Nieuws van politieke partijen in Gooise Meren over GroenLinks inzichtelijk

28 documenten

Rol Crailo bij Dierenwelzijnsbeleid | Gooise Meren

GroenLinks GroenLinks Gooise Meren 18-09-2019 00:00

GroenLinks Gooise Meren vraagt om rol Dierenasiel Crailo bij invulling Dierenwelzijnsbeleid

In de raadsvergadering van 18 september vraagt GroenLinks om Dierenasiel Crailo te betrekken bij de invulling van het Dierenwelzijnsbeleid dat in deze vergadering op de agenda staat.

GroenLinks is blij met het eerste Dierenwelzijnsbeleid van Gooise Meren. Het ontbreken van dit beleid was één van de redenen om Dierenwelzijn als aparte portefeuille te benoemen en onder te brengen bij GroenLinks wethouder Barbara Boudewijnse.

GroenLinks fractievoorzitter Freek Vos heeft wel een aanvullend punt van aandacht. “We hebben met Dierenasiel Crailo een fantastische voorziening in de regio. Helaas hebben de gemeenten vanwege het wanbeleid van het vorige bestuur enige jaren geleden de samenwerking moeten beëindigen. Er is nu echter al enige tijd een nieuw bestuur, dat een nieuwe weg is ingeslagen en het asiel weer goed op de rit heeft gekregen. Het zou mooi zijn als het college zou willen onderzoeken of Crailo weer een rol kan krijgen bij de invulling van het Dierenwelzijnsbeleid, bijvoorbeeld op het gebied van voorlichting en educatie. Wij realiseren ons dat dit iets is wat het beste in regionaal verband kan worden geregeld, maar Gooise Meren zou hier wel een voortrekkersrol in kunnen vervullen.”

Ook bij de opvang van zwerfdieren, een wettelijke taak voor de gemeente, ziet GroenLinks weer mogelijkheden. Dit is nu ondergebracht bij Dierenasiel Amersfoort. “Niets ten nadele van Amersfoort”, vervolgt Freek, “maar het is een stuk verder rijden dan Crailo. Naast de extra tijd die een dier in de auto moet zitten, betekent dit ook extra kosten voor de Dierenambulance, zoals zij ook in het gesprek met de raad hierover aangaven. Als het op termijn mogelijk is om de opvang weer bij Crailo onder te brengen, scheelt dat dierenstress en geld, twee vliegen in één klap dus.”

Gerben Struik (44) overleden | Gooise Meren

GroenLinks GroenLinks Gooise Meren 02-03-2019 00:00

Vanochtend bereikte ons het ontstellende bericht dat onze voormalig wethouder Gerben Struik in de nacht van 4 maart overleden is aan de gevolgen van kanker. We zijn geschrokken en zeer verdrietig.

Gerben heeft ruim een jaar hard gestreden tegen de ziekte en was recentelijk vol goede moed begonnen aan een nieuwe behandeling die zou moeten leiden tot herstel. Helaas bleek de ziekte te agressief en hardnekkig, waardoor hij het afgelopen weekend onverwachts snel verslechterde.

Ons diepste medeleven gaat uit naar zijn vrouw Lucienne, zijn kinderen IJsbrand en Hadewych en naar zijn familie en vrienden.

GroenLinks Gooise Meren,

Lidie Koeneman, namens het bestuur GroenLinks Gooise Meren Freek Vos, namens de fractie GroenLinks Gooise Meren Barbara Boudewijnse, wethouder namens GroenLinks Gooise Meren

Algemene beschouwingen 2019 | Gooise Meren

GroenLinks GroenLinks Gooise Meren 31-10-2018 00:00

Hieronder staat de bijdrage van GroenLinks Gooise Meren voor de Algemene Beschouwingen van 31 oktober 2018:

De afgelopen collegeperiode werd gekenmerkt door veel verplichte nummers. De afwikkeling van de fusie, met de vele harmonisaties, en de noodzaak tot het opstellen van gezamenlijke visies op bijvoorbeeld Economie en Sport, gaf weinig ruimte om daarbovenop nog eens met concrete uitvoeringsvoorstellen te komen. De gemeente moest zichzelf ook deels nog uitvinden. De raad, het college en ook de ambtelijke organisatie kregen te maken met nieuwe dossiers, schaalvergroting, en in het geval van de ambtenaren, vaak nieuwe posities binnen een nieuwe organisatie.

Het is goed dat deze gemeente ervoor gekozen heeft om al na twee jaar (en niet pas na zes) mee te lopen in het landelijk schema van de gemeenteraadsverkiezingen. We sloten daarmee een lastige maar leerzame periode af en creëerden een startpunt voor de volgende fase van onze gemeente. Met een nieuwe raad, een nieuw college en een ingewerkte ambtelijke organisatie richten we nu onze blik op de toekomst en kunnen we de nasleep van de fusie grotendeels achter ons laten. En dat is ook nodig, want er wachten ons grote uitdagingen. Deze uitdagingen zijn nu vertaald naar concrete uitvoeringsvoorstellen in het college uitvoeringsprogramma. 

Allereerst de duurzaamheidsdoelen waar we allemaal, zowel burgers als overheid, mee te maken krijgen. Waar velen tien jaar geleden nog sceptisch waren over de nut en noodzaak, verdwijnt deze scepsis inmiddels sneller dan het ijs van de poolkappen. Gelukkig maar, want de gevolgen van ontkenning en struisvogelpolitiek zouden desastreus zijn. De gemeente speelt een belangrijke rol bij de inzet om deze doelen te halen. Van alle overheden staat de gemeente het dichtst bij de inwoners en het lokale bedrijfsleven. GroenLinks vindt het daarom goed dat we veel concrete voorstellen zien, waarbij de gemeente samen met inwoners en bedrijven optrekt. De gemeente geeft het goede voorbeeld, bijvoorbeeld door de verduurzaming van het eigen vastgoed, maar kan het niet alleen. Inwoners en bedrijven kunnen op hun beurt vaak de gemeente goed gebruiken, door concrete faciliteiten als de duurzaamheidslening en het energieloket. Daarnaast kan de gemeente in een coördinerende rol zorgen dat de effectiviteit van alle ideeën en initiatieven gemaximaliseerd wordt. Sommige initiatieven hebben een grotere kans van slagen als ze regionaal worden aangepakt, waarbij de gemeente het voortouw neemt en faciliteert. 

Dit sluit goed aan bij een ander speerpunt van de gemeente, het vernieuwend samenwerken. Deze samenwerking tussen gemeente, inwoners en bedrijven is een cruciale factor voor succes. Niet alleen op het gebied van duurzaamheid, maar ook bij de implementatie van de Omgevingswet. Juist in onze gemeente vereist de grote verscheidenheid in kernen en wijken een nieuw instrumentarium en nieuwe mogelijkheden tot participatie, zoals het Right to Challenge en wijktafels. Deze vernieuwing is een continu proces, waarin we gezamenlijk al doende gaan leren. GroenLinks is blij dat we hier veel concrete voorstellen voor terugzien in het college-uitvoeringsprogramma. We zien wel een uitdaging om ook echt alle inwoners te betrekken, zodat participatie zich niet beperkt tot ‘the usual suspects’, die gemeente toch wel weten te vinden. We zijn blij met de focus op moeilijk bereikbare groepen, met de doorontwikkeling van het inwonerspanel en inzet op het betrekken van jongeren.

Goede samenwerking gaat ons helpen bij het verhogen van de kwaliteit van onze leefomgeving. Dit kan niet alleen vanuit deze raadszaal en dit gemeentehuis. Juist de input vanuit de wijken en kernen is nodig om hierin de juiste keuzes te maken. Vanuit het beheer van de openbare ruimte heeft de gemeente hier wel een eigen verantwoordelijkheid. Wij zijn als gemeente verantwoordelijk voor overkoepelende doelstellingen zoals klimaatadaptatie en het behoud en versterking van biodiversiteit. Daarnaast moet de gemeente onze belangen behartigen bij andere overheden en samenwerkingsverbanden, zoals Rijkswaterstaat, Schiphol, MRA en de regio Gooi en Vecht. Zo wil GroenLinks graag inzetten op maximaal 100 kilometer per uur op de A1-boog rond Naarden, om geluidshinder te verminderen, de luchtkwaliteit te verbeteren en de doorstroming van verkeer te bevorderen. 

Er kan een spanningsveld ontstaan tussen duurzaamheid en leefbaarheid en de wens tot economische groei. GroenLinks is blij dat hierin juist wordt gekeken naar kansen, zoals het creëren van banen vanuit de energietransitie en de circulaire economie. Slim inzetten op nieuwe vormen van werklocaties zoals ZZP-werkplekken kan de economie stimuleren zonder dat dit ten koste gaat van de leefbaarheid. Een visie voor het Waterfront moet wat ons betreft er voor zorgen dat lokaal recreatief gebruik van het water en behoud van de groene waarden van ons Natura 2000-gebied in balans blijven met groeiend toerisme en economie. 

Onze ambities zijn groot en dat is ook nodig, want de uitdagingen die voor ons liggen zijn ook ongebruikelijk groot voor een gemeente. We kunnen veel van deze ambities niet uitstellen. Dat vereist enerzijds directe inzet van financiële middelen, anderzijds een doordacht financieel beleid, zodat we als gemeente ook in de toekomst financieel gezond blijven en de lasten voor onze inwoners en bedrijven niet buitensporig worden. Het is goed dat er nu wordt ingezet vanuit de algemene reserve, maar GroenLinks meent dat de komende jaren deze inzet best nog verhoogd mag worden. Uitzonderlijke uitdagingen vragen immers om uitzonderlijke maatregelen. Gelukkig heeft onze gemeente deze middelen ruime voldoende beschikbaar. Over de vraag hoe en wanneer verder in te zetten, gaan wij graag de komende jaren het gesprek aan met deze raad, het college, de bedrijven en last but not least, onze inwoners. 

Namens de fractie van GroenLinks Gooise Meren

Freek Vos Fractievoorzitter  

GroenLinks steunt motie van wantrouwen wethouder uiteindelijk niet | Gooise Meren

GroenLinks GroenLinks D66 VVD Gooise Meren 21-10-2018 00:00

Na een lange avond van vragen en antwoorden afgelopen donderdagavond heeft de fractie van GroenLinks uiteindelijk besloten om de ingediende motie van wantrouwen tegen wethouder Marieke Munneke-Smeets niet te steunen.

Dit was geen makkelijke beslissing, want de fractie meent dat er grote fouten zijn gemaakt in het proces rondom de heroverweging van de inrichting van de spoorwegovergang Comeniuslaan, zoals ook uit onze aanvullende vragen en slotbetoog naar voren is gekomen. Wij waren echter van mening dat zowel het college als de wethouder voldoende lering uit dit traject hadden getrokken. Bij onze beslissing speelde het acteren en functioneren van de wethouder in de overige dossiers uit haar portefeuille ook een rol. 

Wij hebben begrip voor het feit dat de andere partijen, waaronder onze coalitiepartners VVD en D66, na zorgvuldige afweging tot een andere conclusie zijn gekomen. Ook bij onze fractie was er twijfel of alle kritiek wel voldoende ter harte was genomen en of er geen risico zou bestaan op herhaling van de gemaakte fouten in een toekomstig dossier. Uiteindelijk viel die beslissing bij ons net de andere kant uit dan bij de andere partijen.  

Op zoek naar salamanders in Bussumse poel 't Mouwtje | Gooise Meren

GroenLinks GroenLinks Gooise Meren 29-03-2018 00:00

GroenLinks Gooise Meren organiseert op vrijdag 13 april een avondexcursie naar de Bussumse poel ’t Mouwtje. 

De excursie staan onder leiding van Joop Post. Post doet al jaren onderzoek naar salamanders en hun leefomgeving. De gemeente heeft veel profijt van de uitkomsten van zijn onderzoek en probeert er heel gericht voor te zorgen dat de salamanderpopulatie in ’t Mouwtje wordt zoals die vroeger was. Want door de jaren heen is het aantal amfibieën fors gedaald door overbegroeiing van de oevers. Er moest dus flink gesnoeid worden om ervoor te zorgen dat het water precies de juiste temperatuur zou krijgen voor de salamanders. In 2017 was een dieptepunt: Post trof toen geen enkele salamander aan. Volgens Post is er mogelijk een verband met een toename van het aantal ijsvogels door de zachte winters. Of wellicht begon de poel te verzanden. Maar inmiddels is de poel geschoond en zijn er weer volop salamanders gesignaleerd. ‘t Mouwtje is een kleine poel en heeft zijn eigen charme. Omdat het water afgelegen ligt, kunnen veel insecten, padden en bruine kikkers daar goed gedijen. Het mooie van dieren in het wild spotten is ook de spanning: laten ze zich zien, of niet. De excursie is een aanrader voor iedereen die meer wil weten over dit mooie plekje in Bussum.

Het programma is als volgt:  20.15 uur verzamelen bij de Gemeentewerf, Huizerweg 51 in Bussum. Rond 21.45 uur terug bij de gemeentewerf.  Tip van Post: Doe stevige schoenen of laarzen aan en neem een zaklamp mee. Opgeven via: marthagroenlinks@live.nl 

Hoe burgers zich afkeren van Europa door rechts bezuinigingsbeleid | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Gooise Meren 27-03-2018 00:00

Maandag debatteerden Tweede Kamerleden en Europarlementariërs gezamenlijk over de Staat van de Europese Unie. Eickhout wil van premier Mark Rutte weten waarom de Nederlandse regering dwarsligt bij voorstellen om te voorkomen dat Europese burgers bij een volgende crisis weer te rekening gepresenteerd krijgen. Dit is zijn analyse over de staat van de Europese Unie in Nederland.

Het is tien jaar geleden dat de financiële crisis in de Verenigde Staten begon. Na een periode van groei stortte de economie keihard in, met grote menselijke gevolgen. Werkloosheid, armoede, onzekerheid, politieke spanningen in Europa.

Inmiddels zien de economische groeicijfers er rooskleurig uit en trekt ook de werkgelegenheid aan. De economie krabbelt op na een lange periode van crisis. Toch zijn er kanttekeningen te plaatsen bij de groeicijfers.

Niet voor alle Europeanen

Ten eerste: het economisch herstel bereikt lang niet alle Europeanen.

De eurozone bereikte qua omvang van de economie in 2016 weer het niveau van voor de crisis. Maar kijken we naar armoedecijfers van Eurostat, dan zien we dat er in de eurozone 5,8 miljoen mensen meer die in armoede leven dan voor de crisis.

De werkgelegenheid stijgt, maar ook het aantal Europeanen dat tegen hun wil een tijdelijk contract of een nul-uren-contract heeft. Het percentage jongeren dat geen baan heeft en geen opleiding volgt, is hoger dan in 2008.

Buitengewoon beleid

Ten tweede: het herstel is in grote mate te danken aan een buitengewoon monetair beleid.

De rente staat op nul procent en de Europese Centrale Bank (ECB) heeft ongekende hoeveelheden obligaties opgekocht. De ECB moest handelen omdat de politiek het naliet of te traag was. Het is maar zeer de vraag of de ECB bij een volgende klap nog genoeg mogelijkheden heeft om de economie te stabiliseren.

Ten derde: De groeicijfers van nu zeggen weinig over het vermogen van de eurozone om een nieuwe crisis te voorkomen, of om een nieuwe schok te doorstaan zonder dezelfde sociale ellende die we in de eurocrisis hebben gezien in grote delen van de unie.

Momentum

Er is een momentum om het bouwwerk van de eurozone te versterken. Er ligt een routekaart van de Europese Commissie. De Franse president Emmanuel Macron wil de eurozone schokbestendig maken en optreden tegen sociale dumping. Het eerste hoofdstuk van het Duitse coalitieakkoord bevat een agenda voor een rechtvaardig Europa van gelijke kansen. Duitsland en Frankrijk hebben aangekondigd samen het voortouw te willen nemen.

In de Tweede Kamer en in het Nederlandse kabinet wordt er vaak argwanend gekeken naar deze ontwikkelingen. Het is Nederland goed recht om een eigen lijn te trekken, maar trekt Nederland niet aan de verkeerde kant? De regering wil door met de euro, maar staat op de rem bij vrijwel alle mogelijke voorstellen om de muntunie stabieler en socialer te maken.

Moet de ECB, waarop geen enkel parlement controle kan uitoefenen, dan straks opnieuw de kastanjes uit het vuur zal halen als een euroland in de problemen komt?

Is de eurozone in staat is om de klap op te vangen als de markten het vertrouwen verliezen in - pak hem beet - Italië? Is het verantwoord om alle discussies over een versterking van de eurozone te blokkeren?

Dr. No

Wopke Hoeksta, de Nederlandse minister van Financiën stuurde samen met een paar kleine noordelijke euro en niet-eurolanden een brief waaraan hij de bijnaam Dr. No heeft te danken.

In plaats van aan te haken bij nieuwe Duits-Franse initiatieven voor een stabielere en crisisbestendige eurozone, lijkt de strategie van Nederland om Duitsland op de lijn van oud-minister Schäuble te krijgen: grote spaaroverschotten, meer vrijhandel, meer interne markt en bovenal bezuinigen om het stabiliteitspact te respecteren.

Natuurwet

“Het eigen huis op orde” noemt de regering het. Maar het is precies dit beleid, dat de onzekerheid van Europanen heeft vergroot. Het is het beleid dat de politieke verhoudingen tussen noord en zuid op scherp heeft gezet.

Wat nog wel het meest aan stoort, is de manier waarop de premier dit beleid verkoopt alsof het een natuurwet is.

Het is een economisch beleid toegesneden op multinationals die nauwelijks belasting afdragen. Meer markt en snijden in de sociale zekerheid en de publieke sector. Het is dit rechtse recept dat als alternatiefloos wordt gepresenteerd, waardoor burgers zich afkeren van de EU.

Lage staatsschuld

In zijn speech in Berlijn beweerde de premier dat landen met een lage staatsschuld goed voorbereid zijn op de volgende crisis. Maar Spanje en Ierland hadden voor de crisis een staatsschuld van ver beneden de zestig procent van het BBP en moesten daarna toch bij het noodfonds aankloppen. Waarom ziet deze regering de staatsschuld als grote boeman? En is het een goed vooruitzicht als overheden opnieuw inspringen voor private schulden?

Gezonde langer termijn overheidsfinanciën zijn belangrijk, maar het was het de uit de klauwen gewassen financiële sector, de oververhitting van de huizenmarkt, een overschot aan krediet die onder andere Spanje en Ierland deden ontsporen.

Gereguleerde interne markt

Dan het andere stokpaardje van de regering: de interne markt. Die kan ons welvaart brengen, zeker. Maar alleen onder voorwaarde dat die goed gereguleerd is. Door alleen te concentreren op het wegnemen van barrières maken we dezelfde fout als in de jaren voorafgaand aan de crisis. Toen konden kredieten op steeds verder gedereguleerde markten ongeremd naar Zuid-Europa vloeien en financiële producten alsmaar complexer en gevaarlijker worden. Het liberaliseren van het dienstenverkeer heeft bovendien voor sociale spanningen gezorgd, onder andere in de transportsector.

Verdere verdieping van de interne markt kan alleen als dit leidt tot een verbetering van de sociale situatie. Niet voor niets stemde het Europees Parlement vorige week het controversiële voorstel voor de e-card voor diensten weg.

Belasting op techbedrijven

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de eurolanden garanderen dat gewone mensen nooit meer de prijs betalen voor onverantwoorde risico’s die in de financiële sector genomen worden.

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de EU-lidstaten eindelijk in staat worden gesteld om de grootste bedrijven fatsoenlijk belasting te laten betalen. Zorg dat de race naar de bodem bij vennootschapsbelasting gestaakt wordt. Dat er met een Europese grondslag niet langer met winsten geschoven kan worden.

Onder andere Frankrijk wil vaart maken met een Europese aanpak voor een belasting op de grote techbedrijven. Bij het debat over de Europese Raad bespeurde was er bij de minister-president weinig enthousiasme over de nieuwe voorstellen van de Europese Commissie. Ik zie het gevaar dat Apple, Facebook, Google nog jarenlang vrijwel geen belasting afdragen als we moeten wachten totdat er in G20 of OESO-verband overeenstemming.

Nog niet stormbestendig

De economische groeicijfers mogen ons geen zand in de ogen strooien. De eurozone is nog niet stormbestendig en presteert te mager op sociaal vlak. Tien jaar na de crisis is het hoog tijd om dat aan te pakken. Niet alleen met de zeven dwergen uit het noorden maar met al onze bondgenoten in Europa.

Laat Kamerleden spreken in Europees Parlement | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Gooise Meren 26-03-2018 00:00

Zoals Europarlementariërs morgen, bij het jaarlijkse debat over de Staat van de Unie, het woord mogen voeren in de Tweede Kamer, zo moeten Nederlandse kamerleden en hun collega’s uit andere lidstaten de mogelijkheid krijgen te spreken in het Europees Parlement. 

Zo kan de politiek van de EU, in de visie van GroenLinks dichterbij de burgers worden gebracht. 

Burgers hebben vaak weinig zicht op de manier waarop besluitvorming in de EU wordt gecontroleerd, zegt GroenLinks kamerlid Bram van Ojik, die het voorstel morgen , samen met zijn EU-collega Bas Eickhout  zal doen. “Het Europees Parlement is vaak letterlijk ver weg en beperkt in zijn bevoegdheden. In de nationale parlementen wordt het debat bemoeilijkt door gebrekkig zicht op wat, door wie, wanneer in de EU besloten wordt”. 

Een groot jaarlijks debat van nationale partijleiders met de Europese Commissie kan de Europese samenwerking bevorderen en de controle op de besluitvorming verbeteren, aldus GroenLinks. Als er in de Tweede Kamer voldoende steun is voor het idee, vraagt de partij kamervoorzitter Arib het te bespreken met haar collega’s uit het Europees Parlement en de nationale parlementen.

Nederland zet dankzij GroenLinks-motie in op Europese energiedoelen | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Gooise Meren 22-03-2018 00:00

Minister Wiebes schrijft in een brief dat hij naar aanleiding van een motie van GroenLinks-Tweede Kamerlid Tom van der Lee een ophoging van de energiedoelen van de EU zal steunen. 

 

Dat is goed nieuws, want als er naast het doel voor minder CO2-uitstoot ook doelen zijn voor energiebesparing en duurzame energie komen de doelen van het klimaatakkoord van Parijs wat dichterbij. Winst voor het klimaat dus!

Tot nu toe wilde de regering altijd inzetten op slechts één doel: minder CO2-uitstoot, terwijl het ontzettend belangrijk is om op alle fronten in te zetten. Meerdere doelen zorgen voor duidelijkheid en geven zekerheid voor bedrijven en burgers.

Tom van der Lee: “Minister Kamp verzette zich altijd hevig tegen het stellen van verschillende klimaat- en energiedoelen, terwijl het stellen van meerdere doelen meer zekerheid biedt. Dit is dan ook een positieve breuk met het eerdere beleid van de regering. ik wens minister Wiebes veel succes met de onderhandelingen in Brussel en hoop op een ambitieus energiebeleid!”

Bedankt voor je stem! | Gooise Meren

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie Gooise Meren 22-03-2018 00:00

De uitslag voor GroenLinks in Gooise Meren: meer stemmen (zowel in aantal als percentage). En helaas net geen extra zetel.

Felicitaties aan Gerben Struik, Barbara Boudewijnse en Jan Portengen die voor GroenLinks zijn gekozen in de nieuwe raad.

We feliciteren ook de andere winnaars van deze verkiezingen in Gooise Meren: GDP, HvNMB en ChristenUnie.

En dank aan alle kiezers en vrijwilligers. We gaan door met veranderen!

EU geeft multinationals extra rechten zonder plichten | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Gooise Meren 20-03-2018 00:00

De Europese ministers gaven de Europese Commissie dinsdag een mandaat om onderhandelingen te starten over de oprichting van een multilateraal investeringshof. Dit permanente hof zou de arbitrage tussen staten en investeerders in de toekomst op zich moeten nemen. GroenLinks is ontsteld dat de EU-landen hiermee de rechten van internationale investeerders verder versterken zonder daaraan internationale plichten op het vlak van mensenrechten en duurzaamheid te verbinden.

Europarlementariër Bas Eickhout: “In plaats van multinationals die betrokken zijn bij mensenrechtenschendingen of vernietiging van de natuur aansprakelijk te maken, geeft de EU prioriteit aan het verder versterken van de positie van investeerders ten koste van overheden.”

Ongelijkheid

Het hof voorziet in een hervormde vorm van de gedateerde en uiterst controversiële arbitrage tussen investeerders en staten (ISDS), maar die hervormingen gaan slechts over de procedures. Rechters worden onafhankelijker, de rechtsgang wordt transparanter en er komt een mogelijkheid tot beroep. Maar al deze zaken veranderen niets aan de ongelijkheid die dit systeem in stand houdt: investeerders krijgen een permanent hof om staten aan te klagen wanneer zij menen dat investeringsverdragen geschonden worden. Maar staten of slachtoffers van misdragingen van bedrijven kunnen niet aankloppen bij het hof om hen tot de orde te roepen.

Eickhout: “De EU mist hier een grote kans om investeerders op hun plichten te wijzen. De bescherming van investeerders wordt verder geïnstitutionaliseerd. Maar in het mandaat voor het multilateraal hof staat geen enkel streven om multinationals die zich inlaten met zaken als kinderarbeid of landroof ter verantwoording te roepen.”

Mandaat

De Commissie heeft nu het mandaat om het investeringshof namens de EU met geïnteresseerde partijen uit te onderhandelen. Als er een akkoord komt, zal dit moeten worden voorglegd aan het Europees Parlement en de lidstaten. GroenLinks wilde dat het Europees Parlement voorafgaand aan het onderhandelingsmandaat een positie zou innemen, maar een rechtse meerderheid verhinderde dat.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.