Nieuws van politieke partijen in Waterland over CDA inzichtelijk

20 documenten

Milieustraat Waterland, onze standpunten!

CDA CDA Waterland 07-05-2020 15:41

Momenteel is er veel te doen rondom de milieustraat #Waterland. 'Hoe zit het ook alweer?' Lees hier onze standpunten: We zijn het eens met de sluiting van de gemeentewerf op het Galgeriet, zodat we door kunnen gaan met de ontwikkeling van woningen voor onze inwoners.Wij zien Katwoude (ter hoogte van de nieuwe gemeentewerf) als een goede plek voor een nieuwe milieustraat. Deze plek is echter niet op korte termijn beschikbaar omdat deze verhuurd is aan het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Ook dient het bestemmingsplan te worden aangepast.Andere locaties zijn gezocht en niet gevonden. Een milieustraat vergt een grote investering dus moet wel duurzaam, lees voor vele jaren, zijn.Wij hebben ingestemd met de tijdelijke samenwerking met Purmerend. Voor de Coronacrisis kwamen er ook vele tevreden geluiden over deze milieustraat. Wij hebben ingestemd mits er wel wordt geëvalueerd hoe de service daar wordt ervaren.Toen kwam de Coronacrisis. Mensen gingen opruimen met als gevolg grote wachttijden in Purmerend. Maar niet alleen daar overal moet je langer wachten (bakker, bouwmarkt, etc.)We hebben de wethouder Van de Weijenberg vragen gesteld en zij is met Purmerend in overleg over oplossingen. Het verruimen van de openingstijden is niet zomaar mogelijk, immers de containers moeten ook afgevoerd kunnen worden , er moet personeel beschikbaar zijn en de 1,5 meter afstand moet gewaarborgd blijven voor onze gezondheid.De gemeentewerf op het Galgeriet weer openstellen is geen optie. Deze is niet Coronaproof. Hier zou men niet met 1,5 meter kunnen opereren. Ook voldoet deze locatie niet meer aan milieuwet- en regelgeving.Wij blijven alert op de ontwikkelingen.Mensen kunnen één keer per maand hun grofvuil op de straat aanbieden.

CDA reageert op respectloze vragen aan burgemeester Heldoorn

CDA CDA Waterland 30-04-2020 16:52

Nederland is getroffen door een crisis die zijn weerga niet kent. Het besmettelijke coronavirus maakt veel slachtoffers, ook in Waterland. Met een “intelligente” lockdown stelt onze regering alles in het werk om het besmettingsgevaar in te dammen. Dat brengt beperkingen in de vrijheid van mensen mee die wij niet gewend zijn. De consequenties zijn voor velen niet te overzien voor wat betreft de emotionele, sociale en economische schade. Er is in de samenleving draagvlak voor deze zware maatregelen. Mensen zien en voelen de noodzaak. De regering en onze minister-president in het bijzonder, roept mensen steeds weer op alles te doen wat in hun vermogen ligt om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Zijn oproep motiveert velen om zoveel mogelijk thuis te blijven en alleen als het echt niet anders kan naar buiten te gaan en dan de voorgeschreven hygiënische maatregelen in acht te nemen. De strenge maatregelen van het kabinet worden door de voorzitters van de Veiligheidsregio’s uitgevoerd door middel van een noodverordening. Het gemeentebestuur en dan met name de burgemeester zorgt voor naleving van de maatregelen in de eigen gemeente. Er zijn de afgelopen weken al veel kritische raadsvragen gesteld over de crisis en de gevolgen er van. Tegelijkertijd is er nu bestuurskracht nodig, juist bij de burgemeester. Burgemeester Heldoorn heeft op een voortreffelijke manier de Waterland de afgelopen weken door de crisis geleid. Raadsvragen stellen mag maar dan wel in het algemeen belang van de gemeente. En niet om een persoonlijk meningsverschil respectloos politiek te maken en een burgemeester aan te vallen vanuit vooringenomenheid. Als CDA-raadsfractie zijn wij van nature meer van het harmonie- dan van het conflictmodel. En gaan bij voorkeur met elkaar in gesprek als we het niet eens zijn. Tegelijkertijd vinden wij dat wij ook morele- en integriteitsgrenzen, zeker als openbaar bestuur moeten bewaken. Daarom hebben wij stelling genomen tegen deze wijze van politiek bedrijven die wij respectloos en onacceptabel vinden. Op deze wijze een burgemeester publiekelijk aanvallen past niet binnen de waarden en normen die wij in Waterland willen hanteren en vraagt om het stellen van grenzen. Die grenzen hebben wij gesteld door samen met onze coalitiepartners in een brief Waterland Natuurlijk te vragen afstand te nemen van de gestelde vragen. Alleen samen komen en door deze Corona crisis; niet het persoonlijke maar het algemeen belang staat dan nog meer dan normaal voorop.

CDA reageert op respectloze vragen aan burgemeester Heldoorn

CDA CDA Waterland 30-04-2020 16:52

Nederland is getroffen door een crisis die zijn weerga niet kent. Het besmettelijke coronavirus maakt veel slachtoffers, ook in Waterland. Met een “intelligente” lockdown stelt onze regering alles in het werk om het besmettingsgevaar in te dammen. Dat brengt beperkingen in de vrijheid van mensen mee die wij niet gewend zijn. De consequenties zijn voor velen niet te overzien voor wat betreft de emotionele, sociale en economische schade. Er is in de samenleving draagvlak voor deze zware maatregelen. Mensen zien en voelen de noodzaak. De regering en onze minister-president in het bijzonder, roept mensen steeds weer op alles te doen wat in hun vermogen ligt om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Zijn oproep motiveert velen om zoveel mogelijk thuis te blijven en alleen als het echt niet anders kan naar buiten te gaan en dan de voorgeschreven hygiënische maatregelen in acht te nemen. De strenge maatregelen van het kabinet worden door de voorzitters van de Veiligheidsregio’s uitgevoerd door middel van een noodverordening. Het gemeentebestuur en dan met name de burgemeester zorgt voor naleving van de maatregelen in de eigen gemeente. Er zijn de afgelopen weken al veel kritische raadsvragen gesteld over de crisis en de gevolgen er van. Tegelijkertijd is er nu bestuurskracht nodig, juist bij de burgemeester. Burgemeester Heldoorn heeft op een voortreffelijke manier de Waterland de afgelopen weken door de crisis geleid. Raadsvragen stellen mag maar dan wel in het algemeen belang van de gemeente. En niet om een persoonlijk meningsverschil respectloos politiek te maken en een burgemeester aan te vallen vanuit vooringenomenheid. Als CDA-raadsfractie zijn wij van nature meer van het harmonie- dan van het conflictmodel. En gaan bij voorkeur met elkaar in gesprek als we het niet eens zijn. Tegelijkertijd vinden wij dat wij ook morele- en integriteitsgrenzen, zeker als openbaar bestuur moeten bewaken. Daarom hebben wij stelling genomen tegen deze wijze van politiek bedrijven die wij respectloos en onacceptabel vinden. Op deze wijze een burgemeester publiekelijk aanvallen past niet binnen de waarden en normen die wij in Waterland willen hanteren en vraagt om het stellen van grenzen. Die grenzen hebben wij gesteld door samen met onze coalitiepartners in een brief Waterland Natuurlijk te vragen afstand te nemen van de gestelde vragen. Alleen samen komen en door deze Corona crisis; niet het persoonlijke maar het algemeen belang staat dan nog meer dan normaal voorop.

CDA WATERLAND KIEST VOOR ZELFSTANDIGHEID

CDA CDA Waterland 07-10-2019 07:33

CDA WATERLAND KIEST VOOR ZELFSTANDIGHEID Het CDA Waterland kiest op dit moment voor een zelfstandige gemeente boven een niet toekomstbestendige fusie met Landsmeer en Edam-Volendam. Dat is de conclusie van bestuur en fractie op basis van onderzoeken, documentatie en de openbare discussies eerder dit jaar binnen de gemeente met inwoners, bedrijven en andere belanghebbenden. Argumenten De argumenten voor dit standpunt zijn dat voorlopig een onontkoombare noodzaak tot fusie ontbreekt: de dienstverlening en voorzieningen worden door inwoners over het algemeen goed gewaardeerd en een fusie leidt niet per definitie tot een beter bestuur en/of een betere financiële positie. Belangrijke argumenten voor de afweging zijn: deze dienstverlening aan de inwoner in stand houden nu en in de toekomst met alle uitdagingen die op ons afkomen. En een sterke speler in de regio zijn. Het CDA Waterland verwacht deze twee aspecten beter te kunnen uitvoeren als zelfstandige gemeente. Grondige studie Woordvoerder bestuurlijke toekomst Bert Enderink: ‘Een ieder weet dat deze kwestie voor onze partij een zwaarwegende is. Onze achterban, maar ook de overige inwoners zijn verdeeld. In tegenstelling tot wat velen dachten hadden wij echt nog geen standpunt ingenomen en hebben wij pas recent na een grondige studie ons standpunt bepaald. Die keuze is dat volgens het CDA Waterland de beperkte, onzekere voordelen van een fusie met Landsmeer en Edam-Volendam niet opwegen tegen de inspanningen en energie die een dergelijke fusie vraagt. Een gedegen lange termijnvisie ontbreekt en tegelijkertijd is een bestuurlijke fusie wel een onomkeerbare stap.’ Impuls voor de ambtelijke organisatie Fractievoorzitter Simone Boogaard vult aan dat ‘de ambtelijke organisatie een impuls nodig heeft, kwalitatief en kwantitatief en ongeacht de keuze voor zelfstandigheid of fusie. Er zijn op dit moment veel eenpitters binnen de organisatie en dat maakt je kwetsbaar. Zodra de raad een besluit heeft genomen zal de raad een plan van aanpak moet worden voorgelegd voor het versterken van de organisatie. Daar hebben wij ook zeker ideeën over; zoals samenwerken op belangrijke strategische thema’s als bereikbaarheid en uitbesteden aan de markt daar waar kan. Wij begrijpen ook dat hier middelen voor nodig zijn. Dit zal ook zo zijn wanneer er een bestuurlijke fusie komt. Dan heb je ook nog te maken met een periode van improductiviteit. Een keuze voor een krachtige, zelfstandige gemeente Waterland is pas kansrijk als alle partijen bereid zijn om te investeren in de organisatie.’ Voor de CDA fractie is het duidelijk: over de bestuurlijke toekomst wordt verschillend gedacht en dat maakt een besluit niet eenvoudig. De komende maanden zal na consultatie van inwoners op 14 oktober en de discussie in de raad deze winter een besluit vallen. Voor het CDA Waterland is het cruciaal dat te maken keuze kansrijk is. Dit zal dus ook afhangen van de andere partijen in de raad.

CDA komt met initiatief voor kinderburgemeester in Waterland

CDA CDA Waterland 28-08-2019 05:05

Op 5 september 2019 bespreekt de gemeenteraad, in de voorbereidende raadsvergadering de motie voor het aanstellen van een kinderburgemeester in de gemeente Waterland. CDA heeft dit initiatief actief onder de aandacht van de andere partijen gebracht en met succes. Alle partijen dienen mede de motie in. Lees hier de motie en de toelichting.

Giga opkomst 'Landbouw of Water'

CDA CDA GroenLinks Waterland 07-02-2019 19:00

Ruim 200 personen uit Edam, Volendam, Monnickendam, Purmerend en de Beemster kwamen 7 februari af op de bijeenkomst “Landbouw of Water”. Discussieleider Rob van Gaalen (oud-dijkgraaf) trapte direct fors af met de stelling “Moeten we veengebieden onder water zetten?” Slechts een enkeling van GroenLinks vond van wel. Op vlotte wijze meldde CDA-parlementariër Annie Schreijer-Pierik het grote belang van Europa voor de agrariërs. Zij gaf op scherpe wijze aan dat het CDA (EVP in Europa) bijna als enige de belangen echt stevig behartigt. Zelden is er directe steun van de andere partijen voor de agrarische belangen. Er kan veel meer gehaald worden uit Europa. Zij wees op Duitse agrariërs die één afgevaardigde hebben die geld dat in Brussel beschikbaar is doorsluist. Nederland laat geld liggen!! Haar inzet in Europa is en zal zijn -‘voldoende hoogwaardig voedsel voor Europa’ -‘een leefbaar platteland, met een gezonde boerenstand!’ CDA-Statenlid Willemien Koning-Hoeve gaf bevlogen haar visie weer over het tegengaan van de bodemdaling in het veenweidegebied. Zij pleit voor realisme, haalbaarheid en betaalbaarheid in overleg met agrariërs. CDA wil zeker geen moeras van 27.000 ha, maar wel experimenteren met enkele gebieden. Kortom: behoud van de koe in de wei en de weidevogels. Bovendien moet het verdienmodel voor de agrariër beter bij natuur inclusieve landbouw. CDA-lijsttrekker Frank Frowijn van het waterschap (Hoogheemraadschap Hollands NoorderKwartier) pleit voor een veel intensievere samenwerking bij het oplossen van de problemen die samenhangen met de veranderingen van het klimaat. Veiligheid staat en vervolgens agrarisch belang en natuurbehoud. Bij de vragenronde met de zaal bleken de drie sprekers eensgezind te zijn over de aanpak. Dat zou ook meer aandacht moeten krijgen binnen het landelijk CDA en de gemeenten èn in samenwerking met de boeren. De zaal pleitte voor een stevige campagne want ook de stedelingen moeten bereikt worden. Voorzitter Hettie Pott dankte voor de enorme belangstelling en riep op om vooral te gaan stemmen op 20 maart voor Provincie en Hoogheemraadschap en op 23 mei voor Europa. En vooral: word lid van CDA.

Sloop Galgeriet van start

CDA CDA Waterland 25-01-2019 19:00

Start sloop panden Hoorne aan Galgeriet in Monnickendam Aan het Galgeriet is in opdracht van Hoorne Vastgoed en BPD Ontwikkeling begonnen met de sloop van diverse panden in eigendom bij Hoorne. Op deze locatie komen in de eerste fase onder meer een tijdelijke supermarkt en een bierbrouwerij met proeflokaal. Het startsein voor de sloop werd 16 januari gegeven door wethouders Jelle Kaars en Laura Bromet van de gemeente Waterland en Hoorne-directeur Jan Heeremans. Begin dit jaar vertrokken de laatste huurders uit de te slopen panden van Hoorne aan het Galgeriet. De komende tijd wordt onderzocht hoe deze panden er bijstaan en op welke wijze de sloop het beste plaats kan vinden. Tevens wordt bekeken of er sprake is van verontreiniging en ‘zo ja’ hoe die kan worden verwijderd. Daarna begint de daadwerkelijke sloop. Die is naar verwachting in juli gereed en wordt uitgevoerd door Regiobouw uit Hoofddorp. De sloopwerkzaamheden vormen de eerste stap naar de totale herontwikkeling van het gebied

Algemene beschouwing

WaterlandNatuurlijk WaterlandNatuurlijk CDA Waterland 16-11-2018 12:30

De algemene beschouwingen zijn, zoals altijd, hét moment om zowel terug als vooruit te kijken.

Laten we beginnen met terugkijken:

Afgelopen voorjaar waren de verkiezingen voor een nieuwe gemeenteraad.

Een prachtige opkomst. Er viel ook echt wat te kiezen.

Veel onderwerpen hielden de inwoners bezig.

 Ophalen van de afvalstromen, of zoals tegenwoordig genoemd wordt, grondstoffen.

 De ontwikkelingen op het Galgeriet

 De financiële positie van de gemeente.

 En zeker niet te vergeten het al dan niet zelfstandig blijven van onze gemeente

Over dit laatste punt hebben verschillende partijen zich vooraf ook duidelijk uitgesproken, zowel in de debatten tijdens de raadsvergaderingen als ook bij de verkiezingsdebatten in de verschillende kernen.

Deze laatste debatten waren ook bij omroep Pim te volgen en dat werd ook massaal gedaan.

Bij één debat was helaas de omroep niet aanwezig. Daardoor zijn er ook geen opnames om terug te kijken. En laat nu juist tijdens dát debat de woordvoerder van het CDA klip en klaar aangeven dat zij staan achter het zelfstandig blijven van Waterland.

WN is daarom ook zeer teleurgesteld over het vervolg van de coalitieonderhandelingen. Met een klinkende overwinning van ruim 170% hadden wij graag meegedaan in een nieuw te vormen college.

Echter juist op het onderwerp behouden van de zelfstandigheid konden het CDA en WN elkaar niet vinden.

Dus voor de fractie van WN betekent dit terug naar de oppositiebank.

Ook nu blijven wij constructief doch kritisch meedenken.

Vlak voor de verkiezingen bleek dat de gemeente er financieel veel minder goed voorstaat dan eerder gedacht. Eind 2013 hadden wij nog een reserve van 12 miljoen. Nu we de begroting voor 2019 bespreken neemt het bedrag alleen maar verder af tot nog maar iets meer dan €3,5 miljoen. Opvallend is dat dit ook het bedrag is dat gevraagd wordt voor een nieuwe gemeentewerf.

Waar is al dat geld gebleven? Heeft de burger hier veel voor teruggezien?

Voor ons ligt de begroting voor het komende jaar.

Is er al duidelijkheid over het oplossen van de zo vlak voor de verkiezingen geconstateerde tekorten?

Nee.

Maakt het college even pas op de plaats?

Wederom nee.

Er worden grote bedragen uitgegeven: renovatie van de Bolder, verplaatsen van de gemeentewerf en de milieustraat, renovatie en deels nieuwbouw van de Havenrakkers in Broek.

Allemaal legitieme zaken, maar de ambities zijn wel erg hoog. Dit college wil graag het beste jongetje van de klas zijn en trekt daarvoor flink de portemonnee. Veel van de kosten zijn duurzaamheidsmaatregelen en dan beduidend meer dan wat wettelijk noodzakelijk is.

Wat WN betreft is dat, gezien de onduidelijke financiële situatie niet verantwoord. Of is het juist de bedoeling? Is dit een opmaat naar fusie. Immers een gemeente die het financieel niet kan bolwerken zal op moeten gaan in een groter geheel.

Voor ons en onze kiezers het nachtmerrie scenario. Bij veel inwoners was de vorige fusie, in 1991, al een brug te ver.

Het mag dus duidelijk zijn dat WN niet akkoord kan gaan met een gemeentelijke herindeling, tenzij er héél duidelijk is dat er absoluut géén andere mogelijkheid is.

Onder “geen andere mogelijkheid” verstaan wij duidelijk niet een door inadequaat beleid veroorzaakt financieel tekort.

Wij volgen dan ook kritisch de onderzoeken die dit college gaat doen.

Wij vragen wel om in de onderzoeken de mening van de inwoners mee te nemen en dan niet alleen een selecte groep, nee alle inwoners moeten zich kunnen uitspreken.

“Genomen raadsbesluiten worden in de nieuwe collegeperiode gerespecteerd” staat er te lezen in de aanbiedingsbrief van de begroting 2019.

Wat een gotspe! Ik zeg zebrapaden plus de beloofde subidie aan de dorpshuizen en paracommerciele instellingen.

Dit college draait haar hand niet om voor een paar miljoen extra voor scholen, de Bolder, een nieuwe gemeentewerf voor €3,5 miljoen, milieustraat en het Galgeriet. Op zich legitieme doelen maar wat minder luxe kan best. Voor de zebrapaden geen €22.000 en voor de instellingen geen €8.000. Het is overigens nog maar de vraag of het terugbrengen van de zebrapaden echt €22.000 moet kosten.

Als een raadsbesluit “technischs onuitvoerbaar” is dan respecteer je als college dat er een raadsuitspraak ligt. Dan kom je terug naar de raad met een voorstel wat wel kan. Nee, dit college zet de dorpshuizen en de instellingen in de kou. En dit moet de raad lezen in de begroting. Niks terugkoppelen.

Hoe betrouwbaar zijn partijen die eerst de motie mee indienen en nu, in een nieuwe samenstelling, hun eigen motie afvallen? In de politiek bestaat daar één woord voor.

Dan de voorliggende begrotingsstukken: Deze Raad toont zich flexibel in de aanpak om tot een vastgestelde begroting te komen. Maar koos geen proces met op voorhand een tweevoudige voorbereidende bespreking. Het college beperkte zich, al was anders afgesproken tussen de fractievoorzitters, tot een technische voorlichtingsavond, waar naar ons oordeel geen behoefte aan was. We vinden een grondig beleidsgesprek nodig. De vraag is dan ook aan elk van de coalitiefracties waarom er anders, dan afgsproken met de factievooritters is gehandeld. Is hier door iets of iemand druk uitgeoefend?

De antwoorden op onze vragen en het bezuinigingsmemo vormen de slechtste prestatie die we voor dat doel ooit kregen van enig college. Waarom zo veel vragen onbeantwoord gelaten of ontweken? Op ongeveer 47 van de 213 vragen kwam geen antwoord: en dan gaat het slechts sporadisch om techniek maar om beleid, het politieke beleid. Waarom een memo met bezuinigingen zonder een toelichting, ook geen nagezonden toelichting? Dat willen we graag van het College weten.

Voorts: we lezen in de antwoorden, dat elke begroting een momentopname is. Technisch is dat juist.

Als wij vragen stellen over aantal woningen dat gerealiseerd moet gaan worden blijft het college opvallend genoeg het C-veld op Marken noemen. Terwijl op het moment van beantwoording toch al bekend was dat de ontwikkelaar zich heeft teruggetrokken. Hoe realistisch zijn de cijfers in de stukken? Heeft het college voor de antwoorden wel het juiste moment gekozen?

Wat wij bij deze momentopname niet terugvinden zijn toch flinke bestedingen die het college aan de raad heeft voorgesteld, zoals de €3,5 miljoen voor de gemeentewerf.

Het college rekent zich mogelijk rijk met de verwachte opbrengsten voor het Galgeriet. In de beantwoording legt u bij verschillende ontwikkelingen een duidelijke relatie met deze opbrengsten. Ik noem de renovatie van de sportvelden en sporthal.

Een belangrijk onderwerp voor onze inwoners is de aangekondigde verhuizing van de milieustraat. Tijdelijk was het uitgangspunt. Maar wat blijkt nu? Ineens zijn alle opties over de definitieve locatie open. WaterlandNatuurlijk heeft hier al voor gewaarschuwd. Weg is weg. Krijgen wij gelijk? Dat weten we pas over 5 jaar en dan is het hopelijk niet te laat.

Is het geen zaak om allereerst de algemene reserve weer op peil te brengen. Iedere burger weet dat je te allen tijde een appeltje voor de dorst moet hebben. Waarom dit college dan niet?

Het getuigt niet van bestuurskracht als er geen voorstellen op tafel liggen om de ontstane tekorten op bv het sociaal domein terug te dringen. Dit geeft ook heel veel onzekerheid bij onze inwoners. Hoe wordt dit opgelost? Krijgen zij nog wel de zorg die zij nodig hebben?

Op het moment dat aan de raad werd meegedeeld dat er tekorten waren is er gevraagd of 2018 geen verloren jaar ging worden. Welnu WaterlandNatuurlijk vraagt zich serieus af of ook 2019 geen verloren jaar gaat worden.

Na ingrijpen van de provincie zijn er ineens wel bezuinigingsvoorstellen op tafel gekomen. Knap werk van de ambtelijke organisatie. Al is er geen duidelijke invulling gegeven in hoe en waar we precies kunnen bezuinigen. Dat is duidelijk een taak van de politiek en niet van de ambtenaren.

De ambtenaren die hier het ondersteunende werk bij doen, verdienen meer nog dan in andere jaren complimenten. Daar zit in elk geval slagvaardigheid genoeg.

De politiek maakt de keuzes. Dus college, waarom is er nog geen concreet voorstel over hoe, waar en hoeveel u denkt te kunnen bezuinigen?

Een begroting vaststellen waarin weinig tot geen concrete voorstellen liggen tot bezuiniging getuigt niet van bestuurskracht. Komt een vrijwillige keuze om zelfstandig te blijven hierdoor niet in gevaar?

Hoe ziet het college dit en ook hoe zien de coalitiepartijen dit?

De conclusie van WaterlandNatuurlijk mag duidelijk zijn. Het college krijgt voor deze begroting geen voldoende. Het is nog maar de vraag of u overgaat.

Wij laten het van de inhoudelijke behandeling en beantwoording van de politieke vragen afhangen of wij vóór deze begroting kunnen stemmen.

Algemene beschouwing

WaterlandNatuurlijk WaterlandNatuurlijk CDA Waterland 16-11-2018 12:30

De algemene beschouwingen zijn, zoals altijd, hét moment om zowel terug als vooruit te kijken.

Laten we beginnen met terugkijken:

Afgelopen voorjaar waren de verkiezingen voor een nieuwe gemeenteraad.

Een prachtige opkomst. Er viel ook echt wat te kiezen.

Veel onderwerpen hielden de inwoners bezig.

 Ophalen van de afvalstromen, of zoals tegenwoordig genoemd wordt, grondstoffen.

 De ontwikkelingen op het Galgeriet

 De financiële positie van de gemeente.

 En zeker niet te vergeten het al dan niet zelfstandig blijven van onze gemeente

Over dit laatste punt hebben verschillende partijen zich vooraf ook duidelijk uitgesproken, zowel in de debatten tijdens de raadsvergaderingen als ook bij de verkiezingsdebatten in de verschillende kernen.

Deze laatste debatten waren ook bij omroep Pim te volgen en dat werd ook massaal gedaan.

Bij één debat was helaas de omroep niet aanwezig. Daardoor zijn er ook geen opnames om terug te kijken. En laat nu juist tijdens dát debat de woordvoerder van het CDA klip en klaar aangeven dat zij staan achter het zelfstandig blijven van Waterland.

WN is daarom ook zeer teleurgesteld over het vervolg van de coalitieonderhandelingen. Met een klinkende overwinning van ruim 170% hadden wij graag meegedaan in een nieuw te vormen college.

Echter juist op het onderwerp behouden van de zelfstandigheid konden het CDA en WN elkaar niet vinden.

Dus voor de fractie van WN betekent dit terug naar de oppositiebank.

Ook nu blijven wij constructief doch kritisch meedenken.

Vlak voor de verkiezingen bleek dat de gemeente er financieel veel minder goed voorstaat dan eerder gedacht. Eind 2013 hadden wij nog een reserve van 12 miljoen. Nu we de begroting voor 2019 bespreken neemt het bedrag alleen maar verder af tot nog maar iets meer dan €3,5 miljoen. Opvallend is dat dit ook het bedrag is dat gevraagd wordt voor een nieuwe gemeentewerf.

Waar is al dat geld gebleven? Heeft de burger hier veel voor teruggezien?

Voor ons ligt de begroting voor het komende jaar.

Is er al duidelijkheid over het oplossen van de zo vlak voor de verkiezingen geconstateerde tekorten?

Nee.

Maakt het college even pas op de plaats?

Wederom nee.

Er worden grote bedragen uitgegeven: renovatie van de Bolder, verplaatsen van de gemeentewerf en de milieustraat, renovatie en deels nieuwbouw van de Havenrakkers in Broek.

Allemaal legitieme zaken, maar de ambities zijn wel erg hoog. Dit college wil graag het beste jongetje van de klas zijn en trekt daarvoor flink de portemonnee. Veel van de kosten zijn duurzaamheidsmaatregelen en dan beduidend meer dan wat wettelijk noodzakelijk is.

Wat WN betreft is dat, gezien de onduidelijke financiële situatie niet verantwoord. Of is het juist de bedoeling? Is dit een opmaat naar fusie. Immers een gemeente die het financieel niet kan bolwerken zal op moeten gaan in een groter geheel.

Voor ons en onze kiezers het nachtmerrie scenario. Bij veel inwoners was de vorige fusie, in 1991, al een brug te ver.

Het mag dus duidelijk zijn dat WN niet akkoord kan gaan met een gemeentelijke herindeling, tenzij er héél duidelijk is dat er absoluut géén andere mogelijkheid is.

Onder “geen andere mogelijkheid” verstaan wij duidelijk niet een door inadequaat beleid veroorzaakt financieel tekort.

Wij volgen dan ook kritisch de onderzoeken die dit college gaat doen.

Wij vragen wel om in de onderzoeken de mening van de inwoners mee te nemen en dan niet alleen een selecte groep, nee alle inwoners moeten zich kunnen uitspreken.

“Genomen raadsbesluiten worden in de nieuwe collegeperiode gerespecteerd” staat er te lezen in de aanbiedingsbrief van de begroting 2019.

Wat een gotspe! Ik zeg zebrapaden plus de beloofde subidie aan de dorpshuizen en paracommerciele instellingen.

Dit college draait haar hand niet om voor een paar miljoen extra voor scholen, de Bolder, een nieuwe gemeentewerf voor €3,5 miljoen, milieustraat en het Galgeriet. Op zich legitieme doelen maar wat minder luxe kan best. Voor de zebrapaden geen €22.000 en voor de instellingen geen €8.000. Het is overigens nog maar de vraag of het terugbrengen van de zebrapaden echt €22.000 moet kosten.

Als een raadsbesluit “technischs onuitvoerbaar” is dan respecteer je als college dat er een raadsuitspraak ligt. Dan kom je terug naar de raad met een voorstel wat wel kan. Nee, dit college zet de dorpshuizen en de instellingen in de kou. En dit moet de raad lezen in de begroting. Niks terugkoppelen.

Hoe betrouwbaar zijn partijen die eerst de motie mee indienen en nu, in een nieuwe samenstelling, hun eigen motie afvallen? In de politiek bestaat daar één woord voor.

Dan de voorliggende begrotingsstukken: Deze Raad toont zich flexibel in de aanpak om tot een vastgestelde begroting te komen. Maar koos geen proces met op voorhand een tweevoudige voorbereidende bespreking. Het college beperkte zich, al was anders afgesproken tussen de fractievoorzitters, tot een technische voorlichtingsavond, waar naar ons oordeel geen behoefte aan was. We vinden een grondig beleidsgesprek nodig. De vraag is dan ook aan elk van de coalitiefracties waarom er anders, dan afgsproken met de factievooritters is gehandeld. Is hier door iets of iemand druk uitgeoefend?

De antwoorden op onze vragen en het bezuinigingsmemo vormen de slechtste prestatie die we voor dat doel ooit kregen van enig college. Waarom zo veel vragen onbeantwoord gelaten of ontweken? Op ongeveer 47 van de 213 vragen kwam geen antwoord: en dan gaat het slechts sporadisch om techniek maar om beleid, het politieke beleid. Waarom een memo met bezuinigingen zonder een toelichting, ook geen nagezonden toelichting? Dat willen we graag van het College weten.

Voorts: we lezen in de antwoorden, dat elke begroting een momentopname is. Technisch is dat juist.

Als wij vragen stellen over aantal woningen dat gerealiseerd moet gaan worden blijft het college opvallend genoeg het C-veld op Marken noemen. Terwijl op het moment van beantwoording toch al bekend was dat de ontwikkelaar zich heeft teruggetrokken. Hoe realistisch zijn de cijfers in de stukken? Heeft het college voor de antwoorden wel het juiste moment gekozen?

Wat wij bij deze momentopname niet terugvinden zijn toch flinke bestedingen die het college aan de raad heeft voorgesteld, zoals de €3,5 miljoen voor de gemeentewerf.

Het college rekent zich mogelijk rijk met de verwachte opbrengsten voor het Galgeriet. In de beantwoording legt u bij verschillende ontwikkelingen een duidelijke relatie met deze opbrengsten. Ik noem de renovatie van de sportvelden en sporthal.

Een belangrijk onderwerp voor onze inwoners is de aangekondigde verhuizing van de milieustraat. Tijdelijk was het uitgangspunt. Maar wat blijkt nu? Ineens zijn alle opties over de definitieve locatie open. WaterlandNatuurlijk heeft hier al voor gewaarschuwd. Weg is weg. Krijgen wij gelijk? Dat weten we pas over 5 jaar en dan is het hopelijk niet te laat.

Is het geen zaak om allereerst de algemene reserve weer op peil te brengen. Iedere burger weet dat je te allen tijde een appeltje voor de dorst moet hebben. Waarom dit college dan niet?

Het getuigt niet van bestuurskracht als er geen voorstellen op tafel liggen om de ontstane tekorten op bv het sociaal domein terug te dringen. Dit geeft ook heel veel onzekerheid bij onze inwoners. Hoe wordt dit opgelost? Krijgen zij nog wel de zorg die zij nodig hebben?

Op het moment dat aan de raad werd meegedeeld dat er tekorten waren is er gevraagd of 2018 geen verloren jaar ging worden. Welnu WaterlandNatuurlijk vraagt zich serieus af of ook 2019 geen verloren jaar gaat worden.

Na ingrijpen van de provincie zijn er ineens wel bezuinigingsvoorstellen op tafel gekomen. Knap werk van de ambtelijke organisatie. Al is er geen duidelijke invulling gegeven in hoe en waar we precies kunnen bezuinigen. Dat is duidelijk een taak van de politiek en niet van de ambtenaren.

De ambtenaren die hier het ondersteunende werk bij doen, verdienen meer nog dan in andere jaren complimenten. Daar zit in elk geval slagvaardigheid genoeg.

De politiek maakt de keuzes. Dus college, waarom is er nog geen concreet voorstel over hoe, waar en hoeveel u denkt te kunnen bezuinigen?

Een begroting vaststellen waarin weinig tot geen concrete voorstellen liggen tot bezuiniging getuigt niet van bestuurskracht. Komt een vrijwillige keuze om zelfstandig te blijven hierdoor niet in gevaar?

Hoe ziet het college dit en ook hoe zien de coalitiepartijen dit?

De conclusie van WaterlandNatuurlijk mag duidelijk zijn. Het college krijgt voor deze begroting geen voldoende. Het is nog maar de vraag of u overgaat.

Wij laten het van de inhoudelijke behandeling en beantwoording van de politieke vragen afhangen of wij vóór deze begroting kunnen stemmen.

Een nieuwe gemeentewerf voor ...

VVD VVD GroenLinks D66 CDA Waterland 17-10-2018 12:57

Een nieuwe gemeentewerf voor 3.500.000 euro! In een tijd waar Waterland met dank aan het beleid van de afgelopen 4 jaar (CDA , D66, GroenLinks en SP) te kampen heeft met enorme financiële tekorten, is het ONBEGRIJPELIJK dat het huidige college met een voorstel te komt voor een gemeentewerf van 3,5 MILJOEN EURO! Het gaan dus om een loods voor de opslag van o.a. voertuigen van de gemeente, opslag van strooizout en een werkplaats. Ook zonder tekort is dit een absurd bedrag! Dit gaat dus niet over de milieustraat. Daarvoor mogen waterlanders in de file gaan staan bij de milieustraat Purmerend.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.