Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

11 documenten

Wisseling van de wacht in de fractie | Delft

GroenLinks GroenLinks Delft 20-12-2019 00:00

In de raadsvergadering van 30 januari 2020 neemt Rinske Wessels afscheid als raadslid en wordt ze opgevolgd door Cheraldine Osepa. Daarnaast zal Claudia Hofemann als commissielid worden geïnstalleerd.

 

Rinske Wessels: “Met pijn in mijn hart neem ik afscheid van mijn zetel. Het is bijzonder en mooi werk. Echter het raadswerk in combinatie met het draaiende houden van mijn eigen bedrijf en de komst van een tweede kindje, is voor nu te veel.” Rinske is in maart 2018 als raadslid geïnstalleerd en heeft zich ingezet voor  de thema’s klimaatadaptatie en energietransitie. Daarnaast heeft ze via het organiseren van politieke café’s en het stellen van schriftelijke vragen luchtkwaliteit en 5G op de politieke agenda gezet. Andere fractieleden zullen deze onderwerpen nu op zich nemen. (Hier vind je Rinske's ontslagbrief)

 

Cheraldine Osepa is in april 2018 als commissielid geïnstalleerd en loopt dus al een tijdje warm in de fractie. Ze heeft zich binnen het sociaal domein ingewerkt en zich actief ingezet op GroenLinks zichtbaar maken in de stad. Cheraldine Osepa: “Graag wil ik op lokaal niveau bijdragen aan een solidaire samenleving. Ik wil een stem zijn voor de groep die nu in armoede leeft en met weinig zorg en aandacht angstvallig stil blijft.”

 

Claudia Hofemann is nu bestuurslid van GroenLinks Delft en zal haar bestuurstaken overdragen. Zij zal als commissielid toetreden tot de fractie. Met Claudia wordt de fractie een expert op duurzaamheid en energietransitie rijker. Claudia Hofemann: “Duurzaamheid begint bij jezelf en de gemeenschap waaraan je deelneemt. Vanuit dit uitgangspunt lever ik graag mijn bijdrage.”

Delft zet in op zonnepanelen en aardwarmte bij energietransitie | Delft

GroenLinks GroenLinks Delft 13-12-2019 00:00

Voorstel van GroenLinks Delft voor een raadswerkgroep Energietransitie is aangenomen

Er komt een Delftse raadswerkgroep over de Energietransitie. In de werkgroep met afvaardiging van de tien politieke partijen worden de raadsleden technisch goed geïnformeerd over zaken rond de energietransitie naar duurzame bronnen. De stappen om naar een de Regionale Energie Strategie (RES) te komen worden hier onder andere in besproken. Een voorstel van GroenLinks Delft hiervoor is onlangs goedgekeurd in de gemeenteraad. “Hiermee kunnen we als raad op de goede momenten goed geïnformeerd het politieke debat voeren en gedegen samen keuzes maken”, vertelt fractielid Rinske Wessels.

 

Zonnepanelen en aardwarmte

Dit najaar is binnen de RES voor de Metropoolregio Rotterdam - Den Haag het Energieperspectief opgesteld: alle gemeenten samen hebben geschat hoeveel energie ze kunnen opwekken en nodig hebben in 2050. De Metropoolregio Rotterdam-Den Haag, waar Delft onder valt, verwacht meer warmte te kunnen produceren dan dat er nodig is, vanwege restwarmte uit de industrie (o.a. uit de Rotterdamse havens). Elektriciteit en groen gas zijn juist te weinig voorhanden. De Gemeente Delft zal daarom stimuleren op het plaatsen van zonnepanelen op daken, en daar waar mogelijk boren van aardwarmtebronnen, zoals op het terrein van de TU gaat gebeuren.

 

Groen en gedrag

GroenLinks vindt dat er aandacht moet zijn voor het groen houden van de stadsranden. Raadslid Rinske Wessels: “Door dichtgroeiende steden is er minder ruimte voor recreatie, en wordt Delft in de zomer steeds warmer. Bij het opstellen van het regionale energie-aanbod moet hier ook rekening mee worden gehouden.”

Ook moeten technische oplossingen hand in hand gaan met gedragsverandering, vindt Wessels: “Vaak denkt men: ‘als we onze huizen goed isoleren en zonnepanelen plaatsen, dan kunnen we wel langer douchen en meer apparaten gebruiken.’ Maar zo besparen we uiteindelijk geen energie. Op deze beide thema’s zullen we als GroenLinks blijven inzetten.”

 

Link naar het regionale energieperspectief:

Mededeling : Tijdelijke wijziging binnen fractie GroenLinks Enschede | Enschede-Haaksbergen

GroenLinks GroenLinks Haaksbergen 25-09-2019 00:00

Onze fractievoorzitter Hetty Wolf doet vanwege privéomstandigheden voor de duur van 4 maanden een stapje terug. Robin Wessels zal voor deze periode een aantal van haar taken, die gepaard gaan met het fractievoorzitterschap, op zich nemen. Wij hebben Anita Sempel (zeer ervaren in het raadswerk – raadslid periode 2014 – 2018) bereid gebonden om de portefeuille van Hetty voor deze maanden over te nemen. Zij zal 30 september a.s. geïnstalleerd worden in de raad.

De verdeling vanaf 30 september a.s. is dan als volgt:Robin Wessels: Fractievoorzitter, een aantal extra taken die daar onder vallen zijn: Veiligheid, Presidium, Rekeningen.cie. Jelle Kort neemt tijdelijk de portefeuille Leefomgeving, Onderhoud openbare ruimte, Afval over van Robin. En Anita Sempel gaat de komende 4 maanden zich inzetten voor: Financiën, Economie, Werk en Inkomen en Stadsdeelcommissie Centrum. Wij wensen haar veel succes!

Voor meer informatie kunt u terecht bij Ank Niesthoven: a.niesthoven@enschede.nl

 

GroenLinks maakt het verschil in duurzaamheid Delft | Delft

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie Delft 23-05-2019 00:00

Delft moet in haar Klimaatadaptatiestrategie meer rekening houden met droogte. Dat heeft de GroenLinks-fractie aangegeven in de Gemeenteraadsvergadering van 16 mei. Ook moet er een duidelijk uitvoeringsplan komen, met daarbij de budgets per stap.

Delft moet in haar Klimaatadaptatiestrategie meer rekening houden met droogte. Dat heeft de GroenLinks-fractie aangegeven in de Gemeenteraadsvergadering van 16 mei. Ook moet er een duidelijk uitvoeringsplan komen, met daarbij de budgets per stap.

“We zijn gewend om het regenwater zo snel mogelijk af te voeren na een flinke bui”, vertelt fractielid Rinske Wessels. “Maar droogte is ook een probleem. In sommige regio’s in Nederland is het grondwaterpeil nog steeds lager dan normaal door de droogte van vorige zomer. In natte perioden moet het water juist langer vast worden gehouden, zodat in droge perioden het groen voldoende water krijgt.”

Ook heeft GroenLinks op 16 mei in de gemeenteraad gevraagd om een duidelijk plan te verzorgen, met voor elke stap een budget. Wessels: “In Hof van Delft wordt de riolering vervangen en tegelijk het regenwater afgekoppeld van het riool. Dat gaat in andere wijken ook zo gebeuren. Daarnaast gaat de gemeente met bewoners kijken hoe zowel de straat als de tuinen groener kunnen worden.”

Zonnepanelen

Verder krijgen binnenstadbewoners meer vrijheid als ze zonnepanelen willen aanleggen op hun dak. De gemeente laat zonnepanelen vergunningsvrij toe als ze voldoen aan bepaalde criteria. Dankzij STIP, GroenLinks en ChristenUnie zijn deze criteria nu verruimd. Wessels: “Eerst waren alleen zwarte panelen zonder aluminium rand toegestaan. Maar nu is de formulering aangepast: de zonnepanelen moeten goed geïntegreerd zijn in het bestaande dak. Zonnepanelen in de vorm van dakpannen mogen dus ook.”

Door Mariëtte Bliekendaal

 

De notulen van de vergadering zijn na te lezen op het Raad Informatie-systeem (Agendapunten 8.2 en 8.6)

https://ris.delft.nl/internet/vergaderingen_41207/agenda/gemeenteraad_16796

Art.35 vragen van GroenLinks betreffende Enschede fietsstad | Enschede-Haaksbergen

GroenLinks GroenLinks Haaksbergen 15-03-2019 00:00

Schriftelijke vragen van GroenLinks aan het College: Art.35 vragen vragen van GroenLinks betreffende Fietsstad Enschede d.d.25 februari 2019.

De Fietsersbond Enschede heeft op haar website een korte notitie gepubliceerd waarin ze verschillende punten noemt waar fietsvoorzieningen er in Enschede op achteruit gaan [1] In de inleiding schrijft de bond: “Sinds 2012 zet Enschede zich actief in om de fietsinfrastructuur te verbeteren. De gemeente voert actief een campagne Fietsstad 2020, hierdoor verwachten fietsers dat het goed geregeld is in Enschede. Omdat dit soms tegenvalt, klagen fietsers en leden van de Fietsersbond dat de fietsinfrastructuur achteruit gaat. Omdat dit volgens ons nooit de bedoeling kan zijn hebben we deze notitie opgesteld.

Ook GroenLinks heeft diverse punten die de Fietsersbond beschrijft, al eens in commissievergaderingen en andere bijeenkomsten aan de orde gesteld.

GroenLinks is vanzelfsprekend erg blij is met de vele investeringen in (nieuwe) fietsroutes en verbeteringen sinds 2012, maar we vinden het ook erg jammer dat tegelijkertijd op andere plekken in de stad de fietsinfrastructuur verslechterd. Dit doet naar mening van GroenLinks afbreuk aan de campagne “Enschede Fietsstad 2020.”

GroenLinks zou graag zien dat het College onomwonden voor de fiets kiest, ook als dit tot gevolg heeft dat automobilisten wat langer onderweg zijn. Want fietsen is gezonder, beter voor milieu en leefomgeving, en investeren in de fiets is één van de meest effectieve methodes om verkeersproblemen aan te pakken.

GroenLinks heeft naar aanleiding van de campagne “Enschede Fietsstad 2020”, de notitie van de Fietsersbond en eigen ervaringen de volgende vragen aan het College:

Heeft het College kennis genomen van de notitie van de Fietsersbond? Wat is de reactie van het College op deze notitie en de daarin benoemde voorbeelden? Aanvullend op de voorbeelden in de notitie van de Fietsersbond, zijn GroenLinks nog een aantal andere plaatsen opgevallen waar de voorzieningen voor de fietser er op achteruit zijn gegaan. In het bijzonder: a. De beperking in bemanning van, en daarmee service in, de ondergrondse fietsenstallingen; b. Het opheffen van de groene golf voor fietsers tussen Stadsveld en Twekkelerveld (de onderlinge afstelling tussen de vri’s op de kruisingen Westerval/Parkweg en Hendrik ter Kuilestraat/Parkweg); Wat is de reactie op en onderbouwing van het College bij deze veranderingen? In hoeverre is er bij de genoemde voorbeelden onder 1 en 2 ook onderzocht of er andere oplossingen mogelijk zijn die beter/comfortabeler zijn voor de fietser? Indien er alternatieven zijn bekeken, waarom zijn die dan afgevallen? Op basis van welke criteria en overwegingen maakt het College de afweging of op een bepaalde plek (kruispunt, wegvak) in de stad prioriteit wordt gelegd bij de fietser of juist bij de automobilist? Is het College het met GroenLinks eens dat: 1. fietsen veel duurzamer en gezonder is dan automobiliteit, en ook beter is voor de leefomgeving; dat 2. fietsinfrastructuur in de regel veel goedkoper is om aan te leggen en onderhouden dan infrastructuur voor auto’s en dat 3. investeren in de fiets één van de meest effectieve methoden is om verkeersproblemen aan te pakken? Zo nee, waarom niet? Is het College het met GroenLinks eens dat het enerzijds volop investeren in fietsroutes en tegelijkertijd op andere plekken de fietsinfrastructuur te verslechteren, een dubbel signaal naar buiten geeft en de indruk kan wekken dat Enschede toch niet volop op de fiets durft in te zetten? Zo nee, waarom niet Naast verdere investeringen fysieke infrastructuur zoals de F35 en fietsstraten: Welke acties onderneemt het College verder, of is het College van plan deze raadsperiode in te zetten, om bewoners en bezoekers van onze gemeente te overtuigen de auto te laten staan en in plaats daarvan de fiets te pakken Hoeveel waarde hecht het College er aan dat Enschede in 2020 daadwerkelijk wordt verkozen tot fietsstad van Nederland?

[1] https://enschede.fietsersbond.nl/2018/11/15/sluipenderwijs-verslechterende-fietsinfrastructuur/

Robin Wessels, GroenLinks  

---------

 

Art.35 vragen van GroenLinks betreffende Fietsstad Enschede | Enschede-Haaksbergen

GroenLinks GroenLinks Haaksbergen 15-03-2019 00:00

Schriftelijke vragen van GroenLinks aan het College: Art.35 vragen vragen van GroenLinks betreffende Fietsstad Enschede d.d.25 februari 2019.

De Fietsersbond Enschede heeft op haar website een korte notitie gepubliceerd waarin ze verschillende punten noemt waar fietsvoorzieningen er in Enschede op achteruit gaan [1] In de inleiding schrijft de bond: “Sinds 2012 zet Enschede zich actief in om de fietsinfrastructuur te verbeteren. De gemeente voert actief een campagne Fietsstad 2020, hierdoor verwachten fietsers dat het goed geregeld is in Enschede. Omdat dit soms tegenvalt, klagen fietsers en leden van de Fietsersbond dat de fietsinfrastructuur achteruit gaat. Omdat dit volgens ons nooit de bedoeling kan zijn hebben we deze notitie opgesteld.

Ook GroenLinks heeft diverse punten die de Fietsersbond beschrijft, al eens in commissievergaderingen en andere bijeenkomsten aan de orde gesteld.

GroenLinks is vanzelfsprekend erg blij is met de vele investeringen in (nieuwe) fietsroutes en verbeteringen sinds 2012, maar we vinden het ook erg jammer dat tegelijkertijd op andere plekken in de stad de fietsinfrastructuur verslechterd. Dit doet naar mening van GroenLinks afbreuk aan de campagne “Enschede Fietsstad 2020.”

GroenLinks zou graag zien dat het College onomwonden voor de fiets kiest, ook als dit tot gevolg heeft dat automobilisten wat langer onderweg zijn. Want fietsen is gezonder, beter voor milieu en leefomgeving, en investeren in de fiets is één van de meest effectieve methodes om verkeersproblemen aan te pakken.

GroenLinks heeft naar aanleiding van de campagne “Enschede Fietsstad 2020”, de notitie van de Fietsersbond en eigen ervaringen de volgende vragen aan het College:

Heeft het College kennis genomen van de notitie van de Fietsersbond? Wat is de reactie van het College op deze notitie en de daarin benoemde voorbeelden? Aanvullend op de voorbeelden in de notitie van de Fietsersbond, zijn GroenLinks nog een aantal andere plaatsen opgevallen waar de voorzieningen voor de fietser er op achteruit zijn gegaan. In het bijzonder: a. De beperking in bemanning van, en daarmee service in, de ondergrondse fietsenstallingen; b. Het opheffen van de groene golf voor fietsers tussen Stadsveld en Twekkelerveld (de onderlinge afstelling tussen de vri’s op de kruisingen Westerval/Parkweg en Hendrik ter Kuilestraat/Parkweg); Wat is de reactie op en onderbouwing van het College bij deze veranderingen? In hoeverre is er bij de genoemde voorbeelden onder 1 en 2 ook onderzocht of er andere oplossingen mogelijk zijn die beter/comfortabeler zijn voor de fietser? Indien er alternatieven zijn bekeken, waarom zijn die dan afgevallen? Op basis van welke criteria en overwegingen maakt het College de afweging of op een bepaalde plek (kruispunt, wegvak) in de stad prioriteit wordt gelegd bij de fietser of juist bij de automobilist? Is het College het met GroenLinks eens dat: 1. fietsen veel duurzamer en gezonder is dan automobiliteit, en ook beter is voor de leefomgeving; dat 2. fietsinfrastructuur in de regel veel goedkoper is om aan te leggen en onderhouden dan infrastructuur voor auto’s en dat 3. investeren in de fiets één van de meest effectieve methoden is om verkeersproblemen aan te pakken? Zo nee, waarom niet? Is het College het met GroenLinks eens dat het enerzijds volop investeren in fietsroutes en tegelijkertijd op andere plekken de fietsinfrastructuur te verslechteren, een dubbel signaal naar buiten geeft en de indruk kan wekken dat Enschede toch niet volop op de fiets durft in te zetten? Zo nee, waarom niet Naast verdere investeringen fysieke infrastructuur zoals de F35 en fietsstraten: Welke acties onderneemt het College verder, of is het College van plan deze raadsperiode in te zetten, om bewoners en bezoekers van onze gemeente te overtuigen de auto te laten staan en in plaats daarvan de fiets te pakken Hoeveel waarde hecht het College er aan dat Enschede in 2020 daadwerkelijk wordt verkozen tot fietsstad van Nederland?

[1] https://enschede.fietsersbond.nl/2018/11/15/sluipenderwijs-verslechterende-fietsinfrastructuur/

Robin Wessels, GroenLinks  

---------

 

GroenLinks Delft fractie zoekt online en offline media coördinator | Delft

GroenLinks GroenLinks Delft 02-11-2018 00:00

Weet jij de weg te vinden in alle (social) media kanalen? Wil jij helpen de online zichtbaarheid van de GroenLinks Delft fractie te vergroten? Dan is deze rol wat voor jou! De GroenLinks Delft fractie zoekt een betrokken en enthousiaste Online en offline media coördinator (gemiddeld 5 uur per week)

 

Wat ga je doen?

In deze rol faciliteer je de fractie bij alle communicatie. Je zorgt dat de fractie zichtbaar is op de verschillende kanalen. De nadruk hierbij ligt bij social en andere online media. Waar nodig zetten we ook in op de lokale nieuwsbladen. De content haal je op bij de fractieleden. Bij berichten die via de social media kanalen binnen komen, stem je met de fractie af. Je bent regelmatig aanwezig bij de fractievergaderingen die iedere maandagavond plaats vind.

Je zorgt dat er:

actuele en relevante content is om online te delen iedere week een actueel en relevant bericht op onze website wordt geplaatst regelmatig berichten (gemiddeld 2-3 per week) op de social media kanalen worden geplaatst (in ieder geval Facebook, Instagram en Twitter en mogelijk nog nieuw aan te boren kanalen) binnen korte tijd reacties op berichten komen die via social media aan GroenLinks Delft worden gestuurd de fractie adviseert bij de inzet van sociale media inhoud vanuit de fractie wordt aangeleverd voor de nieuwsbrief van de afdeling GroenLinks Delft afstemming is met afdeling GroenLinks Delft over communicatie.

 

Wie zoeken we?

Je weet je weg binnen de verschillende (social) media kanalen Je kan pakkend en bondig schrijven en vindt het leuk om ondersteunend te zijn aan een nieuw team van enthousiaste raadsleden Je bent integer Je werkt pro-actief en zelfstandig Je bent politiek geïnteresseerd en bent lid van GroenLinks (of bereid lid te worden) Je bent (regelmatig) beschikbaar op maandagavond en woont bij voorkeur in Delft

 

Wat bieden we?

Een leuke rol in een enthousiast team dat graag idealen wil omzetten in resultaten. De rol is beschikbaar voor deze raadsperiode (2018 – 2022). Je ontvangt een vrijwilligersvergoeding van € 150,- per maand met een max van €1.500,- per jaar. En er zijn trainingsmogelijkheden binnen GroenLinks landelijk om je nog verder in je rol te ontwikkelen.

 

Geïnteresseerd?

Mail dan uiterlijk 30 november met een korte motivatie en een cv (of link naar je LinkedIn-profiel) naar vacature@groenlinksdelft.nl. Voor meer informatie kun je mailen naar vacature@groenlinksdelft.nl of telefonisch contact opnemen met Rinske Wessels (06‑44990277).

 

De gesprekken met kandidaten vinden plaats op vrijdag 7 december.

GroenLinks aan de coalitie-onderhandelingstafel | Enschede-Haaksbergen

GroenLinks GroenLinks Haaksbergen 19-04-2018 00:00

Op 16 april ging in de raadskamer in Enschede de kogel door de kerk. De informateurs Jon Hermans Vloedbelt en Trudy Vos brachten hun advies uit en kwamen met een advies voor de te vormen coalitie. Ademloos werd er geluisterd. Ze kwamen met een goed doortimmerd advies en lieten zo zien dat ze goed hebben geluisterd naar de inbreng van alle 12 partijen. Wij zijn zeer verheugd dat GroenLinks als beoogd coalitiepartner uit de bus is gekomen.

Gelukkig gaf Niels van de Berg van Burgerbelangen Enschede aan dat BBE het advies overneemt. Maar, niet alleen BBE, ook de andere partijen die volgens de informateurs met elkaar om tafel moeten hebben met het advies ingestemd. Ik heb laten weten dat wij ons goed kunnen herkennen in het advies en ook dat wij ons erkend voelen. De 3 hoofdthema's die genoemd zijn als prioriteit voor de komende periode waren ook onze prioriteiten: het sociaal domein, financiën en duurzaamheid. Wij zullen ons graag inspannen om de brede coalitie, die representatief is voor de Enschedese stemuitslag, tot stand te brengen. In de onderhandelings- delegatie van GroenLinks zitten Robin Wessels, Jelle Kort en ikzelf als fractievoorzitter.

Nu breekt er een spannende tijd voor ons aan. De gesprekken met 5 partijen beginnen zeer binnenkort. We hebben afgesproken eerst een bijeenkomst te houden 'met de benen op tafel' om zo elkaar beter te leren kennen, want vertrouwen krijgen in elkaar is een belangrijke voorwaarde om open te kunnen praten met elkaar. Ook hebben we afgesproken dat elke partij met niet meer dan 3 onderhandelaars deelneemt en dat we gaan praten op basis van thema's. Die diepen we dan in een middag of avond uit met eventueel externe sprekers of bedrijven of specialisten erbij. We laten ons daarbij ondersteunen door de concernstaf. Als GroenLinks laten we ons inspireren door een klankbordgroep. Zij zullen ons scherp houden en met ons meedenken. Hierin zitten: Erik Mulder, Henk Zomer, Lotte ten Vaarwerk en Dirk Stemerding.

Zo zetten we er samen de schouders onder en gaan we voor een GroenLinks resultaat voor Enschede.

----------------

Als bijlage het advies en persbericht van de informateurs.

 

Jan van Dijk winner Groene Prijs 2018 | Zwolle

GroenLinks GroenLinks Zwolle 19-03-2018 00:00

De jaarlijkse Groene Prijs is officieel door de gemeente Zwolle erkend. De prijs wordt toegekend aan personen, organisaties of bedrijven die zich bijzonder verdienstelijk maken op het gebied van natuur en milieu en/of die door hun inspanningen een grote bijdrage leveren aan het dichterbij brengen van een mens- en natuurvriendelijke samenleving. Zwollenaren konden tot 15 februari kandidaten nomineren voor de prijs. De Groene Prijs wordt voor de 22e keer uitgereikt en staat sinds 1996 in de officiële lijst van Zwolse prijzen die de gemeente bijhoudt. Het groene lintje is een landelijk fenomeen: in diverse gemeenten reiken GroenLinks-afdelingen dit lintje jaarlijks uit.

Jan van Dijk

Van de Stichting Avifauna Zwolle is Jan van Dijk de grote initiator en stimulator. Zo ringt hij vogels op twee vaste locaties in Zwolle en zelfs in zijn eigen tuin. Daarnaast coördineert hij jaarlijks de roofvogels en uilen in Zwolle. Jan organiseert ook educatieve activiteiten zoals braakballen pluizen voor kinderen op meerdere locaties, en excursies over gierzwaluwen. Vorig jaar zijn er nestkasten voor spreeuwen geplaatst bij golfbaan Zwolle. Spreeuwen eten emelten en dat scheelt chemische bestrijding. Een mooie combinatie van belangen. Dit jaar zijn er meer kasten geplaatst. Natuurinclusief bouwen en verbouwen heeft nu de volle aandacht. Er zijn en worden veel projecten gerealiseerd waarbij nestkasten voor huismussen en gierzwaluwen standaard meegenomen (vaak geïntegreerd) worden. Voorbeelden zijn project Vrij Werkeren in Stadshagen van bouwbedrijf Nijhuis en de restauratie van de watertoren aan de Turfmarkt. Met de praktische kennis van nestkasten en vogels lukt het hem om een groot resultaat te halen tegen beperkte kosten. Daarnaast is Jan sinds 2013 door Vogelbescherming Nederland aangesteld als Stadsvogeladviseur van de gemeente Zwolle. Ook deze is een onbetaalde functie waarbij met name het beschermen en onder de aandacht brengen van vogels centraal staat. Zijn leven staat bijna volledig in het teken van vogels. Zijn inbreng stimuleert de uitbreiding van stadsvogels en daar hebben alle inwoners profijt van.

Jury

De jury 2018 bestaat uit Hiddo Wessels van de natuurspeeltuin de Vrije School Zwolle (winnaar Groene Prijs 2017), Herman Reimerink van de Beleeftuin van De Vogellanden (winnaar Groene Prijs 2016), Louis Zandbergen van het Repair Café Stadshagen (winnaar Groene Prijs 2015) en Norman Finies van GroenLinks Zwolle. Deze jury moest uit 13 nominaties die door inwoners zijn ingebracht, een keus maken. De jury is blij verrast door de vele groene initiatieven in Zwolle.

Jan van Dijk winnaar Groene Prijs 2018 | Zwolle

GroenLinks GroenLinks Zwolle 19-03-2018 00:00

De jaarlijkse Groene Prijs is officieel door de gemeente Zwolle erkend. De prijs wordt toegekend aan personen, organisaties of bedrijven die zich bijzonder verdienstelijk maken op het gebied van natuur en milieu en/of die door hun inspanningen een grote bijdrage leveren aan het dichterbij brengen van een mens- en natuurvriendelijke samenleving. Zwollenaren konden tot 15 februari kandidaten nomineren voor de prijs. De Groene Prijs wordt voor de 22e keer uitgereikt en staat sinds 1996 in de officiële lijst van Zwolse prijzen die de gemeente bijhoudt. Het groene lintje is een landelijk fenomeen: in diverse gemeenten reiken GroenLinks-afdelingen dit lintje jaarlijks uit.

Jan van Dijk

Van de Stichting Avifauna Zwolle is Jan van Dijk de grote initiator en stimulator. Zo ringt hij vogels op twee vaste locaties in Zwolle en zelfs in zijn eigen tuin. Daarnaast coördineert hij jaarlijks de roofvogels en uilen in Zwolle. Jan organiseert ook educatieve activiteiten zoals braakballen pluizen voor kinderen op meerdere locaties, en excursies over gierzwaluwen. Vorig jaar zijn er nestkasten voor spreeuwen geplaatst bij golfbaan Zwolle. Spreeuwen eten emelten en dat scheelt chemische bestrijding. Een mooie combinatie van belangen. Dit jaar zijn er meer kasten geplaatst. Natuurinclusief bouwen en verbouwen heeft nu de volle aandacht. Er zijn en worden veel projecten gerealiseerd waarbij nestkasten voor huismussen en gierzwaluwen standaard meegenomen (vaak geïntegreerd) worden. Voorbeelden zijn project Vrij Werkeren in Stadshagen van bouwbedrijf Nijhuis en de restauratie van de watertoren aan de Turfmarkt. Met de praktische kennis van nestkasten en vogels lukt het hem om een groot resultaat te halen tegen beperkte kosten. Daarnaast is Jan sinds 2013 door Vogelbescherming Nederland aangesteld als Stadsvogeladviseur van de gemeente Zwolle. Ook deze is een onbetaalde functie waarbij met name het beschermen en onder de aandacht brengen van vogels centraal staat. Zijn leven staat bijna volledig in het teken van vogels. Zijn inbreng stimuleert de uitbreiding van stadsvogels en daar hebben alle inwoners profijt van.

Jury

De jury 2018 bestaat uit Hiddo Wessels van de natuurspeeltuin de Vrije School Zwolle (winnaar Groene Prijs 2017), Herman Reimerink van de Beleeftuin van De Vogellanden (winnaar Groene Prijs 2016), Louis Zandbergen van het Repair Café Stadshagen (winnaar Groene Prijs 2015) en Norman Finies van GroenLinks Zwolle. Deze jury moest uit 13 nominaties die door inwoners zijn ingebracht, een keus maken. De jury is blij verrast door de vele groene initiatieven in Zwolle.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.