Nieuws van politieke partijen in Helmond inzichtelijk

11 documenten

Goed nieuws voor onze Gemeente ...

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Helmond 28-05-2019 14:30

Goed nieuws voor onze Gemeente Helmond en regio! Een meerderheid van de tweede kamer wil net als wij geen transportbuizen voor gevaarlijke stoffen door de Peelregio. De Tweede Kamer stemde dinsdagmiddag in met een motie om het veelbesproken tracé te schrappen. De motie was ingediend door o.a. onze oud GroenLinks-wethouder Paul Smeulders (nu kamerlid) en kreeg ruime steun van andere partijen. In deze motie wordt de minister Ollongren opgeroepen het tracé definitief te schrappen. Ook Buizen Brandevoort heeft hier hard voor gewerkt om dit op de politieke agenda te krijgen.

Motie van o.a. GroenLinks tegen trace Chemiebuizen van de baan! | Helmond

GroenLinks GroenLinks Helmond 28-05-2019 00:00

Goed nieuws voor onze Gemeente Helmond en regio! Een meerderheid van de tweede kamer wil net als wij geen transportbuizen voor gevaarlijke stoffen door de Peelregio.

 

De Tweede Kamer stemde dinsdagmiddag in met een motie om het veelbesproken tracé te schrappen. De motie was ingediend door o.a. onze oud GroenLinks-wethouder Paul Smeulders (nu kamerlid) en kreeg ruime steun van andere partijen. In deze motie wordt de minister Ollongren opgeroepen het tracé definitief te schrappen. Ook Buizen Brandevoort heeft hier hard voor gewerkt om dit op de politieke agenda te krijgen.

Klik hier voor het gehele artikel in het Eindhovens Dagblad:  

Al sinds de oprichting van ...

GroenLinks GroenLinks Helmond 26-04-2019 16:56

Al sinds de oprichting van GroenLinks Helmond is Avelien onmisbaar voor onze afdeling. We zijn bijzonder trots dat zij vandaag een Koninklijke onderscheiding voor haar vrijwilligerswerk bij GroenLinks en tal van andere initiatieven heeft gekregen! Naast Avelien feliciteren we natuurlijk ook de andere ontvangers van een onderscheiding, waaronder de vader van oud GroenLinkswethouder Paul Smeulders: Eric Smeulders. Als materialenman van GroenLinks hebben wij zijn voordracht met veel enthousiasme gesteund! Allen van harte gefeliciteerd! (Foto Knoops Fotografie)

Lintje voor Avelien Meinardi! | Helmond

GroenLinks GroenLinks Helmond 26-04-2019 00:00

Al sinds de oprichting van GroenLinks Helmond is Avelien onmisbaar voor onze afdeling. We zijn bijzonder trots dat zij op vrijdag 26 april 2019 een Koninklijke onderscheiding voor haar vrijwilligerswerk bij GroenLinks en tal van andere initiatieven heeft gekregen!

 

 

Naast Avelien feliciteren we natuurlijk ook de andere ontvangers van een onderscheiding, waaronder de vader van oud GroenLinkswethouder Paul Smeulders: Eric Smeulders. Als materialenman van GroenLinks hebben wij zijn voordracht met veel enthousiasme gesteund! Beiden van harte gefeliciteerd!

(foto Knoops fotografie)

Onze Paul Smeulders van GroenLinks ...

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Helmond 19-03-2019 16:49

Onze Paul Smeulders van GroenLinks heeft met collega’s kamervragen gesteld over het geplande buisleidingentracé Laarbeek - Echt-Susteren. Voor ons is het duidelijk: dit plan moet van tafel! Dat lijkt nu te gaan lukken! Stem morgen GroenLinks voor een groen en gezond Brabant.

Kamervragen bruizentracé | Helmond

GroenLinks GroenLinks Helmond 13-09-2018 00:00

GroenLinks vraagt nu ook landelijk aandacht voor buizentracé door Helmond Onze Oud-wethouder van Helmond, Paul Smeulders van GroenLinks heeft in Den Haag vragen gesteld aan de Minister van Binnenlandse Zaken over het buizentracé dat het Rijk door onze gemeente wil leggen. Wij zijn blij dat Paul Smeulders voor Helmond opkomt nu hij zitting in de Tweede Kamer heeft. Wij wachten de antwoorden met spanning af.

Hierbij schriftelijke vragen van het lid Smeulders (GroenLinks) aan de minister van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties.   1.       Bent u bekend met de zorgen over het tracé van buizen voor ondergronds transport van gevaarlijke stoffen? 1) 2.       Wat is de precieze stand van zaken rondom dit plan? Kunt u daarbij een tijdlijn geven van alle relevante besluiten en plannen die tot nu toe in dit dossier aan de orde zijn (geweest)?  Kunt u tevens bij elke relevante gebeurtenis in dit   dossier de juridische basis van de besluitvorming nader toelichten? 3.     Wat is de precieuze reden dat er nu een tracé op tafel ligt dat dwars onder een woonwijk doorloopt, terwijl er al een buizenverbinding is vanuit Limburg naar de Rotterdamse haven (kaart op p. 58 van de Structuurvisie Buisleidingen 2012-       2035)? Kunt u daarbij ook aangeven welke (markt)partijen of overheden op welk  moment hebben aangedrongen op dit nieuwe tracé? 4.       Hoe verklaart u het feit dat het toenmalige ministerie van Infrastructuur en Milieu eerder aangaf dat er sprake was van een ‘indicatief tracé’ en dat nu, na een Wob-procedure, blijkt dat het tracé Echt-Laarbeek (onder de Helmondse wijk Brandevoort) het ‘definitieve voorkeurstracé’ is? 5.       Is er in de tussentijd onderzoek gedaan naar de mogelijke gevolgen voor mens en milieu? Zo ja, wat zijn de uitkomsten van dit onderzoek? Zo nee, waarom is er geen onderzoek gedaan? 6.       Waarom kon deze, voor bewoners en gemeenten, belangrijke informatie pas na een Wob-procedure openbaar gemaakt worden? 7.       Kunt u aangeven hoe het precies zit met inspraakprocedures? Klopt het dat er geen nieuwe inspraakprocedure is geweest bij de besluitvorming om het tracé Echt-Laarbeek tot ‘definitief voorkeurstracé’ te bestempelen? Zo ja, waarom is er geen nieuwe inspraakprocedure geweest? Zo nee, hoe kan het dat de gemeente Helmond en omwonenden niet op de hoogte waren van deze inspraakprocedure? 8.       Wat zijn de precieze gevolgen voor de gemeente, omwonenden, sportclubs en voor het aanwezige groen  wanneer het tracé Echt-Laarbeek het definitieve tracé wordt? 9.    Bent u bekend met de uitspraak van de voltallige gemeenteraad van Helmond waarin zij zich uitspreken tegen het buizentracé onder of nabij een woonwijk. Deelt u de opvatting dat deze uitspraak van de voltallige lokale volksvertegenwoordiging een belangrijk signaal is en zeer serieus moet worden meegenomen? Zo ja, wat doet u met dit signaal? Zo nee, waarom niet? 10.   Wat is uw standpunt over de verschillende tracés die mogelijk zijn? Deelt u de mening dat het niet wenselijk is om een buizentracé vlak langs of onder een woonwijk aan te leggen? Zo nee, waarom niet? 11.   Bent u bereid met de gemeenten, omwonenden en betrokken bedrijven in overleg te gaan om te bezien welke alternatieven er mogelijk zijn?

GroenLinks vraagt nu ook landelijk ...

GroenLinks GroenLinks Helmond 12-09-2018 08:44

GroenLinks vraagt nu ook landelijk aandacht voor buizentracé door Gemeente Helmond. Onze Oud-wethouder van Helmond, Paul Smeulders van GroenLinks heeft in Den Haag vragen gesteld aan de Minister van Binnenlandse Zaken over het buizentracé dat het Rijk door onze gemeente wil leggen. Wij zijn blij dat Paul Smeulders voor Helmond opkomt nu hij zitting in de Tweede Kamer heeft. Wij wachten de antwoorden met spanning af. Lees de vragen hier: Hierbij schriftelijke vragen van het lid Smeulders (GroenLinks) aan de minister van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties. 1. Bent u bekend met de zorgen over het tracé van buizen voor ondergronds transport van gevaarlijke stoffen? 1) 2. Wat is de precieze stand van zaken rondom dit plan? Kunt u daarbij een tijdlijn geven van alle relevante besluiten en plannen die tot nu toe in dit dossier aan de orde zijn (geweest)? Kunt u tevens bij elke relevante gebeurtenis in dit dossier de juridische basis van de besluitvorming nader toelichten? 3. Wat is de precieuze reden dat er nu een tracé op tafel ligt dat dwars onder een woonwijk doorloopt, terwijl er al een buizenverbinding is vanuit Limburg naar de Rotterdamse haven (kaart op p. 58 van de Structuurvisie Buisleidingen 2012- 2035)? Kunt u daarbij ook aangeven welke (markt)partijen of overheden op welk moment hebben aangedrongen op dit nieuwe tracé? 4. Hoe verklaart u het feit dat het toenmalige ministerie van Infrastructuur en Milieu eerder aangaf dat er sprake was van een ‘indicatief tracé’ en dat nu, na een Wob-procedure, blijkt dat het tracé Echt-Laarbeek (onder de Helmondse wijk Brandevoort) het ‘definitieve voorkeurstracé’ is? 5. Is er in de tussentijd onderzoek gedaan naar de mogelijke gevolgen voor mens en milieu? Zo ja, wat zijn de uitkomsten van dit onderzoek? Zo nee, waarom is er geen onderzoek gedaan? 6. Waarom kon deze, voor bewoners en gemeenten, belangrijke informatie pas na een Wob-procedure openbaar gemaakt worden? 7. Kunt u aangeven hoe het precies zit met inspraakprocedures? Klopt het dat er geen nieuwe inspraakprocedure is geweest bij de besluitvorming om het tracé Echt-Laarbeek tot ‘definitief voorkeurstracé’ te bestempelen? Zo ja, waarom is er geen nieuwe inspraakprocedure geweest? Zo nee, hoe kan het dat de gemeente Helmond en omwonenden niet op de hoogte waren van deze inspraakprocedure? 8. Wat zijn de precieze gevolgen voor de gemeente, omwonenden, sportclubs en voor het aanwezige groen wanneer het tracé Echt-Laarbeek het definitieve tracé wordt? 9. Bent u bekend met de uitspraak van de voltallige gemeenteraad van Helmond waarin zij zich uitspreken tegen het buizentracé onder of nabij een woonwijk. Deelt u de opvatting dat deze uitspraak van de voltallige lokale volksvertegenwoordiging een belangrijk signaal is en zeer serieus moet worden meegenomen? Zo ja, wat doet u met dit signaal? Zo nee, waarom niet? 10. Wat is uw standpunt over de verschillende tracés die mogelijk zijn? Deelt u de mening dat het niet wenselijk is om een buizentracé vlak langs of onder een woonwijk aan te leggen? Zo nee, waarom niet? 11. Bent u bereid met de gemeenten, omwonenden en betrokken bedrijven in overleg te gaan om te bezien welke alternatieven er mogelijk zijn?

Schone lucht | Helmond

GroenLinks GroenLinks Helmond 04-03-2018 00:00

De stankoverlast in Brouwhuis is en blijft wat GroenLinks betreft onacceptabel. Deze moet rigoureus worden aangepakt. Onder leiding van onze wethouder Paul Smeulders zijn hiertoe de afgelopen jaren de eerste serieuze stappen gezet, in overleg met de provincie die verantwoordelijk is voor de grote bedrijven. De gemeente heeft een aanvullend geurbeleid opgesteld wat februari 2018 aangescherpt is.

 

Daarmee heeft de gemeente Helmond een van de strengste geurnormen van heel Nederland. Een nieuw bedrijf kan zich alleen nog vestigen wanneer het niet tot stankoverlast leidt en bestaande bedrijven moeten maatregelen nemen om te zorgen dag de overlast afneemt.

GroenLinks wil -in overleg met omwonenden, bedrijven, omgevingsdienst en provincie-verdere maatregelen nemen, waarbij voor ons alle opties bespreekbaar zijn. Iedereen heeft recht op schone lucht en het leefklimaat van onze inwoners gaan voor het economische gewin van een paar bedrijven!

Als GroenLinks Helmond blijven we ook kritisch op het kappen van de Brouwhuisse Heide (het 'BZOB-bos') om er een bedrijventerrein van te maken. Wij zijn voor herinrichting van bestaande bedrijventerreinen. Uitbreiding is voor ons alleen bespreekbaar wanneer de leefbaarheid en de natuur er aantoonbaar op vooruitgaan. Zo’n win-win-overleg kan alleen plaatsvinden bij voldoende draagvlak in de wijk. Uw mening telt daarbij!  

Brainport Smart District van start | Helmond

GroenLinks GroenLinks Helmond 02-03-2018 00:00

De gemeenteraad van Helmond heeft de plannen voor de voorbereidingen voor de bouw van Brainport Smart District (de Wijk van de Toekomst) unaniem goedgekeurd. Dat betekent dat begonnen kan worden met de eerste projecten voor het bouwen van ongeveer 1500 nieuwe woningen ten noorden van het station van Brandevoort. Ook 12 hectare bedrijfsterrein wordt ontwikkeld. De realisatie van de wijk is gepland van 2019 tot 2030. Brainport Smart District zowel in de ontwikkeling als in de realisatie een voorbeeld voor de rest van Nederland, Europa en de wereld. Partners van Brainport Smart District zijn de Technische Universiteit Eindhoven, Tilburg University, Enpuls, Brainport Development, gemeente Helmond en Provincie Noord-Brabant.

In 2017 zijn onder leiding van onze GroenLinks Wethouder Paul Smeulders zeven programma’s opgesteld om tot een eerste uitwerking te komen: een aantrekkelijk gebouwde omgeving, participatie door bewoners, een veilige en sociale wijk, een gezonde wijk, mobiliteit, digitalisering en energie. Bij de uitwerking gaat het bijvoorbeeld om duurzaam bouwen, hergebruik van materialen, mobiliteitsdiensten in plaats van autobezit, elektrische auto’s als uitgangspunt en lokale voedselverbouwing. Hoe het er allemaal uit moet gaan zien, wordt ontwikkeld samen met toekomstige bewoners. De weg ligt nu  open om een stedenbouwkundige onderlegger te ontwikkelen, met de benodigde ruimte voor de gewenste innovatie. We zijn als GroenLinks Helmond erg trots dat dit project: een slimme wijk voor iedereen nu dan toch echt gaat beginnen! En, de slimme en duurzame oplossingen die we hier gaan toepassen, gaan we (ervoor of erna) ook op andere plekken in Helmond toepassen. Zo profiteert heel de stad mee!

Lees hier meer over de drie deelplannen:

1. Plan van aanpak Brainport Smart District (Deel A) Hierin staat welke stappen genomen moeten worden om Brainport Smart District te realiseren. De programma’s worden in hoofdlijnen beschreven, alsook de uitvoeringsagenda, de organisatiestructuur, communicatie, de begroting en de planning.       OPEN HIER

2.    Inspiratieboek Brainport Smart District (Deel B)  In dit document zijn de zeven programma’s uitgewerkt in concrete projecten/projectfiches.           OPEN HIER

3.    Nota Publiekrechtelijke kaders en uitgangspunten Brainport Smart District (Deel C)  Ten behoeve van BSD wordt een nieuwe stedenbouwkundige onderlegger en vervolgens een bestemmingsplan opgesteld. Om tot een stedenbouwkundige onderlegger te komen is een Nota van Publiekrechtelijke Kaders en Uitgangspunten gemaakt. Hierin zijn per vakgebied de vigerende beleidskaders weergegeven. Vervolgens zijn de ruimtelijk relevante uitgangspunten voor BSD benoemd, zoals die eerder waren opgenomen in de Implementatie Roadmap.       OPEN HIER

Brainport Smart District gaat van ...

GroenLinks GroenLinks Helmond 01-03-2018 09:34

Brainport Smart District gaat van start! De gemeenteraad van Gemeente Helmond heeft de plannen voor de voorbereidingen voor de bouw van Brainport Smart District (de Wijk van de Toekomst) unaniem goedgekeurd. Dat betekent dat begonnen kan worden met de eerste projecten voor het bouwen van ongeveer 1500 nieuwe woningen ten noorden van het station van Brandevoort. Ook 12 hectare bedrijfsterrein wordt ontwikkeld. De realisatie van de wijk is gepland van 2019 tot 2030. Brainport Smart District zowel in de ontwikkeling als in de realisatie een voorbeeld voor de rest van Nederland, Europa en de wereld. Partners van Brainport Smart District zijn de TU Eindhoven, Tilburg University, Enpuls, Brainport Development, gemeente Helmond en Provincie Noord-Brabant. In 2017 zijn onder leiding van onze GroenLinks Wethouder Paul Smeulders zeven programma’s opgesteld om tot een eerste uitwerking te komen: een aantrekkelijk gebouwde omgeving, participatie door bewoners, een veilige en sociale wijk, een gezonde wijk, mobiliteit, digitalisering en energie. Bij de uitwerking gaat het bijvoorbeeld om duurzaam bouwen, hergebruik van materialen, mobiliteitsdiensten in plaats van autobezit, elektrische auto’s als uitgangspunt en lokale voedselverbouwing. Hoe het er allemaal uit moet gaan zien, wordt ontwikkeld samen met toekomstige bewoners. De weg ligt nu open om een stedenbouwkundige onderlegger te ontwikkelen, met de benodigde ruimte voor de gewenste innovatie. We zijn als GroenLinks Helmond erg trots dat dit project: een slimme wijk voor iedereen nu dan toch echt gaat beginnen! En, de slimme en duurzame oplossingen die we hier gaan toepassen, gaan we (ervoor of erna) ook op andere plekken in Helmond toepassen. Zo profiteert heel de stad mee! Lees hier meer over de drie deelplannen: 1. Plan van aanpak Brainport Smart District (Deel A) Hierin staat welke stappen genomen moeten worden om Brainport Smart District te realiseren. De programma’s worden in hoofdlijnen beschreven, alsook de uitvoeringsagenda, de organisatiestructuur, communicatie, de begroting en de planning. https://helmond.notubiz.nl/document/6204800/1/RN_026_Vervolg_Brainport_Smart_District_Plan_van_aanpak_deel_A 2. Inspiratieboek Brainport Smart District (Deel B) In dit document zijn de zeven programma’s uitgewerkt in concrete projecten/projectfiches. https://helmond.notubiz.nl/document/6204798/1/RN_026_Vervolg_Brainport_Smart_District_Inspiratieboek_deel_B 3. Nota Publiekrechtelijke kaders en uitgangspunten Brainport Smart District (Deel C) Ten behoeve van BSD wordt een nieuwe stedenbouwkundige onderlegger en vervolgens een bestemmingsplan opgesteld. Om tot een stedenbouwkundige onderlegger te komen is een Nota van Publiekrechtelijke Kaders en Uitgangspunten gemaakt. Hierin zijn per vakgebied de vigerende beleidskaders weergegeven. Vervolgens zijn de ruimtelijk relevante uitgangspunten voor BSD benoemd, zoals die eerder waren opgenomen in de Implementatie Roadmap. https://helmond.notubiz.nl/document/6204799/1/RN_026_Vervolg_Brainport_Smart_District_Nota_van_publiekrechtelijke_kaders_en_uitgangspunten_deel_C

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.