Nieuws van politieke partijen in Tiel over D66 inzichtelijk

72 documenten

Waar blijft toch de focus van dit college…

D66 D66 Tiel 26-05-2020 09:52

De coalitiepartijen in Tiel, die bij de start van deze raadsperiode transparantie beloofden, focus zouden aanbrengen om ‘de boel’ op orde te krijgen, lijken zich telkens dieper in hun schulp / schuld terug te trekken.

De meerjarenbegroting, die al niet sluitend was en ruim een half jaar geleden voor het provinciebestuur al aanleiding was tot opmerkingen,  laat inmiddels een flink aantal overschrijdingen zien. Aan veel zaken zit een steviger prijskaartje dan in eerste instantie was begroot:

Het zwembad met https://tiel.d66.nl/2020/05/26/waar-blijft-toch-de-focus-van-dit-college/(duur) vertier, de herinrichting en restauratie van de Waalkade (€250.000,- – €500.000,- meerkosten), de autoluwe binnenstad met de Westluidensestraat (kosten: ±€850.000,-). Als klap op de vuurpijl is de dijkversterking niet opgenomen in de begroting (kosten: €500.000,-)… Wanneer we de extra kosten tellen bij de oplopende bedragen die Tiel moet uitgeven aan het Sociaal Domein, met name de Jeugdhulp en de Werkzaak, dan praten we eerder over een overschrijding van miljoenen, dan over een paar ton. Dit roept opnieuw de vraag op of dit college wel in staat is tot adequate budgetbeheersing.

Waar dat geld vandaan moet komen, dat zeggen de coalitiepartijen er niet bij… Wat in vorige raadsperioden een doodzonde was: voorstellen doen zonder financiële dekking, lijkt nu heel normaal. In het najaar krijgt de gemeenteraad een keuzenota voorgelegd, wanneer is nog niet duidelijk. Zonder budget wordt dat geen keuze, maar eerder het wegstrepen van essentiële zaken waar Tiel geen geld meer voor heeft…

Dat dwingt tot voorzichtig begroten, zou je denken. Echter, het tegenovergestelde gebeurt: Het college blijft tóch voorstellen geld uit te geven voor bestaande en nieuwe ontwikkelingen, zoals bij het plan de Tielse binnenstad autoluw te maken.

Los van de inhoud en uitwerking van het plan, is een binnenstad zonder autoverkeer natuurlijk geweldig! Het is schoner, veiliger en nodigt uit tot veel meer dynamiek dan nu in het stadscentrum te zien is. Maar als het door een veelheid aan budgetoverschrijdingen niet of nauwelijks haalbaar blijkt te zijn, de bespreking nu zelfs een maand wordt uitgesteld, want zo eenvoudig is het blijkbaar niet….… hou je de inwoners een worst voor waarvan zij geen hap kunnen nemen.

The post Waar blijft toch de focus van dit college… appeared first on Politieke Partij: D66 Tiel.

Covid-19

D66 D66 Tiel 17-03-2020 21:42

Beste mensen, Tielenaren,

U heeft vast al begrepen dat politiek overleg (fracties, gemeenteraad en commissies) tot 6 april geen doorgang vindt. Ook informatieve bijeenkomsten zijn afgelast.

De fractie van D66 Tiel overlegt nu via de mail en Whatsapp. Het politieke proces is weliswaar vertraagd, maar het nadenken over ontwikkelingen voor onze gemeente gaat door! D66 bedenkt nog steeds oplossingen voor de problemen waar wij als gemeente voor staan.

Voorlopig kunt u onze fractie niet bezoeken, maar u kunt ons bereiken via Facebook, onze website: D66 Tiel, telefonisch (ook via gemeente Tiel) en via de mail (tzuidema@tiel.nl).

Het is een spannende tijd, waarbij velen zich zorgen maken. Volgt u voor actuele informatie over het Coronavirus de berichtgeving van de overheid (NOS journaal). D66 Tiel wenst iedereen sterkte, houd contact (op gepaste afstand…) en wij hopen u binnenkort weer optimaal van dienst te kunnen zijn.

Ton Zuidema Fractievoorzitter D66 Tiel

The post Covid-19 appeared first on Politieke Partij: D66 Tiel.

Bestemmingsplan Buitengebied vastgesteld

CDA CDA VVD D66 Tiel 29-12-2019 08:33

Bestemmingsplan Buitengebied door de gemeenteraad op 18 december j.l. vastgesteld. Wat houdt een bestemmingsplan buitengebied nu in? In het Tielse buitengebied komen veel belangen samen: wonen, werken en recreëren. Ook is er een belangrijke rol weggelegd voor de natuur en landschappelijke waarden. Aan de gemeente en aan ons als raadsleden de taak om met deze vele belangen in gedachten te komen tot weloverwogen besluit over een nieuw bestemmingsplan. Ons buitengebied; Wadenoijen, Kapel-Avezaath en Zennewijnen is een kwetsbaar gebied waarbij wonen, werken en recreatie elkaar regelmatig kruisen. Maatwerk is daarom noodzakelijk! Waar voorheen plannen voor een andere bestemming door de gemeente werden beoordeeld vanuit de “Nee, tenzij” gedachte, hecht het CDA nu meer aan een “Ja, mits” benadering. Strijdige belangen kwamen de afgelopen tijd nadrukkelijk naar voren tijdens het bestuderen van de 37 zienswijzen die bewoners, ondernemers en belanghebbenden indienden op het nieuwe bestemmingsplan. Het CDA vindt dit bestemmingsplan weinig vernieuwend. De gemeente gaat op dezelfde voet verder als de afgelopen jaren. Er is dan ook weinig te merken van “mee denken en bewegen met de inwoners”. Hiermee worden reeds lang bestaande uitdagingen ook behouden en niet geadresseerd of opgelost. We tellen daarom veel door het college ongegrond verklaarde zienswijzen waarmee onze inwoners “buiten spel werden gezet”. Een van die onopgeloste uitdagingen is de situatie rond de Bredestraat in Wadenoijen. De zware belasting van deze weg door het vele vrachtverkeer, dat dagelijks gebruik maakt van deze weg, zorgt naast de onveilige verkeersituaties ook voor veel overlast bij de bewoners! Hier liggen de belangen van inwoners en fruitbedrijven soms ver uiteen. Dit blijkt eens te meer uit de ingediende zienswijzen. Ook het CDA ontving zeer concrete uitbreidingsplannen van een van de fruitbedrijven. Hierin is ons inziens de noodzaak tot uitbreiding van het bouwvlak goed gemotiveerd en is zelfs aannemelijk gemaakt dat de uitbreiding zou kunnen leiden tot minder verkeersbewegingen over de Bredestraat. Het zijn juist die verkeersbewegingen (vrachtwagens) die ten grondslag liggen aan de zienswijzen van de overige bewoners langs de Bredestraat. Sleutel tot het mogelijk maken van de ambities van de fruitbedrijven en tegelijkertijd het belang van inwoners niet uit het oog te verliezen is het aanpakken van de verkeerssituatie o.a. die van de Bredestraat. De fruitbedrijven hebben aangegeven hierin te willen meedenken. Verder vindt het CDA het ook belangrijk dat het ontwikkelen van een derde ontsluitingsweg voor de wijk Passewaaij, met aansluiting op de A15, wordt meegenomen. Ook deze ontwikkeling heeft immers een forse impact op onze inwoners die wonen in het buitengebied. Een volgend heet hangijzer, waar belangen van inwoners haaks staan op die van een agrarisch ondernemer, heeft betrekking op de opslag van en handel in diermeel in Kapel Avezaath. Hoewel het CDA het standpunt van het college met betrekking tot de activiteiten van dit bedrijf kan volgen, merkt het CDA echter op dat vooral kleinere bedrijven door de lagere opbrengstprijzen geen gezinsinkomen meer kunnen halen uit de boerderij. Daardoor zijn veel agrarische ondernemers op zoek gegaan naar een neveninkomen. De afgelopen jaren zien we een steeds grotere verschuiving. Veel kleinere bedrijven zijn verdwenen. Onder andere omdat er onvoldoende inkomsten gegenereerd konden worden of doordat er geen opvolger beschikbaar was. Deze bedrijven waren en zijn voor hun voortbestaan gedeeltelijk afhankelijk van de inkomsten uit nevenactiviteiten. Zoals ook hier al sinds begin 2000 aan de orde was. Het CDA bracht op dit punt samen met de VVD en de CU een amendement in. Tijdens de raadsvergadering van december is dit amendement mede door de steun van de PvdB aangenomen. Als het gaat om wonen in het buitengebied is het CDA van mening dat mensen die ervoor kiezen in het buitengebied te wonen dit doen omdat ze graag landelijk, met een grotere graad van vrijheid, willen wonen. Het college heeft in de beantwoording van de zienswijzen van inwoners van het buitengebied een aantal restricties aangebracht waarin het CDA deze behoefte van inwoners niet herkent. Het gaat dan met name om de beperking van de woninggrootte tot 750 m3 en een tweetal bepalingen ten aanzien van paardenbakken. Met name het punt van het verbieden van verlichting bij paardenbakken ervaart het CDA als een grote aantasting van vrijheid in het buitengebied, los nog van de eraan verbonden veiligheidsaspecten; het gebruik van de paardenbak wordt praktisch onmogelijk gemaakt in de herfst en winter, het voortbestaan van rijvereniging de Roskam kwam hierdoor zelfs onder druk te staan! Het CDA ontving dan ook vele oproepen van betrokken inwoners en van vele leden van de rijvereniging de Roskam om ook op dit punt het bestemmingsplan fors te wijzigen. Om helderheid te scheppen voor belanghebbenden bij die paardenbakken bracht het CDA samen met de PvdB; CU; D66; ProTiel en de VVD een amendement in. Ook dit amendement is aangenomen. Positief vindt het CDA de duidelijke keuzes die het college heeft gemaakt ten aanzien van de glastuinbouw in ons buiten gebied. In het hart van de Betuwe, in Tiel, fruitstad aan de Waal is geen plaats voor grootschalige glastuinbouw en worden kassen in principe alleen toegestaan ter ondersteuning van de fruitteelt. Bij de beantwoording van zienswijzen met betrekking op wonen in het buitengebied volgt het college strikt de in maart 2016 door de raad vastgestelde Gebiedsvisie Buitengebied. Dit vindt het CDA buitengewoon jammer. Het CDA heeft destijds niet ingestemd met deze gebiedsvisie met name omdat we deze op het gebied van wonen te star en weinig flexibel vonden. Het CDA is dan ook blij verrast dat we, buiten het voorliggende bestemmingsplan om, wel zien dat de gemeente meewerkt aan nieuwe initiatieven op dit gebied. Een goed voorbeeld is de inpassing van zeven vrije kavels op het voormalig Boerderie terrein te Wadenoijen. Beter bekend als Buitenplaats Nijenrode. Wel vinden we het jammer om te zien dat een eigenaar van een kleiner (bijna) aangrenzend perceel ondanks jaren intensief overleg met de gemeente ook in het nieuwe bestemmingsplan niet de gelegenheid krijgt om hun destijds geërfde kavel te bebouwen en eindelijk onbezorgd van hun oude dag te genieten. Het Tielse buitengebied is veranderd en zal de komende jaren blijven veranderen. Ontwikkelingen in de landbouw als gevolg van bijvoorbeeld klimaatdoelstellingen kunnen de komende jaren grote veranderingen teweegbrengen. Wat bijvoorbeeld te doen met vrijkomende agrarische bebouwing, waaronder bedrijfswoningen? Het CDA vraagt zich af in hoeverre dit nieuwe bestemmingsplan en de huidige beoordeling van zienswijzen daar voldoende rekening mee houdt. Het CDA blijft het college opgeroepen om met een “Ja, mits” grondhouding meer proactief mee te denken met onze inwoners en ondernemers in het buitengebied. Namens de Fractie van het CDA, Arjen Sijpkes, raadslid commissie Ruimte. December 2019

Tiel moet aan de slag met uitkomsten rapport Berenschot !

D66 D66 Tiel 22-09-2019 13:32

Het rapport Berenschot, met daarin de visie op Tiel, is in de raadsvergadering van 18 september openbaar gemaakt. Daags hierna vond de officiële presentatie plaats in het RAR. Op de website van de gemeente Tiel vindt u het volledige rapport (bijna 100 bladzijden…). D66 waardeert het rapport. Het is goed leesbaar, uitvoerig en het bevat veel aanknopingspunten voor beleid. Wanneer we ons verkiezingsprogramma (ook eerdere versies) naast rapport Berenschot leggen, heeft D66 al lange tijd een vooruitziende blik. We moeten vaker en beter onze inwoners betrekken bij politieke onderwerpen en we kunnen niet zonder regionale samenwerking. D66 roept op (we deden dit al vaker) om elk vergaderstuk, elk besluit, elke beleidsnota, te voorzien van een hoofdstuk over inwonerbetrokkenheid én over regionale samenwerking én zo mogelijk ook met een link naar de provincie. Dit zal de voortgang misschien wat vertragen, maar de kwaliteit gaat met sprongen vooruit. Zo hebben enkele gemeenten ervaring met omgevingstafels: een avond waar inwoners meepraten en meedenken over ruimtelijke onderwerpen (denk aan: een nieuw zwembad, een zonnepark, een nieuwe weg, de verbouwing van…). We moeten over onze politieke en regionale grenzen durven en willen kijken! Doen we dat niet, dan prijst de gehele regio zich binnen een paar jaar uit de markt…

Klik hier voor de volledige bijdrage.

The post Tiel moet aan de slag met uitkomsten rapport Berenschot ! appeared first on Politieke Partij: D66 Tiel.

D66 stelt vragen aan college van B&W over de situatie bij Pro Persona

D66 D66 Tiel 09-09-2019 13:47

D66 Tiel is geschrokken van de berichtgeving rond GGZ-instelling Pro Persona, in de Gelderlander van zaterdag 7 september. Er zijn financiële problemen, men kampt met een ernstig personeelstekort en een directeur is opgestapt. In juni heeft Pro Persona Tiel al een kliniek moeten sluiten.

Tegen het licht van een stijgend aantal mensen dat een beroep doet, juist in Tiel, op de geestelijke gezondheidszorg, reden genoeg om het college vragen te stellen. Niet alleen in Tiel, maar ook op provinciaal niveau en landelijk luiden gemeenten de noodklok. Het aantal hulpvragers stijgt explosief. De transitie van de zorg, waarbij niet het rijk, maar gemeenten zorg dragen voor de organisatie rond behandeling en bekostiging van mensen met psychische problemen, lijkt een averechts effect te hebben.

De belangrijkste vraag is of de zorg voor cliënten gewaarborgd is. Daarnaast vraagt D66 zich onder meer af of Pro Persona voor Tiel behouden kan blijven.

D66 vindt dat bestuurlijk ingrijpen noodzakelijk wordt, als instellingen, zoals Pro Persona, de problematiek niet onder controle krijgen. Gemeenten hebben een zorgplicht naar hun inwoners. Door landelijk beleid (Lees: transitie gepaard gaande met forse bezuinigingen) staan de zorginstellingen met de rug tegen de muur. Hoog tijd om zaken voor het voetlicht te brengen en op alle niveaus naar oplossingen te zoeken!

The post D66 stelt vragen aan college van B&W over de situatie bij Pro Persona appeared first on Politieke Partij: D66 Tiel.

Algemene beschouwing D66 bij de 1e Voortgangsrapportage en de Perspectievennota 2019 26-06-2019

D66 D66 Tiel 27-06-2019 22:14

Geacht college, leden van de gemeenteraad van Tiel, geacht publiek en kijkers thuis,

Laat ik positief beginnen. Uit de vragen over de bezuiniging op de jeugdhulp, die wij stelden aan de ambtelijke organisatie in de commissie beleidscyclus van vorige week, bleek dat €900.000, – aan bezuiniging op genoemde posten verantwoord en realistisch is. Dat is een knap staaltje werk. Dit is toekomstgericht en het zet zoden aan de dijk. Onze complimenten hiervoor.

U kent D66 inmiddels als een partij die de toekomst met vertrouwen tegemoet ziet. Die positiviteit is weliswaar rotsvast, maar begint nu toch af te brokkelen. D66 is namelijk zeer verontwaardigd over het feit dat het college een meerjarenperspectief voorlegt dat niet sluitend is. De afgelopen 9 jaar, waar in twee raadsperioden tot maar liefst 13 miljoen euro is bezuinigd, heb ik dat niet eerder zo meegemaakt. De bezuinigingen raken elke inwoner (een dertiental insprekers heeft onlangs nog benadrukt hoe groot de gevolgen zijn op het gebied van kunst, cultuur, sport en evenementen). Het college legt onvoldoende keuzes voor en laat vervolgens de raad beslissen. Dat lijkt heel democratisch, maar het college loopt weg van haar verantwoordelijkheid. Zoals dit nu gaat, dat kan echt niet!  D66 vindt dit onacceptabel.

De raad heeft vorig jaar al een keer bij de provincie de kooltjes uit het vuur gehaald, dat lukt niet nog eens. De raad heeft gedaan wat is gevraagd in de werkgroep  bezuinigingsvoorstellen. Kan Tiel geen sluitende meerjarenbegroting neerleggen, dan grijpt de gedeputeerde van de provincie in: Tiel wordt artikel 12 gemeente. Dan raken raad én college vrijwel alle zeggenschap kwijt. De provincie zet alle ontwikkelingen stil en de OZB gaat met tenminste 50% omhoog.

Stilstand is achteruitgang memoreerde de fractievoorzitter van de PvdB laatst nog. Op enige vorm van vooruitgangsdenken of visie heb ik de grootste partij in deze gemeente echter nog niet kunnen betrappen. Dit is niet wat D66 zich voorstelt bij daadkrachtig en realistisch beleid, van samen aanpakken en de boel op orde (nog los van de denigrerende toon, door de totale complexe, bestuurlijke organisatie ‘de boel’ te noemen). Enige vorm van transparantie is ook ver te zoeken en we zijn bij een aantal GR’n en in de regio niet populair meer. Je moet toch nakomen wat je zegt…, aldus het titelblad van het coalitieakkoord. Bij de begroting van vorig jaar haalde de coalitie nieuwe uitgaven binnen: €70.000,- voor de stadsmakelaar (resultaat 0), €55.000,- voor de veegwagen (er wordt nog steeds ruimhartig met zwerfvuil gestrooid…) en extra budget voor meer vertier in het zwembad (Culemborg plust jaarlijks ruim een ton bij, bij het noodlijdende zwembad…). Korte tijd later tikt de gedeputeerde ons voor die extra uitgaven op de vingers. Nu mag de raad meehelpen het coalitieprobleem op te lossen. Dat is geen samenwerken dat noemt D66 een wurgcontract.

En natuurlijk, de jeugdzorg maakt het ons niet gemakkelijk. De meicirculaire valt negatief uit en compenseert nauwelijks de extra uitgaven aan de jeugdzorg. Daar tuimelen de overschrijdingen over elkaar heen. Ook de GR’n presenteren telkens hogere rekeningen. Ik zou zeggen: volop kiezen voor regionale samenwerking om problemen aan te pakken en alle ballen op de jeugdzorg ! En nee, we kunnen de tekorten niet oplossen op korte termijn, maar als het college in alle talen zwijgt over haar aanpak, geen strategie of plan lijkt te hebben, spanningen in de regio veroorzaakt of niet oplost, dan vraag D66 zich af: wat gebeurt er dan wel? Zit het college stil in een hoekje in de hoop dat alles vanzelf weer overgaat?

Toch gloort er licht aan de horizon, want de wethouder financiën liet afgelopen donderdag in de commissie Beleidscyclus doorschemeren dat hij, zij het op termijn, een sluitende meerjarenbegroting kan presenteren.

Vraag: D66 vraagt het college naar de visie of planvorming om een nog groter begrotingstekort tegen te gaan.

Vraag: Gaat het college te rade bij vergelijkbare steden met gelijksoortige problematiek en zo ja, wat gaat het college daarmee doen?

D66 is altijd bereid opnieuw naar de provincie te gaan om hulp en advies, maar niet met voorliggend bezuinigingsplan.

Tot slot voorzitter:

Met voorliggende bezuinigingen haalt de coalitie het fundament onder de samenleving weg. Tiel is een evenementenstad, het hart van de regio met vele voorzieningen en vele honderden vrijwilligers die er elk jaar weer een bruisende gemeente van weten te maken. Bezuinigen op sport, cultuur, amateurkunst en evenementen zijn de doodsteek voor organisaties en verenigingen. Deze bezuinigingen passen ook niet in het huidige afwegingskader. Zelfs ons eigen carillon ontkomt niet aan de bezuinigingstreurigheid! Zo haal je de ziel uit de samenleving. Óns carillon, cultureel erfgoed, een cadeau van de inwoners aan de stad….weg ermee! D66 is door diverse mensen benaderd om net als bij vorige bezuinigingsronden het carillon te redden.

Amendement: D66 dient daarom een amendement in om een aantal bezuinigingen terug te draaien. We hebben hier bewust nog geen dekking voor aangegeven, want er is al een begrotingsgat te dichten en D66 heeft begrepen dat er ook bij deze Perspectievennota iets te kiezen zou zijn. We zijn benieuwd naar de reactie van  college. Met dit amendement moet er in ieder geval iets gebeuren…

Motie: Daarnaast heeft D66 een motie, waarin wij verzoeken de geplande uitgaven voor de projectbegeleider die de systemen voor de implementatie van de omgevingswet begeleidt, niet op te nemen. D66 is van mening dat een eenvoudiger oplossing voorhanden is.

Intussen lopen er nog twee belangrijke onderzoeken naar de kostenbeheersing door Werkzaak en het Cultuurbedrijf. In november dit jaar komen we hierop terug.

Tiel moet actief en bruisend blijven. We moeten vooral niet afbreken wat voor Tiel waardevol is. Cultuur, evenementen, amateurkunst en sport vormen het fundament van de Tielse samenleving. Daarom nog één laatste vraag: Geeft het college geen fout signaal af, als zelfs het mantelzorgcompliment wordt gehalveerd, en dat in tijden waarin de mantelzorg een  telkens grotere plaats inneemt in onze samenleving.

D66 wenst het college, maar ook de raad veel succes en daadkracht bij het vinden van oplossingen voor nu en later.

Ton Zuidema

Fractievoorzitter D66 Tiel

The post Algemene beschouwing D66 bij de 1e Voortgangsrapportage en de Perspectievennota 2019 26-06-2019 appeared first on Politieke Partij: D66 Tiel.

Tiel kreunt onder ...

D66 D66 Tiel 27-06-2019 15:29

Tiel kreunt onder bezuinigingstreurigheid... Lees hieronder de bijdrage van D66 bij de behandeling van de Perspectievennota: Algemene beschouwingen D66 bij de 1e Voortgangsrapportage en de Perspectievennota 2019 26-06-2019 Geacht college, leden van de gemeenteraad van Tiel, geacht publiek en kijkers thuis, Laat ik positief beginnen. Uit de vragen over de bezuiniging op de jeugdhulp, die wij stelden aan de ambtelijke organisatie in de commissie beleidscyclus van vorige week, bleek dat €900.000, - aan bezuiniging op genoemde posten verantwoord en realistisch is. Dat is een knap staaltje werk. Dit is toekomstgericht en het zet zoden aan de dijk. Onze complimenten hiervoor. U kent D66 inmiddels als een partij die de toekomst met vertrouwen tegemoet ziet. Die positiviteit is weliswaar rotsvast, maar begint nu toch af te brokkelen. D66 is namelijk zeer verontwaardigd over het feit dat het college een meerjarenperspectief voorlegt dat niet sluitend is. De afgelopen 9 jaar, waar in twee raadsperioden tot maar liefst 13 miljoen euro is bezuinigd, heb ik dat niet eerder zo meegemaakt. De bezuinigingen raken elke inwoner (een dertiental insprekers heeft onlangs nog benadrukt hoe groot de gevolgen zijn op het gebied van kunst, cultuur, sport en evenementen). Het college legt onvoldoende keuzes voor en laat vervolgens de raad beslissen. Dat lijkt heel democratisch, maar het college loopt weg van haar verantwoordelijkheid. Zoals dit nu gaat, dat kan echt niet! D66 vindt dit onacceptabel. De raad heeft vorig jaar al een keer bij de provincie de kooltjes uit het vuur gehaald, dat lukt niet nog eens. De raad heeft gedaan wat is gevraagd in de werkgroep bezuinigingsvoorstellen. Kan Tiel geen sluitende meerjarenbegroting neerleggen, dan grijpt de gedeputeerde van de provincie in: Tiel wordt artikel 12 gemeente. Dan raken raad én college vrijwel alle zeggenschap kwijt. De provincie zet alle ontwikkelingen stil en de OZB gaat met tenminste 50% omhoog. Stilstand is achteruitgang memoreerde de fractievoorzitter van de PvdB laatst nog. Op enige vorm van vooruitgangsdenken of visie heb ik de grootste partij in deze gemeente echter nog niet kunnen betrappen. Dit is niet wat D66 zich voorstelt bij daadkrachtig en realistisch beleid, van samen aanpakken en de boel op orde (nog los van de denigrerende toon, door de totale complexe, bestuurlijke organisatie ‘de boel’ te noemen). Enige vorm van transparantie is ook ver te zoeken en we zijn bij een aantal GR’n en in de regio niet populair meer. Je moet toch nakomen wat je zegt…, aldus het titelblad van het coalitieakkoord. Bij de begroting van vorig jaar haalde de coalitie nieuwe uitgaven binnen: €70.000,- voor de stadsmakelaar (resultaat 0), €55.000,- voor de veegwagen (er wordt nog steeds ruimhartig met zwerfvuil gestrooid…) en extra budget voor meer vertier in het zwembad (Culemborg plust jaarlijks ruim een ton bij, bij het noodlijdende zwembad…). Korte tijd later tikt de gedeputeerde ons voor die extra uitgaven op de vingers. Nu mag de raad meehelpen het coalitieprobleem op te lossen. Dat is geen samenwerken dat noemt D66 een wurgcontract. En natuurlijk, de jeugdzorg maakt het ons niet gemakkelijk. De meicirculaire valt negatief uit en compenseert nauwelijks de extra uitgaven aan de jeugdzorg. Daar tuimelen de overschrijdingen over elkaar heen. Ook de GR’n presenteren telkens hogere rekeningen. Ik zou zeggen: volop kiezen voor regionale samenwerking om problemen aan te pakken en alle ballen op de jeugdzorg ! En nee, we kunnen de tekorten niet oplossen op korte termijn, maar als het college in alle talen zwijgt over haar aanpak, geen strategie of plan lijkt te hebben, spanningen in de regio veroorzaakt of niet oplost, dan vraag D66 zich af: wat gebeurt er dan wel? Zit het college stil in een hoekje in de hoop dat alles vanzelf weer overgaat? Toch gloort er licht aan de horizon, want de wethouder financiën liet afgelopen donderdag in de commissie Beleidscyclus doorschemeren dat hij, zij het op termijn, een sluitende meerjarenbegroting kan presenteren. Vraag: D66 vraagt het college naar de visie of planvorming om een nog groter begrotingstekort tegen te gaan. Vraag: Gaat het college te rade bij vergelijkbare steden met gelijksoortige problematiek en zo ja, wat gaat het college daarmee doen? D66 is altijd bereid opnieuw naar de provincie te gaan om hulp en advies, maar niet met voorliggend bezuinigingsplan. Tot slot voorzitter: Met voorliggende bezuinigingen haalt de coalitie het fundament onder de samenleving weg. Tiel is een evenementenstad, het hart van de regio met vele voorzieningen en vele honderden vrijwilligers die er elk jaar weer een bruisende gemeente van weten te maken. Bezuinigen op sport, cultuur, amateurkunst en evenementen zijn de doodsteek voor organisaties en verenigingen. Deze bezuinigingen passen ook niet in het huidige afwegingskader. Zelfs ons eigen carillon ontkomt niet aan de bezuinigingstreurigheid! Zo haal je de ziel uit de samenleving. Óns carillon, cultureel erfgoed, een cadeau van de inwoners aan de stad….weg ermee! D66 is door diverse mensen benaderd om net als bij vorige bezuinigingsronden het carillon te redden. Amendement: D66 dient daarom een amendement in om een aantal bezuinigingen terug te draaien. We hebben hier bewust nog geen dekking voor aangegeven, want er is al een begrotingsgat te dichten en D66 heeft begrepen dat er ook bij deze Perspectievennota iets te kiezen zou zijn. We zijn benieuwd naar de reactie van college. Met dit amendement moet er in ieder geval iets gebeuren… Motie: Daarnaast heeft D66 een motie, waarin wij verzoeken de geplande uitgaven voor de projectbegeleider die de systemen voor de implementatie van de omgevingswet begeleidt, niet op te nemen. D66 is van mening dat een eenvoudiger oplossing voorhanden is. Intussen lopen er nog twee belangrijke onderzoeken naar de kostenbeheersing door Werkzaak en het Cultuurbedrijf. In november dit jaar komen we hierop terug. Tiel moet actief en bruisend blijven. We moeten vooral niet afbreken wat voor Tiel waardevol is. Cultuur, evenementen, amateurkunst en sport vormen het fundament van de Tielse samenleving. Daarom nog één laatste vraag: Geeft het college geen fout signaal af, als zelfs het mantelzorgcompliment wordt gehalveerd, en dat in tijden waarin de mantelzorg een telkens grotere plaats inneemt in onze samenleving. D66 wenst het college, maar ook de raad veel succes en daadkracht bij het vinden van oplossingen voor nu en later. Ton Zuidema Fractievoorzitter D66 Tiel

Uit de vergadering van de commissie Samenleving van 29 mei 2019.

ProTiel ProTiel VVD D66 Tiel 22-06-2019 12:28

Jeugdzorg.

Het college heeft een onderzoeksbureau opdracht gegeven een analyse uit te voeren naar de omvang van de jeugdhulp in Tiel en vraagt de commissieleden of zij zich kunnen vinden in de conclusies en bevindingen. ProTiel heeft er onder andere op gewezen dat er bij de wijkteams onduidelijkheid bestaat over waar zij heen moeten met vermoedens van te hoge declaraties van zorgverleners. Ook stelt ProTiel vast dat er te weinig controle is op de vraag of de uitvoering van de zorg wel wordt verricht volgens de inkoopvoorwaarden van die zorgverlening. Tevens is ons in het rapport opgevallen dat de doorverwijzingen in wijken met hoger opgeleiden voornamelijk loopt via de huisartsen, terwijl de doorverwijzingen in wijken met meer lager opgeleiden voornamelijk verlopen via de wijkteams. ProTiel heeft er op gewezen dat er nog een andere conclusie uit het rapport valt op te maken over het oplopen van de vraag naar jeugdzorg en de toenemende kosten. Wij stellen vast dat de gemeente weliswaar financieel verantwoordelijk is, maar nog weinig regie neemt op het totale beleid. Tiel moet juist de toegang tot de jeugdzorg, de aanbieders van zorgverlening en de inkoop van zorgverlening aan elkaar verbinden. Daardoor zal de gemeente de kostenontwikkeling beter in beeld krijgen en er sturing aan kunnen geven.

Begroting 2020 GGD Gelderland Zuid.

De commissie uitte haar zorg over de telkens weer oplopende begroting van de Gemeentelijke Geneeskundige Dienst. Naar aanleiding daarvan stelde de heer van de Gorp van de VVD voor om in de toekomst vooraf een taakstellend bedrag vast te stellen en hierop de begroting te baseren. Daarbij dan tevens aan te geven wat financieel niet meer mogelijk is. De vraag van ProTiel of er bij andere deelnemende gemeenten in GGD Gelderland Zuid draagvlak voor is, kon hij niet bevestigen. De zienswijze zal regulier in de raad behandeld worden.

Begroting Werkzaak 2020.

Op verzoek van ProTiel en D66 wordt de begroting voor 2020 van de Werkzaak regulier behandeld in de raad. Wat ProTiel betreft vinden wij het van belang dit onderwerp in de raad te behandelen omdat het, ook al is het zijdelings, betrekking heeft op het eventueel uittreden van Tiel uit de werkzaak.

De Werkzaak is een gemeenschappelijke regionale regeling t.b.v. mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Om reden dat de kostenbijdrage van de Gemeente Tiel in verhouding aanmerkelijk hoger is dan het aantal Tielenaren die van de Werkzaak gebruik maakt, overweegt het college uit te treden.

D66 stelt vragen over vaccinatiegraad

D66 D66 Tiel 13-04-2019 09:56

De fractie van D66 Tiel heeft vragen gesteld aan het college van B&W over de vaccinatiegraad van kinderen in Tiel. Vorig jaar al berichtte de Gelderlander dat uit onderzoek was gebleken dat het percentage kinderen dat ingeënt wordt, jaarlijks daalt. D66 vraagt zich af of de volksgezondheid in de regio geen gevaar loopt als jaarlijks minder mensen hun kind laten vaccineren tegen besmettelijke ziekten. De partij constateert ook dat mensen verkeerd geïnformeerd worden, omdat er veel foutieve en ongecontroleerde informatie in de media en op internet voorbijkomt.

D66-Tweede Kamerlid Rens Raemakers komt met een initiatiefwetsvoorstel om crèches en peuteropvangcentra de keus te laten of ze kinderen willen toelaten die niet deelnemen aan het rijksvaccinatieprogramma. Zo kunnen ouders die hun kinderen wel willen inenten hun baby’s en peuters met een gerust hart naar de opvang brengen.

Hieronder vindt u de volledig brief met onze vragen:

Tiel, 11 april 2019.

Betreft: schriftelijke vragen aan het college (ex art. 41 RvO) over het Rijksprogramma voor vaccinaties.

Geachte voorzitter,

De afgelopen weken was er in de media (landelijk en ook internationaal) veel aandacht voor het (onvoldoende) vaccineren van kinderen. In een deel van New York is zelfs de noodtoetstand afgekondigd vanwege een uitbraak van mazelen. In juni vorig jaar was in de Gelderlander al te lezen over de uitkomsten van een landelijk rapport (RIVM), dat de vaccinatiegraad snel daalt. Op dit moment zinspeelt de staatssecretaris op het verhogen van de vaccinatiegraad. Deze berichten overtuigden ons van het stellen van een aantal vragen:

Is het college op de hoogte van het actieplan van de staatssecretaris om de vaccinatiegraad van kinderen te verhogen? Is het college op de hoogte van het feit dat minimaal 95% van de kinderen tot 2 jaar moet zijn ingeënt om de bevolking maximaal te kunnen beschermen? Klopt de berichtgeving dat de vaccinatiegraad in Tiel vrij laag ligt en al geruime tijd aan het dalen is (Ned. Ver. Kindergeneeskunde 28-06-2018 en: Gelderlander 26-06-2018)? Is het college bekend met de landelijke commotie / problematiek rond kinderdagverblijven, in enkele grote steden, die kinderen weigeren die niet ingeënt zijn? Is het college bereid kinderdagverblijven de mogelijkheid te bieden een weigeringsbeleid in te voeren ter bescherming van de kleinsten en zwaksten in onze samenleving? Kan het college zo nauwkeurig mogelijk aangeven wat de vaccinatiegraad is van de populatie kinderen op de Tielse kinderdagverblijven, crèches en scholen? Heeft het college concrete plannen om ook in Tiel de vaccinatiegraad te verhogen, of is zij bereid dat te doen, zodra daar aanleiding toe is? Zo, ja, welke middelen heeft het college tot haar beschikking? Zo, nee, welke actie is nodig, zodra de noodzaak tot vaccineren zich aandient? Kan, en is het college bereid (te) anticiperen op de grote hoeveelheid des-informatie (in media en op internet) die ouders aanspoort om niet te vaccineren? Het betreft hier de zogenaamde ‘kritische prikkers’. (m.a.w. het betreft hier een vorm van weigering die geen religieuze achtergrond heeft, maar gebaseerd is op foute informatie met veelal een pseudo-wetenschappelijk karakter). Welke inzet is in samenspraak met de GGD tot op heden gepleegd om de vaccinatiegraad op minimaal 95% te krijgen? Is het college op de hoogte van de lage vaccinatiegraad van kinderdagverblijven in de buurgemeenten?

Tot slot verzoeken wij u onze vragen voor te leggen aan het college.

Hoogachtend,

Ton Zuidema Fractievoorzitter D66 Tiel

 

The post D66 stelt vragen over vaccinatiegraad appeared first on Politieke Partij: D66 Tiel.

D66 stelt vragen over ...

D66 D66 Tiel 13-04-2019 09:26

D66 stelt vragen over vaccinatiegraad in Tiel De fractie van D66 Tiel heeft vragen gesteld aan het college van B&W over de vaccinatiegraad van kinderen in Tiel. Vorig jaar al berichtte de Gelderlander dat uit onderzoek was gebleken dat het percentage kinderen dat ingeënt wordt, jaarlijks daalt. D66 vraagt zich af of de volksgezondheid in de regio geen gevaar loopt als jaarlijks minder mensen hun kind laten vaccineren tegen besmettelijke ziekten. De partij constateert ook dat mensen verkeerd geïnformeerd worden, omdat er veel foutieve en ongecontroleerde informatie in de media en op internet voorbijkomt. D66-Tweede Kamerlid Rens Raemakers komt met een initiatiefwetsvoorstel om crèches en peuteropvangcentra de keus te laten of ze kinderen willen toelaten die niet deelnemen aan het rijksvaccinatieprogramma. Zo kunnen ouders die hun kinderen wel willen inenten hun baby’s en peuters met een gerust hart naar de opvang brengen. Hieronder vindt u de volledig brief met onze vragen: Tiel, 11 april 2019. Betreft: schriftelijke vragen aan het college (ex art. 41 RvO) over het Rijksprogramma voor vaccinaties. Geachte voorzitter, De afgelopen weken was er in de media (landelijk en ook internationaal) veel aandacht voor het (onvoldoende) vaccineren van kinderen. In een deel van New York is zelfs de noodtoetstand afgekondigd vanwege een uitbraak van mazelen. In juni vorig jaar was in de Gelderlander al te lezen over de uitkomsten van een landelijk rapport (RIVM), dat de vaccinatiegraad snel daalt. Op dit moment zinspeelt de staatssecretaris op het verhogen van de vaccinatiegraad. Deze berichten overtuigden ons van het stellen van een aantal vragen: 1. Is het college op de hoogte van het actieplan van de staatssecretaris om de vaccinatiegraad van kinderen te verhogen? 2. Is het college op de hoogte van het feit dat minimaal 95% van de kinderen tot 2 jaar moet zijn ingeënt om de bevolking maximaal te kunnen beschermen? 3. Klopt de berichtgeving dat de vaccinatiegraad in Tiel vrij laag ligt en al geruime tijd aan het dalen is (Ned. Ver. Kindergeneeskunde 28-06-2018 en: Gelderlander 26-06-2018)? 4. Is het college bekend met de landelijke commotie / problematiek rond kinderdagverblijven, in enkele grote steden, die kinderen weigeren die niet ingeënt zijn? 5. Is het college bereid kinderdagverblijven de mogelijkheid te bieden een weigeringsbeleid in te voeren ter bescherming van de kleinsten en zwaksten in onze samenleving? 6. Kan het college zo nauwkeurig mogelijk aangeven wat de vaccinatiegraad is van de populatie kinderen op de Tielse kinderdagverblijven, crèches en scholen? 7. Heeft het college concrete plannen om ook in Tiel de vaccinatiegraad te verhogen, of is zij bereid dat te doen, zodra daar aanleiding toe is? Zo, ja, welke middelen heeft het college tot haar beschikking? Zo, nee, welke actie is nodig, zodra de noodzaak tot vaccineren zich aandient? 8. Kan, en is het college bereid (te) anticiperen op de grote hoeveelheid des-informatie (in media en op internet) die ouders aanspoort om niet te vaccineren? Het betreft hier de zogenaamde ‘kritische prikkers’. (m.a.w. het betreft hier een vorm van weigering die geen religieuze achtergrond heeft, maar gebaseerd is op foute informatie met veelal een pseudo-wetenschappelijk karakter). 9. Welke inzet is in samenspraak met de GGD tot op heden gepleegd om de vaccinatiegraad op minimaal 95% te krijgen? 10. Is het college op de hoogte van de lage vaccinatiegraad van kinderdagverblijven in de buurgemeenten? Tot slot verzoeken wij u onze vragen voor te leggen aan het college. Hoogachtend, Ton Zuidema Fractievoorzitter D66 Tiel

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.