Nieuws van CDA in Zuidhorn inzichtelijk

9 documenten

Veul zegen in int nije joar!

CDA CDA Zuidhorn 30-12-2017 13:27

Veul zegen in int nije joar! De discussie over carbidschieten verliep de afgelopen weken in de pers- en raadszaal van Zuidhorn nogal explosief. We kunnen dus vaststellen dat het leeft en dat het goed is dat we hierover een discussie voeren. De CDA-fractie voert die discussie graag. Dit gaat ook gebeuren bij het opstellen van de nieuwe Plaatselijke Verordening voor de nieuwe gemeente Westerkwartier, maar op dit moment is het goed geregeld met de verordening zoals we deze op 18 december in de Raad van Zuidhorn hebben vastgesteld. Deze verordening is uiteindelijk met alleen de verplichte technische wijzigingen vastgesteld. Er zou door de fracties niet over worden gesproken. Logisch als je nu al bezig bent met de nieuwe APV voor de nieuwe gemeente. Toch werd tijdens de vergadering die afspraak geschonden. Sterker, er zou zelfs nog een wijziging worden doorgedrukt die een groep mensen in onze samenleving in verlegenheid zou brengen. De carbidploegen hadden immers al voorbereidingen getroffen en kosten gemaakt. Het past de politiek niet om dan op zo korte termijn de spelregels te veranderen, en als je dan beslist dat je het toch bespreekt moet je tenminste inspraak dulden. De Raad gaat altijd over zijn eigen agenda. Inspraak verbieden kan op grond van afspraken maar wees dan consequent en houd je ook aan andere afspraken. Zonder ingrijpen van het CDA waren de carbidploegen twee maal benadeeld, natuurlijk door het stiekem willen wijzigen van de verordening, maar ook nog eens door inspraak te verbieden. Dit is op z’n minst niet netjes en het zou betrokken raadsfracties sieren als ze hiervoor hun excuses zouden aanbieden. Daarnaast is carbidschieten in Drenthe wel degelijk op een door UNESCO erkende lijst geplaatst als traditie. Het is Immaterieel Erfgoed en hoort bij de cultuur in Noord- en Oost Nederland. Zie ookhttps://www.immaterieelerfgoed.nl/nl/page/627/carbidschieten-in-drenthe En dan nu naar de praktijk! Het CDA is vaak ter plaatse om met eigen ogen te zien wat er nu echt aan de hand is. Soms in onze clubkleuren en soms wat minder opvallend maar we zij er zeker de afgelopen jaren altijd bij geweest. We weten dus uit de eerste hand hoe gedisciplineerd en vrolijk het toegaat. Vaders leggen uit eigen ervaring aan hun kinderen uit wat de ideale mengverhoudingen zijn van water en carbid, jonge kinderen met oorkappen die een verfblikje laten ploffen waar vervolgens opa’s en oma’s genietend naar staan te kijken, moeders met gefrituurde snacks en buurvrouwen met zelfgemaakte snert die in dank worden aanvaard door de carbidploegen. Buren die elkaar het hele jaar zorgvuldig gemeden hebben treffen elkaar en schudden elkaar de hand. Nou ja, dat is dan meer een wens.. In de afgelopen jaren is de oud & nieuwviering in de gemeente Zuidhorn bijzonder rustig verlopen. Dit heeft in de eerste plaats te maken met het vermogen van onze inwoners om dit feest gedisciplineerd en vrolijk te vieren. Daarnaast is ons gemeentebestuur altijd pro-actief geweest bij het ontdekken en bestrijden van incidenten en het samenwerken met de carbidploegen. Er zijn zelfs gemeenten die een verband vermoeden tussen het afnemen van overlast, schade en letsel door (illegaal)vuurwerk omdat georganiseerd knallen met carbid goed geregeld is. Het lijkt er dus op dat we de carbidploegen in die zin eerder een steuntje in de rug moeten geven, en dat doen we bij deze dan ook graag! Zo, voor nu eerst klaar met het politieke jaar! We gaan op naar de oliebollen & appelflappen en als je gaat knallen doe het dan voorzichtig en houd rekening met andermans goed, lijf en levende have! De CDA-fractie wenst iedereen een vrolijke jaarwisseling en veul zegen in int nije joar!

Motie "doorgeven traditie van rustig verlopende Oud & Nieuwvieringen"

CDA CDA GroenLinks VVD Zuidhorn 19-12-2017 20:12

Motie bij agendapunt: 12 (Actualisatie APV) Onderwerp: Motie "doorgeven traditie van rustig verlopende Oud & Nieuwvieringen" De raad van de gemeente Zuidhorn in vergadering bijeen op 18 december 2017, kennisnemende van: · de actualisatie van de APV met technische wijzigingen; · amendement 2 (VVD); Carbidschieten in relatie tot dierenwelzijn; · amendement 3 (GroenLinks); Carbidschieten in relatie tot gevaar voor dieren. overwegende dat: · het Carbidschieten in 2014 als vijftigste traditie is geplaatst op de lijst van ‘Nationale Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed’ in Nederland en in Drenthe zelfs een UNESCO-status heeft; · deze traditie behouden moet blijven voor de komende generaties; · het een traditie is die naast de vertrouwde knallen zorgt voor gezelligheid tijdens de jaarwisseling; · de raad op 7 november 2016 een motie heeft aangenomen waarbij het college moest toewerken naar een experiment voor een ‘Vuurwerk- en carbidvrije zone’ omdat de veronderstelling was dat inwoners en dieren soms overlast hebben van carbid schieten en het afsteken van vuurwerk. · het college deze motie met alle verenigingen van dorpsbelangen heeft besproken en zowel bij de dorpen als gemeente niet of nauwelijks klachten zijn over vuurwerk en carbid en daarmee geen experiment nodig is. · uit de beantwoording van de technische vragen van het CDA blijkt dat: o in de afgelopen jaren maar vanaf één adres een aantal carbid gerelateerde klachten zijn ontvangen waarbij een dier was betrokken; o het college een uiterste inspanning heeft gedaan om deze klachten met maatwerk op te lossen. Dit heeft geresulteerd in een getekende “verklaring omtrent het schieten met carbid”. Hiermee voldoen de betrokken carbidschieters aan de wens van de klager om 100 meter afstand te houden van de paardenstal. o de discussie over carbid en dieren, die sinds 2014 in deze Raad wordt gevoerd, is gebaseerd op basis van één klager; o er nu geen acute noodzaak is om dieren beter te beschermen tegen de gevolgen van carbidschieten. · op dit moment in het kader van de herindeling een harmonisatie van de APV’s plaatsvindt. De nieuwe raad begin januari 2019 over dit onderwerp een besluit kan nemen. · daarmee er nu geen noodzaak is om de Algemene Plaatselijke Verordening over carbidschieten (artikel 2:37a) te wijzigen, vooral ook omdat de voorgestelde wijzigingen uit de amendementen nu niet leiden tot harmonisatie. Draagt het college op: · om alle ervaringen rond deze carbid discussie over te brengen aan de werkgroep ABJZ zodat zij de regelgeving rond carbid schieten goed kunnen verwerken in de nieuwe APV van de gemeente Westerkwartier. en gaat over tot de orde van de dag. Fractie van het CDA Zuidhorn: Geertje Veenstra Martin Boog Annejet Jansma Jaap Tel

Beantwoording technische vragen artikel 2:73a APV

CDA CDA VVD Zuidhorn 19-12-2017 20:08

MEMO Aan: de fractie van het CDA Zuidhorn CC: Van: burgemeester en wethouders Datum: 1 december 2017 Betreft: technische vragen artikel 2:73a APV Op 30 november 2017 heeft de heer M. Boog namens de fractie van het CDA enkele vragen gesteld over de amendementen aangaande artikel 2:73a van de Algemene Plaatselijke Verordening over carbid. Hieronder staan de inleiding en de vragen van het CDA. De antwoorden op de vragen zijn cursief weergegeven. Inleiding Op 20 november 2017 heeft uw college reactie gegeven op de amendementen APV raadsvergadering d.d. 13 november 2017. Met betrekking op amendementen 2 en 3 – Carbid hebben wij een aantal vragen. De fracties van de VVD en Groen Links stellen voor om in artikel 2D73a, lid 2 sub c het woord "dier" toe te voegen waardoor de zin als volgt wordt: "er mogen geen handelingen worden verricht of nagelaten waarvan degene die het carbidschieten verricht redelijkerwijs had kunnen vermoeden dat daardoor gevaar kan optreden voor mens, dier en/of milieu." Vragen: 1. Is er een acute noodzaak om de dieren beter te beschermen tegen de gevolgen van carbidschieten? Er is naar de mening van het college geen acute noodzaak om de dieren beter te beschermen tegen de gevolgen van carbidschieten. Het college heeft de afgelopen jaren vanaf één adres een aantal carbidgerelateerde klachten ontvangen waarbij een dier was betrokken. 2. Wanneer is er sprake van een ‘redelijkerwijs vermoeden’ dat er gevaar kan optreden voor een dier (naast mens en/of milieu)? Formeel kan worden gezegd dat er sprake is van “redelijkerwijs vermoeden” als er objectief waarneembare feiten en omstandigheden zijn waaruit een gevaar blijkt. In de praktijk hangt dit echter af van de omstandigheden van een specifiek geval. Er moet altijd worden gekeken naar de context van een situatie. 3. Hoe gaat de gemeente handhaven bij een 'redelijkerwijs vermoeden' tijdens het carbidschieten? Als er op grond van objectief waarneembare feiten en omstandigheden geconstateerd wordt dat er sprake is van (een redelijk vermoeden van) gevaar kan de politie ter plaatse bepalen óf en zo ja hoe er handhavend wordt opgetreden. - - 2 4. Stel, iemand heeft problemen met carbidschieten en zorgt ervoor dat een dier in de nabijheid van een carbidplaats komt. Vervolgens doet degene een handhavingsverzoek. Hoe gaat de gemeente hiermee om? Wat zijn dan de gevolgen voor de carbidschieters? Het college is, in dit hypothetische geval, van mening dat de eigenaar van een dier het dier dan willens en wetens in een situatie brengt waarvan aangenomen kan worden dat die schadelijk is voor het welzijn van het dier. Dit kan de carbidschieters redelijkerwijs niet worden aangerekend. Verder heeft de eigenaar van een dier een zorgplicht ten aanzien van het dier: de eigenaar dient daarbij het welzijn van een dier niet van derden af te laten hangen en, indien nodig, zelf maatregelen te nemen teneinde het welzijn van een dier te waarborgen. Verder schrijft u dat het aantal klachten miniem is. 5. Over hoeveel klachten hebben we het specifiek, waar gingen deze klachten over en waar komen deze klachten vandaan? Er is in de afgelopen jaren een aantal keren een klacht binnengekomen over carbidschieten waarbij een dier was betrokken. Deze klachten waren afkomstig van één adres. 6. Kunt u bewijzen dat door indiener van de klacht, de betrokkenen en de gemeente een uiterste inspanning is gedaan om deze klachten op te lossen? Het college heeft geen tot weinig zicht op de inspanningen die door de indiener van de klacht zijn verricht om de klacht op te lossen. De gemeente heeft gesproken met alle betrokkenen waarna door de “carbidschieters” een “verklaring omtrent het schieten met carbid” is ondertekend. In deze verklaring zijn bepalingen opgenomen over het in acht nemen van een bepaalde afstand van aanwezige dierenverblijven. Deze afstand komt overeen met de door klager gevraagde afstand t.o.v. de dierenverblijven. Hieraan hebben zij zich, voor zover wij dit na kunnen gaan, gehouden. 7. Wat is volgens u de relatie tussen deze klachten en de ‘carbid-discussie’ die al jaren in onze raad wordt gevoerd? De eerste klachten, afkomstig vanaf één en hetzelfde adres, over carbidschieten waarbij een dier is betrokken, zijn door ons ontvangen in 2013 en 2014. Mogelijk dat mede naar aanleiding van deze klachten het onderwerp regelmatig aan de orde komt in de raad. U schrijft ‘daar waar mogelijk maatwerk toegepast’. 8. Kunt u dit toelichten? Mogen wij hier de documentatie van ontvangen? In het geval van bovengenoemde klacht heeft de gemeente gesproken met de betrokkenen waarbij door middel van mediation – waar klager geen gebruik van wenste te maken –is geprobeerd tot een voor alle partijen gedragen oplossing te komen. Deze maatwerkoplossing is destijds gevonden door het ondertekenen van genoemde verklaring. Tot slot, mogen wij alle documentatie ontvangen rondom bovengenoemde klachten en de behandeling van de ‘carbid-discussie’ zowel in het college en de raad? Bijvoorbeeld moties, collegeadviezen, memo’s, verslagen, correspondentie etc. In verband met privacyregelgeving ligt het ter zake doende collegeadvies over dit onderwerp, de ondertekende verklaring en de hierop betrekking hebbende correspondentie ter inzage bij de secretaris. Tevens treft u daar de in het verleden ingediende moties aan.

Blief of van carbidschaiten! Kom aanstaande maandag naar de gemeenteraad van Zuidhorn.

CDA CDA GroenLinks VVD Zuidhorn 19-12-2017 20:02

Zuidhorn, 15 december 2017 Blief of van carbidschaiten! Kom aanstaande maandag naar de gemeenteraad van Zuidhorn. CDA Zuidhorn roept carbidschieters uit de gemeente Zuidhorn op om naar de raadsvergadering van aanstaande maandag 18 december om 19.30 uur te komen. In de gemeenteraad wordt door de VVD en GroenLinks al vanaf 2014 geprobeerd het carbidschieten aan banden te leggen. En dat op basis van klachten die vanaf één adres in Grijpskerk komen. Het CDA wil niet dat alle carbidschieters in de gemeente hier de dupe van worden. Bij de behandeling van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) hebben de fracties van GroenLinks en de VVD tekstvoorstellen (amendementen) gedaan waarmee het carbidschieten wordt beperkt. Het CDA is met veel mensen uit onze gemeente voorstander van carbidschieten. Het is een prachtige traditie die maar een keer per jaar plaatsvindt. We willen deze traditie behouden, ook voor komende generaties! Naast het vertrouwde knallen op oudejaarsdag zorgt het voor gezelligheid tijdens de jaarwisseling. Laat de VVD en GroenLinks deze prachtige traditie niet verknallen! Kom naar de raadsvergadering en laat uw stem horen. U kunt ook inspreken bij de gemeenteraad. Neem hiervoor contact op met de griffie; tel. (0594) 50 87 81 / 87 07 of email griffie@zuidhorn.nl.

Jacob Klaas Star neemt afscheid als gemeenteraadslid van CDA Zuidhorn

CDA CDA Zuidhorn 14-10-2015 19:09

CDA gemeenteraadslid Jacob Klaas Star neemt na vijf jaar afscheid van de gemeenteraad van Zuidhorn. Star zit sinds 2010 in de gemeenteraad van Zuidhorn en is sinds een jaar ook fractievoorzitter van de CDA fractie in de gemeente. Afgelopen maart is de Aduarder verkozen tot statenlid in de Provinciale Staten van Groningen. De functie van fractievoorzitter is per 1 mei al overgedragen aan Geertje Veenstra.Beide functies combineren is niet haalbaar en daarom neemt Star op 12 oktober afscheid van de gemeenteraad. Annejet Jansma uit Grijpskerk treedt toe tot de fractie van het CDA in Zuidhorn. Annejet kent de fractie en heeft zin om het stokje over te pakken. Jacob Klaas Star “Natuurlijk is het afscheid nemen van de Raad van Zuidhorn lastig, ik ben gekozen door de inwoners en heb me altijd ingezet voor deze gemeente. De samenwerking is hier erg prettig en mijn rol in de vorming van dit College was ook groot. Maar afscheid nemen betekent ook opnieuw beginnen. En vanuit de Staten kan ik mijn rol als volksvertegenwoordiger ook invullen.” Jacob Klaas Star was bezig met zijn laatste periode in de gemeenteraad van Zuidhorn. Gezien de herindelingsagenda, zou dit naar alle waarschijnlijkheid sowieso de laatste periode van de raad van Zuidhorn zijn. Jacob Klaas Star neemt tijdens de gemeenteraadsvergadering op 12 oktober aanstaande afscheid en Annejet Jansma wordt in diezelfde vergadering beëdigd.

Uitnodiging politiek café

CDA CDA Zuidhorn 14-10-2015 19:02

Geachte leden, De problematiek rondom asielzoekers is prominent in het nieuws. Wellicht heeft u uit lokale media vernomen dat er ook in het Westerkwartier sprake is van plaatsing van asielzoekers. Onlangs heeft de gemeenteraad in Zuidhorn unaniem een motie aangenomen, waarin het college wordt opgedragen te onderzoeken welke mogelijkheden de gemeente Zuidhorn kan bieden in het kader van deze problematiek. Het CDA in de gemeente Zuidhorn is benieuwd naar uw mening en organiseert daarom een politiek café. Deze bijeenkomst zal plaatsvinden op woensdag 28 oktober in de bovenzaal van Bistro Het Oude Raadhuis in Zuidhorn (Hoofdstraat 4, 9801 BW Zuidhorn). Het programma ziet er als volgt uit: · 19.45 - 20.00 Ontvangst met koffie · 20.00 – 20.15 Inleiding · 20.15 – 21.30 Beschouwing problematiek · 21.30 – 22.00 Sluiting en naborrel met een hapje en drankje De avond zal worden geleid door Vladimir Bartelds, docent en journalist. Verder is er een expert uitgenodigd die één en ander kan vertellen over ervaringen met het opzetten van asielzoekerscentra. Omdat de problematiek voor het gehele Westerkwartier geldt zijn CDA-ers in de andere drie gemeenten van het Westerkwartier ook uitgenodigd. Daarom willen wij u vragen u op te geven voor deze bijeenkomst in verband met de maximale capaciteit. Geef u op door een mail te sturen naar richardbeen@hotmail.com. Een brief sturen kan ook, het adres van het secretariaat CDA-Zuidhorn is Hooglanden 27, 9801 LA Zuidhorn. Graag zien wij uw reactie tegemoet! Met vriendelijke groet namens fractie en bestuur, Martin Boog, raadslid Richard Been, secretaris

Groen Spoor nr. 108

CDA CDA Zuidhorn 03-03-2015 19:12

Het nieuwe Groene Spoor is uit, nummer 108. Deze verschijnt zeer binnenkort op de mat van de leden. Lees hier de webversie:Groene Spoor 108

Herindelen of “voetje vrijen mit de klompen aan”

CDA CDA GroenLinks D66 Zuidhorn 03-02-2015 20:08

Herindelen of “voetje vrijen mit de klompen aan” De CDA fractie van de gemeente Zuidhorn wil voorkomen dat inwoners meer gaan betalen na een gemeentelijke herindeling. Hiertoe heeft het CDA Zuidhorn in 2013 het initiatief genomen voor de motie ‘onderzoek financiële gevolgen en risico’s’. De uitkomsten van dit onderzoek is in alle gemeenteraden in het Westerkwartier behandeld. Het CDA Zuidhorn heeft ook zelf een analyse gemaakt en heeft de indruk dat appels met peren worden vergeleken. Daarom wil het CDA op basis van de beschikbare informatie met deskundigen een goede vergelijking maken. Wij worden hierin gesteund door GroenLinks en D66. In het Westerkwartier wordt al jaren goed samengewerkt tussen de vier gemeenten. Het zware dossier van het Sociale Domein, waarin de drie decentralisaties zitten van het Rijk naar de gemeente, is daarvan een voorbeeld. De overgang van de Jeugdzorg, de Participatiewet en de Wmo naar de gemeente kon worden opgepakt dankzij de actieve samenwerking in het Westerkwartier. Deze samenwerking is niet nieuw, maar het gevolg van jarenlang samen op trekken waar dat nodig en of wenselijk is. De provincie Groningen heeft met het rapport van de commissie Jansen een vervolg willen geven aan de samenwerking door de herindeling in het Westerkwartier op gang te brengen. De schaalgrootte van de huidige gemeenten vereist volgens hen een aanpassing om de taken goed te kunnen blijven uitvoeren. Na jaren van “voetje vrijen en n beetje knoffeln” in het Westerkwartier, is het dan nu tijd geworden om de grote stap te zetten. Elke gemeenteraad maakt hierin in haar eigen afweging, weegt criteria en zoekt naar de voordelen van herindeling. Elke gemeenteraad doet dit op haar eigen wijze, recht doende aan haar eigen achterban. De gemeenteraad van Zuidhorn heeft hiervoor een aantal uitgangspunten geformuleerd, om de belangen van haar inwoners optimaal te borgen. Eén van de uitgangspunten is de financiële gelijkwaardigheid van alle vier gemeenten. Hiertoe is een onderzoek uitgevoerd door de vier gemeenten. Anders gezegd “de stalraampjes worden geteld en het onderhoud van de boerderij wordt beoordeeld”. In de raad van de gemeente Zuidhorn is nog geen overeenstemming over de wijze waarop de stalraampjes worden geteld en hoe de status van het onderhoud wordt bepaald. Het is van belang dat bij de beoordeling van de financiën dit eenduidig gebeurt. Op deze wijze voorkomen we “gedoe” achteraf. Veel informatie is bekend en de gemeentelijke jaarrapportages zijn aangeleverd en goedgekeurd door diverse accountants. De vraag die dan rijst: “Waar doet het CDA Zuidhorn nu moeilijk over?” Uit de analyse van CDA Zuidhorn blijkt dat de conclusies niet overeen komen met datgene wat aan de raden in het Westerkwartier is voorgelegd. Is de vergelijking van de vier gemeenten dan wel goed gebeurd? Volgens het CDA Zuidhorn is de vergelijking nu niet goed te maken omdat die is gebaseerd op verschillende kengetallen. Het vereist nog het nodige denkwerk en financiële expertise om te komen tot eenduidigheid. Hiervoor is nadere onderzoek nodig. De CDA fractie in Zuidhorn acht het van belang dat voorafgaand aan een “verloving” hierover een uitspraak gedaan moet worden. Wij worden hierin gesteund door GroenLinks en D66. Immers de samenwerking tussen de gemeenten is noodzakelijk, een herindeling is gewenst, maar een toename in kosten voor de inwoner moet worden voorkomen. Het vooraf analyseren van de financiële gegevens is daarom zo belangrijk, omdat hiermee de voorbereiding van een gemeenschappelijke begroting wordt ingezet. Een spannende stap want daarmee geven we een deel van de autonomie van de eigen gemeente op. Het zal dan duidelijk worden of de lasten voor de inwoner niet worden verhoogd. De huidige kritische opstelling van de CDA-fractie wordt door sommige aanstaande partners ervaren als “voetje vrijen mit de klompen aan”. Daar waar niets te verbergen is kunnen wat ons betreft de “sokken ook wel uut” en kunnen we de verdere voorbereidingen voor de bruiloft gaan plannen. Een mooi feest, een sterk regionaal bestuur, dat is wat het Westerkwartier verdient! 31 januari 2015, AduardJacob Klaas StarFractievoorzitter CDA ZuidhornKandidaat CDA Provinciale Staten

Beschouwingen van de CDA fractie bij het Sociaal Domein

CDA CDA Zuidhorn 17-11-2014 22:34

Zie hier de bijdrage, en de moties: Ombudsman en aanbestedingsbeleid. Omzien naar elkaar Vandaag een belangrijk punt: het vaststellen van de onderliggende verordeningen in het Sociaal Domein. Onze complimenten aan bestuurders en ambtenaren dat ze dit op deze wijze hebben vormgegeven in het Westerkwartier. De intensiteit van de voorbereiding de wijze waarop Raden zijn geïnformeerd verdient een groot compliment aan allen die hierbij waren betrokken. Nu de stap van planvorming naar uitvoering. De CDA fractie heeft daarbij zorgen over de mensen die gebruik maken van, zij moeten de omslag maken. We moeten accepteren met elkaar dat ten gevolge van de vergrijzing, de toenemende zorgkosten het anders georganiseerd gaat worden. We moeten daarbij omzien naar elkaar. We moeten het gaan doen met het gekorte rijksbudget. Wat nu voorligt is de transitiefase om de huidige zorg, zonder ongelukken, over te dragen naar de gemeenten. Daarbij moeten we ook starten met de transitiefase waarin we samen met de inwoners en zorgaanbieders gaan werken aan nieuwe zorggemeenschappen. In het CDA verkiezingsprogramma en in het Bestuursakkoord hebben we hierop aangedrongen. Als regisserende gemeente willen we samen met inwoners en zorgaanbieders bouwen aan deze nieuwe zorggemeenschap. Dit doen we samen met onze inwoners, waarbij de inwoners het initiatief hebben ‘Midden tussen de mensen’. CDA Zuidhorn roept het college dit zo snel mogelijk in te voeren zodat het nieuwe denken en doen vanuit de vraagkant wordt opgebouwd. Begin bij de wensen en behoeften van de inwoners zelf! Maak hier dus snel werk van omdat we ook vanuit financieel rentmeesterschap moeten bezuinigen. Het antwoord van deze bezuiniging ligt in de nieuwe zorggemeenschap waar de mens centraal staat. En zet hierbij in op de eigen verantwoordelijkheid van inwoners en lokale zorgaanbieders. Minder bureaucratie en maatwerk op dorps- en wijkniveau. De CDA fractie heeft vertrouwen in de mensen, dit verwachten wij ook van dit College. Durf los te laten (is niet hetzelfde als in de steek laten). Steun ze hierbij als regisserende gemeente en bouw samen aan nieuwe zorggemeenschappen. Dat er zaken niet goed gaan weten we nu ook, dat wisten we al. De media aandacht voor het urine niveau in de schoenen van de moeder van de PvdA- staatssecretaris is symbolisch. Symbolisch in de zin hoe we worden geïnformeerd op incidenten. De inzet van personeel in de zorgsector is ongekend hoog én hun betrokkenheid bij de mensen eveneens. De mensen in de zorg sector doen hun, vaak letterlijk en figuurlijk, “stinkende best” om het maximaal haalbare te leveren. De uitzending van “Nieuwsuur” op zaterdag avond jl. gaf de spanning in het leveren van zorg en de ter beschikking staande middelen weer. Duidelijk werd ook dat deze spanning er al decennia lang is. Een punt dat daarbij schrijnend én pijnlijk naar voren werd gebracht is de daling in het budget voor de zorg en de stijging van de salarissen van de zorgbestuurders. De CDA-fractie roept hierbij in herinnering dat ook zorgbestuurders van organisaties waarmee zaken gedaan wordt dan wel gaat worden in de Actiz- top 50 staan. Wij willen dan ook graag van de wethouder horen op welke wijze het College hierop gaat inspelen. Is dit een criterium in het aanbestedingsbeleid? Afhankelijk van het antwoord komen wij eventueel met een MOTIE zie bijlage Uitgangspunten Sociaal Domein De keuze om de zorg zo laag mogelijk in de maatschappij te organiseren is voor het CDA een logische stap. De gespreide verantwoordelijkheid die hiermee in de samenleving wordt gelegd, biedt de samenleving de mogelijkheid de zorg daar in te zetten waar deze het hardste nodig is. Gaat het op de wijze zoals wij dit voor ogen hadden, zeker niet! De kranten registreerde vorige week al naar aanleiding van de algemene beschouwingen: “Star geeft kabinet veeg uit de pan”. En dat is nu weer van toepassing. We doen een groot beroep op de zelfredzaamheid van onze inwoners. Een lastige opgave, voor de inwoner, als je gewend bent als inwoner dat veel, zo niet alles voor je werd geregeld. Biedt het huidige pakket aan verordeningen dan voldoende zekerheid en garantie dat het allemaal goed zal gaan. Nee, dat biedt het niet. Zoals gezegd is de voorbereiding door de ambtelijke organisatie een goede. Daarmee is 95% georganiseerd in het Westerkwartier, de CDA-fractie heeft niet de illusie dat incidenten niet meer zullen voorkomen. Het gaat er om op welke wijze gaan we hiermee om. Het is van groot belang dat de communicatie hierbij persoonlijk plaatsvindt. Er geen ruis op de lijn kan ontstaan. In dit kader is de brief die is verstuurd vanuit dit huis naar gebruikers van de HH1 pakketten, dat dit stopt en dat mensen zelf een oplossing dienen te zoeken, niet de communicatie die ons als CDA fractie voor ogen staat. We willen niet vervallen in casuïstiek bij de behandeling van dit agendapunt, we zijn immers als gemeenteraad immers kaderstellend en toetsend achteraf, ook in dit beleidsveld. Dit voorbeeld willen we u niet onthouden, een alleenstaande vrouw van 72 die een dergelijke brief krijgt, kan zich niet meer makkelijk aanpassen. Onzekerheid slaat toe, is van invloed op de algemene gezondheid, mensen hebben een zekere schroom om te bellen. Communicatie is niet iets dat je er even bij doet, blijkt ook nu weer. Als CDA fractie roepen we het College op besteedt extra aandacht aan de communicatie, in uw Raadsvoorstel HH2 spreekt u van een bezoek door een WMO consulente en aandacht door de cliënt ondersteuner. Hoe rijmt u dit met het versturen van enkel een brief. Invloed van de Raad, controle en toetsing De CDA fractie worstelt met haar taak en bevoegdheid in dit Sociale Domein. Zoals de voorzitter van de Transitiecommissie (Han Noten) al liet optekenen: “Het is een zoektocht met vallen en opstaan”. De CDA-fractie is van mening dat de discussie over de kwaliteit van de uitvoering van het Sociale Domein dient te worden gevoerd in de gemeenteraad. De raad stelt de kaders waarbinnen de kwaliteit wordt gerealiseerd en geborgd. De positie van het College ten opzichte van de zorgvrager en ook de zorg verlener is een procedureel juridische. Hetgeen kan verzanden in stellingname en formele communicatie. De CDA-fractie pleit daarnaast voor een Ombudsman, wij dienen daartoe een MOTIE in. De strekking van de motie is het instellen van een Ombudsman, bij voorkeur in Westerkwartier verband, specifiek voor het Sociale Domein en gedurende de periode van transitie en transformatie. De periode van transitie en transformatie , kenmerkt zich door verandering en onzekerheid. Daarbij kan wel eens iets fout gaan: de burger krijgt bijvoorbeeld geen antwoord op brieven of telefoontjes, wordt onfatsoenlijk behandeld of ontvangt gebrekkige of onjuiste informatie. Als een inwoner zoiets overkomt, kan een signaal worden afgegeven aan de Ombudsman. Deze biedt in de eerste plaats een luisterend oor en stelt - kosteloos - een onderzoek in naar de gang van zaken. Klachten moeten immers verholpen worden. De CDA-fractie – streeft naar een optimale dienstverlening – wij verwachten dat de gehele Raad hier veel waarde aan hecht. De Ombudsman beschikt over ruime bevoegdheden; hij kan bijvoorbeeld dossiers inzien en ambtenaren horen. Daarbij is het heel belangrijk dat hij volstrekt onafhankelijk is van de gemeente. Tot slot Op 13 januari van dit jaar hebben we als Raad de “Visie op het Sociale Domein” vastgesteld een mijlpaal in dit transitie traject. In de genoemde Visie, staat op pagina 9 op een treffende wijze grafisch weergegeven waar vanavond alle verordeningen op zijn gebaseerd. De “cirkels” rond de zorgvrager. Ik citeer: “Soms is het noodzakelijk dat de ondersteuning door het eigen netwerk wordt aangevuld met professioneel georganiseerde ondersteuning. Deze ondersteuning sluit aan bij de mogelijkheden van de inwoner en diens netwerk. De inwoner en/of diens netwerk houdt de regie.” De CDA fractie herkende de uitgangspunten van het CDA in deze visie en nu ook in de uitvoeringsverordeningen: 1. Verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de maatschappij organiseren; 2. Solidair naar elkaar zijn; 3. Gespreide verantwoordelijkheid betekent elkaar aanspreken op mogelijkheden, borgen dat mensen niet tussen wal en schip komen; 4. Rentmeesterschap, financieel en maatschappelijk. De beheersbaarheid van de zorgkosten. Kortom voorzitter, wij, inwoners van Zuidhorn moeten omzien naar elkaar. Toelichtende informatie inzake Wet Normering Topinkomens Voor de topinkomens is deze code vanaf 1 januari 2013 overruled door de Wet Normering Topinkomens(WNT). Deze wet stelt een wettelijk maximum voor de beloning van bestuurders in de zorg. Het maximum is gebaseerd op 130 procent van het brutosalaris van een minister. Dit komt neer op een bedrag van ruim € 187.000, vermeerderd met a. het werkgevers deel van sociale verzekeringspremies (werkgeversdeel), b. belastbare onkostenvergoedingen en c. componenten voor onkostenvergoeding en het werkgeversdeel van het pensioen e.d. Voor deze componenten b. en c wordt uitgegaan van respectievelijk maximaal circa € 8.000 en circa € 33.000. De WNT normeert alleen het totaal; er is pas sprake van overschrijding van de bezoldigingsnorm als de som van bovengenoemde onderdelen de € 228.000, exclusief het werkgeversdeel van de sociale verzekeringspremies, overschrijdt. Deze drie componenten - beloning, onkostenvergoeding en werkgeversbijdrage pensioenpremie - werken als communicerende vaten. Dit betekent dat op het moment dat de werkelijke pensioenlast hoger is dan de norm in de WNT, dit in de beloningscomponent of onkostencomponent gecompenseerd dient te worden. De Abvakabo FNV heeft in de “ActiZ50” met dit maximum exclusief werkgeversdeel geen rekening gehouden en dit kan betekenen dat in sommige gevallen genoemde bestuurder wel aan de norm van de WNT voldoet.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.