Nieuws van GroenLinks in Westervoort over GroenLinks inzichtelijk

21 documenten

Gas terug Stationsplein | Westervoort

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Westervoort 09-02-2020 00:00

De raad van 3 februari besloot tot geen verdere grote aanpassingen aan het stationsplein en tot wel een aantal kleine verbeteringen bij de kruising met het snelfietspad. De raad kwam, helaas, terug op de eerder aangenomen motie over de 30km-zone ter plekke. Wat blijft is het ''ludieke'' bord met de aanduiding ''gas terug''. 

GroenLinks is blij met het besef van de raad dat de kruising met het snelfietspad wel lastig kan zijn, maar niet zo gevaarlijk dat er grote en dure ingrepen nodig zijn. Pas als uit observaties van bijna-ongelukken blijkt dat er aanvullende maatregelen nodig zijn, kunnen die overwogen worden. In ieder geval komt er een voetgangersoversteek van Stationsplein naar de Vredenburgstraat, want die ontbreekt en wordt gemist. CDA en GroenLinks hebben voor dit unaniem aangenomen voorstel de handen ineen geslagen. Het voorstel van het college om het gebied volgens het zogenaamde Shared Space concept in te richten werd van tafel geveegd. De wethouder had niet goed naar de raad geluisterd.

GroenLinks vindt het teleurstellend dat het stationsplein niet als 30 km/u gebied wordt bestempeld en dat het CDA , D66 en SP hier een zwalkend standpunt over ingenomen hebben.

Tijdens de commissievergadering van 21 januari veegden alle fracties al het voorliggende voorstel van tafel om het stationsplein als shared space in te richten. Ook inspreker Harrie Peters namens de Fietsersbond had hier geen goed woord voor over. Wij hadden vanuit GroenLinks een uitgebreide analyse van de situatie en iedereen heeft daar behoorlijk goed naar geluisterd (zie ook bijlage met de inbreng op 21 januari). Samenvattend betoogden we:

Het voorstel dat er ligt voldoet niet aan de vraag van de raad in 2018 en 2019 (zonde van de ambtelijke uren en het adviesrapport). Er zijn geen grote infrastructurele aanpassingen nodig (net als ons betoog in 2018), want kleine aanpassingen volstaan en het is inmiddels veel veiliger geworden. Wel kan de situatie blijvend als lastig worden gekenschetst voor de automobilist; wellicht oplosbaar met nog een enkele kleine maatregel. Aanvullende maatregelen moeten pas genomen worden als dat duidelijk kan worden afgeleid uit observatieonderzoek naar bijna-ongelukken, net zoals we al in 2018 betoogden. De inrichting en wegbeeld zijn al zodanig dat de gemiddelde automobilist iets harder dan 30 km/u rijdt en dat daarmee de instelling van de ''30 km/u-zone'' gelegitimeerd is. De motie van 5 februari 2018 om dit te realiseren duldt dat ook geen uitstel meer. Een van de nuttige kleine maatregelen is een voetgangersoversteek tussen station en Vredenburgstraat.

De meeste punten van dit betoog heeft het CDA in een motie verwoord en dat hebben we samen ingediend tijdens de raad van 3 februari. Kleine maatregelen en aanvullend observatieonderzoek vormen het hart van de opdracht aan het college. Ons aanbod om over dit onderzoek mee te denken is aanvaard. (zie motie verkeersveiligheid)

Over de 30 km/u-zone, die al per motie in 2018 door de raad was opgedragen, is de afgelopen 2 jaar alleen maar getreuzeld door de verantwoordelijke wethouder(s). Ten onrechte werd door de wethouder naar voren gehaald dat er inrichtings-eisen zijn voor een 30km/gebied, terwijl dat alleen (CROW)-richtlijnen/aanbevelingen zijn. De ultieme legitimatie voor de invoering van een snelheidslimiet is de feitelijke snelheid van de gemiddelde automobilist. Hier is die feitelijke gemiddelde snelheid 31 km/u. De formele snelheid en de feitelijke snelheid, die uit het aanwezige wegbeeld blijkt, moeten met elkaar in overeenstemming zijn. De wethouder kan hiervan kennelijk niet overtuigd worden door de diverse adviezen sinds 2013, maar schermt met aanpassing van de inrichting, bijvoorbeeld Shared Space-achtig. Dit waandenkbeeld is gelukkig niet door de raad overgenomen. 

Niettemin draaiden CDA, D66 en SP ook over het snelheidsregime, want tijdens de raad werd de steun voor de motie van 2018 alsnog ingetrokken. Het argument was dat er inmiddels nauwelijks meer ongelukken zijn gebeurd en dat het daarom niet meer nodig is en dat verdere snelheidsverlaging niet zou helpen. Ons betoog was dat niet het aantal ongelukken maatgevend is, maar de feitelijke beleving van de omgeving en dat daarom de snelheid daarmee in overeenstemming moet worden gebracht. Bovendien is elke extra verlaging van de snelheid een verbetering van de verkeersveiligheid (denk maar aan de remweg). Gelukkkig hangt het bord ''Gas terug'' er nog wel en dat bewijst dat iedereen dat nog wel nuttig vindt. Onze motie om nu met spoed de 30 km/u motie uit te voeren heeft het dus niet gehaald. Zie als bijlagen onze motie en onze inbreng hierover in de raad van 3 februari.

Alert op bomenkap | Westervoort

GroenLinks GroenLinks Westervoort 22-07-2019 00:00

GroenLinks blijft alert op het kappen van bomen in de gemeente. De boom op de foto (Rivierweg, hoek Lange Maat) bleek zonder vergunning gekapt te zijn. GroenLinks heeft daar vragen over gesteld en het blijkt een noodkap te zijn geweest tijdens de storm van eind juni. Er is inmiddels (update december) een nieuwe eik teruggeplant.

Overigens staat uitleg over het bomenbeleid (kapvergunning-beleid) en de bomen-kaart met beschermde bomen inmiddels op de gemeentelijke website ; we hebben er behoorlijk over moeten doorvragen, maar uiteindelijk staat de informatie er. Wij hebben bij dit artikel ook het bomen-beheerplan en de bomen(kap)verordening gevoegd. 

Andere boom-kap-aanvragen: lees verder. Oproep: blijf alert op kap-vergunningsaanvragen in de buurt.

Ook over de aanvraag van kapvergunningen voor twee eiken aan de Arke Noachstraat en twee platanen aan het Hoge Eind heeft GroenLinks vragen gesteld.

De eiken aan de Arke Noachstraat moeten weg in verband met de allergie van een bewoner er vlak naast en er worden nieuwe, andere bomen voor teruggeplant. Dit vinden we acceptabel en conform het beheerplan. De eiken zijn inmiddels gekapt.

De twee platanen aan het Hoge Eind moeten weg ivm de wortelopdruk van het fietspad en het gebrek aan groei-ruimte voor deze platanen. Desgevraagd geeft de gemeente aan dat er in de buurt geen plek is voor herplant, maar wel in park Geerken. Wij vinden dat dit niet geheel strookt met het bomen-beheerplan en hebben daar inmiddels (november) verder op doorgevraagd, ook al zijn ze inmiddels gekapt. In het bomen-beheerplan van 2015 wordt voor deze locatie namelijk een vervangingsplan voorzien. De gemeente heeft inmiddels (november) aangegeven dat te zijner tijd, bij het vervangingsplan, herplant zal worden gerealiseerd.

De eikenboom nabij Brullenweide 164 is dankzij omwonenden en onze vragen behouden gebleven. De aanleg van extra parkeerplaatsen aldaar kon toch gerealiseerd worden met behoud van de boom. In eerste instantie was een plan gemaakt waarbij de boom zou sneuvelen. Omwonenden en wij hebben daar tegen geprotesteerd. Dat heeft geholpen.

We roepen hierbij iedereen op om, net als de GroenLinks fractie, alert te zijn op kapvergunningsaanvragen. Als omwonende kun je bezwaar maken tegen de kap, want dan ben je belanghebbende. De fractie van GroenLinks is geen belanghebbende en  kan alleen vragen stellen als (nog) niet duidelijk is of het bomenbeheer-beleid gevolgd wordt. Indien we dat nuttig achten zullen we dat blijven doen.

 

Meer aandacht voor biodiversiteit | Westervoort

GroenLinks GroenLinks CDA Westervoort 02-07-2019 00:00

Bij de behandeling van de voorjaarsnota is onze roep om aandacht voor biodiversiteit gehoord. Onze motie om bij alle plannen in de groene leefomgeving expliciet het effect op biodiversiteit aan te geven kreeg brede steun. Ook de motie van CDA, die we mede indienden, over beter maaibeleid werd unaniem gesteund. Ons aandringen levert dus toch iets op; vorig jaar kreeg onze biodiversiteitsmotie nog geen steun. Gelukkig is er voortschrijdend inzicht en vinden we vooral bij de CDA een medestander.

In memoriam Rietje Dellepoort | Westervoort

GroenLinks GroenLinks Westervoort 26-04-2019 00:00

“Zij heeft de wereld mooier gekleurd.”

Wij zijn verdrietig en verslagen door het trieste bericht dat ons fractielid Rietje Dellepoort op 25 april 2019 is overleden.

Rietje was hèt gezicht van GroenLinks in Zevenaar. Vanuit de PPR-tijd politiek bewust en actief. Sinds de oprichting GroenLinks-lid en een van de initiatiefnemers van GroenLinks Zevenaar. Gedreven en idealistisch, bevlogen op de groene thema’s en met een brede ervaring en expertise op het sociale domein. In de gemeenteraad altijd met een positieve inbreng zoekend naar verbinding met andere partijen om haar idealen te realiseren. Om die werkwijze was Rietje in de gehele gemeenteraad geliefd en werd ze gewaardeerd.

Van 2005 tot 2014 heeft Rietje in de Zevenaarse gemeenteraad als eenvrouwsfractie gezeten. In 2014 deed ze een stapje terug, maar ze bleef actief in het bestuur van GroenLinks de Liemers. En in de schaduwfractie die de Zevenaarse en Rijnwaardense politiek op de voet volgde in de periode dat GroenLinks geen raadszetel had. Na de herindeling is ze weer enthousiast en bewust als nummer twee op de lijst het hart gaan vormen van de GroenLinksfractie in de nieuwe Zevenaarse gemeenteraad. Als commissielid Samenleving, met de ambitie om van Zevenaar een Fairtrade gemeente te maken, de jeugdgemeenteraad weer in te stellen en speciale aandacht te vragen voor de implementatie van het VN verdrag 'Handicap' in Zevenaar.

Na de zomer moest ze wegens ziekte haar commissiewerk neerleggen. Tijdelijk was de bedoeling. In januari hervatte Rietje de fractie-overleggen en leek ze op de weg terug. Helaas heeft het niet zo mogen zijn.

Wij zullen haar inbreng en kennis missen, maar we zullen Rietje vooral ontzettend gaan missen om wie ze was: een integere, warme persoon. Karakteristiek aan Rietje was dat bij haar altijd en vooral de mens Rietje sprak en niet zozeer de politica. Kortom een prachtige vrouw met de kracht om politiek menselijk te maken en die daarmee bij iedereen een diepe indruk achterliet.

We wensen haar kinderen en kleinkinderen heel veel sterkte om dit verlies te dragen.

GroenLinks fractie Zevenaar Bart Kagei, fractievoorzitter Marco Wikkerink Dorothea van der Velden

Pleidooi voor Westervoort energieneutraal in 2035: dovemansoren | Westervoort

GroenLinks GroenLinks PvdA Westervoort 14-12-2018 00:00

Het pleidooi van PvdA en GroenLinks voor Westervoort energieneutraal in 2035 stuitte in de raad van 10 december op dovemansoren van alle andere fracties. Wij vinden het voorstel met als ambitiejaar 2050 een vrijbrief om achterover te leunen en af te wachten. Het amendement om ook een tussendoel te stellen voor 2023 (23% energieneutraal) haalde het niet. Wel steunden alle fracties onze motie, dat bij elk relevant raadsvoorstel het effect op duurzaamheid zo kwantitatief mogelijk aangegeven moet worden. Het voorstel van PvdA en GroenLinks voor het verlichten van de criteria voor de duurzaamheidslening kon ook niet rekenen op de steun van de andere fracties. Kennelijk heeft het klimaat alleen voor GroenLinks en de PvdA enige prioriteit in deze gemeente. 

Een teleurstellende bespreking tijdens de raad van 10 december: afgezien van PvdA en GroenLinks schaarden alle fracties zich achter het ambitieloze voorstel van het college waarin het meest trage scenario werd geschetst: in 2050 energieneutraal. Zonder argumenten waarom het niet sneller kan wordt de inspanning naar de toekomst doorgeschoven: over 32 jaar hoeft het pas klaar. Wel werd in het rapport, dat onder het raadsvoorstel ligt, duidelijk wat de toekomstige klimaatneutrale energiemix zal moeten zijn. Ruwweg moet besparing (isoleren tot energielabel B) het huidige energiegebruik in Westervoort tot de helft terugbrengen naar een kleine 300 TJ/jaar. Ongeveer 40% hiervan moet via zonnepanelen worden opgebracht, de rest is warmte via warmtepompen en geothermie.  Ons voorstel (amendement) was om juist nu te koersen op een tussendoel van 23% energieneutraal in 2023 en vooralsnog de volledige energieneutraliteit op 2035 te laten staan. Dat haalde het niet; we konden dus ook niet instemmen met de ''ambitie'' 2050 energieneutraal.

Met de mond werd wel door alle fracties beleden dat voor deze opgave een versnelling van de huidige maatregelen nodig is. Alle fracties steunden daarom wel het GroenLinks initiatief (motie) om bij elk relevant raadsvoorstel het effect op duurzaamheid, zo kwantitatief mogelijk, aan te geven.

Het verlichten van de criteria voor de duurzaamheidslening, zoals PvdA en GroenLinks voorstelden, haalde het niet. Dit was een herhaling van zetten van december 2017 en maakte duidelijk hoe weinig dit college en de collegepartijen daadwerkelijk willen doen om klimaatdoelen te halen. 

De verslaggever van de Gelderlander vatte het in een artikel in de Liemerse editie van 13 december samen onder de kop: "Westervoort blijft tot 2050 koolstofdioxide produceren". 

Voorjaarsnota: goed luisteren | Westervoort

GroenLinks GroenLinks Westervoort 04-07-2018 00:00

Bij de voorjaarsnota vroeg GroenLinks, bij monde van fractievoorzitter Ben Schulte, deze keer extra aandacht voor luisteren, doorvragen, serieus nemen en gehoord worden, passend bij onze kernwaarde ‘’empathie”. Overigens gekoppeld aan het adagium: Westervoort Groener en Socialer.

 

Ook wijzigingsvoorstellen en amendementen waren hieraan gekoppeld:

GroenLinks bood een steun in de rug aan de initiatiefnemens van het Groenteplein bij de Flierefluiter via een aangenomen motie over de toekomst van dit groenteplein. GroenLinks hekelde de uitbreiding van parkeerplekken, gehoor gevend aan de stem van niet-autobeziitters. Dit voorstel werd niet overgenomen GroenLinks riep op tot inzet voor de toename van biodiversiteit (soortenrijkdom) bij ingrepen in de (groene) leefomgeving. De motie werd niet voldoende gesteund, maar de intentie wel: ''Dat doen we sowieso al; daar hebben we deze motie niet voor nodig".  Voor de fietskruising bij het dorpsplein riep GroenLinks wederom op tot een goede analyse van het probleem, voordat (dure) oplossingen worden uitgewerkt. Al werd de motie niet aangenomen, er werd wel uitgebreid over gepraat, met als resultaat dat er vaart wordt gezet achter reeds afgesproken kleine maatregelen, zoals de 30 km/u zone ter plaatse en waarschuwingen op het fietspad.

zie de bijlage met de volledige inbreng

Coalitieakkoord: niks nieuws | Westervoort

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Westervoort 26-04-2018 00:00

 

Inbreng op coalitieakkoord

Fractievoorzitter Ben Schulte bestempelde het coalitieakkoord van CDA, D66 en SP in Westervoort tijdens de raad van 25 april als oude wijn in nieuwe zakken. Niks nieuws onder de zon en op de punten die er toe doen nauwelijks ambities. Voor GroenLinks mag en moet het Groener en Socialer. Dat betekent dat GroenLinks positief kritisch haar rol in de oppositie zal moeten spelen en alternatieven in zal brengen.

 

Overigens hekelde Ben ook de coalitievorming, die weinig transparant was en zich vooral in de achterkamertjes met het CDA heeft afgespeeld. GroenLinks had een meer open coalitieproces voorgesteld, maar kreeg daarvoor geen meerderheid. Zie de bijlage voor de volledige bijdrage van Ben in deze raad op dit punt.

Hoe burgers zich afkeren van Europa door rechts bezuinigingsbeleid | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Westervoort 27-03-2018 00:00

Maandag debatteerden Tweede Kamerleden en Europarlementariërs gezamenlijk over de Staat van de Europese Unie. Eickhout wil van premier Mark Rutte weten waarom de Nederlandse regering dwarsligt bij voorstellen om te voorkomen dat Europese burgers bij een volgende crisis weer te rekening gepresenteerd krijgen. Dit is zijn analyse over de staat van de Europese Unie in Nederland.

Het is tien jaar geleden dat de financiële crisis in de Verenigde Staten begon. Na een periode van groei stortte de economie keihard in, met grote menselijke gevolgen. Werkloosheid, armoede, onzekerheid, politieke spanningen in Europa.

Inmiddels zien de economische groeicijfers er rooskleurig uit en trekt ook de werkgelegenheid aan. De economie krabbelt op na een lange periode van crisis. Toch zijn er kanttekeningen te plaatsen bij de groeicijfers.

Niet voor alle Europeanen

Ten eerste: het economisch herstel bereikt lang niet alle Europeanen.

De eurozone bereikte qua omvang van de economie in 2016 weer het niveau van voor de crisis. Maar kijken we naar armoedecijfers van Eurostat, dan zien we dat er in de eurozone 5,8 miljoen mensen meer die in armoede leven dan voor de crisis.

De werkgelegenheid stijgt, maar ook het aantal Europeanen dat tegen hun wil een tijdelijk contract of een nul-uren-contract heeft. Het percentage jongeren dat geen baan heeft en geen opleiding volgt, is hoger dan in 2008.

Buitengewoon beleid

Ten tweede: het herstel is in grote mate te danken aan een buitengewoon monetair beleid.

De rente staat op nul procent en de Europese Centrale Bank (ECB) heeft ongekende hoeveelheden obligaties opgekocht. De ECB moest handelen omdat de politiek het naliet of te traag was. Het is maar zeer de vraag of de ECB bij een volgende klap nog genoeg mogelijkheden heeft om de economie te stabiliseren.

Ten derde: De groeicijfers van nu zeggen weinig over het vermogen van de eurozone om een nieuwe crisis te voorkomen, of om een nieuwe schok te doorstaan zonder dezelfde sociale ellende die we in de eurocrisis hebben gezien in grote delen van de unie.

Momentum

Er is een momentum om het bouwwerk van de eurozone te versterken. Er ligt een routekaart van de Europese Commissie. De Franse president Emmanuel Macron wil de eurozone schokbestendig maken en optreden tegen sociale dumping. Het eerste hoofdstuk van het Duitse coalitieakkoord bevat een agenda voor een rechtvaardig Europa van gelijke kansen. Duitsland en Frankrijk hebben aangekondigd samen het voortouw te willen nemen.

In de Tweede Kamer en in het Nederlandse kabinet wordt er vaak argwanend gekeken naar deze ontwikkelingen. Het is Nederland goed recht om een eigen lijn te trekken, maar trekt Nederland niet aan de verkeerde kant? De regering wil door met de euro, maar staat op de rem bij vrijwel alle mogelijke voorstellen om de muntunie stabieler en socialer te maken.

Moet de ECB, waarop geen enkel parlement controle kan uitoefenen, dan straks opnieuw de kastanjes uit het vuur zal halen als een euroland in de problemen komt?

Is de eurozone in staat is om de klap op te vangen als de markten het vertrouwen verliezen in - pak hem beet - Italië? Is het verantwoord om alle discussies over een versterking van de eurozone te blokkeren?

Dr. No

Wopke Hoeksta, de Nederlandse minister van Financiën stuurde samen met een paar kleine noordelijke euro en niet-eurolanden een brief waaraan hij de bijnaam Dr. No heeft te danken.

In plaats van aan te haken bij nieuwe Duits-Franse initiatieven voor een stabielere en crisisbestendige eurozone, lijkt de strategie van Nederland om Duitsland op de lijn van oud-minister Schäuble te krijgen: grote spaaroverschotten, meer vrijhandel, meer interne markt en bovenal bezuinigen om het stabiliteitspact te respecteren.

Natuurwet

“Het eigen huis op orde” noemt de regering het. Maar het is precies dit beleid, dat de onzekerheid van Europanen heeft vergroot. Het is het beleid dat de politieke verhoudingen tussen noord en zuid op scherp heeft gezet.

Wat nog wel het meest aan stoort, is de manier waarop de premier dit beleid verkoopt alsof het een natuurwet is.

Het is een economisch beleid toegesneden op multinationals die nauwelijks belasting afdragen. Meer markt en snijden in de sociale zekerheid en de publieke sector. Het is dit rechtse recept dat als alternatiefloos wordt gepresenteerd, waardoor burgers zich afkeren van de EU.

Lage staatsschuld

In zijn speech in Berlijn beweerde de premier dat landen met een lage staatsschuld goed voorbereid zijn op de volgende crisis. Maar Spanje en Ierland hadden voor de crisis een staatsschuld van ver beneden de zestig procent van het BBP en moesten daarna toch bij het noodfonds aankloppen. Waarom ziet deze regering de staatsschuld als grote boeman? En is het een goed vooruitzicht als overheden opnieuw inspringen voor private schulden?

Gezonde langer termijn overheidsfinanciën zijn belangrijk, maar het was het de uit de klauwen gewassen financiële sector, de oververhitting van de huizenmarkt, een overschot aan krediet die onder andere Spanje en Ierland deden ontsporen.

Gereguleerde interne markt

Dan het andere stokpaardje van de regering: de interne markt. Die kan ons welvaart brengen, zeker. Maar alleen onder voorwaarde dat die goed gereguleerd is. Door alleen te concentreren op het wegnemen van barrières maken we dezelfde fout als in de jaren voorafgaand aan de crisis. Toen konden kredieten op steeds verder gedereguleerde markten ongeremd naar Zuid-Europa vloeien en financiële producten alsmaar complexer en gevaarlijker worden. Het liberaliseren van het dienstenverkeer heeft bovendien voor sociale spanningen gezorgd, onder andere in de transportsector.

Verdere verdieping van de interne markt kan alleen als dit leidt tot een verbetering van de sociale situatie. Niet voor niets stemde het Europees Parlement vorige week het controversiële voorstel voor de e-card voor diensten weg.

Belasting op techbedrijven

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de eurolanden garanderen dat gewone mensen nooit meer de prijs betalen voor onverantwoorde risico’s die in de financiële sector genomen worden.

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de EU-lidstaten eindelijk in staat worden gesteld om de grootste bedrijven fatsoenlijk belasting te laten betalen. Zorg dat de race naar de bodem bij vennootschapsbelasting gestaakt wordt. Dat er met een Europese grondslag niet langer met winsten geschoven kan worden.

Onder andere Frankrijk wil vaart maken met een Europese aanpak voor een belasting op de grote techbedrijven. Bij het debat over de Europese Raad bespeurde was er bij de minister-president weinig enthousiasme over de nieuwe voorstellen van de Europese Commissie. Ik zie het gevaar dat Apple, Facebook, Google nog jarenlang vrijwel geen belasting afdragen als we moeten wachten totdat er in G20 of OESO-verband overeenstemming.

Nog niet stormbestendig

De economische groeicijfers mogen ons geen zand in de ogen strooien. De eurozone is nog niet stormbestendig en presteert te mager op sociaal vlak. Tien jaar na de crisis is het hoog tijd om dat aan te pakken. Niet alleen met de zeven dwergen uit het noorden maar met al onze bondgenoten in Europa.

Laat Kamerleden spreken in Europees Parlement | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Westervoort 26-03-2018 00:00

Zoals Europarlementariërs morgen, bij het jaarlijkse debat over de Staat van de Unie, het woord mogen voeren in de Tweede Kamer, zo moeten Nederlandse kamerleden en hun collega’s uit andere lidstaten de mogelijkheid krijgen te spreken in het Europees Parlement. 

Zo kan de politiek van de EU, in de visie van GroenLinks dichterbij de burgers worden gebracht. 

Burgers hebben vaak weinig zicht op de manier waarop besluitvorming in de EU wordt gecontroleerd, zegt GroenLinks kamerlid Bram van Ojik, die het voorstel morgen , samen met zijn EU-collega Bas Eickhout  zal doen. “Het Europees Parlement is vaak letterlijk ver weg en beperkt in zijn bevoegdheden. In de nationale parlementen wordt het debat bemoeilijkt door gebrekkig zicht op wat, door wie, wanneer in de EU besloten wordt”. 

Een groot jaarlijks debat van nationale partijleiders met de Europese Commissie kan de Europese samenwerking bevorderen en de controle op de besluitvorming verbeteren, aldus GroenLinks. Als er in de Tweede Kamer voldoende steun is voor het idee, vraagt de partij kamervoorzitter Arib het te bespreken met haar collega’s uit het Europees Parlement en de nationale parlementen.

Nederland zet dankzij GroenLinks-motie in op Europese energiedoelen | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Westervoort 22-03-2018 00:00

Minister Wiebes schrijft in een brief dat hij naar aanleiding van een motie van GroenLinks-Tweede Kamerlid Tom van der Lee een ophoging van de energiedoelen van de EU zal steunen. 

 

Dat is goed nieuws, want als er naast het doel voor minder CO2-uitstoot ook doelen zijn voor energiebesparing en duurzame energie komen de doelen van het klimaatakkoord van Parijs wat dichterbij. Winst voor het klimaat dus!

Tot nu toe wilde de regering altijd inzetten op slechts één doel: minder CO2-uitstoot, terwijl het ontzettend belangrijk is om op alle fronten in te zetten. Meerdere doelen zorgen voor duidelijkheid en geven zekerheid voor bedrijven en burgers.

Tom van der Lee: “Minister Kamp verzette zich altijd hevig tegen het stellen van verschillende klimaat- en energiedoelen, terwijl het stellen van meerdere doelen meer zekerheid biedt. Dit is dan ook een positieve breuk met het eerdere beleid van de regering. ik wens minister Wiebes veel succes met de onderhandelingen in Brussel en hoop op een ambitieus energiebeleid!”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.