier, Wolfskuil, Hazenkamp, Waterkwartier, Hees, Kolping en Bottendaal komen er bekaaid vanaf: zij krijgen sluipverkeer in hun wijken.

Op basis van een onrealistisch model wordt een groene oase voorgespiegeld. Tel daar de ervaringen van de bewoners van het al versmalde stukje Graafseweg bij op, en je concludeert dat de ‘groene’ partijen lijden aan tunnelvisie. We kunnen de Graafseweg ook gewoon veiliger herinrichten met meer groen én met dezelfde verwerkingscapaciteit. Dan help je de bewoners van de Graafseweg, de bewoners van alle wijken daaromheen en de ondernemers van de Nijmeegse binnenstad. Waarom we dat niet doen is mij een raadsel.

Vacature: Fractiemedewerker

VVD VVD Nijmegen 09-03-2020 11:11

Ben jij communicatief sterk, geïnteresseerd in politiek en lijkt het je leuk om achter de schermen de fractie te ondersteunen? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Politiek café over de bevoorrading van de binnenstad

VVD VVD Nijmegen 10-05-2019 10:26

's Ochtends krioelt het in de Nijmeegse binnenstad van de bestelauto's en vrachtwagens die de winkels en de horeca bevoorraden. Hoe houden we onze mooie binnenstad leefbaar? Deze vraag stond centraal tijdens het eerste politieke café dat gehouden werd op 2 april. Hoe zit het met een milieuzone? Is er überhaupt logistiek beleid wanneer het aankomt op de bevoorrading van de binnenstad? Scherpe vragen en creatieve oplossingen maakten de avond tot een succes! Wij kijken dan ook terug op een geslaagde eerste editie van het politieke café.

https://nijmegen.vvd.nl/nieuws/35243/politiek-cafe-over-de-bevoorrading-van-de-binnenstad

Inge van Dijk reageert op coalitieonderhandelingen

VVD VVD GroenLinks D66 Nijmegen 31-03-2018 08:30

Gistermiddag heeft er een persconferentie plaatsgevonden over de onderhandelingen in Nijmegen. Na de verkiezingen van vorige week is er een informateur aangesteld die is gaan praten met een aantal partijen. Gisteren heeft de informateur bekend gemaakt dat er vanaf nu wordt onderhandeld met drie partijen: GroenLinks, D66 en SP.

VVD Nijmegen wenst deze drie partijen alle wijsheid en succes toe om tot een goed resultaat voor de stad te komen. Wel zijn er wat bedenkingen. Fractievoorzitter Inge van Dijk: "Nijmegen verdient een frisse blik vooruit, zeker nu we voor grote uitdagingen staan wat betreft de woon- en werkgelegenheid in de de stad en regio. Ik ben bang dat we met deze drie partijen blijven hangen in duur links beleid."

De uitslag van de verkiezingen liet bovendien een ander beeld zien; D66 en SP leverden samen 4 zetels in, terwijl de VVD en lokale partijen juist  zijn gegroeid.

"Onze deur, als winnaars van afgelopen verkiezingen, staat open zodat we recht kunnen doen aan de verkiezingsuitslag", laat Van Dijk weten.

Een bereikbare groene Waalkade

VVD VVD Nijmegen 27-02-2018 09:57

VVD Nijmegen is voorstander van een groenere Waalkade. De Waalkade verdient een impuls. Onlangs zijn de plannen voor een groene Waalkade bekend gemaakt. De Waalkade belooft een mooie plek te worden waar men kan gaan genieten van een park en een speelweide met een nadrukkelijke connectie met het water.

De gemeente heeft bewoners en ondernemers betrokken bij het maken van de plannen voor de Waalkade. Maar of de gemeente goed geluisterd heeft, betwijfelt de VVD. Ondernemers trokken aan de bel omdat er in de nieuwe plannen geen ruimte meer is voor parkeren en zij zich zorgen maken over de bereikbaarheid van de kade.

 De VVD ziet graag dat er een parkeervoorziening komt die past binnen het groene karakter dat de kade nu krijgt. Parkeren in de wintermaanden onder de Waalbrug is daarbij de inzet.Tijdens de raadsvergadering van 7 maart 2018 zal de VVD pleiten voor het behoud van         ‘winterparkeren’ op de Waalkade. Deze prachtige kade moet immers voor iedereen bereikbaar blijven. 

Geef openheid over zandtransporten Beuningse plas

VVD VVD GroenLinks Nijmegen 23-01-2018 10:40

Er is openheid nodig over de zandtransporten bij de Beuningse plas. Lijsttrekker Inge van Dijk schreef samen met andere partijen en belanghebbenden een open brief om duidelijkheid te krijgen over de voors en tegens voor het zandtransport per vrachtwagen.

Open brief:

Openheid van zaken over 280.000 vrachtwagens graag!

 

De bereikbaarheid van een groot aantal Nijmeegse bedrijven en de gezondheid van duizenden inwoners en werknemers uit Beuningen en Nijmegen staat onder druk. De plannen om de gedurende minstens 16 jaren met ruim 280.000 vrachtwagens van Beuningen via bedrijventerrein TPN-West naar het Maas-Waalkanaal te rijden, leiden tot grote zorgen. Wat zijn de effecten van dit zandtransport voor de leef- en werkomgeving en het (economisch) klimaat voor de betrokkenen?

 

Zowel de gemeenten Nijmegen als Beuningen hebben een goede informatievoorziening toegezegd aan de gemeenteraad, bewoners, bedrijven en andere belanghebbenden. We moeten helaas vaststellen dat dit nog niet gelukt is. Wij roepen op om openheid van zaken te geven over het voorgenomen zandtransport per vrachtwagen. Waarom is dit de beste optie? Welke eisen kunnen en moeten gesteld worden? Waarom zijn alternatieven zoals een zandbuis, transportband of andere routes van tafel gehaald? Welke onderbouwing is daarbij leidend geweest? Als de gemeenten hun toezegging serieus nemen op dit belangrijke onderwerp, moet er snel een inhaalslag gemaakt worden. Onze oproep is eenvoudig: betrek ondernemers, bewoners en gemeenteraden op hele korte termijn actief bij dit onderwerp. Informeer hen volwaardig, toon hen de onderzoeksrapporten in alle openheid. En zorg dat ze echt gehoord worden in besluiten die genomen moeten worden.

 

Harrie Arends, secretaris bedrijvenvereniging TPN-West

Eric van Gaalen, voorzitter Economisch Collectief Nijmegen

Pepijn Boekhorst, fractievoorzitter GroenLinks Nijmegen

Inge van Dijk, fractievoorzitter VVD Nijmegen

Paul Buijs, Klankbordgroep Nijmegen-West

Mieke Welschen, West Wil Groene Buffer

Jan de Kanter, Kronenburger Forum

Marga Jacobs, vereniging Leefmilieu

Marjon Otten, voorzitter Vereniging Dorpsbelang Hees

Peter Grotens, voorzitter bewonersvereniging Dominicushof Ruud de Vries, wijkvereniging  "Ons Waterkwartier"

 

Achtergrondinformatie

Het graven van de Beuningse Plas, nabij Nijmegen-West, levert naast een mooie recreatieplas, flink wat m3 zand op. Dat moet afgevoerd worden. Zoals het er nu op lijkt, wordt dit voor het grootste deel gedaan per binnenvaart, vanaf het Maas-Waalkanaal. Om van Beuningen naar het kanaal te komen, lijkt er nu gekozen te worden voor vervoer per vrachtauto. De komende jaren zullen er daarom ruim 280.000 vrachtwagens rijden.

Zie ook het artikel in De Gelderlander 

Eindelijk zicht op Dorpensingel.

VVD VVD Nijmegen 07-07-2017 10:24

VVD Nijmegen zet zich al jaren in om de Dorpensingel te realiseren. Sinds 2011 zitten de gesprekken tussen Nijmegen en Lingewaard hierover vast. Door samenwerking tussen onder andere de fracties van VVD Nijmegen, Lingewaard en VVD Gelderland, wordt die impasse nu doorbroken.

https://nijmegen.vvd.nl/nieuws/23171/eindelijk-zicht-op-dorpensingel

VVD Nijmegen maakt zich er al jaren hard voor om de Dorpensingel te realiseren. Eerder stelde raadslid Patrick Huliselan al: "hij moet er komen, desnoods uit de reserve". De wethouders van Nijmegen en Lingewaard kwamen er echter niet uit samen, een impasse die al vanaf 2011 voortduurt.

In de tussentijd neemt het verkeer in Nijmegen Noord en Lent wel steeds toe en zien bewoners zich meer en meer geconfronteerd met onveilige verkeerssituaties en geluidsoverlast. De bewoners van Lent, Nijmegen Noord en Ressen gingen gezamenlijk aan de slag om een nieuwe variant op de Dorpensingel te ontwikkelen, die voor zowel bewoners van Lingewaard als voor bewoners van Nijmegen een oplossing biedt voor een goede en veilige verkeersafwikkeling.

Tegelijk sloeg VVD Nijmegen de handen ineen met de andere partijen in de gemeenteraad van Nijmegen en met VVD Gelderland en VVD Lingewaard. Deze samenwerking resulteerde in een motie van het Gelderse VVD statenlid Anja Prins. Deze motie roept Nijmegen en Lingewaard op snel samen te gaan werken om de Dorpensingel aan te leggen en schept een mogelijkheid om de financiering van de weg anders in te vullen.

De samenwerking tussen VVD Nijmegen en VVD Lingewaard gecombineerd met samenwerking tussen de andere fracties in de gemeenteraden leidde in de dagen eromheen tot soortgelijke oproepen in de gemeenteraden van beide gemeentes. In Nijmegen werd de wethouder met een motie opgeroepen om aan de slag te gaan en in Lingewaard werd met een soortgelijke motie de wethouder opgeroepen de impasse te doorbreken.

VVD Nijmegen is erg blij dat er eindelijk zicht is op het realiseren van de Dorpensingel. Huliselan: "bewoners van Nijmegen Noord, Lent en Ressen verdienen een veilige leefomgeving, met een goede verkeersafwikkeling. Als het aan ons ligt gaat zo snel mogelijk de schop in de grond."

VVD reageert op toekomst Nijmegen

VVD VVD GroenLinks D66 Nijmegen 28-06-2017 09:00

Fractievoorzitter Inge van Dijk reageerde namens VVD Nijmegen op de visie van het college van burgemeester en wethouders op Nijmegen. Hieronder haar spreektekst.

Aan het begin van deze bestuursperiode hebben we ons gebogen over een nieuwe P&C cyclus. De perspectiefnota werd ingeruild voor de Zomernota en nu ligt alweer de 3e Zomernota van het huidige college voor ons. Met de veranderingen in de P&C cyclus heeft de VVD fractie besloten om elk jaar voor de bespreking van de Zomernota met een plan te komen voor één specifiek thema. In 2015 schreven we samen met D66 een plan voor de Binnenstad, in 2016 was er het 10.000 Banenplan op economie en werk en 2 weken geleden lanceerden we de Wegwijzer. Deze Wegwijzer is er om Nijmegen bereikbaar te laten blijven voor zowel nu als in de toekomst.

 

De Waalbrug gaat binnenkort gedeeltelijk dicht voor onderhoud. Dat betekent dat het verkeer op een andere manier zijn weg moet gaan vinden naar en in de stad. Ook willen we graag een autoluwe binnenstad, met alleen nog bestemmingsverkeer. Daartoe hebben we als stad jarengeleden al ingezet op de rondweg; de S100. De afgelopen tijd is de economie aangetrokken. Dat betekent ook meer verkeer op de weg en we staan met z’n allen weer langer stil in Nijmegen. Dat geldt voor het auto- en vrachtverkeer, maar ook voor het OV en voor de fiets. Dat is wat de VVD betreft geen goede zaak. Een belangrijke vestigingsfactor voor zowel ondernemers als bewoners is de bereikbaarheid van de stad. De S100 functioneert nog niet voldoende om ervoor te zorgen dat al het verkeer blijft doorstromen in Nijmegen. Dit is nu al niet het geval en volgend jaar bij de gedeeltelijke sluiting van de Waalbrug voorziet de VVD nog meer problemen. We pleiten daarom nu om aan de slag te gaan met het zoeken naar mogelijke oplossingen en daarvoor dienen we een aantal moties in. Samen met GroenLinks willen we voorstellen om te onderzoeken of er fietstunnels kunnen worden aangelegd bij kruisingen op de S100. Dit zorgt voor een betere doorstroming van zowel fiets als gemotoriseerd vervoer. De motie ‘Laat de S100 niet in het honderd lopen’, samen met Stadspartij DNF, is bedoeld als steuntje in de rug voor het college. Het college heeft aandacht voor de S100 maar met deze motie benadrukken we een aantal specifieke knelpunten. Wat zijn nu eigenlijk de mogelijkheden om deze knelpunten aan te pakken?

 

De VVD heeft al vaker aangegeven dat zij van mening is dat Nijmegen als vestigingsstad voor bedrijven veel meer te bieden heeft dan we op dit moment laten blijken. Er schuilt in potentie een logistieke hotspot in Nijmegen. De claim van logistieke hotspot kan worden versterkt als de Railterminal Valburg er ook daadwerkelijk komt. We hebben er al meerdere malen over gesproken en nu er vanuit de Provincie en het Rijk beweging lijkt te zijn en er investeerders mee willen denken is dit het moment om ook als Gemeente Nijmegen aan te haken en onze steun uit te spreken voor de Railterminal. Samen met de PvdA dienen we daarvoor een motie in.

 

Ik sprak al eerder over onze wens om de binnenstad autoluwer te maken. De VVD ziet in andere steden als Den Bosch en Amsterdam dat transferia ervoor kunnen zorgen dat minder auto’s het stadscentrum in rijden. Dat wenst de VVD Nijmegen ook toe. Ja, er zijn al transferia in Nijmegen, maar hier wordt nog onvoldoende gebruik van gemaakt. We zouden de automobilisten moeten verleiden om gebruik te maken van de transferia, door ons aanbod beter naar voren te brengen en door een goede verbinding met OV of lopend naar de stad. Naast de reeds bestaande transferia denkt de VVD ook aan nieuwe, andere locaties. Want wij geloven namelijk in transferia. Ook daarvoor dienen we een motie in.

 

Als laatste zou de VVD graag een roeispaan willen breken voor het Bastion. Verschillende watersportverenigingen hebben tot eind 2018 een tijdelijk onderkomen, maar de bouw van het Bastion zou voor hen het beste nieuws zijn. De VVD wil graag geld reserveren voor de bouw en dient daartoe een amendement in. Nijmegen en de Waal zijn onlosmakelijk verbonden. De VVD heeft al eerder gepleit voor watergebonden bedrijvigheid, maar ziet daarnaast prachtige kansen voor watergebonden sporten in onze stad.

Wegwijzer voor Nijmegen

VVD VVD Nijmegen 16-06-2017 10:00

Nijmegen staat weer vaker vast op de Waalbrug en de S100 rijdt niet goed genoeg door. Met het aantrekken van de economie zullen deze problemen niet vanzelf opgelost worden. VVD Nijmegen maakt zich zorgen om de bereikbaarheid van Nijmegen en heeft daarom de Wegwijzer voor Nijmegen ontwikkeld. Met deze Wegwijzer biedt de VVD concrete handvatten om de bereikbaarheid van Nijmegen te verbeteren.

https://nijmegen.vvd.nl/nieuws/22752/wegwijzer-voor-nijmegen

© Rotonde energieweg - ...

Een bereikbare stad, waar Nijmegenaren kunnen gaan en staan waar ze willen, op de manier waarop ze dat willen. Daar staat VVD Nijmegen voor. Op dit moment maakt de VVD zich zorgen om deze bereikbaarheid van Nijmegen. We zien het aantal files toenemen en daar moeten oplossingen voor komen. 

In de Wegwijzer voor Nijmegen kijkt de VVD naar alle verkeersstromen in en om de stad, naar de bereikbaarheid van Nijmegen in de regio en naar de mogelijkheden voor Nijmegen als logistieke hotsspot. De rondweg S100 speelt een sleutelrol in de bereikbaarheid, die functioneert op dit moment niet goed genoeg. Knelpunten moeten worden aangepakt door verkeerslichten anders af te stellen en de kruisingen moeten waar nodig op de schop, bijvoorbeeld door uitvoegstroken te verlengen. Verder zitten fietsers en auto's elkaar in de weg, de VVD wil dat onderzocht wordt of fietstunnels onder de S100 een oplossing zijn voor de stroperige doorstroom voor auto en fiets.

Om het centrum van Nijmegen leefbaarder en veiliger te maken pleit de VVD verder voor meer en beter functionerende transferia. Fractielid Maarten Bakker: "Om Nijmegen goed bereikbaar te houden kijken we naar alle verkeersmogelijkheden, dus naar én de auto, én de fiets, én het openbaar vervoer. Op transferia kunnen mensen vanuit de auto met het openbaar vervoer of met een OV-fiets verder reizen naar de stad. Dit vermindert de verkeersdruk op wegen zoals de Oranjesingel en de Graafseweg."

Nijmegen ligt op een unieke locatie tussen randstad, de Rotterdamse haven en het Europese achterland. Verder heeft Nijmegen de Betuweroute, de Waal en de grootste binnenhaven van Nederland. VVD Nijmegen doet in de Wegwijzer voor Nijmegen voorstellen om deze unieke combinatie van omstandigheden beter te gebruiken en Nijmegen te profileren als logistieke hotspot. De VVD pleit onder andere voor het snel realiseren van de Railterminal Gelderland en voor het faciliteren van bedrijven aan het water.

De volledige Wegwijzer voor Nijmegen kunt u hieronder downloaden.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.