Nieuws van politieke partijen in Lansingerland inzichtelijk

7 documenten

Ontwikkeling Wilderszijde grote stap dichterbij!

CDA CDA VVD Lansingerland 29-06-2020 11:45

Donderdag 25 juni stelde de gemeenteraad het Masterplan voor de nieuwe woonwijk Wilderszijde vast. Het betreft een masterplan op hoofdlijnen en vormt de basis voor het opstellen van een nieuw bestemmingsplan. Uitgangspunt is dat Wilderszijde een duurzame en klimaat-adaptieve wijk is met circa 10% water, 20% groen in de hoofdstructuur en groen in de woonbuurten binnen 50 meter van de voordeur. Uitgangspunt is ook een autoluwe wijk, die goed met het OV en fiets ontsloten kan worden.De feitelijke ontwikkelingenvan het autobezit in Wilderszijdezullen straks worden gemonitord en waar mogelijk wordtgereserveerde parkeerruimte ('parkeerbuffers')omgezet in groen. Handhaving van het groene, duurzame karakter vindt het CDA van groot belang. Mede om die reden pleitte steunfractielid Charles van Harn (en lid van de Commissie Ruimte) in de fractievoor hetcreëren vanparkeerplaatsen die sowieso niet ten koste van kostbaar groen gaan, bijvoorbeeld op een wijze zoals bijof onder'Huis de Haas' is gebeurd. Een motie van het CDA (mede ingediend door Leefbaar 3B, VVD en WIJ Lansingerland), waarin het college wordtopgeroepen om zo veel mogelijk parkeerruimtes onder appartementen te bouwen, werd met algemene stemmen aangenomen. In Wilderzijde komen 2.600 tot maximaal 3.000 woningen, die voorzietin behoeften van diverse doelgroepen: 25% sociale huurwoningen, 15% huur tot € 900 per maand en goedkope koop, 10% huur tot € 1.000 per maand en koop tot € 310.000 en 50% vrije sector huur en koop. 60% van de woningen zijn grondgebonden en 40% van de woningen zijn appartementen. Het Masterplan Wilderzijde, dat met verve, en in goede dialoog met de Raad is opgepakt door onze nieuwe wethouder Jan-Willem van den Beukel (ook in voorafgaande Commissies Ruimte),is donderdag 25 juni met algemene stemmen aangenomen. Daarmee is een mijlpaal bereikt, een grotestap gezet in de ontwikkeling van Lansingerland. Wilderszijde gaat van een braakliggend stuk grond veranderen in een aantrekkelijkeen modernewijk met een focus op duurzaamheid. Het Masterplan is ook de basis voor gesprekken tussen Lansingerland enerzijds en de Provincie Zuid-Holland en het rijk anderzijdsover een omvangrijkefinanciëlerijksbijdrage aan de woningbouwopgave. Hans van der Stelt

Het bouwen van appartementen voor senioren langs de Lijsterlaan in Bleiswijk

CDA CDA Lansingerland 12-05-2020 11:39

SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN HET COLLEGE ( Art. 37-Reglement van Orde) Steller(s) van de vragen: Charles van Harn, Hans van der Stelt, Nelleke Bouman Onderwerp: Het bouwen van appartementen voor senioren langs de Lijsterlaan in Bleiswijk. Inleiding: 1 Uit het woonbehoefte onderzoek dat in 2019 voor Bleiswijk is uitgevoerd is gebleken dat er vooral behoefte is aan de bouw van appartementen, woningen voor senioren en starters. Uit het onderzoeksresultaat bleek dat er twee potentiele woonbouwlocaties in beeld zijn waarvan er één ligt tussen de Lijsterlaan en de Merenweg. 2 Uit het zelfde onderzoek komt naar voren dat er niet op korte termijn gebouwd zal worden omdat er nog diverse nadere onderzoeken dienen plaats te vinden. Deze onderzoeken betreffen o.a.: - Welke van de twee potentiele ontwikkellocaties ( Lijsterlaan-Merenweg of Langevaart- Korenmolenweg ) komt het eerst aanbod om bebouwd te worden? - Een onderzoek naar de capaciteit van de aansluiting van de Merenweg en de Hoekeindseweg op de N209. 3 De Gemeente Lansingerland is eigenaar van een aanzienlijk perceel langs de Lijsterlaan in Bleiswijk. Dit kavel is ideaal gelegen nabij voorzieningen zoals winkels, bushaltes en locaties waar sociale activiteiten voor ouderen plaats vinden. Een meer dan zeer geschikte locatie om appartementenwoningen voor senioren te realiseren. 4 3B Wonen heeft in gesprek met de CDA fractie aangegeven dat met name Bleiswijk “op slot” zit en dat (sociale huur) appartementen voor senioren de gewenste doorstroming op gang brengt. Hierbij werd door 3B Wonen de locatie Lijsterlaan als zeer aantrekkelijke mogelijkheid benoemd. 5 Als gevolg van de Corona crisis is weer duidelijk geworden dat eenzaamheid voor onze ouderen een serieus te nemen zaak is. Woningen nabij voorzieningen zorgen ervoor dat de kans op vereenzaming kleiner is, omdat ontmoetingen laagdrempelig kunnen plaatsvinden, ook bij verminderde mobiliteit. De CDA fractie is van mening dat het goed is om woningen voor senioren zoveel als mogelijk nabij voorzieningen zoals zorg, winkels, sociale activiteiten en een opstapplaats voor openbaar vervoer te realiseren. Het College wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden: Hoe kijkt het College aan tegen het idee om woningen voor de doelgroep senioren in zijn algemeenheid zoveel als mogelijk nabij voorzieningen zoals zorg, winkels, sociale activiteiten en een opstapplaats voor openbaar vervoer te realiseren, omdat we hiermee de kans op eenzaamheid verkleinen?Is het College het met de CDA fractie eens dat de locatie bij de Lijsterlaan een ideale locatie is voor appartementen voor senioren, omdat de voorzieningen als winkels, bushaltes en locaties waar sociale activiteiten voor senioren plaatsvinden op loopafstand liggen?Is het correct dat de grond op de beoogde bouwlocatie Lijsterlaan – Merenweg in eigendom is van de gemeente? Zijn er daarnaast nog andere blokkades of claims die ontwikkeling in dit gebied eventueel bemoeilijken?Indien de grond in eigendom is, is het College het eens met de CDA-fractie dat dit een kans op sneller handelen geeft dan indien dit (zoals op veel andere plekken) in samenspraak met een projectontwikkelaar / commerciële grondeigenaar moet? Is het College dan ook bereid om het bedoelde perceel langs de Lijsterlaan in Bleiswijk versneld in ontwikkeling te nemen voor de bouw van een relatief beperkt aantal (sociale huur) appartementen voor senioren en hierbij de samenwerking te zoeken met 3B Wonen?Is het College het met de CDA fractie eens dat de bouw van een relatief beperkt aantal appartementen op deze locatie losgekoppeld kan worden van de onderzoeken naar de inpassing van een groter woningbouwprogramma in Bleiswijk, omdat hier relatief weinig verkeersbewegingen mee gemoeid zijn, waardoor de effecten op bijvoorbeeld de N209 beperkt zullen zijn.

Verordening woonruimtebemiddeling

CDA CDA GroenLinks Lansingerland 21-02-2020 14:43

Donderdag 20 februari 2020 stelde de gemeenteraad de Verordening woonruimtebemiddeling regio Rotterdam 2020 vast. De 14 gemeenten, waaronder Lansingerland, die deel uitmaken van het Samenwerkingsverband Wonen regio Rotterdam hanteren sinds 1 juli 2015 dezelfde Verordening woonruimtebemiddeling. De deelnemende gemeenten hebben afgesproken deze Verordening te evalueren en samen te werken aan een nieuwe Verordening die in alle gemeenten zal worden vastgesteld. Over een concept van die nieuwe Verordening sprak de Commissie Ruimte op 4 februari en nam de gemeenteraad op 20 februari jongstleden een besluit. De huisvestingsverordening biedt woningzoekenden binnen de 14 samenwerkende gemeenten dezelfde regels voor het toewijzen van de sociale huurwoningen en de wijze waarop we omgaan met urgenten. Uit de evaluatie is gebleken dat de tekst van de huidige Verordening grotendeels voldoet aan de wensen en vereisten. Wel wordt een aantal verduidelijkingen en verbeteringen voorgesteld, met name wat betreft de categorie urgenten. Ook middenhuur-segment betrekken Met een bijna raadsbreed ingediend amendement (alleen Groenlinks ontbrak) gaf de gemeenteraad te kennen dat het aan de Verordening -naast sociale huurwoningen- ook de mogelijkheid wil toevoegen woningen uit het middenhuur-segment (EUR 720 tot EUR 900 per maand) bij de verdeling te betrekken. De krapte op de woningmarkt vereist dat alle mogelijkheden worden aangegrepen, onder andere gericht op doorstroming. Actieve bemiddeling naar middenhuur kan daar bij helpen. Immers, bij doorstroming van een sociale huurwoning naar middelhuur, komt een bestaande sociale huurwoning vrij. Meer woningen bouwen (voor verschillende doelgroepen) is uiteraard ook broodnodig om het -nog enigszins betaalbare- aanbod te vergroten. Ook dit bevordert ook de doorstroming. De nieuwe Verordening treedt per 1 juli 2020 in werking.Het CDA zal zich sterk blijven maken voor een op de diverse doelgroepen binnen Lansingerland afgestemd beleid voor wonen en woningbouw. Meer informatie: Hans van der Stelt (vanderstelthans@gmail.com)

Beleidsuitgangspunten Masterplan en Bestemmingplan Wilderszijde vastgesteld

CDA CDA Lansingerland 01-12-2019 12:02

Donderdag 28 november jl. heeft de gemeenteraad de beleidsuitgangspunten vastgesteld voor het masterplan en het daaropvolgende bestemmingsplan Wilderszijde. De beleidsuitgangspuntenzijn een concretisering van het in oktober 2017 vastgestelde 'ambitiedocument'. Het CDA is blij dat de realisatie van dit al zo lang braak liggend gebied nu met de vaststelling van de beleidsuitgangspunten weer een stap dichterbij is gekomen. De uitgangspuntenvoor de verdere planuitwerkinghebben betrekking op wonen, (publieke en commerciële) voorzieningen, groen / openbare ruimte, water, (energie)transitie, circulariteit en mobiliteit. Met andere woorden: duurzaamheid is één van de aspecten van het op te stellen masterplan en Ontwerp Bestemmingsplan. In Wilderszijde wordt ingezet op een dorps karakter, gericht op sociale samenhang en ontmoeting. In Wilderszijde wordt het dorps karakter gekenmerkt door: een compacte bebouwingeen grote verscheidenheid van woningtypen en dichthedende aanwezigheid van wijkgerichte en kleinschalige voorzieningen in een dorpshartgoede OV-ontsluitingveel ruimte, groen en water. In Wilderszijde worden circa 2.500 tot 3.000 woningen gerealiseerd, waarvan 30 tot 40 % zal bestaan uit een mix van betaalbare woningen (sociale huurwoningen en andere betaalbare huur- en koopwoningen voor specifieke doelgroepen zoals starters en ouderen). Het overige aanbod is vrije sector (midden-hoog). Conform het coalitieakkoord bouwen we in Lansingerland primair voor de behoefte van onze inwoners. Dat is voor het CDA een belangrijk vertrekpunt in gesprekken met de provincie en omliggende gemeenten over de regionale woningbouwopgaven. Naast een goede mix van betaalbare woningen, heeft het CDA in afgelopen raadsvergadering benadrukt dat de commerciële voorzieningen -de detailhandel in het bijzonder- gericht moeten zijn en blijven op de behoefte van de inwoners van de nieuwe wijk; dit ter voorkoming dat een grootschaliger opzet ten koste gaat van de centra van Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek en -in veel mindere maten- Bleiswijk. Het CDA is, op basis van gegevens van en ervaringen met winkelcentra elders in Lansingerland en de regio, van mening dat een maximum van 2.500 à 3.000 m2 het beste tegemoet komt aan het uitgangspunt van kleinschaligheid (die uitsluitend op de wijk is gericht). Het college doet daar onderzoek naar, en op basis daarvan, zal het definitieve kader voor commerciële voorzieningen / detailhandel worden bepaald. Over het definitief te realiseren woningbouwprogramma -in samenhang met de duurzame inrichting van de wijk, de (OV)mobiliteit, het parkeren en de voor de wijk benodigde voorzieningen- vindt overleg plaats met de Provincie Zuid-Holland en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het CDA heeft tot slot gepleit voor het actief en gericht betrekken van omwonenden en overige belanghebbenden bij de verdere uitwerking. Het moet absoluut voorkomen worden, dat mensen die in hun belang getroffen worden of om andere redenen wensen in te spreken, niet gekend en gehoord worden. Dat is wat het CDA, naast de formele inspraak- en beslismomenten, een doorlopend proces dat goed moet worden uitgewerkt en gecommuniceerd. De vaststelling van het masterplan en het bestemmingsplan zijn voorzien in het eerste kwartaal van resp. 2020 en 2021. De start van de bouwwerkzaamheden is gepland in het derde kwartaal van 2021. Voor vragen of opmerkingen kunt u zich richten tot Hans van der Stelt (vanderstelthans@gmail.com)

Herontwikkeling oostzijde centrum Berkel en Rodenrijs: bespreking Nota van Uitgangspunten bereikbaarheid en extra parkeerplaatsen

CDA CDA Lansingerland 06-10-2019 17:20

De gemeenteraad heeft afgelopen donderdag 3 oktober de “Nota van Uitgangspunten Berkel Centrum Oost (Hergerborch)” vastgesteld. Het winkelcentrum van Berkel en Rodenrijs is het hoofdwinkelcentrum van de gemeente en wordt dekomende jaren versterkt en afgerond met de uitbreiding aan de westzijde (ter hoogte van de Westersingel). Voor het evenwicht van het haltermodel is het van essentieel belang dat ook devoorzieningen aan de oostzijde van het centrumgebied goed bereikbaar blijven en er ook aan die kant voldoende parkeergelegenheid aanwezig is. De herontwikkeling van de locatie Hergerborch, denabijheid van het AMG Schmidtpark en de toevoeging van een ondergrondse parkeervoorzieningzorgen voor een kwalitatief hoogwaardige afronding van het centrumgebied, aldus het voorstel van het College van B&W.De locatie Hergerborch is in eigendom van woningbouwcorporatie 3B Wonen. Het college heeft deprincipe-bereidheid uitgesproken mee te werken aan de realisatie van minimaal 60 sociale woningen op deze locatie.Bij de vaststelling van het mobiliteitsplan (31 maart 2016) heeft de gemeenteraad aandacht gevraagd voor de bereikbaarheid van Berkel Centrum Oost en dit te betrekken bij de herontwikkeling van deEr doen zich een aantal knelpunten voor aan de oostkant van het centrumgebied. Uit parkeertellingen volgt dat de parkeercapaciteit ontoereikend is, een feit dat het CDA al verschillende keren aan de kaak heeft gesteld en -in samenspraak met winkeliers en de winkeliersvereniging praktische voorstellen voor heeft gedaan.Daarnaast is de verkeersafwikkeling (doorstroom) onvoldoende en onveilig. Dit heeft te maken met de huidige inrichting vanhet parkeerterrein bij de supermarkten (met meerdere in- en uitritten op de Molenwerfstraat), maarook met het feit dat er meer verkeer (intensiteit) gebruik maakt van de Raadhuislaan enMolenwerfstraat dan wenselijk is voor deze erftoegangswegen (capaciteit).Besloten is te onderzoeken wat er nodig en mogelijk is om te komen tot een toekomstbestendigBerkel Centrum Oost. Er is een variantenstudie (verkeer, parkeren en woningbouw) uitgevoerd. Deuitkomsten hiervan zijn vertaald in een ‘Nota van Uitgangspunten’ voor de herinrichting van hetgebied.Degemeenteraad heeft deze Nota van Uitgangspuntenvastegesteld Locatie Hergerborch. De locatie Hergerborch aan de oostzijde van het centrum wordt herontwikkeld. Met een zogenaamde variantenstudie is onderzocht wat er nodig wat er nodig en mogelijk is om te komen tot een toekomstbestendig Berkel Centrum Oost. Uitgangspunten daarbij zijn:Evenwichtig haltermodel van het winkelgebied (west - oost)Goede verkeersveilige bereikbaarheid (auto, fiets)Voldoende parkeergelegenheid voor het winkelgebiedDe locatie Hergerborch vormt de verbindende schakeltussen Berkel Centrum en het Annie M.G. Schmidtpark.Park en dorp ‘verweven’ hier met elkaar.De bebouwing op de locatie Hergerborch vormt eenwand van de pleinruimte en begeleidt de zichtlijn vanuit de Raadhuislaan op de Kerksingel.De massa van de nieuwbouw sluit aan bij de maat enschaal van de omgeving en heeft een kleinschalige dorpse en groene uitstraling. Met een maximale bouwhoogte van15 meter, verdeeld over maximaal 5 bouwlagen, waarvande bovenste laag terugliggend is.De locatie Hergerborch biedt ruimte voor de realisatie van ca. 60 tot 80 woningen in de sociale sector. Uitkomst variantenstudie: extra sociale woningen en parkeergelegenheid Uit de variantenstudie blijkt dat dat de dichtheid van het wonen op de locatie Hergerborch kan toenemen tot maximaal 80 sociale woningen. In dat geval past de ontwikkeling qua maat en schaal bij de omgeving en kan het parkeren voor de woningen op eigen terrein opgelost worden.Het verleggen van de Molenwerfstraat heeft een positief effect op de verkeersdruk en bereikbaarheid van het centrum. Uit het verkeerskundig onderzoek blijkt dat het verkeer om het gebied heen leiden, door de aansluiting tussen de Molenwerfstraat en Raadhuislaan meer richting het oosten te verplaatsen, de verkeersdruk op zowel de Molenwerfstraat als op de verbinding tussen oost en west via Raadhuislaan, Laan van Romen en Gemeentewerf afneemt.Door de Molenwerfstraat naarhet oosten te verleggen, ontstaat er ruimte om het parkeren voorhet winkelgebied uit te breiden. Alleen extra parkeren op maaiveld(variant 1) biedt niet voldoende ruimte om de parkeerdruk ope vangen en is vanuit het oogpunt van ruimtelijke kwaliteit nietwenselijk. Door het ontwikkelen van een 1 laagse ondergrondseparkeergarage gecombineerd met maaiveld parkeren (variant2) is het mogelijk ca. 120 extra parkeerplaatsen te realiseren en behoeve van het winkelcentrum. Er is ruimte om een goedegroene verbinding tussen park en centrumgebied te maken.Het realiseren van twee lagen parkeren onder de grond zondermaaiveld parkeren (variant 3, ca. 160 extra parkeerplaatsen,waarvan het surplus ook benut kan worden voor toekomstigewoningbouw) levert de grootste kwaliteitsslag voor het gebieddoordat de pleinruimte tussen de bestaande supermarkten en de locatie Hergerborch groen ingericht kan worden. Inbreng CDA-fractie (Hans van der Stelt) Het CDA ondersteunt de ontwikkeling van Berkel Centrum. Eerder al hebben wij in de Raad gemeld dat de uitbreiding van Berkel Centrum, als hoofdwinkelcentrum van Lansingerland, een goede zaak is voor zowel onze inwoners, en lokale ondernemers. Ook de herontwikkeling van de Hergerborch door 3B Wonen vinden wij een goede zaak, zo mogelijk met 80 sociale huurwoningen.Het is van groot belang dat Berkel Centrum Oost in deze ontwikkeling meegaat, conform het zogenaamde haltermodel: de oost- en westzijde van het winkelcentrum dienen elkaar te versterken. Goede parkeergelegenheid in Berkel Centrum Oost -die nu al zwaar onder druk staat en de omzet van winkeliers aan de oostzijde onder druk zet- is essentieel. Daarin moet niet alleen in de toekomst worden voorzien -zoals met voorgestelde parkeergarage met tenminste één ondergrondse laag op basis van de variantenstudie- maar ook met het op de korst mogelijke termijn creëren van parkeer plaatsen (een blauwe zone voor kort parkeren) in de Terpstraat. Er is immers nu al een tekort aan parkeerplaatsen aan de oostzijde. De winkeliersvereniging en individuele winkeliers vragen hier al geruime tijd om, en het CDA vindt - we hebben dit eerder dit jaar indringend aangekaart- dat er naar deze ondernemers,onzeondernemers,geluisterd moet worden en snelle praktische oplossingen geboden dienen te worden. Immers, er is nu onmiskenbaar sprake van een tekort aan plaatsen. En wil het haltermodel het evenwicht herstellen enbewaren tussen de west- en oostzijde van het winkelcentrum, dan is het creëren van extra parkeerplekken aan de oostzijde zonder meer noodzakelijk.Het College van B&W wil met de Raad in gesprek over de parkeerproblematiek. Wethouder Fortuyn heeft in de Raadsvergadering aangekondigd dat de Commissie Ruimte en de Raad in november het mobiliteitsplan -waaronder de parkeervoorzieningen- gepresenteerd en ter besluitvorming voorgelegd krijgen.Het CDA zal zich -tezamen met andere raadsfracties die de noodkreet van winkeliers van de oostzijde en van de Winkeliersvereniging Berkel Centrum willen vertalen in snelle, praktische oplossingen, blijven sterk maken voor zo spoedig mogelijke realisatie extra parkeerplaatsen in de buurt van Berkel Centrum Oost, zodat het bestaande tekort kan worden ingelopen en de bereikbaarheid van de oostzijde niet verder achteruit holt.

Instemming met bestemmingsplan 'Uitbreiding centrum Berkel en Rodenrijs

CDA CDA Lansingerland 05-12-2018 08:10

Donderdag 29 november stemde de gemeenteraad in met het bestemmingsplan voor de uitbreiding van het centrum van Berkel en Rodenrijs. Een goed besluit enbelangrijkemijlpaal in de ontwikkeling van Lansingerland, waarin groei (tot ca. 70.000 inwoners) en behoud van het dorpse karakter van alle drie de kernen hand in hand gaan. Het bestemmingsplan stelt de formele kaders voor de uitbreiding van het centrum vanBerkel en Rodenrijs, dat het hoofdwinkelcentrum van Lansingerland omvat.Op basis van het bestemmingsplan (met de formele kaders) vindt de uitwerking plaats, die wordt vastgelegd in eeninrichtingsplan. Het CDA vindt het van het grootste belang dat inwoners,ondernemers en anderebelanghebbenden betrokken zijn en blijven bij de planvorming en uitwerking daarvan. Met andere woorden: het moet voor eenieder bekend zijn wat de plannen zijn, welke invloed daarop kan worden uitgeoefend,hoe het proces in elkaar steekt, inclusiefhet politieke besluitvormingstraject. Woordvoerder Hans van de Stelt gaf in de Raad te kennen dat voorliggend bestemmingsplan een lang en zorgvuldig proces heeft doorlopen, waarin recht is gedaan aan betrokkenheid en invloed vanbelanghebbenden. 'Het bestemmingsplan dat ter besluitvorming voorligt is evenwichtig, omdat de meeste zienswijzen van belanghebbenden hebben geleid tot een aanpassingsvoorstel, een nadere onderbouwing op onderdelen van het bestemmingsplan, of een onderbouwd voorstel om het plan niet te wijzigen', aldus Hans van der Stelt. Natuurlijk blijven er altijd knelpunten en aandachtspunten, en kan niet aan ieder (individueel)belang worden tegemoet gekomen, zonder in de belangen van andere te treden. Ook bij de totstandkoming van het inrichtingsplan voor Berkel centrumzullen belanghebbenden en de gemeenteraad nauw betrokken worden. Belangrijkste onderwerpen van gesprek waren de hoogte van nieuwbouw, grenzend aan de zogenaamde arbeiderswoningen aan de Westersingel, de zorg bij bewoners aan de Gemeentewerf over geluidsoverlast en de -nu al te kort schietende-parkeermogelijkheden voor winkelend publiek. Wat betreft de woningen aan de Westersingel is het CDA van mening dat de gemeente al het nodige en redelijke heeft gedaan om aan belangen van bewoners tegemoet te komen: er wordt gebouwd op 25 meter afstand (i.p.v. 5) en de tussenliggende ruimte wordt voorzien van water en groen. De bewoners aan de Gemeentewerf wordt -waar nodig- recht gedaan door het treffen van maatregelen die het geluid moeten reduceren of buiten de woningen moeten houden. De wethouder was daar duidelijk over, evenals Hans van der Stelt in zijn bijdrage namenshet CDA: aantoonbare geluidshinder moet worden aangepakt. Tot slot de parkeerproblematiek. Al in april van 2018 vroeg het CDA, mede namens de winkeliers van Berkel centrum, aandacht voor het gebrek aan parkeerplaatsen aan -met name- de oostzijde (ofwel het oudere gedeelte). Tot op heden heeft het college niet veel gedaan. Verschillende partijen wensen eerst een 'integrale visie op het parkeren in Berkel Centrum', ergens in de loop van 2019, in plaats van het oplossen van knelpunten die zich nu voordoen. Het CDA is niet tegen een samenhangende visie, maar dat mag geen excuus zijn om knelpunten die zich nu voordoen voorlopig niet aan te pakken. Daarom heeft Hans van der Stelt er opnieuw bij wethouder Fortuyn op aangedrongen met oplossingen te komen voor een parkeerprobleem dat inwoners en de winkeliers nuervaren en waarvoor meerdere malen oplossing voor zijn aangedragen, zoals het aanwenden van de Terpstraat als blauwe zone en de heropening van de parkeergarage waarin voorheen de Jumbo zat. Geen woorden, maar daden! De wethouder heeft toegezegd hier in de commissie Ruimte van december 2018 en januari 2019 op terug te komen, met concrete voorstellen. Het CDA zal zich sterk blijven maken voor oplossingen voor de korte termijn, als voor de langere termijn - gelet op de ontwikkeling van Berkel centrum.

CDA: Blauwe parkeerzone Berkel centrum

CDA CDA Lansingerland 26-04-2018 14:52

Raadslid Hans van der Stelt (CDA) wil een uitbreiding van de blauwe parkeerzone in het centrum van Berkel en een heropening van de parkeergarage van de voormalige Jumbo-supermarkt, vanwege het tekort aan parkeerplaatsen in het centrum (foto: Gerrit van Loon): https://www.3b-krant.nl/nieuws/algemeen/413173/tekort-aan-parkeerplaatsen-centrum-

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.