Nieuws van Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS in Peel en Maas over GroenLinks inzichtelijk

11 documenten

Onverlichte skatebaan langs de John F. Kennedylaan

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS GroenLinks PvdA Peel en Maas 04-11-2019 18:00

De skatebaan langs de John F. Kennedylaan tussen Panningen en Helden is onverlicht. Nu het eerder donker wordt, kunnen skaters en BMX’ers hier ’s avonds niet terecht en wijken ze uit naar het plein bij het gemeentehuis in Panningen. Dit is gevaarlijk, vanwege de stoepen die er zijn en het verkeer dat er rijdt. PvdA/GroenLinks Peel en Maas zou het wenselijk vinden verlichting bij het skatepark te plaatsen.

[This post contains video, click to play]

Het park bij het Huis van de ...

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS GroenLinks CDA PvdA Peel en Maas 08-07-2019 17:00

Het park bij het Huis van de Gemeente Peel en Maas wordt een autopark. Een heel dure parkeerplaats voor auto’s. Een fraaie woning is gesloopt en groen is gekapt. PvdA GroenLinks - Peel & Maas heeft zich hiertegen verzet, maar een meerderheid van CDA Peel en Maas, Lokaal Peel en Maas en VVD Peel en Maas waren voor.

De Raad van de gemeente Peel en Maas in vergadering bijeen op 2 juli 2019

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS GroenLinks PvdA Peel en Maas 08-07-2019 07:55

constaterende • dat het kabinet op 28 juni 2019 het klimaatakkoord gepresenteerd heeft; • dat dit akkoord een ingrijpende energietransitie noodzakelijk maakt; • dat het kabinet draagvlak voor deze transitie van cruciaal belang acht; • dat het kabinet wil zorgen voor een brede en actieve betrokkenheid van iedereen; • dat het kabinet daarbij een voorname taak legt bij gemeenten;

overwegende • dat het realiseren van de energietransitie gedurende vele jaren grote inspanningen vergt van onze gemeenschappen, organisaties, instellingen en bedrijven, alsmede van onszelf als gemeente; • dat voorkomen moet worden dat door de energietransitie de kloof tussen rijk en arm in de samenleving groter wordt; • dat naast landelijke maatregelen de lokale overheid de mogelijkheid heeft aanvullende maatregelen te nemen om ook voor lage inkomensgroepen de energietransitie haalbaar en betaalbaar te houden;

roept het college op • om in kaart te brengen welke taken de Rijksoverheid in het klimaatakkoord rekent tot de verantwoordelijkheid van gemeenten; • om in kaart te brengen welke aanvullende maatregelen de gemeente Peel en Maas zou kunnen nemen om inwoners te ondersteunen bij het nemen van maatregelen in het kader van de energietransitie en wat hiervan de kosten zijn; • om in kaart te brengen welke kansen er voor lokale gemeenschappen en lokale initiatieven zijn om tijdig in te spelen op de energietransitie en welke steun de gemeente hierbij kan bieden; • om voor 15 december 2019 een eerste rapportage van de gevraagde inventarisaties ter bespreking aan te bieden aan de gemeenteraad; • om in bedoelde rapportage een plan op te nemen voor een brede maatschappelijke dialoog over energietransitie, samen op te zetten met dorpsgemeenschappen en met andere hiervoor in aanmerking komende partijen/organisaties

en gaat over tot de orde van de dag.

Fractie PvdA/GroenLinks Annigje Primowees Frits Berben Raf Janssen

Motie vreemd aan de orde van de dag:

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS GroenLinks PvdA Peel en Maas 08-07-2019 07:55

De Gemeenteraad van Peel en Maas, in vergadering bijeen op 2 juli 2019

constaterende • dat dit jaar van 25 november tot en met 10 december wederom de jaarlijkse wereldwijde ‘Orange the World’ campagne gehouden wordt, welke zich richt op het tegengaan van geweld tegen vrouwen en meisjes; • dat 1 op de 3 vrouwen wereldwijd tijdens haar leven te maken krijgt met lichamelijk of seksueel geweld en/of specifieke vormen van geweld zoals geweld tegen vrouwelijke vluchtelingen, vrouwenhandel, eerwraak, huiselijk en seksueel geweld; • dat ter ondersteuning van deze campagne in voorgaande jaren in diverse gemeenten verschillende prominente gebouwen oranje verlicht zijn; overwegende • dat lichamelijk of seksueel geweld een grove schending van de mensenrechten is en onacceptabel is; • dat vrouwen en meisjes hierdoor hun eigenwaarde verliezen, fysieke en geestelijke klachten krijgen; • dat geweld niet alleen negatieve gevolgen voor vrouwen heeft, maar ook voor hun families, de gemeenschap en het land in het algemeen; • dat de gemeente Peel en Maas een uitgesproken medestander moet zijn in de strijd voor vrouwenrechten en tegen geweld tegen vrouwen en meisjes;

verzoekt het college om ook aan te sluiten bij deze campagne en het Huis van de Gemeente in de periode van 25 november tot en met 10 december van dit jaar oranje te verlichten of op een andere wijze aan de inwoners kenbaar te maken dat de gemeente steun geeft aan de ‘Orange the World-campagne’. en gaat over tot de orde van de dag.

Namens de fractie PvdA/GroenLinks

Annigje Primowees

De Raad van de gemeente Peel en Maas in vergadering bijeen op 2 juli 2019

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS GroenLinks PvdA Peel en Maas 08-07-2019 07:54

constaterende • dat wij in een regio wonen met veel intensieve industriële landbouw; • dat in dergelijke regio’s veel gebruik wordt gemaakt van bestrijdingsmiddelen, waaronder glyfosaat; • dat onafhankelijke wetenschappelijke literatuur laat zien dat er verband bestaat tussen blootstelling aan specifieke middelen en verschillende soorten kanker, neurodegeneratieve aandoeningen, zoals de ziekte van Parkinson en Alzheimer, en ziekten bij pasgeboren kinderen; • dat de regio Noord-Limburg er naar streeft de gezondste regio van Nederland te zijn;

roept het college op • om in kaart te brengen welke bestrijdingsmiddelen in welke hoeveelheden in onze gemeente worden gebruikt; • om de GGD of een ander hiervoor in aanmerking komend instituut opdracht te geven nader onderzoek te doen naar de risico’s waar de inwoners van onze gemeente aan blootgesteld zijn vanwege het gebruik van bestrijdingsmiddelen in de landbouw; • om overleg te voeren met landbouworganisaties over de vraag hoe minder gebruik gemaakt kan worden van kwalijke bestrijdingsmiddelen en meer gebruik van natuurlijker vormen van gewasbescherming

en gaat over tot de orde van de dag.

Fractie PvdA/GroenLinks Annigje Primowees Frits Berben Raf Janssen

Reactie op de Kadernota 2020

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS GroenLinks CDA PvdA Peel en Maas 08-07-2019 07:53

Voorzitter, leden van de Raad, Onze reactie op deze kadernota kan ik het best samenvatten door middel van een bekend sprookje: de nieuwe kleren van de keizer. Waarschijnlijk kent u allemaal het verhaal; een machtige, veeleisende en ijdele keizer, met een grote hofhouding, wil zich vertonen op zijn allerbest en om hem tevreden te houden bedenken zijn bedienden zo’n verfijnde kledij, dat deze niet te zien is. De keizer stapt in zijn blootje parmantig door de straten, toegejuicht door zijn onderdanen, die niet durven te zeggen dat de keizer eigenlijk helemaal niets aan heeft. Behalve dat ene kleine jongetje dan… Daar moest onze fractie aan denken bij het bestuderen van deze kadernota. De nieuwe kleren van de keizer. We zullen hierna uitleggen waarom wij daar aan moesten denken. Het college start de kadernota met de trotse constatering dat men koerst op een solide financiële positie. Dat strookt al niet met het feit, dat er dit jaar niets terug kan vloeien in de Algemene Reserve. Een reserve, die we met het klimaatakkoord in aantocht hard nodig gaan hebben voor de energietransitie. Het is inmiddels duidelijk dat de OZB vorig jaar met slechts 1% verhoging slecht heeft uitgewerkt voor het gemeentelijk huishoudboekje. Het overschot op de begroting voor 2019 is als sneeuw voor de zon verdwenen en is inmiddels een tekort geworden dat moet worden aangevuld uit de reserves. Voor het jaar 2020 is het College niet in staat om een bedrag aan de algemene reserve toe te voegen en rest er een schamel aan overschot op de begroting. Gelukkig is het College zo wijs om de OZB trendmatig te verhogen met 2%, zoals wij al jaren voorstellen. Verlaging van dit percentage tast substantieel het, toch al geringe, overschot voor 2020 aan. Kan het College dit beamen? Kan het College garanderen dat er in 2020 geen greep in de reserves moet worden gedaan om de begroting sluitend te maken? Teleurstellend is dan wel weer, dat het College opnieuw voorstelt om de verblijfsbelasting niet te verhogen. Dit, terwijl andere belastingen wel trendmatig worden verhoogd met het niveau van de inflatie. De coalitie buigt hiermee opnieuw voor de lobby van de huisvesters van arbeidsmigranten. Dit vindt de fractie van PvdA/GroenLinks onrechtvaardig. Er worden ook kosten gemaakt door de gemeente die toeristen en arbeidsmigranten ten goede komen en dan is het ook gerechtvaardigd dat er een trendmatige verhoging plaatsvindt. Hoe denken de andere fracties hierover?

Het college spiegelt de raad en daarmee Peel en Maas voor, dat we kunnen koersen op ‘Ruimte en Groei’, daar waar bedoeld wordt: Ruimte vóór Groei. Groei van de agrarische bedrijvigheid, groei van de logistiek, groei van de bevolking. Groei dus, in dienst van de economie. Terwijl de natuur ons aangeeft dat zij dit ongebreidelde gebruik van de aarde niet meer aan kan; de door de mens veroorzaakte klimaatproblemen ons voor grote opgaven stelt; de biodiversiteit schrikbarend terugloopt (maar we dit niet mogen zeggen van het CDA), waardoor we nu last krijgen van bijvoorbeeld de eikenprocessierups, een oerwoud aan brandnetels door overdaad aan stikstof, een teruglopende insectenstand enzovoort en de luchtkwaliteit door IV en verkeer hier in de regio behoorlijk slecht is, doet het college van Peel en Maas alsof er niets aan de hand is en we nu eindelijk eens lekker door kunnen groeien. Voorzitter, dat is een illusie. Dat zijn onzichtbare kleren, waarmee het college zich tooit. Dezelfde houding geldt voor de ons voorgespiegelde groei van de bevolking, áls we maar voldoende bouwen. Alsof niet elke gemeente zou willen groeien en alsof dat geen heilloze weg is. Dat weet het college natuurlijk ook wel en daarom wil het zoveel mogelijk arbeidsmigranten binnen de gemeente huisvesten en die hier registreren. Huisvesting, ver weg van de kernen in kampementen van grote omvang; de omvang van Kessel-Eik en Koningslust. Tegelijkertijd gebruikt het college zalvende woorden over integratie binnen de gemeente. Hoe dat dan moet ligt vervolgens grotendeels bij de huisvesters zelf, die er bovendien alle belang bij hebben om de accommodaties bezet te houden. Kort samengevat: dit zijn nieuwe kleren die niemand ziet en zal zien. Hetzelfde geldt voor de paragraaf ‘Vitaliteit platteland’. Ook hier geen sprake van een realistisch beeld van de problematiek. Inzet is ook hier gróéi. Geen keuze voor inkrimping van de veestapel, maar constateren dat er schaalvergroting gaat optreden. Enerzijds wordt ingezet op een nieuw verdienmodel (het ombouwen van varkens-, koeien- en kippenstallen voor huisvesting van arbeidsmigranten), anderzijds inzet op de ‘Gezondste Regio’, waarmee de voedselproductie vermarkt dient te worden. Geen woord over de bijverschijnselen van de groei: bestrijdingsmiddelen en teveel stikstof in het grondwater, de vervuilde lucht, de hierdoor afnemende bodemkwaliteit. Wat ons betreft ook hier: de onzichtbare kleren van de keizer. De paragraaf Wonen is geheel gewijd aan nieuwbouw met de cryptische omschrijving: ‘de juiste woning op de juiste plek’. Wie dat vervolgens bepaalt laat het college in het midden. Over de bestaande woningen en hoe die energieneutraal gemaakt kunnen worden, schrijft het college niets. Blijkbaar wacht men op de rijksoverheid, die, zoals in het klimaatakkoord staat, weer terugverwijst naar de gemeenten die zelf de regie moeten nemen. Voorzitter er zijn gemeenten die wel al een idee hebben dat er iets moet gebeuren en we verwijzen dan ook graag naar de kadernota van de gemeente Weert, waarin een belangrijke passage hierover is opgenomen in het kader van de RES (de Regionale Energie Strategieën) voor Noord- en Midden Limburg. Wellicht kan het college daar eens zijn licht opsteken Onlangs vernamen we bovendien dat de gemeenten Beesel, Venray en Horst a.d. Maas een onderzoek gaan verrichten naar de mogelijkheden van een (gezamenlijk) energiebedrijf van de gemeenten Beesel, Venray en Horst a.d. Maas. PvdA/GroenLinks verbaast zich er over dat, gezien de worsteling die onze gemeente op dit terrein doormaakt, onze gemeente hier niet aan meedoet, terwijl een samenwerking tussen de gemeenten in onze regio veel voordelen zou kunnen opleveren. Waarom doet onze gemeente niet mee met een gezamenlijk onderzoek? Is het College bereid om onze gemeente alsnog aan te laten haken? Wat vinden de andere fracties van een dergelijk onderzoek? Wij zullen van onze kant over het klimaatakkoord een motie indienen om de keizer toch enigszins netjes aan te kleden…. In het onderdeel Bestuur stelt het college ons voor om vast te stellen, dat het eerste resultaat van de Raad voor de Toekomst de Commissie Nieuwe Stijl is. Als er nou één voorbeeld van de nieuwe kleren van de keizer te noemen is, dan is deze wel het duidelijkst. Die zogenaamde commissie is niks meer of minder dan een Technisch Overleg, waarmee we gestopt zijn in 2014, vanwege de eindeloze reeks technische vragen die dit opleverde. Bovendien doen we alles wel 3x. Technisch (en tegenwoordig een beetje politiek) opiniërend, besluitvormend. Het debat in de raad wordt er niet beter, maar juist minder van en het beoogde betrekken van burgers bij grote beslissingen is helemaal op de achtergrond geraakt. Deze raad, aan de leiband van de coalitie, debatteert nauwelijks en durft de dialoog over grote onderwerpen niet eens aan, getuige het wegstemmen van ons voorstel naar aanleiding van de Regionale Visie op het buitengebied. De Sociale Raad, een proces om vernieuwing aan te brengen in de lokale democratie, is onder druk van het CDA weggestemd door de coalitiepartijen Dat brengt ons bovendien nog even op een vraag aan het CDA: u stemde destijds tegen verlenging van deze nieuwe vorm met de opmerking, dat u later zelf zou terugkomen met nieuwe, betere voorstellen. Komt daar nog iets van? Heeft de fractie van het CDA al een idee wat er voor in de plaats kan komen? Wij horen het graag. Voorzitter, de positie van de gemeenteraad gaat onze fractie aan het hart. Op dit moment, na een jaar met deze grote coalitie, is onze ervaring dat de raad zich in meerderheid uitermate volgzaam opstelt. Of het nu gaat over meebeslissen over locaties voor huisvesting van arbeidsmigranten, de biodiversiteit, de energie- en duurzaamheidsmotie die niet wordt uitgevoerd, deze coalitiepartijen klappen als de hofhouding van de keizer voor de prachtige, nieuwe, onzichtbare kleren.. Onze fractie nodigt de partijen uit, om de moed te hebben de dialoog aan te gaan, zonder last en met eigen, nieuwe ideeën over alle onderwerpen die zo dringend om aandacht vragen, nu en in de nabije toekomst.

Het college van de Gemeente Peel en ...

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS GroenLinks PvdA Peel en Maas 15-04-2019 17:00

Het college van de Gemeente Peel en Maas wil dat overal in het buitengebied arbeidsmigranten gehuisvest kunnen worden, in grote concentraties. PvdA GroenLinks - Peel & Maas vindt dat de arbeidsmigranten beter kleinschalig gehuisvest kunnen worden, verspreid in alle wijken.

Waarderingsroos naar Gewoon Buitengewoon

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS GroenLinks PvdA Peel en Maas 07-01-2019 18:00

Deze maand gaat de Waarderingsroos van PvdA/GroenLinks Peel en Maas naar Gewoon Buitengewoon, aan de Loosteeg in Panningen.

De organisatie werkt kleinschalig en maakt gebruik van bestaande locaties van verenigingen, op momenten dat die niet in gebruik zijn. Verder worden ze geholpen door verschillende deskundige, enthousiaste vrijwilligers. Daardoor kunnen ze de kosten laag en de dienstverlening betaalbaar houden. Een groot deel van de inkomsten komen weer ten goede van het project.

[This post contains video, click to play]

Reactie van PvdA/GroenLinks op de begroting 2019 van de gemeente Peel en Maas

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS GroenLinks PvdA Peel en Maas 14-11-2018 14:27

Beschouwing over de begroting 2019

Voorzitter, leden van de raad,

Onlangs stond ik weer eens in de file op de A67. Toen ik vervolgens het thuisfront belde om te melden dat ik later zou zijn, antwoordde mijn echtgenoot droogjes: “je staat niet in de file, je bent de file”. En zo is het natuurlijk ook. Zo bezien, hebben we geen klimaatprobleem: we zijn het klimaatprobleem. Door ongebreideld tegen afbraakprijzen de wereld rond te vliegen, door steeds meer snelwegen aan te leggen, door de schaalvergrotingen in de landbouw zonder al te veel milieurestricties toe te staan, door producten over de hele wereld heen en weer te slepen, door de natuur steeds verder terug te dringen… We zijn zelf het klimaatprobleem. Voorzitter, dit college prijst zijn begroting aan onder het motto: ‘investeren in ontwikkeling en groei’ Onze fractie ziet in deze begroting een ander soort groei en ontwikkeling ontstaan, waar dit college geen antwoord op geeft. Groei bijvoorbeeld van de ongelijkheid, groei van de kloof tussen arm en rijk, tussen hoog- en laagopgeleid, tussen mensen die zich een riant huis kunnen veroorloven en mensen voor wie geen betaalbare woningen beschikbaar zijn. Tussen mensen die straks de klimaatmaatregelen niet kunnen betalen en zij die zich dat wel kunnen permitteren. Tussen mensen met baanzekerheid en de groeiende groep die zich met slecht betaald flexwerk moeten zien te redden. Dit college is nu al meer dan een half jaar bezig en formuleert geen ambitieuze, nieuwe ideeën die mogelijk antwoord kunnen geven op de belangrijkste vragen en kwesties van de nabije toekomst. Dat vinden wij meer dan jammer: net als de file, overkomt de nabije toekomst ons niet, die kunnen we voor een groot deel zelf vorm geven. Hoe gaan we bijvoorbeeld om met een snel veranderende agrarische omgeving in het buitengebied? Hoe dringen we de CO2-concentraties terug? Hoe gaan we straks om met al die vrijkomende gebouwen? Wat moeten we met de slogan van het college, dat het verantwoord wil investeren? Wat is dan ‘verantwoord’? Wat is die ‘gedragen balans tussen ruimtelijke kwaliteit tussen ruimtelijke kwaliteit en divers economisch gebruik’? Bedoelt u, dat er nog meer logistieke bedrijven gaan komen, nog meer agri-business? Kan het college ons antwoord geven op die twee vage aanduidingen? En wat is de ontwikkeling en groei in het woonbeleid van de gemeente? Wat doet u aan het tekort aan betaalbare huisvesting? We lezen er niets over. Voorzitter, de fractie Partij van de Arbeid/GroenLinks had gehoopt op nieuw elan bij deze forse coalitie die groot genoeg is om haar eigen agenda te zetten en uit te voeren…Dat we in deze begroting slechts al ingezet en bestaand beleid zien genoemd, stelt ons teleur. Wij hadden meer ambitie verwacht. Vandaar dat wij een aantal vragen aan de coalitiefracties en het college en aantal moties hebben voorbereid om een aantal problemen het hoofd te bieden. Zo stellen wij in elk geval aan u voor, om de ambitie klimaat- en energieneutraal te worden naar voren te halen en te stellen op 2030. Daar horen dan natuurlijk ook andere beleidsmaatregelen bij, zoals het instellen van een soort energiefonds, waardoor huishoudens makkelijker op andere energie dan gas kunnen overschakelen en bovendien hoort daar een helder beeld van de inrichting in het buitengebied bij om windmolens en zonneparken ruimtelijk goed in te passen. Hoe denken de fracties daarover? Wat vindt het college hiervan? Daarnaast stellen wij u middels een motie voor om als gemeente zelf een bijdrage te leveren aan het neerzetten van betaalbare, semi-permanente en duurzame huizen. De corporatie kan dit op dit moment niet en de markt doet het niet. Wij, als lokale overheid, kunnen dat wel. Hoe staan de overige fracties hier tegenover? En: wat vindt het college hiervan?

Om het bovenstaande mogelijk te maken en ook de gemeenschapsvoorzieningen op peil te houden hebben we dan wel een stevige financiële positie nodig. Het college wil ons doen geloven dat we er weer florissant voor staan. Dat blijkt in de praktijk toch tegen te vallen en bij een volgende tegenvaller vanuit de rijksbijdrage wordt onze positie er bepaald niet beter op. Onze fractie is van mening, dat we- in een economisch gunstigere periode- nu ook geld opzij moeten zetten om in te kunnen spelen op de maatschappelijke vraagstukken waar we mee geconfronteerd worden. Dat zouden we kunnen doen door het temporiseren van bepaalde projecten, maar ook door verhoging van de inkomsten. De OZB-stijging van 2%, nog onder de prijsinflatie, zouden we naar 3% kunnen brengen. Onze gemeente heeft immers al een laag tarief en we zouden de meeropbrengst van ca €75.000 per jaar kunnen aanwenden voor het energieneutraal maken van woningen voor mensen met een smalle beurs. Bovendien zouden we de verblijfsbelasting kunnen verhogen, zoals eerder door de Raad besloten, naar €1.20. Wat denken de overige fracties en het college hiervan? Niet alleen zijn we zelf de file en het klimaatprobleem; we zijn ook zelf de lokale democratie. De gemeenschap en als onderdeel daarvan, Raad en College, geven samen vorm aan de democratie. Die overkomt ons niet, die maken wij zelf en daar dienen we verantwoord en doordacht mee om te gaan. Onze kernwaarde ‘Zelfsturing’ een wat verwarrende term overigens, heeft een proces van voortdurende plaatsbepaling en herijking van ieders rol in gang gezet. Onze fractie vond het overigens wonderlijk om in de inleiding op de begroting te lezen, dat het college zich vereenzelvigt met de ‘Raad van de Toekomst en spreekt van ‘we’. Het college gaat over zijn eigen rol, de Raad gaat over de zijne. Hoe wij, leden van de Raad onze rol invullen is een zoektocht waar we al vanaf de start van de nieuwe gemeente mee bezig zijn en die om voortdurend onderhoud vraagt. Die zoektocht gaat met vallen en opstaan; de Sociale Raad, een nieuw fenomeen om de grote kwesties met gelote burgers te bespreken is van het toneel gehaald; oude vormen als het Technisch Overleg zijn weer terug. Onze fractie ziet daar overigens niets in. Weliswaar kunnen burgerraadsleden dan technische vragen stellen, maar aan de werkdruk of een nieuwe vorm waarin het politieke debat zou kunnen floreren, draagt dit niet bij.. Bovendien hebben we er weer een vergadering extra bij, zodat we er nu 4 op de planning hebben staan, voor 1 raadsvoorstel. Onze fractie pleit er dan ook voor samen eerst eens fundamenteel te bespreken welke rol en positie men de Raad wil geven in Peel en Maas, binnen de dynamiek van zelfsturende gemeenschappen en de opgaven voor de toekomst. Wat denken de overige raadsleden hiervan? Voorzitter, er zijn nog wat losse eindjes vanuit het vorige college, waar we toch nog eens naar willen vragen. Bij de vorige begrotingsbehandeling in 2017, verzekerde de portefeuillehouder Economie ons, dat we voorjaar 2018 meer zouden horen over het bestemmingsplan de Berckt, in het kader van huisvesting arbeidsmigranten. De Berckt krijgt nu al jaren achtereen een tijdelijke vergunning, in het kader van de pilot, maar er gebeurt niets en de rommel aan de overzijde van het park ligt er ook nog eens. Waar Breebronne zich met horten en stoten aan de afspraken heeft gehouden en heeft geïnvesteerd in het park en in het investeren in midstay-woningen, komt de Berckt er makkelijk vanaf met een jaarlijkse tijdelijke vergunning. Vindt u zelf, dat dit heel eerlijk is? Waarom is het bestemmingsplan er nog niet? En gaat u door met het verlenen van tijdelijke vergunningen? Hoe lang kan dit juridisch gezien? Kan de wethouder ons hierover opheldering geven?

Tot slot voorzitter, we staan niet in de file; we zijn de file. En als dit zo is, dan kunnen we er samen voor zorgen, dat we daaruit komen, dat we andere afslagen nemen. Graag horen we dan ook van de andere fracties, met welke nieuwe ideeën zij komen om de geschetste kwesties aan te pakken. Uiteraard bedanken we de organisatie voor de heldere, overzichtelijke begroting.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.