Nieuws van politieke partijen in Zuid-Holland inzichtelijk

12 documenten

‘Tante Agaathregeling’ moet terugkomen

CDA CDA D66 VVD Zuid-Holland 06-02-2020 08:07

Het CDA pleit, met steun van de coalitiepartijen VVD, D66 en CU, voor terugkeer van de zogeheten ‘Tante Agaathregeling’. Het gaat om een oude regeling voor durfkapitaal die ooit is ingevoerd om startende ondernemers een financieel steuntje in de rug te geven. Over de eerste 5000 gulden rente die de investeerder destijds ontving op het geïnvesteerde bedrag hoefde geen rente betaald te worden. Dat maakte het voor particuliere investeerders aantrekkelijk om startende ondernemers geld te lenen. Op het hoogtepunt maakten 68.000 beleggers gebruik van de regeling. Toen de voorwaarden werden versoberd, daalde de interesse. Met de nieuwe Belastingwet die in 2001 werd ingevoerd, werd de naam Tante Agaath vervangen door de Durfkapitaalregeling. Deze bestaat nog steeds, maar de belastingvoordelen werden in 2011 afgeschaft.CDA-woordvoerder Mustafa Amhaouch: “Als coalitiepartijen hebben we het kabinet via een motie opgeroepen om de herinvoering van de tante Agaathregeling te onderzoeken. Het biedt een goede mogelijkheid voor familieleden en vrienden om het midden- en kleinbedrijf op gang te helpen als daar behoefte aan is.” Nog voor de zomer wordt de Tweede Kamer over de mogelijkheden voor een nieuwe regeling geïnformeerd.

CDA: Maak investeringsfonds Invest-NL toegankelijk voor mkb

CDA CDA Zuid-Holland 23-01-2020 09:21

Het CDA heeft Kamervragen gesteld over het nieuwe investeringsfonds Invest-NL. Volgens directeur Wouter Bos hoef je namelijk voor minder dan 5 miljoen niet bij het fonds aan te kloppen. Dat zei hij in een interview met NRC. Vreemd, vindt CDA-woordvoerder mkb Mustafa Amhaouch. Want die uitspraak staat haaks op de unaniem aangenomen motie Amhaouch/Veldman om Invest-NL in de uitvoering en organisatie zo vorm te geven dat ook het mkb hier gebruik van kan maken. Met een vermogen van 1,7 miljard euro wil Invest-NL investeren in kansrijke en maatschappelijk waardevolle projecten en bedrijven, die zonder steun niet van de grond komen. Maar die ondergrens van 5 miljoen werpt wel een flinke drempel op voor het mkb. Amhaouch: Bij de wetsbehandeling is er altijd bij minister Wiebes aangedrongen op de toegankelijkheid voor het mkb. Daarvoor moet die 5 miljoen euro als ondergrens zo snel mogelijk van tafel. Dit is een valste start van Invest-NL.” Het CDA vindt dat bij financiering uit Invest-NL niet financieringsdrempels leidend moeten zijn, maar dat moet worden gekeken naar de maatschappelijke impact van een project. Amhaouch roept daarom de minister op om de huidige randvoorwaarden voor mkb-bedrijven opnieuw tegen het licht te houden.

Amhaouch: maak trein aantrekkelijker als alternatief voor korte vluchten

CDA CDA Zuid-Holland 18-10-2019 11:08

Een supersnelle trein zou een zeer aantrekkelijk alternatief kunnen zijn voor een korte afstandsvlucht met een vliegtuig. Daar bestaat al een breed draagvlak voor, en er zijn meerdere innovatieve manieren te bedenken om dit mogelijk te maken. Bijvoorbeeld in de vorm van een moderne zweeftrein, die via internationale corridors wordt gescheiden van nationaal en regionaal vervoer. CDA-woordvoerder Mustafa Amhaouch vroeg hier tijdens de begrotingsbehandeling van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aandacht voor. Hij riep de regering per motie op om via een quickscan alle innovatieve mogelijkheden en de potentiële maatschappelijke kosten en baten in kaart te brengen.Samenwerking luchthavensIn een tweede motie riep hij de regering op om te onderzoeken of er meer regie mogelijk is in de samenwerking tussen de Nederlandse luchthavens. “In een klein land als Nederland is het van belang dat Nederlandse luchthavens met elkaar samenwerken om zo elkaar te versterken en maatschappelijke waarde te creëren in plaats van elkaar onnodig op hetzelfde te beconcurreren. Wat aan die samenwerking kan bijdragen is een overkoepelende en integrale regie tussen de Nederlandse luchthavens.” Amhaouch opperde daarbij de suggestie om te gaan kijken of alle vliegvelden onder de Royal Schiphol Group zouden willen vallen.Eén miljoen voor snel internet in treinTijdens de begrotingsbehandeling bracht Amhaouch ook nog een ander speerpunt van het CDA in, namelijk snel internet in de trein. Amhaouch: “Om de trein echt een goed alternatief te maken voor de auto of het vliegtuig moet ook wat gedaan worden aan de prehistorische internetverbinding in de IC’s. Dit is een van de grote ergernissen van de treingebruikers die willen werken, appen en studeren in de trein. Reistijd = Werktijd! Op dit moment krijgen wij echter signalen dat de Wifi te traag is en 4G vaak niet te ontvangen is. Zelfs niet voor het gewone bellen!” Samen met de CU diende Amhaouch een voorstel in om een miljoen euro extra vrij te maken, die snelheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van internetverbindingen in de trein moet verbeteren. Dit voorstel kan rekenen op een meerderheid in de Tweede Kamer. Amhaouch riep de staatssecretaris ook op om in gesprek te gaan met telecomproviders voor meer en/of beter geplaatste masten in de buurt van het spoor.

Amhaouch: maak werk van spreiding starttijden opleidingen om spits te ontlasten

CDA CDA Zuid-Holland 27-09-2019 11:15

Om reizen met de trein aantrekkelijk te maken is van belang dat de spits niet onnodig druk is. Het CDA is daarom erg positief over de proef in de regio Arnhem-Nijmegen waar starttijden van twee grote opleidingsinstituten (HAN en Radboud) werden aangepast. De drukte nam tijdens de ochtendspits sterk af. Er was zelfs een afname van 22% in de hyperspits. Het CDA wil daarom graag dat dit in heel Nederland wordt uitgerold. Dat zei woordvoerder Mustafa Amhaouch tijdens een algemeen overleg over het spoor.Amhaouch: “In november 2018 is een voorstel van mij en D66-collega Paternotte aangenomen om dit bij meerdere hogescholen en universiteiten toe te passen. Ook in het Klimaatakkoord is de aanpak van de hyperspits door middel van gewijzigde aanvangstijden een belangrijk speerpunt. Er is dus al brede steun, maar wat ontbreekt is brede opvolging.” Hij riep de staatssecretaris op hier per provincie nu echt werk van te maken zodat er opvolging komt in bijvoorbeeld Utrecht, Delft, Groningen en Amsterdam. Staatssecretaris Van Veldhoven was het met Amhaouch eens dat er een actieplan moet komen, en zal hierover met de provincies in overleg gaan.Plafond capaciteit in zichtVanuit milieuoogpunt is de trein voor het CDA een duurzaam en concurrerend alternatief voor vervoer per auto en vliegtuig. De NS gaven in augustus echter aan dat het plafond voor de capaciteit op het spoor in zicht is. Dat vraagt om creatieve oplossingen om toch zoveel mogelijk mensen en goederen via het spoor te kunnen blijven vervoeren. Naast het spreiden van openingstijden van opleidingen ziet het CDA ook mogelijkheden om capaciteit te vergroten door bij investeringen de dubbeldekstreinen als standaard te nemen.

CDA wil Afrika-strategie op handel

CDA CDA Zuid-Holland 30-05-2019 07:27

Tijdens een algemeen overleg handelsbevordering heeft CDA-woordvoerder Mustafa Amhaouch gepleit voor de oprichting van een Taskforce Handelsbevordering Nederland Afrika. Daarin moeten het bedrijfsleven, middenveld, wetenschap en overheid vertegenwoordigd zijn. De Taskforce moet de kansen voor Nederland in Afrika in kaart brengen en barrières wegnemen. Volgens Amhaouch wordt het economisch potentieel tussen Afrika en Europa nog niet volledig benut. Daarnaast is Afrika in haar ontwikkeling gebaat bij mondiale markttoegang op basis van gelijkwaardigheid. “De EU is al een economische strategie gericht op het Afrikaanse continent aan het ontwikkelen. Ook in Nederland wordt er door het bedrijfsleven en middenveld nagedacht over kansen en mogelijkheden in Afrika, maar daartussen is nog weinig samenhang. Verder speelt mee dat een hechtere samenwerking tussen Europese en Afrikaanse landen van geopolitiek belang is en een economisch perspectief biedt voor meer dan een miljard mensen.”De potentie van de Afrikaanse markt voor Nederland is dus enorm. “Er liggen heel veel kansen als het gaat om Nederland en de opkomende Afrikaanse markt. Maar die worden nu nog niet gepakt. Uit de taskforce moet een strategische agenda rollen met betrekking tot handelsbevordering waar zowel Nederland als Afrikaanse landen van profiteren. Afrikaanse landen ontwikkelen zich en de vraag naar handel en bedrijvigheid wordt steeds groter. De Europese Commissie heeft van Afrika topprioriteit gemaakt. Laten wij dit voorbeeld volgen. China bouwt infrastructuur van Beijing tot Rotterdam, wij willen infrastructuur van Amsterdam tot Kaapstad."

CDA steunt mkb met terugdringen te late betalingen

CDA CDA Zuid-Holland 26-04-2019 06:11

Het CDA is blij dat staatssecretaris Mona Keijzer de betaaltermijn voor grote bedrijven aan het mkb aan gaat pakken. Zij wil de wettelijke termijn waarop grote bedrijven de rekeningen van hun mkb-leveranciers moeten betalen, verlagen naar dertig dagen. Grote bedrijven kunnen, als gevolg van een CDA-initiatiefwet vanuit de Tweede Kamer, sinds 2017 een maximale termijn van zestig dagen hanteren voor hun mkb-leveranciers. De overheid zelf moet al wel binnen dertig dagen betalen. Het gevolg van deze wet is dat de betalingstermijnen in 2018 langzaam zijn opgelopen, tot een gemiddelde van 41,5 dagen. In de tien jaar ervoor was de termijn juist aan het dalen naar 36,5 dagen. Het CDA pleit al jaren voor een wettelijke betaaltermijn van 30 dagen. Destijds bleek daar in deze wet in de Kamer echter geen draagvlak voor, waardoor de termijn van 60 dagen in de wet kwam te staan. Die termijn wordt nu dus alsnog verlaagd. Tot vreugde van toenmalige indiener van deze wet Agnes Mulder en huidige woordvoerder Mustafa Amhaouch. Meer bekendheid regelingenEr bestaan ook allerlei financieringsmogelijkheden waar mkb’ers geen gebruik van maken omdat ze niet op de hoogte zijn van die regelingen. Daar moet verandering in komen, vindt het CDA. Op verzoek van Amhaouch gaat staatssecretaris Keijzer daarom in gesprek met regio’s, provincies, Kamers van Koophandel en Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen om te kijken hoe de toegang tot die regelingen verbeterd kan worden. Bijvoorbeeld door het inrichten of promoten van een mkb-loket. Amhaouch: “Het mkb speelt een belangrijke rol in onze economie. In 2017 werkte bijna 50% van de beroepsbevolking in het mkb, droeg het mkb ruim 31% bij aan het bbp en realiseerde het mkb 80% van de groei van de werkgelegenheid in het bedrijfsleven. Tegelijkertijd is ons mkb ook kwetsbaar, bijvoorbeeld als het gaat om de toegang tot financiering. Vooral kleinere en nog jonge bedrijven blijken het moeilijk te vinden om financiering aan te trekken. En twee derde van de mkb-ers weet niet dat de overheid allerlei ‘loketten’ heeft voor financieringsinstrumenten. Ik ben dan ook blij dat de staatssecretaris hierover in gesprek wil gaan met de belangrijkste organisaties op dit gebied, zoals de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen.”

Grote bedrijven moeten MKB binnen 30 dagen betalen

CDA CDA Zuid-Holland 26-04-2019 06:11

Het CDA is blij dat staatssecretaris Mona Keijzer de betaaltermijn voor grote bedrijven aan het mkb aan gaat pakken. Zij wil de wettelijke termijn waarop grote bedrijven de rekeningen van hun mkb-leveranciers moeten betalen verlagen naar maximaal 30 dagen. De reden is dat grootbedrijven hun mkb-leveranciers te laat blijven betalen, vorig jaar was het gemiddeld binnen 41,5 dagen. De norm van dertig dagen staat al in de wet, alleen waren er voor bedrijven twee uitzonderingsmogelijkheden om hiervan af te wijken. De eerste uitzonderingspositie is als gevolg van een initiatiefwet van het CDA sinds juli 2017 geschrapt, waardoor grootbedrijven geen wettelijke betaaltermijnen van 90 en 120 dagen meer kunnen afspreken met hun mkb-leveranciers. Wel bleef het mogelijk af te wijken naar betaaltermijnen van uiterlijk 60 dagen omdat er destijds nog onvoldoende draagvlak was om deze tweede uitzonderingspositie ook te schrappen. Staatssecretaris Keijzer is nu van plan dit alsnog te doen, waardoor 30 dagen de uiterlijke betaaltermijn zal worden. De overheid moet al binnen 30 dagen betalen, in de wet staan voor overheden geen uitzonderingsmogelijkheden. Keijzer: “Ik ben het met mkb-ondernemers eens als ze vinden dat ze sneller hun geld moeten krijgen voor geleverde producten en diensten”. Toenmalige indiener van de initiatiefwet over onredelijk lange betaaltermijnen Agnes Mulder en huidige woordvoerder Mustafa Amhaouch zijn ook blij met deze extra stap omdat zij altijd al hebben gezegd dat 30 dagen de norm moet zijn. Amhaouch: “Het CDA heeft altijd al gepleit voor de 30 dagen norm. Mkb-ers verdienen zekerheid en mogen niet in de verdrukking komen door grote bedrijven als gevolg van te late betalingen. Goed dat de staatssecretaris gehoor geeft aan de oproep om dit nu te regelen.” Een evaluatie van de uitvoering van de initiatiefwet 'tegengaan van onredelijk lange betaaltermijnen' staat gepland voor komende zomer. Als daaruit blijkt dat grote bedrijven de maximale termijn van zestig dagen als norm hanteren, past staatssecretaris Mona Keijzer de betalingstermijn aan door een wetswijziging naar maximaal dertig dagen.

Van den Berg: bescherming van vitale sectoren hoogst noodzakelijk

CDA CDA Zuid-Holland 12-04-2019 11:23

“De Chinese bedrijfsspionage bij ASML is zeer ernstig. Het toont wederom aan dat we onze vitale sectoren zoals infrastructuur maar ook 5G moeten beschermen. Het CDA zegt al langer dat Nederland niet naïef moet zijn over de gevolgen die handel met China met zich mee kan brengen. Ik wil weten of Nederlandse bedrijven voldoende beschermd zijn tegen spionage, diefstal van bedrijfsgeheimen en oneigenlijk gebruik van gegevens.” Dat zei CDA-woordvoerder Joba van den Berg, naar aanleiding van de diefstal van bedrijfsgeheimen bij ASML door Chinese medewerkers. Ze heeft daar deze week samen met haar collega Mustafa Amhaouch schriftelijke vragen over gesteld aan de ministers van Economische Zaken en Klimaat en Justitie en Veiligheid. Het CDA pleit al langer dat vitale sectoren vanuit het oogpunt van nationale veiligheid worden beschermd. Dat zijn bijvoorbeeld infrastructuur, waterleidingsystemen, landbouwgronden en telecommunicatie én dus ook het toekomstige 5G-netwerk. Wat het CDA betreft vallen daar ook (onderdelen) van bedrijven onder die gevoelige technologie maken, zoals ASML en NXP. Huawei en het 5G-netwerkDe ontwikkeling rondom het 5G-netwerk, dat supersnel internet mogelijk maakt, baart het CDA zorgen. Op voorstel van het CDA wordt er momenteel een risicoanalyse gemaakt zodat er duidelijke en strenge eisen worden gesteld aan de bedrijven die uiteindelijk het 5G-netwerk mogen aanleggen. Daarbij moet ook gekeken worden wie de leveranciers zijn van die bedrijven. Van den Berg: “Er is nu een enorme focus op netwerkapparatuur, zoals routers en servers. Echter, we moeten ook kijken naar de besturingssystemen, onderhoudscontracten etc. De vraag zal zijn of Chinese bedrijven zoals Huawei kunnen voldoen aan die strenge eisen om aan het kernsysteem een bijdrage te leveren. De overheidsbemoeienis met Chinese bedrijven is namelijk groot, zo blijkt uit de berichtgeving de afgelopen jaren. “ Belt en Road initiatiefDe Chinese overheid heeft duidelijke doelen om haar invloedsfeer te vergroten zoals het Belt en Road initiatief, een ontwikkelstrategie van de Chinese overheid voor uitbreiding van het transportnetwerk met Europa. Van den Berg wijst erop dat er in de betrekkingen met China geen sprake is van wederkerigheid: “Chinese bedrijven kunnen hier gewoon zaken doen. Maar Nederlandse bedrijven moeten in China in een joint venture werken met maximaal 49% van de aandelen, en ze moeten hun technologie ‘om niet’ ter beschikking stellen.”

CDA: Verstandig dat Nederland het luchtruim voor Boeing 737 MAX sluit

CDA CDA Zuid-Holland 13-03-2019 07:26

Het CDA vindt het verstandig dat Nederland het luchtruim sluit voor de Boeing 737 MAX, het type toestel dat afgelopen zondag neerstortte in Ethiopië. Daarbij kwamen alle 157 inzittenden om het leven. Vorig jaar was er een Lion Air-crash met 189 doden waar ook de Boeing 737 MAX bij was betrokken. Mustafa Amhaouch: ‘De onzekerheden en risico’s op gebied van veiligheid in Nederland zijn veel te groot. Deze ingreep is heftig maar volgens ons wel te rechtvaardigen. Boeing had zelf veel eerder actie moeten ondernemen. Het is daarom goed dat de minister het zekere voor het onzekere neemt.’ Het CDA drong dinsdag al aan op één lijn voor de hele Europese Unie en verwelkomt dan ook het recente besluit van EASA om het type vliegtuig in de hele EU voorlopig aan de grond te houden. Esther De Lange: ‘Ten tijde van de MH17 ramp gingen landen en maatschappijen verschillend om met het vliegen door Oekraïens luchtruim. Nu dreigde er weer verschil in aanpak bij de Boeing 737 Max, maar gelukkig werd er nu wel snel voor één aanpak gekozen. Wel hopen we door vragen aan de Europese Commissie en EASA snel meer te weten te komen over de aanleiding van de problemen. Waarom is Boeing bijvoorbeeld niet met een software-update gekomen terwijl dit na de Lion Air ramp wel was aangekondigd?’ Klik hier voor de vragen aan de Europese Commissie en EASA Klik hier voor de vragen aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat

Amhaouch: Investeer in startups ontwikkelingslanden

CDA CDA Zuid-Holland 29-11-2018 10:11

Het kabinet moet 6 miljoen euro extra investeren in startups in ontwikkelingslanden. CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch deed dit voorstel deze week tijdens de begrotingsbehandeling Buitenlandse Handel & Ontwikkelingssamenwerking, dat steun kreeg van de andere coalitiepartijen. De extra investering richt zich specifiek op startups in de AgriFood-sector, waar veel Nederlandse expertise van universiteiten en bedrijven bij betrokken is. Amhaouch: ‘Op deze manier helpen we jonge ondernemers uit arme landen voet aan de grond te krijgen op de regionale, nationale en internationale markt. Nederland kan met zoveel kennis op het gebied van landbouw een waardevolle bijdrage leveren aan startups, die op hun beurt weer zorgen voor perspectief in de vorm van economische vooruitgang.’ Vorig najaar bracht Amhaouch samen met ander Kamerleden in Libanon een bezoek aan Berytech, een programma dat startups in de landbouw ondersteunt. Dit programma wordt voor 90% procent door Nederland ondersteund met een bedrag van 3 miljoen euro voor twee jaar, waarbij ook Wageningen University & Research een belangrijke rol speelt. Amhaouch: ‘Succesvolle projecten in de landbouw, zoals ik met eigen ogen in Libanon heb gezien, kunnen als voorbeeld dienen voor andere ontwikkelingslanden. Daarom willen we de extra investering verdelen over de focusregio’s die het kabinet heeft benoemd, zoals in het Midden-Oosten en Afrika. Het bedrag van 6 miljoen wordt daarom in drieën gesplitst om dit bij verschillende projecten in te kunnen zetten.'

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.