In de Commissie Stedelijke Ontwikkeling en Beheer van 14 maart is het verkeersplan 2040 besproken. Lees hier de eerste termijn terug van fractievoorzitter Fred Beijert.
Mobiliteit is mede afhankelijk van woningbouw. GL is blij met de inzet in het Verkeersplan Purmerend 2040 op een (meer) autoluwe binnenstad, het kan ook niet anders: de aantrekkelijkheid en leefbaarheid van de binnenstad en de gezondheid van wie er zijn is vooral te bereiken door autoverkeer – doorgaand en als bestemmingsverkeer – te ontmoedigen of anders geformuleerd fors te beperken.
Een groot deel van de parkeerproblematiek voor auto’s is er vooral tijdens piekmomenten voor bezoek aan de binnenstad. Op dit moment is er eigenlijk altijd wel parkeercapaciteit zoals dat heet, echter vooral in de parkeergarages. Als het gaat om parkeerbeleid wil GL met prioriteit inzetten op ontmoedigen, de pijler die beïnvloeden is gaan heten. In het voorstel gaat het verder terecht over het ontmoedigen (en niet beïnvloeden) van bestemmingsverkeer met parkeerbehoefte voor auto’s. Daarvoor is ook een verbetering van de kwaliteit van de verharding van een aantal fietspaden hard nodig. Comfort is voor fietsgemak van groot belang. GL wil de maatregel ‘Aantrekkelijker maken alternatieve vervoerwijzen’ die nu nog met een planning ‘nader te bepalen’ is opgenomen in het Verkeersplan grote prioriteit geven: hoe kunnen we nog meer bezoekers met de fiets of een vorm van openbaar vervoer naar de binnenstad laten komen? De eventuele aanpassing van of het neerzetten van verkeerslichten voor autoverkeer moeten ook bijdragen aan prioriteit geven aan langzaam verkeer.
Nog meer dan nu moeten langzaam verkeer en openbaar vervoer voor bezoekers aan de binnenstad de norm zijn. De keuze van vervoermiddel moet daar voor nog meer bezoekers van de binnenstad op uitkomen. Minder autoverkeer is immers ook een bijdrage aan klimaatverbetering en aan de gezondheid van inwoners van en bezoekers aan de binnenstad.
Het Verkeersplan beschrijft een uitdaging en nader te beoordelen, uit te werken en af te stemmen maatregelen. GL neemt graag kennis van de rapportages over de monitoring van maatregelen uit het Verkeersplan. Is het college bereid regelmatig rapportages te delen met de raad? GL ziet het Verkeersplan als een goed begin voor het terugdringen van autoverkeer langs én naar de binnenstad. Mijn fractie wil hoge prioriteit voor de maatregelen om langzaam verkeer en openbaar vervoer naar de binnenstad te stimuleren. Die lijken ook minder kostbaar.