Nieuws van politieke partijen in Son en Breugel inzichtelijk

13 documenten

Wel handhaven bij het bosje aan de Holberglaan

VVD VVD Son en Breugel 12-08-2021 01:54

https://sonenbreugel.vvd.nl/nieuws/45134/wel-handhaven-bij-het-bosje-aan-de-holberglaan

Natuurlijk zijn wij ook voor inclusiviteit. In Son en Breugel hebben we altijd een inclusieve gemeenschap gehad met Zonhove midden in het dorp. En ja tegenwoordig zijn er nog veel meer mensen die anders zijn en er toch bij mogen en moeten horen, zonder daarop aangekeken of aangesproken te worden.

Maar wat je ook doet en waar je ook wat doet, het moet niet te koste van andere mensen gaan. Aan de Holberglaan gebeuren aanstootgevende activiteiten waar veel mensen last van hebben. En daarom is het handhaven van de gemeente correct.

Overlast. Loop je met je gezinnetje, zeker als je wat minder bekend bent, door het mooie bos tussen Son en Best, dan kun je per ongeluk in een bosje komen, waar zaken gebeuren, die men wat ons betreft niet openbaar hoeft te doen. Dit is aanstootgevend.Onveilig. Doordat deze activiteit een stiekem gebeuren op een openbare plek is, wordt dit door veel mensen als onveilig ervaren.Regels. We hebben in dit land regels met elkaar afgesproken. Die gelden ook voor de groepen die we graag inclusief behandelen. De regels gelden voor iedereen.Afval. Er lopen in Son en Breugel inmiddels heel wat mensen rond die met een grijper rommel opruimen in de straten. In het betreffende bos ligt het bezaaid met zakdoeken. De vervuilers hebben blijkbaar niet de behoefte het bos schoon achter te laten.

Blijft de vraag waar dan wel een ontmoetingsplek kan zijn. Netjes in een gebouw, waar je niet doorheen hoeft te lopen als je dat niet wilt. Waarom kan deze groep dat niet organiseren?

Laten we vooral iedereen laten zijn zoals hij is of wil zijn. Maar laten we ook met elkaar de omgeving leefbaar houden.

Wantrouwen is slechte raadgever

PvdA PvdA Son en Breugel 17-02-2021 20:16

Al tientallen jaren wordt in Son en Breugel gesproken en regelmatig fel gediscussieerd over de komst van een nieuw Dorpshuis. Vorig jaar was het dan eindelijk zover. De gemeenteraad van Son en Breugel keurde in meerderheid een plan van Inbo …

Wantrouwen is slechte raadgever Read More »

Stem NEE tegen het plan voor het Dorpshuis

VVD VVD Son en Breugel 22-07-2020 02:38

Wij zien het nieuwe dorpshuis in het kerkgebouw eigenlijk niet zitten, vanwege de kosten, de omvang en de onvolwassenheid.  Stem daarom Nee, dit plan moet van tafel ! En dit is waarom wij dit vinden...

Ons dorp moet een gezellig dorpshuis hebben, waar verenigingen een plekje vinden, de bibliotheek haar belangrijke functie kan vervullen en we leuke evenementen en voorstellingen kunnen bijwonen. Dit dorpshuis kan in onze ogen door vrijwilligers beheerd worden, waarbij een vergoeding voor semi-professioneel beheer volgens ons nodig is om kwaliteit, veiligheid én gezelligheid te waarborgen.

De menselijke kant, gezelligheid en dorps zijn voor ons het belangrijkst. De stenen, de locatie en allerlei commerciële functies die erbij in zouden moeten, vinden we minder belangrijk.

Waar we wel wat van vinden is de prijs. Het voorstel van het college kost 9 miljoen euro…€ 530 per inwoner, € 2120 per gezin met 2 kinderen. Zoveel geld hebben we in Son en Breugel nog nooit aan een project uitgegeven.

En dat terwijl het financieel niet goed gaat. We hebben 1,2 miljoen euro tekort op de zorgkosten en moeten daarom fors bezuinigen. Deze kosten zullen de komende jaren niet afnemen, maar gezien de vergrijzing eerder toenemen. We hebben jarenlang te weinig geïnvesteerd in ons ambtelijk apparaat, omdat we niet wisten of we zelfstandig zouden blijven. Om de basis op orde te brengen en de dienstverlening op niveau te houden moet de gemeente investeren in extra personeel. En daar bovenop gaat de regering het geld dat naar de gemeenten gaat herverdelen. De kleine gemeenten gaan fors inleveren, de grote gemeenten gaan meer krijgen. Dit levert ons een extra jaarlijks tekort op van 1 miljoen euro. Wij vinden het plan van de coalitie veel te duur. Het moet wel echt héél erg goed zijn voor een investering van 9 miljoen euro.

Is het dan heel goed? Nee, het is een onvolwassen plan. Er is veel teveel ruimte in het kerkgebouw voor wat erin gedaan moet worden. Al die ruimte kost geld voor verwarming en onderhoud. En die ruimtes die wel ingetekend zijn voldoen nog niet. Zowel het bestuur van het Vestzaktheater als de harmonie hebben zorgen over het ontwerp en de jaarlijkse kosten ervan. Alleen de bibliotheek. Die is tevreden. Zij krijgen een hele grote open ruimte op een prominente plaats in de foyer. Ons dorp moet een bibliotheek hebben, maar hoe deze er over 10 jaar uit ziet is voor ons maar de vraag. En of ze dan nog zoveel ruimte nodig hebben? En zo niet, wat doen we dan met al die extra ruimte?

En hoe moet het nou in de praktijk met dit gebouw? Als de kinderen van de jeugdharmonie ’s-avonds na hun repetitie en na sluitingstijd van de bibliotheek met hun instrumentenkoffertjes op hun rug verstoppertje spelen tussen de kasten van de bieb, wie is er dan verantwoordelijk voor om toezicht te houden? De vrijwilliger van het vestzaktheater? Over al deze zaken zijn geen afspraken gemaakt.

En nog even terug naar deze vrijwilliger. Het bestuur heeft de afgelopen jaren veel tijd en energie geïnvesteerd in ons huidige dorpshuis: het Vestzaktheater, het oude patronaatsgebouw. Dit pand is gezellig en dorps, héél dorps. Het heeft een dorpse maat, en voldoet eigenlijk best redelijk voor de mensen die er komen. En met een investering van veel minder dan 9 miljoen kan het voor de komende 20 jaar geschikt gemaakt worden.

Wij zien het nieuwe dorpshuis in het kerkgebouw eigenlijk niet zitten, vanwege de kosten, de omvang en de onvolwassenheid. En u: bent u er zo enthousiast over dat u er €530 per persoon voor over hebt? Op 27 augustus wordt dit plan in de Raad behandeld. Stem daarom nu Nee, dit plan moet van tafel !

Schriftelijke vragen Voorlopig Ontwerp Dorpshuis

VVD VVD Son en Breugel 04-05-2020 03:02

https://sonenbreugel.vvd.nl/nieuws/39303/schriftelijke-vragen-voorlopig-ontwerp-dorpshuis

Onlangs hebben wij het Voorlopig Ontwerp Dorpshuis ontvangen. Het ontwerp zoals wij dit hebben gekregen, is er voornamelijk op gericht hoe het dorpshuis er uit komt te zien, hoe het gebouw kan worden ingericht en kan worden gebruikt. Er staat niets over de tot nu toe gecalculeerde kosten. De raad heeft al gekozen voor het ontwerp. En met de gebruikers is overlegd over de inrichting. Het is verder aan de raad om te oordelen of het project te realiseren is.Omdat het ons in dit vergevorderd stadium ontbreekt aan inzichten over, met name de financiële gevolgen van de herbestemming van het voormalig kerkgebouw, heeft de VVD-fractie enkele vragen aan het College gesteld.

1. Het dorpshuis is voor dit college een prestigeproject waarbij het kostenaspect een belangrijke rol speelt, zeker in deze tijd. Er moet dan ook een investerings- en exploitatie overzicht aanwezig zijn, zodat inzicht wordt verkregen in de jaarlijkse kosten voor de gemeente en de hoogte van de huur voor gebruikers.Dit overzicht wensen wij per ommegaande te ontvangen.

2. In een tijd met een historisch nationaal begrotingstekort, zal dat consequenties hebben voor de gemeentelijke begroting die nu al "taakstellingen" kent. Wordt er overwogen om grote investeringen aan te houden, totdat er zicht is op de kadernota en de Begroting 2021-2024?

3. In het PvE 8.2.1. staat vermeld dat "het gebouw historische beperkingen heeft op het gebied van energieneutraliteit". De doelstellingen worden in "fase 2" gezamenlijk bepaald. Wat zijn de doelstellingen zoals die zijn afgesproken? Wat is het gestelde GPR ambitieniveau?

4. Alle aandacht is gericht op herbestemming van het voormalig kerkgebouw. Zijn er ook plannen voor een integrale aanpak van het centrum?

Algemene beschouwing Dorpsbelang Son en Breugel Meerjarenbegroting 2020-2023.

Dorpsbelang Son en Breugel Dorpsbelang Son en Breugel CDA PvdA Son en Breugel 07-11-2019 08:12

Voorzitter, aanwezigen.

Dorpsbelang wil haar grote bezorgdheid uiten nu de belastingen weer omhoog gaan.

Het College van Dorpsvisie, CDA en PvdA/GL presteert het om een meerjarenbegroting 2020-2023 aan te leveren onder vermelding van een plotseling tekort op het sociaal domein van 1 miljoen. De afgelopen 10 jaar is nog nooit een begroting aangeboden, die niet sluitend is. Wij weten niet of dit “de frisse wind” is  die de coalitie wil laten waaien. In dat geval slaat ze de plank wel helemaal mis.

Ingevolge het BBV, de wettelijke eisen waar een begroting aan moet voldoen, mag een begroting wel sluiten met een tekort, mits dat tekort wordt toegelicht en wordt aangegeven hoe dat tekort wordt ingelopen. Als daarvoor bezuinigingen noodzakelijk zijn, gesteld dat die inderdaad noodzakelijk zijn, dan moet ook worden aangeven waar die bezuinigingen gaan plaatsvinden, wanneer en hoe. Volgens het college is er een positief saldo van 272.000,= in 2023 waarbij er twee -niet onderbouwde-  aannames in de begroting zijn opgenomen:

in een tijd van stijgende kosten voor jeugdzorg met een al begrote structurele toename van 700.000,= neemt u toch voor 2023 een besparing op van ca. 300.000,=.

Hoe kan het college deze besparing garanderen in combinatie met het niet verder structureel stijgen van de kosten. In deze begroting is voor jeugdzorg een risicoreserve van 337.000,= opgenomen en die moet dus de nieuwe tegenvallers in de toekomst afdekken. Als dit niet lukt dan is de begroting voor 2023 dus minimaal bijna 30.000,= negatief! En we begrijpen dat een plan van aanpak om de kosten op jeugdhulp terug te dringen nog gemaakt moet worden.

Er is in deze begroting een structureel positieve septembercirculaire 2019 meegenomen, terwijl onduidelijk is waaruit blijkt dat die ook in de jaren 2022 en 2023 positief zal blijven/zijn.

De nu voorliggende begroting voldoet niet aan de eisen die gelden volgens het BBV en is dus én niet rijp voor debat én niet rijp voor besluitvorming.

U loopt achter de feiten aan en bent zelfs met 4 (!) wethouders niet in staat te sturen; u hebt dus geen enkele controle.

Als “oplossing” wordt een belastingverhoging gepresenteerd: We zitten in Son en Breugel dan nog altijd onder het gemiddelde tarief in vergelijking met de ons omringende dorpen”. Je moet maar lef hebben! En wat erger is: deze belastingverhoging dekt het probleem niet af. Vorig jaar zijn de belastingen ook al een keer verhoogd, maar toen wist het College zelf nog niet precies waarom. Vage plannen genoeg, maar die zijn tot op de dag van vandaag niet gerealiseerd.

Dorpsbelang heeft tijdens haar coalitieperiode van 8 jaar de belastingen niet verhoogd ! Onnodig ook, want een kerkgebouw aankopen voor 1 miljoen, zonder financiële dekking; geen denken aan! Ook toen stonden de zorgkosten nl. al onder druk.

In een poging mensen mee te laten praten over de toekomst van het kerkgebouw, de zogenaamde burgerparticipatie, worden blunders gemaakt.

Inwoners hebben niets mogen vinden van het programma van eisen, dus daar ga je al als burgerparticipatie.

Een (1!) voorlichtingsavond voor 5 plannen, die nog niet op hun haalbaarheid zijn getoetst. Vijf (!) plaatjes waar raadsleden iets van mogen vinden om daarna een vervolgstap te maken. De inwoners zijn dus al afgeserveerd en de raadsleden mogen voorkeuren aangeven zonder inzicht of kennis van de benodigde investeringen, het uiteindelijke exploitatieplaatje en last but not least de invulling van onze duurzaamheidsambities.

Raadsleden binnen 5 dagen om standpunten vragen over een dergelijk ingewikkeld dossier, waarbij de voor de Raad essentiële vragen niet zijn beantwoord….. dat begint te lijken op onbehoorlijk bestuur.

Inwoners wordt gevraagd mee te doen en initiatieven te nemen maar, “Breugel bruist” niet meer en geen petanquehal.

Wij begrijpen er inmiddels niets meer van.

Een niet sluitende begroting, weer ozb-verhoging, twijfelachtige aansturing van burgerparticipatie, een gemeente die in haar ontwikkeling al twee jaar stilstaat, wat moeten we daar nog meer over zeggen.

U maakt er als college een puinhoop van zonder financiële controle, zonder toekomstvisie, zonder echte vernieuwingsdrift en zonder creativiteit en dat terwijl u met z’n vieren aan het roer staat.

Wij maken ons met en voor de inwoners naar de toekomst toe grote zorgen.

Vorig jaar stonden we aan de rand van de afgrond en we maken nu een grote stap voorwaarts…

Dorpsbelang Son en Breugel.

31-10-2019.

Frits Helders stopt als voorzitter van Dorpsvisie

DorpsVISIE DorpsVISIE Son en Breugel 01-05-2019 19:09

Frits Helders stopt als voorzitter van Dorpsvisie

Son en Breugel – Vanaf 2010 is Frits Helders voorzitter van Dorpsvisie, in zijn periode als voorzitter ging zijn partij van twee naar zes zetels. Volgens Frits is dit de verdienste van een groep enthousiaste mensen in combinatie met een ‘goed gevoel’ binnen de partij.

De laatste jaren is volgens Frits dit gevoel afgenomen. “Ik doe dingen als vrijwilliger. Als je die dingen doet dan wil je dat doen voor het dorp en de gemeenschap en dan krijg je daar positieve energie van. Dat is de reden waarom ik bepaalde dingen doe en waarom ik het leuk vind om vrijwilligerswerk te doen. Maar het gaat fout als het leidt tot negatieve energie en dat heeft niet alleen met mensen te maken, maar ook met wat je ziet wat er in het dorp gebeurt. Daarbij hou ik niet van spelletjes en achterkamer politiek.”

Volgens Frits is de manier waarop nu gecommuniceerd wordt iets dat hem stoort. Het gaat niet meer over de inhoud. Het gaat meer over politieke correctheid en de schuld bij een ander neerleggen. “Dit leidt niet tot zaken die voor het dorp en zijn inwoners belangrijk zijn, het leidt alleen maar tot polarisatie.” Kijk nou eens waar wij al jaren met elkaar over discussiëren, je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn. Communiceren heeft alleen maar zin als dat leidt tot een bepaald compromis met een oplossing.

Quote: Een stapje terug is misschien wel een stap vooruit

Het is jammer dat er nu ook weer mensen op een partij hebben gestemd en teleurgesteld zijn daarover. Om het feit dat van het verkiezingsprogramma simpelweg niets terecht komt. Programma’s liggen vaak niet zover van elkaar af. Maar de uitvoering van de programma’s heeft met mensen te maken. Bij deze mensen zit zoveel frustratie, teleurstelling dat zij weigeren om tot een compromis te komen.”

Frits heeft als voorzitter geprobeerd binnen zijn partij en de lokale politiek deze onderwerpen te veranderen en een halt toe te roepen. Dit is hem niet gelukt, mede doordat er geen bereidheid was daarvoor. Hij geeft aan dat het misschien voor de hand ligt dat hij het alleen over Dorpsvisie heeft, maar dat is niet zo. Mensen praten in het geheel veel, maar luisteren niet meer naar elkaar. De maatschappij is veranderd, hierdoor zouden wat hem betreft organisaties anders georganiseerd moeten worden. “We zien nu dat er op papier veel democratische besluiten worden genomen, maar in de praktijk gebeurt dat gewoon niet.” Veel mensen binnen een orgaan gebruiken volgens Frits hun positie te veel als machtspositie.

Bij Dorpsvisie waren er na de grote verkiezingswinst tijdens de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 interne problemen ontstaan. Problemen die voor onrust zorgden binnen Dorpsvisie. Ondanks de signalen en de geruchten bleek Dorpsvisie in staat om de onvrede binnenkamers te houden. Er werd veel gevraagd van het bestuur en de leden. Duidelijk was dat er binnen de partij anders werd gedacht over verschillende belangrijke zaken. Ook Frits had zo zijn ideeën over de politieke koers en toekomst van zijn partij. Hij was ook voorzitter en respecteerde de afspraken die binnen zijn partij waren gemaakt.

Toch heeft hij nu besloten om te stoppen als voorzitter van Dorpsvisie. Niet zoals hijzelf zegt uit onvrede of frustratie, maar om plaats te maken voor nieuwe ideeën en natuurlijk een andere voorzitter. “Dorpsvisie heeft een aantal nieuwe enthousiaste bestuursleden, zij kunnen aan de slag met de veranderingen binnen de partij.” Frits heeft er vertrouwen in dat deze mensen ervoor gaan zorgen dat er veranderingen gaan plaatsvinden binnen Dorpsvisie. Misschien ook daardoor binnen de politiek in Son en Breugel en daar maakt hij graag plaats voor.

Dat Frits stopt als voorzitter moet dus wat hem betreft gezien worden als dat hij gelooft in alles waar Dorpsvisie voor staat. “Een stapje terug van mij is misschien wel een stap vooruit voor Dorpsvisie”, aldus Frits.

Raf Daenen niet voorgedragen als kandidaat-wethouder

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS GroenLinks PvdA Son en Breugel 15-03-2019 18:30

De fractie van PvdA/GroenLinks Son en Breugel en de heer Raf Daenen laten in reactie op berichten in de media weten dat de Oirschotse oud-wethouder Raf Daenen niet wordt voorgedragen als kandidaat-wethouder in Son en Breugel.

Hoewel Raf Daenen als krachtige, verbindende en inhoudelijk deskundig bestuurder volgens de fractie voldeed aan het gewenste profiel, zijn Raf Daenen en de fractie van mening dat de beeldvorming die ontstaan is naar aanleiding van recente publicaties over de kwestie in de Oirschotse politiek een eventuele start als wethouder in Son en Breugel negatief zou beïnvloeden.

De fractie van PvdA/GroenLinks verwacht over enkele weken een kandidaat-wethouder voor te kunnen dragen aan de gemeenteraad van Son en Breugel.

Joris van Dam

Fractievoorzitter PvdA/GroenLinks Son en Breugel

Raf Daenen

vertrek wethouder Tom v.d. Nieuwenhuijzen

DorpsVISIE DorpsVISIE GroenLinks CDA PvdA Son en Breugel 23-01-2019 19:19

DorpsVISIE betreurt het vertrek van wethouder Tom van den Nieuwenhuijzen.

Met grote teleurstelling hebben wij vorige week vernomen dat wethouder Tom van de Nieuwenhuijzen heeft besloten ons gemeentebestuur per direct vaarwel te zeggen.

Ons dorp verliest daarmee een bevlogen bestuurder die naast duurzaamheid bovendien enkele andere, in deze raadsperiode belangrijke thema’s onder zijn hoede had.

Vorig jaar zijn wij met CDA en PvdA/GroenLinks een nieuwe samenwerking gestart en hebben daarbij enkele belangrijke thema’s centraal gezet.

Naast onderwerpen als vernieuwing van onze centra in Son en in Breugel, onderhoud van stoepen en duurzaamheid, hebben we daarnaast nadrukkelijk een stevigere burgerparticipatie en betere communicatie door onze gemeente op de agenda voor deze periode gezet.

Tom had vanuit het college als wethouder een belangrijke rol om deze onderwerpen samen met de raad uit te werken.

Dat zou niet met een paar maanden ‘geregeld’ zijn.

Het vraagt immers een andere werkhouding en vaak ook andere werkwijzen in de processen van de raad, het college en onze ambtenaren.

DorpsVISIE vindt het dan ook jammer, dat Tom ons nu verlaat, nu deze onderwerpen handen en voeten beginnen te krijgen.

Immers de gesprekken daarover zijn in een raadsbrede werkgroep en ook in de commissie Algemene Zaken reeds gestart.

Voor DorpsVISIE staan de doelen in het coalitieakkoord centraal en we maken ons er met CDA en PvdA/GroenLinks sterk voor dat er zo spoedig mogelijk weer een college op volle sterkte zit, waarmee we die doelen ook kunnen waarmaken.

DorpsVISIE bedankt Tom van den Nieuwenhuijzen voor zijn inzet voor Son en Breugel in de voorbije periode als wethouder en wenst hem veel succes in de toekomst.

Motie Beschermd Wonen; doorpakken NU!

Dorpsbelang Son en Breugel Dorpsbelang Son en Breugel Son en Breugel 24-12-2018 09:05

De raad van de gemeente Son en Breugel in vergadering bijeen op 20 december 2018.

In de brief van de gemeente Eindhoven d.d.12 december 2018 deze gemeente aangeeft extra kosten te hebben gemaakt die niet in rekening zijn gebracht bij de gemeenten waarvoor zij beschermd wonen inkoopt.

Algemeen bekend is dat de gemeente Eindhoven over de hele linie van de zorg , dus niet alleen op het onderdeel “beschermd wonen” met enorme tekorten te maken heeft die te wijten zijn aan slecht contractmanagement.

De extra kosten nu specifiek op het onderdeel beschermd wonen worden verhaald door het instellen van een budgetplafond beschermd wonen in 2019 voor de omringende gemeenten.

Dit budgetplafond met terugwerkende kracht betrekking heeft op het per 1 juli 2018 aantal bekende cliënten.(peildatum).

Er daardoor nu al ongeveer 9 bewoners van de Molenstraat in Son en Breugel “buiten de zorg-boot” gaan vallen en ondanks hun zorgindicaties geen financiering ontvangen.

Er zelfs sprake is van een dubbele bezuiniging: 30% minder voor de zorgverlening over de gehele lijn waardoor er omgerekend  geen budget is voor de ca. 6 bewoners die na 1 juli 2018 zijn gekomen en daar bovenóp iser geen vergoeding meer ( € 155,- plus € 30,- p.p.) voor voedingsgeld.

De gevolgen voor de overige cliënten bij een herindicatie niet zijn te overzien, omdat RAC door deze maatregelen geen kostendekkend budget meer ontvangt.

Roept het College op om bij de gemeente Eindhoven fors aan te dringen op:

Het repareren van het budgetplafond én de peildatum 1 juli 2018 te herzien zodat de bewoners van de Molenstraat verzekerd zijn van de zorg die zij volgens hun indicatie nodig hebben.

Het repareren van het budgetplafond op een manier dat clustering van de budgetten van alle bewoners, bij één zorgaanbieder mogelijk blijft, waardoor bewoners gestimuleerd worden om te participeren en de unieke werkwijze van het project geborgd blijft.

Het grote belang en dat te bepleiten om voor dit project één zorgaanbieder te contracteren, zodat  het afschalen van de zorg en uitstroom naar een andere woning  voor de bewoners mogelijk wordt.

Het grote belang om expliciet het Regionaal Autisme Centrum als zorgaanbieder aan te wijzen zodat de continuïteit van de zorg en het vertrouwen tussen bewoners en hun begeleiders- een voorwaarde voor het slagen van dit project- zoveel mogelijk wordt gegarandeerd.

Extra: beschermd wonen.

Dorpsbelang Son en Breugel Dorpsbelang Son en Breugel Son en Breugel 24-12-2018 08:57

Aanleiding om dit punt op deze agenda te zetten is de brief van 12 december 2018 die het College

van B&W van de gemeente Eindhoven heeft gestuurd naar het College en de gemeenteraad van Son

en Breugel.

Deze brief baart ons zorgen en roept bij Dorpsbelang de nodige vragen op. Wij gaan er van uit dat

het College graag met ons van gedachten zal wisselen om onze vragen en zorgen met ons te

bespreken. Dat zijn wij verplicht voorzitter, aan de bewoners van de Molenstraat ,de Heistraat en

hun familie.

De opmerking in de brief van het College van B&W van de gemeente Eindhoven dat “mensen die

zorg nodig hebben, die zorg zoveel mogelijk in laagdrempelige, toegankelijke voorzieningen kunnen

vinden”, onderschrijven wij. Wij begrijpen ook heel goed dat daarvoor een nauwkeurige afweging

nodig is, die wordt gemaakt tijdens het stellen van de indicatie door het CMD.

Echter het eenzijdig instellen van een budgetplafond eind september 2018 met terugwerkende

kracht betrekking hebbend op cliënten bekend op 1 juli 2018 is niet alleen onfatsoenlijk, gezien de

argumentatie van de gemeente Eindhoven, maar ook laakbaar. Van de 9 bewoners van de

Molenstraat was tóen al bekend dat voor hen de betreffende indicatie zou worden bekrachtigd per

half augustus als de woningen in de Molenstraat zouden worden opgeleverd.

Algemeen is bekend dat de gemeente Eindhoven wat betreft de gehele welzijns- en zorgsector met

grote tekorten kampt. Een en ander mede het gevolg van slecht contractmanagement. De

wethouder van Son en Breugel had alleen al vanwege dίe informatie “bovenop” dit dossier moeten

zitten en vóórop moeten lopen om het prachtig burgerinitiatief van de stichting Doorpakken Wonen

veilig te stellen.

Helaas….

Want nee, meneer de wethouder; De zorg voor alle mensen met de indicatie beschermd wonen is

nίet gegarandeerd.

Nee, meneer de wethouder; Overstappen op een andere zorgaanbieder is niet zo simpel als u stelt

gezien de problematiek waar deze jongeren mee kampen EN gezien de constructie waarmee de

Stichting Doorpakken Wonen werkt nl. het clusteren van budgetten. Een prachtig voorbeeld van zorg

op maat. Hèt uitgangspunt waarop de overgang van de zorg van Rijk naar gemeenten is gebaseerd!

Het initiatief van de Stichting Doorpakken dreigt de nek omgedraaid te worden door

onnadenkendheid en mismanagement door Eindhoven en nu ook door de laksheid van deze

wethouder!

Dat mogen we niet laten gebeuren!

Nee, meneer de wethouder; ontsnappen uit deze ellende door een beroep te doen op het budget

“Onvoorziene zorgvraag” is een naïeve gedachte. De voorwaarden om voor dit budget in

aanmerking te komen, zijn multi-interpretabel, de hoogte van het budget is ons niet bekend – u wel?-

en de verdeling van dit budget tussen de 14 gemeenten is ook onduidelijk. Dus wie maakt hier een

kans op?

Er is werk aan de winkel meneer de wethouder . Wij doen hier met klem een beroep op UW EIGEN

KRACHT!! Iets dat u vooral van onze inwoners verwacht! Laat zien dat u pal staat voor onze

inwoners, want zij hebben hun beste krachten aan dit project gegeven!

Wij dienen een motie in om het college te vragen alles in het werk te stellen om:

1. De maatregel mbt het instellen van de budgetplafonds en het instellen van de peildatum 1

juli 2018 voor beschermd wonen terug te draaien.

2. De garantie te verkrijgen dat voor het Project van de Stichting Doorpakken Wonen er een

financieel passend contract wordt afgesloten met een zorgaanbieder zijnde het RAC.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.