Volgens GroenLinks, SP en de PvdA moeten juist kinderen uit armere gezinnen naar de voorschool kunnen. Op deze manier worden taalachterstanden zo vroeg mogelijk aangepakt. Nu vallen steeds meer van deze kinderen uit, omdat hun ouders sinds kort een eigen bijdrage moeten betalen en deze niet kunnen opbrengen. De drie partijen schrijven een wet die het mogelijk maakt dat gemeenten deze bijdrage voor werkende armen kunnen betalen.
3 documenten
Pak taalachterstand kinderen aan | GroenLinks
GroenLinks PvdA Zeewolde 12-12-2018 00:00
Jaarverslag Onderwijsinspectie één groot pleidooi voor meer investeringen | GroenLinks
GroenLinks Zeewolde 11-04-2018 00:00
Het jaarverslag van de Onderwijsinspectie leest volgens GroenLinks-Kamerlid Lisa Westerveld als een 208 pagina’s tellend pleidooi voor veel forsere investeringen in het onderwijs. ‘Het is echt tijd om wakker te worden en veel forser te investeren. De werkdruk moet omlaag, de klassen moeten kleiner, de salarissen moeten omhoog. Leerlingen en leraren verdienen dat,’ zegt ze in een eerste reactie.
De jaarlijkse analyse van de Inspectie heeft dit keer extra gewicht omdat er een analyse is gemaakt over een periode van twintig jaar. De conclusies zijn niet mals: volgens de kwaliteitsbewaker loopt het niveau in het funderend onderwijs jaar na jaar terug. Het taal- en het rekenniveau bij kinderen wordt minder. ‘We kunnen als samenleving niet accepteren dat er steeds vaker kinderen van de basisschool komen die niet goed kunnen lezen of rekenen,’ aldus Westerveld. ‘De glijdende schaal die is vastgesteld, moet voor het ministerie van OCW aanleiding zijn voor reflectie: hoe heeft dit kunnen gebeuren?’
Nederland handhaafde zich met het onderwijs de afgelopen jaren steeds in de internationale subtop, ofschoon de investeringen relatief bescheiden zijn. Volgens de Inspectie is nu echter het moment aangebroken dat we door veel landen voorbij worden gestreefd. Westerveld: ‘De goede resultaten komen op het conto van ons onderwijspersoneel. Dat heeft de afgelopen decennia keihard gewerkt. Maar dat personeelsbestand vergrijsde. Een deel van de mensen ging met pensioen. De mensen die overbleven waarschuwen al jaren over de te hoge werkdruk in alle sectoren. Tel daarbij op dat de salarissen in vooral het primair onderwijs lager zijn dan in andere sectoren waar men drijft op hoogopgeleiden en je komt uit bij de situatie van nu: dalende kwaliteit, enorme lerarentekorten, stakend personeel.’
Tegelijkertijd lijkt de laatste grote stelselwijziging – passend onderwijs – nog altijd niet goed geland: de inspectie stelt vast dat de verwachtingen van passend onderwijs niet duidelijk zijn en afspraken over inzet van specifieke middelen voor leerlingen met een zorgvraag zijn eveneens vaag. Willekeur ligt op de loer.
Daarbij neemt de segregatie via de schoolbanken toe. ‘Kinderen met hoogopgeleide ouders krijgen een beter vangnet geboden dan kinderen uit kwetsbaarder bevolkingsgroepen. Ze wonen elders, gaan naar andere scholen, en kunnen dankzij de financiële positie van hun ouders vaker een beroep doen op bijlesprogramma’s,’ aldus Westerveld. ‘Wat dat laatste betreft is GroenLinks al langer bezig met initiatieven waarmee bijspijkerprogramma’s voor iedereen toegankelijk worden. Maar los daarvan is de tweedeling in de samenleving een enorm punt van zorg: het basisonderwijs is bij uitstek de plek waar je kennismaakt met de verschillende achtergronden van mensen. Dat zouden we veel meer moeten koesteren.
Algemene muzikale vorming
ChristenUnie Zeewolde 04-10-2017 19:35
Veel jong volwassenen in Zeewolde hebben op de basisschool van de Algemene Muzikale Vorming (AMV) genoten en nog steeds wordt dit gegeven. Vanaf 2006 verzorgt de Vereniging Muziek Onderwijs Zeewolde (VMOZ), in opdracht van de gemeente, dit AMV-onderwijs. In het kader van de bezuinigingen heeft de Raad besloten het tekort onder andere door de subsidiëring van het muziekonderwijs te beperken tot algemene muzikale vorming. Er ligt nu een voorstel van het college om onder andere ook de algemene muzikale vorming op de basisscholen te verminderen waardoor uiteindelijk nog maar drie lessen overblijven.
Voor de ChristenUnie is muziekonderwijs voor alle leerlingen in Zeewolde belangrijk. Onderzoek toont aan dat muziek maken een positief effect heeft op schoolprestaties. Samen muziek maken leert kinderen ook rekening te houden met anderen en stimuleert de ontwikkeling van sociale en emotionele vaardigheden. Ook geeft 84% van de ouders aan het belangrijk te vinden dat hun kinderen in aanraking komen met muziekonderwijs. De ChristenUnie is van mening dat het aanbieden van muziekonderwijs niet afhankelijk mag zijn van de individuele school.
In het voorstel van het college wordt ook verwezen naar een landelijke subsidieregeling (deelregeling Impuls muziekonderwijs). Bij deze regeling moeten de scholen de helft van het subsidiebedrag zelf ophoesten. Het blijkt dat scholen hier vaak geen financiële middelen voor hebben. Daarbij betekent de regeling een enorme administratieve lastenverzwaring voor de scholen doordat er bijvoorbeeld een samenwerkingsovereenkomst moet worden afgesloten met een culturele instelling etc. Ook zijn wij het met de schoolbesturen eens dat lang niet alle leerkrachten affiniteit hebben om muziekonderwijs te geven waardoor de kwaliteit sterk omlaag zal gaan.
Het VMOZ stelt nu zelf voor om met een plan te komen dat er uiteindelijk toe moet leiden dat vanaf 2020 een vermindering van de subsidie van 40% wordt gerealiseerd en de Algemene Muzikale Vorming blijft zoals hij is. Wat de fractie van de ChristenUnie betreft een win-win situatie.