Nieuws van politieke partijen in Son en Breugel over VVD inzichtelijk

23 documenten

Wel handhaven bij het bosje aan de Holberglaan

VVD VVD Son en Breugel 12-08-2021 01:54

https://sonenbreugel.vvd.nl/nieuws/45134/wel-handhaven-bij-het-bosje-aan-de-holberglaan

Natuurlijk zijn wij ook voor inclusiviteit. In Son en Breugel hebben we altijd een inclusieve gemeenschap gehad met Zonhove midden in het dorp. En ja tegenwoordig zijn er nog veel meer mensen die anders zijn en er toch bij mogen en moeten horen, zonder daarop aangekeken of aangesproken te worden.

Maar wat je ook doet en waar je ook wat doet, het moet niet te koste van andere mensen gaan. Aan de Holberglaan gebeuren aanstootgevende activiteiten waar veel mensen last van hebben. En daarom is het handhaven van de gemeente correct.

Overlast. Loop je met je gezinnetje, zeker als je wat minder bekend bent, door het mooie bos tussen Son en Best, dan kun je per ongeluk in een bosje komen, waar zaken gebeuren, die men wat ons betreft niet openbaar hoeft te doen. Dit is aanstootgevend.Onveilig. Doordat deze activiteit een stiekem gebeuren op een openbare plek is, wordt dit door veel mensen als onveilig ervaren.Regels. We hebben in dit land regels met elkaar afgesproken. Die gelden ook voor de groepen die we graag inclusief behandelen. De regels gelden voor iedereen.Afval. Er lopen in Son en Breugel inmiddels heel wat mensen rond die met een grijper rommel opruimen in de straten. In het betreffende bos ligt het bezaaid met zakdoeken. De vervuilers hebben blijkbaar niet de behoefte het bos schoon achter te laten.

Blijft de vraag waar dan wel een ontmoetingsplek kan zijn. Netjes in een gebouw, waar je niet doorheen hoeft te lopen als je dat niet wilt. Waarom kan deze groep dat niet organiseren?

Laten we vooral iedereen laten zijn zoals hij is of wil zijn. Maar laten we ook met elkaar de omgeving leefbaar houden.

Opmerking ambtenaar

VVD VVD Son en Breugel 26-07-2021 08:38

https://sonenbreugel.vvd.nl/nieuws/45062/opmerking-ambtenaar

Een teleurgestelde Son en Breugelse ambtenaar liet afgelopen week na afloop van een digitale vergadering de microfoon aanstaan en zei iets onverkwikkelijks. Iedereen buitelde over elkaar heen om de man hel en verdoemenis toe te wensen. Maar als dezelfde mensen zich nou eerst eens zouden verdiepen in waaróm de man zoiets zegt, dan is het heel aannemelijk dat ze begrip krijgen voor zijn uitspraak. Dat ze dan zien dat de ambtenaar door ontwikkelingen die daaraan vooraf gingen tot een dergelijke uitspraak is gekomen.

U moet daarvoor maar eens kijken naar deze Teams bijeenkomst van 22 juli j.l. ‘Ontwikkelingslocatie Bijenlaan 60 planinitiatief tijdelijke woonbouw’; en dan vooral naar de 45 minuten die voorafgaan aan de uitspraak door de ambtenaar. Daarbij moet u weten dat het om de beoogde bouw van 25 miniwoningen aan de Bijenlaan gaat, dat er een informatieve avond is over het schetsplan voor omwonenden die voor een groot deel zijn geïnformeerd en dat wethouder en initiatiefnemer zullen ingaan op het schetsplan, het globale plan.

De initiatiefnemer trapte af met een duidelijke presentatie. Daarna zou je verwachten dat er verdere uitleg zou worden gegeven over de aanleiding van het plan, de noodzaak voor woningbouw in onze gemeente en hoe het proces (zoals een omgevingsvergunning) daarna gaat verlopen. En dat de bijeenkomst ook was bedoeld voor een eerste globale indruk, en niet in allerlei details zou moeten gaan verzanden. Maar dat is wel gebeurd met als resultaat gefrustreerde omwonenden die meteen allerlei details wilden weten, en een wethouder die zijn verantwoordelijkheid afschoof naar zijn ambtenaar.

Maar de wethouder is aanspreekpunt voor omwonenden; niet zijn ambtenaar.

Verder was het optreden van coalitiepartijen tijdens deze sessie misplaatst. Als je als raadslid meedoet aan een dergelijke sessie moet je weten wat je rol is. Maar in plaats van het initiatief van de gehele raad positief te vertegenwoordigen, fungeerden zij als criticasters en werd er politiek bedreven op een ongepast moment.

Aan het einde van de vergadering is te horen dat een inspreker zegt: ‘wie hier nog een kavel koopt, heeft een gaatje in zijn hoofd’. In die sfeer werd de bijeenkomst ook afgesloten en we kunnen ons heel goed voorstellen dat een ambtenaar, die dit prima initiatief begeleidt, deze vergadering teleurgesteld afsluit.

Maar er is ook nog iets anders. De wethouder had deze ambtenaar nooit in een politiek-maatschappelijke discussie moeten laten komen. De ambtenaar is te verwijten dat hij zijn microfoon open heeft laten staan terwijl hij iets vervelends zegt. De wethouder is te verwijten dat hij zijn ambtenaar niet in bescherming heeft genomen, en hem in een positie heeft laten komen waar hij niet thuishoort.

Het Dorpshuis: Maar weer eens wat vragen

VVD VVD Son en Breugel 26-04-2021 06:08

https://sonenbreugel.vvd.nl/nieuws/43987/het-dorpshuis-maar-weer-eens-wat-vragen

Zoals u misschien weet, is er een onderzoek gaande naar de rechtmatigheid van aanbesteding van het Dorpshuis. Dit onderzoek is begin februari toegezegd door de verantwoordelijke wethouder, en voor het luttele bedrag van € 5000 heeft Hekkelman advocaten de opdracht gekregen. Dit bureau heeft een zakelijke relatie met het Bureau Inkoop Zuid-Oost Brabant (BIZOB). En laat BIZOB nou net betrokken zijn bij de aanbesteding van het Dorpshuis.

Het staat er mooi in het vergaderverslag van de raadsvergadering van 4 februari 2021:

…Het college hoopt voortvarend aan de slag te kunnen gaan, en hoopt dat er snel een rapport komt waardoor de twijfels uit de wereld worden geholpen…

Inmiddels zijn we meer dan twee maanden verder. Terwijl de bouw van het Dorpshuis gestaag verder gaat, is er nog steeds niets bekend over afronding van het onderzoek. Het “snelle” onderzoek laat op zich wachten, en daarom hebben wij maar weer eens schriftelijke vragen gesteld.

Vragen, altijd maar weer vragen. Het komt overeen met een deel van de onderzoeksvraag naar de aanbesteding: de gebrekkige informatievoorziening door het college over het dossier Dorpshuis.

Hekkelman zal ongetwijfeld een goed kantoor zijn, want het BIZOB heeft er een jarenlang dienstverband mee. Maar toch, de schijn van belangenverstrengeling had vermeden moeten worden. Een ander bureau had de onderzoeksopdracht moeten krijgen. Hoewel, je zou ook kunnen zeggen dat de bekendheid van het advocatenkantoor met de instantie die het moet onderzoeken, de snelheid van het onderzoek zou moeten bevorderen. Dan zou je ook verwachten dat door die bekendheid en met het beperkte budget het onderzoek in een vloek en een zucht zou zijn afgerond.

Maar weer eens vragen waarom het allemaal zo idioot lang duurt…

Blink

VVD VVD Son en Breugel 27-02-2021 00:00

https://sonenbreugel.vvd.nl/nieuws/43012/blink

De gemeente heeft een zorgplicht voor het inzamelen van huishoudelijk afval. Omdat er nog geen andere afvalophaaldienst voor 2021 en daarna was gecontracteerd, is het contract met de huidige afvalverwerker Baetsen te elfder ure met een jaar verlengd. Wij moeten beslissen of we met de zgn. Gemeenschappelijk Regeling “Blink” in zee gaan, of dat we Europees aanbesteden. Overigens, een gemeenschappelijke regeling is een intergemeentelijk samenwerkingsverband.

Het college van burgemeester en wethouders heeft eind 2019 besloten om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om toe te treden tot Blink. Bij deze dienst zijn een aantal buurtgemeenten betrokken. Regionale samenwerking is goed, en Blink is meer dan een afhaaldienst. De dienst regelt de administratie, innoveert, organiseert, heeft een klantenservice, kortom, het is een bedrijf dat meer is dan alleen het afhalen van grondstoffen. Inderdaad, circulair afval is de grondstof voor morgen, en daar richt men zich ook op voor 27 euro meer per jaar en hetzelfde serviceniveau, of 1 euro meer per jaar en een iets minder serviceniveau. Je zou zeggen: het ziet er niet verkeerd uit.

Maar…

Er was alleen maar een bidbook van Blink. En één bidbook is geen bidbook. Eén keus is geen keuze. We kunnen een op het oog goede dienst niet zomaar kiezen zonder een vergelijking met andere diensten. En daarom hebben wij niet in kunnen stemmen met het “Blink voorstel”. Erg jammer, want dan hadden we geen 1,5 uur over 1 agendapunt hoeven te vergaderen zonder eruit te komen.

Dan was het besluit in een “blink of an eye” genomen.

De Bongerd

VVD VVD Son en Breugel 17-02-2021 02:48

https://sonenbreugel.vvd.nl/nieuws/42775/de-bongerd

Onlangs heeft de gemeenteraad het voorstel “Scenariokeuze sporthal de Bongerd” behandeld. Bij dit aan alle kanten rammelende en onduidelijke voorstel, moest een keuze worden gemaakt voor óf nieuwbouw, óf renovatie van sporthal de Bongerd. De uiteindelijke kosten zijn nog niet precies bekend, maar nieuwbouw kost 1,7 miljoen euro meer op een bedrag van rond de 8 miljoen. Beide opties voorzien in een volwaardige sportaccommodatie met ruimte voor de zgn. grote zaalsporten, zoals bijvoorbeeld handbal. Eén van de coalitiepartijen heeft dit niet in de gaten gehad. Deze partij dacht dat alleen nieuwbouw grote zaalsporten zou kunnen faciliteren, en daarom hebben zij voor nieuwbouw gekozen. Zo stond het tenminste in dit “Lezerspodium”.

Dit typeert de wijze waarop de huidige lokale politiek wordt gevoerd: regelmatig onduidelijke voorstellen, en partijen die het soms allemaal niet zo goed voor ogen hebben.

We kunnen een lang verhaal gaan houden over de onduidelijkheden van het voorstel, maar dat doen we niet. We beperken ons tot hoe dit project wordt uitgevoerd:

Eerst is besloten hoe het centrumgebied van Breugel er uit moet gaan zien. Vervolgens is dus besloten tot nieuwbouw en pas daarna wordt bekeken wie er allemaal gebruik van gaan maken. En afsluitend wordt een zgn. Programma van Eisen opgesteld.

Je zou toch echt zeggen dat het andersom moet: eerst weten wat je wilt en wat je nodig hebt, en dan maak je een plan wat je gaat doen. Deze logische volgorde is niet weggelegd voor dit college van burgemeester en wethouders. Hier is sprake van een typisch voorbeeld van achterstevoren denken. O ja, het zou ook nog kunnen dat door het Programma van Eisen nieuwbouw opeens geen optie meer is, zo staat te lezen. Tja, waarom nu de keuze voor nieuwbouw of renovatie? Geen idee.

We zeiden het al. Een onduidelijk voorstel waar ook veel geld mee is gemoeid. Maar toch hebben we ingestemd met nieuwbouw van de Bongerd. Na de “Stop! Alles moet helemaal opnieuw show”, die door de huidige coalitie in 2018 is opgevoerd, willen we niet alle betrokken mensen weer laten wachten. Maar het is natuurlijk te gek voor woorden dat voor een op zichzelf mooi initiatief van deze omvang, een rammelend en ondoorzichtig voorstel de basis vormt.

Onduidelijkheid dus. En misschien is het daarom ook niet zo gek dat sommige coalitiepartijen het overzicht een beetje kwijt zijn.

Waarom nu wéér het Dorpshuis?

VVD VVD Son en Breugel 30-11-2020 09:10

https://sonenbreugel.vvd.nl/nieuws/41804/waarom-nu-weer-het-dorpshuis

U zit er niet op te wachten en wij ook niet, maar we hebben het dossier Dorpshuis open moeten houden. Zeer tegen onze zin in, maar we kunnen niet anders omdat we als raadsleden een controlerende taak hebben. Als de gemeenteraad zich had gehouden aan het plafondbedrag van 4 miljoen euro (excl. BTW), was het voor ons eenvoudig geweest: een meerderheid besluit voor een dorpshuis in het kerkgebouw, en we gaan verder.

Maar er blijft voor ons te veel onduidelijk, en zijn er nog steeds niet-beantwoorde vragen hoe bijvoorbeeld het bouwbedrag is opgebouwd. Een voorzetje van onze kant om in gesprek te gaan met het gemeentebestuur en eens rustig buiten de camera’s van gedachten te wisselen, is niet beantwoord.Want wat is er nu gekocht voor dat budget van 4 miljoen? Wat valt onder de post “bouwkosten”? Vast interieur? Zonnepanelen? Daarom hebben we opnieuw vragen gesteld aan het college, en de pers opgezocht toen we weer dezelfde antwoorden kregen.

Eén van die vragen was wat de financiële risico’s zijn voor de gemeente. Een technisch rapport heeft aangegeven dat het gebouw geschikt is voor “huidig gebruik”, maar dat verder onderzoek moet uitwijzen of het geschikt kan worden gemaakt als comfortabel dorpshuis. Wij vragen ons af of verder onderzoek heeft plaatsgevonden, maar ook daar krijgen we geen antwoord op. Een door ons geraadpleegde expert heeft grote twijfels over de constructie, de plannen voor zonnepanelen en de lichtstraat.

Het plafondbedrag van 4 miljoen is door de winnende partij met maar liefst 2 miljoen euro overschreden. Eén van de inschrijvende partijen die zich wél aan het taakstellend bedrag van 4 miljoen heeft gehouden, heeft bezwaar aangetekend tegen de gevolgde procedure. Daarom hebben we grote twijfel of alle aanbieders dezelfde aanbestedingscriteria hebben gehanteerd of, iets specifieker, of alle aanbieders met dezelfde kosten onder de post “bouwkosten” hebben gewerkt. Op dit moment lijkt het erop dat er bij de winnende partij bepaalde kosten als “meerkosten” bij komen, terwijl andere partijen die kosten onder “bouwkosten” hebben verwerkt. Een ongelijk speelveld dus.

Tja, helaas, daar gaan we weer. Maar het is onze taak, onze plicht, om zaken die ons worden voorgelegd met zowel de inhoudelijke dossierkennis van een raadslid, maar ook door de ogen van inwoners te bekijken. En daarop te reageren als er zaken niet kloppen.

Stem NEE tegen het plan voor het Dorpshuis

VVD VVD Son en Breugel 22-07-2020 02:38

Wij zien het nieuwe dorpshuis in het kerkgebouw eigenlijk niet zitten, vanwege de kosten, de omvang en de onvolwassenheid.  Stem daarom Nee, dit plan moet van tafel ! En dit is waarom wij dit vinden...

Ons dorp moet een gezellig dorpshuis hebben, waar verenigingen een plekje vinden, de bibliotheek haar belangrijke functie kan vervullen en we leuke evenementen en voorstellingen kunnen bijwonen. Dit dorpshuis kan in onze ogen door vrijwilligers beheerd worden, waarbij een vergoeding voor semi-professioneel beheer volgens ons nodig is om kwaliteit, veiligheid én gezelligheid te waarborgen.

De menselijke kant, gezelligheid en dorps zijn voor ons het belangrijkst. De stenen, de locatie en allerlei commerciële functies die erbij in zouden moeten, vinden we minder belangrijk.

Waar we wel wat van vinden is de prijs. Het voorstel van het college kost 9 miljoen euro…€ 530 per inwoner, € 2120 per gezin met 2 kinderen. Zoveel geld hebben we in Son en Breugel nog nooit aan een project uitgegeven.

En dat terwijl het financieel niet goed gaat. We hebben 1,2 miljoen euro tekort op de zorgkosten en moeten daarom fors bezuinigen. Deze kosten zullen de komende jaren niet afnemen, maar gezien de vergrijzing eerder toenemen. We hebben jarenlang te weinig geïnvesteerd in ons ambtelijk apparaat, omdat we niet wisten of we zelfstandig zouden blijven. Om de basis op orde te brengen en de dienstverlening op niveau te houden moet de gemeente investeren in extra personeel. En daar bovenop gaat de regering het geld dat naar de gemeenten gaat herverdelen. De kleine gemeenten gaan fors inleveren, de grote gemeenten gaan meer krijgen. Dit levert ons een extra jaarlijks tekort op van 1 miljoen euro. Wij vinden het plan van de coalitie veel te duur. Het moet wel echt héél erg goed zijn voor een investering van 9 miljoen euro.

Is het dan heel goed? Nee, het is een onvolwassen plan. Er is veel teveel ruimte in het kerkgebouw voor wat erin gedaan moet worden. Al die ruimte kost geld voor verwarming en onderhoud. En die ruimtes die wel ingetekend zijn voldoen nog niet. Zowel het bestuur van het Vestzaktheater als de harmonie hebben zorgen over het ontwerp en de jaarlijkse kosten ervan. Alleen de bibliotheek. Die is tevreden. Zij krijgen een hele grote open ruimte op een prominente plaats in de foyer. Ons dorp moet een bibliotheek hebben, maar hoe deze er over 10 jaar uit ziet is voor ons maar de vraag. En of ze dan nog zoveel ruimte nodig hebben? En zo niet, wat doen we dan met al die extra ruimte?

En hoe moet het nou in de praktijk met dit gebouw? Als de kinderen van de jeugdharmonie ’s-avonds na hun repetitie en na sluitingstijd van de bibliotheek met hun instrumentenkoffertjes op hun rug verstoppertje spelen tussen de kasten van de bieb, wie is er dan verantwoordelijk voor om toezicht te houden? De vrijwilliger van het vestzaktheater? Over al deze zaken zijn geen afspraken gemaakt.

En nog even terug naar deze vrijwilliger. Het bestuur heeft de afgelopen jaren veel tijd en energie geïnvesteerd in ons huidige dorpshuis: het Vestzaktheater, het oude patronaatsgebouw. Dit pand is gezellig en dorps, héél dorps. Het heeft een dorpse maat, en voldoet eigenlijk best redelijk voor de mensen die er komen. En met een investering van veel minder dan 9 miljoen kan het voor de komende 20 jaar geschikt gemaakt worden.

Wij zien het nieuwe dorpshuis in het kerkgebouw eigenlijk niet zitten, vanwege de kosten, de omvang en de onvolwassenheid. En u: bent u er zo enthousiast over dat u er €530 per persoon voor over hebt? Op 27 augustus wordt dit plan in de Raad behandeld. Stem daarom nu Nee, dit plan moet van tafel !

Schriftelijke vragen Voorlopig Ontwerp Dorpshuis

VVD VVD Son en Breugel 04-05-2020 03:02

https://sonenbreugel.vvd.nl/nieuws/39303/schriftelijke-vragen-voorlopig-ontwerp-dorpshuis

Onlangs hebben wij het Voorlopig Ontwerp Dorpshuis ontvangen. Het ontwerp zoals wij dit hebben gekregen, is er voornamelijk op gericht hoe het dorpshuis er uit komt te zien, hoe het gebouw kan worden ingericht en kan worden gebruikt. Er staat niets over de tot nu toe gecalculeerde kosten. De raad heeft al gekozen voor het ontwerp. En met de gebruikers is overlegd over de inrichting. Het is verder aan de raad om te oordelen of het project te realiseren is.Omdat het ons in dit vergevorderd stadium ontbreekt aan inzichten over, met name de financiële gevolgen van de herbestemming van het voormalig kerkgebouw, heeft de VVD-fractie enkele vragen aan het College gesteld.

1. Het dorpshuis is voor dit college een prestigeproject waarbij het kostenaspect een belangrijke rol speelt, zeker in deze tijd. Er moet dan ook een investerings- en exploitatie overzicht aanwezig zijn, zodat inzicht wordt verkregen in de jaarlijkse kosten voor de gemeente en de hoogte van de huur voor gebruikers.Dit overzicht wensen wij per ommegaande te ontvangen.

2. In een tijd met een historisch nationaal begrotingstekort, zal dat consequenties hebben voor de gemeentelijke begroting die nu al "taakstellingen" kent. Wordt er overwogen om grote investeringen aan te houden, totdat er zicht is op de kadernota en de Begroting 2021-2024?

3. In het PvE 8.2.1. staat vermeld dat "het gebouw historische beperkingen heeft op het gebied van energieneutraliteit". De doelstellingen worden in "fase 2" gezamenlijk bepaald. Wat zijn de doelstellingen zoals die zijn afgesproken? Wat is het gestelde GPR ambitieniveau?

4. Alle aandacht is gericht op herbestemming van het voormalig kerkgebouw. Zijn er ook plannen voor een integrale aanpak van het centrum?

Wij zijn voorstander van een ...

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS GroenLinks VVD CDA PvdA Son en Breugel 16-06-2019 10:16

Wij zijn voorstander van een ontwikkeling van wonen en winkelen binnen het gebied de Pôlle te Lemmer. PvdA schrijft het volgende aan de gemeente – “Zoals u weet is de PvdA-fractie voorstander van een ontwikkeling van wonen en winkelen binnen het gebied de Pôlle te Lemmer. Ook is U bekend dat in het met de partijen CDA, VVD en Groenlinks overeengekomen coalitie-akkoord is opgenomen dat er speciale aandacht zal zijn voor dit gebied, een gebied dat dringend gebaat is bij een nieuwe ruimtelijke invulling, welke in Lemmer op draagvlak kan rekenen . De coalitiepartijen willen op korte termijn een onafhankelijk onderzoek instellen naar de ruimtelijke ontwikkelingsmogelijkheden in het totale gebied van de Pôlle, dit gericht op wonen en detailhandel/retail, waar de effecten voor de verkeersstromen en het centrum van Lemmer in worden meegenomen. Op een huizenverkoopsite worden op dit moment ten verkoop aangeboden 11 Kadewoningen, 8 Parkwoningen en 46 appartementen. Genoemde woningen en appartementen worden gesitueerd aan de Lemster Rien, binnen het bestemming-plangebied de Pôlle. Geveke Bouw & Ontwikkeling ontwikkelt namens Lenna Vastgoed het, zoals zij noemen, nieuwbouwplan De Pôlle. Volgens genoemde advertentie zal dit project medio 2019, dus deze maand of volgende maand in de verkoop komen. Naar ons bekend is, is een aantal maanden geleden een informatieavond gehouden over bovengenoemd project en zijn er door belangstellenden meerdere vragen en opmerkingen gemaakt ten aanzien van genoemd bouwplan. Door de initiatiefnemers is toegezegd de gemaakte opmerkingen ter harte te nemen en het plan in die zin zo nodig, aan te passen. Gelet op hetgeen nu in de verkoop wordt gezet is ons hiervan niets gebleken en wordt het bouwplan ongewijzigd deze maand ter verkoop aangeboden”. Naar aanleiding hiervan leven er bij de PvdA-fractie onderstaande vragen: – Let wel, wij zijn voor woningbouwontwikkelingen in genoemd gebied, echter, zijn alle procedures en ruimtelijke verantwoordelijkheden ten aanzien van genoemd plan inmiddels afgewerkt zodat er geen belemmeringen meer zijn om bedoeld bouwplan in genoemd bestemmingsplan te realiseren? – Is de nu te starten verkoop niet prematuur? En zijn de initiatiefnemers inmiddels bekend met het op korte termijn nog in te stellen onafhankelijk onderzoek naar de ruimtelijke mogelijkheden gericht op wonen en detailhandel/retail in deze omgeving? Met andere woorden heeft U hen hierover inmiddels geïnformeerd? – De uitkomsten van het onderzoek kunnen effect hebben op de verdere ontwikkeling in de naaste omgeving en van belang zijn voor de eventuele belangstellende koper, vandaar dat wij deze vragen aan de gemeente voorleggen.

Wietze de Haan onze ...

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS VVD CDA PvdA Son en Breugel 23-02-2019 07:12

Wietze de Haan onze fractievoorzitter heeft een stuk geschreven voor de Te gast in de Leeuwarder Courant. Er is de afgelopen veel gebeurd. Hierbij praat hij u bij. De tegenstem van de FNP om geen zandwinning toe te staan in het IJsselmeer, is voor CDA en VVD de druppel geweest om het vertrouwen in coalitiepartner FNP op te zeggen. De beide partijen wilden gewoon niet verder met de FNP. Meermalen is er overleg met de FNP geweest over het niet nakomen van afspraken, zo melden het CDA en de VVD. Andere partijen dan de coalitiepartijen, hadden zich al eerder uitgesproken tegen deze winning en als de FNP haar eigen verkiezingsprogramma had gevolgd, dan had de FNP met de oppositie al veel eerder haar tegenstem moeten en kunnen laten horen. Ook provinciaal had gedeputeerde Kramer van de FNP stelling kunnen nemen. Nu er een vertrouwensbreuk was ontstaan tussen het CDA, de VVD enerzijds en de FNP anderszijds, werd deze clash op het bord van de Raad van de gemeente de Fryske Marren gelegd. Door beide fracties werd aangegeven dat er een motie van wantrouwen zou worden ingediend als de wethouders van FNP-huize niet wilden opstappen. Daarmee werd de rest van de Raad ongewild gedwongen scherprechter te zijn in de breuk tussen de 3 coalitie-partijen. Door de fractie van de PvdA DFM werd een oproep gedaan om het paardenmiddel van een motie van wantrouwen, niet te gebruiken. Onze mening was niet bestuurlijk nog meer weg te glijden in het moeras van tegenstelling en geschonden vertrouwen en wij wilden eigenlijk niet in een positie gedwongen worden om het machtswoord te moeten gebruiken om de wethouders weg te stemmen. Wij hadden gehoopt dat de heren Durks en Stoker de eer aan zichzelf zouden houden en zouden opstappen maar zij hebben daar niet voor willen kiezen. Dit terwijl het door een aantal fracties wel in het belang van de gemeente en het maken van een nieuwe start nodig werd gevonden. De PvdA-fractie heeft, nu de wethouders, niet zelf weg wilden gaan, vóór de motie gestemd. Voor ons als fractie is er wat dat betreft, één duidelijke politiek zuivere lijn, als het vertrouwen in onze partij wordt opgezegd, worden de door ons geleverde partijgenoten in het (dagelijks) bestuur teruggetrokken en kunnen zij niet blijven zitten. Laat duidelijk zijn, er is geen sprake van belangenafweging inzake coalitievorming, zoals hier en daar werd geopperd, maar er wordt een heldere politieke lijn gevolgd, als men niet meer wordt vertrouwd als partij, treedt men als vertegenwoordiger van die partij terug. Er is door de FNP gevraagd de wethouders op hun post te laten zitten tot er een nieuwe coalitie is gevormd. Hoewel het sympathiek klinkt, is daar door ons niet voor gekozen. Het langer aanblijven zou de gemeente en haar burgers de nodige duizenden euro’s extra financiële offers in de vorm van 1,5 jaar wachtgeld vragen, met uiteindelijk hetzelfde resultaat, namelijk dat men moet opstappen. De wereld van de politiek is hard en soms meedogenloos, het voelt als onrecht, roept weerstand op en er is onbegrip, het doet pijn en de klus wordt niet afgemaakt. Dat wordt door ons goed begrepen, maar tegen de FNP en haar wethouders zeg ik: “Wees trots op wat is bereikt mede onder Uw verantwoordelijkheid.” Dit is het moment om blokkades en weerstanden achter ons te laten en weer te gaan werken aan een goed functionerend en vertrouwengevend gemeentebestuur. Dat is al moeilijk genoeg en nog steeds is er een lange weg te gaan. Het kan slagen als we willen. We hebben de dure plicht ons voor het oog van onze burgers daarvoor in te spannen. Wietze de Haan

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.