Nieuws van politieke partijen in Smallingerland over CDA inzichtelijk

35 documenten

Perspectiefnota 2020: Niet meer bezuinigingen op de zorg door de gemeente!

CDA CDA Smallingerland 29-06-2020 07:39

Komende dinsdag bespreken we de perspectiefnota in de gemeenteraad, de PPN wordt gebruikt als aanloop voor de begroting van volgend jaar. De boodschap van de CDA fractie is: Niet meer bezuinigingen op de zorg door de gemeente! Het CDA vindt het onverantwoord om nog meer te bezuinigen op het sociaal domein.De CDA fractie vindt het onaanvaardbaar dat een groot deel van de bezuinigingen worden afgewenteld op de zorg voor mensen die onze hulp juist hard nodig hebben. Mensen die maar geen baan kunnen vinden, ziek zijn of een beperking hebben of juist mantelzorger zijn of niet kunnen lezen en ga zo maar door. En het steekt de CDA fractie bijzonder hard dat het college vraagt om uitbreiding van de gemeentelijke organisatie. Op alle onderdelen waarin mensen direct geraakt worden zal het CDA uiterst kritisch de afweging maken om voor of tegen te stemmen. Want het CDA Smallingerland streeft naar een eerlijk en sociaal beleid voor iedereen. U kunt dinsdag 30 juni vanaf 14.00 uur de vergadering live volgen via deze link.

Uit de raad van 23 juni 2020

CDA CDA Smallingerland 26-06-2020 14:12

Ronde Tafel Voor de onderwerpen herschikken begroting 2021/2024 en de Perspectief Nota (PPN) waren o.a. dhr. Meijerman (vz cliëntenraad werk en inkomen) en het VN panel aanwezig. Allen spraken hun grote bezorgdheid uit over de voorgestelde herschikkingen. Conclusie was dat de herschikkingen vooral het sociaal domein zullen treffen en daarmee de zwakkeren in de samenleving. Nu bezuinigen in het sociaal domein geeft grote risico’s dat dit in een later stadium gevolgen zal hebben en als een boemerang terug zal keren naar de gemeente. De directie van Carins schrok van het harde beeld wat geschetst werd van Carins door aanwezigen. Debat Jaarrapportage sociaal domein 2019: De CDA fractie ziet de huidige rapportage als een stap vooruit in vergelijking met vorig jaar, waarbij er echter nog wel verbeteringen mogelijk zijn. In de jeugdzorg is 2 miljoen minder uitgegeven, maar een goede toelichting mist in de rapportage. Verder ziet de fractie graag een betere vertaling wat ingezet beleid nu echt concreet heeft opgeleverd in resultaten. Wethouder Hoekstra ziet deze rapportage ook als een verbetering, maar ziet zeker nog meer kansen voor verbeteren van de rapportage in beleid en resultaten. Begroting Carins 2020: “Waar we ooit met een begroting van 3 miljoen euro begonnen bij de start van Carins, zitten we nu al tegen een begroting van 8 miljoen euro aan, probeer hier maar eens droge ogen bij te houden” aldus Hans. Volgens de CDA fractie blijft de vraag staan wat de oprichting van Carins nu moet opleveren in verbeteren van uitvoering in het sociale domein. De meeste fracties maken zich druk over de stijgende kosten van de organisatie Carins en de uitvoering. Wethouder Hoekstra beaamt dat er nog verbeteringen noodzakelijk zijn en maakt hier met Carins ook harde afspraken over. De bestaande wachtlijsten zullen weggewerkt worden door de inzet van een extern buro. Monitor onderwijshuisvesting: Alle fracties zijn positief over de onderwijshuisvesting, waarin de doorontwikkeling naar een integraal huisvestingsplan staat beschreven. Corrie vroeg namens de fractie of het college ook innovatief wil kijken naar een eventuele versnelde bouw van scholen om werkgelegenheid in de gemeente zoveel mogelijk te behouden en of de gemeente bereidwas om de financiële middelen die nu gereserveerd worden vanwege Corona in te zetten hiervoor. Wethouder Hoekstra dankte de fracties voor de complimenten en beseft dat huidige bouwkosten groter zijn dan voorheen en dat dit een druk legt op de begroting. Op zich is de wethouder bereidt om te kijken of bouw eventueel naar voren gehaald kan worden, maar voorbereidingen daartoe vergen tijd en het is de vraag of dit ook reëel gemaakt kan worden. Jaarstukken 2019: Uit de jaarstukken 2019 blijkt een positief resultaat van bijna 8 miljoen euro, waarbij het college voorstelt om 3 miljoen euro te reserveren en te oormerken voor de gevolgen van de Corona crisis. De ELP diende een amendement in om de 8 miljoen euro te storten in de algemene reserve en later te bepalen wat te doen met dit geld. De CDA fractie had veel opmerkingen over de jaarstukken en is teleurgesteld over de jaarstukken. Grootste kritiek punt is dat het college zich niet houdt aan gezonde wet- en regelgeving over financiën. Kosten worden niet goed verantwoord en posten worden doorgeschoven. Beleid wat in de plannen stond voor 2019 is niet altijd uitgevoerd. Ook andere fracties merken op dat er zaken in de jaarstukken staan die als uitgevoerd staan, maar dat dit altijd niet het geval is. Wethouder Hoekstra zegde toe dat de opmerkingen van de CDA fractie worden meegenomen in de auditcommissie en dat door een andere planning en control cyclus zaken zullen worden opgepakt. Concernrapportage 2020-I: De Corap I laat een nadeel zien van dik 2 miljoen euro. Ook hier was de CDA fractie kritisch op enkele extra kostenposten, waaronder jeugdzorg, visie sociaal domein en invoering van de omgevingswet. Wethouder Hoekstra zegde toe schriftelijk terug te komen op vragen die werden gesteld. Motie vreemd coalition of the willing (D66/SP/GL/CU); de motie roept het college op bij de regering aan te dringen om vluchtelingkinderen in Griekenland de mogelijkheid te geven om deze (wees)kinderen ook op te vangen in Smallingerland. Inmiddels hebben zich 100 gemeenten aangesloten. Hoewel de motie erg sympathiek is, geven meerdere fracties aan dat dit ook landelijk beleid is en gemeenten afhankelijk zijn van dit beleid. Karin gaf namens de CDA fractie aan dat er een gesprek heeft plaats gevonden in Den Haag met de CDA woordvoerder; duidelijk is dat het gaat om ongeveer 5000 kinderen met een leeftijd tussen de 17-18 jaar, waarbij het grootste gedeelte uit veilige landen komt. Duitsland vangt inmiddels een aantal kinderen op, waarbij later blijkt dat een aantal kinderen geen wees zijn en direct om gezinshereniging vragen. In Smallingerland zijn er de laatste periode problemen geweest met asielzoekers uit veilige landen, dus de oproep van de fractie is om voorzichtig te zijn en goed na te denken wat je wilt. “We zouden mee kunnen gaan met de motie en ons hart laten spreken, maar onnodig hoop bieden aan kleine kinderen is ook niet correct”. Wethouder de Ruiter kan niet toezeggen dat er alleen kleine kinderen (bijvoorbeeld tot 12 jaar) opgevangen moeten worden, maar laat het verder aan de raad. Besluit In verband met de lange uitloop van besluit en debat, werden de besluiten doorgeschoven naar de vergadering van 30 juni. Met vriendelijke groet uit de CDA fractie, Karin (van der Velde-Ronda), Hans (Doddema), Corrie (Ponne), Minke (de Voor-Veenstra), Douwe (Hiemstra) en Sjouke (Rijpma) Reacties welkom via cdarijpma@hotmail.com Sjouke Rijpma (fractievertegenwoordiger CDA Smallingerland) 06-470 56 678

Uit de Raad van 9 juni

CDA CDA D66 Smallingerland 12-06-2020 14:07

Ronde Tafel Als gast bij het onderwerp begroting FUMO 2021 en jaarstukken FUMO 2019 was de financial controller van de FUMO. Uit de jaarrekening blijkt dat het ziekteverzuim is gedaald en de productiviteit is verhoogd, de FUMO voert alle taken naar behoren uit, aldus FUMO. Wel heeft zij begrip voor de financiële situaties van de gemeenten, waaronder hoge kosten in het sociaal domein en Corona gerelateerde kosten. Een efficiency slag bij de FUMO is daarom ook van belang om kosten zoveel mogelijk laag te houden. De voorzitter van de cliëntenraad vond de jaarrapportage sociaal domein 2019 uitgebreid, maar miste in het hele stuk wel of het beleid nu ook de resultaten geeft die men voor ogen heeft. De cliëntenraad zal haar verbeterpunten delen met de raad. Bij de begroting Carins was als gast de directrice van Carins aanwezig. Er is in de afgelopen maanden kritisch gekeken naar organisatie en taken van Carins, waarbij is aangegeven dat hiermee efficiency in de organisatie is behaald. De CDA fractie vroeg of de begroting van 7,3 miljoen euro reëel en voldoende was om al het werk uit te voeren. Volgens Carins is dit een reële, maar krappe begroting. Onverwachte toename van hulpvraag of nieuw landelijk beleid kunnen kosten eventueel verhogen. Duidelijk is dat Carins intern nog bezig is om taken en functies beter te beschrijven, waarbij er gekeken wordt naar wat men doet en welke ureninzet hiervoor nodig is. Gasten bij het onderwerp monitor onderwijshuisvesting waren tevreden over de monitor, met name in investering in huisvesting en het uitgangspunt van integrale kind centra (samenvoeging kinderopvang/school en peuterspeelzaal). Debat Jaarstukken Marrekrite 2019/concept begroting 2021/meerjaren rekening 2022-2024: De Marekrite heeft een gezonde financiële uitgangspositie, waarbij er een vrij hoge algemene reserve aanwezig is. De concept zienswijze van het college stelt voor om de Marekrite hierop te bevragen. Wethouder de Ruiter is het niet eens met de visie van de Marekrite om deze algemene reserve nog verder te verhogen. De Marekrite was niet aanwezig bij de ronde tafel en de wethouder zal zorgen dat de vragen die er nog leven bij de gemeenteraad schriftelijk door de Marekrite zullen worden beantwoord. Jaarstukken GR SW Fryslân 2019/begrotingswijziging 2020/begroting GR SW Fryslân: Er werd aandacht gevraagd om naast aandacht voor de begroting van de GR SW, ook aandacht te houden voor de NV Caparis zelf. Wethouder Hoekstra zal zeker met de 3 andere deelnemende gemeenten de situatie bij Caparis goed in de gaten zal houden. Toekomst vliegveld Drachten: Het college stelt voor om het raadsbesluit van december 2019 niet uit te voeren (exclusiviteitsbeding Vlieg Club Fryslân) omdat hier juridisch haken en ogen aan kunnen zitten. Het nieuwe raadsvoorstel is om geen uitvoering te geven aan het raadsbesluit van december, in de loop van dit jaar met een concept kader op inhoud en proces te komen en het vliegveld dus niet te sluiten op dit moment. Er werden 2 amendementen ingediend, waarbij D66 voorstelde dat de VCF een gedeelte van het vliegveld pacht en de rest van het vliegveld te gebruiken voor aanleg van een zonnepark. De CDA fractie ziet graag dat alle belangen van relevante partijen worden meegenomen en gerespecteerd, de fractie constateert dat de VCF vooral naar zich zelf kijkt. Het voorstel van de commerciële partijen die de raad heeft ontvangen, spreekt de CDA fractie aan. Hierbij is oog voor duurzaamheid, economische kansen en ontwikkelingen en inzet op duurzaamheid. Volgens de CDA fractie staat gebrek aan daadkracht de toekomst van het vliegveld in de weg. De opdracht aan de vliegclub om te komen met een gedragen plan met de huidige gebruikers kwam niet uit de verf omdat zij niet allemaal tot samenwerking konden komen. Daarom stelde de CDA fractie in haar amendement voor om een externe deskundige aan het werk te zetten, deze in overleg te laten gaan met alle huidige en potentiele gebruikers en uiterlijk eind augustus met een voorstel te komen. Voor het CDA staat het vliegveld voor een uniek aspect van Smallingerland met kansen voor de huidige gebruikers en duurzame initiatieven, toepassing van innovatie zoals elektrisch vliegen en toepassing waterstof. Niet alleen hobbymatig maar ook meer kansen voor werkgelegenheid en bovenal het behoud van het vliegveld. Ook daarom is snelheid geboden! Wethouder Hoekstra zegde toe dat hij met alle betrokken partijen om de tafel, maar kan niet toezeggen dat dit proces ook voor eind augustus klaar is. Beide amendementen werden bij het besluit verworpen en helaas moeten we constateren dat andere partijen tevreden zijn met de vage toezeggingen van het college om pas in het najaar 2020 met weer een nieuw plan te komen. Besluit Tijdens het vragenuur stelde de CDA fractie vragen over de stand van zaken van een eerder aangenomen motie over de plaatsing van kleine windmolens. Wethouder de Ruiter kon melden dat er tot nu toe geen enkele aanvraag is binnengekomen bij de gemeente. Plaatsing van kleine windmolens mag volgens provinciaal beleid alleen bij agrarische bedrijven, en dan alleen als er nog geen zonnepanelen zijn geplaatst op het dak. Verder werden er vragen gesteld door de SB over berichten in de media (o.a. positieve jaarrekening gemeente, aanvraag wietteler) die eerder de media bereiken dan de raad. Wethouder Sijperda erkende dat er een aantal zaken in de communicatie niet goed zijn gegaan en dat dit intern wordt bijgesteld. Ondanks de schriftelijke beantwoording van het college aan de ELP over uitbreiding terrassen op de Kaden, stelde de ELP alsnog vragen hierover. F inanciële stukken Marekrite: aangenomen Financiële stukken GR SW Fryslân: aangenomen Amendement CDA vliegveld(VVD/SB): verworpen Amendement D66 vliegveld Drachten: verworpen Raadsvoorstel vliegveld (geen uitvoering raadsbesluit december 2019 en voorlopig geen sluiting vliegveld): aangenomen Met vriendelijke groet uit de CDA fractie, Karin (van der Velde-Ronda), Hans (Doddema), Corrie (Ponne), Minke (de Voor-Veenstra), Douwe (Hiemstra) en Sjouke (Rijpma) Reacties welkom via cdarijpma@hotmail.com Sjouke Rijpma (fractievertegenwoordiger CDA Smallingerland) 06-470 56 678

Uit de Raad van 2 juni 2020

CDA CDA D66 Smallingerland 05-06-2020 14:05

Ronde Tafel Als gast was aanwezig dhr. Luinstra (secretaris GR SW Fryslan) om verdere duiding te geven over de concept jaarstukken 2019, de concept begrotingswijziging 2020 en de concept begroting 2021 GR Fryslan. Na de fair deal in 2019, is de organisatie en begroting anders geworden; de GR is nu de formele werkgever van de WSW medewerkers, andere activiteiten verlopen nu via de individuele deelnemende gemeenten en de NV Caparis. Er werden vragen gesteld over de nog missende loonkosten van het ambtelijk kader personeel in de begroting 2020, waarbij door dhr. Luinstra werd aangegeven dat per 1-1-2020 het kaderpersoneel in dienst is gekomen van de NV Caparis en niet meer in de GR. Debat Met de concept Regionale Energiestrategie Fryslan geeft de provincie Fryslan haar plannen weer hoeveel duurzame energie kan worden geleverd in 2030. In maart 2021 moet een definitief bod aangeleverd worden (samen met de andere 29 RES regio’s) bij de overheid. Het concept bod van 2,3 TWh is dit volgens de opstellers van de RES Fryslan concreet en realistisch en biedt mogelijkheden voor een eventuele hogere doelstelling. Smallingerland streeft naar energieneutraliteit in 2050. De CDA fractie ziet in deze concept RES een 1e stap naar duurzaamheid voor Fryslan, waarbij er een haalbaar bod ligt. Wel vraagt de fractie aandacht voor participatie en betrokkenheid van inwoners van Fryslan en Smallingerland bij het hele proces. Een aantal partijen gaf aan de RES niet ambitieus te vinden en vond dat er grotere stappen genomen kunnen worden. Wethouder de Ruiter gaf aan dat het huidige bod realistisch is voor Fryslan en dat met dit bod niet de kantjes er vanaf worden gelopen. Verder wil hij graag met de fracties bespreken hoe de raad en de inwoners actief kunnen worden betrokken bij verdere stappen. FNP kwam met een amendement op haar eigen voorstel n.a.v. de ronde tafel. Het voorstel behelsde nu om geen onafhankelijk journalistiek verslag te maken van raadsbijeenkomsten, maar wel korte samenvattingen van voorstellen en besluiten en dit op de gemeente website kenbaar te maken. De CDA fractie is geen voorstander van het amendement, aangezien zij vindt dat een partij een eigen verslag kan maken en haar achterban informeren en daarnaast is er voldoende mogelijkheid voor inwoners om vergaderingen bij te wonen en aandacht via de normale media. Bij de reactie van de ELP werd duidelijk dat dit onderwerp een harde eis is geweest van de FNP tijdens de coalitie onderhandelingen en dat de ELP zich aan haar woord zou houden. Een interessante opmerking, aangezien de ELP altijd heeft verwoord dat er geen hard coalitie akkoord lag met duidelijke afspraken. Wethouder Sijperda had al eerder in een brief op het voorstel gereageerd dat het college geen voorstander was (met name een eigen journalistiek verslag), maar met dit amendement liet zij het laatste woord aan de raad. Jaarraportage Carins 2019 CU, CDA en ELP diende een motie in, mede naar aanleiding van een rapport van de Rekenkamer commissie over Carins. De motie hield in om meer en betere sturing te krijgen op (zorg)kosten van Carins, de bedrijfsvoering en een goede prestatie overeenkomst gemeente en Carins. Met de motie wilde de partijen een positieve bijdrage leveren om Carins verder helpen te verbeteren in organisatie en zorg. Wethouder Sipkema vertelde dat 2019 een roerig jaar is geweest, dat er zeker nog zaken zijn die beter kunnen, maar dat Carins ook zelf hiermee bezig is. Hij wil niet dat dit proces zou vertragen door de ingediende motie. Naar aanleiding van de stakende stemmen aangaande de amendement FNP (passieve beheersing Fryske taal nieuwe wethouder), werd dit amendement en het amendement D66 wederom bij het besluit geagendeerd. Ook de ELP kwam met een nieuwe motie om de vacature opnieuw uit te zetten en de sluitingstermijn te verlengen en had zij nog een amendement als verrassing waarbij zij apart wilde stemmen over het profiel nieuwe wethouder en de raadsvisie 2020-2022. Dit met als reden dat de ELP dan tegen het profiel wethouder kon stemmen. De CDA fractie vindt dat de vorming van het zakencollege en de procedure onderhand veel te lang gaat duren en wil spoed in dit dossier. Daarnaast heeft burgemeester Rijpstra vorige week al aangegeven dat de definitieve vacaturetekst zal worden aangepast en dit aan belangstellenden kenbaar gemaakt wordt. Mede daarom stemde zij tegen de amendementen en de motie. Besluit Bezoekerspas en verordening parkeerbelasting 2020: aangenomen Verordening naamgeving en nummering adressen Smallingerland: aangenomen Concept RES Fryslan: aangenomen Amendement Initiatief voorstel FNP verslaglegging raadsbijeenkomsten: (CDA tegen): aangenomen Motie CU/CDA/ELP Carins: aangenomen Motie vreemd ELP (opnieuw uitzetten van de vacature wethouders zakencollege met correcte vacature tekst (CDA tegen): verworpen Amendement ELP apart stemmen wethoudersprofiel en raadsvisie 2020-2022 (CDA tegen): aangenomen Functieprofiel wethouders zakencollege: aangenomen Raadsvisie 2020-2022: aangenomen Met vriendelijke groet uit de CDA fractie, Karin (van der Velde-Ronda), Hans (Doddema), Corrie (Ponne), Minke (de Voor-Veenstra), Douwe (Hiemstra) en Sjouke (Rijpma) Reacties welkom via cdarijpma@hotmail.com Sjouke Rijpma (fractievertegenwoordiger CDA Smallingerland) 06-470 56 678

Uit de Raad van 26 mei 2020

CDA CDA D66 PvdA Smallingerland 31-05-2020 14:01

Ronde Tafel Bij het onderwerp Friese Regionale Energiestrategie pleitte de stichting MienskipsEnergie voor het tijdig en goed meenemen van inwoners in de energietransitie. De gemeente moet bij wind- en zonne-energie opwekking vooral sturend en actief zijn en bij de warmtetransitie heeft de gemeente een regie rol. De potentie van duurzame energie opwekking is in potentie veel hoger dan de ambitie die nu is verwoord in de RES. Omdat een meerderheid van de fracties op 12 mei vond dat het dossier het vliegveld nog niet rijp was voor het debat, stond dit dossier weer op de agenda. Er waren dus ook een groot aantal insprekers aanwezig, waaronder advocaten. Op initiatief van de SEVD (Stichting Exploitatie Vliegveld Drachten) heeft op 25 mei een bijeenkomst plaats gevonden met relevante betrokkenen, waarbij het doel was om overeenstemming te krijgen over samenwerking met alle partijen. Uit dit overleg is duidelijk geworden dat er 2 kampen zijn; De ondernemers die het vliegveld willen behouden met een GA status (vliegtuigen boven de 450 kg), nieuwe bedrijvigheid aantrekken (vliegtuig gerelateerd zoals ontwikkeling van duurzame vliegtuigen) en zij bieden volledige financiële verantwoordelijkheid voor opknappen vliegveld. De vliegvereniging Fryslân blijft bij haar standpunt dat het vliegveld een MLA status moet krijgen (vliegtuigen onder de 450 kg) en zal op eigen kosten een kunststof landingsbaan aanleggen. De CDA fractie vroeg aan de SEVD waarom zij een vliegveld bestemming wil hebben voor de duur van 50 jaar en of bij uitbreiding van vliegtuig gerelateerde bedrijven er meer overlast zou komen voor omwonenden. De reden voor de duur van 50 jaar is om de ondernemers de kans te geven ook hun investering terug te verdienen. Momenteel vinden er tussen de 4000-5000 vliegbewegingen plaats op Drachten, bij een uitbreiding zou dit ongeveer met 1/3 toenemen. Volgens de SEVD kan dit binnen geldende milieu- en geluidsnormen gebeuren. Verder werden veel technische en juridische zaken toegelegd en werd er niet afgeweken van de bekende standpunten van betrokkenen. Op 9 juni staat het onderwerp geagendeerd voor het debat. Debat De CDA fractie diende een amendement in bij financiële stukken van de Veiligheidsregio Fryslân (jaarstukken 2019, 1 e begrotingswijziging 2020 en programma begroting 2021). Ondanks het goede werk van de VRF (ook tijdens de corona crisis), ziet de fractie nog volop kansen om de bedrijfsvoering van de VRF verder te verbeteren. Het amendement hield in om bij de begrotingswijziging 2021 wel een zienswijze in te dienen om deelnemende gemeenten beter in overleg te laten gaan met de VRF over doelstellingen en behaalde resultaten, de informatievoorziening naar de deelnemers te verbeteren en een verbeterde planning- en control cyclus te hanteren. De CDA fractie wil vooral dat deelnemende gemeenten meer gezamenlijk optrekken en op 1 lijn komen. Portefeuillehouder Rijpstra beaamde dat de onderbouwing voor extra geld en de begroting van de VRF beter kan, maar dat dit in de afgelopen al verbeterd is. Hij kon zich vinden in de besluitpunten van het amendement, maar liet ook blijken dat Smallingerland vaak alleen staat in kritische zienswijzen. Bij het vaststellen van het functieprofiel en raadsvisie 2020-2022 werden er 2 amendementen ingediend. D66 riep op om in de vacaturetekst ook specifieke kennis en ervaring toe te voegen op het gebied van duurzaamheid en ruimtelijke ordening en FNP riep op om passieve beheersing van de Friese taal op te nemen. Wat volgde was een bijzonder debat en stemming; het blijkt dat de vacature reeds is uitgezet en de sluitingsdatum 3 juni is. Volgens Rijpstra was dit niet goed gegaan, het was de bedoeling om alleen een melding uit te zetten dat Smallingerland nieuwe wethouders zoekt, maar de vacature was al compleet geplaatst. Bij de latere stemming (CDA fractie tegen amendementen) bleek de uitslag van het amendement van de FNP 15 voor en 15 tegen. De PvdA stelde voor om van standpunt te wijzingen en zodoende toch een meerderheid te krijgen voor het amendement van de FNP. De gemeentewet verbiedt dit echter en zodoende werden alle amendementen en het functieprofiel van de agenda gehaald en verplaatst naar 2 juni. Aangezien de deadline van de vacature 3 juni is, is het de vraag of de vacature tekst nog zal worden aangepast. Besluit Bij het vragenuur stelde de CDA fractie vragen over het van de agenda halen van de omgevingsvergunning van het van der Valk hotel. In de brief van het college staat dat de initiatiefnemer in overleg zal gaan met de omwonenden, echter in 2019 was de raad al akkoord gegaan met de uitbreiding. Wethouder Sijperda vertelde dat omwonenden zich onvoldoende gehoord voelen met de initiatiefnemer en deze heeft voorgesteld zelf in gesprek te willen en de dialoog aan te gaan. Dit zal zo snel mogelijk worden gedaan, zodat de tijdsduur qua uitbreiding ook niet in geding komt.  Amendement CDA financiële stukken VRF: aangenomen  Zienswijze Financiële stukken VRF: aangenomen  FUMO lidmaatschap WSGO: aangenomen  Functieprofiel wethouders en raadsvisie 2020-2022: nieuwe stemming op 2 juni Met vriendelijke groet uit de CDA fractie, Karin (van der Velde-Ronda), Hans (Doddema), Corrie (Ponne), Minke (de Voor-Veenstra), Douwe (Hiemstra) en Sjouke (Rijpma) Reacties welkom via cdarijpma@hotmail.com Sjouke Rijpma (fractievertegenwoordiger CDA Smallingerland) 06-470 56 678

Uit de Raad van 19 mei 2020

CDA CDA D66 PvdA Smallingerland 23-05-2020 13:58

Ronde Tafel De FNP heeft een inisjatyfutstel journalisiteke ferslachlizzing riedsgearkomsten gemaakt en hiervoor waren journalisten van de LC, Friesch Dagblad en een inwoner aanwezig tijdens de ronde tafel. Alle insprekers stonden niet echt positief tegenover dit voorstel, met als reden dat de journalistiek in principe altijd onafhankelijk is en dat de schrijvende media in Friesland voldoende aandacht heeft voor de gemeente politiek. Het maken van een onafhankelijk verslag van een gemeenteraad bijeenkomst, zou in feite een schriftelijke samenvatting worden van de bijeenkomst. Dit is in meerdere gemeenten geprobeerd, maar de ervaring leert dat dit vaak geen succes is. Verder kan de gemeente dit altijd zelf organiseren via een communicatie afdeling. Daarnaast hebben Inwoners voldoende gelegenheid om raadsbijeenkomsten bij te wonen. De Veiligheidsregio Fryslan heeft de jaarstukken 2019, programma begroting 2021 en de 1e begrotingswijziging 2020 opgeleverd, hiervoor was dhr. Oostinga namens de VRF aanwezig. In verband met de corona crisis maakt ook de VRF extra kosten, waarbij er nu landelijk overleg plaats vindt om deze extra kosten te declareren bij de overheid. Gevolg van de corona crisis is wel dat er werk niet uitgevoerd kan worden, die wel financieel zijn ingepland. Dit werk met bijbehorende financiën zullen mogelijk in de bestemmingsreserve worden geplaatst, het is zeker niet de bedoeling om gemeenten extra te belasten. Debat Bestemmingsplan extra woningen Kletsterlaan Drachten: Door D66 werd aangegeven dat zij tegen dit plan gezien het cultureel agrarisch grondgebied betreft en hier geen woningen gebouwd zouden moeten worden. Wethouder Sijperda gaf aan dat het cultureel beeld vooral de lintbebouwing langs de straat betreft en niet de grond betreft waar gebouwd zal worden. Verder met zonne-energie in Smallingerland: De meeste fracties zijn positief over het plan, waarbij de CDA fractie aangaf meer duidelijkheid te willen van de wethouder over het opruimen van de zonnepanelen bij einde van de levensduur. Hierbij werd aangegeven dat de ontwikkelaar Kronos Solar bij het beoogde zonneveld in Opeinde, heeft aangegeven om de zonnepanelen na levensduur naar Afrika te verschepen. De CDA fractie wil voorkomen dat ontwikkelingslanden mogelijk de dupe worden van afval uit het Westen. Er werden 2 amendementen ingediend; amendement FNP/GL/CDA) voor een garantie dat zonnepanelen bij einde levensduur door de ontwikkelaar worden opgeruimd en zij ook financieel verantwoordelijk zijn, amendement PvdA om alleen ontwikkelaars toe te laten die de gedragscode “zon op land” hebben ondertekend (de gedragscode houdt in dat ontwikkelaars zoveel mogelijk inwoners laat participeren, goede locatiekeuze en vormgeving en oorspronkelijk grondgebruik mogelijk blijft na levensduur zonnepark). De motie van D66 hield in om minimaal 50 % participatie te eisen bij inwoners. Wethouder de Ruiter zei dat beide amendementen goed uitvoerbaar zijn en ook zijn vermeld in het beleidsstuk. Tevens staat in het beleidsstuk vermeld zoveel mogelijk (financiële) participatie van inwoners te stimuleren, waarbij dit ook al is vastgelegd in het klimaatakkoord. Een harde eis van minimaal 50% is discutabel. Beleidsplan focus op werk: De CDA fractie gaf aan content te zijn met het beleidsplan en gaf complimenten hoe dit plan in gezamenlijkheid met relevante betrokkenen tot stand is gekomen. Koersen op maatwerk is een belangrijk onderdeel, vindt de fractie. Wel had zij vragen aan de wethouder over de uitvoering van het plan, aangezien het college in de begeleidende brief schrijft dat beleid afhankelijk is van financiële situatie. Daarnaast ziet de fractie graag dat een aantal doelstellingen meer SMART worden beschreven en de koppeling met het onderwijs. Wethouder Hoekstra vertelde dat de koppeling met het onderwijs loopt en ook met het innovatiecluster, maar dat dit nog verbeterd kan worden. De opmerking van het college over de financiën, moet men zien als een “winstwaarschuwing”. De volledig uitvoering van het plan is financieel niet gedekt en Hoekstra zal de raad hier verder over informeren. Besluit Bestemmingsplan Kletsterlaan: aangenomen (CDA voor) Amendement PvdA (verplichting governance code): verworpen (CDA tegen) Amendement FNP/GL/CDA (garantie opruimen zonnevelden): aangenomen Motie D66 (verplichting en eis minimaal 50% deelname): verworpen (CDA tegen) Verder met zonne-energie: aangenomen Beleidsplan focus op werk: aangenomen In verband met de eerder uitgestelde raadsvergaderingen vinden er extra vergadering plaats op 26 mei. De agenda hiervoor is in te zien via de gemeente website en de vergaderingen zijn online te volgen. Met vriendelijke groet uit de CDA fractie, Karin (van der Velde-Ronda), Hans (Doddema), Corrie (Ponne), Minke (de Voor-Veenstra), Douwe (Hiemstra) en Sjouke (Rijpma) Reacties welkom via cdarijpma@hotmail.com Sjouke Rijpma (fractievertegenwoordiger CDA Smallingerland) 06-470 56 678

Uit de Raad van 12 mei 2020

CDA CDA Smallingerland 15-05-2020 13:56

Ronde Tafel Naar aanleiding van het aangenomen amendement op 10 december 2019 (CDA tegen) van de ELP (stop verkoopactiviteiten en kom met de vliegclub Drachten tot overeenstemming over gebruik en verantwoordelijkheid van de airstrip), heeft het college aanvullend juridisch onderzoek laten doen. Uit dit onderzoek blijkt dat exclusiviteit en aanbestedingsrechtelijke uitvoerbaarheid mogelijk tot juridische problemen kan leiden. De conclusie van het college is dat het amendement technisch uitvoerbaar is, maar dat bijbehorende risico’s en onzekerheden dermate groot zijn, dat invoering van het amendement niet opportuun is. En wederom stond het vliegveld op de agenda van de gemeenteraad. Insprekers bij de ronde tafel waren Vliegclub Drachten, Frisian Air, Aero Service, Flightlevel, Stichting Vliegveld Drachten en andere belanghebbenden. In de afgelopen weken is de gemeenteraad veelvuldig met brieven geïnformeerd met de standpunten van de diverse betrokkenen en ook tijdens de ronde tafel kreeg de gemeenteraad veel informatie te verwerken. Op vragen van de CDA fractie of de partijen kansen zien om er gezamenlijk uit te komen, kwam niet een helder antwoord. Duidelijk is dat zij “preken voor eigen parochie”, op de man spelen en elkaar weinig gunnen. Standpunten en meningen zijn ingenomen en er wordt niet afgeweken hiervan. De conclusie van de ronde tafel was dat de meeste partijen dit dossier nu niet rijp vinden voor het debat over 2 weken. Dit ook met de reden dat de verantwoordelijk wethouder Bakker afgelopen week opgestapt is. De CDA fractie ziet graag voortgang in dit dossier en was voor door leiden naar het debat. Of dit dossier nog zal worden behandeld door het huidige college of het zakencollege is onzeker. Debat Ambtelijke welstandstoets: Het college is niet langer verplicht om bij omgevingsvergunningen bouwen en reclame advies te vragen aan Hus en Hiem (besluit omgevingsrecht). Zij stelt dan ook voor om dit in de toekomst zelf uit te voeren. De CDA fractie is het hiermee eens, maar ziet wel graag een evaluatie over 2 jaar hoe dit loopt. Wethouder Sijperda zegde dit toe en meldde dat bij twijfel over een vergunning altijd nog advies wordt gevraagd aan Hus en Hiem. Realisatie nieuw zwembad de Welle: Het college stelt in haar raadsvoorstel voor om te gaan voor de meest uitgebreide variant (50 meter bad/400 m2 recreatie bad/25x10 doelgroepen bad/150 m2 buitenvertier) en een voorbereidingskrediet van 726 K beschikbaar te stellen. Op dit moment vindt er nog een aanvullend locatie onderzoek plaats voor de mogelijke locaties (Sportlaan, Noorderhogeweg en Tussendiepen). De reden hiervoor is om te kijken of er ontwikkelkansen zijn op economische en ruimtelijk gebied bij een nieuwe locatie. Alle partijen zijn voor de meest uitgebreide variant, alleen de CU fractie wilde toch weer een onderzoek naar de kosten en of het 50 meter topsportbad financieel ook uit kon. ELP/SB en D66/SP dienden een amendement in dat het zwembad respectievelijk moet komen op de Noorderhogeweg cq. de Sportlaan. De CDA fractie is ook voorstander voor de meest uitgebreide variant en vroeg de wethouder wat het aanvullende locatie onderzoek nu zou moeten opleveren, dat de uitkomst van dit onderzoek op korte termijn naar de raad moet (voor de zomer), het zwembad turn key opgeleverd moet worden voor 35 miljoen euro en dat we niet zitten te wachten op een 2e Lawei debacle. De fractie ziet het nieuwe zwembad graag gebouwd worden op grond die in eigendom is van de gemeente (scheelt aankoopkosten). Wethouder Hoekstra zegde toe dat de uitkomst van het locatie onderzoek op 25 augustus in de ronde tafel en op 8 september in het debat wordt geagendeerd. Het doel van het locatie onderzoek is om te kijken of er transformatie kansen liggen in het gebied waar het zwembad komt (recreatie/bouw etc). Een aanvullend kosten onderzoek waar de CU fractie om vraagt, vindt hij niet nodig. Er is uitgebreid onderzoek geweest naar financiële haalbaarheid. De amendementen over de locaties werden door de partijen ingetrokken na de toezegging van de wethouder dat er direct na de zomer een raadsvoorstel zal liggen. Motie vreemd aan de orde van de dag D66/ELP: In september 2018 is een motie aangenomen om het skatepark op te knappen en de wethouder werd gevraagd waarom dit nog niet is uitgevoerd. In een eerder verstuurde collegebrief is uitleg gegeven dat er nog geen financiering is gevonden voor het opknappen en het college voorstelt om dit mee te nemen in het nieuwe speelbeleid. Wethouder de Ruiter erkende dat hij de raad eerder had mee kunnen nemen in voortgang en communicatie, maar dat er gedurende dit proces regelmatig contact is geweest met de jeugdraad en de skaters. Hij zegde toe contact op te nemen met de jeugdraad en de raad op de hoogte te stellen van het proces. De motie werd vervolgens aangehouden. Besluit Ambtelijke welstandstoets: aangenomen Herziening bestemmingsplan de Efterwei Rottevalle: aangenomen Realisatie nieuw zwembad de Welle: aangenomen In verband met de eerder uitgestelde raadsvergaderingen vinden er extra vergaderingen plaats op 19 en 26 mei. De agenda hiervoor is in te zien via de gemeente website en de vergaderingen zijn online te volgen. Met vriendelijke groet uit de CDA fractie, Karin (van der Velde-Ronda), Hans (Doddema), Corrie (Ponne), Minke (de Voor-Veenstra), Douwe (Hiemstra) en Sjouke (Rijpma) Reacties welkom via cdarijpma@hotmail.com Sjouke Rijpma (fractievertegenwoordiger CDA Smallingerland) 06-470 56 678

Van nieuwe politiek naar zakencollege

SP SP CDA PvdA Smallingerland 04-03-2020 16:37

In een extra raadsvergadering werd het rapport ‘Over de eigen schaduw heenstappen’ besproken. Deze verkenning is opgesteld nadat de PvdA eerder uit de coalitie stapte en eerder al meerdere wethouders hun functie hadden neergelegd. Twee jaar geleden was het motto bij de vorming van het college: weg met de oude politiek! Er werden mooie woorden gesproken over verbinden en rolverdeling. Nog geen twee jaar later is hier niets meer van over. Tuurlijk we hebben koopzondagen en ook het casino komt eraan, maar een kadernota komt niet door de raad.

Een zonneplan? Een zwembad? Een nieuwe school? Ruimte voor woonwagens? Alle deze collegevoorstellen worden door de raad afgeschoten en verdwijnen daarna in een donker gat. Soms door gebrek aan realisme, soms door doorgeschoten NIMBY gevoelens die de raad omarmt. Dan moeten wij ons afvragen waar wij met z’n allen mee bezig zijn. Bestuursverantwoordelijkheid is niet alleen een feestje, maar vergt ook moeilijke besluiten.

De verkenning van dhr. Baas is helder, duidelijk verontrustend. Wij herkennen onze input die wij hadden richting de commissie terug in het rapport. Wij zien een college dat niet goed haar rol kan uitvoeren omdat ze te weinig ruimte krijgt. Wij missen een gezamenlijk coalitiebelang. We zien individuele coalitiepartijen met hun eigen belang en dat met name de ELP vaak op de stoel van het dagelijks bestuur gaat zitten. We constateren ook dat de ELP een kwart van het aantal raadszetels heeft en makkelijk meerderheden kan vormen met zowel de coalitie als de oppositie. De ELP noemt dit dualisme, maar gecombineerd met het aantal zetels in de raad ligt machtsgebruik op de loer.

In combinatie met wat wij verder in het rapport lezen over: gebrek aan vertrouwen, gebrek aan deskundigheid en sturing, een niet functionerend coalitieoverleg, onvoldoende communicatie en uitgebleven resultaten is het misschien vreemd dat deze coalitie zo lang in stand is gebleven.

Maar hoe gaan we nu verder? Het rapport van dhr. Baas is duidelijk en adviseert een zakencollege in combinatie met een cultuurwijziging. Als ik het politiek bekijk is dit niet het voorkeurscenario van de SP, maar pellen wij de mogelijke oplossingsrichtingen af, dan is dit praktisch gezien de minst slechte.

Gezien de problemen die beschreven staan in het rapport en onze eigen ervaringen hebben wij ernstige twijfels over zowel een minderheidscoalitie of de huidige coalitie aanvullen tot een meerderheidscoalitie. Dan is het wachten tot het weer mis gaat in de ogen van de SP. Een christelijk linkse combinatie klinkt misschien leuk voor de SP en kan misschien numeriek, maar doet geen recht aan de verkiezingsuitslag in onze ogen. Tja…dan is de optie die overblijft een zakencollege. De huidige wethouders treden af en er komt een commissie om het college opnieuw in te vullen. Wij zijn ons ervan bewust dat dit een heel ingrijpende stap is, zowel politiek maar ook menselijk.

Wij zien wel kansen zo bij te kunnen dragen aan het sociale hart van Smallingerland, elke partij kan de eigen ideologie compleet uitdragen. Wij kunnen het voorliggende besluit dan ook steunen. Het gaat wel spannend worden als het zakencollege moeilijke besluiten door de raad moet loodsen. Dat vergt geschikte wethouders, maar ook de cultuuromslag die de verkenning van ons als raad vraagt.

De meeste andere partijen waren tot vergelijkbare conclusies gekomen. Alleen een deel van het CDA volharde in het standpunt dat eerst no naar een meerderheidscollege moest worden gezocht. Dat deze partij graag weer aan de macht wil komen was de afgelopen weken al duidelijk geworden. Een grote meerderheid van de raad stond achter het voorstel om verder te gaan met een zakencollege en te werken aan een cultuurverandering. Daarnaast is door de raad gevraagd dat de burgemeester en de griffier dit proces begeleiden.

Uit de Raad van 21 januari 2020

CDA CDA PvdA Smallingerland 28-01-2020 08:26

Ronde Tafel Bij het onderwerp duurzaamheidsleningen waren als gasten 2 makelaars aanwezig. Vragen uit de Raad waren o.a of de dikte van isolatiemateriaal een rol speelt bij duurzaamheid en hoe makelaars potentiele kopers van een huis attenderen op de duurzaamheidslening. Zij gaven het advies om in de verordening duurzaamheidslening vooral de focus te leggen op het aanbrengen van isolatie in muren, dak en vloer en minder de focus op aardgas. Met isolatie is het rendement hoger, aldus de gasten. In de verordening speelautomatenhallen Smallingerland zijn na de eerdere behandeling in de Ronde tafel vorig jaar enkele zaken aangepast. Het vestigingsgebied is aangescherpt (niet binnen 250 meter van o.a. school, horeca, coffeeshop) en is het aantal speelautomaten verdubbelt (van 75 naar maximaal 150), dit om een potentiele exploitant ook economische mogelijkheden te bieden. Insprekers waren o.a. verslavingszorg Noord Nederland, advocaat Vissers en een potentiele casino exploitant. Insprekers waren content met de hernieuwde verordening, waarbij verslavingszorg Noord Nederland aan gaf dat het belangrijk is om geen vestiging te openen dichtbij een MBO school. Alle insprekers gaven aan de afstand van 250 meter arbitrair te vinden en dat een vestiging in het horeca gebeid juist beter was, dit om het uitgaansgebied te versterken. De casino exploitant maakte duidelijk dat er een strikt deurbeleid heerst bij casino exploitanten, dat wil zeggen strenge controle op leeftijd (geen toegang onder 21 jaar) en geen alcohol schenken. Bij het onderwerp kader Veiligheidsregio Friesland was de directeur aanwezig, hij maakte duidelijk dat 1x per 4 jaar de VRF wordt doorgelicht op organisatie en overhead en dat duidelijk is geworden dat de overhead niet meer voldoet aan de huidige taken. Dit vergt een extra investering van 1,2 miljoen euro. Voor Smallingerland betekent dit een extra investering van 100 K. De CDA fractie is al langer kritisch op de extra investeringen die de VRF vaak vraagt en Hans stelde ook kritische vragen hierover. De directeur was het hier niet mee eens. Alle onderwerpen worden over 2 weken geagendeerd in het debat. Debat Het agendapunt afhandeling van de Lawei werd op voorstel van Rijpstra doorgeschoven naar de vergadering van 4 februari, Karin stelde de vraag wat de reden hiervoor was. Volgens Rijpstra is de beantwoording van juristen uitgebreid en heeft het college extra tijd nodig om dit te beoordelen. Na een roerige week in de politiek van Smallingerland, waarin de PvdA vorige week uit het college stapte, hadden enkele fracties een debat aangevraagd. De PvdA maakte in haar bijdrage nogmaals duidelijk dat zij niet anders konden en dat dit besluit een lange aanleiding had. Zowel oppositie als coalitiepartijen waren duidelijk en hard in hun oordeel over de PvdA: onverantwoord, beschamend, om persoonlijke redenen eruit stappen en een onbetrouwbare partij. De CDA fractie herinnerde de coalitiepartijen aan hun statement bij de vorming; alles zou veranderen en alles zou goed komen. “Anders is het zeker geworden, aldus Karin”. De hele situatie is beschamend en er wordt op de man gespeeld in de media, aldus de CDA fractie. Er zijn grote problemen in Smallingerland (financieel/sociaal domein/openliggend dossiers zoals zwembad, Lawei) en deze situatie komt de gemeente niet ten goede. Daarnaast vraagt de fractie zich af hoe de raad en college samen en onderling met elkaar omgaan, hier moet ook aandacht voor zijn. De CDA fractie stelt zich constructief op in de komende bezinningsperiode en is in principe bereid om een bijdrage te leveren, afhankelijk van gesprekken die gaan volgen. Het woord voor de ELP werd gevoerd door Sandra de Jong en niet door Yntze de Vries; ze sprak haar vertrouwen uit in het nog zittende college en dat de ELP niet zal weglopen voor haar verantwoordelijkheid. In de komende weken zal Ton Baas zijn onderzoek uitvoeren, waarin hij zal kijken naar de oorzaak van de breuk en hoe dit op te lossen en de mogelijke oplossingsrichtingen. Op 7 februari zal hij zijn onderzoek afronden. Rijpstra sloot het debat af; de politiek is met zich zelf bezig en dit is geen goede zaak. Het Besluit Tijdens het vragenuur stelde Corrie namens de CDA fractie vragen over het niet deelnemen aan het herdenkingsproject Levenslicht van het comité 4 en 5 mei. Het college heeft besloten om niet deel te nemen vanwege de kosten, de strikte regelgeving die het comité 4 en 5 mei oplegt, het niet beschikbaar hebben van mensen en geen geschikte locatie. De plaatselijke commissie stroffelstienen zou voor 20 december 2019 een plan hadden moeten indienen, maar dit was niet gebeurd, aldus wethouder Sijperda. Daarnaast wil het college de herdenking en bevrijding lokaal organiseren en dit landelijke project past niet in dit plaatje. De CDA fractie sprak haar verbazing uit over het hele gebeuren; hoe rijmt u dit nu met de belofte van dit college om alles van onderop te organiseren en het verstevigen van goede relaties met lokale organisaties? Volgens de CDA fractie is ook deze situatie weer een voorbeeld van de matige relatie van de gemeente met haar bewoners. “Vriendelijkheid kent geen kosten en is geen 10 miljoen euro nodig om meer te investeren in een goede relatie van de gemeente met bewoners, aldus Corrie”.  Benoeming en ontslag adviescommissie ruimtelijke kwaliteit 2020: aangenomen  Verklaring van geen bedenkingen uitbreiding paviljoen de Leien: aangenomen  Vaststelling aanvullende kleine bouwplannen criteria kapverhogende dakopbouwen: aangenomen  Ondertiteling raadsvergaderingen: aangenomen Met vriendelijke groet uit de CDA fractie, Karin (van der Velde-Ronda), Hans (Doddema), Corrie (Ponne), Minke (de Voor-Veenstra), Douwe (Hiemstra) en Sjouke (Rijpma) Reacties welkom via cdarijpma@hotmail.com Sjouke Rijpma (fractiesecretaris CDA Smallingerland) 06-470 56 678

Uit de Raad van 7 januari 2020

CDA CDA PvdA Smallingerland 14-01-2020 08:24

Debat Net zoals in 2019 begon dit politieke jaar wederom met het hoofdpijndossier de vernieuwbouw van de Lawei. In januari 2019 diende de CDA fractie een motie in voor een vervolgonderzoek naar besteding van de subsidie voor de Lawei. De CDA fractie liet dit onderwerp agenderen voor de 1e vergadering in 2020. Het college heeft de Raad geïnformeerd over de uitkomst van dit onderzoek en stelt voor om het resterend subsidie bedrag van 803 K uit te keren aan de Lawei, omdat het onderzoek aangetoond heeft dat er geen geld is zoek geraakt. Karin sprak namens de CDA fractie uit dat het onderzoek zeer lang heeft geduurd, mede door de grote vertraging die is ontstaan in de zomerperiode en een reactie van de Lawei tijdens het onderzoek zeer lang op zich liet wachten. `Het had de Lawei gesierd als het sneller had gereageerd en zich meer proactief had opgesteld, de houding van de Lawei is onfatsoenlijk`. De totale meerkosten zijn 5,5 miljoen euro en dit is 100 euro per inwoner. Niet uit te leggen aan de inwoners, in een periode waarin de gemeente elk dubbeltje moet omdraaien en de Lawei inmiddels een betere financiële situatie kent`. De CDA fractie is dan ook tegen het voorstel om het subsidie bedrag van 803 K uit te keren. De ELP, die in dit dossier altijd met de CDA fractie heeft opgetrokken, heeft ook grote moeite met het uit te keren restbedrag. Zij ziet de subsidie liever omgezet in een renteloze lening, die de Lawei moet terug betalen. Meerdere fracties gaven aan dat dit onderzoek helaas ook geen volledig inzicht heeft gegeven in de financiële verantwoording door de Lawei en vragen zich daarnaast af wat het college doet met de aanbevelingen van het raadsonderzoek Portefeuillehouder Rijpstra gaf in zijn reactie aan dat hij het eens was met de CDA fractie dat het onderzoek lang heeft geduurd en dat er frictie is ontstaan tussen het onderzoeksbureau en de Lawei. Het blijkt dat het onderzoeksbureau alleen toegang heeft gekregen tot de verbouw rekeningen en niet tot andere rekeningen van de Lawei. Dit had wel moeten worden gemeld bij de gemeente zoals van tevoren was afgesproken tussen alle partijen. Het college ziet echter geen reden om de 803 K subsidie niet uit te keren en Rijpstra zegde toe binnen 4 weken te komen met een plan hoe in de toekomst om te gaan met komende grote bouwprojecten (bijvoorbeeld Zwembad). Volgens Rijpstra kon de subsidie niet omgezet worden in een lening, dit zou juridisch niet mogelijk zijn. Het besluit van de 803 K was een collegebesluit en niet aan de Raad, aldus Rijpstra. Dit riep veel vragen op en geen antwoorden van de portefeuillehouder, er werd besloten tot een schorsing. Na de schorsing ontwikkelde het debat zich in een technische discussie; over de verdeling van subsidiegelden tussen gemeente en de Lawei (13/14 deel voor rekening gemeente en 1/14 deel voor rekening van de Lawei) bij de toegekende extra subsidie van 3,7 miljoen euro in 2014 en waarbij, volgens Rijpstra, de Raad dus ook akkoord was gegaan om dit in de toekomst zo te verrekenen. Karin haalde de brief erbij uit 2014 (extra subsidie van 3,7 miljoen euro), waarbij duidelijk staat vermeld dat als er meer dan 10% wordt overschreden van dit bedrag, de gemeente en de Lawei opnieuw zullen kijken naar een verrekening. De antwoorden van Rijpstra maakte de situatie er niet duidelijker op en de CDA fractie stelde voor om het onderwerp over 2 weken nogmaals te bespreken in het Debat. Op deze manier kunnen alle feiten en besluiten uit het verleden bekeken worden en zullen enkele fracties juridisch advies inwinnen of je een subsidie nu wel of niet kunt intrekken. Hoewel alle fracties dit dossier graag willen afsluiten, is duidelijk dat college en raad sterk zijn verdeeld over dit dossier en de finale financiële afhandeling. Besluit  Aanstellen van Karin als voorzitter van de Ronde Tafel en lid van de werkgeverscommissie  Installatie van dhr. Munniksma als fractievertegenwoordiger van de PvdA en dhr. Van Leeuwen voor de SP Met vriendelijke groet uit de CDA fractie, Karin (van der Velde-Ronda), Hans (Doddema), Corrie (Ponne), Minke (de Voor-Veenstra), Douwe (Hiemstra) en Sjouke (Rijpma)Reacties welkom via cdarijpma@hotmail.com Sjouke Rijpma (fractievertegenwoordiger CDA Smallingerland) 06-470 56 678

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.