Nieuws van politieke partijen in Lansingerland over GroenLinks inzichtelijk

4 documenten

Waarom moeten de inwoners in Lansingerland meer betalen voor het inzamelen van hun afval?

D66 D66 GroenLinks Lansingerland 22-12-2019 14:43

De fracties van D66 en GroenLinks in Lansingerland vinden dat het college transparant moet zijn richting de inwoners over de stijging van de kosten voor afvalscheiding. Inwoners van Lansingerland moeten volgend jaar gemiddeld 50 euro meer gaan betalen voor het laten ophalen van hun afval. En dit terwijl inwoners nu niets aan deze rekening kunnen veranderen door goed afval te scheiden.

 

D66 en GroenLinks Lansingerland pleiten voor transparantie Ineke den Heijer (D66) en Marko Ruijtenberg (GroenLinks) vinden dat inwoners niet het hele verhaal te horen krijgen over de reden van de stijging van de kosten: “het complete verhaal is dat het college in Lansingerland niet doorpakt op dit dossier terwijl er vele mogelijkheden zijn om de kosten niet te laten stijgen. Nu kost het tekort aan daadkracht van het college de inwoners tientallen euro’s en is het demotiverend voor mensen die nu wel goed afval scheiden”. We vinden dat de inwoners dit moeten weten, zeker degene die rekenende om verlaging van de lasten”. Op 19 december diende daarom D66 en GroenLinks een motie in om het ‘eerlijke verhaal’ aan inwoners te communiceren.

Geen nieuwe afvalbeleid Het is niet de eerste keer dat het college van Lansingerland op de vingers wordt getikt over het afvalbeleid. Al in 2018 bleek uit een stevig rapport van de rekenkamer dat Lansingerland ver achterloopt bij het halen van de doelstellingen om meer afval te scheiden. Toen wees het controleorgaan erop dat maatregelen om wel tot een hogere scheiding te komen ‘op basis van politieke overwegingen (..) juist niet zijn genomen’. Het gaat dan bijvoorbeeld om het invoeren van omgekeerd inzamelen. Daarbij moet restafval worden weggebracht naar een container in de wijk en wordt alleen scheidbaar afval aan huis opgehaald. Ook wordt het afvalbeleid meerdere malen weinig ambitieus genoemd. D66 en GroenLinks wijzen het college erop dat er sinds het uitkomen van het rapport van de rekenkamer niets gebeurt is. Nieuw beleid is hard nodig om deze trend te keren en de ‘grijze kliko’ leger te maken.

Rekening bij de inwoners D66 Lansingerland en GroenLinks probeerde het college al eerder te bewegen tot een beter afvalbeleid te komen, maar het college blijft een nieuwe aanpak uitstellen. Het ondertussen langverwachte nieuwe afvalbeleid zou dit jaar behandeld worden, maar in oktober werd duidelijk dat deze deadline niet wordt gehaald en en pas medio 2020 een nieuw plan richting de gemeenteraad komt. Ineke den Heijer (D66): “We vinden dat inwoners moeten weten dat deze stijging voor een groot deel voorkomen had kunnen worden als er het college met een goed afvalscheidingsplan was gekomen. We vinden dat de verhoging daarnaast een verkeerd signaal afgeeft naar inwoners die al jaren hun best doen om hun afval te scheiden. Zij moeten weten wat het hele verhaal is en dat ze vooral door moeten gaan met scheiden. Marko Ruijtenberg (GroenLinks) verwoordde het als volgt: ‘De burger gaat meer betalen omdat dit college de raad niet in staat stelt om goede beslissingen te nemen over het afvalbeleid.’ Een meerderheid van de raad bleef echter van mening dat oplopende kosten door ontbrekend beleid doorberekend moeten worden naar inwoners.

Wie betaalt? In andere gemeenten wordt al jarenlang gewerkt met systemen waarbij inwoners die weinig restafval creëren en dus goed afval scheiden, minder hoeven te betalen. D66 en GroenLinks hebben al vaker voorgesteld om een soortgelijk systeem over te nemen in Lansingerland. Dit is zeker van belang als er gekeken wordt naar het totale kostenplaatje van Lansingerland; onze gemeente is vele tientallen euro’s duurder dan andere gemeenten. Dit wordt des te pijnlijker als je bedenkt dat het verlagen van de lokale lasten een belangrijk speerpunt is van het college en de verkiezingsprogramma’s van de coalitiepartijen. Het tegenovergestelde gebeurt dus, want de rekening voor burgers stijgt alleen maar.

 

Enkele gegevens op een rijtje:

De gemiddelde heffing voor afval in Nederland bedraagt voor huishoudens met meer dan één inwoner is €263. In Lansingerland betalen we volgend jaar €294,30. Dat is ruim €50 euro meer dan in 2019 en ruim €30 meer dan de rest van Nederland. De gemiddelde lokale belastingen in Nederland bedragen €749. In Lansingerland betalen we gemiddeld ruim €900, dus ruim 150 euro meer. Een gemiddelde inwoner van Lansingerland heeft ieder jaar 204 kilo restafval wat direct in de verbrandingsoven verdwijnt. Dit zou in 2020 nog maar 100 kilo mogen zijn! Uit onderzoek blijkt dat gemeente die goed afval scheiden belonen, inwoners gemiddeld 18% goedkoper uit zijn.

Waarom moeten de inwoners in Lansingerland meer betalen voor het inzamelen van hun afval? | Lansingerland

GroenLinks GroenLinks D66 Lansingerland 20-12-2019 00:00

De fracties van D66 en GroenLinks in Lansingerland vinden dat het college transparant moet zijn richting de inwoners over de stijging van de kosten voor afvalscheiding. Inwoners van Lansingerland moeten volgend jaar gemiddeld 50 euro meer gaan betalen voor het laten ophalen van hun afval. En dit terwijl inwoners nu niets aan deze rekening kunnen veranderen door goed afval te scheiden. D66 en GroenLinks Lansingerland pleiten voor transparantie

 

Ineke den Heijer (D66) en Marko Ruijtenberg (GroenLinks) vinden dat inwoners niet het hele verhaal te horen krijgen over de reden van de stijging van de kosten: “het complete verhaal is dat het college in Lansingerland niet doorpakt op dit dossier terwijl er vele mogelijkheden zijn om de kosten niet te laten stijgen. Nu kost het tekort aan daadkracht van het college de inwoners tientallen euro’s en is het demotiverend voor mensen die nu wel goed afval scheiden”. We vinden dat de inwoners dit moeten weten, zeker degene die rekenende om verlaging van de lasten”. Op 19 december diende daarom D66 en GroenLinks een motie in om het ‘eerlijke verhaal’ aan inwoners te communiceren.

Geen nieuwe afvalbeleid

Het is niet de eerste keer dat het college van Lansingerland op de vingers wordt getikt over het afvalbeleid. Al in 2018 bleek uit een stevig rapport van de rekenkamer dat Lansingerland ver achterloopt bij het halen van de doelstellingen om meer afval te scheiden. Toen wees het  controleorgaan erop dat maatregelen om wel tot een hogere scheiding te komen 'op basis van politieke overwegingen (..) juist niet zijn genomen'. Het gaat dan bijvoorbeeld om het invoeren van omgekeerd inzamelen. Daarbij moet restafval worden weggebracht naar een container in de wijk en wordt alleen scheidbaar afval aan huis opgehaald. Ook wordt het afvalbeleid meerdere malen weinig ambitieus genoemd. D66 en GroenLinks wijzen het college erop dat er sinds het uitkomen van het rapport van de rekenkamer niets gebeurt is. Nieuw beleid is hard nodig om deze trend te keren en de ‘grijze kliko’ leger te maken.

Rekening bij de inwoners

D66 Lansingerland en GroenLinks probeerde het college al eerder te bewegen tot een beter afvalbeleid te komen, maar het college blijft een nieuwe aanpak uitstellen. Het ondertussen langverwachte nieuwe afvalbeleid zou dit jaar behandeld worden, maar in oktober werd duidelijk dat deze deadline niet wordt gehaald en en pas medio 2020 een nieuw plan richting de gemeenteraad komt.  Ineke den Heijer (D66): “We vinden dat inwoners moeten weten dat deze stijging voor een groot deel voorkomen had kunnen worden als er het college met een goed afvalscheidingsplan was gekomen. We vinden dat de verhoging daarnaast een verkeerd signaal afgeeft naar inwoners die al jaren hun best doen om hun afval te scheiden. Zij moeten weten wat het hele verhaal is en dat ze vooral door moeten gaan met scheiden. Marko Ruijtenberg (GroenLinks) verwoordde het als volgt: ‘De burger gaat meer betalen omdat dit college de raad niet in staat stelt om goede beslissingen te nemen over het afvalbeleid.’ Een meerderheid van de raad bleef echter van mening dat oplopende kosten door ontbrekend beleid doorberekend moeten worden naar inwoners.

Wie betaalt? In andere gemeenten wordt al jarenlang gewerkt met systemen waarbij inwoners die weinig restafval creëren en dus goed afval scheiden, minder hoeven te betalen. D66 en GroenLinks hebben al vaker voorgesteld om een soortgelijk systeem over te nemen in Lansingerland. Dit is zeker van belang als er gekeken wordt naar het totale kostenplaatje van Lansingerland; onze gemeente is vele tientallen euro’s duurder dan andere gemeenten. Dit wordt des te pijnlijker als je bedenkt dat het verlagen van de lokale lasten een belangrijk speerpunt is van het college en de verkiezingsprogramma’s van de coalitiepartijen. Het tegenovergestelde gebeurt dus, want de rekening voor burgers stijgt alleen maar.

Enkele gegevens op een rijtje:

De gemiddelde heffing voor afval in Nederland bedraagt voor huishoudens met meer dan één inwoner is €263. In Lansingerland betalen we volgend jaar €294,30. Dat is ruim €50 euro meer dan in 2019 en ruim €30 meer dan de rest van Nederland. De gemiddelde lokale belastingen in Nederland bedragen €749. In Lansingerland betalen we gemiddeld ruim €900, dus ruim 150 euro meer. Een gemiddelde inwoner van Lansingerland heeft ieder jaar 204 kilo restafval wat direct in de verbrandingsoven verdwijnt. Dit zou in 2020 nog maar 100 kilo mogen zijn! Uit onderzoek blijkt dat gemeente die goed afval scheiden belonen, inwoners gemiddeld 18% goedkoper uit zijn.

“Het gaat om Water, Natuurlijk!”

D66 D66 GroenLinks Lansingerland 15-03-2019 19:04

Op 20 maart mogen inwoners van Bleiswijk en Bergschenhoek ook hun stem uitbrengen op kandidaten voor het bestuur van het waterschap Schieland en de Krimpenerwaard. We spraken met Agnes van Zoelen, lid van het bestuur van het waterschap en lijsttrekker voor ‘Water Natuurlijk’, en lijstduwer Ineke den Heijer, D66-fractievoorzitter in Lansingerland.

Freek J. Zijlstra  – Heraut

Agnes van Zoelen legt uit waarom we stemmen voor een waterschap. “Het heeft een functioneel bestuur met een eigen belastingstelsel. Inwoners betalen per huishouden een systeemheffing en huiseigenaren betalen daarop een toeslag die gebaseerd is op de WOZ-waarde. Huurders en eigenaren betalen ook een vast bedrag per vervuilingseenheid, de zuiveringsheffing. Inwoners betalen de rioolheffing aan de gemeente en de heffing op het zuiveren van het afvalwater aan het waterschap waarin de woonplaats valt.” Ineke den Heijer: “Bij dit waterschap doen acht partijen mee, waarvan vijf een herkenbare naam dragen van een landelijke partij. Water Natuurlijk heeft politieke verbindingen met D66 en GroenLinks. Dat zie je terug in de speerpunten voor de komende vier jaren: Veilig en betaalbaar beleid met oog voor natuur, klimaat en landschap.”

Schoon water vasthouden Agnes: “Zoet water is een schaarse grondstof. Bij een stijgende zeespiegel neemt de druk op het grondwater en de verzilting ervan toe. We moeten het zoete (regen)water vasthouden. In nieuwe woonwijken brengt men gescheiden riolen aan. Dat voorkomt verdunning van het rioolwater, wat de waterzuivering inefficiënt zou maken. We streven ernaar om in 2025 als waterschap helemaal energieneutraal te zijn. We kunnen bijvoorbeeld door al het zuiveringsslib te vergisten, zelf energie opwekken. De verbrande asresten worden verwerkt in een nieuwe fosfaatfabriek.” Ineke: “Het vasthouden van het regenwater kan door het aanbrengen van een groen dak, óók onder zonnepanelen! Waterdoorlatende tegels of meer groen in de tuin draagt ook bij. Voor die omslag zijn subsidies beschikbaar.” Agnes: “De gemeente kan ook besluiten de boomspiegels te verbreden. Dat betekent dat het trottoir langs de huizen vergroend wordt. In Eindhoven bekijkt men per straat wat de mogelijkheden zijn. De gemeente kan ook bloembakken plaatsen en die laten onderhouden (‘adopteren’) door omwonenden of winkeliers. Het vergroenen van de binnenstad en het planten van bomen is echt noodzakelijk om de temperatuur omlaag te brengen! Het inrichten van een ‘pluktuin’ is goed voor de biodiversiteit en het bevordert de sociale cohesie.”

In Rotterdam zijn ondergrondse waterpleinen aangelegd om wateroverlast te voorkomen. Agnes: “Een voorbeeld is de wijk Spangen rond het Sparta-stadion. Het regenwater van daken in de buurt, de parkeerplaatsen en de directe omgeving wordt onder de grond opgeslagen. De voetbalclub pompt het water op om het (kunst)gras te besproeien. Bij de herinrichting van de Coolsingel komt het water van het trottoir terecht in buizen met infiltratiegaatjes, die het onder de grond verspreiden. Er zijn ook waterpleinen waar bovengronds een leuk speelplein is en ondergronds een soort krattenconstructie zit om water op te vangen.” Concentraties microplastics, medicijnen en bestrijdingsmiddelen in het water nemen toe. Ineke: “Het is aan de politiek om te beslissen voor de aanpak van dát probleem meer geld uit te trekken.” Agnes: “Sloten en vijvers moeten ook op orde zijn. De glastuinbouw werkt hard aan de emissieloze kas. Natuurvriendelijke oevers en het inzaaien van bloemrijke dijken zorgen voor landschappelijke biodiversiteit en een fijne woonomgeving.”

Informatiemarkt Burgermeetnetten. Zelf meten is beter weten?!

D66 D66 GroenLinks ChristenUnie Lansingerland 04-11-2018 19:57

Informatiemarkt donderdagavond 22 november 2018 over ‘burgermeetnetten’ voor geluid en luchtkwaliteit in Lansingerland.

Foto: Ineke den Heijer (fractievoorzitter D66 Lansingerland) en Michaël Wilde (Platform Lansingerland Samen Duurzaam) hebben het initiatief genomen om onderzoek te doen naar de haalbaarheid van een burgermeetnet in Lansingerland. In hun hand hebben ze een bord met daarop één van de 17 – door de United Nations vastgestelde – Sustainable Development Goals (duurzaamheidsdoelen). Deze gaat o.a. over schone lucht.

Is een burgermeetnet ook iets voor Lansingerland?
Samen milieumetingen doen wordt steeds populairder en burgermeetnetten zijn volop in ontwikkeling. Niet alleen de overheid verricht metingen naar luchtkwaliteit en geluid, maar inwoners kunnen met elkaar een netwerk vormen en op straat- en wijkniveau aanvullende gegevens leveren. Aan de woningen wordt dan via een kastje aan de buitenmuur geluid- en luchtkwaliteit gemeten. Ondanks dan niet alle gegevens direct te koppelen zijn aan de landelijke metingen, is het wel duidelijk dat het meten op wijk- en buurtniveau een goede aanvulling kan zijn op het bestaande landelijke meetnet. Er zijn op dit moment pilots bij diverse andere gemeenten waar burgermeetnetten al in de praktijk worden gebracht. Ook partijen zoals de Rijksdienst RIVM en de omgevingsdienst DCMR zijn bij deze nieuwe ontwikkelingen betrokken.
 
Is een burgermeetnet ook wat voor Lansingerland? Op initiatief van D66 Lansingerland en het platform Lansingerland Samen Duurzaam (LSD) is er op donderdagavond 22 november een informatiemarkt over burgermeetnetten voor geluid en luchtkwaliteit. Mede organisatoren zijn de politieke partijen ChristenUnie, WIJ Lansingerland, GroenLinks en de PvdA.
 
Waarom deze informatiemarkt?
De uitnodigende partijen willen onderzoeken of een burgermeetnet ook in Lansingerland kans van slagen heeft. Op deze informatiemarkt horen we welke ervaringen er zijn bij andere burgermeetnetten. Wat zijn de kosten, wat levert het voor gegevens op en welke andere effecten heeft het zelf meten? Wilt u als inwoner beter geïnformeerd zijn en meer betrokken zijn bij uw eigen leefomgeving? Op deze avond zijn de DCMR, RIVM, Provincie Zuid-Holland, Burgermeetnet Hillegersberg, GGD en een paar bedrijven aanwezig om al deze vragen te helpen beantwoorden. Bent u gemotiveerd om zelf metingen te doen of bent u gewoon geïnteresseerd in dit onderwerp. Wees van harte welkom. De locatie is het Melanchthon Bergschenhoek, de Zijde 3. Om 19.30 uur start de inloop. Toegang is gratis. Voor meer informatie kunt u terecht bij Michaël Wilde (Michael@eosta.com) en Ineke den Heijer (i.den.heijer@d66lansingerland)
 
Kortom, wat bieden wij deze avond:
Volop informatie over bestaande burgermeetnetten. De rol en werking van burgermeetnetten in relatie tot de bestaande meetnetten. Informatie over gezondheid en uw leefomgeving. Speeddaten met Platform Lansingerland Samen Duurzaam. Ontmoetingen met de meeste politieke partijen van Lansingerland. Ideeën wat u zelf kunt doen.

En veel meer…..

=========================================================== Datum; 22 november 2018, Locatie: Melanchthon Bergschenhoek, de Zijde 3.

Opzet van het Programma 

19.30 uur inloop met koffie en thee 20.00 uur start plenaire opening en korte presentaties van:

Burgermeetnet Hillegersberg vertelt over hun eigen meetnet en de samenwerking met de inwoners en de politiek. De provincie Zuid-Holland vertelt over de experimenten in de provincie met burgermeetnetten en de geleerde lessen. De DCMR ligt toe hoe zij betrokken zijn en welke ontwikkeling zij zien. RIVM geeft aan hoe zij op dit moment initiatieven ondersteunen en welke ontwikkelingen zij zien.
20.40 – 21.30 uur informatiemarkt
Op de informatiemarkt kunt u al uw vragen stellen en kunt u ook zien hoe een meetkastje er uit ziet en welke data er opgeleverd wordt. Naast de provincie Zuid-Holland, Burgermeetnet Hillegersberg, DCMR, RIVM kunt u ook medewerkers van twee bedrijven ontmoeten die alles kunnen vertellen over de technologische ontwikkelingen. Daarnaast zal de GGD aanwezig zijn om vragen over uw leefomgeving in relatie tot gezondheid te beantwoorden.
21.30 uur afsluiting en napraten onder genot van drankjes en hapjes.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.