Nieuws van politieke partijen in Dinkelland over VVD inzichtelijk

27 documenten

Reactie op vragen over CDA-standpunt Natura2000

CDA CDA GroenLinks VVD PvdA Dinkelland 24-05-2020 11:38

CDA Dinkelland vindt dat maatregelen in Natura2000-gebieden haalbaar en betaalbaar moeten zijn. Daarnaast moet er oog zijn voor de menselijke maat en toekomstperspectief voor boerenbedrijven rondom de gebieden. Hierover zijn GroenLinks en PvdA 'verontwaardigd' en hebben vragen gesteld, onder andere aan de CDA-fractie. De aanleiding voor CDA Dinkelland om aan te dringen op herijking van de Natura2000 gebieden is ontstaan naar aanleiding van de bijeenkomst van de gemeente Dinkelland voor de raads- en commissieleden op 10 oktober 2019. Daar werden we bijgepraat over de laatste stand van zaken met betrekking tot de gebiedsprocessen. Daar gaf een medewerker van Noaberkracht aan dat de hydrologische maatregelen, die genomen moesten worden bij Natura2000 gebied De Bergvennen, nooit tot de gewenste doelstellingen zouden leiden door de invloed vanuit Duitsland. Door een diepe watergang aan de Duitse kant zou het water dat aan Nederlandse kant door de maatregelen in het gebied moet blijven, er aan de Duitse kant zo weer uit zou lopen. De medewerker van Noaberkracht gaf expliciet aan dat zelfs wanneer alle bedrijven aan Nederlandse kant weg gehaald zouden worden, de doelen nog niet gehaald worden. Bij deze bijeenkomst waren overigens alleen de fracties van Lokaal Dinkelland, VVD en CDA aanwezig. Daarop volgend werd op een informatiebijeenkomst over stikstof op 2 november 2019 door een medewerker van de provincie Overijssel een overzicht gegeven van het verschil in depositie op de verschillende Natura2000 gebieden. Hij gebruikte de cijfers voor het Natura2000 gebied De Bergvennen. Daaruit bleek dat ruim 60 procent van de depositie op De Bergvennen afkomstig is uit Duitsland. Ook hij gaf aan dat als alle bedrijvigheid daar weggehaald werd de doelen nog niet gehaald zouden worden. Ruim 60 procent van de depositie op De Bergvennen is afkomstig uit Duitsland. Vervolgens gaf minister Schouten in de Kamerbrief stikstof van november 2019 aan dat ze zich gaat inzetten op herijking van Natura2000 waar de doelen niet haalbaar zouden zijn. Dit voornemen heeft ze nogmaals bevestigd in de Kamerbrief stikstof van mei 2020. Al met al is dit voor CDA Dinkelland meer dan genoeg reden om via onze provinciale en landelijke collega’s in te zetten op herijking van de Natura2000-gebieden waar de doelstellingen niet gerealiseerd kunnen worden. Onze insteek is en blijft dat er haalbare en betaalbare doelen gesteld worden waarbij rekening wordt gehouden met de menselijke maat. Vooral ook omdat wij de leefbaarheid van het buitengebied en de bijbehorende kernen hoog in het vaandel hebben. De natuur verdwijnt niet als er geen stempel van Natura2000 op zit. Boer en natuur zijn in elkaar verweven, ze werken samen! Net zoals GroenLinks en PvdA in hun vragen stellen gaat onze aandacht ook uit naar de volksgezondheid, diversiteit, natuurlijke omgeving en de culturele kracht. Dit zijn aspecten die onder de leefbaarheid horen. Boeren en hun gezinnen dragen bij aan die leefbaarheid. Ze zorgen voor werkgelegenheid. Gezinnen die in de omliggende kleine kernen wonen werken vaak bij bedrijven die gerelateerd zijn aan de agrarische wereld. Daardoor kunnen scholen, winkels en verenigingen in de kleine kernen blijven bestaan. Verdwijnt een schakel in deze keten, dan valt de keten uit elkaar. De aanname die GroenLinks en PvdA stellen inzake een correlatie tussen luchtvervuiling en corona is een thema dat nu onderzocht wordt. Voor zover zijn daar geen conclusies over bekend.

Reactie op vragen over CDA-standpunt Natura2000

CDA CDA GroenLinks VVD PvdA Dinkelland 24-05-2020 11:38

CDA Dinkelland vindt dat maatregelen in Natura2000-gebieden haalbaar en betaalbaar moeten zijn. Daarnaast moet er oog zijn voor de menselijke maat en toekomstperspectief voor boerenbedrijven rondom de gebieden. Hierover zijn GroenLinks en PvdA 'verontwaardigd' en hebben vragen gesteld, onder andere aan de CDA-fractie. De aanleiding voor CDA Dinkelland om aan te dringen op herijking van de Natura2000 gebieden is ontstaan naar aanleiding van de bijeenkomst van de gemeente Dinkelland voor de raads- en commissieleden op 10 oktober 2019. Daar werden we bijgepraat over de laatste stand van zaken met betrekking tot de gebiedsprocessen. Daar gaf een medewerker van Noaberkracht aan dat de hydrologische maatregelen, die genomen moesten worden bij Natura2000 gebied De Bergvennen, nooit tot de gewenste doelstellingen zouden leiden door de invloed vanuit Duitsland. Door een diepe watergang aan de Duitse kant zou het water dat aan Nederlandse kant door de maatregelen in het gebied moet blijven, er aan de Duitse kant zo weer uit zou lopen. De medewerker van Noaberkracht gaf expliciet aan dat zelfs wanneer alle bedrijven aan Nederlandse kant weg gehaald zouden worden, de doelen nog niet gehaald worden. Bij deze bijeenkomst waren overigens alleen de fracties van Lokaal Dinkelland, VVD en CDA aanwezig. Daarop volgend werd op een informatiebijeenkomst over stikstof op 2 november 2019 door een medewerker van de provincie Overijssel een overzicht gegeven van het verschil in depositie op de verschillende Natura2000 gebieden. Hij gebruikte de cijfers voor het Natura2000 gebied De Bergvennen. Daaruit bleek dat ruim 60 procent van de depositie op De Bergvennen afkomstig is uit Duitsland. Ook hij gaf aan dat als alle bedrijvigheid daar weggehaald werd de doelen nog niet gehaald zouden worden. Ruim 60 procent van de depositie op De Bergvennen is afkomstig uit Duitsland. Vervolgens gaf minister Schouten in de Kamerbrief stikstof van november 2019 aan dat ze zich gaat inzetten op herijking van Natura2000 waar de doelen niet haalbaar zouden zijn. Dit voornemen heeft ze nogmaals bevestigd in de Kamerbrief stikstof van mei 2020. Al met al is dit voor CDA Dinkelland meer dan genoeg reden om via onze provinciale en landelijke collega’s in te zetten op herijking van de Natura2000-gebieden waar de doelstellingen niet gerealiseerd kunnen worden. Onze insteek is en blijft dat er haalbare en betaalbare doelen gesteld worden waarbij rekening wordt gehouden met de menselijke maat. Vooral ook omdat wij de leefbaarheid van het buitengebied en de bijbehorende kernen hoog in het vaandel hebben. De natuur verdwijnt niet als er geen stempel van Natura2000 op zit. Boer en natuur zijn in elkaar verweven, ze werken samen! Net zoals GroenLinks en PvdA in hun vragen stellen gaat onze aandacht ook uit naar de volksgezondheid, diversiteit, natuurlijke omgeving en de culturele kracht. Dit zijn aspecten die onder de leefbaarheid horen. Boeren en hun gezinnen dragen bij aan die leefbaarheid. Ze zorgen voor werkgelegenheid. Gezinnen die in de omliggende kleine kernen wonen werken vaak bij bedrijven die gerelateerd zijn aan de agrarische wereld. Daardoor kunnen scholen, winkels en verenigingen in de kleine kernen blijven bestaan. Verdwijnt een schakel in deze keten, dan valt de keten uit elkaar. De aanname die GroenLinks en PvdA stellen inzake een correlatie tussen luchtvervuiling en corona is een thema dat nu onderzocht wordt. Voor zover zijn daar geen conclusies over bekend.

Onderzoek bevestigt: Dinkelland ligt op Koers

CDA CDA VVD Dinkelland 01-05-2020 18:32

De afgelopen twee jaar heeft de gemeente Dinkelland grotendeels uitgevoerd wat zij, zoals voorgenomen in het coalitieakkoord en koersdocument, wilde realiseren. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek waarbij inwoners zijn bevraagd en informatie is geanalyseerd. De uitvoering van de gemeentelijke ambities, zoals een aantrekkelijke woon- en leefomgeving, inclusieve samenleving, duurzaam Dinkelland en sterke bedrijvigheid, verlopen voorspoedig. Onderzoek ‘Dinkelland op Koers?’In het coalitieakkoord ‘Dinkelland Duurzaam Doorontwikkelen’ dat de coalitiefracties CDA en VVD in Dinkelland na de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 hebben gesloten is afgesproken om halverwege de raadsperiode de balans op te maken. Om de onafhankelijkheid van het onderzoek te borgen is het onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Newcom. Daarnaast heeft Prof. dr. Gert-Jan Hospers als extern adviseur de onafhankelijkheid en de kwaliteit van het onderzoek bewaakt. Uit het onderzoek blijkt dat de eerste resultaten van het beleid van de gemeente zichtbaar zijn. Resultaten van het onderzoekHet onderzoek laat zien dat op alle vier de ambitielijnen resultaten worden geboekt. Ambitie aantrekkelijke woon- en leefomgevingDe Dinkellandse inwoners vinden het belangrijk dat er voldoende woningen zijn in de gemeente. Alle doelgroepen moeten daarbij aan bod komen, zoals jongeren, doorstromers en ouderen. De woningbouwplannen die de gemeente in voorbereiding heeft gaan de aankomende jaren hun effecten krijgen en zullen in deze behoefte voorzien. Een aantrekkelijke woon- en leefomgeving bestaan niet alleen uit de woonbehoefte. Een opvallend signaal uit dit onderzoek is de roep uit de samenleving voor meer inzet op het thema veiligheid. Dit is opvallend omdat de gemeente Dinkelland op basis van de cijfers behoort tot de veiligste gemeenten van Nederland. Veiligheid in cijfers is iets anders dan het veiligheidsgevoel wat mensen hebben. Voor dit onderwerp wordt de aankomende jaren daarom meer aandacht gevraagd. Ambitie inclusieve samenlevingDe ambities voor het sociaal domein zijn vastgelegd in het koersdocument. Deze ambities zijn door de financiële tekorten in het sociale domein bijgesteld door de gemeenteraad en vastgelegd in het uitvoeringsplan sociaal domein. Uit het onderzoek blijkt dat de gemeente er nog steeds in slaagt om ervoor te zorgen dat de inwoners de zorg en ondersteuning krijgen die zij nodig hebben. Op basis van het belevingsonderzoek onder inwoners blijkt wel dat eenzaamheid een vraagstuk is. De gemeenteraad wordt uitgedaagd hier meer aandacht voor te hebben. Ook preventie en langer gezond leven zijn thema’s die de inwoners van Dinkelland belangrijk vinden. Ambitie duurzaam DinkellandEen opvallend resultaat van het onderzoek is dat het thema duurzaamheid niet sterk leeft bij de Dinkellanders en dat zij over het algemeen graag zien dat de gemeenten het voortouw neemt in de treffen maatregelen en voorzieningen. Het onderzoek legt daarmee een dilemma voor de gemeenteraad bloot. Moet de gemeente blijven inzetten op duurzaamheid of is een tandje minder ook acceptabel? Ook wanneer vanuit de provincie en de rijksoverheid wel het een en ander van de gemeenten wordt gevraagd in het kader van de Regionale Energie Strategie (RES). En hoe betrekken we inwoners daar op de juiste manier bij? Over de wijze van afvalinzameling is algemene tevredenheid. Ambitie sterke bedrijvigheidUit het onderzoek blijkt dat het bereiken van de ambities op dit thema op koers liggen en dat de inwoners hier tevreden over zijn. Een belangrijke kanttekening hierbij is dat het onderzoek is uitgevoerd net vóór het uitbreken van de Coronapandemie. We weten inmiddels dat de impact van Corona op het lokale bedrijfsleven groot is. De gemeente heeft zich coöperatief opgesteld en zal in samenspraak met de andere gemeente in Twente actie ondernemen om na het coronatijdperk weer een bloeiend bedrijfsleven op te bouwen. Leren van het onderzoekHet uitgangspunt bij dit onderzoek is het model van de lerende organisatie. Het onderzoek is geen ‘afrekendocument’ maar een manier van de coalitiepartijen om met de samenleving te bekijken of we nog op koers liggen. De zes raadsfracties van de gemeente Dinkelland zijn daarom nu met elkaar in gesprek over hoe de resultaten van het onderzoek kunnen bijdragen aan het gemeentelijke beleid voor de komende periode. Dit zal zichtbaar worden in het raadsperspectief dat op 30 juni in de gemeenteraad wordt behandeld. Lees hieronder het eindrapport 'Dinkelland op Koers?'

Onderzoek bevestigt: Dinkelland ligt op Koers

CDA CDA VVD Dinkelland 01-05-2020 18:32

De afgelopen twee jaar heeft de gemeente Dinkelland grotendeels uitgevoerd wat zij, zoals voorgenomen in het coalitieakkoord en koersdocument, wilde realiseren. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek waarbij inwoners zijn bevraagd en informatie is geanalyseerd. De uitvoering van de gemeentelijke ambities, zoals een aantrekkelijke woon- en leefomgeving, inclusieve samenleving, duurzaam Dinkelland en sterke bedrijvigheid, verlopen voorspoedig. Onderzoek ‘Dinkelland op Koers?’In het coalitieakkoord ‘Dinkelland Duurzaam Doorontwikkelen’ dat de coalitiefracties CDA en VVD in Dinkelland na de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 hebben gesloten is afgesproken om halverwege de raadsperiode de balans op te maken. Om de onafhankelijkheid van het onderzoek te borgen is het onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Newcom. Daarnaast heeft Prof. dr. Gert-Jan Hospers als extern adviseur de onafhankelijkheid en de kwaliteit van het onderzoek bewaakt. Uit het onderzoek blijkt dat de eerste resultaten van het beleid van de gemeente zichtbaar zijn. Resultaten van het onderzoekHet onderzoek laat zien dat op alle vier de ambitielijnen resultaten worden geboekt. Ambitie aantrekkelijke woon- en leefomgevingDe Dinkellandse inwoners vinden het belangrijk dat er voldoende woningen zijn in de gemeente. Alle doelgroepen moeten daarbij aan bod komen, zoals jongeren, doorstromers en ouderen. De woningbouwplannen die de gemeente in voorbereiding heeft gaan de aankomende jaren hun effecten krijgen en zullen in deze behoefte voorzien. Een aantrekkelijke woon- en leefomgeving bestaan niet alleen uit de woonbehoefte. Een opvallend signaal uit dit onderzoek is de roep uit de samenleving voor meer inzet op het thema veiligheid. Dit is opvallend omdat de gemeente Dinkelland op basis van de cijfers behoort tot de veiligste gemeenten van Nederland. Veiligheid in cijfers is iets anders dan het veiligheidsgevoel wat mensen hebben. Voor dit onderwerp wordt de aankomende jaren daarom meer aandacht gevraagd. Ambitie inclusieve samenlevingDe ambities voor het sociaal domein zijn vastgelegd in het koersdocument. Deze ambities zijn door de financiële tekorten in het sociale domein bijgesteld door de gemeenteraad en vastgelegd in het uitvoeringsplan sociaal domein. Uit het onderzoek blijkt dat de gemeente er nog steeds in slaagt om ervoor te zorgen dat de inwoners de zorg en ondersteuning krijgen die zij nodig hebben. Op basis van het belevingsonderzoek onder inwoners blijkt wel dat eenzaamheid een vraagstuk is. De gemeenteraad wordt uitgedaagd hier meer aandacht voor te hebben. Ook preventie en langer gezond leven zijn thema’s die de inwoners van Dinkelland belangrijk vinden. Ambitie duurzaam DinkellandEen opvallend resultaat van het onderzoek is dat het thema duurzaamheid niet sterk leeft bij de Dinkellanders en dat zij over het algemeen graag zien dat de gemeenten het voortouw neemt in de treffen maatregelen en voorzieningen. Het onderzoek legt daarmee een dilemma voor de gemeenteraad bloot. Moet de gemeente blijven inzetten op duurzaamheid of is een tandje minder ook acceptabel? Ook wanneer vanuit de provincie en de rijksoverheid wel het een en ander van de gemeenten wordt gevraagd in het kader van de Regionale Energie Strategie (RES). En hoe betrekken we inwoners daar op de juiste manier bij? Over de wijze van afvalinzameling is algemene tevredenheid. Ambitie sterke bedrijvigheidUit het onderzoek blijkt dat het bereiken van de ambities op dit thema op koers liggen en dat de inwoners hier tevreden over zijn. Een belangrijke kanttekening hierbij is dat het onderzoek is uitgevoerd net vóór het uitbreken van de Coronapandemie. We weten inmiddels dat de impact van Corona op het lokale bedrijfsleven groot is. De gemeente heeft zich coöperatief opgesteld en zal in samenspraak met de andere gemeente in Twente actie ondernemen om na het coronatijdperk weer een bloeiend bedrijfsleven op te bouwen. Leren van het onderzoekHet uitgangspunt bij dit onderzoek is het model van de lerende organisatie. Het onderzoek is geen ‘afrekendocument’ maar een manier van de coalitiepartijen om met de samenleving te bekijken of we nog op koers liggen. De zes raadsfracties van de gemeente Dinkelland zijn daarom nu met elkaar in gesprek over hoe de resultaten van het onderzoek kunnen bijdragen aan het gemeentelijke beleid voor de komende periode. Dit zal zichtbaar worden in het raadsperspectief dat op 30 juni in de gemeenteraad wordt behandeld. Lees hieronder het eindrapport 'Dinkelland op Koers?'

Onderzoek bevestigt: Dinkelland ligt op Koers

CDA CDA VVD Dinkelland 01-05-2020 18:32

De afgelopen twee jaar heeft de gemeente Dinkelland grotendeels uitgevoerd wat zij, zoals voorgenomen in het coalitieakkoord en koersdocument, wilde realiseren. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek waarbij inwoners zijn bevraagd en informatie is geanalyseerd. De uitvoering van de gemeentelijke ambities, zoals een aantrekkelijke woon- en leefomgeving, inclusieve samenleving, duurzaam Dinkelland en sterke bedrijvigheid, verlopen voorspoedig. Onderzoek ‘Dinkelland op Koers?’In het coalitieakkoord ‘Dinkelland Duurzaam Doorontwikkelen’ dat de coalitiefracties CDA en VVD in Dinkelland na de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 hebben gesloten is afgesproken om halverwege de raadsperiode de balans op te maken. Om de onafhankelijkheid van het onderzoek te borgen is het onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Newcom. Daarnaast heeft Prof. dr. Gert-Jan Hospers als extern adviseur de onafhankelijkheid en de kwaliteit van het onderzoek bewaakt. Uit het onderzoek blijkt dat de eerste resultaten van het beleid van de gemeente zichtbaar zijn. Resultaten van het onderzoekHet onderzoek laat zien dat op alle vier de ambitielijnen resultaten worden geboekt. Ambitie aantrekkelijke woon- en leefomgevingDe Dinkellandse inwoners vinden het belangrijk dat er voldoende woningen zijn in de gemeente. Alle doelgroepen moeten daarbij aan bod komen, zoals jongeren, doorstromers en ouderen. De woningbouwplannen die de gemeente in voorbereiding heeft gaan de aankomende jaren hun effecten krijgen en zullen in deze behoefte voorzien. Een aantrekkelijke woon- en leefomgeving bestaan niet alleen uit de woonbehoefte. Een opvallend signaal uit dit onderzoek is de roep uit de samenleving voor meer inzet op het thema veiligheid. Dit is opvallend omdat de gemeente Dinkelland op basis van de cijfers behoort tot de veiligste gemeenten van Nederland. Veiligheid in cijfers is iets anders dan het veiligheidsgevoel wat mensen hebben. Voor dit onderwerp wordt de aankomende jaren daarom meer aandacht gevraagd. Ambitie inclusieve samenlevingDe ambities voor het sociaal domein zijn vastgelegd in het koersdocument. Deze ambities zijn door de financiële tekorten in het sociale domein bijgesteld door de gemeenteraad en vastgelegd in het uitvoeringsplan sociaal domein. Uit het onderzoek blijkt dat de gemeente er nog steeds in slaagt om ervoor te zorgen dat de inwoners de zorg en ondersteuning krijgen die zij nodig hebben. Op basis van het belevingsonderzoek onder inwoners blijkt wel dat eenzaamheid een vraagstuk is. De gemeenteraad wordt uitgedaagd hier meer aandacht voor te hebben. Ook preventie en langer gezond leven zijn thema’s die de inwoners van Dinkelland belangrijk vinden. Ambitie duurzaam DinkellandEen opvallend resultaat van het onderzoek is dat het thema duurzaamheid niet sterk leeft bij de Dinkellanders en dat zij over het algemeen graag zien dat de gemeenten het voortouw neemt in de treffen maatregelen en voorzieningen. Het onderzoek legt daarmee een dilemma voor de gemeenteraad bloot. Moet de gemeente blijven inzetten op duurzaamheid of is een tandje minder ook acceptabel? Ook wanneer vanuit de provincie en de rijksoverheid wel het een en ander van de gemeenten wordt gevraagd in het kader van de Regionale Energie Strategie (RES). En hoe betrekken we inwoners daar op de juiste manier bij? Over de wijze van afvalinzameling is algemene tevredenheid. Ambitie sterke bedrijvigheidUit het onderzoek blijkt dat het bereiken van de ambities op dit thema op koers liggen en dat de inwoners hier tevreden over zijn. Een belangrijke kanttekening hierbij is dat het onderzoek is uitgevoerd net vóór het uitbreken van de Coronapandemie. We weten inmiddels dat de impact van Corona op het lokale bedrijfsleven groot is. De gemeente heeft zich coöperatief opgesteld en zal in samenspraak met de andere gemeente in Twente actie ondernemen om na het coronatijdperk weer een bloeiend bedrijfsleven op te bouwen. Leren van het onderzoekHet uitgangspunt bij dit onderzoek is het model van de lerende organisatie. Het onderzoek is geen ‘afrekendocument’ maar een manier van de coalitiepartijen om met de samenleving te bekijken of we nog op koers liggen. De zes raadsfracties van de gemeente Dinkelland zijn daarom nu met elkaar in gesprek over hoe de resultaten van het onderzoek kunnen bijdragen aan het gemeentelijke beleid voor de komende periode. Dit zal zichtbaar worden in het raadsperspectief dat op 30 juni in de gemeenteraad wordt behandeld. Lees hieronder het eindrapport 'Dinkelland op Koers?'

Steun onze ondernemers in Dinkelland.

VVD VVD Dinkelland 23-03-2020 09:15

Ondernemers maken ongelofelijk zware tijden door. Juist nu kan jij ondernemers een hart onder de riem steken door een giftcard te kopen bij jouw lokale stamcafé, boekhandel, restaurant of kledingzaak.

Deze raadsleden nodigen je graag uit

VVD VVD Dinkelland 30-01-2020 06:49

Jongeren uit Dinkelland tussen de 16-25 jaar, praat met ons mee op woensdagavond 18 maart in Bruins Saasveld. Van 18.30 - 21.00 uur.

Zet cookies aan om de video te tonen.

Spoedeisende hulp Dinkelland

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland GroenLinks VVD CDA PvdA Dinkelland 29-10-2019 20:45

Geplaatst op 29 oktober 2019 Dit bericht is geplaatst in Media, Moties

De zorg is in het geding en daarmee de veiligheid van onze inwoners. Op 1 januari a.s. sluit de post voor spoedeisende hulp in Oldenzaal. Dat is een feit en daar kunnen wij niets meer aan veranderen. De bevolking roerde zich en kwam in actie; er zijn in hele korte tijd duizenden protesthandtekeningen verzameld. De politiek heeft van alles geprobeerd maar de werkdruk van onze huisartsen was te hoog vanwege de problemen rond de bezetting van de diensten die zij moesten draaien. En ook financieel bleek het niet haalbaar om de spoedpost open te houden.

Daarmee is voor de hulppost het doek gevallen en stopt het.

Het is buitengewoon jammer dat wij als politiek niet de mogelijkheid hebben gekregen om met wat extra tijd te kijken naar alternatieven om sluiting te voorkomen. De tijd was daarvoor te kort. Voorzitter, wij als Raad hebben in dit dossier samen opgetrokken om het tij nog keren. Er zijn meerdere gesprekken geweest met diverse partijen, er zijn in Provinciale Staten vragen gesteld en ook de Tweede Kamer heeft aan de bel getrokken.

Door het sluiten van de hulppost is de afstand naar zorg in de avond, nacht en weekend letterlijk op afstand komen te staan. Voor grote gebieden van onze gemeente houdt dat in dat inwoners tot 1 uur onderweg zijn naar de dichtstbijzijnde eerste hulp. Dat vinden wij onacceptabel. Onze inwoners moeten zich veilig kunnen voelen én zijn met zorg op een aanvaardbare afstand. Daarom voorzitter willen wij, alle partijen vertegenwoordigd in deze raad, een motie indienenom het college op te roepen alternatieven te onderzoeken, dan wel te laten onderzoeken, zodat voor onze inwoners de zorg dichtbij blijft en het gevoel én de wetenschap aanwezig is dat de gezondheid en veiligheid in onze gemeente geborgd is.

MOTIE

Raadsvergadering:​29 oktober 2019

Agendapunt:​​vreemd aan de agenda

Onderwerp:            ​Huisartsenspoedzorg

Indiener(s):                Lokaal Dinkelland, CDA, VVD, Burgerbelangen, GroenLinks, PvdA

De raad van de gemeente Dinkelland

In vergadering bijeen op 29 oktober 2019

Constaterende

Dat de Huisartsenpost in Oldenzaal per 1 januari 2020 gaat sluiten;

Dat dit belangrijke consequenties heeft voor de inwoners van Dinkelland;

Overwegende

Dat de aanstaande sluiting reden is voor grote bezorgdheid over de bereikbaarheid van huisartsenspoedzorg voor de inwoners van Dinkelland;

Dat hiervoor naar verantwoorde alternatieven gezocht moet worden;

Dat een nader te onderzoeken alternatief zou kunnen zijn: de EUREGIO-KLINIK in Nordhorn;

Spreekt uit

Het essentieel te vinden dat op korte termijn wordt onderzocht of de EUREGIO-KLINIK te Nordhorn voor de spoedzorg voor de inwoners van Dinkelland een haalbaar en realistisch alternatief is voor de huisartsenpost Oldenzaal;

En roept het college op

1. Op korte termijn het overleg aan te gaan om de (on)mogelijkheden, draagvlak en uitvoerbaarheid  te onderzoeken van de optie: onderbrengen spoedeisende huisartsenpost  bij de EUREGIO KLINIK te Nordhorn.

2. Daartoe overleg te voeren met in ieder geval

– de huisartsen in Dinkelland;

– de zorgverzekeraars

– de Euregio

3. De raad in december 2019 te informeren over de resultaten van bovengenoemd overleg.

En gaat over tot de orde van de dag.

Fractie Lokaal Dinkelland, A. Zwiep

Fractie CDA, E. Hemmer​​

Fractie VVD, J. Poffers

Fractie Burgerbelangen Dinkelland, F. Maathuis

Fractie GroenLinks, W. Schouten

Fractie PvdA, C. Severijn

Dit bericht is geplaatst in Media, Moties

Reacties zijn gesloten.

Reactie politiek op besluit sluiting spoedzorg Oldenzaal

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland VVD CDA Dinkelland 14-10-2019 09:18

Reactie politiek op besluit sluiting spoedzorg Oldenzaal

14 oktober 2019, Noordoost-Twente

Geachte directie en aangesloten huisartsen Stichting Huisartsenpost Twente,

Uw stemming heeft plaatsgevonden, de uitkomst is bekend. Spoedpost Oldenzaal gaat sluiten per 1 januari 2020. Een teleurstellend bericht voor alle inwoners van Noordoost-Twente. Ondanks onze herhaaldelijke oproepen heeft u geen gehoor gegeven aan de nadrukkelijke wens stemming op te schorten en politiek en inwoners te betrekken bij een oplossing waarin draagvlak en begrip. Dat spijt ons zeer.

In het gesprek met u als directie, d.d. maandag 30 september, heeft u ons de toezegging gedaan een politieke afvaardiging te betrekken in het vervolg. Want, hoe nu verder?

U heeft als SHT in de media gecommuniceerd dat inwoners uit Noordoost-Twente zich vanaf januari kunnen melden bij spoedposten in Hengelo en Enschede. Deze informatie is zeer beperkt en niet geruststellend voor de patiënten die het betreft.

In uw brief d.d. 11 oktober stelt u dat er geen oplossing is voor de tekorten en bezetting. U geeft aan dat dit al jaren speelt. U heeft gezocht naar alternatieve oplossingen, waarvoor onze waardering. Wel willen wij u nogmaals onder de aandacht brengen dat wij graag betrokken willen worden bij het vinden van alternatieve oplossingen. U staat er niet alleen voor, wij bieden u de helpende hand aan!

Ons voorstel is zo spoedig mogelijk met elkaar in gesprek te gaan voor het vervolg.

Een gesprek waarin aandacht voor:

– Een regionale aanpak. Kijk naar een verdeling die praktisch is en waarbij we komen tot een duurzaam systeem om de acute zorg kwalitatief goed en dichtbij te waarborgen.

– Aanvaardbare bereikbaarheid voor inwoners van Noordoost-Twente. De berichtgeving over patiëntenstop in Hengelo en Almelo helpt de inwoner niet bij het opbouwen voor vertrouwen tot een betere spoedzorgvoorziening. Heldere communicatie over wie waarnaar toe moet reizen is vereist. Denk daarbij ook aan de plaatsen die qua ligging wel bij een bepaalde gemeente horen maar dichter bij een andere zorgvoorziening liggen.

– Grensoverschrijdende samenwerking met betrekking tot acute zorg. In de media lezen wij nu reacties van huisartsen als zijnde onmogelijk, dit vinden wij geen goed vertrekpunt. Laten we denken in mogelijkheden en niet in onmogelijkheden. Als voorbeeld de samenwerking tussen ambulances en brandweer, dat leek ook niet mogelijk maar is wel gelukt en werkt goed.

– Problematiek tekort triagisten en dreigend tekort (praktijkhoudende) huisartsen. Hier kan de landelijke politiek ons bij helpen, laten wij hen dan ook betrekken. Het Ministerie van VWS gaf aan dat er zeker nog mogelijkheden zijn financiële middelen vrij te maken, in hoeverre kunnen we dat inzetten voor de werving van huisartsen en/of triagisten naar Twente. En wat zijn bijvoorbeeld de mogelijkheden van opleidingspraktijken binnen NO-Twente.

Wat kunnen wij gezamenlijk doen om u te helpen en daarbij onze inwoners te helpen. Want dát is waar het om gaat, bereikbaarheid voor acute zorg voor alle inwoners van Noordoost-Twente.

Wij nodigen bij dit gesprek naast de directie van SHT ook een afvaardiging van huisartsen uit NO-Twente, de betrokken wethouders en de verantwoordelijke gedeputeerde van Overijssel uit aanwezig te zijn.

CDA Oldenzaal, Stefan ten Vergert – VVD Oldenzaal, Noes Nevels – CDA Dinkelland, Eric Hemmer – PvDA Dinkelland,

Jenneke Koehorst – PvDA Overijssel, Sander Slots – Burgerforum Losser, Lies ter Haar – Lokaal Dinkelland, Annette Zwiep –

VVD Losser, Harry Heegen – VVD Dinkelland, Joris Poffers – D66 Losser, Ronald Ringenoldus – WG Oldenzaal, Jan Lempsink –

PvDA Losser, Jimme Nordkamp – CDA Losser, Ellen Visschedijk – VVD Overijssel, Lex Schukking – Burgerbelangen

Dinkelland, Fons Maathuis – Forum voor Democratie, Stijn Hesselink – 50Plus Overijssel, Fred Kerkhof – SP Overijssel,

Simon Zandvliet – Groen Links Dinkelland, Wilma Schouten – CDA Overijssel, Bouwien Rutten

Hopmanstraat

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland VVD Dinkelland 24-09-2019 16:58

De fractie van Lokaal Dinkelland heeft dit onderwerp aangetekend als bespreekstuk voor vanavond.

In de commissie vergadering is dit voorstel van het college besproken en daarin hebben wij onze bedenkingen kenbaar gemaakt. We danken het college voor de nagezonden informatie. Opmerkelijk is dat ook de VVD als coalitie partij haar bedenkingen en kritische vragen had.

De zorgen van de fractie van Lokaal Dinkelland zijn dat de gemeente hier met gemeenschapsgeld gaat hobbyen en werkzaamheden gaat uitvoeren waartoe zij niet volledig ervaren is.

Dit brengt risico’s met zich mee.

De gemeente moet niet gaan ontwikkelen, nee de gemeente moet voorwaarde scheppend zijn. En dat is hier juist mogelijk.

We vinden het een goed idee dat de gemeente dit perceel gaat afstoten dat past in het beleid van afstoten van gemeentelijk vastgoed

En we vinden het juist dat het college dit perceel uitsluitend en alleen voor woningbouw wil gaan bestempelen.

Daar houdt naar de mening van de fractie van Lokaal Dinkelland de bemoeienissen van de gemeente ook op. Dit is een inbreidingslocatie voor woningbouw, en moet niet door de gemeente worden ontwikkeld.

Ga niet slopen.

Ga niet asbest saneren

Ga eventueel geen bodem sanering uitvoeren?

Ga niet bouwrijp maken.

Ga geen definitief bestemmingsplan vaststellen.

Dit is geen plan Pierik waar gegadigden een vastgelegd perceel kunnen kopen om op te bouwen.

Ga geen kosten maken terwijl de totale uitgaven niet met zekerheid zijn te bepalen. De gemeente heeft zeer slechte ervaringen met het spelen van project ontwikkelaar. Ik denk daarbij even aan het klooster in Ootmarsum.

Waarom hier het geld van onze inwoners in de waagschaal leggen? Dit is speculeren en dat hoort het college niet te doen.

Opmerkelijk dat de VVD hierin meegaat, ik heb hun toch vaak horen zeggen dat dit geen taak is van de gemeente, maar van gespecialiseerde markt partijen. Je moet de markt z’n werk laten doen.\

Dus ons verzoek is om aan het perceel Hopmanstraat geen extra kosten te spenderen dan uitsluitend de kosten voor verkoop, zoals het perceel er nu bij ligt.

Dit met de verplichting dat de bestemming woningbouw is en met een tijdsverplichting voor ontwikkeling en realisatie na goedkeur bestemmingsplan.

Dan de bestemming.

Het college heeft het voorstel om hierop de bestemming te wijzigen en dit perceel te bestemmen voor 5 grondgebonden woningen.

Als dit wordt aangenomen, wat zal gebeuren als er nu niet iets wordt gewijzigd, ligt hiermee voor een groot gedeelte de bestemming vast. Kavels van rond de € 75k en dan moet de bouw nog beginnen.

Voorzitter we hebben in de strategische agenda met elkaar afgesproken dat we moeten bouwen naar behoefte en vooral voor senioren en starters. Dit worden met dit voorliggende plan geen woningen voor starters en senioren.

Nee, de kosten worden veel te hoog.

Nee, dit is weer geen bouwplan naar behoefte.

Nee, het college houdt zich niet aan de samen gemaakte afspraken van de strategische agenda.

Met het vaststellen van een bestemmingsplan giet het college het plan in beton en kan een marktpartijen hier naar eigen inzicht geen andere invulling van maken, of men moet de procedure opnieuw doen. Dus dan zijn de gemaakte kosten van de gemeente ook weggegooid geld.

Laat dit aan een potentiële koper over men een minimale realisatie verplichting.

Voorzitter, om het college te bewegen dit voorstel te wijzigen willen we de volgende motie indienen en met uw goedvinden lees ik die nu voor en ben daarna benieuwd naar de mening van de andere fracties.

Motie;

MOTIE​​​​​​​​

Raadsvergadering 24 september 2019                                                      besluit:

Agendapunt: 17

Onderwerp: Grondcomplex en grondexploitatie Hopmanstraat

Indiener:      fractie Lokaal Dinkelland, …………

De raad van de gemeente Dinkelland

In vergadering bijeen op 24 september 2019

Constaterende:

Dat ter besluitvorming voorligt het voorstel een grondcomplex in te stellen en de bijbehorende grondexploitatie vast te stellen voor woningbouwontwikkeling op de locatie Hopmanstraat 30 te Denekamp;

Dat de locatie Hopmanstraat 30 onderdeel uit maakt van de af te stoten vastgoedlocaties;

Dat het college voornemens is deze locatie te bestemmen voor grondgebonden woningen;

Dat de gemeente Dinkelland actief stuurt op de ontwikkeling van inbreidingslocaties;

Dat het college voor deze locatie het bestemmingsplan wil wijzigen, maar als gemeente ook het geheel bouwrijp wil maken, inclusief sloop en eventuele sanering;

Overwegende:

Dat het college uitvoering geeft aan het coalitieakkoord waarin vastligt dat wordt geprobeerd te voorzien in de woonbehoefte van senioren en starters;

Dat door het bestemmen van deze locatie voor grondgebonden woningen waarschijnlijk niet aan deze doelstelling wordt bijgedragen;

Dat de gemeente veel kosten maakt voor de bestemmingsplanwijziging, het slopen, het mogelijk saneren en het bouwrijp maken;

Dat de gemeente hierdoor voor een deel als ontwikkelaar gaat optreden, een rol die niet bij de gemeente past en die in het verleden niet altijd succesvol is gebleken;

Dat het college met de voorgenomen bestemmingsplanwijziging andere bewoning blokkeert;

Spreekt uit:

Het essentieel te vinden dat de gemeente niet op de stoel van projectontwikkelaar gaat zitten;

Het zeer onwenselijk te vinden dat het grondbedrijf hoge kosten maakt voor de ontwikkeling van deze locatie, waardoor het uiteindelijke rendement zeer mager is;

Het belangrijk te vinden deze locatie uitsluitend en alleen voor woningbouw te bestemmen;

Het essentieel te vinden dat inbreidingslocaties als deze op korte termijn worden ontwikkeld;

Het belangrijk te vinden dat op deze locatie niet uitsluitend grondgebonden woningen worden gerealiseerd, maar dat aan ontwikkelaars de ruimte wordt gegeven hierop ook woningen voor eventueel senioren, starters en een- en tweepersoons huishoudens te realiseren;

Draagt het college op:

I. Voor het door de raad in te stellen grondcomplex Hopmanstraat 30 uit te gaan van de realisering van minimaal 5 grondgebonden woningen.

II. In de door de raad vast te stellen grondexploitatie het als gemeente zelf uitvoeren vanaanvullende uitvoerende werkzaamheden achterwege te laten.

III. Dit perceel te koop aan te bieden voor uitsluitend woningbouwontwikkeling.

En gaat over tot de orde van de dag.

Reacties zijn gesloten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.