Nieuws van politieke partijen in Nijkerk inzichtelijk

10 documenten

Gemeente koopt kantoor Rabobank

CDA CDA Nijkerk 23-11-2019 16:19

In de raadsvergadering van 21 november jl. heeft de gemeenteraad besloten het kantoorpand van de Rabobank aan Van 't Hoffstraat aan te kopen om daar het stadhuis te vestigen. In de commissievergadering van 14 november is daar uitgebreid over gesproken. De woordvoering die namens de CDA-raadsfractie door Joop van Ruler is uitgesproken treft u hier aan.

CDA is kritisch over de Voorjaarsnota

CDA CDA Nijkerk 05-07-2019 17:28

De raad van de gemeente Nijkerk heeft op 4 juli 2019 de voorjaarsnota behandeld. Deze voorjaarsnota geeft de (financiële) stand van zaken weer en blikt vooruit naar de begroting van 2020 die de gemeenteraad in het najaar behandelt. Met deze voorjaarsnota kan de raad richtinggevende uitspraken doen over die komende begroting en dat meegeven aan het college van B en W die deze begroting nu gaat uitwerken. Onderstaand treft u de woordvoering van de CDA-fractie bij de behandeling van de voorjaarsnota in de raad van 4 juli 2019 aan: Nog maar enkele jaren geleden werd de gemeente Nijkerk geconfronteerd met grote tekorten en waren er forse bezuinigingen nodig. Hoewel er in de jaren daarna weer meer financiële ruimte ontstond is het CDA altijd zeer terughoudend geweest met het verhogen van de uitgaven, omdat als het even tegenzit we die financiële ruimte zo weer kwijt zijn. Het CDA kiest voor beheerste en verantwoorde gemeentelijke uitgaven, die ook op lange termijn houdbaar zijn. Wij willen voldoende buffers om financiële tegenvallers op te vangen zonder direct de rekening bij onze inwoners neer te leggen. Ook dat is rentmeesterschap, een van de kernwaarden vanhet CDA. Inmiddels zien wij voor de komende jaren al weer forse tekorten ontstaan. Het college denkt dat tekort voor een deel te kunnen oplossen door een verhoging van de OZB en dat is wat het CDA betreft te kort door de bocht, want er zijn andere oplossingen denkbaar. Ik kom daar in het vervolg van mijn betoog nog op terug. Het raadsvoorstel over deze voorjaarsnota bestaat uit een 14-tal punten. Op een aantal van die punten willen wij graag nader ingaan al moeten wij ons daarin beperken om binnen de gestelde tijdslimiet te blijven. Bij de autonome ontwikkelingen zien wij vooral de kosten van de Jeugdzorg en de Wmo fors oplopen. Het CDA is absoluut van mening dat zorg die nodig is ook geboden moet worden. Dat betekent echter geen vrijbrief voor overbehandeling of onnodige stapeling van zorg en dus oplopende kosten. Zorg moet wel effectief zijn. Het is opvallend dat in de jeugdzorg bij een gelijkblijvend aantal cliënten de kosten toch fors oplopen. Het inzetten van zwaardere zorg dan nodig blijkt bij veel gemeenten een oorzaak te zijn van de oplopende kosten. Ook de complexe en bureaucratische ordening zou veel kosten met zich meebrengen. Dat vraagt ook bij ons nader onderzoek en dat is ook aangekondigd, maar ook hier geldt: zorg die nodig is moet worden verleend. Inmiddels is er een Taskforce Sociaal Domein die kijkt welke maatregelen mogelijk zijn om besparingen te realiseren. De aanpak die u in de vjn beschrijft onderschrijven wij. Wij zien de bevindingen en voorstellen met belangstelling tegemoet. Inzet op preventie en regie blijft ook voor ons een belangrijk uitgangspunt. BMC heeft de organisatie geanalyseerd en wij herkennen hun bevindingen en onderschrijven hun belangrijkste conclusies dat de aansturing, de interne coördinatie, debedrijfsvoering en de ondersteunende processen versterking nodig hebben. Dat wordt vertaald naar de aanstelling van een concernmanager en het versterken van het middenmanagement en de ondersteunende diensten. Maatregelen waarmee wij instemmen en die nodig zijn om de organisatie weer volledig op orde te krijgen. Dat betekent echter wel extra kosten en de vraag is nu hoe wij die kosten gaan dekken. Het BMC stelt dat medewerkers nu redelijk vrijblijvend en ongedwongen hun taken en werkzaamheden kunnen kiezen. Ook is er te weinig binding tussen teams, een gevolg van het ontbreken van integraal overzicht en sturing op samenwerking. Daarom is het CDA van mening dat door het versterken van het middenmanagement en de ondersteunende diensten de teams weer beter kunnen functioneren. Door een strakkere sturing en een betere onderlinge afstemming, maar ook omdat ondersteunende diensten zoals Financiën, Control en HRM meer werk uit handen nemen krijgen de teams weer meer ruimte, meer capaciteit en kunnen zij efficiënter opereren en dat moet uiteindelijk ook weer enige besparingen, zogenoemde inverdieneffecten opleveren. Daarnaast is volgens BMC de toegestane formatie niet volledig benut en is de externe inhuur en het verzuim fors hoger dan bij andere gemeenten. Daar is dus nog het nodige te halen. Ook lezen wij in de voorjaarsnota dat de versterking van de ruggengraat een positief effect heeft op de productiecapaciteit van de organisatie. Verder willen wij er op wijzen dat bij de behandeling van de begroting voor 2018 nog 12,6 fte aan de formatie is toegevoegd. Door al deze effecten kan de toename van de kosten worden beperkt. Daarom vragen wij het college te onderzoeken wat deze inverdieneffecten op termijn kunnen opleveren zodat we een deel van de kosten voor versterking van de organisatie incidenteel kunnen dekken. Verder wordt er voor een periode van 2,5 jaar een Concernmanager aangesteld. Het college wil deze middelen structureel ramen om deze middelen voor dit doel op een ander wijze in te zetten. Dat is voor ons niet vanzelfsprekend, wij willen na 2,5 jaar een nieuw afweegmoment om te bepalen hoe wij verder gaan. Dat betekent voor nu incidentele dekking. Ondanks alle problematiek binnen de organisatie gaat er ook veel goed dankzij hard werkende en loyale collega’s, dat zien wij ook, daarom onze dank aan allen die hun bijdrage daaraan hebben geleverd. Bij de voorstellen uit het uitvoeringsprogramma wordt ook gekeken of er werkzaamheden geschrapt, beperkt of getemporiseerd kunnen worden. Toch zien wij bij dit programma een uitbreiding van 9,2 fte en dat is best veel in een tijd van tekorten. Daarom lijkt het ons goed te bezien of een verdere beperking mogelijk is, waarbij ook wordt gekeken naar nut, noodzaak en effectiviteit. Overigens is ons in dit onderdeel niet duidelijk wat nu echt nieuw beleid is, daarom het verzoek dat nader te duiden en in het vervolg duidelijker aan te geven. Verder zijn inwoners en bedrijven niet altijd tevreden over de dienstverlening door de gemeente, wij hebben daar eerder aandacht voor gevraagd. Er worden een aantal maatregelen genoemd omdat te verbeteren, maar die vinden wij nog niet allemaal heel concreet. Bovendien vragen wij ons af waarom het beter met je klanten omgaan gelijk tot meer fte en hogere kosten moet leiden. Dan gaat het toch om houding en gedrag, om communicatie. Dan kom ik bij Samen aan Zet, de dialoog met de samenleving. Van de 84 voorstellen zijn er 14 afgerond, maar andere voorstellen stagneren of komen niet tot uitwerking. Daarom wordt voorgesteld 24 voorstellen te schrappen. Wij stemmen daar mee in. Volgens de rapportage van BMC komen het merendeel van de initiatieven die voortvloeien uit Samen aan Zet op het bordje van de gemeente terecht. Dat is wat ons betreft ongewenst. De deelnemers aan Samen aan Zet moeten vooral zelf de initiatieven oppakken en de gemeente kan daar bij faciliteren of de voorstellen integreren in het reguliere werk. Daarom vragen wij het college de vinger aan de pols te houden en in overleg met de initiatiefnemers voortdurend nut, noodzaak en de meerwaarde van alle projecten af te wegen en de raad periodiek te informeren of en zo ja hoe projecten worden voortgezet. Tot slot lezen wij in de rapportage van BMC dat het gevoel om betrokken te worden bij de totstandkoming van beleid bij het publiek is afgenomen en dat ondanks de dialoog. Misschien moeten we beginnen met het serviceniveau te verhogen, gewoon de vragen en klachten van inwoners en bedrijven adequaat afhandelen, want dat schept vertrouwen. Dan als laatste punt, de dekkingsmogelijkheden voor de structureel hogere kosten. Het CDA wil eerst kijken naar de beheersing van die kosten. Er is al een Taskforce Sociaal Domein opgericht die kijkt welke maatregelen mogelijk zijn om besparingen te realiseren. De kosten voor de versterking van de organisatie als gevolg van de organisatieanalyse kunnen deels tijdelijk worden gedekt zoals ik eerder heb aangegeven. Ook bij de voorstellen volgend uit het uitvoeringsprogramma is te bezien of dat in een tijd van tekorten allemaal nodig is. In totaal komen er in deze voorjaarsnota 18,4 fte bij. In de begroting 2018 was dat al 12,6 fte, dus in korte tijd breiden wij de organisatie uit met 31 fte en dat vinden wij nogal veel. Tot slot geldt onze algemene stelregel, kijk eerst of we oud beleid kunnen inruilen voor nieuw beleid, of we minder effectief beleid kunnen schrappen, kortom laten we opnieuw de stofkam door onze uitgaven halen. Pas als blijkt dat het niet mogelijk is werkzaamheden uit te stellen, af te bouwen of te temporiseren komt het middel lastenverhoging in beeld, dus die belastingmaatregel is wat het CDA betreft op dit moment nog niet aan de orde. Als laatste dan het Huis van de Stad. Het CDA is altijd terughoudend geweest bij de verhoging van de uitgaven en daarom kozen wij voor renovatie van het huidige stadhuis, omdat dat de meest voordelige oplossing was. De raad heeft daar echter niet voor gekozen. Nu zien wij dat het pand van de Rabobank op de markt komt, dat prima zou kunnen voldoen als HvdS. Een pand dat voordeliger lijkt te zijn dan nieuwbouw en wat ons betreft dan ook een beter alternatief dan nieuwbouw. Uiteraard wachten wij alle berekeningen en voorstellen nog even af, maar vooralsnog lijkt het een kans die wij moeten pakken en dan niet als tijdelijke oplossing, want dat is weer razend duur, maar als een permanente oplossing. Om nu na een aantal jaren opnieuw te verkassen lijkt ons een heel slecht idee. Dus pak die kans en pas het pand op een sobere wijze aan zodat het als een volwaardig HvdS kan fungeren en blijf daar de komende decennia zitten. De voorjaarsnota is bedoeld om richting te geven en kaders te stellen voor de komende begroting. Als wij dus op onderdelen een andere richting, andere kaders willen dan moeten wij dat ook aangeven en daarom hebben wij dat proberen te vertalen naar een omvangrijk en ingewikkeld amendement. Wij hopen dat wij daarmee voldoende duidelijk maken welke kant wij op willen Joop van Ruler fractievoorzitter

CDA is kritisch over de Voorjaarsnota

CDA CDA Nijkerk 05-07-2019 17:28

De raad van de gemeente Nijkerk heeft op 4 juli 2019 de voorjaarsnota behandeld. Deze voorjaarsnota geeft de (financiële) stand van zaken weer en blikt vooruit naar de begroting van 2020 die de gemeenteraad in het najaar behandelt. Met deze voorjaarsnota kan de raad richtinggevende uitspraken doen over die komende begroting en dat meegeven aan het college van B en W die deze begroting nu gaat uitwerken. Onderstaand treft u de woordvoering van de CDA-fractie bij de behandeling van de voorjaarsnota in de raad van 4 juli 2019 aan: Nog maar enkele jaren geleden werd de gemeente Nijkerk geconfronteerd met grote tekorten en waren er forse bezuinigingen nodig. Hoewel er in de jaren daarna weer meer financiële ruimte ontstond is het CDA altijd zeer terughoudend geweest met het verhogen van de uitgaven, omdat als het even tegenzit we die financiële ruimte zo weer kwijt zijn. Het CDA kiest voor beheerste en verantwoorde gemeentelijke uitgaven, die ook op lange termijn houdbaar zijn. Wij willen voldoende buffers om financiële tegenvallers op te vangen zonder direct de rekening bij onze inwoners neer te leggen. Ook dat is rentmeesterschap, een van de kernwaarden vanhet CDA. Inmiddels zien wij voor de komende jaren al weer forse tekorten ontstaan. Het college denkt dat tekort voor een deel te kunnen oplossen door een verhoging van de OZB en dat is wat het CDA betreft te kort door de bocht, want er zijn andere oplossingen denkbaar. Ik kom daar in het vervolg van mijn betoog nog op terug. Het raadsvoorstel over deze voorjaarsnota bestaat uit een 14-tal punten. Op een aantal van die punten willen wij graag nader ingaan al moeten wij ons daarin beperken om binnen de gestelde tijdslimiet te blijven. Bij de autonome ontwikkelingen zien wij vooral de kosten van de Jeugdzorg en de Wmo fors oplopen. Het CDA is absoluut van mening dat zorg die nodig is ook geboden moet worden. Dat betekent echter geen vrijbrief voor overbehandeling of onnodige stapeling van zorg en dus oplopende kosten. Zorg moet wel effectief zijn. Het is opvallend dat in de jeugdzorg bij een gelijkblijvend aantal cliënten de kosten toch fors oplopen. Het inzetten van zwaardere zorg dan nodig blijkt bij veel gemeenten een oorzaak te zijn van de oplopende kosten. Ook de complexe en bureaucratische ordening zou veel kosten met zich meebrengen. Dat vraagt ook bij ons nader onderzoek en dat is ook aangekondigd, maar ook hier geldt: zorg die nodig is moet worden verleend. Inmiddels is er een Taskforce Sociaal Domein die kijkt welke maatregelen mogelijk zijn om besparingen te realiseren. De aanpak die u in de vjn beschrijft onderschrijven wij. Wij zien de bevindingen en voorstellen met belangstelling tegemoet. Inzet op preventie en regie blijft ook voor ons een belangrijk uitgangspunt. BMC heeft de organisatie geanalyseerd en wij herkennen hun bevindingen en onderschrijven hun belangrijkste conclusies dat de aansturing, de interne coördinatie, debedrijfsvoering en de ondersteunende processen versterking nodig hebben. Dat wordt vertaald naar de aanstelling van een concernmanager en het versterken van het middenmanagement en de ondersteunende diensten. Maatregelen waarmee wij instemmen en die nodig zijn om de organisatie weer volledig op orde te krijgen. Dat betekent echter wel extra kosten en de vraag is nu hoe wij die kosten gaan dekken. Het BMC stelt dat medewerkers nu redelijk vrijblijvend en ongedwongen hun taken en werkzaamheden kunnen kiezen. Ook is er te weinig binding tussen teams, een gevolg van het ontbreken van integraal overzicht en sturing op samenwerking. Daarom is het CDA van mening dat door het versterken van het middenmanagement en de ondersteunende diensten de teams weer beter kunnen functioneren. Door een strakkere sturing en een betere onderlinge afstemming, maar ook omdat ondersteunende diensten zoals Financiën, Control en HRM meer werk uit handen nemen krijgen de teams weer meer ruimte, meer capaciteit en kunnen zij efficiënter opereren en dat moet uiteindelijk ook weer enige besparingen, zogenoemde inverdieneffecten opleveren. Daarnaast is volgens BMC de toegestane formatie niet volledig benut en is de externe inhuur en het verzuim fors hoger dan bij andere gemeenten. Daar is dus nog het nodige te halen. Ook lezen wij in de voorjaarsnota dat de versterking van de ruggengraat een positief effect heeft op de productiecapaciteit van de organisatie. Verder willen wij er op wijzen dat bij de behandeling van de begroting voor 2018 nog 12,6 fte aan de formatie is toegevoegd. Door al deze effecten kan de toename van de kosten worden beperkt. Daarom vragen wij het college te onderzoeken wat deze inverdieneffecten op termijn kunnen opleveren zodat we een deel van de kosten voor versterking van de organisatie incidenteel kunnen dekken. Verder wordt er voor een periode van 2,5 jaar een Concernmanager aangesteld. Het college wil deze middelen structureel ramen om deze middelen voor dit doel op een ander wijze in te zetten. Dat is voor ons niet vanzelfsprekend, wij willen na 2,5 jaar een nieuw afweegmoment om te bepalen hoe wij verder gaan. Dat betekent voor nu incidentele dekking. Ondanks alle problematiek binnen de organisatie gaat er ook veel goed dankzij hard werkende en loyale collega’s, dat zien wij ook, daarom onze dank aan allen die hun bijdrage daaraan hebben geleverd. Bij de voorstellen uit het uitvoeringsprogramma wordt ook gekeken of er werkzaamheden geschrapt, beperkt of getemporiseerd kunnen worden. Toch zien wij bij dit programma een uitbreiding van 9,2 fte en dat is best veel in een tijd van tekorten. Daarom lijkt het ons goed te bezien of een verdere beperking mogelijk is, waarbij ook wordt gekeken naar nut, noodzaak en effectiviteit. Overigens is ons in dit onderdeel niet duidelijk wat nu echt nieuw beleid is, daarom het verzoek dat nader te duiden en in het vervolg duidelijker aan te geven. Verder zijn inwoners en bedrijven niet altijd tevreden over de dienstverlening door de gemeente, wij hebben daar eerder aandacht voor gevraagd. Er worden een aantal maatregelen genoemd omdat te verbeteren, maar die vinden wij nog niet allemaal heel concreet. Bovendien vragen wij ons af waarom het beter met je klanten omgaan gelijk tot meer fte en hogere kosten moet leiden. Dan gaat het toch om houding en gedrag, om communicatie. Dan kom ik bij Samen aan Zet, de dialoog met de samenleving. Van de 84 voorstellen zijn er 14 afgerond, maar andere voorstellen stagneren of komen niet tot uitwerking. Daarom wordt voorgesteld 24 voorstellen te schrappen. Wij stemmen daar mee in. Volgens de rapportage van BMC komen het merendeel van de initiatieven die voortvloeien uit Samen aan Zet op het bordje van de gemeente terecht. Dat is wat ons betreft ongewenst. De deelnemers aan Samen aan Zet moeten vooral zelf de initiatieven oppakken en de gemeente kan daar bij faciliteren of de voorstellen integreren in het reguliere werk. Daarom vragen wij het college de vinger aan de pols te houden en in overleg met de initiatiefnemers voortdurend nut, noodzaak en de meerwaarde van alle projecten af te wegen en de raad periodiek te informeren of en zo ja hoe projecten worden voortgezet. Tot slot lezen wij in de rapportage van BMC dat het gevoel om betrokken te worden bij de totstandkoming van beleid bij het publiek is afgenomen en dat ondanks de dialoog. Misschien moeten we beginnen met het serviceniveau te verhogen, gewoon de vragen en klachten van inwoners en bedrijven adequaat afhandelen, want dat schept vertrouwen. Dan als laatste punt, de dekkingsmogelijkheden voor de structureel hogere kosten. Het CDA wil eerst kijken naar de beheersing van die kosten. Er is al een Taskforce Sociaal Domein opgericht die kijkt welke maatregelen mogelijk zijn om besparingen te realiseren. De kosten voor de versterking van de organisatie als gevolg van de organisatieanalyse kunnen deels tijdelijk worden gedekt zoals ik eerder heb aangegeven. Ook bij de voorstellen volgend uit het uitvoeringsprogramma is te bezien of dat in een tijd van tekorten allemaal nodig is. In totaal komen er in deze voorjaarsnota 18,4 fte bij. In de begroting 2018 was dat al 12,6 fte, dus in korte tijd breiden wij de organisatie uit met 31 fte en dat vinden wij nogal veel. Tot slot geldt onze algemene stelregel, kijk eerst of we oud beleid kunnen inruilen voor nieuw beleid, of we minder effectief beleid kunnen schrappen, kortom laten we opnieuw de stofkam door onze uitgaven halen. Pas als blijkt dat het niet mogelijk is werkzaamheden uit te stellen, af te bouwen of te temporiseren komt het middel lastenverhoging in beeld, dus die belastingmaatregel is wat het CDA betreft op dit moment nog niet aan de orde. Als laatste dan het Huis van de Stad. Het CDA is altijd terughoudend geweest bij de verhoging van de uitgaven en daarom kozen wij voor renovatie van het huidige stadhuis, omdat dat de meest voordelige oplossing was. De raad heeft daar echter niet voor gekozen. Nu zien wij dat het pand van de Rabobank op de markt komt, dat prima zou kunnen voldoen als HvdS. Een pand dat voordeliger lijkt te zijn dan nieuwbouw en wat ons betreft dan ook een beter alternatief dan nieuwbouw. Uiteraard wachten wij alle berekeningen en voorstellen nog even af, maar vooralsnog lijkt het een kans die wij moeten pakken en dan niet als tijdelijke oplossing, want dat is weer razend duur, maar als een permanente oplossing. Om nu na een aantal jaren opnieuw te verkassen lijkt ons een heel slecht idee. Dus pak die kans en pas het pand op een sobere wijze aan zodat het als een volwaardig HvdS kan fungeren en blijf daar de komende decennia zitten. De voorjaarsnota is bedoeld om richting te geven en kaders te stellen voor de komende begroting. Als wij dus op onderdelen een andere richting, andere kaders willen dan moeten wij dat ook aangeven en daarom hebben wij dat proberen te vertalen naar een omvangrijk en ingewikkeld amendement. Wij hopen dat wij daarmee voldoende duidelijk maken welke kant wij op willen Joop van Ruler fractievoorzitter

CDA vraagt aandacht voor dierenactivisme

CDA CDA Nijkerk 20-05-2019 17:33

Maandag 13 mei is door dierenactivisten een varkensboerderij in het Brabantse Boxtellangdurig en grootschalig bezet. Verschillende CDA-fracties in de regio maken zich zorgen over deze ontwikkelingen en hebben daarover vragen gesteld aan hun colleges. CDA-fractievoorzitter Joop van Ruler: “Het CDA is absoluut van mening dat het eenieder vrij staat om een mening te hebben en te uiten over de agrarische sector, maar deze vorm van dierenactivisme willen wij voorkomen en bestrijden. Wij vinden het ontoelaatbaar dat een agrarisch bedrijf zomaar wordt overvallen en zeer langdurig wordt bezet. Actie voeren mag, maar dan wel op een andere wijze. Daarom heeft de Nijkerkse CDA-fractie, evenals de CDA-fracties in Barneveld en Ede, schriftelijke vragen aan het college van B en W gesteld. ” Het CDA vraagt aan het college in hoeverre de gemeente Nijkerk is voorbereid op een situatie zoals deze zich maandag 13 mei in Boxtel voordeed en of de gemeente bekend is of er agrarische bedrijven in de gemeente Nijkerk te maken hebben (gehad) met extreem dierenactivisme en hoe dat wordt gemonitord. Verder wil het CDA weten of bij de gemeente Nijkerk bekend is welke activistische groepen er zijn en of deze een bedreiging vormen voor Nijkerkse ondernemers. Tot slot vraagt het CDA of de gemeente op het gebied van extreem dierenactivisme samenwerkt met andere instanties en omliggende gemeenten. De CDA fractie ziet de beantwoording met belangstelling tegemoet en hoopt dat de gemeenten in de regio dit gezamenlijk oppakken.

CDA: de deur stond bij ons wijd open

CDA CDA SGP Nijkerk 25-05-2018 15:30

In het vorige week uitgebrachte ledenblad blikt het CDA terug op de coalitieonderhandelingen.Fractievoorzitter Joop van Ruler wil de gang van zaken graag verder toelichten. Van Ruler: “De bereidheid bij andere partijen om met ons samen te werken was niet groot, omdat sommige partijen ons een harde bestuursstijl verwijten. Wij vinden dat wij onze rol als raadsleden en volksvertegenwoordigers op een correcte wijze hebben ingevuld. Daarbij heeft het belang van de samenleving altijd voorop gestaan. Het CDA heeft heel veel plannen gesteund, maar ook een aantal plannen niet gesteund. Dat deden wij altijd op basis van goed onderbouwde argumenten en met voorstellen hoe het anders zou kunnen. Daarnaast vinden wij dat we goed moeten luisteren naar de mening van onze inwoners, want wij zijn vooral volksvertegenwoordigers en daarom is hun mening belangrijk voor onze besluitvorming. Zo hebben wij onze rol in de raad ingevuld, luisteren naar onze inwoners en de discussie op inhoud voeren zodat er betere plannen ontstaan en volgens ons hoort dat ook zo.” Het CDA blikt ook terug op het gesprek dat tussen CU-SGP en CDA heeft plaatsgevonden. Van Ruler: “Velen vragen ons waarom er geen samenwerking tussen deze partijen tot stand is gekomen. Wij vragen ons dat tot op de dag van vandaag ook nog steeds af. Wij zijn het gesprek met een open houding ingegaan, bereid tot overleg om zo bij elkaar te komen. Helaas hebben wij die houding bij de CU-SGP in het geheel niet aangetroffen. Tot een echt gesprek is het niet gekomen en wij zijn nog steeds verbijsterd over de wijze waarop wij door CU-SGP zijn afgeserveerd. Bij ons stond de deur wijd open, maar deze is door de CU-SGP keihard dichtgegooid. Openbare uitlatingen van CU-SGP dat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen om een samenwerking mogelijk te maken en met pijn in het hart afscheid moeten nemen van het CDA kunnen wij gezien de gang van zaken dan ook echt niet plaatsen. Wij beleven dat totaal anders.” Van Ruler sluit het artikel af met de opmerking: “Wij pakken ons werk in de raad weer op en zullen als echte volksvertegenwoordigers het geluid vanuit de samenleving in de komende jaren weer in de raad van de gemeente Nijkerk laten horen. Wij willen daarbij graag op een positieve wijze verbindingen leggen met andere partijen zonder onze standpunten te verloochenen.”

CDA niet in nieuwe coalitie

CDA CDA SGP Nijkerk 19-04-2018 15:43

Donderdag bracht de informateur Dick van Hemmen advies uit over de vorming van een nieuw college in de gemeente Nijkerk. Uit dat advies blijkt dat het CDA, als winnaar en grootste partij in de raad, geen deel uitmaakt van een nieuwe coalitie. Fractievoorzitter Joop van Ruler vindt dat zeer teleurstellend en geen recht doen aan de verkiezingsuitslag. Van Ruler: “Bij het CDA lag de nadrukkelijke wens weer aan een nieuwe coalitie deel te nemen. Daarom hebben wij een open houding aangenomen, hebben wij vooraf geen breekpunten benoemd en waren wij bereid tot overleg. Helaas is dat niet beantwoord, niet door de huidige coalitiepartijen, maar ook niet door de CU-SGP.” Volgens Van Ruler heeft het CDA nadrukkelijk gezocht naar een verbinding met de CU-SGP maar was dat gevoel niet wederzijds en was de CU-SGP niet bereid een coalitie te vormen met het CDA. Van Ruler: “De lijsttrekker van CU-SGP gaf tijdens het lijsttrekkersdebat al aan dat zij Pro21 verkoos boven het CDA en zo is het ook gegaan.” “Dat betekent dat wij niet meedoen en dat vinden wij zeer teleurstellend, maar dat is wel de realiteit. Wij pakken ons werk in de raad weer op en zullen als volksvertegenwoordigers het geluid vanuit de samenleving de komende jaren weer in de raad laten horen.”

CDA wint verkiezingen!

CDA CDA SGP VVD ChristenUnie Nijkerk 23-03-2018 20:17

Het CDA heeft de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart gewonnen. 5.439 inwoners van de gemeente Nijkerk hebben afgelopen woensdag op het CDA gestemd. Met 27,9% (2014: 26,9%) van de stemmen blijft het CDA de grootste partij in de Nijkerkse gemeenteraad. Door deze mooie uitslag heeft het CDA één zetel gewonnen, zodat we de komende vier jaar met acht CDA'ers in de raad vertegenwoordigd zijn. De nieuwe CDA-fractie zal bestaan uit: 1. Joop van Ruler 2. Cisca van Drie-Davelaar 3. Eric Stuive 4. Trudy Doornhof-Molenaar 5. Harry Bokkers 6. Bert Veldhuizen 7. Matthias Blankesteijn 8. Pam van de Weijer-Feuerstein De nieuwe gemeenteraad zal op donderdag 29 maart in een openbare zitting geïnstalleerd worden. De bijeenkomst begint om 19.30 uur in het stadhuis van Nijkerk. Zie ook: www.nijkerk.eu De nieuwe zetelverdeling in de gemeenteraad ziet er als volgt uit: CDA: 8 ChristenUnie-SGP: 6 PROgressief 21: 5 VVD: 4 De Lokale Partij: 4

CDA: Nieuw stadhuis gaat veel geld kosten.

CDA CDA Nijkerk 12-03-2018 16:49

Vorige week bracht de gemeente Nijkerk een persbericht uit over de bouw van het nieuwe stadhuis. Daarin zegt de gemeente dat de jaarlijkse kosten voor de huisvesting niet hoger worden. Volgens fractievoorzitter en lijsttrekker Joop van Ruler is het beter de kosten van nieuwbouw te vergelijken met de kosten van renovatie van het huidige stadhuis. Nieuwbouw kost € 865.000 per jaar en een renovatie zonder parkeergarage kost € 440.000 per jaar. Van Ruler: “De gemeente wil bij de renovatie een parkeergarage in het bestaande gebouw realiseren zodat de totale kosten voor renovatie op € 700.000 uitkomen. Het achteraf inbouwen van een parkeergarage is een complex en duur karwei dat volgens het CDA niet nodig is. Als we dat achterwege laten en gewoon bovengronds parkeren dan kost die renovatie nog maar€ 440.000 per jaar, Daarmee besparen we € 425.000 per jaar tegenover nieuwbouw en dat gedurende vele tientallen jaren. Dat loopt dus in de vele miljoenen.” Het voorstel voor de bouw van een nieuw stadhuis maakte in 2017 deel uit van een heel breed voorstel over de uitwerking van de Visie Aantrekkelijk Nijkerk. Een voorstel waar het CDA als enige partij tegen heeft gestemd vooral vanwege de daarin opgenomen nieuwbouw van het stadhuis. Omdat de discussie toen vooral ging over de parkeerproblematiek en de gevolgen voor ABZ diervoeders is er volgens Van Ruler te weinig discussie gevoerd over het nieuwe stadhuis. Van Ruler: “Daarom wil het CDA de voorstellen voor een nieuw stadhuis opnieuw in de raad bespreken, met alle cijfers tot in detail op tafel. Wij hopen de andere partijen te overtuigen dat renovatie ook een stadhuis oplevert dat voldoet aan de huidige eisen maar wel tegen veel lagere kosten. Bovendien willen wij een stadhuis dat grotendeels pas 24 jaar oud is niet afbreken maar renoveren, want dat is pas echt duurzaam.”

CDA: Verlaging OZB is sigaar uit eigen doos

CDA CDA VVD Nijkerk 05-03-2018 15:54

Vorige week kwam het AD met het bericht: bij de inwoners van Nijkerk kan de vlag uit! Het AD baseerde dat op een onderzoek van de Vereniging Eigen Huis waaruit blijkt de Onroerende Zaak belasting in Nijkerk wordt verlaagd. Een bericht dat door sommige politieke partijen gretig werd overgenomen en op Facebook werd gepubliceerd. Toch adviseert het CDA om die vlag maar weer snel naar binnen te halen. Want volgens het CDA “vergeet” men te melden dat de OZB nog maar recent heel fors is verhoogd. Fractievoorzitter en lijsttrekker van het CDA Joop van Ruler zegt: “De huidige coalitie van De Lokale Partij, Pro 21 en VVD heeft bij haar aantreden in 2015 de OZB direct met maar liefst 10 % verhoogd. Toen heeft het CDA al gezegd dat die verhoging absoluut niet nodig was. Dat de OZB nu zo vlak voor de verkiezingen met 6,5 % is verlaagd is dus gewoon een sigaar uit eigen doos.” Van Ruler: “Het CDA heeft in eerdere jaren, toen het deel uitmaakte van de coalitie, belastingverhogingen weten te voorkomen, hoewel het toen financieel moeilijke jaren waren. Dus er is nu geen enkele reden om de vlag uit te hangen, maar wel een reden om op het CDA te stemmen want die heeft de leus “Geen OZB-verhoging” ook altijd waar gemaakt.”

CDA start verkiezingscampagne

CDA CDA Nijkerk 23-01-2018 17:04

Zaterdag 20 januari is het CDA op het Plein in Nijkerk gestart met de verkiezingscampagne, want op 21 maart zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. Lijsttrekker Joop van Ruler stelde de eerste tien kandidaten van de lijst voor en samen met de nummer twee van de lijst Cisca van Drie werden een aantal speerpunten uit het verkiezingsprogramma toegelicht. Zo pleit het CDA voor een WMO-ombudsman, beter onderhoud in de wijken en het handhaven van de bovengrondse parkeerplaatsen in de binnenstad. Daarnaast wil het CDA geen nieuw stadhuis bouwen, maar het huidige stadhuis renoveren, want dat is volgens het CDA veel voordeliger en duurzamer. Net zoals bij eerdere verkiezingen wil het CDA ook nu geen verhoging van de belastingen. Volgens Van Ruler een belofte die de partij in het verleden ook altijd waar heeft gemaakt. De komende weken zal het CDA de wijken intrekken om daar met de bewoners in gesprek te gaan over onder meer hun wensen en ideeën. De bewoners worden daar vooraf nog over geïnformeerd met aankondigingen in diverse media en een flyer die in de directe omgeving van de standplaats wordt bezorgd.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.