Nieuws van politieke partijen in Alphen aan den Rijn over PvdA inzichtelijk

42 documenten

De voorjaarsnota & algemene beschouwingen 2020

PvdA PvdA Alphen aan den Rijn 20-07-2020 12:59

Donderdag 16 juli was de voorjaarsnota aan de beurt voor behandeling in de Alphense gemeenteraad. De Partij van de Arbeid heeft tijdens de behandeling een pleidooi gehouden met de volgende tekst:

” Voorzitter.”

”Als één woord de huidige situatie het beste omschrijft dan is dat onzekerheid. Veel inwoners, verenigingen en bedrijven van onze gemeente verkeren in onzekerheid. Na een intelligente lock-down lijkt het virus hier onder controle en gaan we langzaam weer aan de slag. Maar de schade is bij velen reeds aangericht. Bedrijven zitten in financiële problemen, ontslag dreigt voor vele of wie een flexbaan had is deze al maanden kwijt. Verenigingen proberen, met hun spaarpotjes de eindje aan elkaar te knopen. En we moeten afwachten of er nog een tweede golf gaat komen. Het zijn voor allen onzekere tijden. Het is in deze periode dat wij als gemeenteraad moeten spreken over de financiële toekomst van onze gemeente. De financiële positie lijkt op papier goed, maar is in wezen flinterdun. Het is een laagje bladgoud om de echte financiële problemen te maskeren. Door een positieve mei-circulaire en een onverwachte meevaller vanuit de rijksoverheid schrijven we net aan zwarte cijfers. Maar dit is natuurlijk geen solide basis voor de toekomst. De kaderbrief omschrijft een aantal risico’s voor de komende periode. Zoals een dreigende economische crisis die als gevolg heeft dat de uitkering van het gemeentefonds in de jaren na 2022 waarschijnlijk lager zullen zijn. Ook hebben we te maken met onze eigen lokale Corona maatregelen, deze kosten gaan op onze begroting drukken en de totale omvang van deze last is nog onbekend.De wethouder van financiën probeert hierin een behouden koers te varen maar dit lukt hem maar ten deels. Aan de ene kant houdt hij de hand op de knip. Aan de andere kant word het coalitie akkoord opengebroken en in de buidel getast om een coalitie partner binnen boord te houden. Het Poppodium in Castellum en extra geld naar Parkvilla.

De Partij van de Arbeid is van mening dat we nu in moeten grijpen om meer controle te krijgen over onze eigen financiële positie. Vorig jaar spraken wij over een structurele bezuiniging van tenminste 5 miljoen. Hiervoor zouden wij een strategische heroriëntatie beginnen. Maar gedurende het jaar en zeker door de corona crisis is de discussie over bezuinigen naar de achtergrond verdwenen. In de kaderbrief wordt gesproken over mogelijke scenario’s in het najaar en wordt lasten verzwaring niet uitgesloten om een kostenpost die al jaren bekend is op te lossen. Wij zijn van mening dat we niet langer kunnen wachten en nu duidelijke maatregelen moeten nemen. Daarom stellen wij voor per motie om de raad voor de begroting van 2021 in positie te brengen om deze keuzes ook te maken. Deze bijstuur actie nu geeft ons kans om straks als het echt nodig is beter te manoeuvreren.

Voorzitter, de afgelopen jaren waren wij opgelucht dat deze gemeente de aanbesteding van het sociaal domein anders had aangepakt. Door onze aanpak liepen de tekorten niet op, terwijl de gemeente, om ons heen in de problemen raakten. Maar nu beginnen de nadelen van het gekozen beleid zich af te tekenen. Voor een nieuwe aanbesteding op het sociaal domein wordt er tot 2024 – 23,4 miljoen ten laste gebracht van de algemene reserve. Terwijl dit eigenlijk onderdeel hoort te zijn van onze structurele kosten. Op deze manier zaken financieren leid er toe dat onze spaarpot snel leeg zal raken. Ook op jeugdzorg moet er de komende jaren flink geld bij, dit is een zorgelijke ontwikkeling. Naast deelnemen aan de groeiende beweging van protesterende gemeenten voor meer geld. Zullen wij als gemeente aan de slag moeten om de kosten op dit terrein beheersbaar te houden. En dat vind ik een belangrijke afweging want, jeugdzorg raakt onze inwoners bij vraagstukken die soms al zwaar genoeg zijn. Als lokale overheid moet je er dan zijn en niet zeggen genoeg is genoeg. Van de wethouder hoor ik graag hoe hij zich, in de resterende twee jaar, gaat inzetten om deze kosten beheersbaar te maken en te houden.

Voorzitter, Ik begon mijn verhaal met dat de huidige situatie voor velen onzeker is. Onzekerheid over ruimte om te wonen, om te werken en om te recreëren. Onzekerheid voor kinderen om te spelen of voor iedereen om te sporten. Onzekerheid of de zorg die we nodig hebben nog wel beschikbaar is en betaalbaar is. Als gemeente hebben wij de taak om de komende weken, maanden en jaren ons in te zetten om op al deze onderdelen zekerheid te bieden.”

Het bericht De voorjaarsnota & algemene beschouwingen 2020 verscheen eerst op PvdA Alphen aan den Rijn.

De Regionale Energie Strategie – een gemiste kans?

PvdA PvdA Alphen aan den Rijn 16-06-2020 13:21

In de raadsvergadering van 28 mei lag het concept van het Regionale Energie Strategie (RES) voor in de raad, waarbij vanuit de raad wensen en bedenkingen konden worden meegegeven.

Kort samengevat: In het Akkoord van Parijs is afgesproken dat de opwarming van de aarde wordt beperkt tot minder dan twee graden Celsius. Het Klimaatakkoord is de nationale invulling van dit internationale akkoord, met als centrale doel het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen in 2030 met 49% t.o.v. 1990. Voor het behalen van dit doel is een belangrijke rol weggelegd voor gemeenten en regio’s. Iedere regio dient een Regionale Energie Strategie (RES) op te stellen, waarin zij beschrijft welke energiedoelstellingen er moeten worden gehaald en op welke termijn. Een RES is daarmee ook een instrument om de lokale ambities betreffende energie binnen bereik te brengen. In regio Holland Rijnland, waar Alphen aan den Rijn bij hoort, is in 2017 het Energieakkoord Holland Rijnland vastgesteld. Op basis van dit Energieakkoord, en conform de eisen vanuit het Nationaal Programma RES is eerst een Concept-RES opgesteld. In Holland Rijnland is ervoor gekozen om naast Warmte en Elektriciteit (verplicht) ook in te gaan op Energiebesparing en Mobiliteit.

Zoals bij veel onderwerpen was de RES al eerder in de commissie behandeld. Tijdens de behandeling werd al door een aantal partijen kritische kanttekeningen gezet bij de doelstellingen die Alphen aan den Rijn zichzelf heeft opgelegd en de reactie vanuit de gemeente naar Holland Rijnland in het bijzonder.

De inbreng vanuit de PvdA bestond met name uit aanvullende wensen die niet zozeer op onze eigen gemeente sloegen – de PvdA zich redelijk vinden in het klimaatbeleid van de gemeente – maar waren vooral aanvullende wensen om ook in regionaal verband zaken te bereiken.

In het RES wordt nadrukkelijk gesproken over het regionaal opwekken van energie doormiddel van zon en wind. Nu staat Nederland bekend om perioden met veel wind en tegenwoordig ook veel zonnige dagen. Het eerste punt dat daarop is ingebracht was om op momenten dat er zelfs meer energie wordt opgewekt dan nodig is binnen onze regio, deze niet door te zetten op ‘het net’ ten behoeve van andere regio’s maar deze restenergie om te zetten naar waterstofgas. Het voordeel is dat deze energiebron relatief eenvoudig is op te slaan en gebruikt kan worden als alternatief voor aardgas, of voor gebruik als brandstof voor (gemeente) voertuigen en OV.

De tweede wens gin over het feit dat door de opwarming van de aarde en dus ook onze regio vermoedelijk op termijn op bepaalde momenten meer energie nodig is voor verkoeling dan voor verwarming. De PvdA heeft daarom gevraagd om in de RES de doelstelling op te nemen dat binnen de regio – en dus ook binnen onze gemeente – daken die niet (geheel) geschikt zijn voor de plaatsing van zonnepanelen, voorzien worden van ‘groene dakbedekking’. Groene daken houden vocht vast, werken isolerend voor het perceel en bij verdamping geven zij verkoeling aan de omgeving. Deze isolatie en verkoeling maken de leefomgeving prettiger en geven minder noodzaak voor het gebruik van extra energie voor verkoeling van gebouwen en huizen.

Kort na de behandeling in de commissie is er een extra regionale bijeenkomst geweest die geheel ging over het terugdringen van CO2 en de rol die waterstof daarin kan betekenen. In deze bijeenkomst werd door een aantal specialisten duidelijk gemaakt dat de productie van waterstof binnen onze regio mogelijk zou zijn, maar dat het opstellen van speciaal voor doel ingerichte windparken veel efficiënter en effectiever is dan kleinschalige productie. Als tweede optie werd de

inrichting van speciale zonneweides genoemd. Maar aangezien zonne-energie momenteel minder efficiënt is dan windenergie – je zal een zonneweide ter grote van Zuid-Holland nodig hebben om voldoende energie op te wekken – lijkt het voor Nederland en onze regio verstandiger om voor de productie van waterstof in te zetten op windenergie.

Wat betreft de vergroening van daken en het waterdoorlatend maken van tuinen is voor Alphen aan den Rijn een subsidie in aantocht, die voor bestaande (particuliere) huizen kan worden ingezet om deze en andere klimaat beschermende maatregelen door te voeren in en aan je huis.

De twee wensen vanuit de PvdA zijn niet overgenomen als aanvulling op de RES, maar met de aangekondigde ontwikkelingen zien wij toch nadrukkelijk de kansen voor een bewustere omgang met ons broze klimaat, zowel in onze gemeente als binnen de regio.

Het bericht De Regionale Energie Strategie – een gemiste kans? verscheen eerst op PvdA Alphen aan den Rijn.

PvdA-fractie stelt vragen over onveilige hefbrug Boskoop

PvdA PvdA VVD Alphen aan den Rijn 16-06-2020 13:05

Op 20 mei werd het rapport van de Eenheid Audit en Advies (EAA) van de Provincie Zuid-Holland gepresenteerd over de Hefbrug in Boskoop. Dit onderzoek was opgestart nadat in oktober 2019 de Hefbrug plotseling was afgesloten vanwege een onveilige situatie.

De onveilige situatie was geconstateerd bij een routine controle naar roestvorming op de 85 jaar oude brug. Door een second opinion van een gespecialiseerd bedrijf werd er een constructiefout geconstateerd en direct besloten tot sluiting van de Hefbrug. De constructiefout is ontstaan na het toevoegen van de twee aparte wandelgedeeltes aan het wegdek gedeelte in 1990. Bij deze aanpassing zijn de torens onvoldoende versterkt om de extra last te dragen. Het Saillante van dit verhaal is dat de constructie fout in 2012 is ontdekt bij de Hefbrug van Waddinxveen. In 2012 werd een zelfde aanpassing voor de hefbrug van Waddinxveen voorgesteld en geconstateerd dat de constructie te zwak was. De provincie heeft toen niet bedacht dat om de constructie in Boskoop, zonder aanpassingen nader te onderzoeken en aan te passen. Uit het rapport van EAA blijkt dat extra kosten, reden waren voor de dienst beheer infrastructuur om de verantwoordelijk gedeputeerde niet op de hoogte te brengen.

Daarnaast bevat het rapport een aantal verbeterpunten voor de toekomst over het beheer en onderhoud van provinciale bruggen. Zo moeten bruggen voortaan in zijn geheel worden geïnspecteerd in plaats van gedeeltelijk en moet de informatievoorziening en archivering verbeterd worden.

Bestuurlijk gezien is het bizar dat een onveilige situatie 30 jaar, waarvan 8 jaar bekend bij de overheid heeft kunnen bestaan. Als fractie hebben wij hierover ook vragen gesteld aan het College van B&W. Het vervelende alleen van deze situatie is dat het een provinciale aangelegenheid betreft en we als gemeenteraad alleen maar onze verbazing kunnen laten blijken. Op een breed gedragen uitnodiging om tekst en uitleg door Floor Vermeulen, de gedeputeerde (VVD) in een Alphense commissie heeft hij tot op heden vriendelijk bedankt.

Het bericht PvdA-fractie stelt vragen over onveilige hefbrug Boskoop verscheen eerst op PvdA Alphen aan den Rijn.

Onderzoek naar woningbouwlocaties in Alphen aan den Rijn

PvdA PvdA Alphen aan den Rijn 15-06-2020 17:50

In onze gemeente is een tekort aan goede en betaalbare huisvesting; daarom is onderzoek gedaan naar een aantal locaties aan de randen van de kernen Alphen aan den Rijn. Op basis van dit onderzoek heeft de gemeenteraad het landschappelijk raamwerk voor Noordrand I (ten noorden van de Heuvelweg) vastgesteld en besloten deze locatie verder uit te werken in een masterplan, waaruit een financiële, technische en qua ontwerp haalbare ontwikkeling blijkt. Het landschappelijk kader voorziet in woningbouw in een groenblauwe setting. Ook voor het Oostvaartpark in Hazerswoude- Rijndijk en het Oog van Koudekerk is een landschappelijk kader vastgesteld , waarbij bij het Oog van Koudekerk woningbouwontwikkeling aan de Lagewaard niet wordt betrokken in het vervolg van deze locatieontwikkeling. Voor deze locaties is een aantal ontwerpprincipes opgesteld waarbinnen ontwikkeling plaats kan vinden.

Tot slot heeft de raad besloten de Zuid- en Noordeinderpolder verder uit te werken bij de Toekomstvisie voor het buitengebied. Hierbij wordt het maatschappelijk draagvlak onderzocht om in de Zuid- en Noordeinderpolder de landbouwfunctie te combineren met recreatie, natuur- en landschapsontwikkeling. De PvdA is akkoord gegaan met uitwerking van de Noordrand I met de kanttekening dat er wat Alphen Stad betreft ingezet moet worden op binnenstedelijk bouwen. We moeten immers zuinig omgaan met de schaarse ruimte en het Groene Hart zoveel mogelijk sparen. Ook is het beter voor de voorzieningen als het dorp Alphen een echte stad wordt. Dus ook bouwen bij Openbaar Vervoer voorzieningen. Indien te zijner tijd de ruimte voor woningbouw binnen de kern Alphen is uitgeput, kan het vizier gericht worden op de Noordrand (ten noorden van de Heuvelweg) waarbinnen opgaven als klimaat, energie, biodiversiteit, mobiliteit en wonen een plek kunnen en moeten krijgen, wat de PvdA betreft. Uiteraard gaat de PvdA voor betaalbare en sociale woningbouw. De PvdA is ook blij dat er meer gebouwd gaat worden in de dorpen. Met dit besluit wordt er extra gebouwd in Hazerswoude- Rijndijk en Koudekerk. De PvdA hoopt overigens dat er eerst gebouwd wordt in het Rijnpark in Koudekerk

Het bericht Onderzoek naar woningbouwlocaties in Alphen aan den Rijn verscheen eerst op PvdA Alphen aan den Rijn.

De onorthodoxe woningbouwlocaties zijn aangewezen!

SP SP PvdA Alphen aan den Rijn 08-06-2020 13:26

Tijdens de afgelopen raadsvergadering zijn er een aantal onorthodoxe woningbouwlocaties besproken die het college voorstelde als alternatief voor het bouwen in het groen. De SP is hier blij mee omdat net zoals de Provincie ook wij geen voorstander van het bouwen in bijvoorbeeld de Gnephoek zijn, maar ook andere polders. Helaas viel de locatie saffierstraat af, maar het college was wel bereid, mede op ons voorstel, om werk te maken van het verder binnenstedelijk bouwen in samenwerking met de Provincie op stukken waar nu nog een bedrijfsbestemming rust. Het voorstel om de Heijmanswetering verder te benutten ter vervanging van de Gnephoek haalde het tot ons ongenoegen niet. SP Fractievoorzitter Iris van de Kolk: ‘Het is goed dat we kijken naar alternatieven voor het opofferen van grote stukken groen. Het is wel jammer dat dit college zo gefocust blijft op locaties zoals de Gnephoek polder, terwijl er bij de Heijmanswetering makkelijk twee tot drieduizend betaalbare woningen gebouwd kunnen worden. Wij blijven ons hier dan ook voor inzetten.’

De SP heeft ook ingestemd met de motie van de PvdA om een zogenaamde ‘knarrenhof’ te maken op de oude locatie van het Groene Hart Leerpark dan wel bij de Klompenmaker, zodat daar een fijne plek voor ouderen komt waar ze niet vereenzamen. Voor de overige locaties hebben wij als SP eveneens groen licht gegeven nadat Nieuw Elan wethouder van As heeft toegezegd dat minimaal 25% van de woningen voor de sociale huur bestemd zijn.

Zie ook: Woningbouw

In Memoriam Cor Boonstra

PvdA PvdA Alphen aan den Rijn 06-06-2020 18:47

COR BOONSTRA (1931-2020)

Met leedwezen maar ook met gevoelens van dankbaarheid heeft de PvdA kennis genomen van het overlijden van Cor Boonstra; een sociaaldemocraat in hart en nieren.

Al vroeg kwam de technicus in Cor naar boven. Hoewel hij met “ijver” wellicht de HBS zou kunnen halen, koos hij als twaalfjarige voor een technische opleiding. Hij mocht deze opleiding gaan volgen maar moest van zijn vader dan wel bijles in Engels en Duits gaan nemen. Dus fietste hij iedere zaterdag naar zijn bijlessen. Hij bleef zijn vader altijd dankbaar voor deze oplossing.

Vrij snel nadat hij zijn toekomstige echtgenote Aukje Keuning had leren kennen, werd ook Cor lid van de PvdA. Na een baan bij de PTT trad hij eind  jaren zestig in dienst van de provincie en kon hij in Benthuizen zijn eigen droomhuis bouwen. Aukje werd daar al snel vrijwilliger in het ouderenwerk en hun drie kinderen gingen naar de openbare school.

In 1967 begon de groei van Benthuizen. En in korte tijd was het inwonertal twee keer zo groot. Cor wilde actief meewerken aan het verder tot bloei brengen van het dorp. Hij zat vol met plannen voor de korte en de lange(re) termijn.  De oude dorpse Oranjevereniging werd de Evenementenvereniging Benthuizen (ECB). Cor organiseerde met de ECB niet alleen de Koninginnedag, maar ook de avondvierdaagse voor jong en oud, en de avondbietenoptocht voor de kinderen. Ook ging hij als Sinterklaas langs de peuterspeelzaal, de openbare school en de voetbal.

Cor schreef het verkiezingsprogramma van de PvdA voor Benthuizen, werd raadslid en wethouder. En Cors plannen kwamen daarbij duidelijk naar voren: een dorpshuis voor Benthuizen, de restauratie van de molen, de aanleg van het Molenslootpad en een fietspad langs de Benthuizerplas zodat de schoolkinderen veilig naar school in Zoetermeer konden rijden. Zaken die in een groter geheel aangepakt moesten worden, werden geregeld zoals Schoolartsendienst samen met Boskoop en Moerkapelle, de totstandkoming van het bejaardencentrum de Driehof in Hazerswoude-Dorp en de Bibliobus. En niet te vergeten de bouw van voldoende sociale huurwoningen en premiekoopwoningen. Toen Cor vlak voor de gemeentelijke herindeling het wethouderschap opgaf waren de meeste van  deze plannen gerealiseerd.

Cor is na zijn wethouderschap molenaar geworden en nog jarenlang konden de mensen in Benthuizen Cor in zijn overall op de omloop zien staan. Maar ook politiek bleef Cor actief. Zo is hij na de fusie van Benthuizen met Hazerswoude en Koudekerk geruime tijd afdelingsvoorzitter van de PvdA-Rijnwoude geweest en ook daarna bleef hij op ledenvergaderingen de lokale partij met scherpe analyses van advies dienen.

Cor heeft veel voor de PvdA betekend en daar zijn wij hem dankbaar voor. En dat die dankbaarheid ook door de inwoners van Benthuizen werd gevoeld bleek wel toen de begrafenisauto door de Dorpsstraat reed: veel Benthuizers stonden langs de kant van de weg te applaudisseren.

Deze In Memoriam is geschreven door Riet Köper en Albert van Kampen

Het bericht In Memoriam Cor Boonstra verscheen eerst op PvdA Alphen aan den Rijn.

Gemeente Alphen aan den Rijn wijzigt hoogte stagevergoedingen

PvdA PvdA Alphen aan den Rijn 27-05-2020 11:04

Alphen aan den Rijn heeft onlangs een wijziging aangebracht in de hoogte van de stagevergoedingen bij de gemeente. Door aanhoudende druk vanuit de Alphense PvdA heeft de gemeente Alphen aan den Rijn besloten aan te sluiten bij de landelijke overheid.
Rond dezelfde tijd vorig jaar was de stagevergoeding al onderwerp van gesprek in de gemeenteraad. Toentertijd koos Wethouder Kees van Velzen ervoor de vergoedingen niet aan te passen vanwege de angst voor oneerlijke concurrentie in de regio; na een aangehouden motie is het nu dan toch gelukt de vergoeding van stagiairs op alle niveau’s (mbo, hbo, en wo-niveau) gelijk te trekken naar het hoogste niveau.

Het bericht Gemeente Alphen aan den Rijn wijzigt hoogte stagevergoedingen verscheen eerst op PvdA Alphen aan den Rijn.

Samen sterk door de Corona crisis

PvdA PvdA Alphen aan den Rijn 06-04-2020 19:00

Samen gaan we op dit moment door onzekere tijden. Het Corona-virus en de maatregelen om de effecten van het virus tegen te gaan hebben impact op ons allemaal. Bij veel mensen bestaan zorgen over hun eigen gezondheid en dat van familie. Kinderen kunnen niet meer naar school en alle verenigingen en sportclubs zijn gesloten. Sinds kort weten wij dat de maatregelen nog, op zijn minst, tot 28 april zullen duren.

Daarnaast hebben wij waardering voor iedereen die zich volop inzet bijvoorbeeld in de zorg of in de supermarkt. Ook bewondering voor iedereen in vitale beroepen of die aan het werk zijn om de samenleving draaiende te houden.

Het is voor de fractie ook een bijzondere periode. Het normale werk van de fractie krijgt door de maatregelen een andere vorm. Dat belemmert niet dat wij ons proberen in te zetten voor onze inwoners. Zo hebben ook wij ons hard gemaakt voor een fatsoenlijke oplossing voor de klanten van de voedselbank. De voedselbank heeft al snel aangegeven dat ze geen voedselpakketten meer konden uitdelen omdat de aanvoer van nieuwe producten was gestopt. De gemeente heeft in overleg met de voedselbank besloten om tijdelijk geld per week toe te kennen aan de klanten van de voedselbank, zodat ze niet direct in de problemen komen.

Ons verkiezingsprogramma van 2018 had als titel: Samen Zeker! Ik denk dat die titel nu meer dan ooit moet staan waar wij als samenleving en partij voor staan. Alleen samen kunnen wij door deze onzekere tijd heen komen. We zien de moeilijkheden om ons heen en daarom vragen wij als partijgenoten of wij wat kunnen betekenen voor u. Als er hulpvragen zijn dan vernemen wij dit graag, dan kunnen wij kijken hoe wij kunnen helpen. Als u wilt kunt u altijd met ons bellen op 06-45957549 of neem stuur een mail naar de fractie.

Het bericht Samen sterk door de Corona crisis verscheen eerst op PvdA Alphen aan den Rijn.

Wat geldt – de code of de wet?

PvdA PvdA Alphen aan den Rijn 02-12-2019 20:24

Op vrijdag 22 november werden de fractievoorzitters in de middag geconfronteerd met een e-mail van de burgemeester. Hierin melde ze dat dat bij een interview van het AD ze was geconfronteerd met een artikel uit onze eigen gedragscode over neveninkomsten wat haar was ontgaan.

Het artikel (3.5) luidt: Een bestuurder behoudt geen inkomsten uit zijn nevenfuncties en q.q.-nevenfuncties. Deze inkomsten worden gestort in de gemeentekas. Deze stortingsplicht geldt alleen voor inkomsten voor geleverde diensten. Voor vergoedingen voor daadwerkelijk gemaakte onkosten voor nevenfuncties en q.q.-nevenfuncties geldt geen stortingsplicht.

Zelf gaf de burgemeester al aan dat dit in strijd was met de gemeentewet (artikel 66) waarin de afdracht van neveninkomsten volgens een vastgestelde systematiek wordt verrekend. Maar dat ze dit graag in een fractievoorzittersoverleg wilde bespreken.

Die zelfde vrijdagavond verzamelde 8 van de 12 fractievoorzitters zich op het gemeentehuis en kregen uitleg van de burgemeester en griffie wat er aan de hand was, deze uitleg heeft geleid tot twee zaken. De eerste, de uitleg van de burgemeester was geloofwaardig en oprecht. Als tweede moest er duidelijkheid komen hoe dit juridisch in elkaar zat. Het eerste punt is in een verklaring uitgegeven naar de pers. Voor het tweede is besloten om een extern en onafhankelijk advocaten kantoor een juridisch toets uit te laten voeren, hoe de verhouding is tussen de gemeentewet en de gemeentelijke gedragscode.

Op woensdagavond 27 november is de uitslag van het juridisch onderzoek besproken met alle fractievoorzitters. Er is toen besloten, gezien de aard van de situatie en de media berichtgeving, om deze uitkomst spoedig in een openbare raadsvergadering te bespreken. Wederom zouden we een verklaring uitgeven namens alle fractievoorzitters en dat ging als volgt: https://youtu.be/3sbPrvhC00A

Op zaterdag 30 november om 9:30 kwam de gemeenteraad bij elkaar om 3 zaken te bespreken:

Wat is de conclusie van de juridische toets; Wat betekend dit voor de afdracht van neveninkomsten van de burgemeester; Wat zijn de gevolgen voor de Alphense gedragscode.

De conclusie van de juridische toets was voor de PvdA duidelijk. De gemeentewet is in deze leidend ten opzichte van de eigen gedragscode. Onze gedragscode heeft niet de juridische status van een algemeen verbindend voorschrift. En in dit specifieke geval moeten wij constateren dat er door de burgemeester juridisch juist is gehandeld en dat haar op dit punt niets te verwijten valt.

Dat betekent dan ook dat de burgemeester voldoende heeft terugbetaald van haar neveninkomsten en dat er geen extra afdracht nodig is. Als laatste formele stap betekent ook dat het betreffende artikel in de gedragscode voorlopig geschorst wordt totdat deze nader bekeken kan worden.

Wat mij wel heeft verbaasd, is dat er de afgelopen zes jaar niemand heeft beseft dat dit artikel zo in onze gedragscode staat.

Als controlerend orgaan van deze gemeente hebben de raadsleden zes jaar een blinde vlek gehad voor een code die ons dag dagelijks moet helpen bij het maken van keuzes ten opzicht van ons raadlidmaatschap? Hoe heeft het kunnen gebeuren dat alle wethouders nooit gevraagd hebben hoe dit nu precies zit in het geval van een nevenfunctie? Hoe heeft het kunnen gebeuren dat de organisatie, de griffie en gemeente secretaris niet na verkiezingen of gesprekken bij zich zelf te rade zijn gegaan of de gedragscode nog juist was? En hoe heeft het kunnen gebeuren dat bij ieder integriteitsgesprek dat alle raadsleden hebben gehad met de burgemeester en bij haar eigen installatie niet heeft ingezien dat dit artikel voor zoveel gedoe kan zorgen? Dat niemand dit geconstateerd heeft is laakbaar en dat geld voor de griffie en de burgemeester in het bijzonder.

Als PvdA fractie waren wij wel van mening dat dit soort discussies en onduidelijkheden in de toekomst voorkomen dienen te worden. Daarom hebben wij in dezelfde raad een motie ingediend om de mogelijkheden van een integriteitscommissie te laten onderzoeken door de griffie. Als gemeenteraad zullen we ons actiever op moeten stellen op het gebied van integriteit en een commissie kan hier een belangrijke rol in spelen. De motie werd unaniem aangenomen en was daarmee het voorlopige sluitstuk van een crisis in de Alphense politiek.

Het bericht Wat geldt – de code of de wet? verscheen eerst op PvdA Alphen aan den Rijn.

Begroting 2020: Alphen aan den Rijn balanceert op een dun en zwak koord

PvdA PvdA Alphen aan den Rijn 08-11-2019 13:09

Hieronder vindt u de spreektekst van de PvdA-fractie over de begroting van het jaar 2020. 

Voorzitter,

Wij in dit gemeentehuis zijn volleerde koorddansers. Stelt u zich maar voor armen gestrekt, blik vooruit stappen wij over een dun, zwak touw en beneden ons ligt een afgrond van financiële ellende. De overkant is in zicht maar gaat het lukken?

De begroting 2020 laat nu een klein positief resultaat zien. Maar de risico’s en uitdagingen die voor ons liggen stapelen op en zullen een impact hebben op dit resultaat. De kans dat wij als gemeente van het koord kukelen is mijn inziens groter dan dat wij ongeschonden de overkant halen.

Helaas moeten we ook concluderen dat wij ons zelf in deze lastige positie hebben gebracht. De afgelopen jaren zijn we te vaak geconfronteerd met financiële tegenvallers en onverwachte extra uitgaven. Sommige tegenvallers zien we van te voren aankomen. Andere komen als een donderslag bij heldere hemel.

Over de aanpak en toekomst van Sociale, Culturele en Sport accommodaties zijn de meningen verdeeld en is het aan de raad om op het laatste moment bij te springen, mee te denken en oplossingen te bieden. Op een aantal beleidsterreinen is het wachten op een visie of aanpak vanuit dit college. En als we deze bespreken zijn ze te generiek en weinig inspirerend.

De wethouder financiën moet het mij eens zijn dat er te vaak een beroep om hem wordt gedaan om te kijken naar een financiële oplossing of een konijn uit de hoge hoed. Wij zijn er eerlijk gezegd niet gerust op dat 2020 veel anders zal gaan dan het afgelopen jaar.

Als oppositie partij zou ik de schuld natuurlijk volledig bij deze coalitie neer kunnen leggen maar dit is voor mij te kort door de bocht.

Als ik terug ga naar dat wankele koord is het belangrijk dat onze wethouders op dezelfde snelheid lopen. Niet duwen en trekken, maar communiceren. Willen we naar de overkant, is het belangrijk dat de gemeentelijke organisatie 1 geheel is. Laten we nou eens kijken naar, bijvoorbeeld bij de kerntaken discussie, naar onze eigen organisatie. Is die nog voldoende en adequaat uitgerust voor de taken die voor ons liggen. Zijn we niet teveel afhankelijk van kennis van buiten of is er juist meer behoefte aan ervaring om de organisatie verder te brengen.

Ondanks de eerder genoemde verrassingen is het op 1 beleidsterrein op dit moment opvallend stil. Terwijl in gemeentelijk Nederland iedereen moord en brand roept over de kosten stijging in het sociaal domein, verkeerd onze gemeente hier in betrekkelijk rustig vaarwater. Nu is dit beleidsterrein zeker niet 1 waar we achterover moeten leunen zeker niet met een nieuwe aanbesteding in het verschiet. We moeten als gemeente, als politiek, meer vanuit de praktijk vernemen hoe het gaat. Dus roep ik de raad op om meer werk te maken van het raadsvoorstel van maart dit jaar waarin de eindconclusies van de pilot: verantwoording in het sociaal domein worden onderschreven. We moeten als raad meer vat krijgen op de daadwerkelijke uitvoering van ons sociale beleid.

Voorzitter er is nog een uitdaging binnen onze gemeente en dat is de beschikbaarheid van degelijke betaalbare woningen voor al onze inwoners. Ondanks de bouwdrift blijven de wachtrijen voor een sociale huurwoning bestaan. Het is lastiger dan ooit voor starters om een woning te kopen.

We moeten haast maken met de grote bouwplannen binnen onze gemeente, hak de knoop door en ga aan de slag.

Maar dit is niet de enige manier, we moeten als gemeente ook de regie rol oppakken om te kijken naar andere vormen en mogelijkheden van wonen binnen onze gemeente.

De PvdA is van mening dat een Knarrenhof één van die mogelijkheden is. De samenleving is steeds meer aan het vergrijzen. Bij gebrek aan een passende woning blijven de senioren vaak in hun grote gezinswoning wonen. Door het creëren van meer zelfstandige woningen voor senioren kan de doorstroming worden bevorderd. Hetgeen gunstig is voor de gehele woningmarkt.

Op den duur ontstaat er bij veel ouderen wel een zorg vraag. Een tehuis is voor de meeste ouderen niet meer aan de orde en Mantelzorgers zouden een oplossing kunnen bieden voor hen die hulp nodig hebben. Maar in de praktijk blijkt dat slechts een gedeelte van de ouderen terug kan vallen op familie of goede kennissen.

Daarom vragen wij dit college op om te kijken naar de mogelijkheden van een Knarrenhof. Een Knarrenhof zijn een aantal woningen bij elkaar waar zelfstandig wonende ouderen veilig wonen en elkaar af en toe helpen als het nodig is. Ze vormen een vrijblijvende gemeenschap waar men van elkaars kunde en kennis kan profiteren. Daarnaast kan men gezamenlijk zorg of huishoudelijke hulp inkopen. Bewoners van zo’n woonvorm hebben aandacht voor elkaar en kijken naar elkaar om. Deze woonvorm vermindert de eenzaamheid onder senioren. Maar ze beslissen samen wat wel en niet in gezamenlijkheid gebeurt.

Privacy, veilig wonen, aandacht voor elkaar en de helpende hand bieden zonder verplichting vormen de basis van een Knarrenhof.

College ga aan de slag samen met de woningcorporaties en marktpartijen om te kijken naar de mogelijkheid om een Knarrenhof te realiseren in Alphen aan den Rijn. In andere gemeente is dit initiatief reeds succesvol gerealiseerd in een mix van huur- en koopwoningen.

Voorzitter, ik begon mijn beschouwing met een somber beeld van de gemeente die balanceert op een dun en zwak koord. Gaat het lukken? Vroeg ik. Mijn antwoord is: Misschien. Als PvdA zijn wij bereid om de hand uit te steken en mee te denken hoe wij de gemeente veilig aan de overkant kunnen brengen. Maar hierbij zullen wij wel kritisch blijven over de kwaliteit en haalbaarheid van de voorstellen die in 2020 naar de gemeenteraad komen voor besluitvorming.

Het bericht Begroting 2020: Alphen aan den Rijn balanceert op een dun en zwak koord verscheen eerst op PvdA Alphen aan den Rijn.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.