Nieuws van politieke partijen in Haaksbergen over VVD inzichtelijk

12 documenten

Informatie voor geïnteresseerde kandidaten gemeenteraadsverkiezingen 2022

VVD VVD Haaksbergen 20-06-2021 10:47

Voor geïnteresseerd kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen 2022 hebben wij een link naar een wervingsvideo van een drietal Tweede Kamerleden opgenomen die zelf ook actief zijn geweest in de lokale politiek. In deze video gaan zij in op hun motivatie voor hun kandidatuur voor de gemeenteraad.

Zet cookies aan om de video te tonen.

Reacties op de open brief aan de burgemeester | Enschede-Haaksbergen

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Haaksbergen 29-05-2020 00:00

GroenLinks heeft haar ideeën voor de toekomst van Enschede gedeeld met de burgemeester en via de pers en social media aan veel anderen. In onze brief pleiten wij voor het leren van lessen uit de coronacrisis en te behouden wat ons verder brengt voor een toekomstbestendige en duurzame stad. Onze samenleving laat met de huidige crisis zien dat we flexibel en snel kunnen reageren om te doen wat nodig is voor de slachtoffers van corona. Naast deze crisis hebben we ook te maken met de klimaatverandering. Deze vraagt ook om nieuw beleid en een kordate nieuwe aanpak. Voor GroenLinks ligt het antwoord hierop in het creëren van een circulaire en groene economie voor Enschede en (Eu)regio. Het economische donut model van Kate Raworth zien we graag als uitgangspunt voor de nieuwe samenleving in Enschede. De kansen liggen voor het oprapen.

De eerste reactie op onze brief kwam van 1Twente TV, waar we onze brief hebben toegelicht op camera. Kernboodschap is dat het socialer en duurzamer moet en kan. We hebben nu forse economische problemen met veel mensen die hun baan zijn kwijtgeraakt. Ook hebben de corona maatregelen gezorgd voor eenzaamheid en problemen in gezinnen. Het is te verwachten dat dit gaat leiden tot een groter beroep op de psychosociale hulpverlening en tweedelijnszorg. Hier moet positieve aandacht voor zijn. De Enschedese samenleving heeft eerder laten zien uit een ernstige crisis sterker naar voren te kunnen komen. Ook nu zijn wij positief gestemd.

Van onze leden hebben we veel hartverwarmende reacties gekregen. Daarvoor danken we jullie hartelijk. Onze politieke collega’s hebben behoudens een aantal oppositiepartijen die ons complimenteerden niet gereageerd. Misschien heeft de coalitie nog het idee dat we de klimaatproblemen kunnen negeren, of dat het coalitieakkoord hoe dan ook moet worden uitgevoerd. Maar ‘business as usual’ is nu een achterhaald gegeven.

Achter de schermen hebben we onze input gegeven aan de motie van het CDA en Burgerbelangen voor de wederopbloei van onze stad. Voor Burgerbelangen is een circulaire economie een brug te ver. Deze term kon niet in de motie worden opgenomen. Is circulaire economie een te links begrip voor Burgerbelangen en de VVD? Wellicht. Maar landelijk zijn door de VVD de bakens al verzet. Ook zij formuleren kansen bij de enegietransitie en een circulaire economie

In Enschede lopen we kennelijk achter. Echt een gemiste kans. Tot nu toe horen we geen visie vanuit het College op wat nodig is voor een toekomstbestendige stad. Wij hebben bij de motie over de wederopbloei van onze stad de volgende stemverklaring afgegeven: Toekomstbestendig maken betekent dat je ook moet doen wat in de toekomst nodig is. Het versterken van de economie, geld verdienen en circulair, duurzaam investeren gaan hand in hand. We roepen de wethouder op om in de coronanota haar visie te geven op de opbloei van de stad. De motie is aangenomen. Er komt een fonds voor de wederopbloei van de stad. De hoogte daarvan wordt nog uitgezocht door wethouder June Nods.

We zullen de raadsleden scherp houden als het gaat om de wederopbloei van de stad en dat dit sociaal en duurzaam moet in het belang van onze kinderen en toekomstige generaties.

Het Wilde Stadsdeel Enschede-West | Enschede-Haaksbergen

GroenLinks GroenLinks VVD Haaksbergen 17-04-2020 00:00

Beste lezer, Zo in coronatijd is Stadsdeel West wellicht iets minder wild. Maar desondanks gaat het leven door. Bovendien heeft u van mij nog een verslag van de stadsdeelvergadering West van 10 maart tegoed. Misschien in een tijd als deze iets minder belangrijk, alhoewel, als je er woont en leeft, dan zijn het wel degelijke relevante zaken.

Zoals altijd eerst een vergadering met informeel en daarna een formeel deel. Dit keer voorafgegaan door een wandeling langs de nieuwe stadsbeek in West. Sommige delen zijn al af, andere nog volop in, of wachtend op, ontwikkeling. Terwijl we daar met een handje commissieleden, ambtenaren en wat belangstellenden wandelen sluit zich er een groepje mensen bij ons aan. “Hoe zit dat eigenlijk precies? Waarom worden bewoners niet betrokken?” “Mijn parket is helemaal beschadigd!” Boze omwonenden vertellen over de overlast van het gele zand dat nu delen van de stoep heeft vervangen. Dat zand is nieuw. Het laat water door terwijl er wel overheen te lopen is. Ik moet eerlijk bekennen dat ik wekenlang om die stukken heen heb gelopen met het idee dat er nog tegels in moesten. Innovatief en mooi concept. Maar wel wennen. Daarnaast geeft dat zand ook overlast, omdat het even duurt voordat het goed vast ligt. Logisch dat mensen vragen hebben, dus wordt er door het stadsdeel beloofd om snel een nieuwe bijeenkomst voor hen te plannen. 

Het blijft trouwens wel een interessante vraag, hoe houd je bewoners goed betrokken? U en ik worden bevoordeeld geacht om altijd de gemeenteberichten in de huis-aan-huis te lezen, zodat we bij de aankondiging van een giftige fabriek in onze achtertuin (of nog erger: een dakkapel bij de buren), we ons “Nee, zijn jullie gek geworden!!” kunnen schrijven in een formeel bezwaar. Maar ik moet eerlijk bekennen, ik lees ze vaak niet. Ook sommige brieven en glossy flyers krijgen soms minder aandacht dan ze verdienen. Zou een website helpen? Een app? (Dat ligt ook weer gevoelig in deze tijd.) Inloopbijeenkomsten hebben weer last van bewoners die druk zijn met werk. Het blijft een interessante kwestie.  

Maar het is tijd voor het informele deel van de vergadering met haar open podium. Onderwerp: sociale cohesie. Met mooie persoonlijke verhalen van stichting Kunst van ontmoeting, informatie over buurtteam Stevenfenne en daarnaast informatie over wijkconnect.com. Dat laatste is een plek om te zien welke activiteiten er zijn in de wijk. Nuttig, maar ook afhankelijk van vrijwilligers die ze nu nog zoeken. Ik denk, ik gooi het in de groep: “vinden wij als commissie dat we hier meer mee moeten doen?” Mijn collega van de VVD geeft aan dat we er geen extern bureau of geld tegenaan moeten gaan gooien. Daar ben ik het op zich wel mee eens. Maar of we het zelf “als politici sneller en beter kunnen uitdragen”, dat vraag ik me af. Als iets belangrijk is, moet je het dan over willen laten aan vrijwilligers en de incidentele roep van een raadslid, of mag daar ook een ambtenaar op worden ingezet?   

Tijd voor het formele deel, met de melding dat de preventie tegen de processierups gaat beginnen. Dat vind ik persoonlijk geruststellend, ook al levert dat wat overlast op. Vervolgens tijd voor insprekers, waarbij een vertegenwoordiger van Twekkelo, Boekelo en Usselo vindt dat zij een evenredige bijdrage in duurzame energie zouden moeten leveren. Lees: ‘wij willen niet zomaar windmolens.’ Dat snap ik. Het beeld van die windmolens jaagt velen angst aan. En een evenredige bijdrage klinkt ook best redelijk. Maar toch is dat niet hoe het werkt. Het zou wat zijn als stadsdeel centrum zou vragen om een evenredige verdeling van winkels en horeca, of een evenredigere verdeling van groen en ruimte. Of het havengebied dat een evenredige verdeling van kanaal wil. Nee, de stad werkt ook in specialismes. Als je windmolens met afstand tot woningen echt nodig hebt, dan kom je toch aan bepaalde gebieden. 

Verder de wijkbudgetten, en dat is prima. Ook de garantstelling voor Sportzaal De Zweede, een waardevolle voorziening voor de stad. Hamerstuk. Daarnaast het bestemmingsplan Welenmosweg 1, het voormalig Labyrinth der zinnen, waar een nieuw plan voor is gemaakt. Het is al enige tijd een zorglocatie, en daarnaast willen ze nu ruimte voor recreatie, om te combineren met de zorg. Of dat combineren een goed idee is, dat is niet iets voor een bestemmingsplandiscussie. Wel of het ruimtelijk goed zit, en dat zag er allemaal goed uit. Prima. Voor nu akkoord van GroenLinks (of onze Robin moet er nog iets ontdekken.)

Dat beste lezer, was zo’n beetje wel de vergadering, alles uiteraard onder leiding van de welbekende voorzitter (dank aan onze Jelle.) Wanneer de volgende vergadering van West zal zijn, dat is nog even afwachten. Ik wens u alle goeds, blijf vooral gezond -en mocht u in West wonen-, misschien wel een tikkeltje wild.    

Motie beslagvrije voet

VVD VVD Haaksbergen 15-02-2019 04:11

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid waarschuwt dat overheidsvorderingen problemen kunnen opleveren bij mensen met problematische schulden. Het kabinet werkt op dit moment aan spoedmaatregelen om mensen met problematische schulden te helpen. Het kan echter nog een jaar duren tot deze spoedmaatregelen worden ingevoerd. Mensen die problematische schulden hebben, en hun best doen om weer op hun eigen benen te kunnen staan, moeten door de overheid geholpen worden.

Een van de instrumenten die de overheid gebruikt om deze mensen te helpen is de beslagvrije voet. De beslagvrije voet zorgt ervoor dat mensen met problematische schulden voldoende inkomen overhouden om van te leven. Zonder deze beslagvrije voet kunnen schuldeisers beslag leggen op een te groot deel van het inkomen van mensen. Een te lage beslagvrije voet kan er dus voor zorgen dat sommige mensen niet voldoende geld over houden om van te kunnen leven.

Volgens Tamara van Ark, staatssecretaris van het ministerie van Sociale zaken, moeten gemeenten hier de komende periode mee aan de slag gaan. Aan gemeenten wordt gevraagd om vooruitlopend op de nieuwe wet, bij het verrekenen van schulden met een bijstandsuitkering een beslagvrije voet te hanteren ter hoogte van 95% van de bijstandsnorm. Wij gaan tijdens de gemeenteraadsvergadering van 20 februari een motie indienen om dit op te nemen in het beleid van de gemeente Haaksbergen.

Lijsttrekker Bart Woortman in gesprek met Hannah Hilgen voor RTV Sternet

VVD VVD Haaksbergen 05-03-2018 09:00

In theater De Kappen vertelt Bart over het verkiezingsprogramma en de speerpunten. Daarnaast benadrukt hij het degelijke raadswerk van afgelopen periode en de goede kandidatenlijst voor de komende periode.

In de video stelt Bart de elf speerpunten van het verkiezingsprogramma voor:

Een levendig centrumDe gemeente als gesprekspartnerGemeentelijke lasten zo laag en inzichtelijk mogelijkZuinig op de natuurRuimte voor een gezonde agrarische sectorVitaal sport- en cultuurklimaatEén aanspreekpunt voor zorgvragenGoed en veilig wonen in HaaksbergenStimuleer beroeps- en natuureducatieStimuleer ondernemersschapAandacht voor jeugd en ouderen in een snel veranderende samenleving

Op de vraag waar Bart nú een extra miljoen aan zou willen besteden geeft hij de voorkeur aan de zorg en maatschappelijke organisaties.

Zet cookies aan om de video te tonen.

De VVD presenteert zich bij de RTV Oost-karavaan

VVD VVD Haaksbergen 12-02-2018 11:00

De campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen is in volle gang. Op 12 februari stond de verkiezingskaravaan van RTV Oost met de camera voor het gemeentehuis van Haaksbergen.

Voor de camera stond de tweede op de VVD-kieslijst Freek Ebeling (YouTube). Deze punten van ons verkiezingsprogramma kwamen ter sprake:

Gemeentelijke lasten zo laag mogelijk;Eén aanspreekpunt voor zorgvragen;Stimuleer beroeps- en natuureducatie;Zuinig op natuur.

Ten behoeve van het laatste punt pleit Freek voor openheid over projecten in het buitengebied. De energietransitie [1] en het goederenvervoer [2] verdienen aandacht omdat ze het beeld van ons buitengebied drastisch kunnen veranderen.

[1] Twente moet naar duurzame energie, dat vraagt offers, Tubantia, 24-10-2017 [2] Koersdocument Goederenvervoer en logistiek (Noordtak Betuweroute, p. 32), Provincie Overijssel, maart 2017

verzoek rekenkamer onderzoek reorganisatie

VVD VVD Haaksbergen 22-12-2017 08:18

Tijdens de raadsvergadering van woensdag 20 december heeft Wim Briggeman een voorstel ingediend om de rekenkamer te verzoeken een evaluatieonderzoek te houden. In dit evaluatieonderzoek gaat de rekenkamer onderzoeken hoe het reorganisatieproces binnen de gemeentelijke organisatie is verlopen. Het voorstel werd door alle aanwezige raadsleden ondersteunt. Lees hieronder het voorstel dat Wim Briggeman tijdens zijn eerste termijn heeft ingediend:

In de vergadering van de commissie Middelen en Bestuur heb ik namens de VVD fractie de nodige kritische vragen gesteld aan de leden van DAP. Het ging dan met name om de vraag hoe vertrouwelijke informatie was verkregen en in het verlengde daarvan wat de concrete doelstelling van het te verrichten raadsonderzoek zou moeten zijn. De beantwoording was, om het voorzichtig te zeggen, niet erg “puntig” en op het punt van de informatie zelfs ontwijkend. De indruk die wij hebben overgehouden aan dit debat is dat onder de vlag van budgetrecht van de raad een onderzoek wordt gevraagd, dat vooral gericht is op individuele belangen van medewerkers en op rechtvaardiging van het handelen van een direct betrokken ex-collegelid.

De opvatting van de VVD is helder; in bestuurlijk opzicht stelt de raad het beleid vast met de bijbehorende kaders, voert het college ondersteund door het ambtelijk apparaat het beleid uit en controleert de raad op hoofdlijnen of de gevraagde resultaten zijn behaald. Een directe betrokkenheid van de raad en het college bij de ambtelijke organisatie past hier niet in. De gemeentesecretaris vervult in deze de werkgeversrol.

Het zal dan ook geen verbazing wekken dat wij  niets zien in het door DAP gevraagde raadsonderzoek. Wij zullen derhalve niet instemmen met dit voorstel.

Dat neemt niet weg, dat wij als VVD fractie al vanaf het allereerste begin van de nu in de eindfase verkerende reorganisatie een meer dan warme belangstelling hebben getoond voor het veranderproces. De door het college ingezette richting naar een afgeslankte organisatie, die in staat zou moeten zijn om de functie van regiegemeente uit te voeren, hebben wij onderschreven. Dit is in de door de raad unaniem vastgestelde toekomstvisie nog eens duidelijk herbevestigd. Vanuit onze budgettaire en controlerende rol hebben wij ons vanaf het begin van de reorganisatie kritisch opgesteld. We hebben meerdere keren vragen gesteld over de wijze waarop de budgetten voor flankerend beleid werden gereserveerd c.q. werden geboekt. Daarnaast hebben we met andere partijen kritische vragen gesteld over de kosten van de overgang van de afdeling sociale zaken naar de gemeente Hengelo. Ook hebben we herhaaldelijk  gevraagd om een integraal overzicht van alle in het kader van de reorganisatie gemaakte kosten. De vragen zijn door het college naar beste weten beantwoord maar het ontbreekt aan een integraal beeld. Het kan zijn dat het daarvoor nog te vroeg is maar het moment waarop de nieuwe managers hun intrede doen in de organisatie kan een interessant ijkpunt zijn voor een evaluatie. Een mooie bijkomstigheid is dat een nieuwe raad met een gedegen onderzoek gebaat kan zijn.

Hoewel wij als raad geen directe zeggenschap over c.q. invloed hebben op de agenda van de onafhankelijke rekenkamer van de gemeente Haaksbergen zou het te overwegen zijn in overleg te treden met de leden van de rekenkamer en  hen de vraag te stellen of zij hierin een rol zouden kunnen spelen.

In meerdere opzichten is de vraag passend:

 de rekenkamer is onafhankelijk en heeft ruime onderzoekservaring.

de rekenkamer is gewend uitgezet beleid te toetsen op effectiviteit, doelmatigheid en rechtmatigheid.

in 2014 heeft de rekenkamer in het rapport “Ritmestoornissen in de Haaksbergse  gemeentelijke organisatie” een aantal niet mis te verstane aanbevelingen gedaan ter verbetering van de organisatie.

Uiteraard kunnen wij als VVD fractie deze wens neerleggen bij de rekenkamer, maar wij zouden graag van de andere raadsfracties willen horen hoe zij hier tegen aan kijken. Een groter draagvlak voor een dergelijk onderzoek vergroot de kans van slagen. Ook zijn wij benieuwd naar de opvatting van het college.

Haaksbergse VVD heeft kieslijst vastgesteld tijdens algemene ledenvergadering

VVD VVD Haaksbergen 04-12-2017 01:42

https://haaksbergen.vvd.nl/nieuws/25670/haaksbergse-vvd-heeft-kieslijst-vastgesteld-tijdens-algemene-ledenvergadering

Op maandag 20 november heeft de Haaksbergse VVD-afdeling de derde algemene ledenvergadering gehouden in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018. Tijdens deze vergadering, die werd gehouden in het Veldwerkcentrum Het Lankheet, hebben de leden van de partij de kieslijst vastgesteld waarmee de VVD de verkiezingen in gaat. Er heerste een optimistische en tevreden stemming tijdens de vergadering. Alle leden gaven aan erg blij te zijn met de kieslijst die tijdens de vergadering is vastgesteld. Wij hebben een afwisselende kandidatenlijst samengesteld van mensen met ervaring in de zorg, het bedrijfsleven, ondernemerschap, maatschappelijke organisaties en de lokale overheid. De kandidatenlijst bestaat zowel uit ervaren gemeenteraadsleden en bestuurders als uit jonge studenten en nieuwkomers die met een frisse blik tegen de politiek aankijken.

 

Vaak zien wij dat inwoners steeds minder vertrouwen krijgen in de politiek en in de overheid. Mensen hebben het idee dat de gemeente niet samenwerkt met de burgers en de ondernemers, maar juist tegenover elkaar staan. De Haaksbergse VVD heeft de doelstelling om dit te verbeteren. De VVD heeft de wens om het vertrouwen in de lokale politiek terug te winnen.

 

Tijdens de aankomende weken zullen onze kandidaat-raadsleden zich individueel voorstellen op onze facebookpagina genaamd ‘Haaksbergse VVD’. Tijdens deze voorstelronde vertellen de raadsleden wie zij zijn, waarom zij zich als kandidaat hebben opgesteld en wat hun doelen zijn in de gemeenteraad. Naast onze facebookpagina zullen onze kandidaten hun voorstelronde en hun plannen over de lokale politiek ook presenteren op onze website ‘haaksbergen.vvd.nl’. Hier vindt u nieuws, standpunten, informatie over de lokale politiek en informatie over onze leden die daarbij betrokken zijn.

De onderstaande kandidatenlijst is tijdens de algemene ledenvergadering vastgesteld:

 

1.   Bart Woortman.

2.   Freek Ebeling.

3.   Bart Mentink.

4.   Hendrik-Jan Koppelman.

5.   Artie de Lange.

6.   Freddie Dieperink.

7.   Leonie Rutte-Oldenkortte.

8.   Rafi Gachadorian.

9.   Nina Sunde.

10. Ruud Boersma.

 

Als u contact wilt opnemen met één van onze huidige raadsleden, dan is dat mogelijk. Onze raadsleden zijn altijd bereid om informatie of een toelichting te geven over onze plannen voor Haaksbergen.

 

-Contactgegevens Bart Woortman:

E-mailadres: bartwoortman@gmail.com

Telefoonnummer: 06-25073083

-Contactgegevens Wim Briggeman (tot 21 maart 2018)

E-mailadres: wim.briggeman@kpnmail.nl

Telefoonnummer:  06-57994184

De algemene beschouwing van de VVD op de begroting 2018 en het meerjarenperspectief 2019-2021 van de gemeente Haaksbergen

VVD VVD Haaksbergen 08-11-2017 07:02

Op 8 november heeft de raad vergaderd over de begroting van de komende jaren. Dit is wat de VVD van de begroting vindt.

VZGeachte aanwezigen, voor ons ligt de begroting 2018 alsmede het meerjarenperspectief 2019 -2021.Hoe hebben we het nu gedaan het afgelopen jaar en wat zijn de vooruitzichten voor 2018. Wat laat het gemeentelijk huishoudboekje zien voor volgend jaar. In deze begroting worden de te verwachten inkomsten en uitgaven van de gemeente Haaksbergen geraamd.Via de kadernota 2018, waarin de kaders zijn vastgelegd, komen we bij deze begroting terecht. Er is het afgelopen jaar heel veel gebeurt en niet alles naar de zin van de VVD, maar dat heb je weleens in een democratie. De meerderheid bepaalt tenslotte. Dat wil niet zeggen dat je het daar mee eens moet zijn. De eigen waarden en normen van ons als VVD-fractie zijn ook belangrijk en worden altijd meegewogen in onze besluitvorming.VZDan nu de begroting zelf; op zich niet spannend en ziet er zo op het eerste gezicht solide uit. Het college is dan ook euforisch over deze begroting en strooit met allerlei mooie cijfers, maar wanneer je dieper graaft, blijft er niet zo heel veel over om euforisch over te zijn. De mooie cijfers zijn uiteraard een voor deel te verklaren door het beleid wat is gevoerd, maar voor het overgrote deel natuurlijk door de economische opleving die we mede door het kabinetsbeleid hebben meemaken.De begroting is wel redelijk compact te noemen en de kadernota is daar keurig in verwerkt. Dus een voorzichtig compliment richting college en alle ambtenaren die hieraan hebben meegewerkt is dan ook op zijn plaats. Bij deze.VZHet college heeft de weg die het is ingeslagen voortgezet en is blijven kijken naar een kleiner en compact gemeentelijk apparaat, iets waar de VVD een groot voorstander van is. Het is een goede zaak om taken die anderen beter kunnen uit te besteden. Dit is een van de oplossingen voor een kleine, compacte en efficiënte lokale overheid. Een gemeentelijk apparaat dat snel kan inspelen op veranderingen en dicht bij de mensen staat. Niet tegenover de bewoners, maar ernaast, samen met.Een hoge mate van servicegerichtheid zorgt ervoor dat mensen vertrouwen krijgen in de lokale overheid en zich meer thuis voelen.VZMet de economische groei die we nu meemaken is het mooi dat we in deze begroting ook kunnen zien dat er geïnvesteerd gaat worden in allerlei projecten die hoognodig aan de beurt zijn. Te denken valt aan infrastructurele verbeteringen en het tegengaan van wateroverlast door aanpassingen/vervanging van het riool. Ook wordt er gekeken hoe we het MBS weer een gezonde basis kunnen geven door hen te steunen in hun ambitie om verder te kunnen professionaliseren. Verder wordt de sterk verouderde atletiekbaan volledig gerenoveerd. Allemaal projecten die echt hoog op de prioriteitenlijst staan.  VZMet betrekking tot reorganisatie binnen het ambtelijk apparaat lijkt het de goede kant op te gaan, maar ook hier zitten wat haken en ogen aan. Wij hebben als gemeente nog steeds een aantal mensen die niet binnen de organisatie aan het werk zijn en toch nog bij ons, de gemeente Haaksbergen, op de loonlijst staan. Dit zijn kosten waar we niets voor terugkrijgen en dat is zeer spijtig voor alle betrokkenen. Daarnaast wordt er nog een behoorlijke taakstelling doorgeschoven naar 2019.VZHet Kulturhus , waar wij als VVD volledig achter staan blijft in financieel opzicht een lastige kwestie. Gelukkig is er een koper gevonden voor het oude pand van de bibliotheek en is de bibliotheek nu verplaatst bij het theater. Dat hier kosten mee zijn gemoeid zal iedereen begrijpen, maar laten reëel zijn richting het Kulturhus en hen een goede ondersteuning verlenen. Zaken als verlengde afschrijving op inventaris om zo een lening te kunnen verstrekken is volgens de VVD niet de juiste weg. Een op elkaar afgestemd goed uitgewerkt plan van het Kulturhus en de gemeente zal uiteindelijk veel effectiever en efficiënter blijken. VZKijkend naar de begroting en de lasten voor de inwoners zien we een verlaging van de afvalstoffenheffing, evenals een verlaging van de OZB. De rioolheffing zal gelijk blijven. Al met al een belastingverlaging voor de inwoners van Haaksbergen van om en nabij de 3.8%.Nu heeft de raad aangegeven iets te willen met de OZB, want de jarenlange stijging van in totaal 20% de afgelopen heeft er aardig ingehakt bij de inwoners van Haaksbergen. Of het nu verstandig is om meteen een verlaging te hanteren vragen wij ons als VVD af. Wat ik eerder memoreerde is dat het ons inziens niet allemaal zo rooskleurig is als het lijkt. Een gelijkblijvende OZB is wat ons betreft voldoende, ondanks het feit dat als Haaksbergen nog steeds aan de hoge kant zitten met onze lokale lasten wanneer je dit vergelijkt met de ons omliggende gemeenten.VZIn de begroting zien we ook dat er al een voorschot wordt genomen op de nieuwbouw van het Assink door middel van een krediet. €100.000,- in 2018 en 2019 en 9.8 miljoen in 2020. Niet dat we als VVD tegen nieuwbouw zijn, integendeel, maar leggen we als ons als raad niet vast over de definitieve invulling? Graag een reactie van de wethouder. Stel dat de nieuwe raad er anders over denkt (je weet maar nooit), dan heb je meteen de poppen aan het dansen en klopt de begroting niet meer op dat punt. Wij beseffen ook dat de eerste en tweede €100.000 gebruikt gaat worden om plannen voor nieuwbouw verder gestalte te geven, maar toch.  VZNog een algemene noot van de kant van onze fractie.Het mooie resultaat dat wij zien in 2018 lijkt te verdampen in de jaren die daarop volgen. Het positieve resultaat van de begroting van aankomend jaar van €455.000,-, valt terug in 2019 naar €49.000,- en blijft ook achter in de jaren daarna. Het financiële perspectief dendert achteruit in de jaren 2019 -2021. Een volgend college heeft daardoor veel minder financiële armslag. Het resultaat van 2018 wordt voor een zeer aanzienlijk deel veroorzaakt door eenmalige baten. Dit zijn onder andere de voorgenomen verkoop van de aandelen van drinkwaterbedrijf Vitens met en geschatte opbrengst van 1 miljoen euro, de enorme verlaging van de rentelasten van de afgelopen jaren van eveneens rond de 1 miljoen euro per jaar ten opzichte van 2014, de fikse verhoging van de algemene uitkering van het rijk en de verkoop van grond. Dit komt ten goede van de algemene reserve. Het aanvullen van deze reserve komt dus vooral door incidentele meevallers en niet doordat we echt structureel geld overhouden.VZEen positief resultaat is mooi, maar in de ogen van de VVD is dit een broos resultaat en kunnen we het ons nog niet veroorloven om al teveel in een jubelstemming te verkeren. Een gematigd tevreden houding is wellicht meer gepast.Waakzaamheid blijft geboden zoals ook in Rond Haaksbergen werd vermeld.

Haaksbergen verder met drie wethouders

VVD VVD PvdA Haaksbergen 10-02-2017 10:39

Er is een deze week een onherstelbare breuk ontstaan in het college van Haaksbergen. In een extra raadsvergadering heeft de VVD een motie van wantrouwen gesteund die heeft geleid tot het vertrek van één wethouder. Volgens de VVD is Haaksbergen voldoende op sterkte met drie wethouders. De gemeente hoeft geen nieuwe wethouder te bekostigen. Door de breuk heeft ook Leefbaar Haaksbergen zich opgesplitst. Het college moet nu verder met een meerderheidsoppositie waarvan de VVD deel uitmaakt. De VVD wil een duidelijke inbreng hebben gedurende het komende jaar. Lees hier het betoog van de VVD:

1e termijn raadsvergadering 9 februari 2017.

De afgelopen dagen waren ronduit slechte dagen voor het imago van de gemeente Haaksbergen. Collegeleden die “rollebollend” over straat gaan en in onze ogen zorgen voor een compleet demasqué van de met veel tromgeroffel in 2014 aangetreden nieuwe coalitie. Voor ons is dit debat aanleiding om de prestaties van dit college kritisch te beschouwen.

Als VVD fractie hebben wij ons vanaf het begin kritisch opgesteld. Wij hebben kanttekeningen gemaakt bij het aantal van 4 fulltime wethouders en we hebben aarzelingen gehad ten aanzien van de bezetting van de wethoudersposten. Het was voor ons vooral de vraag of een activistische oppositieleider zich zou kunnen ontpoppen tot een goed functionerende bestuurder en ook hoe het zou gaan met de samenwerking binnen het nogal onervaren college.

De eerste twee jaren kenmerkten zich door het herhaaldelijk diskwalificeren van de vorige coalitie, waarbij met name wethouder van Vlaanderen de boventoon voerde. Wij hebben meer dan eens aangegeven dat wij de richting van het herstelplan onderschrijven maar we kunnen op dit moment toch niet nalaten te vermelden dat onder het vorige college de eerste grote stappen naar bezuinigingen al zijn gezet.

De eerste twee jaren zijn qua besluitvorming een voortzetting geweest van de vorige periode. Voorbeelden daarvan zijn privatisering van de Wilder, het tot stand komen van het Kulturhus en het uitwerken van diverse nieuwbouwplannen. Wij hebben ook kunnen constateren dat wethouder van Spiegel op een adequate manier de decentralisaties in de zorg heeft aangestuurd. We hadden wel eens discussies over inhoudelijke kwesties maar naar onze opvatting hebben we onze zaken in Haaksbergen prima voor elkaar. De wijze waarop mevrouw Prent invulling geeft aan het financieel herstelplan hebben wij bij de afgelopen begrotingsbehandeling positief gewaardeerd. We zijn bezig de slag te maken maar we zijn er nog niet.

Over de meerwaarde van de vierde wethouder, mevrouw Nijhuis, zijn we minder goed te spreken. De informatievoorziening rond de herstelkosten van de afdeling sociale zaken en het gedoe rond de groenvisie zijn bij ons als fractie niet goed gevallen.

Vanaf het begin werden we regelmatig geconfronteerd met de opvattingen van wethouder van Vlaanderen, die het niet kon nalaten bij door het college ingediende raadsvoorstellen te melden wat zijn standpunt als raadslid was geweest. Bij het bouwplan Leemdijk en bij de vergunningskwestie Langezaal ging dat zelfs zover, dat hij in de commissie bijkans een pleidooi hield om niet mee te gaan met het collegestandpunt. Ik vraag mij af of destijds andere collegeleden hem hierop hebben aangesproken. Ook de wijze waarop het gesprek met de raad werd gevoerd hebben wij meermaals ervaren als belerend en onnodig confronterend.

De volgende zware episode was de afhandeling van het monstertruck drama. De burgemeester vertrok onder druk van de raad maar van collegiaal bestuur was in deze geen sprake. Het kostte erg veel moeite om in een extra raadsvergadering de wethouders te doen inzien dat ook zij medeverantwoordelijkheid droegen.

Het absolute dieptepunt was het dossier Marktplan. Van buitenaf was duidelijk te zien dat dit dossier ten koste van alles geplooid moest worden in de door wethouder van Vlaanderen gedicteerde richting. Een onduidelijke procedure, het uitsluiten van goede plannen en het opzetten van een op voorhand kansloze informatieronde waren kenmerkend voor de gang van zaken. De terecht en met goede redenen aarzelende PvdA fractie werd een tweetal keren vanuit het college onder zware druk gezet toen zij toenadering zocht tot de oppositiepartijen. Uiteindelijk werd het Marktplan in de door de wethouder gewenste richting geduwd, waarbij de fractievoorzitter van de PvdA opmerkte dat er ook andere persoonlijke zaken een rol hebben gespeeld. Wij hebben toen overwogen om wethouder van Vlaanderen met een motie ter verantwoording te roepen maar hebben het bij een voorwaarschuwing gelaten.

Dat alles roept bij ons één pregnante vraag op, te weten: “Hoe lang rommelt het al binnen het college?” Van buitenaf gezien waren de scheurtjes al langere tijd zichtbaar. En dan ploft het college uit elkaar over een individuele personele kwestie. Niet over een beleidsmatig iets maar, als ik de krant mag geloven, over procedures en afspraken binnen het college die niet goed worden nagekomen. In plaats van er samen uit te komen kiest wethouder van Vlaanderen voor de aanval met een scherp interview in Tubantia. Hij wil, ik citeer “niet opdraaien voor dit soort flauwekul”. Boeiend, maar als wethouder personeel en organisatie ben je er toch echt verantwoordelijk voor. In het weekend probeert het college er uit te komen maar het lukt niet en dan krijgen we de “soap”van dinsdag jongstleden. Wethouder van Vlaanderen zegt het vertrouwen op in de overige drie wethouders en per kerende mail doen de anderen dat in zijn richting. De laatste drie maken melding van solistisch optreden, te weinig ruimte voor anderen en te weinig opereren op basis van vertrouwen. Maar beste dames, dat wist u toch al voordat u aan uw klus als wethouder begon? Dan moet je dat toch ook met zijn allen gaan managen?

Het vervolg is tot nu toe via de media uitgevochten. De LH fractie kent twee afvalligen die voor zichzelf beginnen omdat het merendeel van de fractie wethouder van Vlaanderen niet steunt en zij wel. De door Leefbaar Haaksbergen aangekondigde motie tegen de heer van Vlaanderen is veelzeggend en daarmee is op voorhand zijn lot al nagenoeg bezegeld. De overige drie wethouders wekken de indruk dat zij bij het vertrek van wethouder van Vlaanderen door willen gaan maar missen het mandaat van de meerderheid van de raad. Echt collegiaal bestuur zou inhouden dat u als collectief zou opstappen. U hebt het samen niet gered en Haaksbergen staat volledig te kijk. Ongetwijfeld zal het belangrijkste argument zijn dat we nog ruim een jaar te gaan hebben tot de gemeenteraadsverkiezingen en dat de voortgang van het herstelplan vraagt om continuïteit.

Op zich snappen wij dat en wij zijn als VVD fractie op zich wel genegen om te kijken hoe we de resterende tijd in het belang van Haaksbergen goed kunnen besteden. Maar dat zal niet zonder slag of stoot gaan. Los van het feit dat we de gekozen richting naar herstel onderschrijven hebben we nog wel wat wensen. Het zou ons wat waard zijn als er volledige openheid zou komen over bijvoorbeeld de grondpositie in Wissinkbrink en dat raadsvragen over de kosten ven de hersteloperatie eerlijk worden beantwoord. Niettemin zijn wij genegen tot een gesprek met LH, D’66 en PvdA waarin we onze overwegingen op tafel zullen leggen. In dat gesprek zullen we ongetwijfeld ook ingaan op de bezetting van het college. In het begin van mijn bijdrage heeft u onze overwegingen gehoord. Een herverdeling van portefeuilles over de drie wethouders is voor ons niet vanzelfsprekend, waarbij wij ons met name zorgen maken over het onderbrengen van de portefeuille personeel en organisatie.

Wij zijn benieuwd naar de bijdrages van de onderscheiden wethouders in de eerste termijn en zullen in tweede termijn met onze uiteindelijke conclusie komen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.