Er komt nieuw beleid op de luchtvaart in Nederland. Om te beoordelen welke gevolgen het nieuwe Luchtvaartbeleid heeft op de leefomgeving wordt een rapport opgesteld naar de effecten op het milieu (een PlanMER) Hoe de PlanMER wordt aangepakt staat omschreven in de notitie reikwijdte en detailniveau. Deze notitie lag ter inzage gelegen zodat iedereen een zienswijze in kon dienen. De fractie van D66 is tevreden met de zienswijze namens Lansingerland. Deze is zeer uitgebreid en gedegen. D66 steunt de oproep om transparant te maken welke keuzes, alternatieven en effecten worden onderzocht en hoe deze tot stand zijn gekomen.
Lokale belangen beter borgen Bij de toetsing en afweging krijgt de Klankbordgroep een grote rol en invloed. D66 is van mening dat de regionale en lokale belangen hierin onvoldoende zijn vertegenwoordigd. Raadslid Michiel Muis: “Vanwege het grote economische belang van Schiphol is het noodzakelijk voor een betere borging van regionale en lokale belangen te pleiten. We moeten voorkomen dat oplossingen en keuzes alleen voor Schiphol goed uitwerken. Als gemeente met een luchthaven, of gemeenten met een luchthaven in hun directe nabijheid, is het raar dat de bestuurlijke betrokkenheid vooral via provincie of een VNG loopt. Gemeenten die direct te maken hebben met een luchthaven moeten een stevigere positie krijgen in het hele participatieproces.”
Indicatoren voor geluid D66 onderstreept de wijze waarop in de zienswijze wordt gevraagd te spreken over verschillende indicatoren voor geluid i.p.v. alleen geluidshinder. Bij geluid gaat het niet alleen om het overschrijden van een grens. Het gaat ook om frequentie van geluid, geluidspieken en de effecten van geluid op het verstoren van slaap van veel grotere groepen inwoners. Daarbij komt dat het onmogelijk is om op korte tot middellange termijn de luchtvaart te laten groeien en tegelijkertijd de hinder af te laten nemen.
Alternatieven stimuleren Muis: “Net als het college krijgen wij de indruk dat het uitgangspunt voor het nieuwe luchtvaartbeleid vooral is om meer capaciteit in het luchtruim te creëren. Dat staat op gespannen voet met het beperken van allerlei vormen van hinder.” De fractie van D66 wil daarom dat er meer focus komt op het bepreken van geluid, verminderen van uitstoot en het stimuleren van alternatieven voor korte vluchten over spoor. Naast economische groei zijn dat aspecten die zorgen voor verbetering van het klimaat en de leefbaarheid en het vergroten van het welzijn van onze inwoners. Juist dat zijn belangrijke aspecten waarom mensen ergens willen wonen. Een gezond woon- en vestigingsklimaat is veel belangrijker voor een gezonde economie dan een luchthaven die altijd zal willen groeien.