Nieuws van politieke partijen in Hulst inzichtelijk

8 documenten

Waarom Westerscheldetunnel tolvrij moet? Andere zaken volgen dan vanzelf.

PvdA PvdA Hulst 24-02-2020 20:24

https://hulst.pvda.nl/nieuws/waarom-westerscheldetunnel-tolvrij-moet/

Opiniestuk

Jammer dat het zo is gelopen maar we moeten misschien wel blij zijn dat we af gaan zien van de verhuizing van de marinierskazerne naar Vlissingen. Het was n.l. niet de juiste vorm van compensatie. Ik zal uitleggen waarom dat is.

Neem in gedachte het Zeeland van voor de opening van de Westerscheldetunnel in 2003, waar elke regio zijn eigen voorzieningenniveau op orde hield en overheden hun diensten burgernabij georganiseerd hadden. Deze tunnel veroorzaakte de opschaling en concentratie van veel voorzieningen. Voor het middelbaar beroepsonderwijs, voor gespecialiseerde zorg, voor de rechtspraak en voor veel vrijetijdsvoorzieningen moesten vanaf dat moment Zeeuws-Vlamingen steeds vaker naar de overkant en daar tol voor betalen.

Een jaar of vier later trokken ook de voorzieningen weg uit overig Zeeland en werd er vanuit de Provincie aan de bel getrokken. Uiteindelijk kregen we de compensatie. Het door de teloorgang van de scheepsbouw armlastig geworden Vlissingen werd in 2012 een marinierskazerne beloofd. Dit was dus negen jaar nadat de grote uitloop was begonnen. Nu zijn we al zo ver dat er opnieuw nagedacht worden over compensatie van voor de belofte en de compensatie voor de gemaakte kosten van de niet ingeloste belofte. Volgt u het nog?

Inmiddels wordt al 17 jaar tol geheven aan zo’n 100.000 mensen om toegang te kunnen krijgen tot die noodzakelijke voorzieningen. En dat niet alleen, er wordt tol geheven op dat het bezoekje aan Oma, tol geheven op de mogelijkheid deel te nemen aan de gemeenschap, te sporten, je dochter te bezoeken in de ggz-instelling, onderwijs te volgen, politiek te bedrijven,  te werken, …. tol geheven op de vrijheid je te verplaatsen. En dit gaat nog 13 jaar door!

Compenseren kun je eigenlijk niet meer, dit heeft al te veel gekost, wat je wel kunt doen is de tolheffing zo snel mogelijk beëindigen en hopen dat Zeeland zich herstelt van de negatieve sociaal-economische effecten die deze toltunnel heeft gebracht voor zeker ruim een kwart van de Zeeuwen.

Daarom zal vervroegd tolvrij maken, in combinatie met andere infrastructurele zaken waardoor reistijden worden ingekort, een eerste begin zijn voor het herstel van onze mooie provincie. Door die verbeteringen zal Zeeland weer aantrekkelijk worden om te wonen en te werken en komen die hoogwaardige banen vanzelf, mede door een dichtslibbende Randstad.

Wij wensen de provinciale onderhandelaars met de adviseur van het kabinet veel wijsheid toe en hopen op een mooie uitkomst. Voor alle Zeeuwen.

Ron de Kort / Cees Liefting

Het bericht Waarom Westerscheldetunnel tolvrij moet? Andere zaken volgen dan vanzelf. verscheen eerst op PvdA Hulst.

Parkeerproblematiek Pastoor Doensstraat

CDA CDA Hulst 23-03-2019 13:25

CDA Hulst raadslid Karel Martinet heeft vragen gesteld over de parkeerproblemen in de Pastoor Doenstraat in Heikant. De pastoor Doensstraat is minstens 50 jaar geleden aangelegd. Aan de ene kant kwamen er sociale huurwoningen voor gezinnen, aan de overkant bejaardenwoningen. De Pastoor Doensstraat wordt over de hele lengte doormidden gedeeld door een groenstrook. De straat is zo breed dat de Heikantse kermis hier plaatsvindt. Zelfs voor de autoscooter is de straat breed genoeg. Men ging er toen van uit dat mensen uit deze doelgroepen geen auto hadden. Ondanks de zeer ruimte opzet zijn er om die reden toen heel weinig parkeerplaatsen aangelegd! Reeds bij de presentatie van het droomproject van Heikant, inmiddels 9 jaar geleden, werd er aandacht gevraagd voor dit probleem. Later is wel gezegd dat het meegenomen zou kunnen worden bij het opknappen van het Stuikersplein. Ook bij de reconstructie van de Julianastraat was er hoop dat de directe omgeving wellicht meegenomen zou worden. Maar tot op heden wacht men tevergeefs. Recent ontving het CDA Hulst hierover weer eens een noodkreet. Alle woningen die toen gebouwd zijn staan er nog steeds. De meeste zijn wel gerenoveerd. In de bejaardenwoningen wonen nu veelal gewone gezinnen. Zij hebben vaak een auto, soms meer dan één per gezin. (Overigens hebben ook de meeste ouderen in Heikant inmiddels een auto.) Ook de bewoners aan de andere kant hebben nu praktisch allemaal een auto en ook hier vaak meer dan één. Zelfs alleenstaanden krijgen vaak bezoek; van kinderen, vrienden, familie, mantelzorgers of zorgverleners. Er is ook een tattooshop in de straat. En bijna iedereen komt met de auto! Veel bezoekers zijn zelf al op leeftijd, ook mantelzorgers. Vandaar dat kunnen parkeren op korte afstand een “must” is. Het schrijnende gebrek aan parkeerplaatsen is een dagelijkse handicap. Zo moet een taxichauffeur zijn busje bij thuiskomst altijd parkeren op het Stuikersplein. Maar het zorgt ook voor onrust. Er ontstaat namelijk wrevel als mensen veel bezoek krijgen, dat wordt als overlast ervaren. En zodra er een plekje voor de deur vrijkomt komen rennen de mensen meteen naar buiten om zelf hun wagen dichtbij te kunnen parkeren. Er is in een halve eeuw heel veel veranderd in de Pastoor Doensstraat. Helaas is de inrichting van de openbare ruimte al die jaren stil blijven staan. Daarom de vraag aan het college van B&W: Kan het college op korte termijn iets doen aan de parkeerproblemen in de Pastoor Doensstraat?

Verdwijnen dienstapotheek voor nacht en weekend

PvdA PvdA Hulst 22-01-2019 15:32

Deze week werden wij opgeschrikt door het artikel in BN DeStem dat de dienstapotheken in Terneuzen en Goes gaan sluiten en alleen de dienstapotheek in Vlissingen open blijft. Dienstapotheek is voor uitgifte medicijnen tussen 23.00 – 07.00 uur en in het weekend. Inwoners van onze gemeente die gebruik maken van de nachtapotheek zitten meestal in een crisissituatie en kennen nu de mogelijkheid om na een bezoek aan de HAP of eerste hulp bij Zorgsaam direct de benodigde medicijnen op te halen bij de nachtapotheek in Terneuzen. Deze werkwijze is prettig en er kan op een snelle manier in medicijnen worden voorzien. Meestal is het ook hard nodig dat deze medicijnen zo snel mogelijk worden ingenomen. Door nu verplicht te worden naar Vlissingen te rijden is voor onze inwoners een onmogelijke opgave. Het bezorgen zal zeker niet voor iedereen gaan gelden en hiermee worden mensen dan toch gedwongen om midden in de nacht even een aantal uur in de auto op en neer naar Vlissingen te rijden, terwijl hun partner of ander gezinslid zorg behoeft. Als PvdA-Hulst vinden we dat we in de gezondheidszorg zo niet met elkaar om mogen omgaan. Voor de PvdA-Hulst zijn de bovengenoemde scenario’s niet acceptabel. Vragen: 1. Is het college bereid om in overleg te treden met de gemeente Terneuzen en de gemeente Sluis om dit onderwerp met spoed samen te bespreken? 2. Is het college bereid om met beide gemeenten protest aan te tekenen tegen het voornemen om de nachtapotheek in Terneuzen te sluiten? 3. Is het college bereid om in overleg te treden met CZ? 4. Is het college ook van mening dat we als gemeente moeten kiezen voor de inhoud van de zorg en niet enkel de kosten? Met vriendelijke groet, Fractie PvdA-Hulst

Schriftelijke_vraag_verdwijnen_dienstapotheek

Informatie over apotheken algemeen: https://www.apotheek.nl/

 

Het bericht Verdwijnen dienstapotheek voor nacht en weekend verscheen eerst op PvdA Hulst.

CDA Hulst: ‘Nieuwe locatie bushalte Kloosterzande is gevaarlijk’

CDA CDA Hulst 29-12-2018 18:47

Het CDA Hulst heeft zijn zorgen geuit over de nieuwe locatie van de bushalte aan het Poolsplein in Kloosterzande. Sinds juni wordt er gewerkt aan de riolering in de Cloosterstraat en de reconstructie van zowel de Cloosterstraat als het Poolsplein. De huidige bushalte aan de molen zal verdwijnen. De nieuwe locatie voor de halte is voorbij de kruising en vlak voor het kombord dat het einde van het dorp markeert, in de richting van Hengstdijk. Het CDA vindt dat een slecht idee en vraagt zich af of er wel rekening is gehouden met de veiligheid van de busreizigers. Veel reizigers zetten hun fiets aan het Poolsplein, ter hoogte van de molen. Ze moeten in de nieuwe situatie twee keer de weg oversteken om bij de halte te komen. Vracht- en landbouwverkeer, dat van de Zoutlandsedijk komt en richting Hengstdijk rijdt, krijgt door de bushalte ook minder zicht op verkeer wat er aan komt. De fractie wil een onderzoek van een onafhankelijke verkeersdeskundige. Het CDA Hulst heeft hiervoor schriftelijk vragen ingediend bij de verantwoordelijk wethouder. De komende periode zullen we de situatie nauwlettend in het oog houden.

Zorg moet maatwerk zijn.

CDA CDA Hulst 08-03-2018 15:05

Het CDA Hulst zet in op een samenleving die een goede sociale verbondenheid kent met gebundelde inzet van vrijwilligers, mantelzorgers en professionals. CDA raadslid Carry Nijskens – de Maat: “Mensen die het nodig hebben worden ondersteund op een wijze die bij hen past. Wij willen ervoor waken dat we in de gemeente allerlei nieuwe regels gaan vastleggen die maatschappelijke problemen niet écht gaan oplossen”. Het CDA Hulst heeft zich de afgelopen jaren dan ook enorm ingezet op het in stand houden van goede zorg in onze gemeente, Nijskens: “Daarbij was voor ons leidend dat de patiënten en cliënten de hulp kregen die zij nodig hadden én dat daar ook voldoende verpleegkundigen, verzorgende en huishoudelijke hulp medewerkers voorhanden waren / blijven. De zorg is flink veranderd, maar het CDA Hulst heeft zich hardt gemaakt voor zorg- én werkzekerheid voor de zorgvrager en zorgverlener”. Belangrijk is dat de toegang tot zorg zo is georganiseerd dat mensen naar de meest adequate zorg op het juiste moment worden geleid: dus ‘licht’ waar het kan en ‘zwaar’ waar het moet. Zorg voor jong én oud Zorginstellingen zijn voor het CDA belangrijke partners om de juiste hulp en ondersteuning op het juiste moment te geven. Nijskens: “Wij vertrouwen de zorgprofessional en vinden het onwenselijk dat de gemeente op hun stoel gaat zitten”. De meeste mensen die zorg nodig hebben willen dit zo goed en lang mogelijk in hun eigen omgeving ontvangen. Wij willen deze zorg dicht bij huis versterken en beter organiseren, zodat de professionele zorg en ondersteuning beter aansluiten bij de keuzes van mensen. Zodat zij zo lang als mogelijk is regie over hun eigen leven kunnen houden. Dat vergt geen algemene regels maar maatwerk, ook bij thuiszorg. Uitgangspunt voor het CDA Hulst is en blijft dat wie hulp nodig heeft het ook krijgt. We hebben oog voor mantelzorgers: de dagopvang en de respijtzorg in de gemeente op orde zijn zodat mantelzorgers van tijd tot tijd even op adem kunnen komen. Daarnaast moet de mantelzorger een vaste positie bij het keukentafelgesprek krijgen. Het plaatsen van tijdelijke mantelzorgunits moet mogelijk zijn en we willen mantelzorgers meer waarderen door het geven van een mantelzorgcompliment of een gezellige avond uit. Wij hebben in onze gemeente verschillende adviesraden op het gebied van zorg en welzijn. Het is van belang dat hier ook ervaringsdeskundigen deelnemen. Nijskens: “Zij kunnen onze gemeente het beste uitleggen hoe ze de zorg ervaren en wat er nog aan schort. Juist daarom is het van belang dat zij niet alleen adviseren over nieuwe voorstellen maar ook over de uitvoering van het bestaande beleid”. Ook bij de dagelijkse praktijk zoals de keukentafelgesprekken is (onafhankelijke) klantondersteuning wenselijk. Om advisering mogelijk te maken stellen wij de vorming voor van een Participatieraad voor het gehele sociale domein. De cliëntenraden worden bij het opstellen en bij de uitvoering van beleid betrokken, ook kunnen ze naast de patiënt gaan staan bij geschillen. Zorg gaat over mensen; wij kiezen daarom voor de zorg waarin de patiënt centraal staat, waarin professionele zorg en zorg door familie of bekenden goed op elkaar aansluiten en passende zorg in alle fasen van het leven beschikbaar is als dat nodig is.

SP steunt stakende chauffeurs

SP SP Hulst 05-01-2018 20:54

Afgelopen donderdag, 4 januari was de SP met een flinke club aanwezig om de stakende buschauffers te ondersteunen in Terneuzen. De SP staat achter deze actie omdat door de marktwerking de kwaliteit en de arbeidsvoorwaarden steeds meer onder druk komen te staan. De werkdruk wordt steeds hoger omdat onder het werk naar de wc gaan of een fatsoenlijke pauze nemen er bijna niet meer bij is. Ook moeten buschauffeurs een fatsoenlijk loon krijgen. 

De Statenfractie van de SP zal in de vergadering van Provinciale Staten op 2 februari een motie indienen waarin ze Gedeputeerde Staten vraagt, concrete afspraken met Connexxion te maken over het verminderen van de werkdruk.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.