Nieuws van VVD in Hoorn inzichtelijk

17 documenten

DE TEERLING IS GEWORPEN - column van Jan van Ossenbruggen

VVD VVD GroenLinks D66 Hoorn 02-04-2018 23:53

“DE TEERLING IS GEWORPEN”

Verrassende nieuwe Hoornse coalitie

 

Al heeft het mij enigszins verrast, het is een moedig besluit van de VVD een coalitie aan te gaan met Groenlinks, Fractie Tonnaer, D66 en SOHO. Het doet mij denken aan de uitroep “Alea iacta est” van Julius Caesar, toen hij besloot om met zijn leger de Italiaanse rivier Rubicon over te steken. Het getuigde van moed, al wist hij dat zijn besluit onomkeerbaar was en zelfs tot een staatsgreep zou leiden. Maar zo heftig is deze coalitievorming niet.

In een labyrint van een totaal versplintert politiek veld (14 partijen op 35 zetels) is het geen eenvoudige opgave een stabiele coalitie te vormen, die recht doet aan de verkiezingsuitslag. Doordat veel raadsleden zich richten op persoonlijke relaties en eigen achterban, zijn een aantal partijen niet verder gekomen dan één zetel. Maar eenlingfracties kunnen nauwelijks goed functioneren, omdat de complexiteit van het lokale bestuur aanzienlijk is toegenomen. Natuurlijk is iedere stem belangrijk, maar het zou raadzaam zijn, dat deze partijen zich verenigen of wellicht fuseren. Dat zou de “slagkracht” van de gemeenteraad verhogen.

Volgens de woordvoerders van de beoogde coalitiepartijen, zijn er voldoende raakvlakken aanwezig om een stevige en gevarieerde coalitie te vormen. Bestuurlijke Vernieuwing is daarbij topprioriteit. Hiermee wordt aangegeven dat de opvattingen van de kiezers serieus worden genomen. Geen dichtgetimmerd coalitieakkoord, maar een akkoord op hoofdlijnen, waaraan alle partijen input kunnen geven.

Maar is Bestuurlijke Vernieuwing een illusie of een positieve uitdaging?

Diverse onderwerpen zoals de gekozen burgemeester, referenda, kiesdrempels, verbod van afsplitsing van fracties etc., zijn ons al gepasseerd en nog steeds is bestuurlijke vernieuwing “talk of the town”. En als we op de afkeurende reacties van verschillende Hoornse politieke partijen moeten afgaan bekruipt mij het gevoel, dat er nu al sprake is van georganiseerd wantrouwen en onderlinge concurrentiestrijd. Van eensgezindheid is beslist geen sprake. Bovendien geeft de Gemeentewet maar weinig ruimte tot experimenteren en heeft de Raad en College nog grote moeite met de uitvoering van het dualisme.

Toch is Bestuurlijke Vernieuwing  geen fictie maar een serieus verschijnsel, dat langs de weg van geleidelijkheid en aansluitend op al lopende initiatieven moet worden doorgevoerd.

Het is niet de gemakkelijkste weg, die wordt bewandeld en de voorgenomen omwenteling zal niet zonder slag of stoot verlopen. Maar het getuigt van lef dat de Hoornse politiek kiest voor deze benadering. De nieuwe coalitie staat voor een gedurfde uitdaging, waarbij de stabiliteit en kwaliteit vooral door en tijdens confrontaties met de oppositie en bepaalde groeperingen zal worden bepaald. Het is te hopen dat rechts en links hierin elkaar kunnen vinden. Ik wens ze daarbij veel succes en kijk uit naar een boeiende Raadsperiode.

Wat de VVD betreft kan de rioolheffing in Hoorn omlaag.

VVD VVD Hoorn 01-03-2018 08:24

Op 21 december 2017 heeft de VVD schriftelijke vragen gesteld over de rioolheffing in Hoorn.

Het blijk immers dat er enorm veel geld van de rioolheffing - die alle burgers van Hoorn opbrengen  - op de plank blijft liggen.

De controlerende accountant heeft al twee maal gevraagd waarom de gemeente dat geld niet uitgeeft aan riolering.

Op de antwoorden van de VVD vragen hierover komen ontwijkende en geen antwoorden (zie bijlage).

Daarom zal de VVD inzetten op het verlagen van de rioolheffing. De VVD is voor lasten verlichting en is natuurlijk mordicus tegen onnodig hoge heffingen voor de burgers van Hoorn zoals de rioolheffing.

Vooruitblik op de gemeenteraadsverkiezingen - column van Jan van Ossenbruggen

VVD VVD Hoorn 28-02-2018 09:48

VOORUITBLIK OP DE GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN VAN           21 MAART 2018

Via de social-media worden we bestookt met politieke affiches en flitsende videoboodschappen.

Het moet gezegd, de politieke partijen hebben zich van hun meest creatieve kant laten zien. Alle lokale politieke kwesties, inclusief panklare oplossingen, komen aan de orde en zijn keurig samengevat in de verkiezingsprogramma’s.  Leuk, maar het is maar de vraag of alles realistisch is. Veertien politieke partijen, waarvan acht lokale, dingen naar de gunst van de Hoornse kiezers. Door deze versnippering  is het politieke veld van Hoorn er niet overzichtelijker op geworden.

Bij het lezen van de politieke aanbevelingen bekruipt mij het gevoel dat ik meegezogen word in het politieke moeras van de Hoornse politiek. Het doet mij denken aan een lied van de cabaretier Wim Kan uit 1956, waarvan de tekst, met enkele vrijpostige aanpassingen, nog steeds actueel is.

Waar gaan we met de nieuwe Raad naar toe?

Werken we samen of lopen we met de blatende kudde mee

Weet u al een beetje wat of hoe

Waar gaan we met de nieuwe Raad naar toe?

Lokale verkiezingen hebben hun eigen dynamiek met hun eigen thema’s. Zo vindt 40 % van de kiezers veiligheid, criminaliteit en openbare orde de belangrijkste lokale thema’s.

Dit is opmerkelijk, want het aantal inbraken neemt af, het straatgeweld wordt minder en het veiligheidsgevoel neemt toe. Andere hoog scorende lokale thema’s zijn leefbaarheid, zorg, gemeentelijke financiën en betaalbaar wonen. Maar door de intensieve regionale samenwerking vloeien de belangen van de stad en regio steeds meer samen. Het gevolg daarvan is een rijke schakering van samenwerkingsinitiatieven en regionale samenwerkingsverbanden.

De meeste gemeenschappelijke regelingen worden als gewenst ervaren, al vinden de raadsleden dat ze hierop te weinig invloed hebben. Het ontbreekt aan inzicht,  is te weinig transparant en beslissingen worden genomen, voordat de Raad goed is geïnformeerd. Het gevolg is dat het vertrouwen in de verantwoordelijke wethouder en burgemeester onder druk komt te staan.

Een andere factor is dat Hoorn zich steeds meer als centrumstad van Westfriesland ontwikkeld en uitgroeit tot het belangrijkste infrastructurele knooppunt van de regio. Mede hierdoor zijn belangrijke thema’s als economie, werken, bereikbaarheid, onderwijs, milieu en recreatie meer regionale dan lokale aangelegenheden geworden.  Voor nieuwe raadsleden en kleine fracties zal dit als een permanent “hoofdpijndossier” worden ervaren.

Tegelijkertijd met de Gemeenraadsverkiezingen mogen we op 21 maart a.s. onze mening geven over de Wet op Inlichtingen- en Veiligheiddiensten. Deze wet, ook wel Sleepwet genoemd, stamt uit de tijd dat er van WhatsApp, Facebook en Twitter nog geen sprake was. De sterk verouderde inlichtingenmethoden als observeren, volgen, opvangen van telefoongesprekken en gericht afluisteren zijn onvoldoende om toekomstige cyberaanvallen op kritieke infrastructuur te kunnen detecteren en terroristische netwerken tijdig te onderkennen. Terroristen communiceren met de meest geavanceerde communicatieapparatuur en de bedreigingen komen allemaal via de glasvezelkabels ons land binnen. Dit is de belangrijkste reden dat de huidige wet dringend aan een update toe is. Maar ook nu weer probeert een groep schreeuwers tweespalt en onzekerheid te zaaien onder de kiezers en gebruiken dit voor hun eigen onbeproefde en omstreden doelstellingen.

De komende gemeenteraadsverkiezingen zijn het hoogtepunt van de lokale democratie en bepalen de toekomst van onze stad. Er valt veel te kiezen, misschien wel te veel. Hierdoor ontstaat het gevaar dat de verkiezingen worden gereduceerd tot een lokale populariteitswedstrijd. Via het kieskompas kunnen we proberen een beeld te krijgen welke partij het beste bij ons past. Maar het is hoogstens een suggestie en zeker géén stemadvies. Niet de computer maar de kiezer zelf bepaalt hoe onze gemeenteraad er uit gaat zien. Ik hoop dat veel mensen bewust hun stem gaan uitbrengen en niet morrend aan de zijlijn blijven staan. Want als de wijsheid en vertrouwen van elkaars stem in twijfel wordt getrokken, betekent dit een aanslag op de democratie.  Mijn advies: GEWOON DOEN!. 

Open brief aan College B&W over kleine bussen door de binnenstad

VVD VVD Hoorn 01-02-2018 10:30

Geacht College,

         Zoals bekend hebben bewoners van de binnenstad veel hinder wanneer er grote, zware bussen en ander zwaar verkeer door hun straten rijden. Juist het zware verkeer zorgt voor overlast die de huizen op de grondvesten laat trillen en schade aan de panden veroorzaakt. 

Aan Connexxion is de concessie voor het Openbaar Vervoer 2018-2028 in Noord-Holland Noord gegund. De concessie gaat van start in juli 2018 en heeft een duur van 10 jaar.

Door protesten van bewoners en de inzet van Hoornse en Provinciale politici rijden er nu ook kleine bussen op lijn 14. In de spits denderen nog steeds grote bussen door de binnenstad. De bewoners hopen dat middels de concessie 2018-2028 ook de grote bussen in de spitsuren verleden tijd gaan worden.

Uit de concessie blijkt echter dat Connexxion op dit moment nog niet besloten heeft welke bussen zij per juli 2018 gaan inzetten op lijn 14. De VVD wil dat Connexxion uitsluitend met kleine bussen door de binnenstad gaat rijden die minder belastend zijn voor de panden in de binnenstad, minder belastend zijn voor het milieu en passen binnen de verduurzamingsopgave.

         De VVD laat middels deze Open Brief een hartenkreet horen en roept het College van B&W op om actief in gesprek te gaan met Connexxion om ervoor te zorgen dat vanaf juli 2018 uitsluitend met kleine bussen door onze binnenstad gereden gaat worden.

Met vriendelijke groet,

Bert van Dijkhuizen

Column Jan van Ossenbruggen over klimaatveranderingen en hoe de politiek kan reageren

VVD VVD Hoorn 25-01-2018 09:27

Het was even schrikken toen het KMNI op 18 januari  jl. code Rood aangaf  en de Rijksoverheid een NL-ALERT uit liet gaan. Deze uitzonderlijke maatregelen waren niet voor niets. Een zware storm trok over Nederland met aan de kust windkracht 11 en windstoten van 163 km per uur. Er waren “slechts” 2 doden te betreuren en de schade bedroeg

90 miljoen Euro. Het wordt steeds duidelijker dat deze extreme weersomstandigheden het gevolg zijn van de wereldwijde opwarming van de aarde. Toch zijn er nog steeds mensen die de klimaatverandering bagatelliseren door te zeggen, dat het allemaal wel meevalt en niet zo’n vaart zal lopen. Maar zo’n vaart loopt het wel. De fase van vrijblijvendheid en onderschatting is voorbij.

Vroeger was het heel gewoon dat in deze tijd van het jaar buiten werd geschaatst. Nu is schaatsen een zaalsport geworden en volgens weerman Gerrit Hiemstra is de kans op een Elfstedentocht gedaald tot minder dan één procent. Het weer heeft structureel een ander karakter gekregen. ’s Winters overheersen lagedrukgebieden met veel regen en in de zomer zijn hogedrukgebieden met meer zomerse dagen en droge perioden in de overhand.

Dit laatste lijkt leuk, maar de keerzijde daarvan is, dat we met zware onweersbuien en extreem hoge waterstanden worden geconfronteerd. Het gevolg daarvan is voorspelbaar: overgelopen riolen en ondergelopen viaducten en straten. Gelukkig neemt de consensus over de wijze waarop de opwarming van de aarde kan worden gestopt, of tenminste kan worden afgeremd, steeds meer toe. Het realiseren daarvan is  echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want door de CO2-intensieve industrie en trage ontwikkeling van de wind- en waterenergie, voldoet Nederland niet of nauwelijks aan de door Parijs opgelegde verplichtingen. De CO2-reductie zal dan ook aanzienlijk versneld moeten worden. Vrijblijvendheid is niet meer aan de orde. Om de doelstellingen van het Energieakkoord te kunnen halen, investeert het Rijk in 2018 een miljard Euro in duurzame energie. Het gevolg daarvan is dat de burger op een (tijdelijk) verhoogde energiebelasting wordt “getrakteerd”.

Maar wat doet de Hoornse politiek aan verduurzaming van de energie? De ambities van Hoorn zijn duidelijk. Door het stimuleren van lokale initiatieven, zoals plaatsing van zonnepanelen en/of kleine windturbines, wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan het opwekken van duurzame energie. Dit is echter niet voldoende. Het gemeentelijk klimaatbeleid zal moeten worden aangescherpt en er zullen concrete maatregelen genomen moeten worden, die inspelen op de nieuwe omstandigheden en nieuwe klimaatwet.

Maar de belangrijkste sleutel om de lokale klimaatagenda succesvol te kunnen uitvoeren is regionale samenwerking. Dit is geen eenvoudig traject, maar als het goed wordt aangepakt, kan er veel worden gerealiseerd, zelfs het klimaatneutraal zijn in 2040 maakt dan een reële kans. Door het inzichtelijk maken van het speelveld en in gesprek gaan met de aanwezige actoren ( veelal particulieren), kan via een gespreksagenda besproken worden hoe gezamenlijke doelen bereikt kunnen worden. West-Friesland heeft voldoende potentie om in duurzame zon-, wind- en aardwarmte- energie te kunnen voorzien.

We staan voor een gigantische uitdaging, die alleen succesvol kan worden aangepakt wanneer resultaat gerichte projectsturing omgebogen wordt tot een doelgerichte regionale netwerkondersteuning. Maar naast deze regionale verantwoordelijkheid rust nog een opdracht op de schouders van de nieuwe bestuurders: Hoorn door middel van preventieve klimaatadaptatie weerbaar maken tegen de extreme gevolgen van de klimaatverandering. 

VVD stelt schriftelijke vragen over gaten in rood asfalt

VVD VVD Hoorn 10-01-2018 10:09

https://hoorn.vvd.nl/nieuws/26481/vvd-stelt-schriftelijke-vragen-over-gaten-in-rood-asfalt

Geacht College, De VVD constateert dat het (rode) asfalt op de Draafsingel tussen de Oosterpoort en de Pakhuisstraat aardig wat gebreken vertoont.

De VVD was in het verleden voorstander van het toepassen van rood asfalt maar maakt zich nu zorgen over de gevolgen voor de verkeersveiligheid indien deze "kraters" niet duurzaam worden hersteld.

Aan de hand hiervan hebben wij een aantal vragen:

1. Op de weg van de Draafsingel tussen de Oosterpoort en de Pakhuisstraat zijn fikse kraters waarneembaar in het (rode) asfalt, zoals de foto’s laten zien. Bovendien zijn er tal van reparatiewerkzaamheden zichtbaar. Hoe lang is het College al op de hoogte van deze mankementen van het asfalt?

2. Is het College op de hoogte van de oorzaak van deze "kraters"? En zo ja, wat de oorzaak hiervan?

3. Hoe lang ligt het (rode) asfalt er inmiddels in, op dit stuk van de Draafsingel en klopt het dat hier sprake is van abnormale "slijtage"?

4. De VVD krijgt het gevoel dat de herstelwerkzaamheden alleen een tijdelijke oplossing bieden. Zijn er ook duurzame oplossingen om dit soort "kraters" in de toekomst te voorkomen?

5. Zijn er andere locaties binnen onze gemeente waar dit soort (rode) asfalt ligt?

6. Zo ja, vertoont het (rode) asfalt daar ook degelijke "slijtage"?

7. Zo ja, vormt dit een risico voor de verkeersveiligheid van de weggebruikers en wat doet het College er aan om dit risico duurzaam te minimaliseren?

8. Welke afspraken zijn er destijds gemaakt wat betreft de garantie en kwaliteitswaarborging van dit (rode) asfalt?

9. Wat zijn de financiële consequenties van de herstelwerkzaamheden voor de gemeente? Wat zijn de financiële gevolgen voor een duurzame oplossing van deze "kraters" 

Graag uw reactie.

Column Jan van Ossenbruggen over opvallende zaken bij de gemeenteraadsverkiezingen 2018

VVD VVD Hoorn 23-12-2017 04:43

OPVALLENDE ZAKEN

BIJ DE AANLOOP NAAR DE GEMEENERAADSVERKIEZINGEN 2018 

De laatste column van 2017 gaat over enige opvallende zaken die ik tegen kwam bij de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen in 2018.

 Als voorbode op de komende gemeenteraadsverkiezingen verrasten de lokale media ons verschillende keren met nieuwe kandidatenlijsten. In tegenspraak met wat ons door de politiek recensenten wordt voorgehouden, hebben de politieke partijen kennelijk weinig problemen met het rond krijgen van de kandidatenlijst. Vrijwel alle partijen presenteren een lijst van meer dan tien kandidaten. Maar is hier sprake van politiek geïnteresseerden of zijn de lijsten op een andere manier tot stand gekomen? Ik heb me er over verbaasd dat verschillende politieke partijen via de lokale bladen en sociale media mensen benaderden of zij interesse hadden gemeenteraadslid te worden. Speciale kennis was niet noodzakelijk.

En wanneer gevraagd wordt wie deze mensen zijn, is het antwoord: “ze zijn gekend en bekend en verdere screening is niet nodig”.  Er zijn echter ook partijen die voorzichtiger opereren en al vier jaar bezig zijn met de werving van politiek geïnteresseerde kandidaten. Voor beiden is het van belang, dat gekandideerde raadsleden via een bewijs van goed gedrag (VOG) worden gescreend. Screenen is nooit 100% waterdicht, maar het is niet voor niets dat de Nederlandse Vereniging voor Raadsleden waarschuwt dat bij onvoldoende screenen het gevaar voor criminele infiltratie van raadsfracties niet denkbeeldig is.

Het behoeft geen betoog, dat wanneer deze lieden beschikken over vertrouwelijke informatie betreffende bestemmingsplannen, vergunningen, bestrijding van misdaad, etc., de gevolgen niet zijn te overzien.

Maar is het aannemelijk dat alle kandidaten de rol van volksvertegenwoordiger willen gaan vervullen? Ik denk het niet. Want het is een soort folklore geworden om kandidaten op de lijst te plaatsen die per definitie niet van plan zijn een zetel in de raad te gaan bezetten.

Dit lijkt verdacht veel op misleiding, want personen die zich willens en wetens kandideren, maar niet in aanmerking willen komen voor het raadslidmaatschap, strooien de kiezers bewust zand in de ogen. Het is jammer dat de meeste politieke partijen  geen enkel bezwaar zien in het “pimpen en opleuken” van hun kandidatenlijsten, sterker nog , het is bijna een “goed electoraal” gebruik geworden.  Ik denk dat we hier allemaal eens goed over na moeten denken of we dit wel willen. Campagne voeren voor je partij is goed, maar blijf wel eerlijk en zet je niet op de kieslijst als je niet van plan bent in de raad plaats te nemen.

Tenslotte viel mij op, dat er zo weinig jongeren zijn gekandideerd. Vooral de leeftijdscategorie twintigers is nauwelijks vertegenwoordigd. Dit heeft tot consequentie dat,  wat leeftijdsopbouw betreft,  geen sprake is van een goede afspiegeling van de samenleving. Het was dan ook een aangename verrassing, dat bij de vaststelling van de kandidatenlijst van VVD, enige jonge mensen van onder de dertig op een verkiesbare plaats stonden. Hierdoor is een evenwichtige leeftijdsopbouw mogelijk voor een nieuwe fractie en dat heeft grote voordelen. Jonge politiek geïnteresseerde mensen kijken met een frisse blik naar het bestuurlijk functioneren van het gemeentelijk apparaat. Zij staan midden in de praktijk van het dagelijks leven en zijn vertrouwd met eigentijds taalgebruik, internet, digitale dienstverlening en sociale media. Jongeren bekijken alles vanuit een ander perspectief en  benaderen politieke problemen vanuit hun eigen belevingswereld.

Al communiceren jongeren op een andere wijze dan oudere fractieleden, ook zij worstelen met maatschappelijke vraagstukken zoals veiligheid, criminaliteit, radicalisering, milieu, arbeidsmarkt, zorg, gebrek aan sociale samenhang tussen ouderen en jongeren, etc.

Vraagstukken die niet gebonden zijn aan leeftijd en bij de komende gemeenteraadsperiode hoog op de politieke agenda staan. Maar in de debatten over de toekomst wordt de stem van jongeren niet of nauwelijks gehoord. Het wordt tijd dat de politiek gaat beseffen dat niet alleen ouderen, maar alle generaties zich druk moeten maken over deze maatschappelijke belangen, anders verspelen we de betrokkenheid van onze jongeren.

               Ik wens u allen prettige feestdagen en

                             een voorspoedig 2018.

Financiële reserves voor riolering stijgen in Hoorn de pan uit. De VVD vindt dat die moeten worden besteed en anders terug naar de burgers !

VVD VVD Hoorn 21-12-2017 02:36

Geachte College,

In de managementletter van accountant Deloitte over de jaarrekening 2016 – uw brief dd. 2 juni 2017 – maakt de accountant er melding van dat de voorziening riolering is opgelopen tot 16,7 miljoen euro. Hiervan blijkt 2,7 miljoen euro te zijn bestempeld als uitgestelde kapitaallasten. Wij wijzen er in dit verband op dat de voorziening riolering de grootste voorziening (reservering) is die de gemeente Hoorn kent. 

Bij dit overschot van 2,7 miljoen euro wordt de opmerking geplaatst dat de werkelijke kapitaalslasten achterblijven op de begrote kapitaalslasten (volgens het Gemeentelijk RioleringsPlan). De accountant adviseerde toen het oplopende saldo kritisch te bekijken en een relatie te leggen met de tariefstelling.

In de management letter interne-controle 2017 wordt hier weer melding van gemaakt en vraagt de accountant wederom: wanneer gaan de lasten vrijvallen?, of wanneer gaan die middelen besteed worden? ofwel gaan ze terugvloeien? Moet er dan iets aan de tarieven gedaan worden i.c. tariefsverlaging voor de burgers.

De VVD fractie heeft over dit onderwerp de volgende vragen:

1.   Wat heeft u gedaan met het advies van de accountant in de management letter Interne controle 2016 om het oplopende saldo van de uitgestelde kapitaalslasten aan een kritische analyse te onderwerpen en een relatie te leggen met de tariefstelling?

2. Als reactie op de management letter 2016 geeft het College aan bezig te zijn met een analyse rondom te bestedingen vanuit de voorziening riolering. Onze vraag: wat is er uit die analyse gekomen?

3.   Denkt het College nog steeds dat de onder uitputting (het niet uitgaven van gereserveerde kapitaalslasten) van  – op dit moment - 2,7 miljoen euro in de nabije toekomst ingezet gaan worden? En zo ja, wanneer, hoe en waaraan?

4.   Ook de auditcommissie heeft aandacht gevraagd voor dit onderwerp n.a.v. de aanbevelingen van de accountant. De auditcommissie stelde in het voorjaar 2017 de volgende vraag:

De rioolheffing is kostendekkend. Maar wat ga je dan doen met de koppeling aan de tariefstelling? In de reactie van het college mist een stukje waarin de relatie wordt gelegd tussen de analyse en wat men doet met de consequenties voor de geleidelijke stijging van de rioolheffing, in de laatste zin van deze alinea.

Uw reactie hierop was: Bij de volgende herziening van het plan in 2021 wordt afhankelijk van de ontwikkelingen bezien of de mate van stijging van de rioolheffing bijstelling behoeft.

Nu de accountant in de management letter 2017 wederom hier opmerkingen en vragen over maakt/stelt blijft het College dan van mening dat er pas in 2021 gekeken wordt naar bijstelling van de rioolheffing?

5. Indien uw antwoord op vraag vier bevestigend is, hoe hoog wordt dan de reserve rioolheffing in 2021 indien u het huidige beleid inzake de besteding van de kapitaalslasten voorzet met onder uitputting?

6. Hoe hoog mag de reserve riolering maximaal worden?

7.   Bent u het met ons eens dat nu de indruk wordt gewekt dat de burgers betalen voor iets wat niet geleverd wordt?

 

VVD WIL FIETSCROSSBAAN BANGERT&OOSTERPOLDER BEHOUDEN VOOR HOORN - en stelt schriftelijke vragen

VVD VVD Hoorn 17-12-2017 11:13

Geacht College,

Op woensdag 10 juli 2013 werd de tijdelijke fietscrossbaan in Bangert en Oosterpolder geopend. Deze baan ligt aan de westzijde van De Strip ter hoogte van de Hoge Weere. Het gaat hierbij om een tijdelijke baan die er kon blijven zolang er geen woningen werden gebouwd. Nu de woningbouw weer aantrekt zal ook de fietscrossbaan op korte termijn hier moeten verdwijnen.

De VVD wil echter dat dit succesvolle initiatief wordt voortgezet. De huidige fietscrossbaan is erg populair onder de jongeren. Professionele BMX’ers geven workshops en clinics. Daarnaast onderhouden de jongeren de baan zelf.

De VVD ziet mogelijkheden om deze tijdelijke fietscrossbaan te verplaatsen naar een andere tijdelijke locatie. Wij denken aan de locatie ten zuiden van bocht IJsselweg/strip aangezien dit de laatste woningbouw fase is in dit gebied.

Wanneer de materialen van de fietscrossbaan hiernaartoe kunnen worden verplaatst kan er werk met werk worden gemaakt. Een succesvolle voorziening blijft op deze wijze ook voor de komende jaren behouden en materialen kunnen duurzaam worden hergebruikt.

Wij hebben dan ook de volgende vragen voor u!

1.    Op welke termijn dient de tijdelijke fietscrossbaan op de huidige locatie verwijderd te worden?

2.    Welke mogelijkheden ziet u om deze tijdelijke fietscrossbaan te verplaatsen naar de Oostzijde van de hoek IJsselweg/strip en bent u bereidt de fietscrossbaan hier tijdelijk naartoe te verhuizen?

3.    Welke kosten / besparingen zijn hieraan verbonden om deze verplaatsing mogelijk te maken en de materialen te behouden.

4.    Heeft het College een Raadsinstrument nodig om tot deze tijdelijke verplaatsing over te gaan?

SINTERKLAAS GEDICHT VVD

VVD VVD GroenLinks PvdA Hoorn 27-11-2017 10:03

O kom maar eens kijken, riep de Sint tegen zijn pieten

De haven weer bereikt, dat is toch genieten!

De Sint stapte aan wal

Zonder stroom, was dat nu toeval?

 

Samen met Americo liep hij naar het kerkplein

“De auto’s moeten van dit College weg Sint” zei een ondernemer met enig venijn.

Wordt er dan niet met jullie gesproken? vroeg de Sint verbaasd

Tegen iemand die zijn stoom afblaast!

 

De Sint vervolgde zijn tocht  en liep iemand van Asito tegen het lijf

Waar zijn mijn 23 lieve vrienden van het schoonmaakbedrijf?

Ontslagen Sint, ze staan op straat

Wat?? vroeg de Sint, verdrongen op de arbeidsmarkt?

Mmm hier zijn we nog niet over uitgepraat!

 

De Sint ging  naar het stadhuis en wenste hier met PvdA wethouder de Jong over te praten

Hoe kan dit College deze kwetsbare mensen nu zo achterlaten?

Met een sociaal College van Pvda, GroenLinks en SP   

Stonden deze mensen in de kou en deden plots niet meer mee!

 

Maar de Sint kwam voor niets om te praten over de kracht der verbinding

“Samen” zorgde echter toch voor te veel  opwinding

Wethouder de Jong was de eerste die het veld moest ruimen

En binnen  de Pvda werd het puinruimen

 

De gehele PvdA fractie stapte over

En zette de komst van Sociaal Hoorn er tegenover

Maar de bestuurlijk gifbeker was nog niet leeg

Toen Sint de situatie bij de SP in de gaten kreeg

 

Wethouder Nel kreeg van het SP hoofdbestuur een stevige Douw

Lidmaatschap opgezegd en verlies van een echte vakvrouw

En ook de prikkelingen over de  verplichte afdracht

Is gelukkig  voor de ex SP leden niet meer van kracht

 

De Sint keek de rest van het College nog eens aan!

Hij schudde het hoofd en wist dat het met de missie van dit College was gedaan.

De kracht der verbinding bleek een loze kreet

Iets wat de kiezer 21 maart 2018 niet snel vergeet!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.