Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

10 documenten

Rekening voor begrotingstekort niet bij de burger neerleggen!

CDA CDA Staphorst 11-09-2019 04:10

Het CDA vindt dat de rekening voor het begrotingstekort niet bij de inwoners neer gelegd moet worden. In tijden van tegenvallers moeten we eerst naar onze eigen organisatie kijken. De OZB met ruim 45% verhogen is geen begaanbare weg. Onderstaand de bijdrage van Jacob Spiker bij de bespreking van de bezuinigingsvoorstellen tijdens de raad van dinsdag 10 september: De titel van mijn bijdrage over de zomernota op 9 juli was: ‘Terug naar de basis’. De titel van uw oplegnotitie is: ‘Terug naar de basis’. Zo die is binnen! De gemeente Staphorst moet, net als veel andere gemeenten financieel een pas op de plaats maken. De verwachte lagere uitkering van het rijk heeft grote gevolgen voor onze begroting, we moeten keuzes maken. De belangrijkste keuze is: leggen we de rekening voor een belangrijk deel neer bij de burger of gaan we minder investeren in voorzieningen en extra personeel, zomaar de OZB, afvalstoffenheffing en toeristenbelasting maximaal verhogen is wel erg kort door de bocht. Ik kom daar straks op terug. U heeft een opstelling gemaakt met voorstellen die wel of niet door gaan. In een aantal van deze voorstellen kunnen we ons vinden, omdat maatregelen nodig zijn. Enkele zijn we minder enthousiast over. We hebben in juli aangegeven dat we terughoudend moeten zijn met het opstellen van beleidsplannen die standaard zo’n 25 duizend euro kosten. Veel op te stellen beleidsplannen zijn geschrapt, prima. We moeten altijd de vraag stellen of een beleidsplan wezenlijk bijdraagt bij de uitvoering. Zo staat er nog wel een beleidsplan verkoop/gebruik gemeentegrond op de rol. Wellicht bent u die vergeten weg te halen, of kunt u uitleggen waarom dat toch echt nodig is? Wanneer een beleidsnota wel uitgevoerd moet worden, moeten we dat eenvoudig doen. Geen 50 pagina’s opstellen wanneer de kern op een A4-tje kan. Laten we dat maar eens uit proberen. Wellicht kunnen we hier net als met het epos-traject een voorbeeld voor Nederland worden. Op het gebied van recreatie en toerisme staan een aantal investeringen die wel doorgaan. Daar zijn we het mee eens. Deze zijn voor een deel al in ontwikkeling en door de raad aangenomen. Wel is het goed al die deelonderwerpen nog eens goed tegen het licht te houden om te zien of er geen dubbelingen in zitten, of dat er door meer integraal te werken nog een voordeel te halen is. Dan hoeft de toeristenbelasting ook niet omhoog. Ontsluiting Bullingerslag, overweg Gorterlaan: de investering staat opgenomen voor 2021. Het gaat om een fors bedrag, maar wel belangrijk dat dit uitgevoerd wordt. Desnoods een iets goedkopere en minder lange termijn oplossing. 2021 vinden we te laat. Het is onveilig, daar moet zo snel mogelijk iets gedaan worden. Herinrichting kruising Ebbinge Wubbenlaan-Viaductweg. Daar is veel om te doen geweest, staat nog een ton voor geraamd. Vanwege de bezuinigingen die we door moeten voeren, mag deze wat ons betreft van de agenda af, tenzij er alsnog een acceptabele low budget oplossing komt. Energieloket 3.0 en inzet energiecoaches. Bij de invoering van energieloket 1.0 hadden we al vraagtekens, toen kwam 2.0 en nu 3.0. Het is goed om inwoners te helpen met energievragen. Maar waarom daarvoor een apart loket en budget. We hebben toch ook een loket voor reisdocumenten en voor bouwen. Daar staat ook geen apart budget voor in de begroting. Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening: daar staan enkele bijzondere posten. Pilot uitbreiding Rouveen: die uitbreiding is nodig, en als een pilot daarbij helpt, worden we wellicht enthousiast. Maar waarom een pilot, wat is er zo ingewikkeld is aan deze uitbreiding? Verminderen regels ruimtelijke ordening: zijn we voor, maar daarvoor 100 duizend euro uittrekken voor externe begeleiding? In hoeverre is dat effectief. Huisvesting arbeidsmigranten, opstellen beleidsnota en uitvoering. Dit is een belangrijk onderwerp, goed dat u daarmee aan de slag gaat, gezien de onrust en uw besluiten die hier al op vooruitlopen, is aanvang in 2020 te laat. Wel zouden we ook voor deze beleidsnota graag zien dat dit beknopt, kernachtig wordt geformuleerd, zonder dat het 25 duizend euro kost om dit op te stellen. Verlenging invoeringstraject Epos: Dat is wel een erg grote tegenvaller. Over 4 jaar is nog eens 5 ton nodig voor de invoering? Daarnaast zien we ook nog een uitbreiding van de capaciteit op RO voor 160 duizend euro. Wat is er misgegaan? We zien graag een notitie wat de efficiency voor- of nadelen zijn ten opzichte van de verwachtingen en wat we daar nog in kunnen verbeteren. Doorontwikkeling organisatie heeft u teruggebracht van 500 ton naar 150 duizend euro. Een logische maatregel in bezuinigingstijd. Zoals ook het aanpassen van het bedrag voor doorontwikkeling van de buitendienst. Het is sowieso goed nog eens kritisch te kijken naar allerlei doorontwikkelingen. Goed en logisch dat er doorontwikkeld wordt, maar moeten daar altijd grote budgetten voor staan. Voor een deel is door ontwikkelen toch ook onderdeel van het management? Een aantal investeringen stelt u voor niet door te laten gaan. Niet dat we er blij mee zijn, maar we kunnen met de meeste, vooralsnog geschrapte posten, wel instemmen. Met enkele zijn we het echter niet eens: Bereikbaarheid van de gemeente zoals openbaar vervoer en wijk- en of buurtbus. Stond een gering bedrag geraamd van 5000 euro, waarschijnlijk voor een onderzoekje. Dit is echter een erg belangrijk onderwerp voor onze inwoners, zeker voor de jongeren. Dat moet op de agenda blijven. Herinrichting Bergerslag/Staphorster Kerkweg. Is een grote investering die wel uitgesteld kan worden. Maar er wordt ook gewerkt aan de detailhandelsvisie, waarvan de inrichting van de Markt een onderdeel is. Wat ons betreft staat dat los van de herinrichting Bergerslag. We moeten de gesprekken daarover wel blijven voeren en zoeken naar mogelijkheden de detailhandelsvisie wel of gedeeltelijk uit te voeren. In juli hebben we aangegeven niet voor een lager onderhoudsniveau van wegen en bermen te zijn. Bezuinigen op onderhoud komt altijd als een boemerang terug. Dat wil niet zeggen dat een aantal wegen gewoon goed zijn en onderhoud uitgesteld kan worden zonder dat het niveau te laag wordt en wellicht zijn er wegen die amper gebruikt worden en uit het wegenbeheersplan kunnen. Daarom is het niet logisch dat herziening van de wegenlegger geschrapt is. Een beleidsplan wat juist wel door moet gaan is Spelen en Bewegen, dat hebben we eerder ook al genoemd met het vaststellen van de groenbeleidsvisie. Het opknappen van de museumsteeg gaat u gedeeltelijk niet uitvoeren, maar welk deel vervalt er dan? De aankoop van pand Kruidhof vindt u ook niet meer nodig, wij wel. Het museum heeft plannen gepresenteerd die hier schijnbaar goed zijn ontvangen. Wanneer de invulling door het museum niet voldoende is, zijn in de combinatie van beide gebouwen ook andere toepassingen mogelijk. Zo is er behoefte aan een afscheidshuis dichtbij de begraafplaats. En ja, dat is bij voorkeur een taak voor een uitvaartorganisatie, maar zoals wel vaker genoemd, over deze plek in het centrum moeten we niet afwachten maar durven investeren, de regie houden! Het laten vervallen van ondersteuning bij ruimtelijke kwaliteit van dorpskernen levert een marginaal bedrag op en werkt demotiverend naar wijk- en dorpsraden. De ontwikkeling van de Kop van de Muldersweg geeft u blijkbaar op. Maar kan dat maar zo? Er zijn veel gesprekken gevoerd, ondernemers en bewoners hebben gewacht met hun plannen, en nu na jaren stoppen komt niet goed over. En hoe gaan we dan verder met de aanpassing van de Stovonde? Want dat was de aanleiding van deze gebiedsontwikkeling. Verbouw gemeentehuis: u zegt: geen ondersteuning meer voor de werkgroep. Maar wat is de stand van zaken, we hebben eerder een bedrag beschikbaar gesteld voor onderzoek. Dat is nog niet afgerond, hoe gaat dit nu verder? Dan het belangrijkste: de dekking van het tekort. Willen we de rekening voor een belangrijk deel bij de burger neerleggen? Gisteren stonden we vermeld in een mooi staatje in De Telegraaf als goedkoopste gemeente in Nederland voor het verkrijgen van een bouwvergunning. Dat zal volgend jaar wel anders zijn… Het moet geen doel op zich zijn, om per se de goedkoopste te zijn. Maar de duurste past zeker niet bij Staphorst. Overigens zijn leges eenmalige uitgaven van individuele burgers en bedrijven voor individuele plannen. Dat we die meer kostendekkend maken is niets mis mee, als we ook maar kijken naar hoe tarieven zijn opgebouwd, doen we het voldoende effectief. Dat is anders als we het hebben over het verhogen van de OZB, afvalstoffenheffing enz. Wanneer we de OZB verhogen met inflatiecorrectie hebben onze inwoners daar begrip voor, maar wat u voorstelt is een verhoging van maar meer dan 45% in 4 jaar. Dat kunnen we niet verkopen. We komen daarmee fors over het gemiddelde in Overijssel, sterker nog, we naderen daarmee grens van wat maximaal mag. De overheid wil de lasten voor de burger terugbrengen, maar met een dergelijke verhoging van de gemeentelijke belastingen gaan onze inwoners er flink op achteruit. Dat moeten we niet doen. Dat geldt ook voor de afvalstoffenheffing. Het lage tarief hiervoor wordt voor een deel gedekt vanuit de reserve afvalstoffenheffing. Die raakt op enig moment op. Daarom moeten we nu eerst kijken of een meer effectief inzamelsysteem mogelijk is voordat we de tarieven verhogen. Wellicht is in de winter het inzamelen van gft minder nodig enz. De behoefte beoordelen en wellicht kan dat leiden tot een aanpassing waardoor de tarieven laag gehouden kunnen worden.

CDA zegt vertrouwen op in college

CDA CDA SGP ChristenUnie Staphorst 11-06-2019 13:57

Helaas hebben we als CDA fractie het vertrouwen in het college op moeten zeggen. Dat betekent dat de SGP en de ChristenUnie zonder het CDA verder gaan als coalitie. De betekent ook dat onze wethouder Bert Krale per direct stopt. We zullen als gemeente Staphorst een betrokken en gepassioneerde wethouder gaan missen. Fractievoorzitter Jacob Spiker heeft tijdens de raadsvergadering van 11 juni de volgende verklaring uitgesproken: Na een lange periode van verkennen en onderhandelen is na de verkiezingen in 2018 een hernieuwde samenwerking van SGP, CU en CDA in gang gezet. Tijdens de (in)formatieperiode is indringend gesproken over de onderlinge verhoudingen en hadden we de overtuiging dat deze coalitie kon leiden tot een succesvolle samenwerking. Een goed coalitieakkoord waaruit ambitie spreekt voor onze gemeente Staphorst en drie getalenteerde wethouders die dit gezamenlijk uit zouden voeren. Helaas is gebleken dat de onderlinge samenwerking anders is gelopen dan wat we ervan hadden gehoopt en verwacht. Dit gaat ten koste van de bestuurskracht en uiteindelijk van de gemeente Staphorst als geheel. De gemeente Staphorst heeft recht op een goed functionerend college dat gezamenlijk de afgesproken ambities uitvoert. Dat is de afgelopen periode niet het geval geweest. Vanwege deze ongewenste bestuurssituatie, zegt de CDA-fractie het vertrouwen op in het huidige college en zullen wij niet langer onderdeel uitmaken van de coalitie. Wij wensen SGP en CU succes met het voortzetten van de coalitie.

Stem Staphorst in de Staten!

CDA CDA Staphorst 14-03-2019 15:43

In het begin van mijn politieke loopbaan heb ik wel eens gedacht: schaf de provincies maar af en breng de taken onder bij gemeenten of het rijk. Daar ben ik inmiddels wel op terug gekomen. Het rijk staat bij het uitvoeren van taken vaak te ver van de burger af. Echter wanneer het rijk taken overdraagt naar gemeenten, dan tuigen die gemeenten meteen allerlei, soms grootschalige, samenwerkingsverbanden op. Die regioverbanden zijn niet democratisch gekozen en de invloed van kleine gemeenten binnen die verbanden is gering. Daarom vind ik dat taken die gemeenten niet zelfstandig kunnen uitvoeren, ondergebracht moeten worden bij de provincies. Uiteraard moeten gemeenten pragmatisch samenwerken, maar geen instanties optuigen waarvan de democratische legitimiteit ver te zoeken is. Op 20 maart zijn de verkiezingen voor de Provinciale Staten. Het CDA in Overijssel heeft ervoor gekozen een kandidatenlijst samen te stellen met kandidaten uit alle regio's. We vinden het belangrijk dat er een verbinding is tussen lokale, provinciale en landelijke politiek. Dat vertegenwoordigers uit alle regio's elkaar gemakkelijk kunnen vinden. Ik ervaar hoe belangrijk het is dat er korte lijnen zijn, dat ik niet hoef te zoeken of wachten op een afspraak. Lokaal met de provincie, maar ook met onze Kamerleden als Pieter Omtzigt en Agnes Mulder uit onze regio. Daarom heb ik me beschikbaar gesteld voor de komende verkiezingen en sta ik op de dertiende plek van de kandidatenlijst van CDA Overijssel. Het is belangrijk om lokale vraagstukken ook in de provincie voor het voetlicht te brengen. Jacob Spiker, CDA nummer 13 Klik hier voor het CDA Contactmet meer informatie over de verkiezingen en fractienieuws

Privacywet kost een vermogen!

CDA CDA Staphorst 14-11-2018 20:56

De AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (de privacywet) kost een vermogen. Overheden en Publieke organisaties als zorg- en onderwijsinstellingen zijn verplicht een ‘Functionaris voor Gegevensbescherming’ aan te stellen. Tijdens de algemene beschouwingen heb ik een bedrag van 100 miljoen euro genoemd, wat het de Nederlandse overheid kost wanneer alle gemeenten de norm aanhouden die in onze begroting is opgenomen. Maar het is nog veel meer. Als alle publieke instellingen één fulltime functionaris aannemen, kost dat al 200 miljoen. Wanneer dat meer fte’s per gemeente of zorginstelling zijn, wordt het een veelvoud van dit bedrag. Detacheringsbureaus spinnen er garen bij en zullen niet nalaten de noodzaak van extra personele inzet te adviseren. De wet is echter niet bedoeld om extra banen te creëren. Natuurlijk is het belangrijk correct om te gaan met privacy- en persoonsgegevens, maar we moeten niet doorslaan. De beveiliging van systemen moet op orde zijn, archivering van gegevens is erg belangrijk en van belang is dat processen goed ingericht zijn. Dat kost niet meer tijd, maar meer discipline. Het moet een Way of Life worden, bewust en zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens. De gemeente Staphorst heeft voor 2019 drie fte's begroot en daarna nog één meer. Wij zijn niet overtuigd van deze enorme inzet voor de AVG en hebben het college opgedragen hier nog eens goed naar te kijken en dit eerst met een gemotiveerd voorstel aan de raad voor te leggen. Jacob Spiker Amendement Algemene beschouwingen

Handhaving is primair een taak van de politie

CDA CDA Staphorst 01-08-2018 10:35

Handhaving moet een taak van de politie zijn! Amsterdam vraagt extra agenten en handhavers. Dat willen alle gemeenten wel, al is het niet onredelijk dat de bezetting in Amsterdam hoger is dan in de gemiddelde plattelandsgemeente. De roep om meer blauw op straat horen we echter al jaren. Nieuwe technologieën hebben het politiewerk echter wel veranderd. Centraal kan door slimme contactmethodes met dienstauto’s en camera’s effectief met de beschikbare eenheden omgegaan worden. Maar de overheid heeft de handhaving- en controle wel erg onoverzichtelijk gemaakt. Zo’n dertig jaar geleden had de politiepost in Staphorst bijna net zoveel agenten als nu de hele regio. Nu moet de gemeente het doen met drie wijkagenten. De vergelijking gaat niet helemaal op omdat er regionaal volop samengewerkt wordt en daar waar nodig, extra inzet mogelijk is. Bezuinigingen en efficiencyslagen hebben echter wel geleid tot een onoverzichtelijk landschap. Vaak horen we: dit is geen taak van de politie. Voor parkeerbeheer en andere ‘kleine’ controles moeten gemeenten BOA’s inzetten. Voor milieuovertredingen gaat een handhaver milieu op pad en zo is er voor iedere overtreding wel een handhavingambtenaar. Alle bezuinigingsmaatregelen hebben echter niets opgeleverd! We hebben nu een Nationale Politie, maar daar waar op politietaken is bezuinigd, werden bij lokale overheden en via regionale samenwerkingsverbanden, weer nieuwe diensten opgetuigd. Kortom het geld wordt nog steeds, en waarschijnlijk nog meer, uitgegeven, maar vooral niet effectief. Beter is om alle handhavingdiensten onder te brengen bij de politie. Geef de hele buitendienst een uniform en laat iedereen door de politie aangestuurd worden. Daarmee voorkomen we dat de politie bij structurele overtredingen naar gemeenten wijst en zegt dat het geen taak van de politie is. Alles onder de politievlag, daarmee komt er vanzelf meer blauw op straat en sparen we als totale overheid flink wat geld uit. Dat kan dan weer gebruikt kan worden voor versterking van de criminaliteitbestrijding en krijgt Amsterdam de versterking waar ze om vraagt. In het coalitieakkoord van Staphorst hebben we daar een ogenschijnlijk weinig zeggende tekst over opgenomen, want daar gaan we als kleine gemeente niet over? Maar dat is niet correct, een gemeente kan en mag prioriteiten stellen! En ergens moet de roep om verandering beginnen… Jacob Spiker Coalitieakkoord pagina 8: Ambitie veiligheidsbeleving: handhaving is primair een taak van de politie

Nieuwe coalitie aan de slag

CDA CDA SGP Staphorst 11-07-2018 17:16

Na een ogenschijnlijk lange periode van onderhandelen is vorige week het nieuwe coalitieakkoord en het college gepresenteerd. In de periode tussen de verkiezingen en half mei heeft informateur Arie van de Pol uit Nunspeet gesprekken gevoerd met alle partijen en uiteindelijk geconcludeerd dan een hernieuwde samenwerking van SGP, CU en CDA onderzocht moest worden. We hebben u daar eerder van op de hoogte gebracht. We hebben zeer indringende gesprekken gevoerd met SGP en CU, gesprekken om vertrouwen te krijgen in elkaar en voor ons als CDA het gevoel te krijgen dat we gewenst waren als partner. Daaruit is een intentieovereenkomst voortgekomen die op 22 mei getekend is. Vervolgens zijn de onderhandelingen echt begonnen. De periode van gesprekken over vertrouwen en gewenstheid bleken niet voor niets te zijn geweest. Toen we over de inhoud kwamen te spreken, bleken we het over veel onderwerpen eens te kunnen worden. En daar waar dat wat lastiger was, gunden we elkaar ook de ruimte en tijd daarover door te spreken en kwamen we bijna altijd tot een aanvaardbaar compromis. De onderhandelingen werden gevoerd door: Lucas Mulder en Erik Hattem namens de SGP, Alwin Mussche en Jan-Carlo Bos namens de CU en Herriët Brinkman en Jacob Spiker namens het CDA. Van uit de ambtelijke organisatie waren Patrick Rossen en Jacob Herms erbij om te notuleren en daar vervolgens conceptteksten van te schrijven. De procesleider was opnieuw Arie van de Pol. We hebben de keuze gemaakt een akkoord op hoofdlijnen op te stellen. Dit omdat de coalitie wel erg groot is ten opzichte van de overige partijen, Gemeentebelangen en PvdA. Doordat onderwerpen op hoofdlijnen zijn benoemd, moet het college daar voorstellen over uitwerken en met een goed voorstel naar de gemeenteraad, zoveel mogelijk met keuzemogelijkheden zodat de definitieve richting in de raad plaats moet vinden. Het geeft de coalitiepartijen, ons dus ook, de mogelijkheid zichzelf te onderscheiden. Uiteraard zijn er afspraken, maar omdat die niet dichtgetimmerd zijn kunnen we toch ons eigen geluid laten horen. Dit is een belangrijk onderdeel van de gekozen bestuursstijl. Meer debat in de raad en verbinding tussen fracties, raad, college, ambtelijk apparaat en samenleving.Allemaal met onderscheidende rollen, ambities en kaders, uitgaande van beleid en vastgesteldevisies. Als CDA-onderhandelaars hebben we er steeds voor gewaakt dat we voldoende herkenbaar wilden zijn. Wanneer u het coalitieakkoord ‘Samen, voor elkaar’ leest, zult u zien dat een groot aantal punten uit ons verkiezingsprogramma een plek hebben gekregen. Enkele voor ons belangrijke punten zijn: Regelgeving RO herzien en verminderen, bijvoorbeeld over erfinrichtingOntwikkelen omgeving BosvijverRuimte voor bedrijvenZorg voor elkaar met aandacht voor respijtzorg en ondersteuning lokale iniatievenOpstellen nieuw sport- en beweegbeleidCentrumvisie met aandacht voor winkelhart en museumsteegIntegratiebeleidVasthouden aan huidige vorm afvalinzameling met behoud grijze container Ook hebben we als onderhandelaars afspraken gemaakt over de portefeuilleverdeling. Eigenlijk is dat een zaak van het college zelf, maar we vonden het belangrijk dat partijen ook een portefeuille krijgen die bij de partij past. Uiteraard moeten ook de wethouders zich prettig voelen bij de onderwerpen waarvoor ze verantwoordelijk worden. Ook zijn er portefeuilles die je niemand graag wil. Onderwerpen als ruimtelijke ordening, toezicht en duurzaamheid geven vaak discussie bij en met inwoners. Door die evenwichtig te verdelen is er een goede balans in de portefeuilles. Als fractie en wethouder zijn we content met de portefeuille voor onze wethouder Bert Krale: SportEconomieRecreatie en toerismeVerkeer en vervoer (uitvoering)Openbare werkenToezichtGemeentelijke gebouwenEvenementen Al met al heeft de totstandkoming van het coalitieakkoord lang geduurd. Het heeft ons veel tijd gekost, maar we vinden dat het resultaat er zeker mag zijn en dat er veel ‘CDA’ in zit. Klik hier voor het coalitieakkoord Klik hier voor het CDA verkiezingsprogramma Afronding informatie 22 mei Hartelijke groet, Jacob en Herriët

Duiding verkiezingsuitslag

CDA CDA SGP ChristenUnie PvdA Staphorst 29-03-2018 18:54

Op zaterdag na de verkiezingen hebben onderhandelaars van alle partijenper fractie afzonderlijkgesproken met de grootste partij, de SGP. Donderdag na de installatie van de nieuwe raad hebben de fractievoorzitters kort op de verkiezingen teruggeblikt en aangegeven hoe we verder willen. De huidige coalitie kan verder, maarer zijn ook andere opties. Het lijkt aannemelijk dat de CU daar in elk geval deel van uit maakt, maar met welke partij of partijendat het beste kan, zal geïnventariseerd moetenworden. Duidelijk is dat er een informateur moet komen. Wat het CDA betreft iemand vanuit de ChristenUniedie de mogelijke coalities onderzoekt en inventariseert wat de belangrijkste onderwerpen zijn voor de komende jaren. Jacob Spiker heeft daar donderdag het volgende over gezegd: Verkiezingen zijn altijd een bijzondere periode, de voorbereidingen ernaar toe en vooral de dag zelf is vaak spannend en dat was het voor ons deze keer zeker. Waar we de vorige keer voor het eerst vier zetels haalden en een grote overwinning mochten vieren, was het nu spannend of we opnieuw vier zetels zouden halen.Na een spannende uitslagenavond bleek dat we onze zetels hebben behouden. Wel met minder stemmen dan de vorige keer en dat zorgde op de verkiezingsavond voor een gemengd gevoel. Hebben we verloren of moeten we juist blij zijn met het houden van wat we hadden. Maar daarna overheerste toch vooral dankbaarheid! Dankbaar dat een groot aantal inwoners op ons heeft gestemd en we verder mogen met vier raadsleden.Dankbaar dat we na jaren met drie raadszetels, vier jaar geleden zijn gegroeid. En nu weliswaar minder overtuigend dan vier jaar terug, maar wel stabiel verder mogen met vier zetels. De winnaar van deze verkiezingen is ontegenzeggelijk de ChristenUnie, die we nogmaals van harte feliciteren met hun overwinning en extra zetel in de raad! Wat betekent deze uitslag? Als we kijken naar de stemverhoudingen dan lijkt het erop dat een aantal van onze kiezers van vier jaar geleden nu gestemd hebben op de nieuwe partij, Democratische Partij Staphorst en dat de tweede zetel van de Partij van de Arbeid naar de ChristenUnie is gegaan. Het is in elk geval een beloning voor de ChristenUnie voor de rust die ze teruggebracht hebben in combinatie met een goede kandidatenlijst- en campagne. Maar we kunnen ons 360 graden in de rondte analyseren, we zullen er niet echt achter komen wat kiezers beweegt. De uitslag is in elk geval geen afrekening van de coalitie. Wat dat betreft kan deze coalitie gewoon verder met nog meer mandaat van de kiezer. Al zijn de meningen daarover wat verdeeld als we de uitspraken in sommige media moeten geloven… Wanneer deze coalitie wordt voorgezet, vinden we wel dat we moeten werken aan een breed raadsprogramma waar ook de kleinere partijen in meegenomen moeten worden. Maar er zijn ook andere varianten dan de huidige coalitie denkbaar! Om te kijken wat de beste optie is, hebben we geadviseerd een informateur te benoemen vanuit de ChristenUnie. Vanwege de verkiezingsuitslag en de positie van deze partij in het midden van ons politieke spectrum, vinden we een informateur vanuit de CU het meest voor de hand liggend. Een informateur kan los van emoties en persoonlijke stellingnames, onderzoeken welke coalitie het beste is voor Staphorst en welke onderwerpen de komende vier jaar aangepakt moeten worden. Het ligt aan de samenstelling van een te vormen coalitie of er een gedetailleerd coalitieakkoord (of raadsprogramma) moet komen, of een akkoord op hoofdlijnen. Voor een samenstelling met partijen die dicht bij elkaar staan, zal een akkoord op hoofdlijnen voldoende zijn. De kaderstellende rol van de raad zal dan versterkt worden en het dwingt college en raad tot een nauwe samenwerking. Eigenlijk wel een mooie gedachte… Bij een samenstelling met grote verschillen zal meer in detail afgesproken en vastgelegd moeten worden. Het is aan de aan te stellen informateur om dat te inventariseren.

Afscheid raadsleden

CDA CDA Staphorst 28-03-2018 15:15

Dinsdag 27 maart hebben we afscheid genomen van vertrekkende raadsleden. Dat is inherent aan de democratie, maar deze keer wel bijzonder. Na de vorige verkiezingen namen we afscheid van maar liefst 8 collega’s waarvan 7 zelf al voor de verkiezingen hadden aangegeven niet meer beschikbaar te zijn. Nu nemen we afscheid van 4 raadsleden, waarvan slechts één (Lubbert Talen) zelf heeft besloten te stoppen en de andere drie als gevolg van de verkiezingsuitslag. Lubbert Talen werd voor zijn langdurige inzet voor de Staphorster gemeenschap koninklijk onderscheiden en benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Wij feliciteren Lubbert Talen van harte met deze onderscheiding. Voor onze collega Henk Courtz is het nog even afwachten of het afscheid definitief is of dat hij terugkeert als Bert Krale terugkeert als wethouder. Krale werd met voorkeursstemmen gekozen en komt daardoor in de raad in plaats van Henk Courtz, die als vierde op de CDA lijst stond. Teleurstellend voor Henk Courtz, die dus nog even in de wachtkamer moet blijven. Bij het afscheid van de raadsleden hebben de fractievoorzitters allemaal een kort afscheidswoord gericht aan de vertrekken collega’s. Namens het CDA heeft Jacob Spiker het volgende gezegd: De heer Veen, Bé. Na vier jaar zit je periode als raadslid erop. Je emails sloot je altijd af met ‘Met Sociale Groet’ en dat was zoals je was, een sociaal mens. Politiek bedrijven met je hart, op je gevoel. Dat maakt het niet altijd gemakkelijk, en soms zag ik je er ook mee worstelen. Ondanks dat we het politiek niet altijd eens waren, heb ik je wel leren kennen als iemand die het hart op de juiste plek heeft. Ik hoef maar te herinneren aan een informele bijeenkomst met speciale koffiebekers, die je meebracht bedoeld voor onderlinge verbinding, een sociale geste. Bé, het was fijn met je samen gewerkt te hebben, succes met de dingen die je verder nog allemaal doet en er komt vast wel iets nieuws op je pad nu bekend is dat er een paar uur vrijkomt in je agenda. De heer J. Talen, Jan, Je bent niet aanwezig, maar luistert vast wel naar deze vergadering. Je sloot je emails af met ‘Met Liberale groet’. Je was actief namens verschillende partijen, maar je bleef altijd liberaal. Ik herinner je vooral van acht jaar geleden, van de gesprekken over een nieuwe coalitie waar je deel van uitmaakte namens Gemeentebelangen. Je was een kleurrijk raadslid en wethouder. Je lag vaak onder vuur, soms terecht maar wel ten onrechte. Ik vond het hoe dan ook een verrijking van mijn leven met je gewerkt te hebben. Je noemde jezelf een visionair, soms wat zweverig met je ideeën, maar je maakte daarmee wel altijd iets los. Dank voor de samenwerking en succes in de toekomst met wat je gaat doen. De heer L. Talen, Lubbert. Ik ben nu meer dan tien jaar raadslid, en al die tijd was je een gewaardeerde collega. Je was al raadslid ver voordat ik begon en nog steeds jong en fris. Vooral de afgelopen vier jaar hebben we nauw samengewerkt. Eerst de coalitieonderhandelingen. Dat was een intensief proces, met uiteindelijk een mooi resultaat. Ik heb je toen leren kennen als een plezierige collega die bereid was om eruit te komen en dat kwamen we. Je introduceerde de groep OGB, oranje–groen–blauw, zoals je de coalitie noemde. Vervolgens zaten we samen in de vertrouwenscommissie voor een nieuwe burgemeester. Ook een intensieve periode, maar daar mag ik niets over zeggen. Maar in zo’n commissie leer je de mens achter het raadslid beter kennen. In jouw geval was dat ook zo, en wel in positieve zin. Na een lange politieke carrière achter je, maar nog steeds jong en een hele carrière voor je, heb je aangegeven te stoppen. Ik vind dat jammer, want je mening deed ertoe en je houdbaarheidsdatum als gemeenteraadslid was zeker niet verstreken. Maar ik denk dat je nog wel een keer, in welke rol dan ook terugkeert… Lubbert, dank voor de samenwerking en het goede gewenst met wat je doet en in de toekomst gaat doen. Maar ook met je de tijd voor je gezin. Tijd die er vaak niet was en dat verandert nu. Lubbert, bedankt, het ga je goed. Dan de heer Courtz, beste Henk, Je wilde nog graag een periode door. Helaas voor jou zijn andere kandidaten van onze lijst met voorkeursstemmen gekozen. Dat betekent dat jij op dit moment buiten de boot valt. We hebben daar voor de verkiezingen al over gesproken, je gaf zelf al aan dat dit scenario erin zat. Toch was het vorige week woensdag een teleurstelling voor je dat dit scenario ook uitkwam. We hebben daarna ook met elkaar gesproken over dit afscheid. Ik ga dit keer geen uitgebreide afscheidsrede voor je houden, want je zit nog in de wachtkamer. De komende weken zal uitwijzen of je wel of niet terugkeert in de raad. En ach, je bent nu in twee perioden raadslid geweest, en beide keren niet vanaf het eerste begin. Henk in elk geval wil ik je namens onze fractie en partij bedanken voor je inzet de afgelopen jaren. We zullen zien of we een groter afscheid voor je moeten organiseren of dat je weer naast ons komt zitten. Henk voor nu, dank je wel!

Interview met Jacob Spiker (1)

CDA CDA SGP Staphorst 18-03-2018 18:03

Interview met Jacob Spiker – lijsttrekker van het CDA **Stel jezelf eens voor: Ik ben Jacob Spiker, 52 jaar, getrouwd en 2 kinderen. We wonen in Staphorst aan het Schemperserf. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als logistiek manager bij Goliath, een internationale speelgoed en spellen leverancier. Ik ben verantwoordelijk voor de goederenstromen naar Europa en de distributie binnen Europa. **Wat wil je bereiken voor de gemeente Staphorst? Een gemeente met minder verzuiling waar iedereen mee doet, waar mensen naast en door elkaar leven, waar verschillende bevolkingsgroepen respect voor elkaar tonen. Ik zie steeds meer een kloof ontstaan tussen zeg maar de SGP en haar achterban t.o.v. de rest van de gemeente. Het is teveel zij en wij. Die tweedeling wordt de laatste tijd meer in plaats van minder. Het niet deelnemen van de SGP aan het jongerendebat bij Kisteman helpt dan niet om dit beeld te verminderen. Jammer en onbegrijpelijk, zeker omdat ze er bij Spoorzicht (gelukkig) wel bij zijn. **Wat is op korte termijn het belangrijkste onderwerp? Dat is zonder twijfel de woningbouw in De Slagen. Die zit al jaren op slot maar gelukkig kunnen voor de zomer weer kavels verkocht worden. We hebben eerder voorgesteld als gemeente een aantal kavels op te kopen, om ruimte te creëren voor parkeren en speelveldjes. Zelfs dat bleek lastig, maar is wat mij betreft nog steeds een optie. We moeten het eerste deel met voorrang afbouwen en de volgende fase opnieuw inrichten met meer differentiatie en ruimer opgezet. Iedereen heeft er baat bij dat we hier weer woningen bouwen. Nu Mega failliet is, zijn we weliswaar afhankelijk van een curator en een aantal aannemers die deel uitmaken van Staphorst Ontwikkeling. De politiek moet zich sterk maken om casco woningen te bouwen, niet langer polderen en overleggen maar een duidelijk statement maken. Dat is in het belang van de gemeente en haar inwoners maar ook van de aannemers. Desnoods moet de gemeente alle kavels zelf opkopen en zelf uitgeven, dat zal voor een curator alleen maar goed nieuws zijn, want dan komt er immers geld binnen en daar gaat het om bij curatoren. **Waarom ben je de politiek ingegaan? Ik ben me op de middelbare school gaan interesseren voor politiek, kwam vervolgens via verenigingswerk in contact met het CDA bestuur die me vroegen lid te worden. En al snel volgde de vraag om in de schaduwfractie en bestuur te komen. Omdat ik het belangrijk vind iets voor de maatschappij te doen, en de politiek mijn interesse had, ben ik vervolgens raadslid geworden. Dat wordt je overigens niet zomaar, de partij moet je de kans geven en vervolgens moet je gekozen worden. Maar ik vind het een eer om te doen en heb er plezier in. **Wat is voor jou heel belangrijk? Waar ligt jouw hart? Dat zijn toch de kleine dingen waarmee we ons als partij, als lokale politiek kunnen onderscheiden. Natuurlijk zijn grote projecten als riolering e.d. belangrijk, maar dat gaat toch wel door. Juist met kleine zaken, vaak helemaal geen grote investeringen, kunnen we onze inwoners een groot plezier doen. Bijvoorbeeld met het behoud van de grijze containers naast ondergrondse bakken of een carpoolplaats die op ons initiatief in Staphorst zal komen. **Als je moet kiezen tussen een kroket en een appel, wat kies je dan? Tja, dan stiekem toch wel die kroket. **Welke plek in de gemeente Staphorst vind je het mooist of is je het dierbaarst? Waarom? Ik kom van de Lankhorst en heb daar altijd iets mee gehouden. Ook al is het al lang niet meer zoals in mijn jonge jaren, toch blijft het me trekken, een dierbare plek dus. **Eén van onze speerpunten is: iedereen doet mee. Wat betekent dit voor jou? Voor mij is dat volstrekt logisch, maar blijkbaar niet voor iedereen. Ik vind het normaal dat iedereen die kan, zich inzet voor de maatschappij: of je hebt een baan, of je doet vrijwilligerswerk of je volgt een opleiding. Veel mensen kunnen dat combineren, maar het is niet goed dat iemand helemaal passief thuis zit. Daarom moeten we als gemeente samen met bedrijven en instanties ons blijven inspannen om voor iedereen een passende baan of vrijwilligerswerk te vinden. Uiteraard moeten we een vangnet houden voor iedereen die niet kan, daar moet altijd aandacht voor zijn. **Wat is jouw favoriete avondje uit? Heerlijk restaurantje pakken, eten met een goed glas wijn is voor mij wel quality time. **Waar haal je het meeste plezier uit? Door mensen te helpen. Ik probeer altijd klaar te staan voor anderen, al betrap ik mij er wel op dat ik vanwege mijn volle agenda wel eens te weinig tijd heb voor anderen. **Welk speerpunt is voor jou het belangrijkst? Baas over eigen erf. We hebben ontzettend gedetailleerde regels over erf-inrichting. Voor een schutting van meer dan een meter hoog moet al vergunning aangevraagd worden. Bij een woningsplitsing moet tot in detail opgegeven worden waar welke planten enz. komen. Ik vind dat we een percentage van de oppervlakte moeten voorzien van groenbeplanting. De burger mag en kan zelf prima bepalen hoe hij die groenbeplanting invult. **Waar ben je het meest trots op wat we als CDA hebben bereikt afgelopen 4 jaar? Erg belangrijk vind ik het doortrekken van het fietspad langs de Achthoevenweg tot aan de Stovonde. Dat er een overeenkomst is bereikt met Waanders waar alle partijen beter van zijn geworden en het voor fietsers veel veiliger is. **Waar baal je het meest van dat je niet bereikt hebt afgelopen 4 jaar? Dat we de woningbouw in De Slagen nog steeds niet vlot hebben kunnen trekken. Erg frustrerend, voelde me vaak machteloos op dit dossier. **Wat wil je nog kwijt? Ik wil me graag de komende jaren blijven inzetten voor de gemeenschap. Ik hoop dat de kiezer ons opnieuw wil steunen, zodat ik samen met mijn collega kandidaten opnieuw met een grote fractie in de raad kom.

CDA Staphorst: Adviesraad Sociaal Domein moet afspiegeling zijn van Staphorster samenleving

CDA CDA Staphorst 15-03-2018 11:34

Adviesraad Sociaal Domein moet bezet worden door inwoners van Staphorst. Dinsdag tijdens de laatste raadsvergadering van deze bestuursperiode is stevig gediscussieerd over het aanpassen van de voorwaarden voor leden van de Adviesraad Sociaal Domein. Eerder hebben we een verordening aangenomen waarin is opgenomen dat de adviesraad een afspiegeling moet zijn van de Staphorster samenleving, dat leden van de adviesraad woonachtig in Staphorst moeten zijn. Dat vinden we een goede voorwaarde, want juist in een gedifferentieerde samenleving als Staphorst, is het goed dat de adviesraad de samenleving door en door kent. Daar was iedereen bij het opstellen van de verordening het over eens. Nu bleken er zich onvoldoende geschikte kandidaten te hebben aangemeld vanuit de gemeente Staphorst en daarom werd voorgesteld ook personen van buiten Staphorst toe te laten. Ze moeten wel binding met Staphorst hebben en/of zeer gemotiveerd/enthousiast zijn zich voor de Staphorster samenleving in te zetten. Er hebben zich inmiddels kandidaten gemeld, dat zullen ongetwijfeld goede kandidaten zijn, misschien wel met een binding met Staphorst. Maar ook op een later moment zullen leden vervangen worden. En natuurlijk zal iemand gemotiveerd en enthousiast zijn, maar wij willen juist een afspiegeling van de Staphorster samenleving! Tijdens de raad heeft woordvoerder Genevive Compagner namens het CDA aangegeven de verordening nog niet te willen aanpassen en nog een extra inspanning te doen de adviesraad wel te bemensen met inwoners van Staphorst. De adviesraad kan dan gewoon alvast beginnen ondanks dat de bezetting van de gewenste 11 personen nog niet compleet is. Misschien moeten we de eisen iets bijstellen, in deze raad hoeven niet uitsluitend hoogopgeleiden te zitten. Staphorsters zijn vaak ook wat terughoudend en melden zich niet zomaar zelf aan. Bijzonder was dat in de discussie het bijna zo leek alsof wij als CDA , met ons afwijkende standpunt fout zaten. Dat was de omgekeerde wereld. Genevive Compagnerbepleitte terecht en zeker met recht, dat we vastwilden houden aan de oorspronkelijke verordening, die in september vorig jaar is aangenomen. Het college was al voor aanpassing van de verordening de werving buiten Staphorst gestart, dat was niet handig. Maar wanneer wij een voorstel krijgen om over te stemmen, mogen we er gewoon van vinden wat we willen. Tijdens een schorsing leken we hiervoor ook steun te krijgen, maar iedereen was iedereen aan het bewerken en bleek het CDA toch als enige fractie vast te houden aan een adviesraad, bestaande uit inwoners van de gemeente Staphorst. Daar zullen we ons bij neerleggen, hoe de discussie is gegaan verdiend echter geen schoonheidsprijs. Normaal bespreken we alle onderwerpen in twee keer, eerst opiniërend en vervolgens twee weken later besluitvormend. Dat had nu ook gemoeten, dan is er na een opiniërende vergadering nog ruimte voor bezinning en kan in een volgende vergadering op een ordentelijke manier een besluit genomen worden. Jacob Spiker, lijsttrekker CDA Klik hier voor de argumenten van een Adviesraad Sociaal Domein, bestaande uit inwoners van de gemeente Staphorst, zoals deze gegeven zijn bij de vaststelling van de oorspronkelijke verordening in september 2017

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.