Nieuws van politieke partijen over Gemeentebelangen inzichtelijk

7 documenten

Evaluatie starterslening

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Pijnacker-Nootdorp 06-10-2019 10:02

Bij de evaluatie van de starterslening werd gevraagd om het beleid ongewijzigd voort te zetten. Tevens werd verzocht om een nieuw krediet van € 500.000,– beschikbaar te stellen voor de startersleningen. Fractielid Bianca van Petegem gaf aan dat Gemeentebelangen geen voorstander is van de starterslening. Ook zouden energiebesparende maatregelen er onder vallen en dat lijkt ons niet de bedoeling van de subsidie. Tijdens stemming in de raad van 26 september bleek dat de stemverhouding 15-15 was en komt dit onderwerp volgende maand terug in de

10-05-2019: Klimaat

Gemeentebelangen Gemeentebelangen VVD Heusden 10-05-2019 07:06

Subsidie isolatiemaatregelen eigen woning

De gemeente Heusden gaat nu ook de isolatie van particuliere woningen subsidiëren. Een logische vervolgstap op eerdere maatregelen die al in het vorig jaar vastgestelde Waterplan werden aangekondigd. Onderdeel van dat plan was namelijk een stimuleringsmaatregel waarbij inwoners o.a. een subsidie kunnen krijgen op het afkoppelen van hemelwater van het riool. Dat alles in het kader van het klimaatbeleid, waarbij regenwater zoveel mogelijk ter plekke moet worden opgevangen en zo weinig mogelijk gemengd moet worden met afvalwater. Die stimuleringsmaatregel is inmiddels omgezet in een concrete subsidieregeling en inwoners kunnen die subsidie inmiddels ook al aanvragen. Voor meer informatie verwijs ik u graag naar de website van de gemeente Heusden (zoek naar “stimuleringsbijdrage”).

De subsidiemaatregelen in het waterplan waren voor de fractie Gemeentebelangen reden om bij de begrotingsbehandeling november vorig jaar een motie in te dienen waarin het college gevraagd werd om te onderzoeken of het ook mogelijk en wenselijk is om de inwoners van onze gemeente te helpen bij het isoleren van hun woningen. Ik heb die motie toen zelf ingediend en die motie werd door de overgrote meerderheid van de raad aangenomen (alleen de VVD stemde toen tegen). Enkele weken terug kwam het college met een nieuwe subsidieregeling voor het isoleren van de eigen woning. De regeling levert een (bescheiden) bijdrage aan het streven naar een energieneutrale gemeente, een doelstelling die volgens het kabinet in 2050 gerealiseerd moet zijn.

Het subsidiebedrag dat verstrekt wordt is afhankelijk van het aantal maatregelen dat getroffen wordt. Die maatregelen kunnen betrekking hebben op het aanbrengen van vloerisolatie, het aanbrengen van dakisolatie, het aanbrengen van gevelisolatie en het aanbrengen c.q. verbeteren van de glasisolatie. Waarbij de te nemen maatregelen wel aan bepaalde kwaliteitseisen moeten voldoen. Als één van die maatregelen genomen wordt, dan is het subsidiebedrag 15% van de totale kosten, bij uitvoering van twee maatregelen wordt dat 17,5% en bij drie of meer maatregelen krijgt men zelfs 20% subsidie. Dat alles met een minimum bedrag van 75 euro en een maximum bedrag van 500 euro per aanvraag. Voor de totale regeling is 50 duizend euro uitgetrokken; dus als u plannen hebt, wees er op tijd bij want wie het eerst komt, het eerst maalt. Op de website van de gemeente Heusden kunt u voor meer informatie terecht.

De subsidieregeling geldt vooralsnog voor alleen dit kalenderjaar 2019; eind dit jaar zal de regeling geëvalueerd worden en dan wordt besloten over een eventuele voortzetting van de regeling voor volgend jaar.

Drunen, vrijdag 10 mei 2019

Kees Musters

Geen steun voor amendement Gemeentebelangen tegen “blauwe molens” Kruithuisweg/ Laan van Ruyven.

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Pijnacker-Nootdorp 26-04-2019 16:15

Geen steun voor amendement Gemeentebelangen tegen “blauwe molens” Kruithuisweg/ Laan van Ruyven.

Posted on

In de besluitvormende raadsvergadering van 17 april 2019 stond het bestemmingsplan Reconstructie Kruithuisweg/ Laan van Ruyven op de agenda. De huidige wegindeling moet worden aangepast en om de verkeersveiligheid en de verkeersdoorstroming te bevorderen. In het plan staan ook maatregelen om de N470 te verduurzamen door maatregelen te nemen op het gebied van energiebesparing en energieopwekking, waaronder het plaatsen van zgn. ‘blauwe molens’. De fractie van Gemeentebelangen vond het prematuur om het besluit te nemen over het wel of niet plaatsen van de zgn.’ blauwe molens’, omdat de raad niet op de hoogte is gesteld van de relevante feiten. Op eerdere vragen van Gemeentebelangen, tijdens de raadsbehandeling in september 2017, over de energie opbrengst en de eventuele nadelen voor de omwonenden, heeft de wethouder destijds geantwoord dat er op dat moment een aanbesteding liep en dat de aannemers moesten aangeven of er mogelijkheden waren om de kleine windturbines te realiseren en wat de energetische winst daarvan zou zijn en de eventuele effecten op de omgeving. Het zou de bedoeling zijn dat deze gegevens voor de vaststelling van het bestemmingsplan bekend zouden zijn. De beloofde informatie van de leverancier over de technische eigenschappen en de performance ontbraken echter. Op 5 maart jl. is er een informatieavond gehouden, waar door bewoners kritische vragen zijn gesteld aan de gemeente en de provincie Zuid-Holland (PZH). Er is door de bewoners gevraagd om een afdoende follow up omdat de op die avond verstrekte informatie niet compleet was. Door de vertegenwoordiger van de PZH is toegezegd dat er spoedig een verslag inclusief afspraken zouden komen. Dat verslag en de follow-up was er tijdens de besluitvorming nog niet. De bewoners hebben hun zorgen geuit over de beeldkwaliteit effecten en de mogelijke geluidshinder, gezien de situering dicht bij woningen. Ook is er twijfel over het nut van de pilot want deze windturbines leveren zeer weinig energie en zijn niet rendabel. Het is niet bekend wat de eventuele ecologische effecten zijn. ‘De gevolgde procedure gaat rechtstreeks tegen het hoofdlijnenakkoord in, waarin we participatie van de inwoners hoog in het vaandel hebben’, aldus fractievoorzitter Ina Mantjes van Gemeentebelangen. ‘Een duidelijk en afgesproken pilotplan ontbreekt. Er is geen beschrijving van de doelen (energie, hinder, kosten/baten), de opbrengst- en geluidsmetingen en belevingsonderzoek en openbare rapportage-, evaluatie- en vervolgconsequenties’. Het door de fractie van Gemeentebelangen ingediende amendement om de zogenaamde “blauwe molens” uit het bestemmingsplan te halen, kon niet op de steun van de andere partijen in de raad rekenen, zodat het werd verworpen.

Dit bericht is gepost in Laatste nieuws. Bookmark de link.

Voorstel Gemeentebelangen om de metro vaker te laten rijden door de raad overgenomen.

Begroting Veiligheidsregio Haaglanden

29-03-2019: Ontwerp Visie Zonnevelden

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 29-03-2019 08:15

Zonnevelden in Heusden: hoeveel en waar?

Vorige week schreef ik over de Ambitiekaart Energie Heusden; ontwikkelingen gaan snel want in de afgelopen week kwam het college met de ontwerp-Visie Zonnevelden. Afgelopen woensdag werd daarover in een informatiebijeenkomst uitvoerig gesproken door diverse betrokkenen. Het moet kennelijk allemaal wel erg snel gaan; het college zet er vaart in want de definitieve visie moet op 14 mei al door de gemeenteraad worden vastgesteld.

Doelstelling van het kabinetsbeleid is om in 2050 energieneutraal te zijn. Als we dat in Heusden willen bereiken dan moeten we o.a. 800 TeraJoules aan energie hier ter plaatse duurzaam opwekken, zo is in de al genoemde Ambitiekaart Energie berekend. Dat kunnen we bereiken door de plaatsing van 20 windturbines of 200 ha. aan zonnevelden.

Maar plaatsing van windturbines stuit nogal op maatschappelijke weerstand. Uit de Kadernotitie uit 2009 bleek al dat de mogelijkheden in Heusden zeer beperkt zijn. Alleen op de grote bedrijventerreinen en langs de A59 zouden volgens die notitie turbines geplaatst kunnen worden. Op grond van provinciaal beleid gaat men ervan uit dat er per locatie minimaal drie turbines zouden moeten komen en op basis daarvan gaat men er nu van uit dat er in Heusden maximaal 6 turbines geplaatst kunnen worden. Veel aannames en nog geen vaststaand beleid, maar dat zijn op dit moment de uitgangspunten. Met die 6 turbines zou dan 240 TeraJoules aan energie opgewekt kunnen worden zodat er voor zonnepanelen nog een opgave ligt van 560 TeraJoules en dat betekent weer dat er een oppervlakte van ca. 140 hectare nodig is om al die panelen te kunnen plaatsen.

Die benodigde oppervlakte kunnen we vinden zowel in de bebouwde kom als in het buitengebied. De voorkeur gaat volgens de zgn. zonneladder (zie afbeelding) natuurlijk uit naar bestaand bebouwd gebied zoals plaatsing op daken. De hoeveelheid panelen op daken is echter erg moeilijk in te schatten omdat je daarbij afhankelijk bent van de eigenaars van die daken. Op grond van ontwikkelingen tot nu toe schat men in dat er met gebouwgebonden panelen ca. 20 TeraJoule opgewekt zou kunnen worden, dat komt overeen met 5 hectare oppervlakte. Maar er zijn niet alleen daken, ook op andere terreinen kunnen mogelijk panelen geplaatst worden zoals parkeerterreinen, braakliggende kavels of combinatie met geluidsschermen e.d. De inschatting is dat ook op deze wijze nog eens 20 TeraJoule aan energie opgewekt zou kunnen worden, dus weer 5 hectare minder aan oppervlakte nodig. Niettemin blijft er dan nog een behoefte van 130 hectare over en die ruimte zal dus in het buitengebied gevonden moeten worden. Omdat aan al deze berekeningen nogal wat onzekere aannames ten grondslag liggen gaat het college in de nu voorliggende Visie ervan uit dat men voorlopig de helft van die 130 hectare wil uitgeven en dan het beleid eerst wil evalueren en zo nodig bijstellen.

Waar moeten die zonnevelden (vooralsnog dus 65 hectare) in de komende jaren dan komen? De gemeente wil initiatieven vanuit de maatschappij zorgvuldig beoordelen en stelt in de Visie een aantal randvoorwaarden. Op de eerste plaats moet de lokale bevolking ook mee profiteren van de opbrengst van de zonnepanelen. De verwachting is dat een zonneveld dan ook kan rekenen op meer maatschappelijk draagvlak. Op de tweede plaats moet er een landschappelijk inpassingsplan worden opgesteld. Voor dat plan staan in de visie diverse richtlijnen opgesomd. En dan zijn er nog een aantal algemene voorwaarden waaraan initiatiefnemers moeten voldoen zoals een positief advies van de beheerder van het elektriciteitsnetwerk, de effecten op de leefomgeving moeten onderzocht worden en er moet ook een dialoog met de directe omgeving plaats vinden.

In bepaalde gebieden gelden nog strengere voorwaarden. In het Natuur Netwerk Brabant mogen zonnevelden in principe niet geplaatst worden tenzij zo’n veld gebruikt wordt als tussenstap voor natuurrealisatie en ook in de Baardwijkse Overlaat en de schootsvelden rondom de Vesting Heusden kan alleen een zonneveld komen onder strikte voorwaarden. De al bestaande kwaliteiten in deze cultuurhistorische gebieden moeten verstrekt worden en er vindt een extra toetsing plaats door de commissie Ruimtelijke Kwaliteit. De mogelijkheden in deze gebieden lijken op het eerste gezicht minimaal, maar je weet nooit met welke creatieve oplossingen een initiatiefnemer komt.

De ontwerp Visie Zonnevelden Heusden ligt nu voor ter besluitvorming; op korte termijn zal er ook wel een soortgelijke visie komen op windturbines; immers de nu geldende Kadernotitie op dit punt dateert alweer uit 2009 en sinds die tijd hebben de ontwikkelingen niet stil gestaan.

Drunen, vrijdag 29 maart 2019

22-03-2019: Duurzaamheid en energie

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 22-03-2019 08:21

Duurzaamheid in Heusden: ambitiekaart energie

Vorige week heb ik al de nodige aandacht besteed aan de duurzaamheidsagenda en met name het daaraan gekoppelde uitvoeringsprogramma voor 2019. Belangrijk onderdeel van het klimaatbeleid in het algemeen is uiteraard ook het energiebeleid. De regering heeft als ambitie gesteld dat Nederland in 2050 energieneutraal moet zijn. Dat betekent dat er voor de gemeenten in Nederland een geweldige opdracht ligt. Niet alleen voor de gemeenten overigens, maar natuurlijk ook voor andere overheidsinstanties, voor het bedrijfsleven, voor maatschappelijke organisaties, kortom voor de gehele samenleving.

Toegespitst op onze gemeente Heusden: in samenwerking met de stichting Energiek Heusden, Werkplaats De Gruyter, met betrokken ondernemers, organisaties en inwoners is er een zgn. Ambitiekaart Energie opgesteld. Daarmee wil men duiden hoe we in Heusden tot een energieneutrale gemeente in 2050 zouden moeten komen. Daarbij is het onvermijdelijk dat er met bepaalde aannames gewerkt wordt. Maar dat is niet erg; immers de ambitiekaart geeft alleen richting en kan voortdurend bijgesteld worden.

Er is uitgerekend dat het in Heusden gaat om een totaal energieverbruik van ruim 4.000 TeraJoule ter waarde van 110 miljoen euro op jaarbasis. Het gaat dan om elektriciteitsverbruik (200 miljoen Kwh), aardgas (75 miljoen m3) en autobrandstof (30 miljoen liter). Om dat terug te brengen naar nul, zijn er verschillende oplossingsrichtingen in de ambitiekaart genoemd. Op de eerste plaats natuurlijk energiebesparing, vervolgens het gebruik van nieuwe warmte, innovatie, duurzame opwekking in de gemeente en tenslotte ook duurzame opwekking van elders. Vijf oplossingsrichtingen die elk 20% aan de doelstelling moeten bijdragen, zo is nu verondersteld en dat zou betekenen dat elke oplossingsrichting ca. 800 TeraJoule zou moeten opleveren.

Een besparing van 20% op elektriciteit, aardgas en autobrandstof zal nog geen eenvoudige opgave worden. Denk bijvoorbeeld maar aan de isolatie van woningen, maar ook aan het energieverbruik in alle bedrijven. Je hebt te maken met talloze woningeigenaren, marktpartijen, instellingen e.d. en die moeten allemaal met de neus dezelfde kant op.

Bij nieuwe warmte moet gedacht worden aan nieuwe warmtebronnen zoals geothermie, maar ook warmtewinning uit grond- en oppervlaktewater, riolering, warmte-koude-opslag. Ook restwarmte van glastuinbouw en industrie kan benut worden, hoewel verwacht wordt dat dit op termijn minder mogelijkheden zal bieden, omdat ook die bedrijven straks minder energie mogen gebruiken.

Bij innovatie kan gedacht worden aan verbetering van productieprocessen waardoor minder energie nodig is, maar ook gebruik van nieuwe brandstoffen zoals waterstof en biogas.

Bij duurzame opwekking van energie gaat het vooral om wind- en zonne-energie. Wind en zon zijn beide zijn in voldoende mate beschikbaar, maar is het maatschappelijk haalbaar om die ook optimaal te benutten. Als je die 20%- doelstelling, dus die 800 TeraJoule, wil behalen, dan heb je daar 20 windmolens van 200 meter hoog voor nodig. Of 200 hectare zonnevelden. Of een combinatie van beide: bijvoorbeeld 10 windmolens en 100 ha. zonnevelden. In de huidige maatschappelijke discussie hoor je steeds vaker dat men wel voor windenergie is, maar liever niet in de eigen buurt.

Bij duurzame opwekking van energie elders gaat het om opwekking van energie bijvoorbeeld op zee; dat ligt iets minder gevoelig, maar ook daar is discussie over.

In 2050 moet Nederland energieneutraal zijn; we hebben dus nog even de tijd en niet alles hoeft morgen gerealiseerd te zijn. Maar op de handen gaan zitten en maar lekker afwachten wat anderen doen is zeker geen alternatief. De komende jaren zal er dus zeker actie op dit gebied ondernomen gaan worden; in de duurzaamheidsagenda en het bijbehorende uitvoeringsprogramma worden de eerste aanzetten daartoe al genomen.

Drunen, vrijdag 22 maart 2019

Zienswijze Regionaal Risicoprofiel en Regionaal Beleidsplan Rampenbestrijding en Crisisbeheersing 2019-2022

Gemeentebelangen Gemeentebelangen CDA Pijnacker-Nootdorp 19-10-2018 17:20

Tijdens de oktobercyclus stond als agendapunt ook genoteerd de Zienswijze Regionaal Risicoprofiel 2019-2022 en Beleidsplan Rampenbestrijding en

Crisisbeheersing van de Veiligheidsregio Haaglanden (VRH). De raad werd gevraagd een besluit te nemen over de inhoud van de concept zienswijze die door het college was opgesteld als reactie op bovengenoemde documenten.

De fractie van Gemeentebelangen heeft met instemming kennis genomen van de activiteiten die worden genoemd op het gebied van zelfredzaamheid. Wij hebben hier vaak voor gepleit en vinden het een goede zaak dat hier nu de nodige aandacht aan wordt besteed. Wel willen wij pleiten voor regelmatige oefeningen op dit gebied binnen onze gemeente.Tijdens de beeldvormende vergadering was het goed om te vernemen dat onze hulpdiensten zelf goed op calamiteiten zijn voorbereid.

Ook hebben wij tijdens de beeldvormende vergadering vernomen dat het nationale noodnet voor telefonie achterhaald is en niet meer wordt gebruikt. Volgens de regionale brandweer zou er nu een beroep worden gedaan op de mobiele telefonie. De fractie van Gemeentebelangen heeft hier zorgen over. Mobiele telefonie valt bij een stroomstoring uit en zeker bij een langdurige stroomstoring kan hier geen gebruik meer van worden gemaakt. Wij zouden graag in de brief met de zienswijze aan de VRH opgenomen willen zien dat er een onderzoek dient plaats te vinden van welke communicatiemiddelen er gebruik kan worden gemaakt als ook de mobiele telefonie uitvalt. Het is uiteraard geen regionaal probleem maar een landelijk probleem.

Over onze vragen in de beeldvormende vergadering over de kernreactor in Delft werd wat al te gemakkelijk over gedaan. Het betreft hier een onderzoeksreactor die gekwalificeerd als een A object. In 2016 is de kernreactor in Delft zelfs in de publiciteit geweest omdat er zorgen waren over de beveiliging. Omdat deze reactor dicht bij onze gemeente staat willen wij benadrukken dat een goede risicocommunicatie hier op zijn plaats is. Onze inwoners moeten op de hoogte zijn wat zij moeten doen bij een calamiteit rond dit object. Graag vraagt de fractie van Gemeentebelangen hier meer aandacht voor.

Voor wat betreft de helihaven in Ypenburg zouden wij de risico’s op het gebied van eventuele luchtvaartincidenten meer in kaart gebracht willen zien. De helihaven ligt dicht bij Nootdorp en de inwoners hebben of krijgen hier last van. Hoewel er rond deze helihaven nog allerlei procedures lopen hebben de inwoners van onze gemeente er recht op om te weten wat zij kunnen verwachten bij een luchtvaartincident. In het regionaal risicoprofiel staat niet voor niets vermeld dat op grond van de kengetallen luchtvaartincidenten binnen de regio Haaglanden niet kunnen worden uitgesloten.

De passage over extreem weer in de zienswijze aan de Veiligheidsregio kan naar onze mening worden ingekort.

Voor de besluitvormende vergadering op 18 oktober jl. had Gemeentebelangen een amendement in voorbereiding dat zich met name richtte op de uitval van mobiele telefonie. Toen bleek dat de fractie van Eerlijk Alternatief een amendement had voorbereid dat meer aandacht en prioriteit vroeg voor de uitval van telecom en telefonie, heeft Gemeentebelangen daarom haar amendement niet ingediend om het amendement van EA mede in te dienen. Na een schorsing en een aanpassing op verzoek van het CDA, werd het amendement aangenomen.

De zienswijze is conform de aangenomen amendementen aangenomen. Het amendement van Gemeentebelangen om het item over klimaatverandering in te korten is niet aangenomen.

Klik op de link voor het artikel hierover in de Telstar:

Dag van de duurzaamheid 10 oktober 2018

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Lochem 10-10-2018 10:21

Op de dag van de duurzaamheid ging Gemeentebelangen vandaag naar Markelo om ons te laten informeren over de nieuwe technieken energie opwekking.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.