Nieuws van politieke partijen in Utrecht inzichtelijk

20 documenten

Meer ruimte voor mensen

D66 D66 Utrecht 18-06-2020 18:10

Zo veel mensen zijn op zoek naar ruimte in de stad. Op zoek naar een huis in Utrecht, een plek voor je bedrijf, een rustig parkje of een trapveldje?! Om ruimte te maken voor al deze wensen groeit de stad, de afspraken hierover komen in de verlengde Ruimtelijke Strategie Utrecht.

In deze strategie wordt vooruitgeblikt tot 2040 om juist de moeilijke vraagstukken die te maken hebben met de groei van de stad maar juist ook moeilijk het hoofd te bieden zoals meer verkeer, betaalbare woningen en voldoende groene ruimte. D66 vindt het belangrijk dat we ook denken aan de Utrechters van morgen en dus zorgen dat het niet alleen nu, maar ook in de toekomst fijn leven is, in onze stad. Vandaag debatteert de gemeenteraad over de uitgangspunten van de Ruimtelijke Strategie Utrecht.  Die uitgangspunten zijn de kaders die de gemeenteraad stelt aan het college. Zo wordt aangegeven wat door de raadbelangrijk gevonden wordt.

Gezonde groei

Utrecht groeit heel hard, dat begrijpen we, wie wil nou niet in dit ‘stadsie’ wonen? Maar, die groei betekent dat ruimte schaars is. Dus zal een verdeling gemaakt moeten worden, zodat het zowel fijn wonen als recreëren is. Ons raadslid Susanne Schilderman: “Niemand wil een stad vol steen, of een stad waar je niet meer betaalbaar kan wonen. Daarom zet D66 in op een stad die groen behoudt, zodat er letterlijk lucht en ruimte blijft.” Daarom zet D66 in op meer hoogbouw, bijvoorbeeld in het Beurskwartier of de Merwedekanaalzone. Hoogbouw zorgt dat we ruimte houden voor parkjes en pleintjes, terwijl we toch zoveel mogelijk huizen kunnen bouwen. Samen met andere partijen werken we aan een nieuwe visie op de hoogbouw waarin er niet alleen praten over hoe hoog maar juist over voldoende balkons, het beter gebruiken van daken en winkels of andere voorzieningen onderin de hoogbouw. Door nu afspraken te maken over de principes, zorgen we dat gezond stedelijk leven mogelijk is voor iedereen en dat dit in de nieuwe Ruimtelijke Strategie komt.

Actie voor ambities

Om die ambities waar te maken hebben we een drietal voorstellen ingediend, die aangenomen zijn. Zo dienden we een voorstel in waarin we waarborgen dat (klein) groen en openbare ruimte zoveel mogelijk behouden wordt in de stad. Niet alleen dat, we dienden ook een voorstel in om als uitgangspunt te nemen dat elk huis in Utrecht 300 meter van groene ruimte is. Zo kan je altijd een wandelingetje maken door groen, of een boek in een park lezen, ook als de stad groeit. Daarnaast hebben wij een amendement ingediend om ook genoeg ruimte te laten voor ondernemers en bedrijven die veel ruimte nodig hebben, bijvoorbeeld de maakindustrie of creatieve sector, zo blijft Utrecht voor iedereen een fijne (werk)plek.

Geïnteresseerd? Lees deze voorstellen terug:

Amendement 47: ‘Strategie verdichting’ Amendement 56: ‘Groen in en rondom de stad’ Amendement 48: ‘De kantoortuin is niet voor iedereen’

Bewoonbaar Rijnenburg vereist grote investering uit Den Haag

D66 D66 Utrecht 06-02-2020 13:12

D66 ziet in de polder Rijnenburg een van dé grote kansen om meer woningen te bouwen in Utrecht. Het tekort aan woningen in Utrecht is al groot en dreigt groter te worden. Over Rijnenburg wordt echter gesproken alsof het gratis is en snel kan: dat is onmogelijk. De natte polder in het zuidoosten heeft grote investeringen nodig om onderdeel van Utrecht te worden, en dat kan niet zonder grote investeringen van het Rijk. Daarom roept raadslid Susanne Schilderman het Utrechtse college op dit bericht luid en duidelijk over te brengen in Den Haag.

Investering in mobiliteit D66 wil dat een woning in Utrecht voor iedereen toegankelijk is. Dit vraagt om meer bouwen. Daar wordt hard aan gewerkt, bijvoorbeeld in de Merwedekanaalzone, bij Utrecht centraal en later ook in de buurt van de A12. Maar juist voor een locatie zo afgelegen als Rijnenburg vereist het bouwen van woningen goede verbindingen voor openbaar vervoer, fiets en auto. In Rijnenburg zijn nu kleine weggetjes voor een handjevol boerderijen, maar die wegen kunnen geen 20.000 huishoudens aan. Schilderman: “Bij de aanleg van Leidsche Rijn hebben we te lang gewacht met goede OV-verbindingen binnen de wijk. Maar waar daar al een spoor lag, ligt er in Rijnenburg nog helemaal niets.” De gemeente kan deze kosten niet alleen dragen en het zal enige tijd kosten het gebied bereikbaar te maken. Schilderman: “Als de Tweede Kamer Rijnenburg als woningbouwlocatie ziet, dan moeten ze ook met geld over de brug komen om hoogwaardig openbaar vervoer aan te leggen”.

Energie én bouwen in Rijnenburg Op dit moment onderzoekt wethouder Klaas Verschuure waar in Utrecht woningbouw gerealiseerd kan worden om tot en met 2040 een huis voor iedere (potentiële) Utrechter te hebben. Schilderman: “Omdat er zo veel mensen een huis zoeken in Utrecht is Rijnenburg bijna onontkoombaar als bouwlocatie. Daarom hebben wij ervoor gezorgd dat er ruimte hiervoor blijft in het plan voor een energielandschap. Wij nemen onze verantwoordelijkheid voor duurzaamheid en een bereikbaar huis voor iedereen. Wij roepen de Tweede Kamer op ook hun verantwoordelijkheid te voelen.”

Verbind het groen in onze stad!

D66 D66 Utrecht 21-11-2019 20:42

Groen is in onze de stad ontzettend belangrijk, zeker omdat onze stad groeit. Hoe meer groen er is, hoe beter het is voor onze gezondheid en ook voor de biodiversiteit. Daarom diende Susanne Schilderman een amendement in dat kleine stukjes natuur toevoegt als uitgangspunt bij het bouwen van gebouwen en wegen. Susanne Schilderman, woordvoerder Ruimtelijke strategie D66 Utrecht: “Als er meer groene stukken met elkaar verbonden worden in de stad, zoals parken en groene stroken, dan kan je makkelijker en plezieriger wandelen of gewoon even buiten zitten. Dat is gezonder en fijner. Bijvoorbeeld als je een stuk wilt hardlopen. ”

D66 Utrecht is voor verdichting. Dit betekent dat we graag willen bouwen in de huidige stad. Maar we vinden het ook belangrijk dat er voldoende natuur is in onze stad. Daarom moeten we slim gebruik maken van de ruimte die we hebben. Dit doen we door zo veel mogelijk functies te combineren. Bijvoorbeeld door winkels en huizen naast elkaar te bouwen. En daar voegen we zoveel mogelijk groen aan toe. Bijvoorbeeld op het dak van die huizen, omdat het goed is voor de biodiversiteit.

Dit werkt voor mensen en dieren het beste als deze kleine stukjes groen in de stad met elkaar verbonden zijn. Daardoor kun je makkelijker van het ene stukje groen, naar het andere stukje groen wandelen, fietsen of hardlopen. D66 maakt zich hard voor een betere verbinding van alle natuur in de stad en daarbuiten. Of dit nu binnen de stadsgrenzen is of net over de grens bij Bunnik. Voor mensen maakt het niet uit waar die grens ligt en dieren al helemaal niet. Door groene stukken met elkaar te verbinden hebben zowel mensen als dieren meer ruimte om tijd door te brengen in het groen. Dat is gezonder en fijner voor ons allemaal.

Bordje of sticker voor Utrechtse camera’s

D66 D66 Utrecht 14-11-2019 18:30

De bescherming van onze privacy verdient ambitie en urgentie. D66 Utrecht wil dat de gemeente Utrecht hierin een volgende stap zet door camera’s te voorzien van een bordje of sticker. Susanne Schilderman: “Iedereen heeft recht om te weten of je gefilmd wordt en waarom. Beeldmateriaal maakt een grote inbreuk op privacy. Het is wat ons betreft dan ook niet meer dan normaal om te vermelden dat je gefilmd wordt.”

Vrij bewegen in openbare ruimte

In een vrije samenleving mag de overheid niet zomaar informatie over haar inwoners verzamelen. D66 verwacht van de gemeente dat zij verantwoording aflegt over de camera’s die worden geplaatst. De Utrechtse D66 fractie stelt daarom voor om alle camera’s van de gemeente te voorzien van een bordje of sticker. Daarop staat van wie de camera is en waarom hij er staat. Op het bordje wordt ook verwezen naar de plek waar mensen meer informatie kunnen vinden over de beelden. Denk aan hoe lang ze bewaard worden, of wie ze kan bekijken.

Minder camera’s D66 zou het liefst minder camera’s zien in Utrecht. Susanne Schilderman: “Je moet nog steeds zelf invloed kunnen hebben op wat anderen van je weten, dat lukt niet goed als je overal gefilmd of gevolgd wordt. Wij hopen dat de camerabordjes tot meer bewustzijn leiden. Dan kunnen mensen namelijk ook makkelijker bezwaar maken tegen nutteloze of onrechtmatig geplaatste camera’s.” Het voorstel voor camerabordjes maakt onderdeel uit van de Techvisie die D66 Utrecht onlangs presenteerde. De komende maanden doet D66 nog meer voorstellen over digitale technologie.  

Blij met uitspraak Raad van State over A27

D66 D66 Utrecht 17-07-2019 10:56

In Utrecht is er al jaren verzet tegen de verbreding van de A27. Onze inwoners hebben dit ook aangevochten en andere plannen bedacht en voorgesteld. D66 Utrecht zet zich al tijden, samen met andere partijen in de Utrechtse raad, in voor het behoud van de natuur rondom de A27. Als de A27 verbreed zou gaan worden, betekent dit dat er gezonde bomen bij Amelisweerd gekapt moeten worden. Wat D66 betreft gaat de leefbaarheid en natuur voor de verbreding van een snelweg. Zeker omdat er alternatieven zijn die de drukte op deze weg ook oplossen. Bewoners geschreven eerder een voorstel waardoor de weg capaciteit vergroot kan worden door 80 kilometer per uur te rijden op de ring. Dan hoeven er geen bomen gekapt te worden.

Uitspraak Raad van State

Er is een landelijke aanpak om stikstof aan te pakken. Daarvan heeft De Raad van State op 17 juli 2019 gezegd dat dit nu niet streng genoeg is. De Raad van State heeft daarmee het stikstofbeleid ongeldig verklaard, omdat het geen garanties biedt voor het daadwerkelijk beperken van schadelijke uitstoot. Voor het besluit om de A27 te verbreden, heeft de Raad van State gezegd dat de verbreding nu niet door kan gaan, omdat het samen hangt met het stikstofbeleid. Dat betekent dat het besluit om de A27 te verbreden, is vernietigd. Susanne Schilderman: “Dit vind ik echt geweldig nieuws! Al helemaal omdat de verbreding van de A27 niet nodig is om files tegen te gaan. Leefbaarheid en natuur hebben wat ons betreft prioriteit en dat wordt nu onderstreept met deze uitspraak.” Daarom stelt D66 hier samen met andere partijen mondelinge vragen over. Deze gaan over de gevolgen van deze uitspraak en of dit nu ook echt betekent dat de verbreding van de A27 definitief niet doorgaat.

Meer ruimte op de Oudegracht

D66 D66 Utrecht 16-05-2019 14:48

D66 wil dat Utrechters en bezoekers meer ruimte hebben om te lopen en te fietsen in de binnenstad. We staan voor belangrijke keuzes over de inrichting van het centrum. D66 wil de druk op de openbare ruimte verminderen en parkeren op straat terugdringen. De ontwikkelingen rondom de Springweg garage bieden daarvoor mogelijkheden. Daarbij zet D66 ook in op fietsparkeren, deelauto’s en elektrisch vervoer.   Verminder parkeren aan Oudegracht   Dit jaar moeten een aantal belangrijke keuzes worden gemaakt rondom parkeren in het Utrechtse centrum. Zo wordt er besloten over een parkeervisie en een omgevingsvisie voor de binnenstad. D66 wil dat we het aantal parkeerplaatsen op straat in de binnenstad verminderen. Susanne Schilderman: ‘Parkeren op plekken zoals de Oudegracht en Janskerkhof legt te veel druk op onze openbare ruimte. Op dit soort plekken wil je geen ruimte maken voor auto’s, maar ruimte voor mensen. Daarom willen wij het parkeren in parkeergarages stimuleren’.   Toekomst Springweg garage  Momenteel wordt er naar de toekomst van de Springweg garage gekeken midden in de stad. D66 ziet hier mogelijkheden voor het terugdringen van parkeren op straat. Maarten Koning: ‘Bovendien is de eenzijdige functie die nu aan het gebouw kleeft niet meer van deze tijd. Wij zien graag een betere mix, waarbij ook ruimte is voor fietsparkeren, deelconcepten en misschien zelfs horeca. De huidige betonkolos sluit duidelijk niet aan bij de omgeving’.  

Om de 500 meter een toilet in Utrecht

D66 D66 VVD Utrecht 09-05-2019 13:02

De Utrechtse gemeenteraad neemt donderdag 9 mei een besluit over meer openbare toiletten in de stad. Het initiatiefvoorstel van Susanne Schilderman pleit ervoor dat er om de 500 meter een toegankelijk openbaar toilet moet zijn. Dit voorstel is samen met de VVD ingediend en is unaniem aangenomen.

Ambitieus plan

Het plan is ambitieus. Naast een toilet om de 500 meter, worden bestaande toiletten toegankelijk gemaakt. Zo worden toiletten in gebouwen van de gemeente Utrecht opengesteld voor algemeen gebruik. Daarnaast wordt bij de organisatie van evenementen meer aandacht gegeven zodat de toiletten toegankelijk zijn voor iedereen. Er wordt gekeken of er bij drukke plaatsen meer toiletten kunnen worden geplaatst. D66-raadslid Susanne Schilderman: “Op een zonnige dag in de vakantie merk je dat er te weinig toiletten zijn in de parken of in speeltuinen. Dit voorstel zorgt ervoor dat het makkelijker wordt om toiletten dan te plaatsen. Dit zorgt ervoor dat nog meer mensen kunnen genieten van het buitenzijn. Iedereen heeft een toilet nodig, maar sommige mensen met een aandoening een stuk vaker en sneller. Daarom zijn meer toiletten hard nodig.” Ten slotte wordt bij de inrichting van de stad nu al rekening gehouden in nieuwbouw- en renovatieplannen om toiletten hierin op te nemen.

In ieder nieuwbouwplan ruimte voor een toilet

Het is makkelijker en goedkoper om vooraf rekening te houden met het plaatsen van toegankelijke toiletten. Helaas wordt nu vaak geprobeerd een toilet achteraf in te passen. Met het aannemen van dit voorstel gaat de gemeente Utrecht bij nieuwbouw- en renovatieplannen toiletten opnemen in het plan. Schilderman: “Je merkt dat lang niet iedereen toegang heeft tot een openbaar toilet. We merken dat er vaak plaskruizen of uriliften worden geplaatst, terwijl er ook een tekort is aan toiletten voor vrouwen of die toegankelijk zijn met een rolstoel of rollator .”

D66 mist nieuwe stations in plannen ProRail

D66 D66 ChristenUnie Utrecht 25-04-2019 11:19

Steeds meer mensen willen in de stad Utrecht wonen. Utrechters en mensen die de stad bezoeken voor werk of vrije tijd moeten makkelijk van A naar B kunnen reizen. D66 Utrecht is verheugd met de aandacht van ProRail voor nieuwe treinstations. Maar de partij verbaast zich over de keuzes en mist een vooruitziende blik. Fractievoorzitter Jony Ferket: “ProRail zou meer ambitie moeten hebben. Er komen enkel oude plannen naar boven maar nergens wordt vooruitgekeken naar de grote woningbouwlocaties. Nu investeren in goede bereikbaarheid is beter dan achteraf repareren. Dat laatste is duurder en zorgt voor meer ongemak voor de bewoners.”

A12 zone D66 wil dat er op nieuwe bouwlocaties al rekening wordt gehouden met openbaar vervoer. Een treinstation, tramlijn of P+R zijn ideale oplossingen om de nieuwe wijken bereikbaar te houden. Jony Ferket: “Laten we leren van de gemaakte fouten in Leidsche Rijn, waar goed openbaar vervoer werd beloofd maar waar de inwoners er nog jaren op moesten wachten. Nieuwe stations en bestaande stations opwaarderen tot intercitystation zijn noodzakelijk voor nieuwe woonwijken.”

Op dit moment wordt hard gezocht naar voldoende plekken om de woningen te kunnen bouwen die de stad hard nodig heeft. Susanne Schilderman: “Er komen duizenden woningen bij op de Merwedekanaalzone, daar moet ook openbaar vervoer bij. De oplossing ligt in de A12zone, die ligt dichtbij en daar kunnen ook duizenden woningen gebouwd worden, zeker als daar een station aangelegd wordt”.

Zoek de samenwerking Het grote minpunt van de agenda van ProRail is dat er nog geen geld is voor de plannen. Om deze ambitieuze plannen te realiseren zijn euro’s nodig en is een goede samenwerking vereist tussen gemeenten, provincie en het Rijk. Om meer duidelijkheid te krijgen heeft D66 samen met de ChristenUnie schriftelijke vragen ingediend over de nog aan te leggen treinstations. Susanne Schilderman: “De Rijksoverheid en ProRail zullen ook met het benodigde geld over de brug moeten komen, er wordt al jaren te weinig geïnvesteerd in openbaar vervoer. Dat is de grote bedreiging voor het bouwen van meer woningen die we hard nodig hebben.”

Op 8 maart is het Internationale ...

D66 D66 Utrecht 27-02-2019 07:30

Op 8 maart is het Internationale Vrouwendag. Daarom zetten onze raadsleden de komende dagen vrouwen in het ☀️ die een bijzondere bijdrage leveren aan Utrecht. Vandaag Susanne Schilderman. "Ik zet Annelien Bredenoord graag in het zonnetje. Naast lijsttrekker voor de Eerste Kamer is zij hoogleraar Ethiek aan de Universiteit Utrecht. Met haar leiderschapskwaliteiten is ze een voorbeeld voor ons allemaal!" 👩‍🎓

Meer én beter toegankelijke openbare toiletten in Utrecht

D66 D66 VVD Utrecht 19-12-2018 14:45

In de raadsvergadering van donderdag 20 december zullen André van Schie (VVD) en Susanne Schilderman (D66) het initiatiefvoorstel “Utrecht op het gemak” aanbieden aan de gemeenteraad. Met dit initiatiefraadsvoorstel willen de raadsleden ervoor zorgen dat er voldoende (rolstoel-) toegankelijke openbare toiletvoorzieningen komen in Utrecht, waarmee de stad nog gastvrijer wordt voor de eigen bewoners en voor bezoekers. Van Schie: “In Utrecht zijn tienduizenden buikpatiënten en bewoners met blaasproblemen of urineverlies die afhankelijk zijn van een beschikbaar toilet voor hun dagelijks bestaan. Onvoldoende voorzieningen zorgen ervoor dat ze te vaak thuis blijven omdat ze niet de deur uit durven.”

Toiletten in alle drukke parken Er is in Utrecht al veel aandacht voor de openbare ruimte met goede voorzieningen voor onze inwoners. Dat is ook onderstreept doordat de raad al verklaard heeft dan onze stad toegankelijk moet zijn voor iedereen en door in recent te investeren in nieuwe openbare toiletten. Toch vinden Schilderman en Van Schie dat het nóg beter kan, en nog beter móet. Zo wil het voorstel een afstandsnorm (500m) voor wc’s in drukke winkelgebieden. Daarnaast niet alleen in sommige maar in alle drukke parken een toilet en voldoende toiletten voor iedereen: voor vrouwen, voor het verschonen van kinderen en voor rolstoelgebruikers. Schilderman: “Naar het toilet kunnen gaan is de normaalste zaak van de wereld en het voldoende beschikbaar zijn van toiletten, is voor sommige mensen een wereld van verschil. Daarnaast willen wij dat een openbaar toilet te gebruiken is door iedereen door vrouwen, rolstoelgebruikers en kinderen. We willen niet enkel plaskruizen voor mannen.”

Samenwerking met de Toiletalliantie De Toiletalliantie (een samenwerkingsverband van dertien patiënten-, ouderen-, reizigers- en gehandicaptenorganisaties die pleiten voor meer toiletten) is erg blij met het initiatief van de beide raadleden. Woordvoerder Ivo Thonon: “Er zijn nu te weinig toiletten en daardoor gaat één op de vier buik- of blaaspatiënten regelmatig, vaak of helemaal niet meer de deur uit. Nog eens één op de drie patiënten blijft soms thuis vanwege de angst geen toilet te kunnen vinden. Gemeentes zijn dus echt aan zet om de voorzieningen in Nederland te verbeteren. We hopen dat het voorstel wordt aangenomen en Utrecht hierin voorop gaat lopen.”

In februari organiseren de beide fracties een informatiebijeenkomst waarin belanghebbenden kunnen inspreken en hun ervaringen kunnen delen met de andere woordvoerders uit de gemeenteraad. De verwachting is dat de gemeenteraad in het voorjaar over het voorstel stemt.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.