Nieuws van PvdA inzichtelijk

25 documenten

Dennis Boutkan over de concept Luchtvaartnota ‘Verantwoord vliegen naar 2050’

PvdA PvdA Amsterdam 26-06-2020 13:19

Door: Dennis Boutkan Deze week heb ik in de raad een debat aangevraagd over de concept Luchtvaartnota ‘Verantwoord vliegen naar 2050’. In deze coronatijd moeten we echt nadenken hoe we de luchtvaart anders gaan inrichten. Amsterdam zit hier met een dubbelbelang: dat van onze inwoners en als aandeelhouder van Schiphol (20%).

Het is een nota vol beloftes, maar vooral een aankondiging van meer onderzoeken, meer overleg en weinig concrete doelen. Na jaren praten en polderen zou je een duidelijkere koers verwachten. 

Onze fractie vind dat er veel meer balans moet zijn tussen Schiphol en de leefomgeving, dus ook Amsterdam. De nota geeft geen scherpe visie op een alternatief krimpscenario, maar gaat vooral uit van groei die ‘verdiend’ kan worden. Dit kabinet gaat uit van een mogelijke jaarlijkse groei van 1 tot 1,5%, waarmee we in 2050 uitkomen op 800.000 vluchten. In 2019 was dat nog 500.000. Dat enorme aantal is zorgelijk. Daarom moet Amsterdam zijn zorg uitspreken over een groeiscenario tot 800.000. 

Met ons standpunt wat we iets willen doen aan overtoerisme moet dit worden vertaald naar minder groei en minder vakantievluchten. Krimp kan je daarbij niet uitsluiten. Wat daarbij helpt is dat passagiers een eerlijke prijs voor vliegen gaan betalen. Vliegen is namelijk veel te goedkoop en de kosten worden afgewenteld op de belastingbetaler en het milieu. Maak tickets dus duurder door een btw heffing op tickets, accijns op kerosine en een vliegtax.

De impact van Schiphol op de gezondheid voor Amsterdammers is stevig: fijnstof, ultrafijnstof en geluidshinder. We dragen verantwoordelijkheid over een paar miljoen mensen in de Schiphol regio. De nota kondigt weliswaar verdere onderzoeken naar gezondheid aan, ik vind dat Amsterdam binnen de Metropool Regio veel meer het voortouw kan nemen om gezondheid en welzijn hoger op de prioriteitenlijst te krijgen.

De fractie van de PvdA Amsterdam is ook voor een totaalverbod op nachtvluchten. Het kabinet stelt geen enkele duidelijke voorwaarde aan het verminderen van nachtvluchten, maar laat dit volledig open. Ook hierop is de nota teleurstellend. Over geluidhinder stelt het kabinet dat luchthavens de geluidsoverlast moeten verminderen. Het ‘hoe dan’ en op welke termijn blijft achterwege en wordt vastgelegd in latere luchthavenbesluiten door het Rijk. Een gemiste kans om echt iets te doen aan geluidsoverlast! Vlak voor de lock down zou ik met collega raadsleden uit de buurgemeenten en onze PvdA woordvoerder Schiphol Gijs van Dijk een werkbezoek brengen aan Uithoorn om te praten over geluidsoverlast. Na de vakantie gaan we in de herkansing, want we moeten hierin ook samen optrekken.

Het vervoer naar Schiphol toe is ook een factor van belang. We zijn absoluut voorstander van het doortrekken van de Noord/Zuid Lijn naar Schiphol/Hoofddop. Door de capaciteit die daardoor vrijkomt op het spoor en station Schiphol kan je meer (HSL) treinen laten rijden. Een belangrijke stap om autoverkeer te verminderen. Om het OV te stimuleren kan je een OV ticket verplicht onderdeel maken van een vliegticket. 

Verder komt 80% van de 68.000 Schiphol medewerkers met de auto, dit geeft een enorme druk op infrastructuur en klimaat. Schiphol werkgevers kunnen dit beïnvloeden. De luchthaven is onderdeel van de ‘Coalitie Ander Reizen’ en kan hierin een voortrekkersrol spelen. Een goed voorbeeld is ASML in de regio Eindhoven, die gewoon medewerkers ophaalt bij transferpunten. 

Daarnaast zijn meer investeringen in een snel treinennetwerk van belang en de stad kan scherper lobbyen voor méér snelle treinen. Verder vinden wij dat ultrakorte vluchten moeten worden afgeschaft. Die zijn belastend voor het milieu en dragen niks bij aan de kwaliteit van het ‘netwerk’. Pre corona waren er overigens zo’n 330 directe bestemmingen waar je naar toe kon vliegen.

De luchtvaartnota is ook teleurstellend als het gaat om goede werkomstandigheden voor duizenden medewerkers die dag in dag uit voor veel te weinig loon veel te hard moeten werken.

Al jarenlang kaart de PvdA dit probleem aan vanuit Amsterdam, vanuit de provincie en vanuit de Kamer. Goed werk is namelijk een recht. Grondpersoneel, de bagagediensten, schoonmakers en beveiligers; velen van hen werken op flexibele, slecht betaalde uitzendcontracten. Daar waar een baan zekerheid en geluk op moet leveren, levert het hen en hun gezinnen enorm veel onzekerheid en stress op. 

En ook de veiligheid is hierdoor in het geding. Hoe verwerpelijk drugscriminaliteit ook is, het wekt weinig verbazing dat mensen met hele lage lonen en onzekere contracten vatbaarder zijn voor criminaliteit, zoals recent uit onderzoek bleek. We moeten hen daartegen in bescherming nemen. 

Kosten-efficiëntie en concurrentie op prijs lijken belangrijker voor Schiphol. En dit kabinet staat erbij en kijkt ernaar. Ondanks dat het kabinet in de Luchtvaartnota wel degelijk concludeert dat er problemen zijn met de arbeidsomstandigheden, blijven maatregelen uit en stelt het kabinet verder dat er genoeg “wettelijke waarborgen” zijn en dat de sector hierin zelf ‘verantwoordelijkheid’ moet nemen. Dat is veel te liberaal gedacht. 

Gelukkig zijn wij als Amsterdam ook aandeelhouder en kunnen wij ons ermee bemoeien. Werk op Schiphol mag geen race to the bottom zijn. Schiphol moet zorgen voor goede arbeidsvoorwaarden en omstandigheden, bijvoorbeeld door het stellen van sociale vestigingseisen aan bedrijven die vanaf Schiphol werken. Want hoe slechter je voor je personeel zorgt, hoe groter de risico’s voor die kwetsbare medewerkers. Zekerheid is voor deze groep medewerkers belangrijk en ik vind dat wij als fractie voor die mensen moeten gaan staan.

Al met al een teleurstellende luchtvaartnota, terwijl dit een tijd is om scherpe maatregelen te nemen, waardoor het milieu, de leefomgeving, goed werk en gezondheid van bewoners top prioriteit wordt.

Het bericht Dennis Boutkan over de concept Luchtvaartnota ‘Verantwoord vliegen naar 2050’ verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

PvdA en CU: betrek ook buurt- en gebedshuizen in terrassenbeleid

PvdA PvdA ChristenUnie Amsterdam 28-05-2020 09:54

De fracties van de PvdA en ChristenUnie in Amsterdam willen ervoor waken dat in de inrichting van de 1,5 meter samenleving de wensen van maatschappelijke organisaties als buurt- en gebedshuizen worden vergeten. De partijen doen deze oproep in de week dat de gemeente horecaondernemers oproept om massaal plannen in te dienen om hun terras tijdelijk uit te breiden.

“Na weken van sociale afstand, snakken Amsterdammers naar samen zijn,” aldus raadslid van de PvdA Amsterdam Dennis Boutkan. “Om dat in een 1,5 meter samenleving mogelijk te maken, zullen we de openbare ruimte anders in moeten delen. De horeca speelt daar een belangrijke rol in en is daar nu actief mee bezig. Maar we moeten niet vergeten dat er ook veel Amsterdammers zijn die – dan wel door hun financiële positie –  geen gebruik willen of kunnen maken van commerciële terrassen, maar toch graag samen komen. Zij doen dat doorgaans in buurt- en gebedshuizen en via andere maatschappelijke initiatieven. Daarom moeten ook hun wensen en belangen niet worden vergeten.”

Boutkan noemt als voorbeeld de vele koffie-uurtjes op de woensdagochtend in Amsterdamse buurthuizen voor eenzame Amsterdammers. “Die voor die mensen zeer waardevolle uitjes hebben al weken niet meer plaats kunnen vinden. Ik hoop dus dat die de komende tijd kunnen worden verplaatst naar de openbare ruimte, maar dan moet daar wel plek voor zijn. Ik wil dat daar bijvoorbeeld in de behandeling en toewijzing van de horeca-plannen rekening mee gehouden en samenwerking in gevonden wordt. Wij snappen de noden van horeca-ondernemers, maar in de wil om hen te helpen mogen we andere groepen niet vergeten.”

“Wij snappen de noden van horeca-ondernemers, maar in de wil om hen te helpen mogen we andere groepen niet vergeten.”

Fractievoorzitter van de ChristenUnie Don Ceder sluit zich hierbij aan: “Ondanks de noden van de ondernemers, mogen we het belang van het sociaal weefsel van de stad niet vergeten. Dat houd je niet in stand met alleen rendementsdenken. Er zijn vele andere organisaties en bewoners die ook gebruik willen maken van de openbare ruimte. Denk aan de gebedshuizen, inloophuizen en buurt voorzieningen die niet meer op dezelfde wijze als voorheen kunnen samenkomen. De schaarse ruimte moeten we delen en dat doe je vooral door in gesprek met bewoners en organisaties te gaan die het DNA van de buurt vormen en met elkaar samen te werken.’

De beide raadsleden gaan hier aanstaande donderdag over in gesprek in de gemeenteraad met de burgemeester.

Het bericht PvdA en CU: betrek ook buurt- en gebedshuizen in terrassenbeleid verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

“De prijs mag niet het enige criterium zijn bij verkoop AEB”

PvdA PvdA Amsterdam 13-02-2020 14:36

Op woensdag 12 februari sprak de Amsterdamse gemeenteraad over het besluit van het college om het verkoopproces van het Afval Energie Bedrijf Amsterdam (AEB) te beginnen. Lees hieronder de inbreng van ons raadslid Dennis Boutkan tijdens het debat.  

De gemeente Amsterdam is genoodzaakt het Afval Energie Bedrijf (AEB) verkopen. Het moge duidelijk zijn dat deze optie in eerste instantie niet voorkeur van de fractie van de PvdA Amsterdam genoot. De fractie van de PvdA Amsterdam vindt dit een zeer ingrijpend besluit, misschien wel een van de grootste besluiten van dit college, dat nog lang zal doorwerken. Sociaaldemocraten dienen extra kritisch te zijn als activiteiten met een publiek belang afgestoten worden naar de markt. Over te laten aan de krachten van de markt. Los te laten in de arena van het grootkapitaal. 

“Sociaaldemocraten dienen extra kritisch te zijn als activiteiten met een publiek belang afgestoten worden naar de markt.”

Het AEB is een belangrijk bedrijf in onze achtertuin, die een grote impact heeft op Amsterdam. Op allerlei aspecten: op het milieu, op de werkgelegenheid, op de prijs die we betalen voor de verwerking van ons afval en op de warmtevoorziening voor 10.000-en huishoudens.

Wat verkoop van publieke belangen kan doen zien we dagelijks om ons heen. Een postmarkt die zo competitief is geworden, dat mensen in slechte banen zitten met veel onzekerheid. En dat het op afstand zetten van bedrijven ook niet altijd succesvol is, zien we aan het besluit rondom spoorbeheerder ProRail, dat straks weer ondergebracht gaat worden bij een ministerie.

Is afvalverwerking dan een taak van de overheid? Daar kan je over twisten, maar wij vinden van wel. Er zijn goede voorbeelden van publieke afvalverwerkers, zoals Afvalbedrijf HVC, waarin 44 gemeentes samenwerken. De optie destijds om hiermee samen te gaan gaf de fractie van de PvdA Amsterdam veel comfort. Die weg is om verschillende redenen echter uitgesloten, wat wij betreuren. Verkopen aan de markt is volgens het College de enige optie die overblijft. 

Daarom staan we hier om wensen en bedenkingen mee te geven bij het verkoopproces. Ik heb de wethouder daarover horen zeggen dat hij die alleen over kan brengen ‘als aangetoond kan worden dat het niet leidt tot een lagere prijs’. Voor de PvdA-fractie zou prijs echter niet het enige criterium moeten zijn bij de verkoop.  

“Voor de PvdA-fractie zou prijs niet het enige criterium moeten zijn bij de verkoop.”

De fractie van de PvdA Amsterdam roept de wethouder op zich volop in te zetten voor het toekomstig belang van de onderneming én de medewerkers. Voor de fractie van de PvdA Amsterdam zijn daarin drie punten essentieel.

1. Het borgen van het publieke belang van Amsterdam en Amsterdammers: dat het vuilnis tegen een acceptabele prijs wordt opgehaald, verwerkt en ook nog eens zo duurzaam mogelijk.

2. Het behoud van werkgelegenheid: mensen maken dit bedrijf. De PvdA-fractie vindt dat het college zich hiervoor hard moet maken. Daarom zijn wij blij met de toezegging van de wethouder dat hij de zorgen van de ondernemingsraad zal overbrengen aan de directie en zelf ook in gesprek gaat met die ondernemingsraad.

3. Het voorkomen van doorverkoop door een nieuwe koper. Voor de PvdA-fractie is dat het slechtst denkbare scenario. Dat het AEB wordt gekocht, er één of twee jaar aan wordt gesleuteld en vervolgens doorverkocht wordt aan de hoogste bieder. Met miljoenenwinsten. Door investeringen die de afgelopen decennia met belastinggeld van Amsterdammers zijn gedaan. Er is dan zelfs een kans dat het bedrijf wordt opgesplitst. Ik vind dat we alles op alles moeten zetten om dit te voorkomen. Daarom hebben we een motie ingediend voor een soort ‘anti-speculatie beding’. 

Amsterdam gaat het AEB verkopen. En nogmaals: dat had niet de voorkeur van de PvdA Amsterdam. Wel zijn wij blij dat de wethouder via toezeggingen en/of aangenomen moties onze drie bovenstaande bedenkingen zal proberen te borgen. Als PvdA Amsterdam zullen we scherp zijn op de uitvoering hiervan. 

Dennis Boutkan Raadslid PvdA Amsterdam

Heb je een vraag hierover aan Dennis? Stuur hem dan een mail via d.boutkan@amsterdam.nl

Onze motie om het ‘anti-speculatiebeding’ verder te onderzoeken en uit te werken is door de Gemeenteraad breed aangenomen. 

Het bericht “De prijs mag niet het enige criterium zijn bij verkoop AEB” verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

De PvdA Amsterdam op #BuurtBivak in Centrum-Oost!

PvdA PvdA Amsterdam 09-01-2020 14:00

Een nieuw jaar, een nieuwe buurtbivak! De afgelopen week ging de PvdA Amsterdam in Centrum-Oost langs bij bewoners, maatschappelijke organisaties, veiligheidsdiensten en ondernemers om de buurt nog beter te leren kennen. Ben je benieuwd wat we gedaan hebben? Bekijk dan het overzicht hieronder.

Zondag 12 januari, 14:30 uur: langs bij demonstratie Kattenburgerstraat, met: Dennis Boutkan Veel Amsterdammers op Kattenburg maken zich zorgen om de plannen van de gemeente om de stad autoluw te maken. Want waar in veel delen van de stad de komende jaren meer ruimte zal ontstaan voor fietsers en voetgangers, zal de verkeersdruk op de Kattenburgerstraat toenemen. Afgelopen zondag vond er een protest plaats waar ons raadslid Dennis Boutkan bij aanwezig was om zijn oor te luister te leggen bij de bewoners.

https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/de-pvda-amsterdam-op-buurtbivak-in-centrum-oost/ https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/de-pvda-amsterdam-op-buurtbivak-in-centrum-oost/

Maandag 13 januari: koffie bij Ontmoetingscentrum De Keyzer, met: Nenita la Rose Vandaag ging ons raadslid Nenita La Rose in Ontmoetingscentrum De Keyzer in gesprek met ouderen die te kampen hebben met psychische problemen. “Wat een warmte voelde ik deze ochtend. Op een laagdrempelige, simpele manier wordt er hier extra kleur aan het leven van Amsterdammers gegeven die anders alleen thuis zouden zitten. De uitdaging voor dit soort mooie initiatieven zit wat mij betreft in het bereik en de bereikbaarheid: nog te veel mensen weten niet van het bestaan af of hebben geen mogelijkheid om er te komen omdat ze afhankelijk zijn van bijzonder vervoer. Vanuit de gemeenteraad ga ik kijken of we daar als stad een bijdrage aan kunnen leveren.”

https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/de-pvda-amsterdam-op-buurtbivak-in-centrum-oost/

Dinsdag 14 januari, 12:30 uur: Buurtsoep in de Witte Boei We schoven aan bij bewoners van de buurt die wekelijks een kommetje soep met elkaar eten.

Dinsdag 14 januari: coderen kun je leren bij Codam, met: Lian Heinhuis Iedereen kan leren coderen. Waar je ook vandaan komt en wie je ook bent. Dat is de visie van Codam, de codeer- en programmeerschool in het centrum van Amsterdam. De stichting is opgericht door de mede-oprichtster van TomTom Corinne Vagreux en leert iedereen die wil gratis en zonder verplichte vooropleiding de kneepjes van het coderen en programmeren. Omdat bedrijven staan te springen om deze skills kan dit voor bijvoorbeeld jongeren die uit een moeilijke situatie komen een weg zijn naar een mooie, zekere toekomst. Ons duoraadslid Lian Heinhuis ging langs!

https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/de-pvda-amsterdam-op-buurtbivak-in-centrum-oost/ https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/de-pvda-amsterdam-op-buurtbivak-in-centrum-oost/

Dinsdag 14 januari: huiswerk maken in jongerencentrum O.E, met: Lian Heinhuis Goed onderwijs voor iedereen is belangrijk, maar sommige kinderen hebben net dat extra zetje in de rug nodig om te kunnen floreren. Daarom zijn wij blij dat er instanties als Jongerencentrum Oostelijke Eilanden zijn die huiswerkbegeleiding aanbieden. Dat het gratis is maakt het toegankelijk voor alle kinderen. Ons duoraadslid Lian Heinhuis ging langs om daar kinderen te helpen met hun huiswerk.

https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/de-pvda-amsterdam-op-buurtbivak-in-centrum-oost/ https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/de-pvda-amsterdam-op-buurtbivak-in-centrum-oost/

Woensdag 15 januari: rondje ondernemers van de Czaar Peterstraat, met: Hendrik Jan Biemond Waar lopen de ondernemers in de buurt tegenaan, en wat gaat juist heel goed in de straat? We liepen een rondje met de ondernemersvereniging en de winkelstraatmanager Janine. https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/de-pvda-amsterdam-op-buurtbivak-in-centrum-oost/ https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/de-pvda-amsterdam-op-buurtbivak-in-centrum-oost/

Woensdag 15 januari: op de thee bij Czaar 51, met: Carolien de Heer Iedere woensdagochtend komen in Czaar 51 buurtbewoners bij elkaar om koffie en thee te drinken, te kletsen en spelletjes te spelen. Ons raadslid Carolien de Heer ging hen vergezellen en met hen gesprek over de stad en het leven in de buurt. https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/de-pvda-amsterdam-op-buurtbivak-in-centrum-oost/

Woensdag 15 januari: lunchen met bewoners Iedere woensdagmiddag organiseert een groep een bewoners een bewonerslunch. Als de PvdA Amsterdam waren daar met een aantal mensen bij aanwezig zijn om met de bewoners gezellig te lunchen en een leuk gesprek te voeren.

Woensdag 15 januari, 13:00 uur: meehelpen bij de Voedselbank Op dezelfde woensdagmiddag was er ook een uitgiftemoment bij de voedselbank. Iedere week hielpen verschillende vrijwilligers mee om eten uit te delen aan mensen die het hard nodig hebben. Wij hielpen vandaag ook een handje.

https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/de-pvda-amsterdam-op-buurtbivak-in-centrum-oost/

Donderdag 16 januari: wandeling met wijkagente, met: Sofyan Mbarki De Oostelijke Eilanden is één van de buurten in Amsterdam waar bewoners bovengemiddeld veel overlast ervaren door criminaliteit. Onze fractievoorzitter Sofyan Mbarki maakte daarom een wandeling met een wijkagente die hem vertelde waar de criminaliteit vandaan komt en wat de buurt vanuit de gemeente nodig heeft om dit terug te dringen.

https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/de-pvda-amsterdam-op-buurtbivak-in-centrum-oost/

Donderdag 16 januari: voetballen met de jongeren van Sciandri in sporthal Oostenburg, met: Sofyan Mbarki en Tom Leenders. Geef jongeren een bal en alle verschillen verdwijnen. Daarom is het mooi dat organisaties als Sciandri jongeren op de Oostelijke Eilanden de mogelijkheid geven om samen te voetballen. Op donderdag 16 januari trapte de PvdA een balletje mee.

https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/de-pvda-amsterdam-op-buurtbivak-in-centrum-oost/ https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/de-pvda-amsterdam-op-buurtbivak-in-centrum-oost/

Vrijdag 17 januari, 18:25 uur: vuil prikken in de buurt met de PvdA Amsterdam Vraag aan tien bewoners wat zij minder goed vinden aan de buurt Centrum-Oost en velen van hen zullen beginnen over het vuil op straat. Daarom stak de PvdA Amsterdam op vrijdag 17 januari de handen uit de mouwen om de straten op te schonen. Na afloop warmden we met koffie, thee en een koekje op in het nieuwe pand van de PvdA Amsterdam aan de Van Muschenbroekstraat. https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/de-pvda-amsterdam-op-buurtbivak-in-centrum-oost/ https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/de-pvda-amsterdam-op-buurtbivak-in-centrum-oost/ https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/de-pvda-amsterdam-op-buurtbivak-in-centrum-oost/

Vrijdag 17 januari, 20:00 uur: Nieuwjaarsreceptie PvdA Amsterdam!

De Nieuwjaarsreceptie 2020 van de PvdA Amsterdam was druk bezocht, gezellig en dus geslaagd.

2020, here we come!

https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/de-pvda-amsterdam-op-buurtbivak-in-centrum-oost/

Het bericht De PvdA Amsterdam op #BuurtBivak in Centrum-Oost! verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

Het jaar 2019 van: Carolien de Heer

PvdA PvdA Amsterdam 23-12-2019 10:59

Het politieke jaar 2019 zit erop. Tijd om met onze Amsterdamse politici terug- én vooruit te blikken op hun werk voor Amsterdam. In de tweede aflevering van de rubriek ‘Het jaar 2019 van…’: ons raadslid Carolien de Heer.

1.Wat was voor jou het Amsterdamse hoogtepunt van 2019?

“Afgelopen zondag 15 december toen ik keek naar mijn dochter Sam van 2 die door zoveel liefde wordt omringd. Naast mij als moeder heeft ze heeft namelijk drie papa’s en veel opa’s en oma’s. We zijn een zogenoemd regenbooggezin. Ik heb een vriend en 3 stiefkinderen en zij een stiefpapa, twee stiefzussen en een stiefbroer. En ook nog twee papa’s die ook deels voor haar zorgen. Zij maakt geen enkel onderscheid. Alle papa’s noemt ze papa en haar broer en zussen gewoon haar broer en zussen. Sommige mensen noemen mijn regenbooggezin ingewikkeld. Ik vind het een enorme rijkdom. Dat zij er is, is voor mij elke dag een hoogtepunt.”

2. Waar lag jij in 2019 wakker van? “Ik maak mij enorm druk over het feit dat werken tegenwoordig steeds minder loont en voor veel mensen heel onzeker is geworden. Ik maak mij heel boos over werkgevers zoals Picnic die arbeid zien als een soort wegwerpartikel. Ze zoeken naar manieren om mensen zo weinig mogelijk te betalen tegen de slechtste voorwaarden. Als consumenten hebben wij daarin ook een verantwoordelijkheid. Besteed je geld niet aan bedrijven die slecht zijn voor hun medewerkers.”

3. Op welk politiek resultaat uit 2019 kijk je het meest tevreden terug? “Het nieuwe beleid van wethouder Meliani om het aantal uitzendkrachten fors terug te brengen en dus gewoon in dienst te nemen. Dit na lang aandringen van collega Dennis Boutkan in de vorige periode en van mijzelf in deze periode.”

4. Wat was voor jou het meest opmerkelijke nieuwsfeit in 2019? “Architecten sluiten als eerste een cao af met een minimumtarief voor ZZP’ers. Dat er nog maar veel van dit soort cao’s mogen volgen!” 5. Wat was jouw meest bijzondere ontmoeting in 2019 en waarom? “Met een dame in Amsterdam West die ik ontmoette bij een bijeenkomst van sleutelvrouwen. Deze vrouwen organiseren veel activiteiten om vrouwen uit huis te krijgen. De meeste van deze vrouwen zaten ook thuis. Zo ook deze dame. Zij is alleenstaande moeder en zat jarenlang in de bijstand en ze was daar niet gelukkig mee. Zij heeft zichzelf ontwikkeld en is nu actief in de buurt, helpt anderen en heeft nu een buurtbaan. Zij inspireert mij om haar en andere vrouwen zoals zij verder te helpen. Daar ga ik het komende jaar mee aan de slag.”

6. Wat was jouw leukste werkbezoek in 2019 en waarom? “Ik heb een paar financiële spreekuren bezocht voor mensen met vragen over geld en administratie. Ik vond dat zo inspirerend dat ik nu bezig ben met een initiatiefvoorstel daarover om ervoor te zorgen dat nog meer mensen daar gebruik van gaan maken.”

7. Welk collega-raadslid verdient volgens jou een groot compliment over 2019 en waarvoor? “Alle duo-raadsleden waaronder die van onszelf natuurlijk Tom Leenders en Lian Heinhuis. Zij werken enorm hard, maar krijgen een veel lagere vergoeding en kunnen nooit met de eer strijken. Want ze mogen nergens hun naam onder zetten. Een motie of vragen die Tom of Lian bedenken en opstellen moet worden ondertekend door een raadslid.”

8. Wat wordt jouw politieke speerpunt in 2020? “Ik geloof nooit zo in één speerpunt. Ik hou me in de raad bezig met zoveel verschillende onderwerpen en al die onderwerpen verdienen mijn aandacht. Bijvoorbeeld het bestuurlijk stelsel waarover eind 2020 een evaluatie verschijnt of de volkstuinen die onder druk staan of Haven Stad dat een hele nieuwe woonwijk moet worden. Maar als het me lukt om die dame uit West en vrouwen zoals zij een steuntje in de rug te geven naar duurzaam, betaald werk is mijn jaar echt goed.”

9. Wat wens jij Amsterdammers toe voor het jaar 2020? “Eberhard zei in zijn afscheidsbrief: ‘Wees lief voor de stad en voor elkaar’. Ik moet daar de laatste tijd vaak aan denken omdat ik helaas het afgelopen jaar voorbeelden heb gezien dat men niet zo lief was voor elkaar. Terwijl ondanks meningsverschillen er uiteindelijk altijd meer is dat ons bindt dan ons verdeelt. Dus dat wens ik Amsterdammers toe: een beetje lief zijn voor elkaar!”

Het bericht Het jaar 2019 van: Carolien de Heer verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

Expertmeeting: snelle, internationale treinverbindingen

PvdA PvdA Amsterdam 30-09-2019 09:10

Het wordt in Europa steeds makkelijker om rond te reizen. Afstanden lijken steeds korter te worden doordat reizen sneller gaat. Helaas is dit vooral toe te schrijven aan het toegenomen vliegverkeer van de afgelopen jaren. Dit terwijl de behoefte aan schone, snelle en prettige alternatieven sterk groeit. De Milieufederatie laat al jaren zien dat dit kan: er liggen veel kansen om de trein tot een goed alternatief te maken op de korte afstand. De vraag is: wat kan de stad Amsterdam daaraan bijdragen? Over deze vraag organiseert ons raadslid Dennis Boutkan dinsdag 1 oktober 2019 een expertmeeting: “Reizen kan slimmer, prettiger en groener.”

In mei 2018 kwam het rapport ‘Vergelijk vliegen met treinreizen voor korte afstanden’ van de Milieufederatie en Greenpeace uit. Hieruit blijkt dat snelle treinverbindingen in Europa voor afstanden tot 750 kilometer een serieus en haalbaar alternatief zijn voor korte vluchten vanaf Schiphol. Met de druk op Schiphol, de belasting van het milieu en de toenemende reisbehoefte wil de gemeente Amsterdam daarom onderzoeken welke mogelijkheden de stad heeft om dit alternatief te versterken en te verbeteren.

Op dinsdagavond 1 oktober organiseert de gemeenteraad om 19:30 uur op initiatief van de PvdA Amsterdam hierover een expertmeeting. Tijdens deze bijeenkomst zullen deskundigen van organisaties als de NS, Schiphol, het GVB en de Milieufederatie hun kennis, ervaringen met de raadsleden over dit onderwerp delen. Meer informatie over de aanwezige experts vind je hier.

De bijeenkomst is openbaar en vindt plaats in de commissiezaal van het stadhuis.

Ook is er een livestream beschikbaar welke hier te volgen is.

Het bericht Expertmeeting: snelle, internationale treinverbindingen verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

Borg de thuiszorg in het Actieplan Schone Lucht

PvdA PvdA CDA Amsterdam 21-06-2019 13:05

Amsterdammers hebben recht op meer ruimte en schonere lucht. Daarom is de fractie van de PvdA Amsterdam blij met het Actieplan Schone Lucht van het college waarin het streeft naar volledig uitstootvrij verkeer in 2030. Volgens ons kan deze ambitie echter alleen een succes worden, als de plannen haalbaar en betaalbaar zijn voor iedereen, dus ook voor de Amsterdammers met een kleine beurs. Bovendien vindt de PvdA dat deze ambitie geen negatieve gevolgen mag hebben op de kwaliteit van het zorgaanbod aan huis. Daarom kwam ons raadslid Dennis Boutkan gisteren in actie.

Middels een aangenomen motie riep hij het college op om bij het uitwerken van het Actieplan Schone Lucht de aanbieders van (zorg) diensten aan huis te helpen bij de transformatie naar uitstootvrij of andere vormen van duurzaam vervoer. Dennis Boutkan: “Amsterdammers worden steeds ouder, blijven langer thuis wonen en worden daardoor steeds meer afhankelijk van zorg(diensten) aan huis. Ook als we straks alleen uitstootvrij verkeer toestaan, moet dit natuurlijk mogelijk blijven. We doen het pas echt goed als we het voor onze meest kwetsbare mensen perfect regelen.”

Dennis Boutkan zijn motie werd aangenomen tijdens een agendapunt waar de gemeenteraad haar wensen en bedenkingen kon uiten bij en over het Actieplan Schone Lucht. De PvdA stemde onder andere ook in met een CDA motie om een voorstel uit te werken voor een oldtimersregeling. Deze kunnen hierdoor tegemoet gekomen worden met bijvoorbeeld een ontheffing of vrijstelling.

Het bericht Borg de thuiszorg in het Actieplan Schone Lucht verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

De bierfiets is al verboden in het ...

PvdA PvdA Amsterdam 19-06-2019 19:50

De bierfiets is al verboden in het centrum en per 1 juli ook in Oost. Met als gevolg dat Amsterdam West nu een heuse bierfietsen hotspot dreigt te worden. Igor Runderkamp van de PvdA stelde al eerder kritische vragen in de stadsdeelcommissie en nu vraagt ook raadslid Dennis Boutkan zich af wat er nodig is om ook een verbod voor de bierfiets in Amsterdam West te krijgen. Laat ons weten wat jij vindt! #PvdA Natasja Van Der Geest Zora Duvnjak

Dennis Boutkan blogt: wat kan Amsterdam leren van Oslo?

PvdA PvdA Amsterdam 05-04-2019 15:36

Vorige week maakte ik een privé trip naar Scandinavië, mijn geliefde deel van Europa, om vrienden in Oslo te bezoeken. Natuurlijk was dit ook de kans om een officieus werkbezoek van een dag te arrangeren aan onze sociaal-democratische vrienden van de ArbeiderPartiet. Met 20 van de 59 raadszetels in het iconische rådhus van Oslo maken ze comfortabel deel uit van een linkse-progressieve coalitie.

Tijdens dit werkbezoek gidste mijn collega Raadslid in Oslo Andreas Halse mij op een e-bike door de stad. Ik was vooral benieuwd naar hoe ze in Oslo omgaan met verschillende mobiliteits- en daarmee samenhangende milieuvraagstukken. Het was een erg leerzame dag, waarop ik verschillende lessen voor Amsterdam rijker ben geworden.

Fietsbeleid Om met het fietsbeleid te beginnen: hierin is Nederland echt een gidsland. Op de fiets-infrastructuur zoals we die in Amsterdam hebben, zijn ze in Oslo jaloers. In Oslo zijn ze wel al enkele jaren bezig om de stad aantrekkelijk te maken voor forensen die de overstap maken van auto/OV naar de fiets. In een stad met indrukwekkende hoeveelheden sneeuw, waarbij fietsen vooral gezien wordt als iets voor kinderen of sportivo’s, is dit geen gemakkelijke opgave. Maar ze komen er wel. Het aantal kilomers fietspad neemt in rap tempo toe. En dat moet ook, want Oslo heeft een ambitieuze opgave om de stad snel autoluw te maken met een -bijna- autovrij centrum.

https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/dennis-boutkan-blogt-wat-kan-amsterdam-leren-van-oslo/ Een mooie illustratie van hoe Oslo fietsen aantrekkelijker maakt

Klimaatakkoord Het land Noorwegen en de stad Oslo maken werk van het klimaatakkoord van Parijs en aangezien men met 98% hydro-energie en een bescheiden industrie op die terreinen geen grote stappen kan maken, wordt volop ingezet op zero-emissie transport, zero-emissie haven(s) en wordt er samen met Amerikaanse vliegtuigbouwers onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van elektrisch vliegen voor op de korte afstand. Maatregelen die van links tot rechts gesteund worden ten behoeve van een beter milieu.

Elektrische auto’s Wat opvalt als je door de stad Oslo loopt, is het grote aantal elektrische auto’s. De Tesla’s, BMW I3’s en Nissan Leaf’s rijden af en aan. Mijn Noorse vrienden hebben ook recentelijk allebei hun verbrandingsauto’s ingeruild voor elektrische exemplaren. Met verschillende ‘bonussen’ worden bewoners hiertoe gemotiveerd. Bij aankoop is er geen belasting op de EV, wat in Noorwegen met zijn hoge belastingen al snel een substantieel deel van het aankoopbedrag scheelt. Een perfect voorbeeld van een succesvolle, sturende overheid. https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/dennis-boutkan-blogt-wat-kan-amsterdam-leren-van-oslo/ Elektrische auto’s zijn door overheidsbeleid populair in Oslo. Auto’s wassen niet ;-)

Parkeren en rekeningrijden Oslo wil autoluw worden met een nagenoeg auto-vrij centrum. Parkeren is in Oslo daarom enorm duur. Het werkt bovendien met een progressief tarief. Voor -maximaal- twee uur parkeren betaal je bijna € 15,00. Voor elektrische auto’s is het gratis. Dit is overigens een methodiek waarover ik niet heel enthousiast ben om in Amsterdam door te voeren. Het parkeerbeleid draagt dan wel bij aan schonere lucht, maar veel minder aan meer ruimte voor fietsers en voetgangers. En bovendien: als je een elektrische auto kan veroorloven, waarom zou je dan niet kunnen betalen voor gebruik van onze openbare ruimte?

In Oslo wordt er ook tol geheven als je de stad binnen rijdt. Afhankelijk van het tijdstip en het type auto, betaal je tussen de € 5 en € 6,50 per entree. In Den Haag is het onder rechtse partijen bijna een scheldwoord, maar in Oslo wordt deze vorm van ‘rekeningrijden’ gewoon uitgevoerd. En dat is slim. Nederlandse experts en belangenclubs zijn allemaal al overtuigd van noodzaak en nut van rekeningrijden, maar in Nederland durft men hier niet in voorop te lopen. Dat is een gemiste kans, en tegelijkertijd een beetje laf. Door het invoeren van rekeningrijden kun je heel goed sturen op mobiliteit en bovendien is het een zeer aantrekkelijk investeringsmodel voor beter OV binnen én tussen steden.

Het OV profiteert De Noren investeren de inkomsten uit het rekeningrijden terug in de stad. Oslo heeft hiermee bijvoorbeeld flinke stappen in het OV kunnen zetten. De frequentie is verhoogd, de prijzen zijn naar beneden gegaan en afgezet tegen het aantal inwoners heeft Oslo een van de grootste OV netwerken in Europa. Wie kijkt naar het metronetwerk van vijf lijnen kan daar alleen maar jaloers van worden. Op dit moment wordt er nog een extra metrolijn aangelegd en ligt een nieuwe uitbreiding op de politieke tekentafel.

https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/dennis-boutkan-blogt-wat-kan-amsterdam-leren-van-oslo/ Het OV-netwerk van Oslo

Verplaatsen met de auto onmogelijk? Nee! In Oslo is het op dit moment bijna onmogelijk om het centrum bovengronds te doorkruisen met de auto. Ze hebben echter naast het OV nog een ander alternatief en dat is een uitgebreid netwerk van tunnels waarmee men met de auto van west naar oost -en een beetje naar noord- kan rijden. Hierin loopt Oslo echt ver voor op Amsterdam. Oké, de bodem is daar een stuk steviger dan hier, dus het aanleggen van tunnels is relatief makkelijk. En de Noren hebben een vet ‘staatspensioenfonds’ dat gevuld wordt met Kronen uit de olie- en gasvelden.

De haven, cruise-industrie en touringcars Oslo ontvangt net als Amsterdam door heel het jaar heen cruiseschepen en heeft daarnaast een flink aantal ferry’s die andere havens in Scandinavië aandoen. Het Noorse rijk wil in 2030 de uitstoot voor scheepvaart op het niveau hebben van 1990. Daar bovenop heeft Oslo nog een steviger ambitie neergezet: in 2030 moet de emissie gehalveerd zijn. Om dit te bereiken wordt er geïnvesteerd in walstroom, ligt er een tien-puntenplan voor elektrische ferry’s in het Oslofjord en op de langere termijn is uitstoot verboden bij het afmeren en het uit- en in varen van de haven.

“Maar dan meren de vervuilende ferry’s toch in een andere stad aan?” Niks daarvan! Alle Noorse havens hebben een gezamenlijk convenant gesloten. Richting de cruise-industrie ligt er daarmee een landsbreed pakket met aansprekende bonus- en malus maatregelen. Dat moeten we in Nederland ook hebben!

Vanaf 2022 wil men bovendien alle toeristische bussen die cruise-gerelateerd zijn vervangen hebben door zero-emissie bussen. Dat zijn nog eens goede doelstellingen! Op die manier wordt er gewerkt aan duurzaam toerisme en wordt de industrie gestimuleerd om actief te investeren in plaats van af te wachten. Eén van de experts die ik sprak was daarover ook heel duidelijk: “als wij geen strenge voorwaarden stellen, gaat het niet snel genoeg en blijft alles hetzelfde.”

https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/dennis-boutkan-blogt-wat-kan-amsterdam-leren-van-oslo/ Eén van de prachtige, schone wateren in Oslo

Terug naar de politiek In Amsterdam ben ik in 2016 gekomen met het voorstel voor dagbelasting voor cruisepassagiers (ingevoerd per 1 januari) en recentelijk heb ik het college tekst en uitleg gevraagd over de vervuiling van cruiseschepen die Amsterdam aandoen. De internationale cruise-industrie mag wat mij betreft extra aangejaagd worden, het liefst ook in Europees verband. Daarom ben ik ook blij dat deze ambitie uitgebreid aan bod komt in het programma van de PvdA voor de Europese verkiezingen op 23 mei 2019. Stemmen dus!

Kortom, het was een leerzaam en inspirerend werkbezoek en laat mij vooral zien dat werken aan een mooiere stad met beter OV, minder vervuilende mobiliteit en heldere klimaatdoelstellingen helemaal geen utopie is, maar gewoon gerealiseerd kan worden met goede, scherpe ideeën én keuzes.

En voor iedereen die denkt dat er geen draagvlak is voor deze maatregelen onder de 660.000 inwoners: dit najaar zijn er lokale verkiezingen en vooralsnog staat de huidige coalitie op winst in de peilingen. We gaan het zien!

Heb je een vraag of reactie op mijn ervaringen in Oslo en wil je met mij daarover in gesprek? Stuur dan een mailtje naar d.boutkan@amsterdam.nl

Het bericht Dennis Boutkan blogt: wat kan Amsterdam leren van Oslo? verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

Beleef Noord met de PvdA Amsterdam tijdens eerste #Buurtbivak van 2019

PvdA PvdA Amsterdam 08-03-2019 09:52

Daar gaan we weer! De eerste PvdA Amsterdam #Buurtbivak van 2019 is begonnen. Deze week bivakkeren in het prachtige Amsterdamse Noord-West, waar we werkbezoeken afleggen en met bewoners in gesprek gaan. Bekijk hieronder wat we allemaal al gedaan hebben!

Maandag 11 maart Duo-raadslid Lian Heinhuis ging samen met stadsdeelcommissie-lid Régine Anmuth langs bij NoordOogst. NoordOogst is een stadslandbouwproject dat Amsterdammers in Noord probeert bewust te maken van eten. Erg belangrijk voor de gezondheid, de portemonnee en natuurlijk het milieu!

https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/hallo-noord-de-pvda-amsterdam-komt-naar-je-toe-komende-week/

Ons raadslid Dennis Boutkan voer mee in de stuurhut op de Amsterdamse pont tussen CS en NDSM, op een van de drukste vaarwateren van Nederland.

https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/hallo-noord-de-pvda-amsterdam-komt-naar-je-toe-komende-week/ https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/hallo-noord-de-pvda-amsterdam-komt-naar-je-toe-komende-week/

Dinsdag 12 maart Op deze dag liepen we samen met een wijkagent tussen 10:45 en 11:45 door Noord om tegelijkertijd te praten over wat de gemeente kan bijdragen aan minder inbraken in de wijken.

https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/hallo-noord-de-pvda-amsterdam-komt-naar-je-toe-komende-week/

Woensdag 13 maart Voor ons duo-raadslid Caesar Bast staat de #Buurtbivak in Noord in het teken van de toekomst van jongeren. Daarom ging hij op bezoek bij Praktijkcollege Noord om mee te draaien in een les en in gesprek te gaan over de kans op goed en zeker werk na de opleiding.

https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/hallo-noord-de-pvda-amsterdam-komt-naar-je-toe-komende-week/ https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/hallo-noord-de-pvda-amsterdam-komt-naar-je-toe-komende-week/ Donderdag 14 maart Op donderdag ging raadslid Carolien de Heer in alle vroegte mee met de Werkbrigade Noord. Vanaf 7:00 uur stond ze paraat (mèt veiligheidsschoenen aan) om mee te werken bij dit arbeidstoeleidingsproject.

https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/hallo-noord-de-pvda-amsterdam-komt-naar-je-toe-komende-week/

Caesar Bast vervolgde op donderdag zijn gang langs onderwijsinstellingen in Noord om te peilen hoe het de Amsterdamse jongeren vergaat. Vandaag ging hij langs bij het MBO College Noord.

https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/hallo-noord-de-pvda-amsterdam-komt-naar-je-toe-komende-week/ https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/hallo-noord-de-pvda-amsterdam-komt-naar-je-toe-komende-week/

Ook gingen op deze dag ons raadslid Nenita La Rose en stadsdeelcommissie-lid Canan Uyar een middagje helpen bij de Voedselbank.

https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/hallo-noord-de-pvda-amsterdam-komt-naar-je-toe-komende-week/ Vrijdag 15 maart Ons raadslid Hendrik-Jan Biemond gaat langs bij Framer Framed, een platform voor kunst & cultuur bij Werkplaats Molenwijk. Framer Framed heeft als doel om kunst & cultuur toegankelijk te maken voor iedereen.

Daarna gaat duo-raadslid Tom Leenders samen met Alphons Muurlink, kandidaat voor de provincie, langs de deuren met een theekan en koekjes. Zij gaan hier met bewoners in gesprek over (het gebrek aan) betaalbare woningen in het stadsdeel, het onderhoud van de huidige voorraad en wat we doen om wonen in Amsterdam voor iedereen betaalbaar te houden.

Tot slot gaan we op deze dag ook meedoen met NLDoet. Jamal en Mohammed gaan dit doen bij stadstuinerij NoordOogst.

Zaterdag 16 maart De slotdag van de #Buurtbivak! We gaan vanaf 14:00 uur de pleinen rood kleuren met een grote groep PvdA’ers om zoveel mogelijk mensen te overtuigen op de PvdA te stemmen op 20 maart. Amsterdam-Noord verdient namelijk een sociale en groene provincie dat betaalbaar bouwt, bouwt en nog een bouwt voor iedereen!

Vragen of meedoen? Heb je vragen over deze #Buurtbivak, wil je ergens bij aansluiten of weet je nog iets waar we per se naartoe moeten? Neem dan contact op met ons bestuurslid Mohamed Belkasmi.

Het bericht Beleef Noord met de PvdA Amsterdam tijdens eerste #Buurtbivak van 2019 verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.